PDA

Volledige versie bekijken : Van hotelschool naar unief

jaentje
2 november 2012, 12:30
Beste ,

Ik zit in een laatste jaar TSO hotelschool, en ik heb de voorbije jaren echt veel geluierd, ik moet niet veel doen om er door te geraken in deze richting, en sinds een paar weken heb ik beslist dat als ik ooit gelukkig wil zijn , dat ik dan unief moet gedaan hebben,

Nu vroeg ik mij af of er ook maar een minimale kans bestaat dat ik handelsingenieur zou kunnen verder studeren ?

Je moet weten dat ik barst van zelfvertrouwen wegens 4jaar tegenstrijdig zijn in school tegen alles en iedereen, en ik wil mijzelf bewijzen tegenover mijn ouders en vriendenkring dat unief voor iedereen mogelijk is,

Wat denken jullie hiervan ?

Mvg Jaentje

NotoriousP
2 november 2012, 12:51
Alles is mogelijk maar ik zou er geen geld op zetten. ;)

[deleted]
2 november 2012, 12:53
[deleted]

PineMangoes
2 november 2012, 12:54

Motivatie is alles. Doen!

Huxley
2 november 2012, 12:55
en sinds een paar weken heb ik beslist dat als ik ooit gelukkig wil zijn , dat ik dan unief moet gedaan hebben,

:crazy:

MrKend54l
2 november 2012, 13:01
Toen ik de titel las moest ik direct denken aan master in de opdientechnieken of een phd in de patisserie.

Ik zou er niet te veel hoop in hebben. Hir is een richting die voor mensen uit economie 4uur zelfs al amper haalbaar is.

flyingdutchman
2 november 2012, 13:05
HIR is echt geen doorsnee richting hoor.

Waarom niet bvb Handelswetenschappen? Wordt gelijkgesteld aan TEW en das ook al een (meer dan) deftige richting hoor.

Mat23
2 november 2012, 13:33
Ten eerste vind ik het ook een vreemde uitspraak dat je unief moet hebben gedaan om gelukkig te zijn. Vanuit jouw richting zou het veel evidenter zijn om naar een hogeschool te gaan, al dan niet in een richting die ietwat op je vooropleiding aansluit.

Als je dan toch unief wil doen, neem dan geen handelsingenieur. Motivatie is veel, maar met jouw vooropleiding is hir zo goed als onmogelijk. Je hebt daar een zeer sterke basis wiskunde nodig, en ook van vakken als fysica enz.

Als je dan toch per sé een master wilt behalen, zou ik eens kijken waar je goed in bent. Ik weet niet of je veel talen hebt in de hotelschool, maar zoja en als dat je aanspreekt kan je misschien gaan voor toegepaste taalkunde, ik zeg maar iets.

Anyway, als je voor een master gaat zul je afzien en keihard moeten werken.

Maser00
2 november 2012, 14:01
en ik heb de voorbije jaren echt veel geluierd
Daarom zal het niet lukken. Je kan niet ineens elke dag voor school beginnen werken als je dat nooit deed. Je hersenen zijn ook een soort spier die je moet trainen.

willydrama
2 november 2012, 14:15
Diploma is middel, geen doel... Kennis die na een jaar rechtenstudie vijf jaar horeca deed is content met zichzelf en z'n werk.

Als die opmerking over phd in de patisserie op u werkt als rode lap op een stier doe je beter anger management dan een studie die een basis vereist die er niet is omdat je zo gemotiveerd bent. Met TSO en een paar jaar wegenwerken ingenieur worden kan maar dit is een ander traject dan ASO + vier jaar industrieel, daar zomaar in springen leidt tot niets.

Thysios
2 november 2012, 14:15
Ik zou het niet doen, en al zéker geen Handelsingenieur. Volgens mij onderschat je die overstap enorm

Hawk
2 november 2012, 14:18
Toen ik de titel las moest ik direct denken aan master in de opdientechnieken of een phd in de patisserie.
:p:p:p

OT: Probeer het eens hé?

Tr1ploid
2 november 2012, 14:25
Beste ,

Ik zit in een laatste jaar TSO hotelschool, en ik heb de voorbije jaren echt veel geluierd, ik moet niet veel doen om er door te geraken in deze richting, en sinds een paar weken heb ik beslist dat als ik ooit gelukkig wil zijn , dat ik dan unief moet gedaan hebben,

Nu vroeg ik mij af of er ook maar een minimale kans bestaat dat ik handelsingenieur zou kunnen verder studeren ?

Je moet weten dat ik barst van zelfvertrouwen wegens 4jaar tegenstrijdig zijn in school tegen alles en iedereen, en ik wil mijzelf bewijzen tegenover mijn ouders en vriendenkring dat unief voor iedereen mogelijk is,

Mvg Jaentje

Aan de ene kant heb je veel motivatie, aan de andere kant heb je al lang zitten luieren. Tijd om op voorhand al wat stof in te halen, dus.
Zoek u al meteen een paar boeken economie (als je wat engels kunt, kan je die meteen in pdf downloaden van 'bepaalde sites'), en probeer er vijf dagen per week mee bezig te zijn (begin met 15 minuten per dag, en bouw het gradueel op). Je hebt zowel nood aan een economische basiskennis, als de discipline om regelmatig te leren. Als je inderdaad zo gemotiveerd bent als je zelf zegt, zou je tegen het begin van volgend academiejaar vrij goed geprepareerd kunnen zijn. Feit is, dat eenmaal je bezig bent aan de erg droge materie, die motivatie al vrij snel kan wegvallen, dus heb je echt de discipline nodig om geen uitstelgedrag te ontwikkelen.

Als je ziet dat je die discipline niet kunt kweken, begin er dan niet aan.

Plutarch
2 november 2012, 14:31
Aan de ene kant heb je veel motivatie, aan de andere kant heb je al lang zitten luieren. Tijd om op voorhand al wat stof in te halen, dus.
Zoek u al meteen een paar boeken economie (als je wat engels kunt, kan je die meteen in pdf downloaden van 'bepaalde sites'), en probeer er vijf dagen per week mee bezig te zijn (begin met 15 minuten per dag, en bouw het gradueel op). Je hebt zowel nood aan een economische basiskennis, als de discipline om regelmatig te leren. Als je inderdaad zo gemotiveerd bent als je zelf zegt, zou je tegen het begin van volgend academiejaar vrij goed geprepareerd kunnen zijn. Feit is, dat eenmaal je bezig bent aan de erg droge materie, die motivatie al vrij snel kan wegvallen, dus heb je echt de discipline nodig om geen uitstelgedrag te ontwikkelen.

Als je ziet dat je die discipline niet kunt kweken, begin er dan niet aan.

en welke sites zijn dat dan als ik vriendelijk vragen mag aub? ;)

Tr1ploid
2 november 2012, 14:32
en welke sites zijn dat dan als ik vriendelijk vragen mag aub? ;)

Geen idee. (http://cristgaming.com/pirate.swf)

Plutarch
2 november 2012, 14:34
Geen idee. (http://cristgaming.com/pirate.swf)

Ah lol, ok :D

flyingdutchman
2 november 2012, 14:52
Ik zou me eerder focussen op wiskunde, veel belangrijker dan enkele economische concepten waarbij ze toch vanaf 0 beginnen.

MrKend54l
2 november 2012, 14:58
:p:p:p

OT: Probeer het eens hé?

Imo het slechte advies ooit :P proberen heeft weinig zin als je op voorhand al kan zeggen dat het onmogelijk is. De achterstand is gewoon veel te groot.

scriptkiddie
2 november 2012, 15:07
De meeste handelsingenieurs hebben nooit 1 les economie gekregen voor ze naar de universiteit gaan.

zipke
2 november 2012, 15:16
Ten eerste vind ik het ook een vreemde uitspraak dat je unief moet hebben gedaan om gelukkig te zijn.

Eerst en vooral dit.

En dan ten tweede: waarom handelsingenieur? Ik had verondersteld dat je je keuze iets of wat zou toelichten. Bv ik ben echt geïnteresseerd in de economische wereld, ik lees dagelijks de financial times, ...
Of is het eerder: ik wil handelsingenieur studeren omdat ik ooit zelfstandige wil worden en het wel cool klinkt? Indien het dit laatste is, zal het vooral een verspilling van tijd en geld zijn.

En als je dan toch economie wil studeren, waarom persé handelsingenieur? Heb je alle economische opties al eens doorlopen? TEW, HW, Bedrijfskunde, ...?
Misschien moet je eerst eens uitleggen waarom je handelsingenieur wil studeren, en zeg niet dat het is "om aan je vrienden en familie te bewijzen dat je unif aankan.." Want als dit de reden is dan zal "gestudeerd hebben aan een universiteit" je later zeker niet gelukkig maken. Je moet studeren wat je graag wil doen, als je hier in slaagt en je nadien een mooie job hebt, dan zal je familie fier zijn. Niet wanneer je een diploma handelsingenieur hebt behaald waar je eigenlijk niet in geïnteresseerd bent..

Edit: ik begrijp trouwens al die posters niet die hem al boeken willen aanraden en hem een heus leerschema voorschotelen? De TS geeft mij eerder de indruk gewoon een richting gekozen te hebben die aan de universiteit gegeven wordt en die wel "goed en moeilijk klinkt".. Dit lijkt me echt de meest verkeerde ingesteldheid ooit.

Hier zijn nog al mensen geweest die van TSO naar HI wilden gaan maar deze brachten zelf al zaken aan als:
"Ik heb gezien dat ik van analystische wiskunde dit en dit moet kunnen en voor boekhouden gebruiken ze in Gent deze cursus, misschien moet ik deze tijdens de zomer eens doornemen." DAT noem ik motivatie.. Uit uw post vind ik nergens motivatie naar waarom je deze richting wil doen. De enige motivatie die er geschreven staat, is dat je HI wil worden om je vrienden te tonen dat iedereen universiteit aankan.

Is dit de juiste motivatie om een richting aan te vatten? Neen.

Balsaus
2 november 2012, 15:41
De meeste handelsingenieurs hebben nooit 1 les economie gekregen voor ze naar de universiteit gaan.

Het is dan ook eerder de wiskunde waar mensen bij sukkelen in HIR.

Flawless
2 november 2012, 15:46
Economie is ook "makkelijker" aan te leren dan wiskunde, daarmee dat daar de meeste problemen liggen.

Muscleduck
2 november 2012, 15:54
Daarom zal het niet lukken. Je kan niet ineens elke dag voor school beginnen werken als je dat nooit deed. Je hersenen zijn ook een soort spier die je moet trainen.

Wat hij zegt.

Kandul
2 november 2012, 18:05
Wat hij zegt.
Je bent toch maar een slechte sporter als je jouw 'spier' niet kan trainen op een jaar tijd hoor.

Mooncat
2 november 2012, 18:37
Wees realistisch en zet handelsingenieur gewoon uit je hoofd. Een professionele bachelor zal al moeite genoeg kosten en als je dan nog zin hebt, kan je nog altijd verder studeren in handelswetenschappen. Dat zal een veel haalbaarder parcours zijn dan handelsingenieur.

willydrama
2 november 2012, 19:33
Wees realistisch en zet handelsingenieur gewoon uit je hoofd. Een professionele bachelor zal al moeite genoeg kosten en als je dan nog zin hebt, kan je nog altijd verder studeren in handelswetenschappen. Dat zal een veel haalbaarder parcours zijn dan handelsingenieur.

Dit zou ik anders formuleren, heb ooit zelf gespeeld met het idee Marketing te studeren en de 'zet het uit uw hoofd' monologen kan ik nog altijd reciteren, dat had averechts effect en ik werd nog koppiger totdat ik iemand tegenkwam die het neutraler zei. 't Is maar een tip.

Mooncat
2 november 2012, 20:34
Ik zou bij God niet weten waarom ik het anders zou formuleren. Dit is gewoon een realistische uitleg, niet meer of minder dan dat. Zelfs voor studenten die zes of acht uur wiskunde hebben gevolgd, is handelsingenieur al een serieuze boterham. Voor hen ligt het slagingspercentage rond de 60 à 65 procent. Iemand die hotelschool heeft gevolgd daarentegen heeft minder dan 45% kans (http://ond.vvkso-ict.com/toekomstso/hwt.asp?r=494) om te slagen in een professionele bachelor bedrijfsmanagement. De studenten die studeren voor een universitaire en niet-universitaire master zijn respectievelijk 1,1 en 0,7 procent. Iemand die twee uur wiskunde per week heeft gehad op een relatief traag tempo gaat nooit de hoeveelheid leerstof en moeilijkheidsgraad kunnen verwerken tegen het tempo wat van een student handelsingenieur wordt verwacht. Dit is gewoon de kille waarheid.

Bovendien klinkt zijn motivatie ook vrij dubieus. Hij zegt niet waarom hij handelsingenieur wil studeren. Enkel dat volgens zijn redenering iemand die unief doet meer levenskwaliteit zal hebben.

willydrama
3 november 2012, 01:28
@Mooncat: zo is het, ik kreeg ook zoals hier twintig replies van 't is niet voor u en ik dacht fak auf dat zullen we nog eens zien totdat er iemand het deftig uitlegde

Kowalskii
3 november 2012, 18:49
motivatie is alles

Mat23
4 november 2012, 12:36
motivatie is alles

dan was ik beter voor burgie of geneeskunde gegaan. Iedereen heeft zijn grenzen he

Maser00
4 november 2012, 15:34
motivatie is alles
Tot ge der niets meer van snapt.

PineMangoes
4 november 2012, 19:05
dan was ik beter voor burgie of geneeskunde gegaan. Iedereen heeft zijn grenzen he

Als je voldoende gemotiveerd bent kan alles.

Mat23
4 november 2012, 20:12

Ok,bedankt voor de tip, dan ga ik morgen eens het uurrecord fietsen denk ik.

OT: Motivatie is inderdaad een zeer belangrijke factor, maar er speelt meer mee he.
Om het extreem te stellen: Een slechte leerling uit het bso zal nooit chirurg worden.
Je kunt minder intelligent zijn, en dan kan je misschien bepaalde stof verwerken in meer tijd dan iemand die intelligenter is, maar ook op tijd staat er een limiet, ook voor zo iemand telt een dag maar 24 uur. En je moet bepaalde theoriën ook gewoon kunnen snappen en in verband brengen met andere zaken, dat kan niet iedereen.

Gintje
4 november 2012, 21:34
Van hotelschool naar de universiteit = één ding
Van hotelschool naar handelsingenieur = iets geheel anders

Als je goed vanbuiten kan leren en zelf inzichten kan verwerven / verbanden kan leggen, dan heb je al "iets", maar als je als handelsingenieur wil afstuderen, moet je toch over meer dan "iets" beschikken. Vb. wiskundig inzicht...

freekydude
4 november 2012, 21:43

Motivatie is alles, maar heeft zijn grenzen. Het moet realistisch blijven.

glashelder
4 november 2012, 21:58
Ok,bedankt voor de tip, dan ga ik morgen eens het uurrecord fietsen denk ik.

OT: Motivatie is inderdaad een zeer belangrijke factor, maar er speelt meer mee he.
Om het extreem te stellen: Een slechte leerling uit het bso zal nooit chirurg worden.
Je kunt minder intelligent zijn, en dan kan je misschien bepaalde stof verwerken in meer tijd dan iemand die intelligenter is, maar ook op tijd staat er een limiet, ook voor zo iemand telt een dag maar 24 uur. En je moet bepaalde theoriën ook gewoon kunnen snappen en in verband brengen met andere zaken, dat kan niet iedereen.
Ik ben het in se met je eens, maar nu stel jij het ook heel extreem, zoals je zelf zegt. Maar die minder extreme gevallen zijn er ook gewoon hoor. Gewoon ter nuancering (want je zegt op zich niks raars).

Er zijn genoeg mensen voor wie motivatie wél het verschil maakt. De mensen die nét niet meekunnen, die nét een tandje bij moeten steken. Voor wie de dag niet langer dan 24 uur moet duren, maar die wel langer moeten studeren dan de rest. En dat elke dag, steeds weer. Maar die dan wel slagen. Dat vergt doorzettingsvermogen, discipline en motivatie. Terwijl ze zouden falen indien ze minder gemotiveerd zouden zijn, en dus minder doorzettingsvermogen en discipline zouden hebben en dus minder studeren.

En over je uurrecord fietsen... Motivatie en doorzettingsvermogen gaat niet alleen over presteren, maar ook over daar naartoe werken. Dus bijvoorbeeld (in jouw voorbeeld) elke dag trainen. Daarmee haal je het uurrecord niet (want een record is nu wel heel uitzonderlijk), maar je komt er wel al dichter mee in de buurt (en misschien win je wel eens een wedstrijd) dan eenmalig proberen te presteren.

Nu, voor ik hier het halve forum over mij heen krijg: in deze post heb ik niet over TS. Ik weet namelijk niks van hotelscholen (laat staan wat voor wiskunde/wetenschappen ze daar krijgen) en ik ben ook geen studente burgerlijk ingenieur. Mijn post gaat dus over de stelling "motivatie is alles" in het algemeen. Neen, motivatie is niet alles. Maar het is ook niet niks en het kan het verschil betekenen tussen slagen en falen.

zipke
4 november 2012, 22:27
Ik wacht nog altijd op de verklarende motivatie van de threadstarter voor zijn keuze van handelsingenieur. Het zou al een hoop helpen.

MrKend54l
4 november 2012, 23:15
Ik ben het in se met je eens, maar nu stel jij het ook heel extreem, zoals je zelf zegt. Maar die minder extreme gevallen zijn er ook gewoon hoor. Gewoon ter nuancering (want je zegt op zich niks raars).

Er zijn genoeg mensen voor wie motivatie wél het verschil maakt. De mensen die nét niet meekunnen, die nét een tandje bij moeten steken. Voor wie de dag niet langer dan 24 uur moet duren, maar die wel langer moeten studeren dan de rest. En dat elke dag, steeds weer. Maar die dan wel slagen. Dat vergt doorzettingsvermogen, discipline en motivatie. Terwijl ze zouden falen indien ze minder gemotiveerd zouden zijn, en dus minder doorzettingsvermogen en discipline zouden hebben en dus minder studeren.

En over je uurrecord fietsen... Motivatie en doorzettingsvermogen gaat niet alleen over presteren, maar ook over daar naartoe werken. Dus bijvoorbeeld (in jouw voorbeeld) elke dag trainen. Daarmee haal je het uurrecord niet (want een record is nu wel heel uitzonderlijk), maar je komt er wel al dichter mee in de buurt (en misschien win je wel eens een wedstrijd) dan eenmalig proberen te presteren.

Nu, voor ik hier het halve forum over mij heen krijg: in deze post heb ik niet over TS. Ik weet namelijk niks van hotelscholen (laat staan wat voor wiskunde/wetenschappen ze daar krijgen) en ik ben ook geen studente burgerlijk ingenieur. Mijn post gaat dus over de stelling "motivatie is alles" in het algemeen. Neen, motivatie is niet alles. Maar het is ook niet niks en het kan het verschil betekenen tussen slagen en falen.

De enige wetenschap die je op de hotelschool krijgt is hoe je een dessert maakt.
Zeer exacte wetenschap!

glashelder
4 november 2012, 23:24
De enige wetenschap die je op de hotelschool krijgt is hoe je een dessert maakt.
Zeer exacte wetenschap!

'k Weet niet, kon ook zijn dat ze de chemie van het koken leren ;)

vinh
5 november 2012, 10:22
Je kan het enkel proberen. Mij lijkt het zelfs is interessant voor je om dat te proberen.
1. Het kost niet veel en het kan plezant zijn. € 600 voor een jaar studies + kindergeld voor uw ouders. Zelfs als het je niet aanstaat moet je enkel gaan aftekenen en je hebt recht op kindergeld. Met een beetje geluk krijg je zelfs een beurs. je kan misschien zelfs is op kot, is altijd wel meegenomen.
2. Je zal er soieso iets van opsteken. Voor de eerste keer in je leven voelen dat je iets moet doen om er te geraken is hard, zeker als je zeer zelfzeker bent en nog nooit veel hebt moeten doen in je vorige opleiding. Dus als het niet lukt weet je eens wat het is om te falen. Als het je wel lukt, dan is dat natuurlijk heel goed voor jou!
3. De enige manier dat jij ooit zeker gaat zijn dat het al dan niet mogelijk is, is als je hte is probeert. Maarre, valt maar af te wachten of je gemotiveerd gaat blijven tot volgend jaar september.

Mat23
5 november 2012, 12:50
Je kan het enkel proberen. Mij lijkt het zelfs is interessant voor je om dat te proberen.
1. Het kost niet veel en het kan plezant zijn. € 600 voor een jaar studies + kindergeld voor uw ouders. Zelfs als het je niet aanstaat moet je enkel gaan aftekenen en je hebt recht op kindergeld. Met een beetje geluk krijg je zelfs een beurs. je kan misschien zelfs is op kot, is altijd wel meegenomen.
2. Je zal er soieso iets van opsteken. Voor de eerste keer in je leven voelen dat je iets moet doen om er te geraken is hard, zeker als je zeer zelfzeker bent en nog nooit veel hebt moeten doen in je vorige opleiding. Dus als het niet lukt weet je eens wat het is om te falen. Als het je wel lukt, dan is dat natuurlijk heel goed voor jou!
3. De enige manier dat jij ooit zeker gaat zijn dat het al dan niet mogelijk is, is als je hte is probeert. Maarre, valt maar af te wachten of je gemotiveerd gaat blijven tot volgend jaar september.

Zijn dat dan wel argumenten om een jaar op het spel te zetten?

zarathustra
5 november 2012, 13:03

Opportuniteitskost meerekenen eh. Elk jaar langer studeren is een jaar minder werken. Dus als het maar om te proberen is dan kost het je *veel* meer dan 600 euro.

xversex
5 november 2012, 13:11

Aangezien hij van Torhout is, zal hij waarschijnlijk op kot gaan. Stel dat zijn kot ca. €320 kost (normale prijs voor een kot), dan betalen zijn ouders €320*12=€3840 voor een jaar + €600 inschrijvingsgeld + boeken. Dan is dat toch wel een pak geld dat 'op het spel staat'. En sorry, maar iemand die van hotelschool (2u wiskunde dacht ik?) naar handelsingenieur gaat :wtf: Voor veel mensen uit de 6u wiskunde is wiskunde al een struikelblok, laat staan voor iemand uit de 2u wiskunde :s Handelswetenschappen lijkt me dan al iets haalbaarder, maar toch nog een enorme uitdaging.. Doe gewoon een professionele bachelor, dan kan je na 3jaar (als je het nog ziet zitten tenminste) nog proberen om een master te halen. Dat lijkt me toch een pak veiliger om eerlijk te zijn..