Praga's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)

Valerian And The City of a Thousand Planets

Een film van Europese productie met Luc Besson, bekend van onder meer The Fifth Element, aan het roer, daar mag je enthousiast voor worden. Wanneer rijzende sterren als Cara Delevigne, uit Suicide Squad en Paper Towns, grotere namen als Clive Owen vervoegen, lijkt dit een prent waar succes gegarandeerd wordt. Voeg daar nog een obsceen productiebudget van om en bij de 210 miljoen dollar aan toe en 137 minuten topcinema zijn verzekerd, toch?

Jammer genoeg valt het eindresultaat van Valerian dik tegen. De film lijdt onder een pover gecaste selectie rollen die slecht uitgeschreven werden. Voornamelijk hoofdrolspeler Valerian, een majoor binnen een intergalactisch mensenleger, gespeeld door een knullige Dane DeHaan, doet de nekharen prompt overeind springen. Een acteur die je niet beter kan omschrijven dan een nerdy babyface in de rol van een zelfzekere, angstloze ladykiller forceren, werkt gewoon niet. DeHaan doet zijn uiterste best stoer over te komen, maar kan de indruk van een meelopende tiener die wilt opvallen tussen zijn generatiegenoten nooit van zich afschudden. Aan het einde van de rit komt hij gewoon over als een verwaand rijkeluisjoch dat eerder arrogant is dan cool.

Zijn medespeelster Cara Delevigne, in de rol van Laureline, doet een betere job in het geloofwaardig overbrengen van haar rol. Het is dan ook curieus dat haar naam van de titel van deze film wegvalt, aangezien de film gebaseerd werd op een Franse stripreeks onder de naam Valérian et Laureline. De rol van hard to get knappe vonk en gewetensvolle tegengewicht tegen een ogenschijnlijk roekeloze partner past wel bij het fotomodel. Jammer genoeg zijn de vele kleine tongue-in-cheek-conversaties tussen de twee protagonisten zo slecht uitgeschreven dat ze niet anders dan cringeworthy kunnen worden genoemd.

Meer lezen kan op onze frontpagina waar de hele review staat.
    "Tho' I walk through the Valley of Death, I shall fear no evil, 'cause I'm the meanest mother in the valley!"
    no votes  

iTrader
    0
    tgohja, twee dingen die ik opmerk

1) Dat je al uberhaupt zo een hoge verwachtingen hebt van wat je zelf een gerespecteerd regisseur noemt, terwijl die een grote rol heeft in de productie van de Franse actiefilms (megaton, leterrier waaronder de taken, transporter en de taxi films), en dan in de review er de woorden tongue-in-cheek-conversaties, cringeworthy en facepalm bijhaalt, toont toch aan dat de recensent niet goed geinformeerd was. Ik vraag me af of hij Lucy gezien had of was dat dan wel weer een goede film.

2) Het geheel komt nogal betweterig, arrogant en elitair over. Weinig plaats voor nuance, en weinig zin om clichés op zij te leggen (waarom verbaast de kritiek op Dane DeHaan me alweer niet?). Je ziet ook dat het een tienerfilm is in de lijn van The maze runner en the fifth wave. Anders ga je bvb. niet Cara Delevigne casten in een hoofdrol, dan moet je het ook niet gaan hebben over "nerdy babyface". Een Will Smith zou er ook niet op zijn plaats horen. De tip om de film links te laten liggen vind ik verder ongepast, en hoort niet thuis in de recensie. Het blijft een persoonlijke mening, en je zou van jezelf nooit mogen vinden dat die een bepaalde waarde zou kunnen hebben voor een ander persoon. Iets terughoudender: "het werkt niet voor mij" of "ik zelf vond de film tegenvallen" zou een pak beter zijn. Het taalgebruik bevestigt dat ook een beetje. Het gebruiken van het woord facepalm draagt enorm bij aan het uiterst arrogante karakter van de recensie.
    Laatst gewijzigd door Lakigigar; 7 augustus 2017 om 13:05
    no votes  

nixie's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Ik heb die trailer gezien en mijn verwachting komen overeen met het stukje dat ik hier heb gelezen.
    PS: ik wissel regelmatig letters van plaats, mijn excuses hiervoor!
    no votes  

Proto's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik denk dat die film wel iets voor mij zou kunnen zijn.
    Ik ben Silvio niet.
    http://twitch.tv/GroozL
    no votes  

LazloCootmans's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lakigigar Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    1) Dat je al uberhaupt zo een hoge verwachtingen hebt van wat je zelf een gerespecteerd regisseur noemt, terwijl die een grote rol heeft in de productie van de Franse actiefilms (megaton, leterrier waaronder de taken, transporter en de taxi films), en dan in de review er de woorden tongue-in-cheek-conversaties, cringeworthy en facepalm bijhaalt, toont toch aan dat de recensent niet goed geinformeerd was. Ik vraag me af of hij Lucy gezien had of was dat dan wel weer een goede film.
    Ik wil met tongue-in-cheek-conversaties niet meteen zeggen dat dat iets slechts is. Door de manier waarop die conversaties geschreven werden kreeg ik er een slecht gevoel bij (of om het met die verachtelijke woorden te zeggen: cringeworthy en facepalm-waardig). Ik ga ook niet zeggen dat ik alles van Besson gezien heb, maar veel films van zijn hand wist ik zeker te smaken. Je haalde Taxi aan. Da's een reeks die ik persoonlijk tien keer beter geschreven vind dan deze film. Daar werkt de humor nu eenmaal wel. Maar het gaat me er vooral ook om dat hij de meester was achter die andere sci-fi topper The Fifth Element. Is het verkeerd te hopen op nog zo een science fiction titel die het goed doet als de regisseur duidelijk al de ervaring op zak heeft om dat te maken? Ik heb zeker niet alles van Besson gezien, maar ik heb in ieder geval genoeg gezien om te begrijpen dat hij het wel beter kan.

2) Het geheel komt nogal betweterig, arrogant en elitair over. Weinig plaats voor nuance, en weinig zin om clichés op zij te leggen (waarom verbaast de kritiek op Dane DeHaan me alweer niet?). Je ziet ook dat het een tienerfilm is in de lijn van The maze runner en the fifth wave. Anders ga je bvb. niet Cara Delevigne casten in een hoofdrol, dan moet je het ook niet gaan hebben over "nerdy babyface". Een Will Smith zou er ook niet op zijn plaats horen. De tip om de film links te laten liggen vind ik verder ongepast, en hoort niet thuis in de recensie. Het blijft een persoonlijke mening, en je zou van jezelf nooit mogen vinden dat die een bepaalde waarde zou kunnen hebben voor een ander persoon. Iets terughoudender: "het werkt niet voor mij" of "ik zelf vond de film tegenvallen" zou een pak beter zijn. Het taalgebruik bevestigt dat ook een beetje. Het gebruiken van het woord facepalm draagt enorm bij aan het uiterst arrogante karakter van de recensie.
    Mijn commentaar op DeHaan lijkt me niet zo vreemd in deze context. Ik wil niet zeggen dat hij een slechte acteur is. Ik wil zeggen dat dit geen rol is die hij aankan. Mijn opmerking qua babyface klinkt wellicht ook hard (en is duidelijk niet gericht naar Delevigne, want zoals je in de review kan lezen vind ik haar prestatie dik oké), maar wijst er weer maar op dat dit gewoon geen rol is die op DeHaan zijn lijf geschreven staat. Hij ziet, klinkt noch acteert zoals Valerian in mijn ogen gespeeld zou moeten worden. Hij probeert wel, maar die poging wijst er gewoon op dat het er niet in zit. Je zeg ook dat deze film zich richt op een eerder tienerpubliek. Is dat zo? Of krijg je dat gevoel gewoon doordat er twee jong ogende acteurs de hoofdrol vertolken? Qua opzet en inhoud denk ik dat deze film echter een pak hoger mikt.

Maar goed, een recensie is (zoals je zelf zegt) een eigen mening. Als jij de film bekeek en hem goed vond, is dat goed, toch? Ik vond hem niet goed. Ik zou hem ook niet aanraden om in de bioscoop te gaan kijken. Iets wat we op 9lives wel vaker doen: oordelen of je een titel al dan niet meteen in huis moet halen. Ik haal in de review ook aan dat je wanneer je hem niet tegen hoge cinematarieven kan bekijken, je hem gerust een kans mag geven. Als recensent mag je gerust zulke dingen in je conclusie verwerken, geloof ik. Dat ik engelstalige woorden gebruik, zit je duidelijk niet goed. Mijn excuses als een woord als 'facepalm' te hard overkomt, maar soms mag je in je mening ook hard zijn, niet?
    Unexpect the expected.

Steam: lazz04
    PSN: LazzC
    Twitter: @LazloCootmans
    no votes  

iTrader
    0
    Die tijden zijn al 20 jaar voorbij (Léon, Taxi, The Fifth Element -> al jaren '90), en Besson en die club halen al jaren/decennia dit niveau niet meer, hoewel ze wel fijne actiefilms kunnen maken (Taken), maar je verwacht blijkbaar een complete andere film, en doordat uiteraard deze film niet in de buurt komt, ontgoochelt dit je zwaar en beïnvloedt dit je recensie. De regisseur wordt te veel eer aangedaan voor wie hij is. De omkadering is ook belangrijk, zeker in een film met zo een budget. De rol van de regisseur is verwaarloosbaar, tenzij je ene Cameron, Nolan, Villeneuve of Spielberg bent.

Neen, in een nederlandstalige (die je wel overigens goed beheerst) komt een woord als facepalm, echt niet goed over. Je verhevent je ermee boven de filmmakers en beledigt er iedereen mee dat het wel een fijne film vindt. (vond je hem goed, oh, facepalm). Ik heb het nog nergens in een recensie teruggezien (ook engelstalig), en het blijft niet bij dat ene woord. Het is een beetje overkill, omdat al de Engelse woorden iets (ik weet het toch beter), in zich hebben, en je ook voor die woorden specifiek naar het Engels overschakelt.
    no votes  

LazloCootmans's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Neen, in een nederlandstalige (die je wel overigens goed beheerst) komt een woord als facepalm, echt niet goed over. Je verhevent je ermee boven de filmmakers en beledigt er iedereen mee dat het wel een fijne film vindt. (vond je hem goed, oh, facepalm). Ik heb het nog nergens in een recensie teruggezien (ook engelstalig), en het blijft niet bij dat ene woord. Het is een beetje overkill, omdat al de Engelse woorden iets (ik weet het toch beter), in zich hebben, en je ook voor die woorden specifiek naar het Engels overschakelt.
    Ik denk dat ik daar een ander gevoel bij heb, dan. :-) Het was zeker niet de bedoeling om alwetend over te komen, maar eerder om een emotie te verwoorden die ik moeilijk in een Nederlands woord wist te capteren. Maar goed, ieders gevoel verschilt natuurlijk op dat vlak, wat perfect oké is ;-)
    Unexpect the expected.

Steam: lazz04
    PSN: LazzC
    Twitter: @LazloCootmans
    no votes  

Praga's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Ben m ook gaan zien en deed me denken qua setting aan een mengelmoes van 5th Eelement, John Carter, Star Wars, Avatar en op een bepaald moment zelfs aan Abe's Odyssey. Na 15 minuten vroeg hij haar out of the blue ten huwelijk, waar is het achtergrondverhaal (wie zijn de hoofdrolspelers, van waar komen ze, van waar kennen ze mekaar), en dan dat groen beest dat die kleedjes deed passen en die smoelen die ze trok....

En dan heb ik het nog niet gehad over Rihanna...

Het begin was best ok, en emotioneel en knap in beeld gebracht maar eens de twee hoofdrolspelers erbij kwamen was t veel minder vond ik. Alhoewel Cara wel eens mag komen logeren bij mij ;-)
    "Tho' I walk through the Valley of Death, I shall fear no evil, 'cause I'm the meanest mother in the valley!"
    no votes  

Koonut's schermafbeelding
    iTrader
    218 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Praga Bekijk bericht
    Ben m ook gaan zien en deed me denken qua setting aan een mengelmoes van 5th Eelement, John Carter, Star Wars, Avatar en op een bepaald moment zelfs aan Abe's Odyssey.
    Blijkbaar is Valerian dan ook de strip die een grote invloed heeft gehad op oa Star Wars etc. Zelf nog aan het twijfelen om hem te gaan zien, meestal wel tevreden van Besson.
    no votes  

marcel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Praga Bekijk bericht
    Ben m ook gaan zien en deed me denken qua setting aan een mengelmoes van 5th Eelement, John Carter, Star Wars, Avatar en op een bepaald moment zelfs aan Abe's Odyssey. Na 15 minuten vroeg hij haar out of the blue ten huwelijk, waar is het achtergrondverhaal (wie zijn de hoofdrolspelers, van waar komen ze, van waar kennen ze mekaar), en dan dat groen beest dat die kleedjes deed passen en die smoelen die ze trok....

En dan heb ik het nog niet gehad over Rihanna...

Het begin was best ok, en emotioneel en knap in beeld gebracht maar eens de twee hoofdrolspelers erbij kwamen was t veel minder vond ik. Alhoewel Cara wel eens mag komen logeren bij mij ;-)
    Rihanna vond ik niet zo slecht, maar haar rol was serieus beperkt, dus om daar de film op af te rekenen?
    visueel vond ik het wel een stuk minder. het enige dat er wat intressant uit zag, was Big Market. daarna was het allemaal wat saai, en Mül was... leeg. Deed mij een beetje denken aan Ryzom, voor wie die game ooit gespeeld heeft (zullen er niet veel zijn, maar goed)

ik vond het geen slechte film maar een 7 zou te veel zijn, dus 6,5/10
    no votes  

AwakedDevil's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Gisteren gaan kijken, het was niet een super film.
    Verhaal kon wat beter, sommige acteerprestaties waren ondermaats en sommige scenes kon je duidelijk de setting zelf zien.
    Zoals hier al vermeld, George Lucas heeft idd een deel zijn inspiratie voor star wars van valerian gehaald, en dat merk je in de film omdat je regelmatig een star wars gevoel krijgt.
    Denk dan aan sommige namen (generaal Okto-bar vs admiraal ackbar) of locaties die qua setting star wars getint zijn.

Moest ik het een score geven zou het een 5/10 zijn
    no votes  

Sir. K's schermafbeelding
    iTrader
    106 (100%)
    Deze vandaag gaan kijken. Eens met de OP.

Ondanks dat ik het wel een leuk verhaal vind en ik een sucker ben voor dergelijke science fiction, toch redelijk wat elementen die mij stoorden (hoofdrolspeler op nr 1). Gemiste kans vind ik, zeker voor zo'n budget.

5,7/10
    no votes  

TeKnO's schermafbeelding
    iTrader
    47 (100%)
    Ik vond de film op zich niet zo slecht, zou het een 7,5/10 geven, sommige stukken worden gewoonweg niet verklaard in de film, zoals die virtuele markt.
    Is dat nu VR of een soort van dimensie? ik vond die scene op zich wel zalig.
    Voor de rest zijn de special effects wel in orde en is het meer een popcorn film, gewoonweg verstand op nul en genieten.
    Maar deze film gaat niet in mijn geheugen blijven hangen zoals The Fifth Element spijtig genoeg.
    PSN : Elfish
    Steam : tekno78
    3DS : 1934 - 0651 - 1403
    no votes  

Regels voor berichten