Fonskuh's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Voorlopig rijbewijs - eerste motor

Hi!

Heb vorige week mijn examen manoeuvres gedaan waar ik voor geslaagd was, maar gisteren tijdens mijn openbare weg een domme fout gemaakt waardoor ik niet geslaagd ben.
    Ik ga nu mijn voorlopig rijbewijs aanvragen en ben aan het uitkijken naar een goede eerste motor om verder mee te leren en uiteindelijk mijn examen opnieuw te doen.

De reden dat ik mijn rijbewijs doe is om uiteindelijk op een Harley Davidson Iron 883 te zitten, maar ik veronderstel dat het geen goed idee is om zoiets als eerste motor te kopen, zeker met een voorlopig rijbewijs.

Nu ben ik op zoek naar een vrij goedkope, goede beginnersmotor waar ik de komende maanden mee verder kan leren zonder schrik te hebben om hem te laten vallen.
    Een goede naked bike die licht is? Via de rijschool was het met een Yamaha MT08 en dat ligt mij wel heel goed.

Uiteindelijk wil ik dan evolueren naar de Iron, maar heb voorlopig schrik om daar iets mee tegen te komen.

Fx_'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ben begonnen op een Suzuki Bandit 650 (waarmee ik nog altijd rijd), mijn ervaring zegt me dat pas na even te rijden met een moto dat je begint te begrijpen wat je graag hebt qua model of rijstijl.
    Wat te nemen qua beginnersmoto in opzicht van cc, tjah daar kunnen we over discussieren tot einde der tijden. Sommige vinden dat je het max uit een 300cc moet leren halen, anderen dat 650 ideaal en verdraagzaam is en nog anderen vinden dat je op eender wat kan starten, ik heb een 650 4cyl gekocht omdat die heel verdraagzaam was om mee te rijden, niet teveel koppel tot 7k toeren wat ideaal is als je nog niet alles onder controle hebt. Ik kan je dus enkel maar hetzelfde aanraden om mee te beginnen. Eens je wat gereden hebt ga je voor jezelf uitmaken wat je precies wilt en dus is het best om bij de eerste motor de kosten wat te drukken denk ik dan, maar moet wel nog altijd een zekere kwaliteit hebben.

Op 2ehands.be vind je veel intressante zoekertjes, ik heb altijd een zoekopdracht staan voor beginners, die kan je HIER vinden.

Edit: Vergeten te zeggen dat je best ook altijd je lokale garages nakijkt voor occasies, veelal zetten die hun motoren op hun site maar niet op zo een algemene, daar vallen ook altijd veel deals te vinden.
    Laatst gewijzigd door Fx_; 21 november 2018 om 20:17
    Youtube: Fx_
    2009 Suzuki Bandit 650 / 2018 Kawasaki Z1000SX

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    zelf met een kawa er6 (dus650cc) leren rijden, erna ook een gekocht. Nu rij ik met een versys 650. Persoonlijk vind ik dat een zalige motor. Goed bestuurbaar, ideale zithoogte/houding en kan vlot genoeg weg. 't is geen racebak en wat minder performant dan de er6 (topsnelheid verschilt zelfs 30km/h, maar aangezien men toch maar 120 mag is dat eigenlijk een non-issue), maar naar mijn gevoel goed genoeg om uit moeilijke situaties vlot weg te kunnen.

Jimmeh's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Er zijn echt veel moto's te vinden voor beginners, en vaak ook voor weinig geld. Zoek gewoon een die je zelf aantrekkelijk vind
    It is bad enough that so many people believe things without any evidence. What is worse is that some people have no conception of evidence and regard facts as just someone else’s opinion.
    -Thomas Sowell

Fonskuh's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Thnx, ga eens beginnen zoeken naar iets rond de 600c, dan is het een beetje zoals de lesmotor. Klopt het dat 600cc + goed is om dan ook het praktijk A mee te doen of zijn er bijkomende vereisten?

Jimmeh's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Met een A2 motor mag je het A examen niet afleggen..

Je moet sowieso 4u rijles nemen en je moet eem 'zwaardere' motor hebben. Ik geloof ergens rond de 40-50kW.
    Tenzij je iemand kent met een zwaardere motor die hem dan nog eens aan jou leent voor het examen is de makkelijkste weg via de rijschool.
    Dan les je op dezelfde motor en zorgen zij dat die ook helemaal in orde is voor het examen.
    It is bad enough that so many people believe things without any evidence. What is worse is that some people have no conception of evidence and regard facts as just someone else’s opinion.
    -Thomas Sowell

E-riko's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    ik vind het opvallend dat er blijkbaar veel mensen Harley Davidson kiezen als eerste (droom)motor, inclusief ik , en daarna (in mijn geval toch) zoiets hebben van: 'what was I thinking'

Achteraf pas beseft dat de kern van de fun in het motorijden voor het overgrote deel bestaat uit acceleratie, en laat nu dat iets zijn waar Harleys niet voor gebouwd zijn.
    Toen ik ontdekte dat de gemiddelde grote motorscoot à la Burgman 650 even rap accelereert als zo'n 883, was de liefde snel over.

En weet, Harley is zowat hét duurste merk dat er bestaat qua prijs/prestatie verhouding.
    En zoek je puur iets om te cruisen lf voor comfort, heb je voor da geld ook veel beters op de markt.
    Voor de sound alleen, hoe uniek ook, vind ik het ook wat duur

Nee, na een grote 650cc motorscoot (instap & verkennen motorwereld en betaalbaar cruisen), een mooie retro boterzachte Japanse 4 cilinder, heb ik eindelijk 'mijn ding' gevonden.
    Een, eveneens schandalig dure, Italiaanse L-twin.
    Klinkt ook machtig, maar in tegenstelling tot Hardley gaan ze tenminste nog vooruit (en kan je eveneens rustig cruisen)

No offence ten opzichte van Harley eigenaars en liefhebbers btw.
    Trouwens nen 883 wordt wel degelijk aanzien als nen goeie beginnersmoto.
    Nie veel vermogen, velen zeggen zelfs spottend een echte vrouwenmoto en een cruiser, dus makkelijk te handlen.

Long story short, na verloop van tijd ga je wel vanzelf meer inzicht verwerven van wat er zoal op de markt bestaat van gerief, en zeker als je er zelf voor moet betalen.
    Maar zelden is de eerste spontane keuze ook de definitieve keuze.

Als ge leert op nen Yam MT08 en ge gaat erna nen Iron 883 kopen als definiteve moto, isda in mijn ogen nen groten stap achteruit.
    Diene HD gaat aanvoelen als een lomp stuk metaal, veel lawaai en geen vermogen naast die Yamaha van de rijschool, en ge gaat teveel betalen.

Ist trouwens geen mt07 dage bedoelt? mt 08 bestaat niet
    Laatst gewijzigd door E-riko; 29 november 2018 om 00:44
    Accept what you can't change, change what you can't accept.

Fx_'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mss de FZ8? MT is idd 07-09.
    Youtube: Fx_
    2009 Suzuki Bandit 650 / 2018 Kawasaki Z1000SX

Regels voor berichten