iTrader
    11 (93%)
    Mentioned
    1 Post(s)

Once Upon A Time In Hollywood

Zondagmorgen regen, dus tickets besteld voor deze film. Om 14u begon de film en na 2u was er eerlijk gezegd nog niets gebeurd. Enkel het einde is ‘ok’. Voor mij de slechtste film van Tarantino. Acteerwerk was wel top.

6/10

Praga's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Na twee uur film krijg je zelfs de indruk dat Tarantino een softie is geworden. Er gebeurt bitter weinig, een echt verhaal is ver te zoeken en alles kabbelt rustig voort. Maar je blijft wel gebiologeerd kijken. Tarantino zou Tarantino niet zijn als hij toch nog even een stevige middelvinger uitdeelt. Dan moet je wel eerst die lange rit uitzitten. Daarna volgt een stevig WTF-toetje. Once Upon is een knap staaltje cinema, maar misschien niet voor iedereen en al zeker niet voor iedere Tarantino-fan.

Onze hele review kan je nalezen op de frontpagina.
    "Tho' I walk through the Valley of Death, I shall fear no evil, 'cause I'm the meanest mother in the valley!"

LouGarou's schermafbeelding
    iTrader
    285 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Goede film, er wordt een verhaal verteld, maar het is eens iets anders. Geen mainstream film, dat is zeker, maar beter dan 9/10 arthouse films op de markt.
    Bij twijfels, eet een snoepje.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen, zeg
    Ik vond dit één van de beste films van Tarantino. Ik denk dat ik Reservoir Dogs nog ietsjes hoger zet, en Django staat ook bij de top. Maar deze kruipt toch ook hoog in het lijstje!
    Ja, het is iets totaal anders, voor een stuk. Maar voor een groot stuk ook niet.

(spoilers volgen!)

De verschillende subthema's hebben me de hele film lang aangegrepen. Het is een liefdesverklaring aan LA, dat is duidelijk. Het LA van toen speelt een even grote rol als eender welke acteur hier. In combinatie met de muziek vind ik dat formidabel gedaan. Dat is een duidelijk thema. Net als de films van toen, en uiteraard niet alleen de klassiekers. Zelfs vooral niet, eigenlijk.

De hippies zijn waarschijnlijk één van de belangrijkste thema's hier. Een paar dingen die je erin kunt lezen, kritiek die toen al gegeven werd en misschien wel terecht bleek, maar ook een nostalgie naar die tijd. Dit is het echte einde van de hippiejaren, de onschuld die verloren gaat van binnen dé liefdesbeweging bij uitstek, zelfs. Voor Manson stonden de deuren open, erna steevast gesloten, is het idee. Maar wat als dat allemaal niet gebeurd was? Als het gegaan was zoals in de film? Dan bleef de hippiebeweging misschien bestaan, dan was die niet gebroken door het geweld van Manson. Langs de andere kant, de kinderen die Hollywood de schuld geven van hun geweld. Ik ben het er dus niet mee eens dat het alléén een zogenaamde "hate letter" is aan de hippies, wat hier en daar in de pers staat. Ja, de kritiek op de hippies is overduidelijk. Die komt onder andere uit de mond van Leo. Maar die was er in die tijd ook. Plus, achteraf bekeken was het op verschillende punten wel een beetje te naïef.

Iets concreter is er de vriendschap tussen Leo en Brad, je bent de hele tijd aan het denken dat er ruzie zal komen of zo. Of dat er een "hidden agenda" is voor één van de twee. Maar nee, het is zoals ze zelf al zeggen: More than a brother, a little less than a wife. En de fladderende vlinder die Sharon Tate hier is, is gewoon heel mooi neergezet. Driekwart van de film ben je bang voor wat er gaat gebeuren: Ai, meisje, doe de deur toch niet open. Gewoon weggaan.
    En de neediness van alle acteurs is ook wel heel duidelijk gebracht. "Kijk naar mij" en "ik heb fans nodig". Het mooiste wat Leo ooit heeft gehoord, is een compliment over zijn acteren. Hij is duidelijk depressief doordat hij zich afvraagt of hij nog wel bekend gaat worden. Sharon Tate gaat naar de film, en moet gewoon zeggen dat zij meedoet. Tijdens de film geniet ze van het lachen.

En dan natuurlijk de pure Tarantinostukken op het einde. Het herschrijven van de geschiedenis, wat niemand zag aankomen, het fenomenale geweld dat tegelijk breekt met de film en helemaal in lijn ligt van het verhaal dat verteld werd en de talloze knipogen naar vorige films.

Kortom: Ik heb me te pletter geamuseerd en denk dat ik deze film veel liever een tweede/derde keer bekijk dan sommige van z'n ander werk. En dat zegt al heel veel, want ik ben een grote fan. 9,5/10.
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    6/10, de lengte van Django en Basterds stoorde mij niet, hier wel. De gedeeltes met Margot Robbie spraken mij het minst aan maar dit is een knipoog naar een bepaald soort films waar ik niks van ken denk ik, "dromerige artiest(e) in Californië dwaalt rond."

marcel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    imo is dat een verwijzing naar de onschuld van haar personage

Spoiler:

Wilcao's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik vond het een goede film, maar zeker niet één van zijn betere. De lengte stoorde me zeker niet. Ik zou wel graag eens willen lezen over de verwijzingen die in de film zitten.

PBR Streetgang's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wilcao Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik vond het een goede film, maar zeker niet één van zijn betere. De lengte stoorde me zeker niet. Ik zou wel graag eens willen lezen over de verwijzingen die in de film zitten.
    Lees dan zeker dit stuk van Jeff Smith over de film. Zijn vervolgstuk moet ik nog lezen, maar zal vooral gaan over nog meer referenties in de film.

Voor mij is de film jet beste dat QT heeft gemaakt buiten Pulp Fiction.

8.5/10 want hier en daar is er een shot te veel imo. Niet perfect dus, maar so so good.

Wilcao's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PBR Streetgang Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Lees dan zeker dit stuk van Jeff Smith over de film. Zijn vervolgstuk moet ik nog lezen, maar zal vooral gaan over nog meer referenties in de film.

Voor mij is de film jet beste dat QT heeft gemaakt buiten Pulp Fiction.

8.5/10 want hier en daar is er een shot te veel imo. Niet perfect dus, maar so so good.
    Merci! Ga ik zeker eens doen!

AreVee's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Het veelbesproken laatste stuk is effectief gigantisch veel fun, alle remmen los, dubbel gelegen gisteren in de cinema en perfect in beeld gebracht, zowel visueel als auditief. Voor mij
    Spoiler:

Maar ook daarvoor is het zeker genieten, fantastische scène van Di Caprio in zijn camper waar hij eens stevig op zichzelf inspreekt, met matig succes. Margot Robbie is onwaarschijnlijk prikkelend in een rol die weinig om het lijf heeft (helaas dan vooral figuurlijk en niet letterlijk) en er kon voor die rol geen betere actrice gecast zijn. Leuke shots vanuit de wagens zelf in het begin, soundtrack is zoals altijd bij Tarantino behoorlijk aanwezig maar wel quasi perfect gekozen en dus absoluut een meerwaarde. Brad Pitt steelt evengoed de show,
    Spoiler:
    , dialogen zijn top, Di Caprio speelt in zijn stukken waarin hij een film in film speelt vaak zo goed dat ik die films ook zou willen zien, zijn rochels en hoesten en dergelijke zijn bijna poëzie. De sfeer die van de film afdruipt van vrijwel seconde één is super om in te vertoeven, auto's, muziek, movie sets, ... . En uiteraard de hele hippie bende die hij sowieso nodig had richting het einde maar er ook weer niet zomaar lijkt bijgegooid, heerlijke ranch waar je op een bepaald moment de smerigheid net niet zelf kunt ruiken. Ook het stuk met Brad Pitt
    Spoiler:
    . Verder onderschrijf ik Loser zijn stuk tekst grotendeels. De keuzes die Tarantino maakt, maakt hij volgens mij effectief wel om de vraag te stellen hoe de hippiebeweging het had kunnen vergaan moest het hier en daar anders gelopen zijn, ook het korte stukje "Hollywood leert ons wat geweld is" lijkt me niet wat Tarantino zelf onderschrijft, wie de film gezien heeft zal wel begrijpen waarom . Zijn voetenshit mocht hij voor zich houden, zeker het tweede paar voeten dat prominent in beeld komt is redelijk disgusting maar dat is eerlijk waar het grootste minpunt dat ik me op dit moment kan bedenken.

Tweede beste Tarantino, na Reservoir Dogs, imo.
    Ik hou niet van vlees maar ik eet het uit principe (Hans Teeuwen).

Praga's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Na twee uur film krijg je zelfs de indruk dat Tarantino een softie is geworden. Er gebeurt bitter weinig, een echt verhaal is ver te zoeken en alles kabbelt rustig voort. Maar je blijft wel gebiologeerd kijken. Tarantino zou Tarantino niet zijn als hij toch nog even een stevige middelvinger uitdeelt. Dan moet je wel eerst die lange rit uitzitten. Daarna volgt een stevig WTF-toetje. Once Upon is een knap staaltje cinema, maar misschien niet voor iedereen en al zeker niet voor iedere Tarantino-fan.

Hele review op onze frontpagina.
    "Tho' I walk through the Valley of Death, I shall fear no evil, 'cause I'm the meanest mother in the valley!"

Regels voor berichten