Pagina 3 van 22 Eerste 123456713 ... Laatste
    Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Oké, bedankt.
    Dat is ook verhelderend.
    http://www.belivert.be - zonnepanelen - vraag naar Dieter of PM me!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Heren,

De berekeningen zien er allemaal netjes uit.
    Er is wel nog één puntje uit het oog verloren.

De kosten die je maakt moeten ook procentueel genomen worden in de verhouding privé en beroepsmatig gebruik.

Als je voor 25% toertochten doet (privé) en 75% van de km's gebruikt voor woon-werkverkeer mag je ook maar 75% van de kosten in aftrek nemen.

Dus de afschrijvingskost, het onderhoud etc....

100% de motor in aftrek nemen is enkel maar het geval wanneer je geen privé ritjes (i.e. toertochten) maakt

In het voorbeeld van koebeest mag hij enkel 81.59% van zijn kosten in aftrek nemen (zijnde 4.016/4.922)

Mvg,
    Tim Hanssens

iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wel, dan klopt mijn document toch? Gezien de eerste stap de berekening is tussen woon/werk en privé.
    Dat percentage wordt dan toegepast op al de rest uit de excelfile.

babar's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Caracalla,

In je Excel stel je dat je degressief afschrijven niet aanraadt en zeker het halfweg overschakelen naar lineair niet zou doen.
    De realiteit is dat vanaf de degressieve afschrijving (= 2 maal de lineaire op openstaand bedrag) minder bedraagt dan de lineaire, je moet overschakelen op lineaire afschrijving.

Wat ik hier ook mis is dat BTW voor een particulier, die dus niet btw-plichtig is, een aanvullende kost is en dus in 1 keer in kosten gezet mag worden.

Concreet betekent dit dat op een nieuwe motor, die 100% voor woon-werk gebruikt wordt en die 10000 excl btw kost, in het eerste jaar 6100 euro in kosten gezet mag worden wat betreft de motor alleen, zijnde 2100 btw + 4000 euro degressieve afschrijving (2x 2000, afschrijving nieuwe motor is per definitie 5 jaar)

Kan de fiscus hier iets tegen doen? Neen.

Gaan ze hier niet blij mee zijn en ga je uitgenodigd worden om eens een babbeltje te komen doen? Zeker weten!

Maar hiervoor baseren ze zich enkel op hun eigen versie van hun wetboek, waaraan 2 artikels toegevoegd zijn:
    Art. 1: Nijd
    Art. 2: Afgunst

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Je vergeet art 3: Onthou dat sommige mensen denken dat, omdat je je werk doet, dit puur uit nijd/afgunst voorkomt en dit dan ook graag volledig onterecht bazuinen op een forum.

Het is 100% (ja ) logisch dat iemand die beweert een moto 100% werkgerelateerd te gebruiken, daar eens voor uitgenodigd wordt. Dit komt niet geloofwaardig over in de meeste gevallen. Zeker als men (zoals vaak) via google zou terugvinden dat hij toch zo graag in het weekend scheurt met z'n moto. Ze baseren zich dus niet op subjectieve gevoelens, maar op de realiteit waar blijkt dat veel mensen graag OVER de grens gaan met hun aftrekken.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

babar's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het ging hem dan ook niet over de 100% inbreng, dat geeft nu eenmaal een makkelijker cijfervoorbeeld dan 87,43%

Het gaat erom dat mensen schrik hebben om hun rechten uit te oefenen wat betreft fiscale optimalisatie, zoals de mogelijkheid om degressief af te schrijven, uit angst om met Art.1 of Art.2 geconfronteerd te worden...

iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tja, toch mag de fiscus het degressief afschrijven weigeren?
    Nuja, op het einde van de rit doet het er ook niet echt toe.

Degressief afschrijven is eigenlijk enkel interessant in het geval dat je een "probleemmoto" hebt en die vervroegd wegdoet.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door babar Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Het gaat erom dat mensen schrik hebben om hun rechten uit te oefenen wat betreft fiscale optimalisatie, zoals de mogelijkheid om degressief af te schrijven, uit angst om met Art.1 of Art.2 geconfronteerd te worden...
    het gaat mij ook niet over de 100%, maar over het principe dat mensen denken dat, omdat iemand zijn werk doet of een mening heeft over aftrekbaarheid, dat men dat doet vanuit nijd/afgunst (wat eigenlijk quasi hetzelfde is). Vaak ontbreekt het hen echter gewoon aan argumenten, lijkt me, waardoor ze naar zo'n zaken grijpen.

Ik ben al jaren tegen bedrijfswagens (toch voor zuiver woon-werkverkeer) en de fiscaal vriendelijke behandeling ervan. Volgens sommigen ben ik afgunstig tegenover mensen die zo'n bedrijfswagen hebben voor woon-werkverkeer, enkel omdat ik daartegen ben... ik versta de logica nog altijd niet.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

babar's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caracalla Bekijk bericht
    Tja, toch mag de fiscus het degressief afschrijven weigeren?
    Nuja, op het einde van de rit doet het er ook niet echt toe.

Degressief afschrijven is eigenlijk enkel interessant in het geval dat je een "probleemmoto" hebt en die vervroegd wegdoet.
    Degressief afschrijven is een rechtmatige keuze die je kan maken, als je aan alle formaliteiten voldoet (zoals form. 328K) heeft de fiscus niet het recht om dit te weigeren. De fiscus mag hierover geen opportuniteitsoordeel vellen.
    Wanneer je aan alle formaliteiten voldoet en de fiscus toch probeert te weigeren, spelen de eerder aangehaalde artikels 1 en 2.

Degressief afschrijven is helemaal niet alleen interessant bij probleemmotoren. Je moet voor jezelf de oefening maken, maak een degressieve en lineaire afschrijvingstabel, en bereken alle kosten voor dat jaar.
    Bereken dan je forfaitaire beroepskosten en bereken voor elk van de 5 jaar hoeveel je boven het forfait zit en bereken hoeveel minder belastingen je elk jaar hierdoor betaalt (kosten gaan er bovenaan af, dus van je hoogste schijven).
    Je zal zien dat dit niet noodzakelijk gelijk is...
    Laatst gewijzigd door babar; 4 mei 2013 om 11:42 Reden: sgreifvaut

babar's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    het gaat mij ook niet over de 100%, maar over het principe dat mensen denken dat, omdat iemand zijn werk doet of een mening heeft over aftrekbaarheid, dat men dat doet vanuit nijd/afgunst (wat eigenlijk quasi hetzelfde is). Vaak ontbreekt het hen echter gewoon aan argumenten, lijkt me, waardoor ze naar zo'n zaken grijpen.

Ik ben al jaren tegen bedrijfswagens (toch voor zuiver woon-werkverkeer) en de fiscaal vriendelijke behandeling ervan. Volgens sommigen ben ik afgunstig tegenover mensen die zo'n bedrijfswagen hebben voor woon-werkverkeer, enkel omdat ik daartegen ben... ik versta de logica nog altijd niet.
    Ik ben ook tegen bedrijfswagens die enkel voor woon-werk gebruikt worden.
    Maar als de wetgever dit toelaat kan ik dit niet veranderen.
    Waar het mij om gaat zijn de belastingscontroleurs die zaken weigeren, ondanks dat ze wettelijk in orde zijn, enkel en alleen omdat ze erop rekenen dat een particulier toch niet de moeite gaat doen om voor zulke kleine bedragen verder te gaan. En dat zijn dan wel de artikels 1 en 2 die spelen...

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Nooit gedacht dat het kan zijn dat ze zaken weigeren omdat de onderrichtingen nu eenmaal bepalen dat ze zoiets moeten weigeren?

Onderrichtingen zijn nu eenmaal niet altijd gelijklopend met de rechtspraak. Soms omdat de rechtspraak pas recent aan het evolueren is in een bepaalde richting, soms omdat er principieel een discussie is tussen politiek/administratie en rechtbanken.
    Rosa Parks

babar's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Jij steekt je hand in het vuur voor elke controleur?
    Nijd en afgunst, hoe lelijk ze ook mogen zijn, zijn des mensen.
    Ik maak me dan ook niet de illusie dat alle belastingscontroleurs net die mensen zijn die totaal geen nijd en afgunst kennen.
    Alleen handelen zij vanuit een machtspositie.
    Waarmee ik ook niet wil gezegd hebben dat alle controleurs een gebrek aan integriteit hebben :-)
    Maar het machtsmisbruik o.i.v. nijd en afgunst komt helaas genoeg voor...

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door babar Bekijk bericht
    Jij steekt je hand in het vuur voor elke controleur?
    ik steek mijn handen niet in het vuur, maar ik maak ze op voorhand ook niet zwart zoals jij doet gewoon omdat ze niet alles zomaar laten passeren.
    Rosa Parks

koebeest's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thanssens Bekijk bericht
    Heren,

De berekeningen zien er allemaal netjes uit.
    Er is wel nog één puntje uit het oog verloren.

De kosten die je maakt moeten ook procentueel genomen worden in de verhouding privé en beroepsmatig gebruik.

Als je voor 25% toertochten doet (privé) en 75% van de km's gebruikt voor woon-werkverkeer mag je ook maar 75% van de kosten in aftrek nemen.

Dus de afschrijvingskost, het onderhoud etc....

100% de motor in aftrek nemen is enkel maar het geval wanneer je geen privé ritjes (i.e. toertochten) maakt

In het voorbeeld van koebeest mag hij enkel 81.59% van zijn kosten in aftrek nemen (zijnde 4.016/4.922)

Mvg,
    Tim Hanssens
    Toch even reageren. Op het einde, bij mijn eindtotaal van de moto hou ik rekening met het percentage. Of ik nu daar pas het percentage verwerk of ervoor al... maakt toch niet uit? Het is handiger om bij facturen en dergelijke het echte bedrag te zien staan zodat je snel kan controleren of alles klopt.

dacuba
    Guest

Fiscale voordelen van het motorrijden

Op dit schappelijke uur was ik me nog aan het verdiepen in het fiscale paradijs van het motorrijden. Bear with me.

Gebaseerd op volgend artikel wil ik een fictief sommetje maken: De motorfiets: fiscaal interessanter dan een bedrijfswagen? - UNIZO.be

- Ik leen 10 000 euro voor een motor op 2j tegen x% waarbij de totaal terug te betalen som 10800 euro bedraagt.

- Ik rij 40km per dag (h&t) woon werk, geen verplaatsingen naar klant.

- Een jaar telt 220 werkdagen waarvan je 8 maand met de motor gaat, oftewel +- 150 dagen met de motor.

- 150 dagen * 40km = 6000km. Pak dat ik nog 4000 km funritjes doe. 60/40 verdeling dus.

- 6000km tegen 6l / 100km aan 1,5 euro = 360l * 1,5 = 540 euro aan naft

- Mijn materiaal kost 2000 euro.

- Verzekering kost mij 600 euro

Dit wilt zeggen dat ik op mijn PB volgende voordelen geniet:

- interest op lening (400 euro gemakkelijkheidshalve in jaar 1)
    - 540 euro naft, 666 kledij
    - degressief afschrijven motor: 40%*10000*60%= 2400 euro
    - verzekering 600 * 60% = 360 euro

Totale kosten motor j1: 10400 lening + 540 naft + 2000 kledij + +-400 naft funritten + 600 verzekering = +- 14 000 euro investering.

In te brengen op PB: +- 4400 euro.

In j2 zou dit dan: 3400 (400+540+666+1440 (afschrijving) + 360).

Dat maakt bijna 8000 euro in 2j? Niet slecht.

Vragen:
    - hoe zit het met uw kapitaalaflossing van uw lening? Moogt ge daar nog ergens iets van inbrengen?
    - als ik morgen een tweedehands van 5j oud koop met waarde 7500 euro (catalogus 13500, fictief voorbeeld) mag ik die ook gewoon degressief afschrijven over bvb 4j?

Pagina 3 van 22 Eerste 123456713 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten