We kennen allemaal wel het verhaal van Robin Hood neem ik aan? De nobele edelman die na een Kruistocht terugkeert naar zijn vaderland, Engeland, waar hem onrecht wordt ongedaan en die dan besluit om als Robin Hood, de vrijgevige struikrover en volksheld, het onrecht te bestrijden. Daarbij wordt hij geholpen door zijn Moorse vriend en de liefde van zijn leven, Marian.

Tot zover dus geen nieuws onder de zon. Robin of Loxley wordt gespeeld door Taron Egerton (Kingsman: The Secret Service), Jaimie Foxx speelt de Moorse versie van Little John, en Marian wordt vertolkt door de Ierse actrice Eve Hewson (op wiens ogen ik meteen verliefd werd trouwens, maar dit geheel terzijde). Daarnaast heb je nog sleutelrollen voor broeder Tuck (Tim Minchin - Californication) en Will Scarlet (Jamie Dornan - ex Calvin Klein-model/Fifty Shades of Grey).

Nu in alle eerlijkheid, ik heb reeds heel wat Robin Hood-films gezien waarvan ik die met Russell Crowe de beste vond, en die met Kevin Costner (Robin Hood: Prince of Thieves ) de meest romantische vond. Al kan geen van deze twee films tippen aan de klassieker The Adventures of Robin Hood met Errol Flynn.

Deze Robin Hood is ideaal als je op zoek bent naar een twee uurtjes ontspanning, om je hoofd even leeg te maken en liefhebber bent van het actie/avonturenfilm-genre. De film zit boordevol actiescènes, gevechten en achtervolgingen (te paard en paard en kar) en het ontbreekt m ook niet aan explosies. Uiteraard niet van het Mission Impossible-kaliber, laat dat duidelijk zijn. Wat ik wel heel cool vond zijn de slowmotion effecten die regelmatig naar boven gehaald werden in de combat scenes.

Het begint allemaal goed, en tegelijk ook wat vreemd. Robin en zijn makkers vallen in een hinderlaag in een of ander Arabisch dorp, en het was meteen volop actie. Maar heel eerlijk, het leek wel alsof ik naar een pijl en boog-versie van de Golfoorlog zat te kijken. Geen stoere ridders of harnassen, geen bloederige zwaardgevechten, maar eerder een kat-en-muisspel tussen boogschutters. (Drie keer raden wie er aan het langste eind trekt).

Wanneer Robin terugkeert naar Engeland ontdekt hij dat de sheriff er met zijn eigendommen van door is, dat zijn lief Marian op een ander zit (de middeleeuwse pers beweerde immers dat Robin gesneuveld was dus zocht ze troost bij iemand anders) en dat het volk op brutale wijze wordt uitgeperst. Samen met Little John besluit hij het onrecht te bestrijden, zijn lief terug te winnen en de sheriff van Nottingham het vuur aan de schenen te leggen. Zodoende ontdekt hij echter nog een veel ernstiger complot want blijkbaar spannen de sheriff en de diaken van Nottingham samen met de Arabieren...

Maar zoals gezegd cinefielen zullen zich na het bekijken van deze film niet veel beter voelen. Mensen zoals ik echter die graag genieten van een luchtige actie/avonturenfilm, die iets hebben met middeleeuwse settings (Vikings, King Arthur, The Last Kingdom,...) en op zoek zijn naar een avondje pretentieloze ontspanning en geen zin hebben in diepgaande films die je doen nadenken over de zin van het leven of andere zware levensbeschouwingen, kunnen deze film best pruimen. Verwacht echter geen hoogstaande acteerprestaties of diepgaande conversaties, maar gewoon een verliefde boogschutter die er alles aan doet om zijn lief terug te winnen, en de sheriff van Nottingham een kloot wil aftrekken. Meer verhaal moet je in dit geval niet verwachten, en zeker het echte verhaal achter Robin Hood niet. King John of King Lionheart komen niet ter sprake, je zet geen voet in Sherwood Forrest en de kledij is ook wat vreemd voor die periode.

Ik ben er trouwens zeker van dat je als gamer Robin Hood eerder zal beschouwen als Altaïr uit de eerste Assassin's Creed dan de legendarische groene wreker. Maar bon dit gezegd zijnde krijgt de film van mij een score van 6/10 (voor de schoon ogen van Marian).