PDA

Volledige versie bekijken : Burgerlijk ingenieur

di-shmi
3 november 2012, 00:21
Hey
Ik ben Sammie en zit in mijn laatste jaar ASO, in het gemeenschaps onderwijs (latijn-wetenschappen met 5u wiskunde). Ik ben op zoek naar iets wat ik volgend jaar zou willen studeren, ik zou sowieso iets in de wetenschappen doen.
Ik heb al verschillende richtingen bekeken en de vakken/onderwerpen van burgerlijk ingenieur (toegepaste natuurkunde) liggen mij het meest.
Nu vraag ik mij af of jullie (huidige of reeds afgestudeerde studenten) denken dat ik burgerlijk aankan of niet?
Los van mijn 'magere' 5u wiskunde (stemt de 5u in het GO niet overeen met de 6u in het Katholiek Onderwijs?) ben ik wel bereid om (veel) te werken/studeren voor eender wat, ook heb ik een goede dosis wiskundig inzicht.
Veel mensen van mijn leeftijd zijn nog niet echt bezig met hun studie maar ik wel. En als ik voorbeeld lessenroosters bekijk van wetenschappen als chemie en burgerlijk zie ik dat het in beide richtingen zware en lange dagen zijn, op zich geen struikelblok voor mij, maar dit sluit het argument: ' bij burgerlijk ingenieur moet je ook wel hele dagen naar de les en thuis nog studeren he' voor mij uit want in elke wetenschappelijk richting heb je dit en geen enkele richting aan de unief is moeilijk (wat normaal is).

Welke richting deden jullie in de humaniora?
Welke raad hebben jullie voor mij?
Raden jullie mij bij deze eerste indruk burgerlijk aan of af?

Bedankt en groeten Sammie

Reflectus
3 november 2012, 00:27
Hey Sammie,
om de komende 15 posts samen te vatten; motivatie is alles.
Mvg Reflectus

OT: via de zoekfunctie vind je al wat leesvoer. ;)

HighLow
3 november 2012, 12:06
dat ging zowat van industriële wetenschappen tot de 8h wiskunde.

en inderdaad, zie bovenstaande. Motivatie en doorzetten!

scriptkiddie
3 november 2012, 15:59
Doe eens mee aan de wiskunde- en fysica-olympiades, wedstrijden die in januari worden georganiseerd voor de laatste graad secundair. Dan kan je eens zien wat jouw niveau is, relatief tot scholieren van andere scholen.

freakykiller
3 november 2012, 17:35
Olympiades betekenen NIETS. Peil u daar niet naar.

NotoriousP
3 november 2012, 18:24
Ooh iemand is niet in de 2de ronde geraakt? :)

freakykiller
3 november 2012, 18:25
:lol:

Gij moet zeker al spreken :')

stinky
3 november 2012, 18:30

²

Lorvet
3 november 2012, 18:31
3 keer 2de ronde gehaald :cool: Ken er wel die nooit de 2de ronde gehaald hebben en erop alles door zijn van de eerste keer en zij die finale halen maar falen. Dus het wilt iets zeggen over uw wiskundig inzicht maar niet al te veel meer :p

En motivatie is inderdaad alles, maar een niet-wiskundige richting volgen is nu niet al te bevorderlijk voor de slaagkansen. Wat is de reden dat je daar zit in de 1ste plaats?

Redhunter
3 november 2012, 18:59
Kan perfect, gewoon genoeg werken. Je moet niet alle dagen leren, maar als je met alles mee bent is het wel gemakkelijk en is uw blok vrij chill.

In het eerste semester is er na 3 weken een test van wiskundige basistechniek. Als je daar merkt dat het écht moeilijk voor je is kan je nog altijd veranderen.

Gothrek
3 november 2012, 21:33
Wiskunde olympiades in mijn school:
1) Verplicht
2) Ik had daar geen zin om mijn vrije tijd aan te spenderen
3) Een beetje goede punten proberen halen
4) Zeker zien dat ge niet naar de 2e ronde zijt zodat ge niet nog meer vrije tijd aan die brol moet spenderen

Over burgerlijk: Veel hangt af van uw intelligentie en uw discipline/motivatie.

NotoriousP
3 november 2012, 23:36

Ik ben in de 2de ronde geraakt... :cool:

Wel 1 puntje te weinig voor de finale :( Vond dat nog best leuk gedoe, strafstudie laten wegvallen omdat ik wiskunde olympiade had.

aXl_
3 november 2012, 23:52
Doe eens mee aan de wiskunde- en fysica-olympiades, wedstrijden die in januari worden georganiseerd voor de laatste graad secundair. Dan kan je eens zien wat jouw niveau is, relatief tot scholieren van andere scholen.

ik suckte enorm in die olympiades, en ik heb m'n ir-diploma ook gehaald. Dus zo'n graadmeter is dat ook niet :p.

Enige punt dat ik zie bij mensen die minder wiskunde hadden is dat ze niets van complexe getallen gezien hebben en ook niet veel voorkennis hebben van rekenen met matrices.

Als je wil zien of je wiskundig inzicht goed genoeg is zoek je beter achter oude ingangsexamens. Dat is +- het startniveau dat men op dat vlak verwacht.

Andere vakken vereisen niet echt een serieuze voorkennis. (wat niet betekent dat ze makkelijk(er) zijn).

freakykiller
4 november 2012, 00:29
Ik ben in de 2de ronde geraakt... :cool:

Wel 1 puntje te weinig voor de finale :( Vond dat nog best leuk gedoe, strafstudie laten wegvallen omdat ik wiskunde olympiade had.

Dus ge bewijst deels mijn punt :unsure:

Ik kende nooit de nodige formules... dus ik had altijd 2 punten ofzo te kort :crazy:. In't 6e middelbaar zelf niet meer geweest.

NotoriousP
4 november 2012, 00:58
Ik heb nooit uw punt tegengesproken, gewoon een gokje gemaakt over uw persoonlijke ervaring. :)

Fighting Hobbit
4 november 2012, 12:59
ik suckte enorm in die olympiades, en ik heb m'n ir-diploma ook gehaald. Dus zo'n graadmeter is dat ook niet :p.

Ik heb ook ooit meegedaan aan de olympiade voor fysica, maar heb er toen ook niet echt veel van gebakken. Ik ben uiteindelijk toch ook zonder veel problemen fysicus geworden.

Enige punt dat ik zie bij mensen die minder wiskunde hadden is dat ze niets van complexe getallen gezien hebben en ook niet veel voorkennis hebben van rekenen met matrices.

Dat zijn dingen die volgens mij in weinig scholen goed aangebracht worden (in om het even welke richting). Tenzij studenten dat allemaal vergeten zijn na een vakantie van drie maanden. Ik wou hier in elk geval geen breekpunt van maken.

MrKend54l
4 november 2012, 13:16

Als je wil zien of je wiskundig inzicht goed genoeg is zoek je beter achter oude ingangsexamens. Dat is +- het startniveau dat men op dat vlak verwacht.

Andere vakken vereisen niet echt een serieuze voorkennis. (wat niet betekent dat ze makkelijk(er) zijn).

Niets van complexe getallen ? :O bestaat dat nog ofwat?

aXl_
4 november 2012, 13:24
Niets van complexe getallen ? :O bestaat dat nog ofwat?

In mijn middelbare school werd dat gezien in de richting 8u wiskunde. Maar de richting 6u wiskunde zag dat niet.

En ik vind dat ook vrij essentieel want in mijn opleiding werd er toch niet echt bij stilgestaan dat er mensen waren die mogelijks niet wisten wat een complex getal was :p.
Uiteraard niets wat mits beetje zelfstudie niet kan bijgewerkt worden.

NotoriousP
4 november 2012, 13:25
Ik heb ook ooit meegedaan aan de olympiade voor fysica, maar heb er toen ook niet echt veel van gebakken. Ik ben uiteindelijk toch ook zonder veel problemen fysicus geworden.

De mijne was een fiasco, letterlijk in elke strikvraag/instinker getrapt.

In mijn middelbare school werd dat gezien in de richting 8u wiskunde. Maar de richting 6u wiskunde zag dat niet.

Same.

xversex
4 november 2012, 13:31

En ik vind dat ook vrij essentieel want in mijn opleiding werd er toch niet echt bij stilgestaan dat er mensen waren die mogelijks niet wisten wat een complex getal was :p.

Wow zo raar dat ze dat bij u niet zagen in de 6uur. Maar ik heb al willen merken dat het niveau van wiskunde sterk kan verschillen van school tot school, zo heb ik in mijn 6u wiskunde zeker evenveel gezien als mijn neef in de 8u (op een andere school).

[deleted]
4 november 2012, 13:33
[deleted]

MrKend54l
4 november 2012, 14:32

Ik vraag mij dan af hoe jullie gemengde RLC ketens berekenen zonder complexe getallen te gebruiken.

aXl_
4 november 2012, 15:32
Ik vraag mij dan af hoe jullie gemengde RLC ketens berekenen zonder complexe getallen te gebruiken.

Dat zie je dan ook niet in het middelbaar...

scriptkiddie
4 november 2012, 15:37
Over de wiskunde- en andere olympiades, dat zijn maar graadmeters natuurlijk. Ik heb zelf ook een voorbeeld van een vriend die niet in de 2e ronde VWO geraakte maar wel 19/20 haalde op analyse II in Leuven.
Maar het feit dat jullie er wel allemaal aan hebben meegedaan, gaf jullie al wel een beeld van waar jullie stonden t.o.v. andere scholieren, iets waar de TS specifiek naar vraagt :)

MrKend54l
4 november 2012, 15:53
Dat zie je dan ook niet in het middelbaar...

Akkoord maar complexe getallen normaal tochwel ?
Of werd er eerst uitgelegd wat complexe getallen zijn om daarna rlc ketens uit te leggen?

aXl_
4 november 2012, 16:22
Akkoord maar complexe getallen normaal tochwel ?
Of werd er eerst uitgelegd wat complexe getallen zijn om daarna rlc ketens uit te leggen?

Ik denk dat je de point wat aan het missen bent.

In het middelbaar worden complexe getallen in heel wat richtingen gewoon overgeslagen. In het middelbaar zie je verder ook helemaal geen toepassingen ervan.
In het hoger onderwijs zie je die toepassingen wel maar wordt er vanuit gegaan dat je weet wat complexe getallen zijn en hoe je daar mee rekent.

RLC-ketens heb ik in het middelbaar overigens nooit gezien, dat kwam in een vak "elektriciteit en magnetisme" in m'n eerste jaar.

Lorvet
4 november 2012, 16:57
Van Wiskunde had ik complexe getallen gezien in de 6uurs, maar van bijv. Fysica had ik niet eens gezien wat een condensator of een spoel was... Varieert dus van school tot school.

MrKend54l
4 november 2012, 17:09
Ik denk dat je de point wat aan het missen bent.

In het middelbaar worden complexe getallen in heel wat richtingen gewoon overgeslagen. In het middelbaar zie je verder ook helemaal geen toepassingen ervan.
In het hoger onderwijs zie je die toepassingen wel maar wordt er vanuit gegaan dat je weet wat complexe getallen zijn en hoe je daar mee rekent.

RLC-ketens heb ik in het middelbaar overigens nooit gezien, dat kwam in een vak "elektriciteit en magnetisme" in m'n eerste jaar.

Ik heb eerlijk gezegd geen enkele ervaring met de les inhouden van ASO richtingen. Heb altijd een technische opleiding genoten. En daar heb ik complexe getallen wel gezien, dus voor mij is het bijna logisch dat ASO richtingen dit ook zien.

freakykiller
4 november 2012, 17:21
Bij ons was complexe getallen toch nog deel van de 6uurs hoor :unsure: (zelf deed ik 6 uurs)

RLC ketens enzo zeker niet. Maarja ik deed dan ook ecowisk. Dus 1 uurke fysica :unsure:

Greenie
4 november 2012, 20:50
Het enigste wat ik met mijn 6uur wiskunde miste voor ir. was vectorieel product. Maar dat had zo goed als niemand in het middelbaar gezien. (Nu ook niet bepaald ingewikkeld dus ben je vlug met mee)

Wij hadden de 7de week van het jaar ook examens om onze kennis te testen en dat ging zeer vlot met de schoolse kennis van het middelbaar. Al had ik daar ook enkelen serieus zien zweten bij dingen zoals redoxtitraties en eigenwaarden ...

xversex
4 november 2012, 21:16
Het enigste wat ik met mijn 6uur wiskunde miste voor ir. was vectorieel product. Maar dat had zo goed als niemand in het middelbaar gezien. (Nu ook niet bepaald ingewikkeld dus ben je vlug met mee)

:wtf: Ik denk dat zelfs de 4uur wiskunde dat zag bij ons :unsure:

PineMangoes
4 november 2012, 21:22
:wtf: Ik denk dat zelfs de 4uur wiskunde dat zag bij ons :unsure:

Je hebt meerdere soorten vectorproducten...

xversex
4 november 2012, 21:32
Je hebt meerdere soorten vectorproducten...

Dat weet ik ook wel hoor ;) Ik denk dat de mensen van 4uur wiskunde bij ons inwendig en uitwendig product gezien hebben.

timdeb
4 november 2012, 21:56
In de 6u en 8u richtingen bestaat het leerplan uit een verplichte module (functies, integralen, afgeleiden, ...) en een keuze module (matrices, complexe getallen, ruimtemeetkunde, vectorrekenen, ...). Ik heb bijvoorbeeld matrices en complexe getallen gezien, maar totaal geen ruimtemeetkunde. De school is dus niet verplicht complexe getallen te onderwijzen in de wiskundige richtingen.

PineMangoes
5 november 2012, 01:19
Dat weet ik ook wel hoor ;) Ik denk dat de mensen van 4uur wiskunde bij ons inwendig en uitwendig product gezien hebben.

Scusi :).

@timdeb: ben je hier zeker van? Want iets basics als matrices niet zien is best schamel voor een 6- of 8-uursrichting. In de 8-uurs kregen wij al die onderwerpen voor de kiezen, plus daarbij nog enkele andere (kansrekenen, analytische meetkunde, reeksen, ...).

timdeb
5 november 2012, 17:38
De modules waartussen je effectief keuze hebt, kan ik me in vergissen. Over matrices heb je waarschijnlijk wel gelijk, dit zal eerder bij het verplichte gedeelte zitten. Maar ik kan wel met zekerheid zeggen dat de keuzemodule vrij in te vullen is.

di-shmi
5 november 2012, 18:15

Ja kan zijn maar ik hebin elk geval vorig jaar in het 5de al comlexe getallen gezien en matrices ook...

di-shmi
5 november 2012, 18:19
In de 6u en 8u richtingen bestaat het leerplan uit een verplichte module (functies, integralen, afgeleiden, ...) en een keuze module (matrices, complexe getallen, ruimtemeetkunde, vectorrekenen, ...). Ik heb bijvoorbeeld matrices en complexe getallen gezien, maar totaal geen ruimtemeetkunde. De school is dus niet verplicht complexe getallen te onderwijzen in de wiskundige richtingen.
Van alle dingen die je opsomt heb ik alles al (in middelbaar) gezien ;)

timdeb
5 november 2012, 18:37
Zoveel te beter voor jou natuurlijk ;)

Karyo
5 november 2012, 18:53
Matrices zijn verplicht, maar determinanten zijn uitbreiding dacht ik.

di-shmi
5 november 2012, 21:38
Idd :) geeft eenigzins toch een beetje zekerheid :D

Kandul
5 november 2012, 21:47
Voor de geïnteresseerden.. Het leerplan (http://www.g-o.be/sites/portaal_nieuw/Prikbordvoorleerkrachten/SO/leerplannen/Leerplannen/0607/2006-060.pdf) voor het gemeenschapsonderwijs.

aXl_
5 november 2012, 22:19
maar uiteindelijk heeft deze discussie wel weinig relevantie tot de startpost van de topic.

Ben je niet zeker over je wiskunde-voorkennis voor de opleiding, check dan deze link:

Twijfel je als toekomstige bachelorstudent over je studiekeuze of je voorkennis? - Toekomstige Studenten - KU Leuven (http://www.kuleuven.be/toekomstigestudenten/bachelors/twijfels.html)

di-shmi
7 november 2012, 17:04
maar uiteindelijk heeft deze discussie wel weinig relevantie tot de startpost van de topic.

Ben je niet zeker over je wiskunde-voorkennis voor de opleiding, check dan deze link:

Twijfel je als toekomstige bachelorstudent over je studiekeuze of je voorkennis? - Toekomstige Studenten - KU Leuven (http://www.kuleuven.be/toekomstigestudenten/bachelors/twijfels.html)
Ah nice merci zal zeker een kijkje nemen :)

Amstroid
7 november 2012, 17:14
Miss een suggestie, maar vraag dat miss ook eens aan een leerkacht of dergelijke op je school zelf. Iemand die je kent, die weet wat voor student je bent en of je effectief sterk genoeg bent om dergelijke richting aan te gaan. Hij/zij zal je hopelijk ook raad geven :)

SiRdeK
7 november 2012, 17:37
Ik zit nu in mijn eerste jaar Burgerlijk en ik heb LaWi (6u) gedaan en ik heb ni het gevoel da ik een achterstand heb ofzo :)

StafkevdDaf
9 november 2012, 20:35
Het is mogelijk, maar ge zult van meet af aan zwaar moeten investeren in wiskunde. Zij met heel veel wiskunde zijn al enorm gedrild in het soort integralen, afgeleiden, enz. die de 5u wiskundigen niet moeten doen.
En oefening baart nu eenmaal kunst en al doende krijg je een beter "inzicht". Alleen als ge een waar wiskunig genie zijt, hebde da niet nodig.
Matrixen, dat vond ik nog het simpelst van heel de nest.

Soit, ik ben geen genie, heb in t middelbaar latijn grieks gedaan en in de Ir studies serieus gezweet aan de wiskunde- uireindelijk met de hakken over de sloot.

MrKend54l
9 november 2012, 23:21
Qua wiskunde draait veel en zelfs bijna alles rond hoeken/ golven en hoe ermee om te gaan.