PDA

Volledige versie bekijken : Software EXCEL: Inline wijzigen van range

Vin
2 november 2012, 18:13
Hallo,

Laat me beginnen met even algemeen de situatie te schetsen:

Ik beschik over een worksheet met gegevens in kolommen die als volgt gestructureerd zijn:
Kolom 1: coordinaat, Kolom 2: waarde, Kolom 3: type.
Een fictief voorbeeld:

0 0.1 X
1 -0.5 X
2 0.2 Z
3 0.15 Y
4 -0.25 Y
5 0.3 Z

Met deze gegevens zou ik graag volgende zaken berekenen en weergeven:
- Het globale gemiddelde van alle waarden
- Het gemiddelde van alle waarden die van een bepaald type zijn, voor elk type
- Een grafiek die al deze waarden uitzet op hun juiste coordinaat, met een aparte "serie" voor elk type, zodat elke waarde van een bepaald type dezelfde "marker" heeft op de grafiek.

Dit heb ik momenteel als volgt aangepakt (via scripting):
Ik heb een extra worksheet aangemaakt waarin ik de gegevens opentrek, met een aparte kolom voor elk type, dit resulteert voor het bovenstaande voorbeeld in:

0.1
-0.5
0.2
0.15
-0.25
0.3

Vervolgens kan ik van elk van deze kolommen het gemiddelde berekenen, zodat ik het gemiddelde krijg van alle waarden van een bepaald type, voor elk type.
Het probleem zit hem nu in het genereren van de grafiek.
Wanneer ik voor elke kolom van de tweede sheet een "series" aanmaak in de grafiek, dan worden alle lege cellen voorgesteld als een marker met waarde "0", terwijl deze cellen eigelijk NIET op de grafiek moeten worden voorgesteld.
Een oplossing is: alle lege cellen vervangen door de waarde "NA()" als ik me niet vergis. Op deze manier wordt de grafiek correct weergegeven, maar krijg ik geen uitkomst bij de berekening van mijn gemiddelden.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om een soort van "dynamische range" te creƫren, waarbij ik zeg: neem alle cellen van kolom 1 in worksheet 2, waarbij je elke lege cel vervangt door "NA()".
Of omgekeerd: ik vul de sheet op voorhand in met "NA()" waarden en ik geef aan de AVG formule een range mee, waarin alle cellen die de waarde NA() bevatten vervangen worden door een lege cel.

Een andere oplossing zou zijn om alle kolommen gewoon 2x uit te schrijven, 1x met lege cellen, een andere keer met de waarde "NA()", maar dat lijkt me nogal slordig.