iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

E5 Benzine en Gixxer

Vanaf de 12de kunnen we geen gewone 98Benzine meer tanken alleen E5 dat is 98 met 5% Ethanol .Ik weet dat motos met 95 E10 niet mogen rijden,vermits 10% Ethanol

de benzineleidingen aantast etc , maar van die E5 heb ik nog niet veel gehoord.

Wat zijn jullie meningen hiervan ?

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanolbrandstof

https://www.texaco.be/nl-be/zakelijk...n/brandstoffen

Benzine: Standaard benzine (Euro 95 en super) die geschikt is voor alle benzinemotoren mag tot 5% ethanol bevatten. Deze wordt ook wel E5 genoemd
    . Dus blijkbaar al gewoon, maar werd gewoon zo nooit aangeduid.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boomheadshot Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Vanaf de 12de kunnen we geen gewone 98Benzine meer tanken alleen E5 dat is 98 met 5% Ethanol .Ik weet dat motos met 95 E10 niet mogen rijden,vermits 10% Ethanol

de benzineleidingen aantast etc , maar van die E5 heb ik nog niet veel gehoord.

Wat zijn jullie meningen hiervan ?
    E5 = euro 98
    E10 = euro 95

https://www.hln.be/geld/consument/di...ngen~ab6d7d5d/

Naam veranderd gewoon voor uniformisering. Zo heb ik het verstaan.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ah ok cool dit wist ik niet lol

Was zo percies weer grote verandering .

skully25's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boomheadshot Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik weet dat motos met 95 E10 niet mogen rijden,vermits 10% Ethanol
    mag wel, maar wij zijn hier niet anders gewend en zolang we de mogelijkheid hebben om die ethanol inhoud dat de motor ingaat te beperken is dat in principe niet slecht. langs de andere kant kan het veel minder kwaad dan wat sommige beweren.

Amerikaanse markt werkt al veel langer met hogere ethanolgehaltes in hun brandstof, en daar bollen dezelfde moto's rond als hier en die rijden daar ook zonder problemen op. 1 groot nadeel is dat een brandstof met een hoog ethanolgehalte sneller contamineert met water en de ethanolinhoud heeft de neiging van zich terug af te splitsen van de rest van de brandstof, eenmaal dat gebeurd is de brandstof niet terug mengbaar omdat het afgezonderde ethanolgedeelte dan nog sneller water zal opnemen. dit kan een probleem worden bij voertuigen die lang stilstaan, of bij opslag van brandstoffen. het probleem dat een voertuig dat een paar jaar stilstond nood had aan een revisie van het brandstofsysteem omdat de benzine begint te "stollen" zal veel sneller voorkomen met huidige brandstoffen. hebt ge een moto staan met een volle tank E10 en ge laat hem pakweg 6 maand staan tijdens de slechtere periode van het jaar kan dat potentieel sneller een probleem vormen vergeleken met vroeger.

een mengeling van 10% ethanol in een brandstof is in principe nog altijd te verwaarlozen, al die beweringen dat uw voertuig ineens een pak meer verbruikt is een opgeblazen bewering. het scheelt iets maar ook weer niet zoveel, de energiewaarde van E10 is maar pakweg een 3% minder dan onze 95 benzine van ouds. nogmaals verwijzing naar de amerikaanse markt, daar kan je E85 tanken, een branstof met 85% ethanol. aan die verhouding zal een voertuig tot 30% meer verbruiken, maar wat niet over het hoofd mag gezien worden is dat het motormanagement ook dient aangepast te worden om met dat soort brandstof overweg te kunnen effectief omdat het verbruik dan zoveel hoger ligt, dus injectors dienen veel meer in te spuiten om dezelfde output te genereren.
    Laatst gewijzigd door skully25; 3 oktober 2018 om 23:43

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Merci voor de uitleg , altijd leuk om te weten thx !

Regels voor berichten