Release: 2016
Genre: Drama, oorlog
Regisseur: Ang Lee

De film vertelt het verhaal van Billy Lynn (Joe Alwyn) en zijn medesoldaten van de Bravo eenheid, die gehuldigd worden omwille van hun heldendaden in de strijd bij Al-ansakar in Irak. Tijdens de huldiging kom je via flashbacks te weten wat hen echt overkomen is en merk je al snel het schrille contrast tussen de perceptie van de Amerikaanse burger en wat de soldaten effectief hebben beleefd. De film focust met andere woorden niet zozeer op de oorlogsgebeurtenissen zelf, maar vooral op het emotionele aspect en de manier hoe familie, zakenmannen, kortom de wereld rondom hen, reageert op hun daden. Naarmate de film vordert kom je ook meer en meer te weten over de reden waarom Billy bij het leger ging. Je zal merken dat ook zijn zus (Kristen Stewart) hier een belangrijke rol in heeft gespeeld.

Algemeen was ik vrij positief over deze film. De emoties van de soldaten en de reacties van de mensen rondom hen worden goed weergegeven, cinematografisch zat de film goed in elkaar en Joe Alwyn zet een verdienstelijke hoofdrol neer (hier en daar merk je wel dat hij nog onervaren is, maar volgens mij gaan we er toch nog meer van horen). Ondanks deze positieve noten had ik wel steeds het gevoel dat er toch nog iets meer uit te halen viel en mocht het voor mijn part nog net iets dramatischer.

7,3/10

Nog mensen die hem gaan zien? Alvast benieuwd naar jullie meningen!