PDA

Volledige versie bekijken : 1990 peugot 205 1.6GTI

verbeke
6 november 2012, 22:32
hallo,

Hierbij stel ik mijn net aangekochte peugot 205 gti voor. De motor is geen originele 1.6 meer maar de 1.9 van een peugot 405sri, het blok is ontworpen op basis van een 205 blok. Deze draaide ook niet bij de aankoop.

De kas staat er redelijk proper bij, 1 buil in de koffer en 1 gat in de bodemplaat die gelast moet worden, niks erg dus. Ook de originele lak staat er mooi bij, eens laten detailen en alles is weer inorde.

wat zijn de plannen?

- mechanisch volledig inorde plaatsen (nieuwe bussen waar nodig, bodem opnieuw met anti roest behandelen,...

- Kijken of het waard is om in deze motor te investeren, anders kijken om er een 1.9 gti blok in te stoppen

- zetels plaatsen
- buil laten uitbuilen + detailen
- 1.9 gti velgen plaatsen, ori velgen houden voor semi's
- rondrijden :lol: en af en toe een trackday meepikken

Toen we hem gingen halen:

http://i50.tinypic.com/a4wg2x.jpg

foto van het gat in de bodem, hoogst waarschijnlijk komt het van de achterbrug die tegen de bodem schuurt. Valt perfect te lassen volgens mijn buur.

http://i45.tinypic.com/2n7h4l.jpg

en als laatste eentje waar ik bezig was, de motor draait ondertussen al. De relais die de brandstofpomp aanstuurt is kapot met als gevolg dat de motor geen benzine kreeg, de relais werkt als je hem bedient met schroevendraaier. Een nieuwe is besteld.

Let ook op de homemade brug :)

http://i48.tinypic.com/14udu10.jpg

Als iemand stukken weet liggen of ergens een webshop of dergelijke weet, PM me gerust!

groeten

ditn_tae
6 november 2012, 22:36
oo zalig een 205,ze worden stilaan zeldzaam.
Is dat een mi16 blok dan?
op mijn 106 heb ik ook de 1.9 velgen liggen,zalige velgen in het wit.
welke trackdays ga je doen?:)
deze ga ik volgen:applause:

ik denk dat pedro wel nog stukken zal liggen hebben van een 205 vermoed ik.

verbeke
6 november 2012, 22:45
het is jammer genoeg geen mi16 blok, het blok is gemaakt op basis van een 205 blok, ook 1.9 met 125 pk. Ik heb ondertussen terug een 1.6 blok gevonden, eens zien of ik kan overeenkomen met de verkoper. Kwa trackdays ben ik er nog niet uit, waarschijnlijk enkele van peugotforum en af en toe eens de nurburgring.

EDIT: bedoel je Pedro Samaey?

ditn_tae
6 november 2012, 22:49
Is de motorblok kapot of?

moest je op zolder rijden met skylimit events laat iets weten wanneer,altijd geestig om met meerdere te gaan.

jep.

verbeke
6 november 2012, 22:55
zal ik zeker doen ;) al zal het nog eventjes duren.

de motor is niet kapot(enkel waterpomp) maar ik denk dat het karakter tov een GTI motor volledig anders is. Ik weet ook niet zoveel over de historie van de motor, zelf niet hoeveel kilometers hij heeft. als ik een andere motor ga uitbouwen weet ik toch al iets meer over de motor.

Heeft samaey ook 2dehands stukken liggen?

Bushido
7 november 2012, 06:49
Ik zou zeker kijken voor een mi16 blok! Echt een must voor een 205! Maat van me heeft zijne nog steeds, zeer fun!

ditn_tae
7 november 2012, 11:04
Ik denk het wel,hij heeft nog rally gereden met een 205 :)

verbeke
7 november 2012, 11:15
ahzo, kzal binnenkort eens contact opnemen met samaey eens horen wat hij heeft liggen.

Een mi16 blok zou inderdaad zalig zijn, maar eerst eens kijken hoe het gaat met een 8V blok. Later kunnen we er nog altijd een mi16 blok steken. Zo'n blok is ook niet echt alledaags en redelijk moeilijk te vinden.

desolation
7 november 2012, 11:40
T16 verdorie !

ditn_tae
7 november 2012, 12:01
wanted sponsor :)

Kzal het morgen eens vragen als ik langs ga.

citrofenwick
7 november 2012, 12:39
Pedro heeft het meeste van zijn onderdelen weggedaan vorig jaar. Tvalt wel te proberen. Sowieso zal hij u veel tips kunnen geven.

Er terug een gewone 1.6 in steken zou ik niet doen. Op circuit zal dat een beetje traag worden vrees ik.

Volgend jaar zou ik wel eens meegaan naar Zolder :)
Tof trouwens dat ge hier een topic aanmaakt!

verbeke
7 november 2012, 15:12
Een T16 zou wel heel leuk zijn, helaas is dat niet haalbaar. Niet enkel door de financiele kant maar ook door mijn beperkte kennis, het meeste lukt wel maar een swap naar een turboblok lijkt me niet zo simpel... jammergenoeg :P

Ditn: Dat zou heel vriendelijk zijn

citrofenwick: Dat is ook het grootste twijfelpunt over die motor. Een 1.9 is wel wat moeilijker te vinden maar we hebben tijd.

Zolder volgend jaar zie ik zitten :D bedoel je hiermee vroemdag?

desolation
7 november 2012, 16:38
Bram's CTi T16 conversion (http://www.205gti.com/storybrams_t16.htm)

valt precies wel mee ze

seurinck
7 november 2012, 17:40
woot woot iemand met smaak :p

altijd leuk om mee te rijden die gti'kes.
een MI16 blok mag je ook stilaan vergeten vrees ik.
die zijn zeer duur aan het komen de laatste tijd, en zeldzaam.

Bwa een 1.6 is niet slecht. maar de 1.9 heeft je toch dat tikkeltje meer.
Maar als je er een 1.9 blok inwerpt, zoek er eentje van voor 1989.
Als ik me niet vergis hebben die een een 10 tal meer PK en wat meer trekkracht dan een 1.9 na 1989.

Anders een RFS blokje als de mijne :p
maar daar is wel wat paswerk voor nodig, maar het kan !

blokjes moet je zoeken in Nederland, daar zijn ze nog voldoende te vinden.
Een voordeel onderdelen van een 205 zijn spotgoedkoop.

citrofenwick
7 november 2012, 20:07
Een T16 zou wel heel leuk zijn, helaas is dat niet haalbaar. Niet enkel door de financiele kant maar ook door mijn beperkte kennis, het meeste lukt wel maar een swap naar een turboblok lijkt me niet zo simpel... jammergenoeg :P

Ditn: Dat zou heel vriendelijk zijn

citrofenwick: Dat is ook het grootste twijfelpunt over die motor. Een 1.9 is wel wat moeilijker te vinden maar we hebben tijd.

Zolder volgend jaar zie ik zitten :D bedoel je hiermee vroemdag?

Eventueel ja, maar ik bedoelde vooral skylimit events.
En om mee naar de rally's te gaan e :D

ps, als ge er de 1.9 GTI-velgen onder steekt. Controleer of ze alle4 hetzelfde merk hebben. Ge hebt de zware en lichte versie, en soms durven ze wel eens door elkaar geraken.
De speedlines zijn de zware. Op het merk van de lichte kan ik niet komen. Hier liggen beide merken en er zit wel een noemenswaardig verschil op!

Swagger
7 november 2012, 20:11
knap projectje, 205 altijd toffe bakskes gevonden!

verbeke
7 november 2012, 21:02
de onderdelen zijn inderdaad goedkoop wat toch een groot voordeel is.

wat betreft die motor, de 1.6 is reeds verkocht. Als er een andere inkomt zal het wel een 1.9 zijn, misschien blijft deze er ook nog in voorlopig. Zowiezo moet hij er eens uit om een nieuwe waterpomp te steken, nieuwe motorophangingsrubbers en om te kijken naar de achteruitversnelling. Deze maak een constant schrapend geluid.

Fenwick: je verkoopt soms geen setje? Het mogen in principe de zware zijn, als er een trackday gereden word zal het op de 1.6 velgen zijn, daar komen semi's op.

de rest: bedankt, had niet verwacht dat de meeste dit een toffe auto zouden vinden :)

ditn_tae
7 november 2012, 22:04
Voor zover ik weet zijn het allemaal speedlines maar het land dat erbij geprint is bepaald hoe zwaar ze zijn.
Ik dacht dat italy de lichte waren en french de zware of omgekeerd.

leuk leesvoer van de T16 :)

kapaza en tweedehands in de gaten houden,zo heb ik een setje gevonden

seurinck
8 november 2012, 15:34
Je hebt 3 soorten 1.9 speedline velgen.
allemaal zelfde looks, 2 een ander gewicht.
alle 3 waren officiele 1.9 gti velgen ook zo geleverd uit de fabriek
de varianten:

1: Speedline Italy staat op de velg: Originele speedline's van de speedline fabrikant
2: Speedline alleen staat op de velg : gemaakt door SMR france in opdracht van speedline

en dan heb je eigenlijk nog de belgische variant van de velg.
gemaakt door Lemmers. ( die kom je zelden tegen )
en werd maar vanaf een bepaald bouwjaar gebruikt op enkel belgische verkochte GTI's

De lemmers en SMR hebben hetzelfde gewicht.
Speedline Italy zijn bijna 1kg lichter.

kwa looks buitenkant zijn ze allemaal hetzelfde enkel te tekst is anders natuurlijk.
Maar als je kijkt aan de binnenkant van de velg is er een verschil.
Links is een Echte speedline Italy / Rechts is een SMR versie.

http://i47.tinypic.com/2uixf21.jpg

Dus als je echt wilt kijken naar het gewicht zoekt ge Speedline Italy velgen.

Dan had je ook nog in de tijd als extra optie de PTS ( Peugeot Talbot Sport ) velg.
Vind ik wel nog ietsje sportiever. ( geen idee over het gewicht )
En kdenk zelfs dat Pedro deze nog nieuw kan aangeraken.

verbeke
8 november 2012, 18:41
Net even op bezoek geweest bij de garagist, volgende week donderdag en vrijdag halen we de motor eruit. We bekijken eerst de staat om te zien of het waard is om te investeren in de motor. Indien deze nog goed is krijgt hij een nieuwe waterpomp, distributieriem, olie, pakkingen,...de motorsteunen worden ineens meevernieuwd. Als de motor eruit is bekijken we ook de achteruitversnelling, deze schraapt constant.

terwijl alles dan toch openligt worden ineens de remklauwen vooraan gepoederlakt en gereviseerd. Als we ergens anders nog iets tegenkomen dat niet pluis is kijken we er uiteraard ook voor ;)

Deze motor zal er dus hoogstwaaarschijnlijk inblijven.

Bedankt voor de info van de velgen, zal zeker van pas komen. Die PTS velgen zie ik niet zo graag, de zoektocht naar een mooi setje 1.9 velgen gaat door evenals de zetels :)

ditn_tae
8 november 2012, 18:46
ik heb de italy versie:applause:

Ik ben net terug van bij pedro, ik zou zeggen ga zeker eens langs:D

verbeke
8 november 2012, 18:50
Hij heeft dus nog heel wat liggen? Als ik eens tijd heb zal ik eens passeren. bedankt om er eens achter te vragen ;)

Brecht
8 november 2012, 19:02
tof autoke! als em klaar is moete em maar eens komen showen :p

verbeke
8 november 2012, 21:29
zal ik zeker doen! al zal het nog eventjes duren, de inschrijving zal waarschijnlijk maar voor maart/april zijn. Als je hem echt eens wil zien kan je altijd eens meegaan naar de hangar.

citrofenwick
10 november 2012, 12:24
Moest ge meeten moet ge me maar iets laten weten :D

Brecht
10 november 2012, 12:27
ja cava :p waar is dien hangaar ergens?

seurinck
10 november 2012, 13:32
kzou da ding ook wel es willen zien !

Destroyer
10 november 2012, 14:47
nice!, die 1.9 is dat 16v?

zie er zo eentje ook praktisch alle dagen nr station hier rijden, ook een rode, wel met grote achterspoiler (origineel)

rijdt een vrouw van tegen de 60 mee, blijkt vn gepensioneerde peugeot garagehouder te zijn, zit ook uitlaat onder etc,(niks fancy) zalig om die te horen draaien.

verbeke
10 november 2012, 15:20
den hangar is nen kilometer van u huis brecht, echt nie ver dus :p

die 1.9 is (jammer genoeg)geen 16v maar een gewone 8v.

Brecht
10 november 2012, 15:27
moet maar zeggen wanneer daj keer tijd hebt eh om te gaan kijken :p

verbeke
10 november 2012, 15:39
nu! :p kga u anders komen halen binnen 10 minuten fzo?

Brecht
10 november 2012, 15:43
tis goed

verbeke
13 november 2012, 21:23
Net een bestelling geplaatst:

Veerpootbrug en subframeversteviger OMP
goodrige stalen remleidingen
Group N schakelstangen

ook vandaag de turtle wax black plastic restorer ontvangen en een relais voor de elektrische opvoerpomp gekocht, deze was kapot.

Op een ander forum ook andere remklauwen met nieuwe ferodo ds3000 blokjes en een set nieuwe BM baker motorsteunen gekocht.

En als laatste: Bij de sloop een mi16 blokje gevonden, als blijkt dat de staat van het blok dat er nu inligt slechter is dan verwacht dan komt de mi16 erin:applause:

desolation
13 november 2012, 22:55
dea turtle wax spul trekt op geen hol, BlackWow is echt PAKKEN beter.

verbeke
18 november 2012, 22:11
Deze week is er weer heem wat gebeurd aan de peugeot. donderdag en vrijdag de motor eruit gehaald bij een bevriend garagist. Op zich geen grote problemen gehad hierbij enkel een motorsteun gebroken en wat boutjes afgebroken. Niets ergs dus.

http://i45.tinypic.com/2vd18d3.jpg

Ook nog iets aangenaam ontdekt, er zit een splinternieuwe koppeling op. Volgens de garagist zo goed als niet gereden.

http://i50.tinypic.com/azj4ea.jpg

Iets minder aangenaam was op vele plaatsen het ontbreken van pakkingen. op de inlaat was er geen enkel pakking aanwezig, op de gasklep een halve, de rest was vloeibare pakking

http://i49.tinypic.com/2i6copc.jpg

In de loop van de volgende weken worden alle pakkingen vernieuwd, evenals de waterpomp, distributieriem en alle bijhorende poullie's. nieuwe waterslangen en bougie's worden ook mee vervangen.

De nieuwe schakelstangen zij ook aangekomen

http://i45.tinypic.com/14bnrk.jpg

De zetels zijn we ook dit weekend gaan halen, deze worden opnieuw overtrokken.

http://i46.tinypic.com/vqqxj9.jpg

En als laatste een setje velgen die deze richting uitkomt.

http://i46.tinypic.com/2gtn88y.jpg

Volgende week zaterdag ook nog een ritje naar antwerpen om het 1.6 blok met vbak, wees gerust, dit blok komt er(voorlopig) niet in, ik ga het enkel halen om de vbak te gebruiken. voor de rpijs die ik betaal voor het blok en vbak kan ik nog geen syncromesh kopen.

verbeke
20 november 2012, 20:12
Weet iemand een site om waterleidingen te bestellen?

Ik ben nog aan het twijfelen tussen silicone leidingen of opnieuw de standaard, iemand raad?

verbeke
26 november 2012, 21:25
Iemand die raad weet ivm met een uitlaat? Ik ben wat aan het kijken om een andere uitlaat te kopen maar ik zie het bos door de bomen niet meer. De garagist raad me een originele uitlaat aan omdat die op de motor ontworpen is maar ik wil toch iets meer. Er mag toch wel iets van geluid uitkomen wat me tegenvalt bij de originele.

[LRRP]
26 november 2012, 21:48
Uitkijken voor een 2dehands uitlaatlijn met spaghetti?

Stancke
26 november 2012, 21:53
Originele backbox met decat ertussen?

Was zo op m'n Rallye en dat was iets luider dan stock maar niet storend (wel lekkere plofjes... :love:)

Veel kan je er wel niet vanaf leiden maar soit...

yPDkSELJ6Mg

ikbenben
27 november 2012, 00:31
PEUGEOT 205 GTi 1.6 ' 90 ??, exhaust system (http://www.supersprint.com/en/prod-91-6402-peugeot_205_gti_16____90_E28093E280BA.aspx) ;)

Destroyer
27 november 2012, 17:07
valt nog goe mee van prijs!

sluysen
27 november 2012, 19:52
205'kes zijn de max. En ik dacht even dat hij op die stapel van 4 banden stond ipv op een brug :D

verbeke
29 november 2012, 20:46
De uitlaat zal voorlopig de originele worden zonder kat, later komt er wel nog een spaghetti.

Weet iemand of er veel verschil is tussen de 1.6 en de 1.9 kop? de 1.6 kop is nog goed, de 1.9 niet echt dus zouden we eventueel de 1.6 kop gebruiken met de 1.9 nokkenas. Volgens hetgeen ik gelezen heb zijn de 1.6 en 1.9 kop hetzelfde op de nokkenas na.

verbeke
4 december 2012, 22:11
De voorbije weken hebben we niet stilgezeten, integendeel. Het blok verder ontmanteld waar ik enkel minder leuke ontdekkingen heb gedaan. De krukaslagers en drijfstanglagers zijn volledig uitgesleten, had ik gereden met het blok in deze staat ging het maximum 50 km duren.
http://i48.tinypic.com/2hwenhg.jpg
Ook de kleppen hebben hun beste tijd gehad, deze worden geslepen. Samen met nieuwe klepzittingen, dichtingen en een gevlakte en geparelstraalde kop moet dit een zogoed als nieuw resultaat geven.
http://i49.tinypic.com/141vd3t.jpg
De krukas is reeds binnengeweest om op te meten, gelukkig is ze nog volledig recht en moet er niets aan geslepen worden, de lagers worden vervangen met ACL lagers. Deze lagers worden regelmatig gebruikt in de racewereld en zijn veel slijtvaster.

Terwijl we bezig waren aan het blok is een van de cilinders eruitgevallen, niet echt goed dus. Donderdag worden alle cilinders eruitgeperst om deze er opnieuw in te persen met nieuwe dichtingen en lijm(soort pasta), daarna zal het geheel ook opnieuw gevlakt worden zodat alle cilinders weer even hoog zitten

verbeke
4 december 2012, 22:11
Verder ook nog de eerder vernoemde 1.6GTI motor gaan halen samen met de andere remklauwen. Even met het idee in mijn hoofd gezeten om de 1.6 kop op de 1.9 te gebruiken maar bij nadere inspectie bleek dit niet te passen (andere zuigers waardoor kleppen hoogstwaarschijnlijk de zuigers zouden raken).
http://i49.tinypic.com/2i6dmd0.jpg

Verder zijn er nog enkel stukjes toegekomen:
Het KVSpijpje:
http://i47.tinypic.com/27yiqa.jpg
En de velgen
http://i46.tinypic.com/302xkco.jpg

Zo, dat was het weer. De volgende update zal wat op zich laten wachten, de examens hebben (jammergenoeg) voorrang

verbeke
17 december 2012, 10:16
Vandaag nog even langsgeweest bij de man die de revisie doet. Samen met hem heb ik de zuigers opgemeten, deze zijn ovaal, net buiten tolerantie. er moeten dus andere zuigers in en de cilinder moeten gehoond worden. kostprijs +-800 euro.

Daarna even opgezocht wat een nieuwe set cilinder+zuigers+segmenten kost: 600 euro. De keuze was dus snel gemaakt. De drijstang- en krukaslagers worden vervangen door ACL lagers, deze worden veel gebruikt in de racerij en zijn veel sterker. Dit alles in combinatie met een gereviseerde kop zal resulteren in een zogoed als nieuw blok die er hopelijk weer heel wat km's tegenaan kan.

citrofenwick
17 december 2012, 12:41
Goed bezig! Best dat ge het direct grondig aanpakt. Gelukkig is het reviseren van zo'n blok nog doenbaar qua prijs.
Een losgekomen cilinderbus heb ik ook eens gehad. Infeite moet dan sowieso gans het onderblok uiteen om hem terug goed te krijgen.

verbeke
17 december 2012, 14:09
Bedankt, door de bus moest inderdaad gans het onderblok uit elkaar. Anders was het onmogelijk om alle bussen terug op gelijke hoogte te krijgen. Omdat de ene bus eruit was gevallen moest er een nieuwe dichting tussen, dan maar beslist om alle dichtingen te vernieuwen.

Nuja, angezien er nieuwe inkomen is dit geen probleem meer.

verbeke
19 januari 2013, 00:25
Hier iemand die nen half automaat heeft en er goed mee overweg kan? Dit gat moet gelast worden en ik heb niet de juiste laspost en genoeg kennis. Er is wel een nadeel, de auto rijdt momenteel niet, het moet dus hier gebeuren(uiteraard vergoed)

http://img.tapatalk.com/d/13/01/19/4ega3are.jpg

verbeke
22 januari 2013, 18:13
Ondertussen staan we al wat verder, voorlopig ben ik bezig met alles op te kuisen en weer proper te zetten. Hier en daar ook de kleine probleempjes aan pakken, samen met het gat hierboven. De examens zijn bijna gedaan(vrijdag) daarna vliegen we er terug in.

Er zijn ondertussen al wat onderdelen aangekomen waaronder een nieuw stuurhuis, nieuwe remmen achteraan, ophanginsrubbers achteraan, heel wat klein prul,... De veerpootbruggen en stalen remleidingen verwacht ik volgende week.

In de loop van volgende week gaan we een bezoek brengen aan samaey, deze heeft nog een MI16 carter liggen(met slingerschoten) en waarschijnlijk zullen er ook nieuwe veren en dempers aangekocht worden waarbij ik het camber kan regelen.

Met de motor gaat alles goed, hij is er sinds gisteren aan begonnen. Normaalgezien is hij begin februari klaar dan kunnen we terug beginnen ineen steken :D

En als laatste heb ik nog een spaghetti spruitstuk aangekocht, zaterdag ga ik erom!
http://img.2dehands.be/f/preview/142014729-een-spaghetti-uitlaat-205-cti-gti.jpg

verbeke
30 januari 2013, 13:09
Deze week geen school, we kunnen dus eens goed doordoen!

Zaterdag om de bovenstaande supersprint uitlaatcollector geweest, ook nog eens langs samaey gepasseerd om het carter met olieschot. Helaas paste het carter niet, later meer daarover. Bij samaey ook nog eens zijn 309s16 achteras bekeken.

http://i48.tinypic.com/fd6kph.jpg

Deze week eindelijk de moed gevonden om het gat dicht te lassen, al bij al is het goed gelukt. Het is volledig dicht. Het laswerk is niet van het mooiste maar aangezien het volledig verdoken zit vind ik dit niet zo erg. de lassen zijn reeds behandeld met tectyl.

De onderkant moet ook een volledig nieuwe laag tectyl krijgen, ik ben dus bezig met alles aan de onderkant te verwijderen om het daarna een laagje te geven. Bij het verwijderen van de achteras had ik al gezien dat de remleidingen behoorlijk rot waren. Uiteindelijk maar gekozen om alle remleidingen te vernieuwen door koperen leidingen, deze zijn besteld.

Gisteren heb ik dan toch besloten om de 309s16 as van samaey te gaan halen. De as is iets breder, heeft dikker torsiestangen, schijven, stalen remleidingen, koni dempers, ferrodo DS2500 blokjes en alu achterasbevestiging ipv rubber. Tevens het probleem van het carter uitgelegd waarop ik een spacer gekregen heb (bedankt Pedro!).

http://i45.tinypic.com/f1wppt.jpg

De motor zou eind deze week klaar zijn, die kan dus na het skiverlof opnieuw gemonteerd worden. Deze week hoop ik van de onderkant volledig in tectyl te zetten zodat er weer gemonteerd kan worden.

seurinck
30 januari 2013, 23:57
Ziet er goed uit.
Ik wist niet dat de achteras van een 309 gti een andere was dan die van een 205.
kdacht dat ze dezelfde waren kwa dikte.
Alhoewel die van de 205 1.9 wss dezelfde zijn als van de 309.

Oja over uwe supersprint collecteur, die zou volgens een kameraad zo moeten passen op de originele uitlaat zonder iets van aanpassingen.

verbeke
31 januari 2013, 09:24
de achteras van een 309 is iets breder en heeft dikkere torsiestangen(20mm tov 19mm), een 205 schijvenas is dus nog iets anders.

Ik heb de originele uitlaat nog eens bekeken en die is toch wel te veel doorgeroest om nog te gebruiken, het word dus iets anders.

verbeke
12 februari 2013, 20:20
Deze week nog bezig geweest, de onderkant is volledig gedaan. We kunnen dus beginnen met de opbouw. ik heb enkel nog de bestelling van trackdayparts nodig.

Verder zijn de koperen remleidingen binnengekomen, het plooien vergt heel wat werk :roll:

http://i50.tinypic.com/1rwvma.jpg

Dan heb ik nog een vraagje aan de mannen met een supersprint spaghetti. Welke uitlaat(delen) hebben jullie na de spaghetti? En hoe luid is deze combo?

ditn_tae
12 februari 2013, 22:06
zeker een pakken met een middendemper,dat kan ik al zeggen :)

edit:ik ga binnenkort mogelijks naar grote peugeot sloop in nederland die veel 205 stukken heeft.Moest je iets nodig hebben laat het weten :)

citrofenwick
13 februari 2013, 12:50
remleidingen maken :love:

Ik had vroeger een standaard uitlaatlijn achter mijn supersprint spaghetti en dat was opzich niet zoveel luider dan origineel. Ik raad u ook zeker een middendemper aan tenzij ge echt luid wilt gaan.
Ik had met een supersprint icm middendemper trouwens een mooie pkwinst.

verbeke
13 februari 2013, 13:24
hmm, ik zie niet onmiddellijk hoe ik de originele uitlaat achter de supersprint kan hangen. Moet ik er dan een flens ofzo oplassen?

citrofenwick
13 februari 2013, 20:53
Bij mij paste dat direct :) Ik zou wel eerder geneigd zijn om het originele deel in de uitlaatlijn dan aan te passen, en niet de spaghetti.

verbeke
28 februari 2013, 22:07
big update deze keer!

Het rollend frame is zogoed als klaar. Ik heb enkel wat tegenslag met een remklauw, tijdens het ontluchten is de nippel afgekraakt. Bij het uitboren breekt het boortje af waardoor het nu bijna onmogelijk is om er nog iets mee te doen. De koperen remleidingen daarentegen zijn probleemloos geplooid.
http://i47.tinypic.com/20qf2v8.jpg

Het voorste subframe met alle aanhangsels is ook opnieuw gemonteerd, ook de veerpootbrug en de subframeversteviger zijn gemonteerd.

http://i48.tinypic.com/2yzlav4.jpg

voorlopig staat dat zo

http://i46.tinypic.com/qozqjn.jpg

De hartoperatie zit er ook bijna op, enkel nog het vliegwiel, koppeling en versnellingsbak monteren en klaar is kees :)

http://i46.tinypic.com/2jbktx.jpg
http://i48.tinypic.com/208zdya.jpg

Ook beslist dat er voorlopig een originele uitlaat op komt, deze nammiddag een nieuw exemplaar gevonden voor een mooie prijs. later zal deze worden aangepast op de spaghetti.

Dinsdag zou de motor terug in de kas moeten liggen, hopelijk eind volgende week het eerste ritje en daarna inrijden voor driving for charity!

citrofenwick
28 februari 2013, 22:13
goed bezig geweest!

verbeke
11 maart 2013, 22:01
It's alive!

Ze heeft dus voor de eerste maal gedraaid, nog niet helemaal op het juist ritme maar kom. De luchtmassameter doet wat ambetant, waarschijnlijk kapot dus. (als iemand er eentje heeft, graag ;) )

Er zijn ook nog een paar dingen niet aangesloten zoals de bobine enzo, ik geraak er echt geen wijs uit. Heeft iemand soms wat liggen over hoe je alles moet aansluiten?

http://i50.tinypic.com/o7ssox.jpg

Mr.Hankey
19 maart 2013, 20:26
Misschien niet waar je naar op zoek was maar hier (http://www.acc.umu.se/~mappo/peggan/HaynesP205.pdf) vind je vanaf p.205 elektrische aansluitschema's.

verbeke
28 mei 2013, 16:29
Update!

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/7792_10201174343498934_120787999_n.jpg

ditn_tae
28 mei 2013, 20:01
:o nice,die kussens helpen veel,nu met die sprinter 400km rijden is geen luxe .

verbeke
28 mei 2013, 20:32
hehe, ze moeten niet comfortabel zij hoor, steun bieden dat moeten ze doen!

ditn_tae
28 mei 2013, 21:54
beetje comfort mag wel bij heel lange afstanden :)

verbeke
28 mei 2013, 21:57
Das waar, maar dan kan ik altijd de gewone zetels monteren, deze zijn voor trackdays en de binnenbane,. als ik ergens ver ga voor een meeting ofzo dan plaats ik de gewone

verbeke
7 juni 2013, 14:59
Ondertussen is er weer heel wat gebeurd aan de peugeot, alle problemen zijn van de baan :Y

Het olie en waterlekje opgelost door nieuwe darmen te plaatsen, een nieuwe zekeringskast heeft uitkomst geboden voor zogoed als alle elektrische problemen. Het ralenti probleem is ook opgelost, de SAD klep was nog goed. De gasklep opnieuw gemonteerd en gereinigd, ralentivijs wat bijgeregeld en loopt als een naaimachien.

Enkel de olietemperatuur baart me wat zorgen, na enkel 0-100 sprints stond deze op 105-110 graden. Daarna even een rustig toertje gedaan waarna ze terug zakte tot 90 graden. De olie kan nu nog relatief snel afkoelen door het alu carter, echter zal dit niet meer lang duren aangezien ik graag de binnenbanen doe. Er zal dus een carterplaat gemonteerd worden.

Ik heb al regelmatig gelezen dat een 1.9 een oliekoeler heeft zitten, klopt dit? Anders is dit "probleem" ook opgelost 8)

Brecht
7 juni 2013, 17:32
kan je geen iets dikkere olie steken?

verbeke
7 juni 2013, 17:45
Der zit voort moment 10w60 in, het is al iets hoger dan voorgeschreven. standaard heeft een 1.9 ook een oliekoeler, een steken zal nog het best zijn waarschijnlijk.

Brecht
7 juni 2013, 17:46
aja das al vrij hoog ja :p idd best oliekoeler steken dan.

ezo! http://i261.photobucket.com/albums/ii78/nomuken3/Lowdown%20Bosozoku/2005massuru110.jpg

verbeke
7 juni 2013, 19:18
Het zal waarschijnlijk zo worden :p maar de darmen iets subtieler en waarschijnlijk zwart. Heb je mij niet gehoord? heb een keer of 4 aan u deur gepasseerd!

Brecht
7 juni 2013, 21:13
kzit nu aan de achterkant he :p

verbeke
7 juni 2013, 21:50
ah das sjust, morgenvoormiddag thuis? kga keer toerke doen, anders moei maar meegaan :)

Brecht
7 juni 2013, 22:20
graag, maar kga de muts die uit mijn hoofd groeit gaan laten afscheren :p of tzou na 11.30 moeten zijn. ma kmoet nog mijnen auto wassen ook want morgennamiddag wordt der nen fotoshoot van gedaan voor iemand zijnen trouw :p

verbeke
8 juni 2013, 00:55
aiai, drukken agenda precies :p in de namiddag kan ik niet, dan zit ik op francochamps. Het zal wel nog eens passen :)

verbeke
25 september 2013, 20:58
Ondertussen is de kar al een goeie 3 maand op de baan, een dag nadat ze ingeschreven was heb ik deelgenomen aan de ardennenrit (autoforum). Het was uiteraard een grote test en uitdaging. Alles is vlot verlopen, wat kleine probleempjes ondervonden en thuisgekomen met een 250ml versnellingsbakolie. De bak is opengeweest en heeft er gelukkig niet onder geleden 

http://i39.tinypic.com/10o357r.jpg

Verder hebben we de wagen grondig gekuist, inclusief binnenkant. De vloermat ging van bordeauxrood naar en felrode kleur. De buitenkant moet nog eens stevig onderhanden genomen worden, gepolierd en dergelijke.

http://i44.tinypic.com/98ulfk.jpg

Ook de nieuwe velgen geplaatst met semi slicks, de beste aanpassing ooit. Dempers achteraan ook op het zachtse gezet, de lichtvoetige achterkant is nu zo goed als verdwenen. Doordat de velgen 15 inch zijn smeekt hij wel om verlaging, ze is besteld. Uiteraard blijft het subtiel, verlagingsveren zijn 25mm korter.

http://i41.tinypic.com/1z6qixk.jpg

Voor de rest niet veel grote dingen aan gedaan. De cardan en het cardanhuis aangepast om te werken met een dubbele lagering op de lange cardan. Uiteraard heb ik dit maar gedaan nadat de eerste gesneuveld is ;) Ook een nieuwe gasklep gemonteerd omdat de klep bleef hangen, er zat te veel speling op de asjes en ze blokkeren daardoor.

Als laatste nog in de autoweek gestaan met de GTI, duotest met de 208GTI. Indien interesse wil ik het artikel wel inscannen.

http://i43.tinypic.com/281rbeo.jpg
http://i44.tinypic.com/2ymdjcy.jpg

Brecht
25 september 2013, 21:19
Coole foto's! Eigenlijk erg dat ik nu nog nooit eens meegeweeest ben :p

verbeke
25 september 2013, 21:20
tis een schande idd, als ik er nog eens mee op baan ben zal ik het u laten weten.

citrofenwick
25 september 2013, 21:42
blijft een cool bakje!

Achterdempers zacht doe ik ook. Scheelt serieus veel! Tip uit het rallymilieu zeker?

Ben ook nog nooit meegeweest :sad:

Coolguy
26 september 2013, 14:50
Ferm bakske!

verbeke
26 september 2013, 18:36
De dempers heb ik zelf ondervonden door eens te testen in alle standen, de zachtste kwam er het best uit.

Dat jullie nog niet meegeweest zijn betekent enkel dat het opnieuw tijd is voor een 9L meeting :D

@Coolguy: bedankt!

ditn_tae
26 september 2013, 19:45
koni achter bilstein voor,ken veel rallywagens die het zo doen
Ik weiger te komen totdat mijn wagen af is :)

verbeke
26 september 2013, 19:47
Voor sta ik nog standaard, ben wat aan het uitkijken om te veranderen want ik merk toch dat ze hun beste tijd wat gehad hebben.

citrofenwick
27 september 2013, 12:37
Goed getest dan! Op circuit mogen ze misschien wel een tikje harder staan :)

Vooraan zijn Bilstein en Peugeot Sport aan te raden.

Bilstein voor, Koni achter wordt idd door veel piloten gebruikt. Ga niet enkel voort op wat ze op NL fora zeggen. Dat valt niet te vergelijken :)

verbeke
30 september 2013, 21:45
De eerste keer op circuit zullen we het materiaal meepakken dat nodig is om ze te verzetten, is heel simpel. Ik kijk voor vooraan inderdaad uit naar bilstein's of de bijhorende koni dempers. Momenteel is er een Mocal oliekoeler onderweg en verlagingsveren (25mm)

Heb nog eens foto's genomen van het volledige artikel voor degene die het niet zouden gelezen hebben

http://i41.tinypic.com/i6mb83.jpg

http://i44.tinypic.com/11r6cqt.jpg

http://i42.tinypic.com/11se992.jpg

http://i42.tinypic.com/2eyf5vq.jpg

http://i42.tinypic.com/2vjpv87.jpg

http://i42.tinypic.com/2e3mmbt.jpg

verbeke
16 oktober 2013, 16:07
Deze week werd ik opnieuw gevraagd voor een artikel, deze keer was het een journalist die ik leerde kennen op de ardennenrit. Hij reed toen met de 208GTI en had graag enkele foto's gemaakt samen met de mijne, dat is er toen niet van gekomen omdat hij verkeerd is gereden. Vorige week contacteerde hij mij hierover. Dit is het resultaat.

Reportages | Autofans (http://www.autofans.be/reportages/inter) ... ot-205-gti

citrofenwick
17 oktober 2013, 12:29
Schone artikels! Ge zult wel uw link eens opnieuw moeten plakken!

verbeke
17 oktober 2013, 12:47
Kzie het ook, kzal het vanavond doen op pc, met de gsm is het wat onhandig

Verzonden vanaf mijn Nexus 4 met behulp van Tapatalk

2s2k
17 oktober 2013, 16:09
Vrijdag Fandag: Peugeot 205 GTI | Autofans (http://www.autofans.be/reportages/interviews/26998-vrijdag-fandag-peugeot-205-gti) ??

verbeke
19 oktober 2013, 10:41
Inderdaad, het is deze. Bedankt!

Verzonden vanaf mijn Nexus 4 met behulp van Tapatalk

verbeke
4 november 2013, 18:19
Dit weekend minder geluk gehad. Ik heb deelgenomen aan een trackday op ecuyers, de kar heeft zich sterk gehouden. Tot in de laatste stint, hevig getik in de motor en vermogen weg... Deze week eens de motor opendoen en kijken wat er scheelt, al vrees ik voor het ergste..

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

leo_leo_rex
15 december 2013, 17:00
hmm,

das minder.

Wel zalige reportages,

Je moet toch echt wel trots zijn op je auto!

verbeke
16 december 2013, 21:47
thehe, bedankt! uiteraard ben ik er trots op :)

Ondertussen is de motor opengedaan samen met brechen van het forum, de verbazing op ons gezicht was groot toen we geen, ik herhaal, geen schade aantroffen. zowel de kleppen als pistons, cilinders e.d. zagen er nog perfect. De distributieriem was echter 6-7 tanden versprongen, een wonder dus! van de gelegenheid gebruik gemaakt om een andere nok te steken, Kentcams PT37. Zal dus snel weer op de weg zijn.

MeRCeNaRy
17 december 2013, 18:27
thehe, bedankt! uiteraard ben ik er trots op :)

Ondertussen is de motor opengedaan samen met brechen van het forum, de verbazing op ons gezicht was groot toen we geen, ik herhaal, geen schade aantroffen. zowel de kleppen als pistons, cilinders e.d. zagen er nog perfect. De distributieriem was echter 6-7 tanden versprongen, een wonder dus! van de gelegenheid gebruik gemaakt om een andere nok te steken, Kentcams PT37. Zal dus snel weer op de weg zijn.
Van hoeresjans gesproken! :D

leo_leo_rex
19 december 2013, 15:14
Idd, anders had het een pakske geld gekost zenne :d

desolation
19 december 2013, 15:40
amai, dan hebde idd serieus chance gehad. is er een oorzaak dat dien zoveel tanden is versprongen ?

verbeke
19 december 2013, 15:44
Idd veel geluk, mag ook eens in het leven hé :D

De oorzaak is moeilijk te achterhalen, waarschijnlijk komt het door te veel te remmen op de motor in combinatie met een gescheurde riem (dwars, niet in de lengte), je merkt dat de riem of die plek erg verzwakt is.

desolation
19 december 2013, 16:27
volgend d-riempje toch maar ne kevlar steken :) ?

verbeke
19 december 2013, 16:28
inderdaad, ookal kost het heel wat meer. Is besteld trouwens :)

verbeke
3 januari 2014, 11:44
Is copy paste van een ander forum ;)

Ondertussen is er al weer heel wat gebeurd. Tijdje geleden ben ik op circuit gaan rijden (ecuyers), dikke leute gehad en eens het volle potentieel kunnen gebruiken.

Een week voor de circuitdag ben ik begonnen met de wagen klaar te zetten, begonnen met het monteren van een oliekoeler, de olie kwam na wat knallen in binnenbaantjes snel 130°C

http://i41.tinypic.com/oat0s1.jpg

Tijdens de controle van de remmen ontdekt dat 1 van de voorste schokdempers lek was, niet echt aangeraden om daar nog mee op circuit te gaan. Snel nog een ander setje zoeken dus, een hele opgave. uiteindelijk nog een setje Peugeotsport dempers kunnen kopen (nieuw). Die gemonteerd samen met -25mm veren die hier reeds klaarlagen.

http://i41.tinypic.com/e6xb91.jpg

daarna was het tijd voor de circuitdag zelf, de eerste maal voor mij. het geeft een ongelooflijk vet gevoel om met je "zelf gebouwde" wagen over het circuit te rijden! ik heb me rot geamuseerd. Helaas is de laatste stint de distributieriem versprongen, ik vreesde voor het ergste. eenmaal thuisgekomen de kop erafgehaald om daarna vol verwondering te zeggen dat er niets van schade is :shock:

http://i43.tinypic.com/wuqq1k.jpg

Van de gelgenheid gebruik gemaakt om een nog scherpere nok te steken, een CatCams PT37. :twisted:

verbeke
3 januari 2014, 13:33
Nog vergeten te zeggen, de 1.9GTI velgen zijn verkocht. Heb van een kennis 9 1.6GTI velgen gekregen, in de loop van komende weken ga ik 8 Yokohama AD032-R halen, kwestie van voorzien te zijn :p

http://i44.tinypic.com/aaw180.jpg

2s2k
3 januari 2014, 16:05
mooi, altijd toffe auto's gevonden. maar mijn favoriet blijft stiekem toch de R5 Turbo :)

Shift
3 januari 2014, 16:34
Hoeveel pk heeft da bakske nu ?

verbeke
3 januari 2014, 16:37
tgoh, moeilijk te zeggen maar zou toch ergens tussen de 150-160 zitten(oude nok), met de nieuwe nok claimt de fabrikant 22pk extra, hoeveel ik daar mag van geloven weet ik niet (met 8-10pk ben ik tevreden). Volgend schooljaar zal deze volledig afgesteld worden tot in de puntjes(op de testbank) nu draait ze wat te rijk.