Pagina 22 van 22 Eerste ... 121819202122
    Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Gaat enkel over verhouding km privé en km woonwerk

Aantal dagen doet er dus niet toe
    http://www.belivert.be - zonnepanelen - vraag naar Dieter of PM me!

FromZero2Hero's schermafbeelding
    iTrader
    78 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bumpje!

Ik ben momenteel mijn lastenbrief aan het invullen en ondanks dit topic geraak ik er toch niet helemaal uit.

Ik heb in Augustus mijn eerste motor gekocht en mijn woon-werk/privé verhouding ligt voor het afgelopen jaar op 54%.
    Ik heb gebruik gemaakt van Caracalla's excel (thanks daarvoor!) en ik kom uit op een kleine €2200 incl. de forfait die ik aanhoud voor de dagen dat ik met de auto ben geweest.

Nu ben ik niet helemaal mee hoe het forfait berekend wordt. Volgens mij is dit:
    (Bruto belastbaar jaarloon - 13,07%) x 3%. (+- €930)
    Maar als ik dit invul in de excel dan kom ik een heel ander bedrag uit. (+- €2900)
    Hoe zit it nu juist?

En dan nog een 2e vraag:
    - Indien reële kosten > forfait => Invullen onder code 1258 veronderstel ik?
    - Indien reële kosten < forfait => Invullenonder code 1254 veronderstel ik?
    En in beide gevallen nog de reeds ingevulde vergoeding er nog van afgetrokken worden?

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FromZero2Hero Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Bumpje!

Ik ben momenteel mijn lastenbrief aan het invullen en ondanks dit topic geraak ik er toch niet helemaal uit.

Ik heb in Augustus mijn eerste motor gekocht en mijn woon-werk/privé verhouding ligt voor het afgelopen jaar op 54%.
    Ik heb gebruik gemaakt van Caracalla's excel (thanks daarvoor!) en ik kom uit op een kleine €2200 incl. de forfait die ik aanhoud voor de dagen dat ik met de auto ben geweest.

Nu ben ik niet helemaal mee hoe het forfait berekend wordt. Volgens mij is dit:
    (Bruto belastbaar jaarloon - 13,07%) x 3%. (+- €930)
    Maar als ik dit invul in de excel dan kom ik een heel ander bedrag uit. (+- €2900)
    Hoe zit it nu juist?

En dan nog een 2e vraag:
    - Indien reële kosten > forfait => Invullen onder code 1258 veronderstel ik?
    - Indien reële kosten < forfait => Invullenonder code 1254 veronderstel ik?
    En in beide gevallen nog de reeds ingevulde vergoeding er nog van afgetrokken worden?
    Uw forfait wordt inderdaad berekend op uw brutoloon ( ik ken de formule zelf niet) dus is het best mogelijk dat dat een verschillend bedrag is.

Indien uw beroepskosten lager liggen dan uw forfait zal de belastingdienst automatisch de hoogste waarde weerhouden.
    Het zal in dat geval dus niets opleveren in uw voordeel.

En dat is meteen ook het antwoord op uw tweede vraag: als uw beroepskosten lager liggen dan het forfait moet je gewoon niks invullen. Het forfait wordt automatisch toegepast.

Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Beroepskosten zijn trouwens ook opgetrokken geweest dus die berekening van de besparing klopt niet meer.
    http://www.belivert.be - zonnepanelen - vraag naar Dieter of PM me!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hoi,

Ben al een tijdje aan het lezen hier en kom zowat op het volgende uit ;

Ik koop mij een nieuwe moto 125cc (2000euro) en breng op het einde van't jaar mijn factuur binnen bij de boekhouder, samen met de factuur van mijn aangekochte kledij.
    Doorheen het jaar rij ik 5x per week woon-werk-werk-woon, doordat ik 2 vaste jobs heb.
    Naar mijn primaire job, of de job waar ik het meeste uren doe rij ik 13km enkel.

Doorheen het jaar verzamel ik dan de tankbonnetjes en breng deze ook naar de boekhouder.

Ik voorzie ook een attest van mijn werkgever dat zegt dat ik met de moto naar het werk kom, en de bonnetjes zijn van het tankstation aan mijn werk.
    Nu belde ik naar de boekhouder en die zei vrij kort, doe gewoon niks dat komt je voordeliger uit?

Is er iets dat ik over het hoofd zie?

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Uw forfait is hoger dan de kosten die je bewijst.

dee's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KabouterLau Bekijk bericht
    Hoi,

Ben al een tijdje aan het lezen hier en kom zowat op het volgende uit ;

Ik koop mij een nieuwe moto 125cc (2000euro) en breng op het einde van't jaar mijn factuur binnen bij de boekhouder, samen met de factuur van mijn aangekochte kledij.
    Doorheen het jaar rij ik 5x per week woon-werk-werk-woon, doordat ik 2 vaste jobs heb.
    Naar mijn primaire job, of de job waar ik het meeste uren doe rij ik 13km enkel.

Doorheen het jaar verzamel ik dan de tankbonnetjes en breng deze ook naar de boekhouder.

Ik voorzie ook een attest van mijn werkgever dat zegt dat ik met de moto naar het werk kom, en de bonnetjes zijn van het tankstation aan mijn werk.
    Nu belde ik naar de boekhouder en die zei vrij kort, doe gewoon niks dat komt je voordeliger uit?

Is er iets dat ik over het hoofd zie?
    Boodschap van algemeen nut.
    Doe de wereld een plezier en stop met stomme tankticketjes in te dienen. Daar ben je dus echt niets mee.
    Ik ben 2x op controle moeten gaan toen ik mijn vrouw pas leerde kennen (mijn vrouw heeft een vrij beroep en is fiscaal achterlijk). Die mensen willen de meest eenvoudige en duidelijke berekeningen zien. Tientallen A4's met obscure ticketjes zijn een no-go.
    Moesten ze om 1 of andere reden uw brandstofkost betwisten gaan ze zelfs nog eens niet naar de ticketjes zien. Km's is het enige dat telt dan.
    Laatst gewijzigd door dee; 7 september 2019 om 18:31
    ( \_/ )
    (='.'=)
    (")_(")*

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dee Bekijk bericht
    Boodschap van algemeen nut.
    Doe de wereld een plezier en stop met stomme tankticketjes in te dienen. Daar ben je dus echt niets mee.
    Ik ben 2x op controle moeten gaan toen ik mijn vrouw pas leerde kennen (mijn vrouw heeft een vrij beroep en is fiscaal achterlijk). Die mensen willen de meest eenvoudige en duidelijke berekeningen zien. Tientallen A4's met obscure ticketjes zijn een no-go.
    Moesten ze om 1 of andere reden uw brandstofkost betwisten gaan ze zelfs nog eens niet naar de ticketjes zien. Km's is het enige dat telt dan.
    Oké bedankt, voor de forfait gaan dan.

Voor de rest brengen jullie alles in?
    Ik las zelfs dat je je gsm abbo kan inbrengen..

dee's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het is forfait of inbrengen.
    Een combinatie is niet mogelijk

https://financien.belgium.be/nl/part...kelijke_kosten
    Het forfait, ook het ‘wettelijk forfait’ genoemd, dekt alle beroepskosten, dus ook die met betrekking tot het persoonlijk gebruik van uw wagen voor uw woon-werkverplaatsingen. Maar bijvoorbeeld ook het abonnement van het openbaar vervoer voor de verplaatsing naar uw werk, de inrichting van de ruimtes in uw woning, die u voor uw beroep gebruikt, of de aankoop van materiaal en literatuur die u zelf bekostigt enz.

Iedereen heeft standaard recht op forfaitair berekende kosten. Die kosten moet u niet aantonen.
    ( \_/ )
    (='.'=)
    (")_(")*

Jimmeh's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Forfaitair bedrag ligt ook zo hoog dat ge er nooit zult komen met een 125cc'tje en zo weinig kilometers..
    It is bad enough that so many people believe things without any evidence. What is worse is that some people have no conception of evidence and regard facts as just someone else’s opinion.
    -Thomas Sowell

Pagina 22 van 22 Eerste ... 121819202122

Tags for this Thread

Regels voor berichten