PDA

Volledige versie bekijken : De Grote Kookthread - 9lives op weg naar z'n derde ster!

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

Dakantochnie
22 oktober 2012, 21:29
Beste toekomstige koks,

U heeft uw stem uitgebracht en de kiezer heeft zodoende een oordeel geveld. Ik wil u bedanken voor de steun en ik beloof uw vertrouwen de komende jaren niet te zullen schaden. Wij hebben nu een zeer sterk team op poten gezet en we zijn er van overtuigd dat we met deze coalitie een nieuw elan kunnen brengen binnen dit mooie forum.

Getekend,

Het Schepencollege en de Burgemeester

PS: oh ja, en dit is de nieuwe kookthread :woohoo: :p

Matador
22 oktober 2012, 21:52
kent er nog iemand goedkope en makkelijke gerechtjes om te maken op kot? a la kip met rijst ofzo?

Nas
22 oktober 2012, 22:13
Spaghetti :unsure:

St0wned
22 oktober 2012, 22:15
Balletjes in tomatensaus naturlijk
Je hebt nodig:

400 gr gehakt
2 sjalotjes
1 teentje look
1 eetlepel paneermeel
1 ei
1 blik tomatenblokjes
1 bokaal bonen in tomatensaus
bloem
zout en peper
tijm, een blaadje laurier

doen:
-snij de sjalotjes zo fijn mogelijk
-doe het zelfde voor de look
-meng ze beide door het gehakt
-meng het eitje en de paneermeel er door + een eetlepel bloem
-kruid met peper en zout
-rol er balletjes van en bedek ze met een laagje bloem
-smelt wat boter in een kookpot (zorg dat je pot groot genoeg is dat alle balletjes de bodem raken!)
-bak de balletjes gaar aan 1 kant en draai ze dan om. laat nog even mooi bruin bakken aan de andere kant.
-voeg de tomatenblokjes en bonen toe
-kruid nog bij met tijm, laurier, peper en zout

-------------------------------------------------------
een andere variant met gehakt balletjes:

nu meng je door het gehakt feta kaas en fijn gesneden zon gedroogde tomaatjes. je bakt ze in een pan en serveert het met pasta pesto

-------------------------------------------------------
Mijn pesto recept:

Je hebt nodig:
70 gr basillicum
60 gr pijnboom pitten
50 gr geraspte parmesan en 50 gr geraspte pecorino
20 cl goeie olijfolie
1 teentje look
een beetje citroensap
peper en zout

doen:
pesto maak je makkelijk in een blender
-doe de pijnboom pitten in de blender en maal die al eens goed fijn
-doe de kaas, de basillicum, de look en de olijfolie er bij.
-blend alles goed door elkaar
-kruid bij met citroensap, peper en zout

koebeest
22 oktober 2012, 22:22
Als ik eens lekker wil eten maar toch niet teveel wil doen (regelmatig):

Worteltjes en Erwtjes met aardappels en een stuk vlees.

Snij ajuintje in kleine stukjes.
Stoof bruin in boter
Pot worteltjes en erwtjes van merk 365 erbij gooien. (Sap eerst afgieten)
Peper en zout toevoegen
Koken... en net op't einde beetje suiker bij gieten (maakt het veel lekkerder :))

Aardappels zet je als eerst op 15 minuten koken in water, niets meer. En vlees bakken.

Simpel en lekker. Hetgeen over is van de aardappels bak je gewoon de dag erna op :)

Walden
22 oktober 2012, 22:29
kent er nog iemand goedkope en makkelijke gerechtjes om te maken op kot? a la kip met rijst ofzo?

Wat ik erg vaak maakte op kot was spaghetti met tonijn (maakte dat dan ook meestal voor twee dagen klaar):

- Water uit blik tonijn halen
- Tonijn lichtjes bakken in veel olijfolie
- Peperen

Serveren met geraspte emmentaler en Parmezaanse kaas.

Andere spaghetti-recept (vooral goed na zware avond):

- Rund/varken gehakt met rode pesto
Weer serveren met ruim voldoende kaas.

sneax
22 oktober 2012, 23:00
gewoon een stuk vlees/vis/gevolgte halen in de winkel en daarbij want groentjes klaarmaken (wortelen, brocoli, bloemkool, spruitjes, boontjes, de winkel ligt vol ...) en met de jus een sausje maken

zo maakt ge elke dag eten met maar 1 pan vuil te maken (eerst groenten klaarstomen/stoven/bakken in de pan nadien in dezelfde pan uw vlees bakken - of omgekeerd)

ik woon ni op kot maar gewoon alleen, dus ik heb nen diepvries gekocht en ik moet zeggen dat da ook ni slecht is, als ge spaghettisaus maakt gewoon ne hele pot maken alles invriezen, wat ik ook nog goe vind is groenten uit ne zak uit de diepvries, zo van die bloemkool/wortel/brocoli etc... mix

harde groenten die vriezen nog relatief goed in en ze zijn niet plat maar mooi beetgaar als ze klaar zijn

glashelder
22 oktober 2012, 23:02

Pasta met spaghettigroenten en tofublokjes. (Vegetarisch omdat mijn toenmalige vriend vegan was :p) Valt weinig over te zeggen: pasta koken, spaghettigroenten (kan je voorverpakt kopen, of ook zelf snijden als je iets meer tijd hebt, denk hierbij aan ui, prei, paprika) stoven in een beetje boter, tofublokjes bakken in wat olie en kruiden naar smaak en gewoon alles bij de pasta gooien, goed doorheen hutselen et voilà. Nog geen 10 minuten werk.

Mercurie
22 oktober 2012, 23:07
Ewel, nu moet ik denken aan iets dat ik mijn "studententijd" ook vaak klaarmaakte als het snel en simpel moest zijn (en goed moest vullen!). Roerei bakken en mengen door spirelli of macaroni, samen met d'één of d'andere boursin cuisine. ('t Mankeert wel serieus aan groentjes, maar bon).
Amai, waar is die tijd...

Tha Soul
22 oktober 2012, 23:30
Als ik eens lekker wil eten maar toch niet teveel wil doen (regelmatig):

Worteltjes en Erwtjes met aardappels en een stuk vlees.

Snij ajuintje in kleine stukjes.
Stoof bruin in boter
Pot worteltjes en erwtjes van merk 365 erbij gooien. (Sap eerst afgieten)
Peper en zout toevoegen
Koken... en net op't einde beetje suiker bij gieten (maakt het veel lekkerder :))

Indien enkel wortelen (geen erwten): honing ipv suiker makes it even better! :p
Dunno of honing + erwten een goeie combo is, da heb ik nog nie geprobeerd.

Mercurie
22 oktober 2012, 23:32
Indien enkel wortelen (geen erwten): honing ipv suiker makes it even better! :p
Dunno of honing + erwten een goeie combo is, da heb ik nog nie geprobeerd.

los van de wortelen moet ik wel zeggen dat diepgevroren erwten voor mij dé revelatie van het jaar is geweest! Amai wat een verschil met erwten in blik, "duust" keer lekkerder!

Daarnaast moet ik het beamen ivm wortelen en honing:)

cdp1193
22 oktober 2012, 23:42
los van de wortelen moet ik wel zeggen dat diepgevroren erwten voor mij dé revelatie van het jaar is geweest! Amai wat een verschil met erwten in blik, "duust" keer lekkerder!

Daarnaast moet ik het beamen ivm wortelen en honing:)

En diepvriesgroenten zijn haast even gezond als verse groenten.

St0wned
22 oktober 2012, 23:46
ook wel lekker is die worteltjes en erwtjes in blik afgieten en mengen met mayo. dan hebt ge snel wat beleg voor tussen uw boterhammen :)

glashelder
23 oktober 2012, 00:07
ook wel lekker is die worteltjes en erwtjes in blik afgieten en mengen met mayo. dan hebt ge snel wat beleg voor tussen uw boterhammen :)

Erwtjes met mayonaise :drool: Eet ik soms gewoon zo :unsure:

sneax
23 oktober 2012, 00:10
Ik vind erwten uit blik goed voor koud op een koude schotel eventueel met wat mayo. Als ge warme erwten wilt maken -> uit diepvries (nog niet gaar dus).

Karre
23 oktober 2012, 08:25
Voor wie af en toe eens een kipfilet bakt. Je moet je kipfilet eens in de maïzena omwikkelen. Dan blijft je kip vele sappiger en malser plus komt er een kleine krokante korst aan. Echt heerlijk.

St0wned
23 oktober 2012, 08:46
en een beetje kruiden door uw maizena mengen. paprika poeder, cayene peper, zout, lookpoeder. maar niet overdrijven natuurlijk :)

Lefky
23 oktober 2012, 09:05
Als je een restje vis hebt
Dit eerst lichtjes bakken, in bladerdeeg rollen, en zo een zakje knorr saus bij kopen

De meeste kennen dit als zalm in bladerdeeg, maar met andere dingen kan het ook

Of

kip bakken en goed kruiden
In een ovenschaal en mozzarella over leggen
Dit in de oven stoppen

Of

Pasta met zo een bouillon blokje van Maggie met zachte kern :p snel en simpel

Of

Pasta koken of rijst, wat lekkere wokgroentjes zoeken en dit samen met varkens, runds of kippenreepjes (of alles :D) in de wok
Met een beetje honing en veel kruiden eet ik mij daarvan kapot

Saphira
23 oktober 2012, 09:21
Lekker en vlug gemaakt:
Tortellini's met spinazie en ricotta, met wat champignons, spek/vegetarische blokjes en mascarpone.

De tortellini's gewoon laten koken gedurende zo'n 10 min, terwijl je de champignons wat braadt.
Kun je doen in look of gewoon in olijfolie. Daarna spek of vegetarische blokjes derbij doen met wat peper.

Daarna doe je daarbij de mascarpone en de tortellini's en klaar is kees. :D

Lemme
23 oktober 2012, 10:17
Beste toekomstige koks,

U heeft uw stem uitgebracht en de kiezer heeft zodoende een oordeel geveld. Ik wil u bedanken voor de steun en ik beloof uw vertrouwen de komende jaren niet te zullen schaden. Wij hebben nu een zeer sterk team op poten gezet en we zijn er van overtuigd dat we met deze coalitie een nieuw elan kunnen brengen binnen dit mooie forum.

Getekend,

Het Schepencollege en de Burgemeester

PS: oh ja, en dit is de nieuwe kookthread :woohoo: :p

Werd er niet gevote om een apart kookforum? Voor een thread moet toch niet gevote worden? Ik vrees dat deze thread heel snel onoverzichtelijk zal worden. Zou het niet handiger zijn een apart forum te hebben waar voor elk gerecht/product (of bv. een thread voor koken op kot) een aparte thread kan gestart worden?

St0wned
23 oktober 2012, 10:37
tja ja wss zal deze thread zeer snel onoverzichtelijk worden. zeker als mensen nog eens foto's van hun kook kunsten er bij gaan zetten
zoals:
http://i48.tinypic.com/i74v3n.jpg

lams vlees met zoete peper, worteltjes en griekse yoghurt. serveren met rijst. yummie :drool:

Dakantochnie
23 oktober 2012, 11:05
Werd er niet gevote om een apart kookforum? Voor een thread moet toch niet gevote worden? Ik vrees dat deze thread heel snel onoverzichtelijk zal worden. Zou het niet handiger zijn een apart forum te hebben waar voor elk gerecht/product (of bv. een thread voor koken op kot) een aparte thread kan gestart worden?
Heel eventjes (een paar dagen) aanzien hoe deze thread het doet, en indien blijkt dat de userbase actief genoeg is om een forum te vullen, dan zal dat er ook snel komen. :)

zarathustra
23 oktober 2012, 11:16
Hmm dit weekend eens iets geprobeerd.

a) pannenkoekbeslag maken
b) laten rusten voor een half uur

Ondertussen kleine spekblokjes goed doorbakken

Dan een soortement vulling gemaakt van
- Ajuin
- Boter
- Geraspte kaas
- champignons
- melk
- bloem
- peterselie
- kip

Boter in de pan, ajuin beetje stoven maar niet tot die bruin ziet
Champignons in schijfjes gesneden en toegevoegd
Kip in kleine reepjes/blokjes bakken in de spekpan
Melk en bloem toevoegen aan de champignons en roeren tot het dikt
kip bijvoegen
geraspte kaas instrooien en doorroeren ( ik had hier een soortement ding met 4 soorten kaas, gouda, cheddar, maasdam en mozarella)
peterselie ( voor smaak en wat kleur), peper en zout

spekblokjes door het pannenkoek beslag mengen.

pannenkoek(jes) bakken, mooie hoeveelheid van bovenbeschreven mengsel er op, toevouwen en in een voorvaste schotel. Meer kaas over strooien en 5 min in de oven.

Redelijk zwaar >.>

Furyan187
23 oktober 2012, 14:33
...

Klinkt wel lekker! Dat zal ik toch ook es moeten proberen.

Enfin, vorige week ben ik in de klas van mijn petekindje (3de kleuter) pannenkoeken gaan bakken. De kindjes mochten raden wat er allemaal in het beslag zat. 1 klasgenootje zei "Chocolademelk!". Ik heb hem uiteraard moeten teleur stellen... Toch ga ik het es proberen.

Iemand ervaring met pannenkoekenbeslag met chocomelk? Misschien zou ik de melk niet helemaal vervangen door chocomelk maar deels... En toch zeker een lichte chocolademelk nemen. Waarschijnlijk zal extra suiker niet nodig zijn :p

cdp1193
23 oktober 2012, 14:40
Wat maken jullie klaar ipv gekookte aardappelen? Ik vervang ze op kot momenteel door (wilde) rijst, tarwe en polenta.

Faun
23 oktober 2012, 14:46
Wat maken jullie klaar ipv gekookte aardappelen? Ik vervang ze op kot momenteel door (wilde) rijst, tarwe en polenta.

Nog nooit gehoord van polenta :).
Ik eet soms wel es bulgur of quinoa, maar vaak eet ik gewoon geen zetmeelhouders bij mijn warm eten omdat ik al genoeg khoolydraten binnenheb met brood.

Faun
23 oktober 2012, 14:47
Iemand die weet waar ik in Gent Garam masala kan vinden? Ik heb es bij ene indische nachtwinkel een soort garam masala mix gekocht maar dat was veel te straf, daarmee kon ik geen zoete kip tikka masala maken. Hoe krijgen ze dat trouwens zo zoet zonder zoetstof?

St0wned
23 oktober 2012, 14:51

rijst, pasta, couscous

lantaarnpaal
23 oktober 2012, 14:53
Nog nooit gehoord van polenta :).
Ik eet soms wel es bulgur of quinoa, maar vaak eet ik gewoon geen zetmeelhouders bij mijn warm eten omdat ik al genoeg khoolydraten binnenheb met brood.

Polenta is echt zeer lekker, oorspronkelijk was het wel het arme mensenvoedsel van Italië. Om echte polenta te maken duurt het wel enorm lang en heb je zo'n koperen pot nodig. Tegenwoordig bestaan er wel zo zakjes waar je het snel kan maken, alhoewel ik deze nog niet in België heb gevonden.

Kent iemand wat goedkope, gemakkelijke mexicaanse gerechten?

cdp1193
23 oktober 2012, 14:56
Polenta is een Italiaans gerecht op basis van mais. Als het gekookt wordt is een pap wanneer het echter afkoelt, stijft het op en die opgesteven brij kan gebakken worden.

Quinoa heb ik vroeger nog gegeten maar ik vergeet die naam iedere keer :p. Van Bulgur had ik nog nooit gehoord. Merci! :)

Polenta is echt zeer lekker, oorspronkelijk was het wel het arme mensenvoedsel van Italië. Om echte polenta te maken duurt het wel enorm lang en heb je zo'n koperen pot nodig. Tegenwoordig bestaan er wel zo zakjes waar je het snel kan maken, alhoewel ik deze nog niet in België heb gevonden.

Ik heb die polenta van "valsugana" gekocht in de smatch. Ze is klaar in een kleine 10 minuten.

Nighth4wkske
23 oktober 2012, 16:18
Ik heb een vraagje over het opnieuw opwarmen van voedsel.

Ik maak een grote pot spaghettisaus klaar en vries deze in (in kleinere porties). Op dagen met weinig tijd om te koken laat ik deze dus ontdooien en warm ik deze op (via microgolf). Is dit te veel saus dan zet ik deze in de frigo en warm ik ze de dag erna terug op in de microgolf.
Nu mijn vraag, kan dit kwaad ?

Hetzelfde verhaal maar met spinazie in de plaats van spaghetti. Dit hoef je al niet te doen want daar zouden giftige stoffen uit komen?

Iemand die hier meer weet over het opnieuw opwarmen van eten?

St0wned
23 oktober 2012, 16:22
Denk niet dat dit kwaad kan, zolang je ze maar niet te lang laat staan in de frigo en ze niet terug invriest. Als dit vaak voorkomt toch eens kijken om kleinere porties in te vriezen

Lemme
23 oktober 2012, 16:26

Wij eten nogal veel puree met de schil van de aardappelen in. Dus gewoon: aardappelen eerst goed spoelen en laten koken, afgieten en pletten. Wat muskaatnoot erbij en zeezout erop en smullen maar. Voor mij veel lekkerder dan gekookte aardappelen en gewone puree en ge moet niet schillen).

Wat we ook vaak eten zijn 'potato wedges'. Uw aardappelen goed wassen en in stukjes snijden (deze vorm (http://www.mccormick.com/~/media/Images/Recipes/Recipe%20Details/Side%20Dish/Chili-Roasted_Potato_Wedges.ashx?w=380)), in een ovenschotel die je al wat ingeolied hebt leggen. Nog een beetje olie er over, herbes de provence en wat grof zout erbij en 40-45 minuten in de oven. Ook heel makkelijk te maken en heel lekker!

Alexat
23 oktober 2012, 16:56
Kent iemand wat goedkope, gemakkelijke mexicaanse gerechten?

Op kot eet ik wel vaak wraps. Gewoon wat gehakt bakken met een zakje kruidenmix voor wraps en wat bonen, mais en pepers erin. Je wraps even in de microgolf en insmeren met creme fraiche ( :drool: ), wat sla en tomaten erop, dan je vulsel, daarna goed wat kaas erover, dichtvouwen en klaar. Op 15-20 min kan dat klaar zijn.

Nog lekkerder is het in de oven doen en de kaas op de wraps doen, duurt wel iets langer

Bonaventura
23 oktober 2012, 17:09
Hallo, ik ga vrijdag op schooluitstap en zou graag 's middags een zelfgemaakt broodje eten.

Iemand een idee? Het moet niet al té speciaal zijn, zou gewoon graag eens iets anders eten dan maar een gewone smos kaas hesp of martino.

St0wned
23 oktober 2012, 17:12
broodje met peer, roquefort en rucola :drool:
of als dat te speciaal is: mozarella, parmaham, pesto en tomaat

lantaarnpaal
23 oktober 2012, 17:14
Op kot eet ik wel vaak wraps. Gewoon wat gehakt bakken met een zakje kruidenmix voor wraps en wat bonen, mais en pepers erin. Je wraps even in de microgolf en insmeren met creme fraiche ( :drool: ), wat sla en tomaten erop, dan je vulsel, daarna goed wat kaas erover, dichtvouwen en klaar. Op 15-20 min kan dat klaar zijn.

Nog lekkerder is het in de oven doen en de kaas op de wraps doen, duurt wel iets langer

klinkt alvast lekker, kzal het dit weekend eens proberen :p

Hoelang moet zo gehakt bakken in de pan?

Bonaventura
23 oktober 2012, 17:18
broodje met peer, roquefort en rucola :drool:
of als dat te speciaal is: mozarella, parmaham, pesto en tomaat

Damn, krijg al water in m'n mond :D

Alexat
23 oktober 2012, 17:21
zo'n 5-7 min doorbakken en klein maken, daarna nog wat verder garen met de saus en groenten. Dan kookt het wel maar dan bakken. Moet gewoon de juiste kleur hebben ook he :p
Nog iets vergeten, gooi er grote stukken ui bij, ik zorg wel altijd dat ze zacht worden

zarathustra
23 oktober 2012, 17:25
Hallo, ik ga vrijdag op schooluitstap en zou graag 's middags een zelfgemaakt broodje eten.

Iemand een idee? Het moet niet al té speciaal zijn, zou gewoon graag eens iets anders eten dan maar een gewone smos kaas hesp of martino.

waterkers, gerookte zalm, tomaat, mss ei maar meer moet dat eigenlijk niet zijn ^^

Lemme
23 oktober 2012, 17:43

klinkt alvast lekker, kzal het dit weekend eens proberen :p

Hoelang moet zo gehakt bakken in de pan?

Wraps zijn altijd een voltreffer. En je kan er mee variëren. Je kan gehakt of kip gebruiken en verschillende groeten.

Wij nemen vaak zelfgemaakte guacamole, tomaten en sla. Meer hoeft dat voor mij niet te zijn. Of gewoon met mayo of cocktail ipv guacamole. Enfin, ge gooit er eigenlijk tussen wat ge wilt eh.

Vlak bij mijn werk is ook ne goeie Libanees en daar ga ik ook regelmatig wraps (durums) halen. Dat is dan met kip van zo'n rol, super lekkere humus, een soort yoghourtsaus, sla en tomaten. Dat Libanees brood is wel veel taaier dan een tortilla dus dan leg je die een dikke minuut onder de grill (of dwars in een croquemachine) en dan wordt het brood knapperig. :drool:

St0wned
23 oktober 2012, 18:26
krijg nu zin in een pitta met kip :drool:

McGregor
23 oktober 2012, 18:54
Net worst gebakken. Die worsten van de Colruyt zijn toch geen aanrader hoor.

Met wat bakken jullie eigenlijk meestal? Olijfolie, boter,... of een combinatie?
Ik bak praktisch altijd met olijfolie. Dat vind ik handiger dan met boter. In het begin is het even wennen maar naar een tijdje was ik de smaak gewoon.

Nog iets, voor puree doen jullie nog zaken erbij naast een eitje en wat melk?

Karre
23 oktober 2012, 19:00
Met een combinatie :) Olijfolie met een klein beetje boter om het minder te doen spetteren.

St0wned
23 oktober 2012, 19:02
Nog iets, voor puree doen jullie nog zaken erbij naast een eitje en wat melk?

boter, peper, zout, nootmuskaat.

In wat ik bak hangt af van het gerecht.

cdp1193
23 oktober 2012, 19:19
boter, peper, zout, nootmuskaat.

In wat ik bak hangt af van het gerecht.

Same, alleen zonder de peper, het hangt volledig af van uw eigen smaak. Soms roer ik er aan het eind een beetje bieslook bij.

koebeest
23 oktober 2012, 19:25
Ik vind dit nu al onoverzichtelijk. Er is geen onderverdeling. Alles doodleuk door elkaar :(

Lefky
23 oktober 2012, 19:26
is op resto gegeten (allé eigenlijk al een paar keer want tis SPPRRRRRRRRR LEKKER :D )

kip of rundsreepjes (of een combinatie van de 2, het kans zelfs met zeevruchten!!!)
veel ajuin en eventueel een kneil beetje paprika
dit bak je op een zo heet mogelijk vuur (dus best de wok in) daar strooi je lookpoeder over
dit serveer je met lichtjes warme wraps en sausjes als guacamole, zure room of jalapeno pepers

GE-WEL-DIG!

Faun
23 oktober 2012, 20:11

Koop u een ciabatta dat ge moet voorbakken, rucola, honing, geitekaasrolleke en spekreepjes. Maak vierkantjes geitekaas dat je in een spekjasje doet en kort aanbakken. Dan op het afgebakken broodje leggen op een bedje van rucola en klein topje honing op elke stukje vierkantje geitekaas-spek leggen. Eventueel wat dressing over de rucola en wat parmesanschilfers over het geheel. Zelf koud superlekker. Ik neem dat vaak mee naar mn werk.

Bonaventura
23 oktober 2012, 20:35
Koop u een ciabatta dat ge moet voorbakken, rucola, honing, geitekaasrolleke en spekreepjes. Maak vierkantjes geitekaas dat je in een spekjasje doet en kort aanbakken. Dan op het afgebakken broodje leggen op een bedje van rucola en klein topje honing op elke stukje vierkantje geitekaas-spek leggen. Eventueel wat dressing over de rucola en wat parmesanschilfers over het geheel. Zelf koud superlekker. Ik neem dat vaak mee naar mn werk.

Ik was van plan om 2 broodjes mee te nemen, maar nu zijn het er dus drie :D

Furyan187
23 oktober 2012, 21:55
Ik vind dit nu al onoverzichtelijk. Er is geen onderverdeling. Alles doodleuk door elkaar :(

Inderdaad.

Stationary
23 oktober 2012, 22:05
Wraps zijn altijd een voltreffer. En je kan er mee variëren. Je kan gehakt of kip gebruiken en verschillende groeten.

Wij nemen vaak zelfgemaakte guacamole, tomaten en sla. Meer hoeft dat voor mij niet te zijn. Of gewoon met mayo of cocktail ipv guacamole. Enfin, ge gooit er eigenlijk tussen wat ge wilt eh.

Vlak bij mijn werk is ook ne goeie Libanees en daar ga ik ook regelmatig wraps (durums) halen. Dat is dan met kip van zo'n rol, super lekkere humus, een soort yoghourtsaus, sla en tomaten. Dat Libanees brood is wel veel taaier dan een tortilla dus dan leg je die een dikke minuut onder de grill (of dwars in een croquemachine) en dan wordt het brood knapperig. :drool:

². Tussen zo'n wrap doet ge gewoon wat ge wilt. Kan interessant zijn om de restjes die in de frigo liggen weg te werken.

Waar is die Libanees als ik vragen mag? Ergens in de buurt van het De Coninckplein? Daar zijn wel meer van die speciale bakkerijtjes en snackbars. Daar is trouwens een goeie Koerdische bakker, een van de dingen die hij klaarmaakt is een soort van pizza die hij belegt met groenten en oprolt als een wrap/durum (inclusief saus). Echt lekker, en het kost geen geld.

Iets wat ik een aantal maanden geleden heb klaargemaakt (eigen creatie :p): aardappelsalade met spekreepjes, sjalotten en rode ui. Ik heb de sjalotten en de rode ui 40-45 minuten laten stoven op een zacht vuur tot ze helemaal glazig werden, dan worden ze heel zoet. Je moet wel véél sjalot en rode ui gebruiken, na 40 minuten stoven schiet daar bijna niets van over.

De spekreepjes heb ik krokant laten bakken in de oven en in stukjes onder de salade gemengd, let erop dat het spek niet te dun is. Ik heb een sausje gemaakt op basis van mayonaise en geitenkaas. Ik heb nadien ook nog wat citroensap aan het sausje toegevoegd, aangezien alles wel redelijk vet is (mayonaise, geitenkaas, spek). Ik heb een potje geitenkaas met bieslook gebruikt, maar je kan ook gewone geitenkaas gebruiken (is goedkoper) en achteraf gewoon verse bieslook onder de salade mengen. Da's misschien zelfs nog beter. Als je geitenkaas niet lekker vindt, kan je het ook met zure room proberen.

En de allerbelangrijkste tip: ik heb alles onder mekaar gemengd toen de aardappelen net uit de kookpot kwamen en dus nog heet waren. Nadien uiteraard alles laten afkoelen. Beste aardappelsalade ooit. :drool:

Karre
23 oktober 2012, 22:34
Iemand die trouwens wat lekkere vegetarische gerechten kent met nog steeds redelijk wat eiwitten? Het moet niet altijd om vlees draaien.

St0wned
23 oktober 2012, 23:08
Als ik eens vegetarisch wil doen maak ik soms een soort van lasagne met courgette en aardappel.

gewoon een vegetarische tomaten saus maken. je aardappel en courgette in lange dunne plakjes snijden. De aardappel even kort laten koken zodat ie gaar gaat zijn. de courgette plakjes kan je kort grillen met wat olijfolie en grof zeezout. en dan laagjes maken eh zoals bij een gewone lasagne. nog wat kaas er op en in de oven :D

Karre
24 oktober 2012, 09:28
Maar daar zitten dan toch te veel koolhydraten in in verhouding met de eiwitten?

St0wned
24 oktober 2012, 10:07
LOL nobody cares.
nee serieus daar kijk ik echt niet naar als ik kook :)

MaTi
24 oktober 2012, 10:12
Iemand een idee hoe ge het vocht kunt beperken bij het stoven van witloof.

Gisteren witloof in hespenrolletjes gemaakt en het viel op hoeveel vocht er achterbleef in de schotel.

De witloof was gestoofd en achteraf laten lekken, maar zeer kort. Iemand een effectievere manier?

Boterkoek
24 oktober 2012, 10:15
Croque monsieur

Voor 4 croques;

voor 4 croque monsieurs :
8 sneetjes wit brood
8 plakjes jonge kaas (Gouda)
8 plakjes hesp
Tabasco
Selderijzout
Worcestershiresaus
1 tomaat
sla

Bereiding;

Leg tussen 2 sneetjes brood een plakje hesp en een plakje kaas. Strooi wat selderijzout over de kaas (voor een pikante en pittige versie tevens wat tabasco, cayennepeper en worcestershiresaus) en smeer de buitenkanten van de croque monsieur in met gewone smeerboter of margarine. Indien we geen croque monsieur toestel hebben, kunnen we onze boterhammen op volgende manieren klaarmaken.

In de oven:
In een voorverwarmde oven van 150 graden bakken we onze croque monsieurs op een rooster, hierbij draaien we eveneens de boterhammen een keer of twee om (Je zal zien dat de sneetjes brood anders door de warme lucht te fel naar buiten krullen)

Als de boterhammen krokant beginnen te worden halen we ze even uit de oven en zetten de grillstand op. Op 275°C grillen we dan snel onze croque monsieurs. De grilltijd varieert van een minuutje tot twee minuten. Let op, hier verdient het een aanrader om de boterhammen in het oog te houden en ze tijdig uit de oven te halen. Te lang grillen resulteert in verbrande en zwarte boterhammen.

We dienen alles op met wat sla en stukjes tomaat.

St0wned
24 oktober 2012, 10:49
Khad van u eerder een recept voor boterkoeken verwacht :p

Lemme
24 oktober 2012, 11:06
². Tussen zo'n wrap doet ge gewoon wat ge wilt. Kan interessant zijn om de restjes die in de frigo liggen weg te werken.

Waar is die Libanees als ik vragen mag? Ergens in de buurt van het De Coninckplein? Daar zijn wel meer van die speciale bakkerijtjes en snackbars. Daar is trouwens een goeie Koerdische bakker, een van de dingen die hij klaarmaakt is een soort van pizza die hij belegt met groenten en oprolt als een wrap/durum (inclusief saus). Echt lekker, en het kost geen geld.

Iets wat ik een aantal maanden geleden heb klaargemaakt (eigen creatie :p): aardappelsalade met spekreepjes, sjalotten en rode ui. Ik heb de sjalotten en de rode ui 40-45 minuten laten stoven op een zacht vuur tot ze helemaal glazig werden, dan worden ze heel zoet. Je moet wel véél sjalot en rode ui gebruiken, na 40 minuten stoven schiet daar bijna niets van over.

De spekreepjes heb ik krokant laten bakken in de oven en in stukjes onder de salade gemengd, let erop dat het spek niet te dun is. Ik heb een sausje gemaakt op basis van mayonaise en geitenkaas. Ik heb nadien ook nog wat citroensap aan het sausje toegevoegd, aangezien alles wel redelijk vet is (mayonaise, geitenkaas, spek). Ik heb een potje geitenkaas met bieslook gebruikt, maar je kan ook gewone geitenkaas gebruiken (is goedkoper) en achteraf gewoon verse bieslook onder de salade mengen. Da's misschien zelfs nog beter. Als je geitenkaas niet lekker vindt, kan je het ook met zure room proberen.

En de allerbelangrijkste tip: ik heb alles onder mekaar gemengd toen de aardappelen net uit de kookpot kwamen en dus nog heet waren. Nadien uiteraard alles laten afkoelen. Beste aardappelsalade ooit. :drool:

Die Libanees is vlakbij het station/diamantwijk. Hij zit in het Empire Centre. Alwali is de naam. Echt een aanrader, maar niet gezellig om daar te eten. De meeste mensen eten daar 's middags.

Binoshi
24 oktober 2012, 12:17

Gisteren witloof in hespenrolletjes gemaakt en het viel op hoeveel vocht er achterbleef in de schotel.

De witloof was gestoofd en achteraf laten lekken, maar zeer kort. Iemand een effectievere manier?

Dat stoven is al een goede manier... je kan ze na het lekken nog even deppen met keukenpapier.

Verder in je ovenschotel keukenpapier op de bodem leggen, daarover leg je alluminiumfolie met wat gaatjes ingeprikt en dan vul je je schotel

St0wned
24 oktober 2012, 14:34
vanavond biefstuk :drool: da gaat smaken

sneeuwzwart
24 oktober 2012, 15:06

Ik heb dat zelf nog nooit gemaakt, maar ik weet wel dat ons ma na het stoven van de witloof het vocht er gewoon met haar hand deels uitkneep/uitperste. Miss niet de meest hoogstaande methode, maar wel effectief.

ironhorn
24 oktober 2012, 18:14
iemand een goed recept voor cashewnoot-balletjes?

Krikke
24 oktober 2012, 19:23
iemand een goed recept voor cashewnoot-balletjes?

Vegetarisch borrelhapje

Bereidingstijd: 0-10 minuten
Ingrediënten
300 gr cashewnoten,
300 gr gekookte rijst,
2 eieren,
100 gr mais,
peper, naar smaak.
Saus
200 gr geraspte cheddar-kaas
? liter room
? liter bouillon

Bereidingswijze
Hak de helft van de noten fijn, samen met de rijst en de eieren. Meng de andere helft van de noten met de mais door het gehakte mengsel. Breng dit op smaak met wat bouillon en peper. Draai er vervolgens balletjes van circa 60 gram van en paneer die. Frituur de balletjes tot ze goudbruin zijn.
(Saus) Laat de cheddar zachtjes smelten in de room. Breng dit op smaak met peper en zout en afbinden met roux of aardappelmeel.
Smakelijk.

St0wned
24 oktober 2012, 19:52
vanavond biefstuk :drool: da gaat smaken

en theeft gesmaakt :D met roquefort saus :drool:

Karre
25 oktober 2012, 11:02
En wat staat er vandaag op het menu? :cool:

sneeuwzwart
25 oktober 2012, 11:27
En wat staat er vandaag op het menu? :cool:

Spaghetti uit de dieprvries :cool:

davy
25 oktober 2012, 12:00
Gisteren pizzakes gemaakt a la de Meus. Was guuuud! https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/615703_10151069769015216_591087365_o.jpg

Boterkoek
25 oktober 2012, 13:19
Boterkoekentaart

Ingrediënten;

Voor 8 personen

200 g bloem
175 g roomboter, op kamertemperatuur
150 g lichte basterdsuiker
1 ei
1 theelepel vanillesuiker
1 theelepel citroenrasp
snufje gedroogde gemberpoeder
snufje zout

Bereidingswijze;

In een ruime kom de bloem, suiker, citroenrasp, gemberpoeder en zout mengen. De ei in een klein kopje met een vork losklutsen. Een eetlepel van de ei afmeten en aan de bloemmengsel toevoegen samen met de in stukjes gesneden boter. Met een lepel of handen deeg kneden (absoluut niet met een mixer, daardoor komt er teveel lucht in). Het hoort heel plakkerig en zacht te zijn.

Het deeg in een ronde beboterde blik van ong. 20 cm diameter doen, met handen goed spreiden zodat er een gelijkmatige laag ontstaat. Met de resterende geklutste ei bestrijken en eventuuel met een vork een ruitjespatroon aanbrengen.

Als variatie kunnen er stukjes gekonfijte gember door het deeg gedaan worden of een tussenlaag van amandelspijs (dus de helft van het deeg, amandelspijs, weer de helft van het deeg).

Bakken in een voorverwarmde oven (170C) 35-40 minuten. Aansnijden pas als het gebak helemaal afgekoeld is.

Smakelijk!

lantaarnpaal
25 oktober 2012, 13:34
Gisteren pizzakes gemaakt a la de Meus. Was guuuud! https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/615703_10151069769015216_591087365_o.jpg

shit ziet er lekker uit :drool:

Hoe hebt ge dat ineen geknutseld?

Mephisto
25 oktober 2012, 13:43
shit ziet er lekker uit :drool:

Hoe hebt ge dat ineen geknutseld?

Eén - Dagelijkse kost - Pita-pizza voor jong en oud | Eén (http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/recepten/pita-pizza-voor-jong-en-oud)

davy
25 oktober 2012, 15:09
Eén - Dagelijkse kost - Pita-pizza voor jong en oud | Eén (http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/recepten/pita-pizza-voor-jong-en-oud)

Jup, maar dan met verse oregano en wat currykruiden. Vindk persoonlijk een heel lekkere combo.

Sir. K
25 oktober 2012, 15:37

Zoals velen hier al aanhaalden: uw witloof laten uitlekken. Dit helpt al veel. Indien er dan nog te veel vocht aanwezig zou zijn (waardoor uw saus te waterachtig wordt), kan je ook op de bodem van je ovenschotel wat chapelure leggen. De chapelure slorpt als het ware een groot deel van het vocht op. Truc uit de oude doos, maar werkt goed :)

MaTi
25 oktober 2012, 15:50
Merci allemaal voor de tips.

Andere vraag:

wie kent een veilige manier om eiwit en en eigeel te scheiden. Gisteren mislukt waardoor mijne cake niet het gewenste resultaat heeft.

Kreeg het eiwit niet opgeklopt omdat er teveel eigeel in zat.

Heb gewoon ei op de rand van een tas gebroken en dan zo overgeheveld. Kennelijk zonder het gewenste resultaat. Of is dit gewoon oefenen?

cdp1193
25 oktober 2012, 15:59
Nogal omslachtig maar het werkt blijkbaar wel. (http://youtu.be/Uz2Vnp5ZW4c)

willydrama
25 oktober 2012, 16:55
Favoriete low budget maaltijd:

450 gr spinazie (0.40 cent)
portie aardappelen of pasta (0.20 cent)
200gr spekreepjes (0.85 cent)

Binoshi
25 oktober 2012, 17:11
Merci allemaal voor de tips.

Andere vraag:

wie kent een veilige manier om eiwit en en eigeel te scheiden. Gisteren mislukt waardoor mijne cake niet het gewenste resultaat heeft.

Kreeg het eiwit niet opgeklopt omdat er teveel eigeel in zat.

Heb gewoon ei op de rand van een tas gebroken en dan zo overgeheveld. Kennelijk zonder het gewenste resultaat. Of is dit gewoon oefenen?

https://www.brinkmanskookwinkel.nl/data/temp/Eierscheider%20A14678%20KD.1.1925.500.500.jpg

Dit kan u mss helpen. Wss te vinden in blokker, casa, ikea of dergelijken

Krikke
25 oktober 2012, 17:24
Gegrilde mosselen met kruidenboter en rode paprika.

Ingrediënten

Voor 2 personen
1,2 kg mosselen
1 stengel bleekselderij
1 kleine ui
boter
witte peper
200 g boter
2 tenen knoflook
een handvol vers bieslook
een handvol verse peterselie
2 takken verse dragon
4 el brunoise van rode paprika (kleine dobbelstenen van 5 mm dik)
brood naar keuze.
Bereidingswijze

Spoel de mosselen tweemaal in koud water en trek de kruidachtige baard eruit. Snij de bleekselderij en de ui in middelgrote stukken. Smelt boter in een grote kookpot en stoof de selderij en de ui onder voortdurend roeren erin aan. Voeg de mosselen toe en kruid met peper. Dek de pan af en laat stomen tot de mosselen net open zijn. Schud de pot op en laat verder stomen tot de laatste mosselen net zijn opengegaan.

Smelt de boter op laag vuur. Hak de knoflook met de kruiden zeer fijn en doe bij de boter. Kruid met peper en haal meteen van het vuur. De kruiden mogen niet bakken.

Trek de mosselschelpen open en trek de lege schelphelften eraf. Schik de mosselen op een ovenschotel dicht tegen elkaar en giet de kruidenboter erover. Bestrooi met de brunoise van rode paprika en grill gedurende 5 min. onder een zeer hete grill. Serveer met brood naar keuze.

Smakelijk

MaTi
25 oktober 2012, 17:35

Lol, nice. Volgende keer eens proberen, oftewel nu direct :d

EDIT

Nice, nu kan ik volgende keer eiwit kloppen :)

sneax
25 oktober 2012, 18:20

1) grote klompen witloof bevatten veel water, eventueel kleinere stronkjes nemen
2) witloof na het stoven eventueel laten 'uitlekken' op keukenpapier
3) desnoods uitwringen als het van die gigantische klompen zijn die kletsnat zijn

Nu, mijn methode (geen uitlekken of dergelijke vereist):
Het witloof braiseren (in ne pot eerst aanbakken dan lichtjes laten sudderen met een klein beetje water, kan makkelijk 35 minuten duren), na het zacht braiseren hebt ge zo een laagje water, zet uw vuur keihard, voeg nog een klontje boter toe, kook al het water weg tot de boter echt begint te bakken, de witloof bruin karameliseert, en de pot uiteindelijk droog is buiten nog wa brubbelende boter. Eigenlijk op het randje van aanbranden.

Het witloof heeft dan die gekarameliseerde smaak én ik heb zo nooit te veel water in de schaal.

St0wned
25 oktober 2012, 18:22
als er wat eigeel in men eiwit zit kunt ge dat er makkelijk uitscheppen met een helft van de eierschaal. die truc met die fles zal wss ook alleen maar goed gaan als je eigeel goed te samen blijft. soms kunt ge wel eens een gebroken dooier hebben :)
op men werk vroeger hadden wij zo'n toestel er voor. ei kraken van boven. het eiwit viel door de gaatjes in een pot en de dooier gleed naar rechts in een andere pot :p

Stationary
25 oktober 2012, 22:53
als er wat eigeel in men eiwit zit kunt ge dat er makkelijk uitscheppen met een helft van de eierschaal. die truc met die fles zal wss ook alleen maar goed gaan als je eigeel goed te samen blijft. soms kunt ge wel eens een gebroken dooier hebben :)
op men werk vroeger hadden wij zo'n toestel er voor. ei kraken van boven. het eiwit viel door de gaatjes in een pot en de dooier gleed naar rechts in een andere pot :p

Met dat toestel zit ge toch even goed in de problemen als ge een gebroken dooier hebt? Want dan komt dat gewoon mee met het eiwit. Ik begrijp niet goed hoe zoiets kan helpen eigenlijk. Ik gebruik gewoon altijd de twee eierdopjes, heb daar nog nooit last mee gehad...

Anyway, ik ga binnenkort ook eens die pitapizzatjes maken van Meus! Ik heb al een aantal recepten van hem klaargemaakt, altijd lekker. En pizza op pittabrood kan gewoon niet slecht zijn. :p

St0wned
26 oktober 2012, 09:57
ge zit er ook mee in de problemen idd maar het voordeel is wel dat ge ongelooflijk rap kunt werken

Karre
26 oktober 2012, 17:39
Is er nu echt niemand die nu lekkere vegetarische gerechten weet die eiwitrijk zijn? :unsure:

Mercurie
26 oktober 2012, 20:06
Is er nu echt niemand die nu lekkere vegetarische gerechten weet dat eiwitrijk is? :unsure:

k'heb een heel toffe (franse) vegetarische kookbook dat echt leuk varieert! Maar ik ben aan het verhuizen en die ligt ERGENS in één van mijn vele dozen.. dus als je kan wachten...
Zo staat er een lekker recept voor vegetarische (eigenlijk veganistische) moussaka met gerookte tofu. Miam!

Volgens mij heb ik ook een kookboek volledig met bonen. Maar ik ben niet meer zeker... ;)

Stationary
26 oktober 2012, 20:19
Is er nu echt niemand die nu lekkere vegetarische gerechten weet die eiwitrijk zijn? :unsure:

Ik heb er weinig ervaring mee maar kijk eens naar Indische en Thaïse gerechten? Zo heb je een heel aantal vegetarische curry's en ook nog wat andere vegetarische gerechten. Als de recepten niet eiwitrijk genoeg zijn voor jou, laat je gewoon iets weg en vervang dat door bonen/andere peulvruchten of linzen ofzo. Een vegetarische curry maak je eigenlijk met wat je zelf wil, zolang je de basisingrediënten maar behoudt zeker? :p

Een snelle google-zoektocht levert mij dit op: Ayurvedische Recepten: vegetarische recepten uit India, gebaseerd op Ayurveda (http://www.yoga-ayurveda.be/ned/yoga-ayurveda_ayurvedisch-koken_recepten.htm)

St0wned
27 oktober 2012, 12:10

VeganBlackMetalChef's channel - YouTube (http://www.youtube.com/user/VeganBlackMetalChef?feature=watch)
:D

lantaarnpaal
27 oktober 2012, 19:14

net zo'n wrap proberen te maken met gehakt, bruine bonen en mais en kaas.

extreem hard mislukt+heel de keuken vuil

maar het was nog wel ok qua smaak :unsure:

Matador
27 oktober 2012, 19:18
m'n ma gaat vandaag haar 3de poging wagen om spaghetti alla carbonnara te maken. Nu is het via dit recept:

Eén - Dagelijkse kost - spaghetti alla carbonara | Eén (http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/recepten/spaghetti-alla-carbonara)

Hopelijk is het nu wat lekker, want de vorige keer wast gene vetten.

Silmarunya
27 oktober 2012, 20:48

Om te beginnen zijn de meeste soja-gebaseerde producten al eiwitrijk. Verder ook alle recepten met peulvruchten (in het bijzonder linzen). Met eieren kan je ook nog veel kanten uit.

Goeie tip: leer Indisch koken. De meeste hindoes zijn vegetariër en ze hebben een enorme variatie aan vegetarisch krachtvoer.

Verder heeft de site van EVA wel enkele leuke gerechtjes en ik heb hier ook een goed kookboek liggen waarvan de naam me ontgaat, ik zal er straks eens naar kijken.

Alexat
28 oktober 2012, 14:36
net zo'n wrap proberen te maken met gehakt, bruine bonen en mais en kaas.

extreem hard mislukt+heel de keuken vuil

maar het was nog wel ok qua smaak :unsure:

Oei :sad: wat is er gebeurd dan?

lantaarnpaal
28 oktober 2012, 14:37
Oei :sad: wat is er gebeurd dan?

vuur veel te hard gezet denk ik, slechte bakboter/olie gebruikt, teveel kaas,... :unsure:

Binoshi
28 oktober 2012, 15:25
vuur veel te hard gezet denk ik, slechte bakboter/olie gebruikt, teveel kaas,... :unsure:

hmm... Te veel kaas... bullshit (toch voor een kaasliefhebber als mij) of je moest de kaas in de pan gedaan hebben van pas erna erover te laten smelten.

Vuur veel te hard: al doende leert men ;)

Dennoman
28 oktober 2012, 15:47
Logeer tot morgen bij een maat in Londen, heb om hem te bedanken een paar keer gekookt, dat hij toch eens iets anders binnenkrijgt dan al die fastfoodbrol hier in de buurt. Eerste was een groene curry met rund en cashewnoten. Op zich prima gelukt, buiten de kennelijk extreem lage kwaliteit van het vlees hier. Toen ik het probeerde aan te kleuren liep er plots enorm veel water uit en binnen de kortste keren was het aan het stoven in eigen vocht. Is dus volgespoten met water, maar op zich ging het nog. Wel een beetje taai, want kennelijk waren het heel goedkope stukken.

Eergisteravond spaghettisaus gemaakt. Eerst gehakt aangebakken en er zat opnieuw veel vocht in, heb het twee keer moeten afgieten. Verder lookpasta aangefruit met ajuin en paprika, goed kruiden met peper, zout, oregano, tijm en wat paprikapoeder tot alles mooi diep bruin was, gehakt er terug bij, terug wat kruiding naar smaak. Wanneer alles dan mooi gedroogd en vermengd was de bliktomaten erbij en tot slot twee goeie eetlepels tomatenpuree. Wanneer alles terug opkookt een bouillonblokje en nog een flinke geut deftige olijfolie erbij en dan een uur laten doen.

Ja, ik weet dat spaghettisaus normaal drie uur moet opstaan, maar het was een gasvuur dat redelijk flink brandde zelfs op de laagste stand. Potje was ook niet al te groot.

Was wel heerlijk. Diepe, vlezige smaak door dat bouillonblokje en de kruiding. Vooral laatstgenoemde, want heb veel kruiden moeten gebruiken om dat goedkope vlees lekker te maken.

Krikke
28 oktober 2012, 17:16
Tarweslaatje met geroosterde groenten.

Ingrediënten

Voor 4 personen

3 wortels
1 pastinaak
1 rode ui
2 teentjes knoflook
olijfolie
zout & peper
50 g zonnebloempit
2 el citroensap
2 tl komijnzaad
2 tl gemalen komijn
1 bosje platte peterselie
200 g ebly tarwe

Bereidingswijze

Snijd de wortels, pastinaak en rode ui in stukken en schik ze in een ovenschaal. Wrijf de groenten in met olijfolie, peper en zout en rooster ze in de oven tot ze zacht en gekaramelliseerd zijn. Voeg er de laatste tien minuten nog wat zonnebloempitten aan toe.
Kook ondertussen de tarwe zoals aangeduid op de verpakking en laat afkoelen.
Maak een vinaigrette op basis van olijfolie, citroensap (eventueel wat sinaasappelsap), zout, komijn, look en veel (platte) peterselie.
Meng alles goed en serveer in kleine glaasjes.

Smakelijk.

Pols
28 oktober 2012, 17:33
Waar koop je eigenlijk het goedkoopst groenteburgers? Geen idee of dat hier echt past, maar ik vermoed van wel.

Die diepvriesburgers van de Delhaize zijn (imo) niet zo lekker, en merken zijn iets te duur voor kotstudenten.

St0wned
28 oktober 2012, 22:29
Dit weekend gemaakt met de vriendin: Papillot met zalm, aardappelen en broccoli

nodig voor 1 persoon:
1 stuk zalmfilet
4 kleine patatjes
ongeveer 15 broccoli roosjes
dille
zout
witte wijn
vis bouillon (blokje)
room
eiwit

doen:
schil de patatjes en snijd ze in schijfjes van een halve centimeter
snijd uw broccoli in roosjes
los uw bouillon blokje op in wat warm water.
proef eens van uw witte wijn
maak de papillot. smeer de randen van de alluminium folie in met wat eiwit. leg de zalm onderaan, strooi er wat dille over en wat zout
schik de patatjes er op en leg de broccoli er rond
vouw de papillot langs 3 zijden goed! toe.
langs de open zijde doe je er 3 lepels witte wijn bij en 3 lepels bouillon.
vouw hem compleet toe.
stoom gaar in een oven van 180 graden ongeveer 30 minuten.
in uw bord snij je dan de papillot open en doe je er wat room over.

Tha Soul
29 oktober 2012, 21:24
Ik zou int weekend es een trio van pasta willen maken. Op restaurant kunt ge da soms eten en das wreed lekker meestal. :D
Idee was 3 verschillende soorten pasta en, indien mogelijk, dan ook liefst 3 verschillende kleurkes, da oogt wa mooier. I know, das moeilijk doen. :D

Anyways, ik dacht aan:

Penne Arrabiata (rood)
Linguini met groenten (bleek/groen)

Dan zoek ik nog iets als derde, ma geen idee. Spaghetti Carbonara is een optie, alsook iets met spirelli (Fusilli voor de geleerden onder jullie) bv.
Ma basically zijn alle goeie pastarecepten welkom!

En om erbij te eten, dacht ik gewoon (gevulde) kipfilet ofzo.

*EDIT* Vis eet ik nie, dus daar nie mee afkomen aub. :p*

JackM
29 oktober 2012, 22:05
Kzal ook maar es een bijdrage leveren die mss van nut kan zijn voor diegenen op kot die snel iets lekker willen maken zonder veel afwas. Verhoudingen zijn gewoon naar standaard kleine blikjesformaat, kwestie van geen overschotten te hebben en niet moeilijk te doen.

Wat hebt ge nodig:
- 1 middelgrote pot met deksel
- penne/spirelli/andere pasta die open is..
- 1 klein doosje room (zoals in den aldi)
- 1 blik tonijn
- 1 blik erwtjes en wortelen of iets anders naar keuze
- 1 blik chapignons
- 1/2 groetenbouillon
- kruiden naar smaak
- mes, vork en een diep bord
- olijfolie
- eventueel een ajuin of sjalot

Hoe gaat ge tewerk:
Kom opwarmen met wat olijfolie en de ajuin wa stoven. Doe er ook de champignons bij en laat het wat garen/bruinen.
Schep de ajuin en champignons uit de pan en leg ze in uw bord.
Spoel de kom es uit en vul hem met water, breng aan de kook en doe uw pasta erin.
1 a 2 min voor de gaartijd van uw pasta, giet ge ze af met behulp van uw deksel. Kwestie van geen vergiet vuil te maken.
Laat de pasta in de pan en giet er de room over. Doe er het half bouillonblokje bij, ff roeren en dan ook het resterende blikje groeten en de tonijn. Als laatste de ajuin en champignons uit uw bord.
Als ge ne viezen zijt, kuis dan uw bord es rap af met een stuk keukenpapier.
Een beetje roeren in de kom en als de room wegtrekt, serveren.

Ziezo, nu hebt ge best nog cava en imo lekker eten en hebt ge welgeteld 1 bord, 1 vork, 1 mes, 1 kom en 1 deksel af te wassen!

J.F.
29 oktober 2012, 22:57
Goed topic voor op kot indeed!

toru
30 oktober 2012, 00:08
Ik kan de meest basic dingen klaarmaken, maar toch een van mijn favo desserts:

Je stooft wat appeltjes (in kleine stukjes) in de pan
Wees gul met bruine suiker en kaneel
Een beetje Licor 43 (Spaans drankje, superlekker) erover gieten zodat dit er mee in 'stooft'

Een paar lepeltjes appeltjes op een bord. Bolletje vanille ijs en besprenkelen met speculaas (ze hebben dat zelfs al gebrokkeld op voorhand in de supermarkt)

Super lekker, alleen ga ik vanille eens vervangen door citroenijs omdat het nu super super zoet is :).

St0wned
30 oktober 2012, 09:40
Kga keer een recept posten waar ik al menig vrouwen mee heb doen vallen voor mij :D

scampi's in boursin saus met frietjes

nodig:
2 sjalotjes
1 tomaat
1 pakje gepelde garnalen
1 teentje look
20-25 scampi's
een potje room (250ml fzo)
een potje Boursin Cuisine Tomaat & Mediterrane Kruiden
olijfolie
peper
zout
een zak frietjes (of zelf maken als ge pro wilt gaan)
een bakpan met een ietwat hogere rand

doen:
ontdooi uw scampi's (alst diepvries zijn natuurlijk)
indien ze ongepeld zijn pel je ze en verwijder zeker het darmkanaal, dat doe je door een sneetje te maken in de rug in de zwarte "draad" er uit te halen
kruid ze met peper en zout
snij de sjalotjes en de look fijn
ontpit de tomaat en snij hem in blokjes
bak de scampi's samen met de sjalot en de look in olijfolie (ongeveer 1 minuut half aan elke kant)
meng er de helft van de pot boursin door
doe het potje room er bij
kruid bij indien nodig
net voor het serveren doe je er de blokjes tomaat bij en de garnalen
serveer met frietjes

Jack-in-the-box
30 oktober 2012, 09:44
Met frieten begot :p

St0wned
30 oktober 2012, 09:53
ge kunt het ook met pasta serveren maar verdomme we zijn niet voor niets een frietland :D

Binoshi
30 oktober 2012, 11:27
geef mij toch maar pasta bij scampi's hoor

n9ne
30 oktober 2012, 11:39
Dit is toch super onoverzichtelijk? Ik post hier niet net om die reden.

St0wned
30 oktober 2012, 11:44
tja tis nu zo eh :p
alst genoeg aanslaat gaat het sub-forum er ook wel komen

sneeuwzwart
30 oktober 2012, 12:16
Dit is toch super onoverzichtelijk? Ik post hier niet net om die reden.

²

Kandul
30 oktober 2012, 12:42
Als je het onoverzichtelijk vindt: Richt een nieuw onderwerp op met het gerecht of het type gerecht dat je wenst te bespreken. Er is niemand die zegt dat je dat niet mag doen.

Polestar
30 oktober 2012, 13:43
Kga keer een recept posten waar ik al menig vrouwen mee heb doen vallen voor mij :D

scampi's in boursin saus met frietjes

nodig:
2 sjalotjes
1 tomaat
1 pakje gepelde garnalen
1 teentje look
20-25 scampi's
een potje room (250ml fzo)
een potje Boursin Cuisine Tomaat & Mediterrane Kruiden
olijfolie
peper
zout
een zak frietjes (of zelf maken als ge pro wilt gaan)
een bakpan met een ietwat hogere rand

doen:
ontdooi uw scampi's (alst diepvries zijn natuurlijk)
indien ze ongepeld zijn pel je ze en verwijder zeker het darmkanaal, dat doe je door een sneetje te maken in de rug in de zwarte "draad" er uit te halen
kruid ze met peper en zout
snij de sjalotjes en de look fijn
ontpit de tomaat en snij hem in blokjes
bak de scampi's samen met de sjalot en de look in olijfolie (ongeveer 1 minuut half aan elke kant)
meng er de helft van de pot boursin door
doe het potje room er bij
kruid bij indien nodig
net voor het serveren doe je er de blokjes tomaat bij en de garnalen
serveer met frietjes

Met cocossaus is het ook héél lekker!

Boterkoek
30 oktober 2012, 15:29
Appel-boterkoek

Ingrediënten;

225 gram boter
250 milliliter melk
225 gram suiker
16 gram droge gist
500 gram bloem
kletske zout
1 ei
1,5 kilo appels
5 eetlepels citroensap
40 gram vloeibare honing
3 eetlepels slagroom
150 gram cornflakes

Bereidingswijze;

Smelt 75 gram boter op laag vuur. Verwarm de melk met 1 eetlepel suiker. Verbrokkel de gist in de melk en los hem op. Meng 500 gram bloem, 75 gram suiker en een kletske zout in een kom. Voeg de gistmelk, de gesmolten boter en het ei toe. Kneed alles tot een glad deeg. Laat afgedekt ongeveer 45 minuten rijzen op een warme plaats.

Vet een bakblik in. Kneed het deeg nogmaals goed door. Bestrooi het deeg met wat bloem en rol het uit in het bakblik. Druk het deeg omhoog tegen de rand, laat (afgedekt) 25 minuten rusten.

Schil de appels, snijd ze in vieren, verwijder de klokhuizen en snijd ze in 2 parten. Bedruppel de appels met het citroensap.Verdeel de appels over het deeg en druk ze een beetje aan. Laat minuten rusten.

Verwarm de oven voor op 200 graden celsius. Breng 150 gram boter, de honing, de slagroom en 150 gram suiker al roerende aan de kook. Laat het 1minuut zachtjes koken op laag vuur. Neem de pan van het vuur en roer de cornflakes er doorheen. Verdeel het cornflakemengsel over de appels. Bak de koek ongeveer 25minuten in den oven.

Smakelijk!

WeedJunk
30 oktober 2012, 15:54
16 gram droge gist
<->
Verbrokkel de gist in de melk en los hem op.

:naughty:

Je hebt je recept toch al zelf geprobeerd hé? :p

Kandul
30 oktober 2012, 18:41
Is het een goed idee om een taartvorm met uitneembare bodem te kopen of gaan die sneller stuk dan taartvormen die uit een deel bestaan?

WeedJunk
30 oktober 2012, 19:06
Bij ons gingen die altijd ergens roesten na verloop van tijd, maar misschien zijn ze tegenwoordig al beter?

St0wned
30 oktober 2012, 20:32
beide vormen al vaak gebruikt en nog met geen enkele problemen gehad. het enige wat ik zou vermijden zijn van die silicone bakvormen

Binoshi
30 oktober 2012, 21:01
beide vormen al vaak gebruikt en nog met geen enkele problemen gehad. het enige wat ik zou vermijden zijn van die silicone bakvormen

Mwa ik moet zeggen... tegenwoordig lukken mijn tulbanden beter met de silicone vorm dan met de metalen vorm

St0wned
30 oktober 2012, 21:30
kben nog van de oude stempel wss maar kben nooit aan die vormen geweest :)

Drien
30 oktober 2012, 21:41
Bij ons gingen die altijd ergens roesten na verloop van tijd, maar misschien zijn ze tegenwoordig al beter?

Je kan dit voorkomen door na het afwassen de bakvorm nog extra te laten drogen in de (nog) warme oven.

Matador
30 oktober 2012, 21:47

Die siliconen bakvormen werken wel goed. bij ons zijn ze wel van tupperware, dus ik weet niet hoe het met die andere gaat!

Stationary
30 oktober 2012, 22:08
Let er wel op dat die silliconen bakvormen niet te slap zijn, ik heb ooit eens een appelcake gemaakt met zo'n slappe bakvorm en dat viel dus gewoon helemaal open tijdens het bakken. Het mag uiteraard flexibel zijn maar niet te flexibel.

Kandul
30 oktober 2012, 22:17
Voor alle duidelijkheid, ik ben over deze (http://www.dinneratseven.be/776-2211-productlist/gekartelde-bakvorm-met-losse-bodem.jpg) vorm bezig.

St0wned
30 oktober 2012, 23:29
ja met zo'n vorm nooit problemen gehad :)

Luyana
1 november 2012, 21:11
Voor alle duidelijkheid, ik ben over deze (http://www.dinneratseven.be/776-2211-productlist/gekartelde-bakvorm-met-losse-bodem.jpg) vorm bezig.

Ik heb zo'n vorm thuis, ik vind hem fantastisch. Veel handiger dan siliconen taartvormen :)
En zoals iemand eerder al zei, verder laten drogen in de oven kan je ook doen. Bij mij werd er in de handleiding vermeld dat je de vorm, voordat je hem voor een tijdje terug weg zet, moet invetten met olie om het roesten tegen te gaan.

Krikke
3 november 2012, 14:57
Energiesmoothie met banaan en chocolade.

Kooktijd=10 minuten

Voor 4 personen

Ingredienten

- 1/2 liter yoghurt
- 2dl melk
- 2 geschilde en in stukjes gesneden banaan
- 2 reepjes in stukken gebroken donkere chocolade
- sap van 1 sinaasappel

Bereiding

Doe alle ingredienten in een blender en mix alles glad.
Serveer goed fris.
Smakelijk.

Binoshi
3 november 2012, 16:24
Energiesmoothie met banaan en chocolade.

Kooktijd=10 minuten

Voor 4 personen

Ingredienten

- 1/2 liter yoghurt
- 2dl melk
- 2 geschilde en in stukjes gesneden banaan
- 2 reepjes in stukken gebroken donkere chocolade
- sap van 1 sinaasappel

Bereiding

Doe alle ingredienten in een blender en mix alles glad.
Serveer goed fris.
Smakelijk.

Zou je die chocolade niet eerst laten smelten om zo vloeibaar toe te voegen, of is het om ietwat vastere structuur te hebben?

Krikke
3 november 2012, 18:14
Zou je die chocolade niet eerst laten smelten om zo vloeibaar toe te voegen, of is het om ietwat vastere structuur te hebben?

Kunt ge doen,persoonlijk vindt ik het lekker als er wat stukjes chocolade in zitten.

Levicious
4 november 2012, 15:52
Ook eens beginnen volgen, net alleen gaan wonen. Dus kan van pas komen!

Kookkunsten zijn niets waard ;) dus veel oefenen :p

St0wned
4 november 2012, 21:52
Gisteren gegeten: Wortelstoemp met kalfsblokjes

Nodig:
4 wortelen
4 aardappelen
blokjes kalfsvlees
oregano
tijm
peper
zout
nootmuskaat
olijfolie
melk

doen:
pel en snij de aardappelen in schijfjes van 2 cm dik
schil de wortelen en snij ze in schijfjes van ongeveer 1 cm dik
zet ze samen op in koud water
kruid het kalfsvlees met oregano, tijm, peper en zout
bak ze in een goeie scheut olijfolie
als de wortelen en aardappelen gaar zijn giet je ze af
stoemp ze samen met peper, zout, nootmuskaat en wat melk
met het aanbaksel van het vlees kan je wat saus maken (water, vlees bouillon blokje, sausbinder)
serveer!

Pols
7 november 2012, 19:52
De studentenbudget/tijdvriendelijke spaghetti bolognese die mij toch relatief goed smaakt.

500 gram gehakt (ik doe het telkens met kippegehakt), 1 doosje piperades en 2x kartonnetje tomatensaus (eentje kan ook voldoende zijn als je geen te lopende saus wilt.

Gehakt goed doorbakken tot het eetbaar is, daarna piperades en tomatensaus laten sudderen, stevig bijkruiden en dan een half uurtje laten intrekken. Serveren met volkoren spaghetti (geeft sneller een voldaan gevoel, ook iets gezonder).

Daarna de saus opdelen in 4 potten, eentje voor direct te eten, de rest invriezen. Bijzonder goedkoop, lekker en makkelijk. Althans, zo doe ik het :unsure:

Krikke
8 november 2012, 23:19
Gehakt goed doorbakken tot het eetbaar is

Wat bedoel je!

Racing_Genk
9 november 2012, 04:07
De studentenbudget/tijdvriendelijke spaghetti bolognese die mij toch relatief goed smaakt.

500 gram gehakt (ik doe het telkens met kippegehakt), 1 doosje piperades en 2x kartonnetje tomatensaus (eentje kan ook voldoende zijn als je geen te lopende saus wilt.

Gehakt goed doorbakken tot het eetbaar is, daarna piperades en tomatensaus laten sudderen, stevig bijkruiden en dan een half uurtje laten intrekken. Serveren met volkoren spaghetti (geeft sneller een voldaan gevoel, ook iets gezonder).

Daarna de saus opdelen in 4 potten, eentje voor direct te eten, de rest invriezen. Bijzonder goedkoop, lekker en makkelijk. Althans, zo doe ik het :unsure:

Doet gij niks van groenten daar in? :p

nvm: net opgezocht wat piperades zijn

Binoshi
9 november 2012, 08:59

Wat bedoel je!

Dat je geen rauw vlees meer ziet. Zeker bij kippegehakt moet het door en door gebakken zijn

Dennoman
9 november 2012, 10:03

Echte traditionele bolognese bevat buiten wat gestoofde ajuinen en uiteraard tomaten ook totaal geen groenten. Wordt normaal ook alleen met tagliatelle geserveerd, omdat die de saus beter absorberen. Spaghetti is een beter platform voor vochtige sauzen en bereidingen met zeevruchten bvb.

St0wned
9 november 2012, 10:38
Echte traditionele bolognese bevat buiten wat gestoofde ajuinen en uiteraard tomaten ook totaal geen groenten.

fout
The Classic Bolognese Ragù according the Accademia Italiana della Cucina (http://www.itchefs-gvci.com/index.php?option=com_content&view=article&id=587&Itemid=976)

dit is het officieel recept en bevat dus ook nog selder en wortel

en zelfs het origineel recept van Pellegrino Artusi sprak over wortelen

Dennoman
9 november 2012, 10:43
Well whaddya know. Carluccio heeft gelogen :(

Op zich is het wel logisch, in de regio waar het recept ontstond heb je veel knolgewassen. Die zijn voedzaam voor boeren en zo, vandaar de reputatie van veel Italiaanse gerechten als "arme menseneten".

lantaarnpaal
9 november 2012, 11:25

Op zich is het wel logisch, in de regio waar het recept ontstond heb je veel knolgewassen. Die zijn voedzaam voor boeren en zo, vandaar de reputatie van veel Italiaanse gerechten als "arme menseneten".

tegenwoordig doen ze daar geen groenten meer bij in de regio hoor, vroeger staken ze knollen in alles in italie, waren worsten met 70%knol en 30% vlees bv :unsure:

St0wned
9 november 2012, 11:29
kheb inspiratie nodig van wat dak dit weekend ga koken.

Gatsby
9 november 2012, 21:29
Voor de vegetariërs onder ons of Aziaten (:p), welke marinade gebruiken jullie voor tofu?

Pols
15 november 2012, 20:55

Wat bedoel je!Geen rauw vlees meer. Tot het wat bruin begint te zien zeker, of hoe noem je dat? Gewoon als gehakt gebakken is, dat merk je toch? :)

Piperades zijn mijn groenten :p. Als je meer tijd (of geld?) hebt kan je dat uiteraard vervangen door verse groenten. Maar ik heb nooit tijd of zin om mij daar mee bezig te houden.

Lorim
15 november 2012, 21:05
Voor de vegetariërs onder ons of Aziaten (:p), welke marinade gebruiken jullie voor tofu?

Meestal gewoon sojasaus en peper :p. Wat ook lekker is is in een pan wat caramel maken (bruine suiker smelten), van het vuur halen, sausje maken met sojasaus en dan daarin de tofu bakken. Bv met ajuin ofzo.

En mss weet je het al, maar vries zeker je tofu in op voorhand :). Schijnen veel mensen niet te weten dus ik vermeld het toch maar even!

St0wned
15 november 2012, 21:18
iemand die nog goeie receptjes weet met tofu?
en wrm moet je dat invriezen?

Lorim
15 november 2012, 21:21
Verandert de structuur van de tofu, neemt dan veel meer smaak op en wordt wat steviger van structuur. Als je ooit die voorgemaakte tofublokjes hebt gegeten van Alpro, weet je hoe anders die is dan verse tofu. Als je dat invriest, heeft dat dus die vastere structuur met veel meer smaak.

Normaal moet je al het vocht ook uit je tofu persen, maar als je het gewoon invriest hoeft dat ook niet meer. Tofu verandert ook van kleur als je het invriest btw, maar je kan het enorm lang bijhouden (veel langer dan ingevroren vlees bv)

Gatsby
15 november 2012, 21:34
Smaakt dat niet te zoet, Lorim? Of wordt het wat uitgebalanceerd door de sojasaus?

@St0wned: ik heb onlangs dit (http://25.media.tumblr.com/tumblr_mc7k9yFW5K1r6bchgo1_1280.jpg) klaargemaakt. Ontzettend lekker!
En gebakken tofulapjes in een jasje van fijngehakte amandelen zijn ook lekker als snack.

Lorim
15 november 2012, 21:35
Is ff zoeken naar een evenwicht, maar dat balanceert zichzelf uiteindelijk. Je kan er ook wat limoen bij doen achteraf als het toch te zoet zou zijn

St0wned
15 november 2012, 21:48
Dat ziet er inderdaad niet mis uit Gatsby, mschn dit weekend eens proberen :)

Fides
15 november 2012, 22:59
Volgens dit recept (http://www.foodnetwork.com/recipes/emeril-lagasse/spaghetti-bolognese-recipe/index.html) even geleden een serieuze kom spaghetti gemaakt:

Ingrediënten:

http://dl.dropbox.com/u/22525431/20121103_171112.jpg

Mooie kleuren:

http://dl.dropbox.com/u/22525431/20121103_174500.jpg

Klaar voor de pot!

http://dl.dropbox.com/u/22525431/20121103_181153.jpg

Bacon! :applause:

http://dl.dropbox.com/u/22525431/20121103_181741.jpg

Groentjes met spek

http://dl.dropbox.com/u/22525431/20121103_182209.jpg

In goes the meat

http://dl.dropbox.com/u/22525431/20121103_183422.jpg

Op naar een grotere pot

http://dl.dropbox.com/u/22525431/20121103_184100.jpg

Met de tomaatjes

http://dl.dropbox.com/u/22525431/20121103_184835.jpg

Ready freddy!

http://dl.dropbox.com/u/22525431/20121103_235721.jpg

St0wned
16 november 2012, 09:15
en lekker? :)

lantaarnpaal
16 november 2012, 12:40
Damn ziet er lekker uit :drool:

Krijg echt spontaan honger als ik die foto's zo zie :D

samsonite
17 november 2012, 10:58
Onlangs heb ik dit (http://www.youtube.com/watch?v=uvYN1vNvS4g) gekookt

Gratin Dauphinois; duurt maar max. 15 min om klaar te maken

en het smaakt super

ik heb er bovenop ook wat gerasperde kaas over gestrooid

Dennoman
17 november 2012, 11:17
Spaghetti die ik klaarmaakte voor een maat omdat ik op zijn appartement mocht logeren in de buurt van Londen:

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/549028_10152261749005710_722507250_n.jpg

Nogal slechte kwaliteit vlees, maar oh well :p

En dan eigen creatie: biefstuk met gebakken aardappelen in de schil, met een jus van gestoofde uien in stout met een fris groen slaatje.

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/542751_10152261749080710_266986662_n.jpg

Lefky
17 november 2012, 12:01
Ben op zoek naar iets simpels om morgen klaar te maken.
Maar tmag wel lekker zijn :-)

Iemand?

Preske
17 november 2012, 12:06

en het smaakt super

zoals het hoort dus?

Preske
17 november 2012, 12:11

ge hebt wel gelijk over de tagliatelle.

Ik heb trouwens altijd geleerd dat de echte bolognese zonder vlees was.

St0wned
17 november 2012, 12:31

en het smaakt super

in 15 minuten? :wtf:

samsonite
17 november 2012, 14:02
in 15 minuten? :wtf:

ja, 15 - 20 min om 1)de aardappelen te schillen en stukjes te snijden 2) om melk,room endm te koken 3)schaal invetten

het is simpel en lekker

St0wned
17 november 2012, 14:35
ah ge rekent er de tijd in de oven niet bij :D

Binoshi
17 november 2012, 16:22
Ben op zoek naar iets simpels om morgen klaar te maken.
Maar tmag wel lekker zijn :-)

Iemand?

wortelpuree met spek of boereworst of enige andere stoemp :) Een omelet is daar ook altijd lekker bij

Krikke
17 november 2012, 19:31
wortelpuree met spek of boereworst of enige andere stoemp :) Een omelet is daar ook altijd lekker bij

Een Vlaamse klassieker,lekker :drool:

DaMob
17 november 2012, 19:38
Omdat het er mee te maken heeft, ga ik er geen aparte thread voor starten.

Ik en wat vrienden zoeken een kookcursus te volgen, maar ik vraag mij af of er zijn die pas in semester 2 starten? In avondonderwijs in een school in de buurt zijn ze helaas al vanaf september bezig.
Iemand die hier weet van heeft in de regio Geel, want vind er werkelijk niks over.

Bedankt!

Binoshi
17 november 2012, 19:57
Een Vlaamse klassieker,lekker :drool:

als ge dat maar weet en eenvoudig te maken :)

User deleted
18 november 2012, 22:40
Smaakt dat niet te zoet, Lorim? Of wordt het wat uitgebalanceerd door de sojasaus?

@St0wned: ik heb onlangs dit (http://25.media.tumblr.com/tumblr_mc7k9yFW5K1r6bchgo1_1280.jpg) klaargemaakt. Ontzettend lekker!
En gebakken tofulapjes in een jasje van fijngehakte amandelen zijn ook lekker als snack.

Recept?

Karre
19 november 2012, 23:16
Eén - dagelijkse-kost - recepten - A-Z Recepten | Eén (http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/recepten/stoofvlees-op-z’n-chinees)

Lijkt me toch ook wel zeer lekker om eens klaar te maken. Is eens wat anders dan gewone stoofvlees.

Lefky
20 november 2012, 09:33
Eén - dagelijkse-kost - recepten - A-Z Recepten | Eén (http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/recepten/stoofvlees-op-z’n-chinees)

Lijkt me toch ook wel zeer lekker om eens klaar te maken. Is eens wat anders dan gewone stoofvlees.

ook op tv gezien :)

heb zondag die spaghetti carbonara gemaakt
lekker, maar wel zwaar en steekt vrij snel tegen

Lorim
20 november 2012, 11:55

Dat heb ik met 90% van alle pasta's. Das uiteindelijk ook maar de hele tijd hetzelfde e :(.

Lefky
20 november 2012, 12:07
Dat heb ik met 90% van alle pasta's. Das uiteindelijk ook maar de hele tijd hetzelfde e :(.

bwa
gewoon bolognaise kan voor mij verschrikkelijk lekker zijn :)

Lorim
20 november 2012, 12:08
Die hoort bij de 10% :D

Lefky
20 november 2012, 12:09
Die hoort bij de 10% :D

hahaha :D
met lekker veel kaas :drool:

Gatsby
20 november 2012, 20:52
Recept?

Tofu in blokjes snijden en dan in sojasaus marineren. Broccoli snijden en koken.
Ondertussen (volkoren) spaghetti laten koken en dan afgieten. In een wok of diepe pan tofublokjes en broccoli roerbakken in sesamolie, daarna de spinazie erin en laten slinken. Voeg dan wat look, gesneden ajuin en een beetje gember toe; eventueel ook al de spaghetti. Je kan ook de spaghetti apart serveren en daarna pas de tofu en broccoli toevoegen. Werk af met wat sesamzaadjes.

User deleted
21 november 2012, 00:17
Tofu in blokjes snijden en dan in sojasaus marineren. Broccoli snijden en koken.
Ondertussen (volkoren) spaghetti laten koken en dan afgieten. In een wok of diepe pan tofublokjes en broccoli roerbakken in sesamolie, daarna de spinazie erin en laten slinken. Voeg dan wat look, gesneden ajuin en een beetje gember toe; eventueel ook al de spaghetti. Je kan ook de spaghetti apart serveren en daarna pas de tofu en broccoli toevoegen. Werk af met wat sesamzaadjes.

Bedankt.

User deleted
21 november 2012, 00:18
Ik zoek een goede pan voor eenpansgerechten klaar te maken.

Aanraders? Moet in de eerste plaats lang meegaan.

Velen raden een Greenpan aan, maar er zijn ook rabiate tegenstanders. Meningen?

nixie
21 november 2012, 10:17

en vooral poepsimpel.
heb da de laatste keer klaargemaakt op 8 minuten, de kooktijd van mijn pasta.

[deleted]
23 november 2012, 21:44
[deleted]

koebeest
23 november 2012, 21:58
Heb onlangs ook eens spaghetti carbonara proberen maken. Alleen had ik er wat te weinig kaas in gedaan. Volgende keer meer, veel meer! :D

Lorim
23 november 2012, 23:05
Weten men hier nog goede recepten voor variaties op lasagne, maar dan zonder tomaat? :)

En voor zover het mogelijk is, zonder dat het een compléét ander gerecht wordt dan de 'normale' lasagne.

Bonaventura
26 november 2012, 17:25
Ik zoek nog een gerecht om te bereiden met oudejaar voor ong. 8 man. Het mag ietske sjieker zijn maar we zijn wel maar nen hoop studenten dus 't moet geen haute cuisine zijn. Het mag trouwens wel een uitdaging zijn om klaar te maken, dan is de voldoening achteraf des te groter :) Iemand suggesties?

Boterkoek
26 november 2012, 17:41
Ik zoek nog een gerecht om te bereiden met oudejaar voor ong. 8 man. Het mag ietske sjieker zijn maar we zijn wel maar nen hoop studenten dus 't moet geen haute cuisine zijn. Het mag trouwens wel een uitdaging zijn om klaar te maken, dan is de voldoening achteraf des te groter :) Iemand suggesties?

Kreeft? Scampies?

Binoshi
26 november 2012, 17:58
Kreeft? Scampies?

Scampi's... geheel mee akkoord. Is eigenlijk bijna altijd lekker... maar indien werkelijk goed klaargemaakt een delicatesse

Wat hij ook zou kunnen doen is wat wij vorig jaar gedaan hebben... ieder maakt zijn eigen ding voor 8 personen(of 2/3 dingen) zodat je in totaal 8 (of 16/24 soorten) hebt. Spreek wel min of meer af in welke categorie het valt zodat je niet allemaal met iets dessert-achtig komt. Zo waren er bij ons bvb van mij gevulde glaasjes met laagjes (koud) en gevulde champignons (voor in de oven op te warmen). Iemand anders had minipizza's gemaakt (niet gekocht), nog iemand had cake gebakken, dan waren er nog gevulde lepeltjes, dan iets (ik weet niet meer wat) op satestokjes geprikt als een brochette en groenten voor te dippen in cocktail en nog een paar hapjes dat ik niet meer weet.

Ieder had dan ook zijn deel van de drank mee en ik garandeer u als je zo iets doet heb je meer dan genoeg, het is tof en er is niet te veel afwas aangezien het meeste thuis is klaargemaakt en dan meegenomen in dozen

Bonaventura
26 november 2012, 21:15
Scampi's... geheel mee akkoord. Is eigenlijk bijna altijd lekker... maar indien werkelijk goed klaargemaakt een delicatesse

Wat hij ook zou kunnen doen is wat wij vorig jaar gedaan hebben... ieder maakt zijn eigen ding voor 8 personen(of 2/3 dingen) zodat je in totaal 8 (of 16/24 soorten) hebt. Spreek wel min of meer af in welke categorie het valt zodat je niet allemaal met iets dessert-achtig komt. Zo waren er bij ons bvb van mij gevulde glaasjes met laagjes (koud) en gevulde champignons (voor in de oven op te warmen). Iemand anders had minipizza's gemaakt (niet gekocht), nog iemand had cake gebakken, dan waren er nog gevulde lepeltjes, dan iets (ik weet niet meer wat) op satestokjes geprikt als een brochette en groenten voor te dippen in cocktail en nog een paar hapjes dat ik niet meer weet.

Ieder had dan ook zijn deel van de drank mee en ik garandeer u als je zo iets doet heb je meer dan genoeg, het is tof en er is niet te veel afwas aangezien het meeste thuis is klaargemaakt en dan meegenomen in dozen

Scampi's, klinkt al goed, meer suggesties altijd welkom!

En dat tweede, op zich een goed idee, ware het niet dat we een week aan zee zitten om nieuwjaar te vieren en het dus nogal belachelijk is om dan allemaal apart te koken en dat dan mee te nemen :lol:

Binoshi
26 november 2012, 23:39
Ja ok, dan heb je wel gelijk... Wel ik zou zeggen.... Pasta Party ;)

Kook verschillende soorten pasta's (tagliatelli, fussili, spaghetti, penne) (3 of 4 is genoeg) en hou ze eventueel warm met zo van die rechaukes.

Maak vervolgens de sauzen... Eentje op basis van scampi's en room en look, eentje op basis van zeevruchten (je zit immers aan zee), de traditionele bolognese en een 4e saus... Carabonara? (sauzen kan je op voorhand maken, invriezen en op dat appartement in de diepvriezer steken). Zorg dan wel voor genoeg kookpotten

Zo is er voor elk wat wils.... laat het vergezellen van warm stokbrood uit de oven (als dat er is) met kruidenboter

Als voorgerecht gewoon wat amusehapjes... niet te veel want pasta's zijn maagvullers, bvb toastjes met wat beleg op 2,3 de man of wat groentjes voor in saus te dippen

En als dessert ijscrème(-taart)

En drank tja dat weet je zelf wel

nixie
27 november 2012, 10:00
Heb onlangs ook eens spaghetti carbonara proberen maken. Alleen had ik er wat te weinig kaas in gedaan. Volgende keer meer, veel meer! :D

je moet daar inderdaad veel in doen.
met 3 eieren doe ik daar 100gr kaas in.

St0wned
27 november 2012, 11:47
Veel te goeie pompoensoep gemaakt met men lief vant weekend :drool:
efkes recept placeren

nodig:
1 pompoen
2 uien
4 wortelen
2 patatjes
2 teentjes look
groenten bouillon
peper
zout
tijm
oregano
laurier
room
500gr gemengd gehakt
bloem

doen:
pel en snij de groentjes in grove stukken. doe dit ook voor de look en patatjes.
smelt de boter in een pot die zeker groot genoeg is.
stoof de uit, wortel en look licht aan (NIET bruin laten worden)
voeg de pompoen en patatjes toe.
nog even verder laten stoven en af en toe omroeren.
onderzetten in groenten bouillon.
voeg laurier, oregano en tijm toe (voor een grote pot soep +- 8 liter, pak ik 3 blaadjes laurier, 2 koffielepels oregano en 2 koffielepels tijm)
op een zacht vuur verder laten koken tot de groentjes goed zacht zijn.
ondertussen rol je balletjes van het gehakt. bedek ze met een laagje bloem en placeer ze enkele minuten in kokend water.
als de groentjes goed gaar zijn haal je de laurier uit de soep.
mix de soep.
kruid nog bij naar smaak met curry poeder, paprika poeder, peper en zout.
voeg de balletjes toe en laat nog even door koken.
serveer in het bord met nog wat room.
wij serveerden het verder met stukken ciabatta brood, inwrijven met look en olijfolie en even onder de gril.

http://oi47.tinypic.com/2uf91xt.jpg

lantaarnpaal
3 december 2012, 18:27
Ik zoek een (zeer gemakkelijk) recept voor 5 personen. Studentenkost, max 20euro in totaal.

Iemand een idee? Ik dacht aan wraps te maken misschien.

Muscleduck
3 december 2012, 18:58
Wraps zijn idd lekker. Kipfilets kopen en in stukjes snijden, die bakken. Dan wa spekblokjes bakken. Wrap nemen, kipblokjes er op, beetje spekjes er bij. Voor de rest kan je nog een blikje mais open doen en dat erbij doen. Dan wa Beckers zoetzure saus er bij. Lekker lekker.

'k Ben nog een receptje aan't typen, moment :)

Winkelmandje: https://www.dropbox.com/s/ubzllz3srqed8fy/pastapesto.png

Gewoon eerst het gehakt bakken zonder olie (vettig genoeg) in een tefalpan. Goed in kappen met een spatel dat het korrelig wordt. Kruiden toevoegen naargelang je wilt.
Gehakt overgieten in een grotere pot en laat zachtjes opstaan dat het niet koud wordt.
Dan alle groenten kuisen en fijn snijden en in de tefalpan stoven tot ze zacht zijn (eerst de wortelkes, dat moet langer opstaan). Als alle groentjes zacht zijn de pot Bertoli saus er bij kappen.
Laat een paar minuutjes doen en dan in de grote pot kappen.
Ik zet die grote pot er bij omdat de groentjes stoven en dan de saus er nog eens bij nie altijd praktosch is. Je kan dus de groentjes per groente of per 2 stoven en dan bij het gehakt gooien, en dan de pot saus ook direct in de grote pot gooien.
Dan uw pasta (ik vind hierbij Penne het beste) gaar koken in gezouten water en uw eten is klaar.
Superlekker, supergezond (vitamintjes). Het potje pesto is omdat ik er graag nog een lepeltje (of een paar) pesto ook doordraai op mijn bord.

Met de hoeveelheden die ik hier heb gezet heb je trouwens eten voor 5 en ze gaan al goeie honger moeten hebben. 't Is trouwens niet de bedoeling dat alles een saus vormt, eerder groentjes en gehakt die een beetje 'gecoat' zijn met saus. 'k Heb de hoeveelheden hier ook maar geschat vanachter mijn PC, maar ik denk dat ik vrij goed zit.

Ik krijg al honger van dat hier neer te typen :drool:

Het resultaat is zoiets:
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/326509_10150302064753872_405098_o.jpg
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/332026_10150302078853872_1443708_o.jpg

Wat ook lekker is is een zak wokgroenten, stukjes kip er bij, rijst koken en er bij smijten.

lantaarnpaal
3 december 2012, 19:27
Nice, ga ik wss klaarmaken dan :p

Crosserke
4 december 2012, 15:47
iemand een tip voor solo cooking met ingredienten die je niet 1x gebruikt en dan 5 jaar in de kast laat verdwijnen zoals al die jamie en co recepten?

ik vind het moeilijker en moeilijker om elke dag te weten wat te eten..
Meer dan waarschijnlijk omdak ne afkeer heb van het ''patat, groenten, stuk vlees '' beeld dat 90% van Belgie best wel pro lijkt te vinden :unsure:

vroeger toen ik tiener was kon je nogal eens teren op frieten, kebab en pizza/chinees voor een week
maar tegenwoordig ist in de frituur al rap tegen de 10 euro, same met kebab / pizza en chinees is al over de 15, en dan hebde eig nog maar voor een uur of 7-8 gegeten :unsure:

Muscleduck
4 december 2012, 19:58
Nice, ga ik wss klaarmaken dan :p

laat weten wat ge er van vond :p

St0wned
5 december 2012, 10:23
iemand een tip voor solo cooking met ingredienten die je niet 1x gebruikt en dan 5 jaar in de kast laat verdwijnen zoals al die jamie en co recepten?

Meer dan waarschijnlijk omdak ne afkeer heb van het ''patat, groenten, stuk vlees '' beeld dat 90% van Belgie best wel pro lijkt te vinden :unsure:

vroeger toen ik tiener was kon je nogal eens teren op frieten, kebab en pizza/chinees voor een week
maar tegenwoordig ist in de frituur al rap tegen de 10 euro, same met kebab / pizza en chinees is al over de 15, en dan hebde eig nog maar voor een uur of 7-8 gegeten :unsure:

pasta, rijst en noedels kunt ge makkelijk doseren voor 1 persoon.
als je bv kip bakt en ge hebt overschot kunt ge da in de frigo zetten en de dag er na mengen met mayo voor een salade voor op de boterhammen.

groentjes kunnen soms tricky zijn. kleine bokaaltjes groenten kunnen ook lekker zijn. aanstoven met een ajuintje en das echt lekker.
Als ge van verse groentjes overschot hebt. zet ze in de frigo (of vries ze in), doet dat 2-3 dagen en maak op de 3de dag soep van je groentjes.
overschot van een patatje kan je ook in de soep doen voor hem schoon dik te maken
Groenten passen nogal vaak rap samen. bv dit weekend broccoli-paprika soep gemaakt.

zorg vooral dat je altijd wat look in huis hebt (poeder vorm) oftewel verse look snijden en invriezen in een vorm voor ice-cubes te maken.
sjalot of ui is iets dat ook vrij lang goed blijft en je altijd in huis mag hebben
zakken ingevroren gemengde groentjes kunnen ook handig zijn: die van Ringo (colruyt) vind ik persoonlijk echt goed.

Binoshi
5 december 2012, 10:35
eenpansgerechten / wokgerechten... overschotten van ingredienten kan je gemakkelijk gebruiken in andere wokgerechten

Rijst en pasta kan je zoals stowned zegt met veel combineren... desnoods gewoon een blikje mais, wat saus en een stukjes vlees ofzo eronder.

Je spreekt van fritten, pizza, chinees, kebab...
Fritten: Een zak ovenfritjes en je komt goedkoper uit samen met een stuk vlees in de pan gebakken (en je hebt geen friteuse nodig)
Pizza: Koop pizzadeeg en een blikje tomatenpuree, vervolgens beleggen met wat je graag lust (overschot kan je de dag erna met een ei in de pan bakken en heb je een omelet) en de oven in
Chinees: de eenpansgerechten/wok komen ook weer goedkoper uit
Kebab: In de winkel vind je ook pitabroodjes/shoarma/koolsla/pitavlees wat ook weer goedkoper is + simpel in de pan te bakken... en de broodjes maak je warm in een broodrooster

Trouwens met die pitabroodjes kan je ook andere dingen doen... je kan er bvb ook minipizza's van maken enzo

sneax
5 december 2012, 17:03

Wat is er mis met vlees en vis met groenten? Dat is nu eenmaal wel dagelijkse kost én bijna ALLE gerechten zijn op die basis opgebouwd. Groenten, vlees of vis en iets als patatten of pasta of rijst of brood of whatever. Er zijn oneindig veel combinaties mogelijk tussen vlees of vis, groenten en iets als patatten of rijst of pasta of whatever. Ik denk dat jij gewoon geen variatie kunt maken of veel te eng denkt.

Wat dacht ge van morgen is een lamsbrochette op de grill, geroosterde patatten uit den oven (me basilicum en look en al) Griekse rijstpasta me een provencaals sauske en daarbij eventueel nog ne witloofstronk of ne wortel of brocoli of whatever.

Of ne meze?

Of ne wok met varkensvlees en noedels? Inktviskes in look me pasta? ... ik heb daar wel allemaal geen recepten voor ik maak dat gewoon, met een paar basisingridienten komt ge er wel.

Hebt ge al is rosbief gebraad gemaakt? Lekker de eerste dag warm en lekker de dagen nadien op den boterham. Stap is ne viswinkel binnen, hebt gij echt al die schelpdieren al klaargemaakt? Stap daar gewoon binnen vraag u nen halve kilo, check op het net naar een paar recepten en fabriceer iets.

kenstah
5 december 2012, 21:49

Frieten, kebab, pizza en chinees zijn toch ook alledaagse producten zoals vlees, aardappelen, groenten,...
Dus dan hoort ge daardoor ook bij die 90% van België die dagelijkse kost pro vindt.
Varieert een beetje met wat je in de winkel vindt en dan heb je ineens een evenwaardige tot meer waardige maaltijd voor veel minder geld.

Bonaventura
10 december 2012, 17:14
Ik heb nog wat verder gezocht en heb uiteindelijk een 3-gangen menu, of toch de basis :p Het past helemaal niet bij mekaar maar het is gewoon lekker in het algemeen, denk ik. Suggesties zijn welkom!

VOORGERECHT

Nacho's uit de oven: nacho's met gehakt, kip, paprika, tomaat en een laag kaas erover.

HOOFDGERECHT

Ik dacht aan aardappelpannekoekjes. Dit wou ik dan server met (italiaanse) kipburgers (die zijn opgevuld met saus) maar was nog niet zeker wat ik daar nog zou kunnen bij serveren. Ik dacht aan een basilicum-slaatje. De aardappelpannekoekjes blijven sowieso, voor het vlees en de groenten zijn nog altijd suggesties zéér welkom!

NAGERECHT

Champagnesorbet met munt en gebakken fruit.

St0wned
11 december 2012, 08:49
ziet er volgens mij nogal zwaar uit. ongetwijfeld lekker, maar nogal zwaar :p vooral uw hoofdgerecht en voorgerecht. mschn iets zonder kaas als voorgerecht? :)

nixie
11 december 2012, 10:05
niet echt met het kook gedeelte te maken maar wel met het aankopen van u eten.

Ik ga altijd met mijn vriendin naar de winkel (wonen niet samen maar wel dicht bij elkaar)
en koken 2-4 keer in de week samen. Gisteren het samen winkelen leuker en vooral sneller gemaakt.

Wij racen gewoon. elk heeft zijn eigen lijstje en de gemeenschappelijke dingen delen we.
En dan racen maar :p nog nooit zo snel uit de winkel geweest. (zij heeft wel gewonnen :()

Gisteren gewoon soepgroenten gekocht, ballekes gerold en lekkere soep gegeten :)
Woensdag pasta met een tomatensaus en mascarpone erin, LEKKER!!!!

memorexxx
11 december 2012, 12:25
Pfft, na 9 maand alleen wonen en zelf koken ben ik het meeste datk maak wel beu gegeten (ge kunt nie elke week rosbief en varkenshaasje maken he...) en m'n inspiratie laat mij in de steek. Dus hier maar eens rondneuzen.
Ben

Kheb deze week nog iets een supersimpel lekker dessertje gemaakt.
Zo'n pakske Imperial Vanille pudding, wat extra vanillesuiker aan toevoegen. :drool:
Dan wat speculaas (of loos whatever) datk teveel gekregen had van de sint in de vijzel gestoempt. Dan zo laagje pudding, laagje speculaascrumble afwisselen in uw potteke. Dan uurke ofzo in de frigo, dan is die speculaas zowat papperig geworden, very nice, en klaar op 5 min... :D

Nu nog iets vinden om al die postuurkes weg te werken, wsl eens chocomouse proberen... Of taart, m'n pa heeft zo'n receptje van chocomouse die je kan bakken in den oven tot een luchtig taartje. :)

en het smaakt super...
Mss stomme vraag maar : moet ge die aardappelen daar dan rauw in doen of eerst koken?
En iemand tips wat er bij te doen als vleeske (iets 'speciaal' liefst...)

En nog een vraagje. Die wraps kunde da in den GB vinden? En iemand tips voor de groentjes die je erin doet?

Mickelangelo
11 december 2012, 12:53
Ok mijn nieuwjaarsmenu maar eens aan het samenstellen voor 5-7 personen:

- Voorgerecht: gepaneerde scampi's met diabolique saus
- Hoofdgerecht: pasta met kaassaus of bollognese met wokgroenten of zalmrepen
- Trio van desserts: witte en zwarte chocomousse, warme appeltaart en ...

Ben nog op zoek naar:

- recepten van zelfgemaakte kleine hapjes/amuses voor te starten
- een 3de makkelijke saus voor pasta naast kaas en bollognese (incl. recept)
- een 3de dessert (mss ijs?) dat geen pannenkoek of creme brulee is.
- (Bijkomstig) een knappe vrouwelijke sous-chef van 22-23j omgeving Hasselt die wil mee helpen koken en smullen :)

Eens zien wat dit forum me gaat opleveren! :)

Dennoman
11 december 2012, 12:57
Mss stomme vraag maar : moet ge die aardappelen daar dan rauw in doen of eerst koken?

En nog een vraagje. Die wraps kunde da in den GB vinden? En iemand tips voor de groentjes die je erin doet?
Voor zover ik weet kunt ge een gratin zowel volledig in den oven als deels in de pot koken. Persoonlijk ben ik eerder voorstander van uw schijfjes patat al halfrauw te pocheren in net-niet-kokende room. Dat laat ge een minuutje of twee liggen, tot ze nog een beetje weerstand hebben. Als ge dan uw room afgiet en apart houdt om terug over uw patatten te gieten, kunt ge uw schijfjes nog mooi in laagjes leggen en blijven ze op hun geheel. Laagje patatten, laagje room, bijkruiden, rinse and repeat. Dan uw laagje kaas leggen en de warmte in uw oven om uw kaas te doen korsten zou genoeg moeten zijn om uw patattenschijfjes volledig te garen. Let wel: als ge graag alles goed "meurrig" hebt, kunt ge best uw patatten nog wat langer laten voorpocheren, maar ik heb graag dat er nog een beetje beet aan is. Persoonlijke voorkeur I guess :)

Pro-tip voor bij wraps: drooggedepte salade als beschermlaagje om te voorkomen dat de sappen van uw groenten en uw vlees gaan doordringen in uw wrap en hem zompig gaan maken. Verder vrij pittige groenten zoals paprika, radijs, rammenas, witte kool, ... om goed tegen de smaken van gemarineerd vlees op te boksen. Zeker ook wat milde chilipepertjes, is altijd heerlijk. In de Lidl hebben ze dacht ik van die potten jalapeños in schijfjes. Snij ook uw groenten liever in blokjes dan in reepjes: stukken groenten die eruit steken kunnen ook uw wrap beschadigen.

Binoshi
11 december 2012, 12:59

Voor die gratin, geen volledige gekookte aardappelen of je gratin valt volledig uit elkaar. Ofwel rauwe aardappelen ofwel licht gekookt (zodat ze nog hard zijn). Een gratin met rauwe aardappelen moet je wel langer in de oven laten zitten.

Wraps weet ik zelf niet waar je die specifiek kunt vinden, maar je doet er van groenten in wat je zelf lekker vind he... fijngesneden worteltjes, mais, champignons, paprika, broccoli... whatever... als je het maar lekker vindt en je het een leuke combinatie vindt

Dennoman
11 december 2012, 13:03

Ben nog op zoek naar:

- (Bijkomstig) een knappe vrouwelijke sous-chef van 22-23j omgeving Hasselt die wil mee helpen koken en smullen :)

Mijn favoriete amuse zal altijd richting het principe van carpaccio of tartaar gaan. Vorig jaar voor elke persoon twee simpele glaasjes gemaakt:
- Tonijntartaar met wasabidressing: gewoon uw verse tonijn heel fijn hakken (wel wat textuur in laten), ge neemt een goeie lepel mayonaise en voegt daar naar smaak sojasaus, wasabi, limoensap en een draai van de pepermolen bij. Proeven of alles in balans is. Alles onder elkaar mengen en dresseren.
- Zalmtartaar met dille: dito fijn hakken en dit keer wat verse dille bij de mayonaise doen. Afwerken met een takje dille in het glaasje.

Voor de rest laat ik anderen wat inspiratie geven :)

memorexxx
11 december 2012, 13:11
Ok, thanks voor de tips en uitleg.
Ik merk wel op na heel de thread door te lopen dat het mss makkelijker zou zijn als er een paar threads zouden zijn...(eentje voor voorgerechten, hoofdgerechten en desserts/gebak bijvoorbeeld).

Bonaventura
11 december 2012, 13:24
ziet er volgens mij nogal zwaar uit. ongetwijfeld lekker, maar nogal zwaar :p vooral uw hoofdgerecht en voorgerecht. mschn iets zonder kaas als voorgerecht? :)

Het is voor 8 personen; zo'n grote ovenschaal nacho's zal het niet zijn. Verder is't ook maar één aardappelpannenkoek per man en het beste is misschien om goede pauzes in te lassen tussen de gangen.

Iemand een goede suggestie als voorgerecht die wél bij het hoofd- en nagerecht past? (En zonder kaas zou handig zijn :p)

St0wned
11 december 2012, 13:52
mschn die nacho's in kleine porties als hapje serveren? (ben zelf een nacho fan dus kheb het er moeilijk mee om ze volledig weg te doen :p)
iets met vis als voorgerecht? als iedereen vis lust tenminste
een gegratineerd scampipannetje bv. of gegratineerd mosselpannetje met rodenbach. makkelijk op voorhand te maken ook.

zarathustra
11 december 2012, 14:08
God.. ik suck in het opkloppen van eiwitten. Dat komt dus nooit goed eh >.<
Ik moet me maar eens zo een dingetje aanschaffen om eiwit en dooier te scheiden want blijkbaar ben ik nog onhandiger dan ik al dacht :p

Edoch de chocomousse was goed.. al ware het niet echt 'mousse'

Bonaventura
11 december 2012, 14:50
mschn die nacho's in kleine porties als hapje serveren? (ben zelf een nacho fan dus kheb het er moeilijk mee om ze volledig weg te doen :p)
iets met vis als voorgerecht? als iedereen vis lust tenminste
een gegratineerd scampipannetje bv. of gegratineerd mosselpannetje met rodenbach. makkelijk op voorhand te maken ook.

Vis is altijd een twijfelaar hé, liever niet dus. Al klonk het voor mezelf wel beestig (mossels :drool:). En die nacho's zijn inderdaad moeilijk om los te laten, doet me nu al watertanden. Ik denk dat ik nog met een half oog wat zoek naar een voorgerecht dat beter in de trend van hoofd- en nagerecht ligt, anders zijn het toch nacho's. :D

@zarathustra
Probeer gewoon die truc met de fles? (Fles openen, fles induwen, de opening naar je eigeel richten, stoppen met de fles in te duwen en zodoende het eigeel 'opzuigen'.

Lemme
11 december 2012, 14:55
Iemand die weet waar ge in Antwerpen Stad kooklessen kunt volgen? Als in, op een vrijdag ofzo met een paar vrienden (mogen andere mensen ook bij zijn) kookles krijgen en dan samen eten. Misschien niet iets dat wekelijks is, maar om de 2 weken bv.

St0wned
11 december 2012, 15:10
Vis is altijd een twijfelaar hé, liever niet dus. Al klonk het voor mezelf wel beestig (mossels :drool:).

Ik hou daar eigenlijk alleen rekening mee als er kindjes bij zijn. Een beetje volwassen mens gaat daar niet op zagen en zoiezo er van proeven

Binoshi
11 december 2012, 15:16
Ik hou daar eigenlijk alleen rekening mee als er kindjes bij zijn. Een beetje volwassen mens gaat daar niet op zagen en zoiezo er van proeven

Vorig jaar met een groep naar duitsland gegaan. We hadden bbq met zo van die wegwerpbbq's

Van 2 van de gasten mochten we onze vis zelfs niet braden op dezelfde bbq van het vlees en aan tafel mochten we niet naast hen zitten omdat ze mottig werden van de geur... dus laat staan proeven.

De vraag waarom "ik moet er niets van hebben". Het is dus niet dat ze er allergisch aan waren ofzo en beiden +24 jaar. Freaky maar er zijn toch mensen die erop zagen hoor :s

St0wned
11 december 2012, 15:19
Vorig jaar met een groep naar duitsland gegaan. We hadden bbq met zo van die wegwerpbbq's

Van 2 van de gasten mochten we onze vis zelfs niet braden op dezelfde bbq van het vlees en aan tafel mochten we niet naast hen zitten omdat ze mottig werden van de geur... dus laat staan proeven.

De vraag waarom "ik moet er niets van hebben". Het is dus niet dat ze er allergisch aan waren ofzo en beiden +24 jaar. Freaky maar er zijn toch mensen die erop zagen hoor :s

akkoord mensen met allergie was ik even vergeten maar bij die gasten in uw verhaal is het een geval van het klein kind uithangen, hatelijk zo'n mensen.
Ik lust bijlange ook niet alles, maar kga daarvoor een ander zijn menu niet heel omsmijten.

Binoshi
11 december 2012, 15:22
akkoord mensen met allergie was ik even vergeten maar bij die gasten in uw verhaal is het een geval van het klein kind uithangen, hatelijk zo'n mensen.
Ik lust bijlange ook niet alles, maar kga daarvoor een ander zijn menu niet heel omsmijten.

Idd, dat was dus ook even ogen optrekken toen ze zo reageerden. Ik zou daarom zelfs net extra vis nemen als we op resto zouden gaan. Als ge zelfs niet kunt verdragen dat bvb een stukje gepaneerde korst van een visstick op het bord zou vallen. Die gasten zouden zelfs zover gaan om dan een nieuw bord te vragen met nieuwe portie :s

Bonaventura
11 december 2012, 15:47

Ik ken ze goed genoeg, liever geen vis dus :p

Lemme
11 december 2012, 16:07
Zelfs geen gerookte zalm of paling? Of een stukje tonijn? Vitello tonato anders? Of moet het warm zijn?

Bonaventura
11 december 2012, 16:17
Zelfs geen gerookte zalm of paling? Of een stukje tonijn? Vitello tonato anders? Of moet het warm zijn?

Ik denk dat de meesten daar geen fan van zijn :p Inderdaad het liefst warm ;) En vitello tonato :puke:

lantaarnpaal
11 december 2012, 17:51
En vitello tonato :puke:

Heiligschennis

LadyGodiva
11 december 2012, 20:46

Ben nog op zoek naar:

Voor die hapjes vind je misschien inspiratie in het kerstnummer van het boekje van Albert Heijn (ook online te vinden: Albert Heijn (http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/vinden/?latestAllerhande=on) )

Wat altijd een hit is op mijn feestjes, is de zelfgemaakte tapenade van zongedroogde tomaten. Gewoon op een toastje, al dan niet met nog een stukje kaas op (mozzarella of iets dat meer afsmaakt). Niets spectaculairs,maar is altijd als eerste op, dus waarom moeilijk doen? :)

Denno's suggesties voor vistartaar vind ik zeker ook goed, maar je kan de mayo vervangen door (Griekse) yoghurt of zure room; vind ik lekkerder :)

Voorts zijn er de klassiekers: soepstengels met een plakje gerookte ham errond, dadels met spek of kruidenkaas in de oven, witloofblaadje met wat garnalen en cocktailsaus op, blokjes kaas (ga eens iets speciaals halen; Taleggio bv. is echt lekker en tamelijk onbekend), rauwe groentjes met een dipsausje,...
Ook lekker zijn blokjes exotisch fruit die je marineert in wat citroensap met cayennepeper en dan omwikkelt met gerookte hesp (Ganda/Parma-achtig).

Gazpacho en soepjes in kleine porties eet ik zelf ook heel graag als hapje.
Je kan ook van een restje risotto, risottokroketjes maken. Of een tortilla/frittata in stukjes snijden. Enzovoort enzovoort :)

Fides
11 december 2012, 21:36

Ben nog op zoek naar:

Keep it simpel voor amuses?

- Stukjes stokbrood insmeren met lookboter, mozarella (goed kruiden!), tomaat, blaadje basilicum in de oven
- tomaat garnaal (bv. in kleine glaasjes)
- poepsimpel: toastjes met tapenade/pesto ; rauwe bloemkool + coctailsaus, ...

kenstah
11 december 2012, 22:37
Het is voor 8 personen; zo'n grote ovenschaal nacho's zal het niet zijn. Verder is't ook maar één aardappelpannenkoek per man en het beste is misschien om goede pauzes in te lassen tussen de gangen.

Iemand een goede suggestie als voorgerecht die wél bij het hoofd- en
nagerecht past? (En zonder kaas zou handig zijn :p)

Als voorgerecht Gevulde tomaten?
Gevulde tomaten met gehakt (http://www.budgetkoken.be/lekker-belgisch/gevulde-tomaten-met-gehakt.php)
Lekker met wat mozzarella erbij.
Vorig jaar met nieuwjaar gegeten.
Ik vond het persoonlijk lekker anderen weer niet.

User deleted
11 december 2012, 23:05
Ik moet me maar eens zo een dingetje aanschaffen om eiwit en dooier te scheiden want blijkbaar ben ik nog onhandiger dan ik al dacht :p

Mickelangelo
12 december 2012, 15:32
Ok, bedankt mensen! We zijn er zo goed als zeker uit. Enkel die sous-chef ontbreekt nog ;)

Hapjes
- Witlofbootjes:
met spekrepen, geitenkaas, noten en appel
met Ei, mayo, citroen en kerstomaten

- Dadels met spek
- Biscuit met zalmsalade
- Stokbrood met mozzarella en zongedroogde tomaten
- Nacho's

Krokant gepaneerde scampi’s diabolique met lookbrood

Pastabuffet (spirelli, spaghetti en buisjes) met
- Kaassaus (met zalmrepen)
- Bollognesesaus
- Wokgroenten

Desserts:
1. Witte en zwarte chocolademousse
2. Appeltaart
3. Marsepein in chocolade
4. Vanille-ijs met warme bosvruchten

Karre
13 december 2012, 17:28
Tokyosushi (http://www.tokyosushi.be)

En Tokyo Sushi te Gent heeft eindelijk zijn eigen website. Ik krijg er zo honger van door er op te surfen :drool:

Rubenowns
13 december 2012, 18:06

Uw pot waar je de eiwitten in opklopt zal waarschijnlijk te vettig zijn (niet vuil maar een vetlaagje dat je er niet uit krijgt met het afwassen) eens uitkuisen met azijn helpt altijd.
Plus een KLEIN snufje zout net voor het opkloppen toevoegen.

Btw er mag absoluut geen eigeel bijzitten want dat is vet en dan kan je geen eiwitten meer opkloppen

sneax
13 december 2012, 18:09

- propere brede, bolle, grote kom, eieren gewoon uit de frigo (nog niet geprobeerd met kamertemp), mixer met klopper of indien getrained een garde
- eieren deftig scheiden,er mag écht GEEN eigeel mee in het wit, indien slecht gescheiden niet gebruiken (eerst in een appart kommetje doen)
- voldoende suiker toevoegen (als ge het er net bijdoet lijkt het meestal nogal veel suiker en korrelig)
- gewoon opkloppen tot ge stijve pieken hebt?

Verse eieren gebruiken helpt ook (snottebelachtig is vers, waterachtig is ouder).

Rubenowns
13 december 2012, 18:14
- propere brede, bolle, grote kom, eieren gewoon uit de frigo (nog niet geprobeerd met kamertemp), mixer met klopper of indien getrained een garde
- eieren deftig scheiden,er mag écht GEEN eigeel mee in het wit, indien slecht gescheiden niet gebruiken (eerst in een appart kommetje doen)
- voldoende suiker toevoegen (als ge het er net bijdoet lijkt het meestal nogal veel suiker en korrelig)
- gewoon opkloppen tot ge stijve pieken hebt?

Verse eieren gebruiken helpt ook (snottebelachtig is vers, waterachtig is ouder).

kamertemp is beter btw :)

sneax
13 december 2012, 18:15
tzou kunnen, bij mij is het nooit een probleem in de frigo, maar als het niet lukt is het natuurlijk best om alle variabelen in uw voordeel te laten spelen tot ge het door hebt

Rubenowns
13 december 2012, 18:46
Mijn leerkracht Patissier zij altijd dat een ei niet in de frigo mag bewaard worden :) beter dat je ze bewaard in een koele droge ruimte

Luyana
13 december 2012, 18:48
Je kan best ook even wachten met het toevoegen van suiker. Eerst het eiwit opkloppen tot het iets meer volume heeft, wat witter ziet en steviger is. Dan pas suiker toevoegen.

St0wned
13 december 2012, 19:24
Mijn leerkracht Patissier zij altijd dat een ei niet in de frigo mag bewaard worden :) beter dat je ze bewaard in een koele droge ruimte

jup zo deden wij het ook altijd in de bakkerij en op school

sneax
13 december 2012, 23:42
Dat weet ik, maar ik heb thuis 2 keer getest met eieren uit hetzelfe pak den helft in de meest 'koele droge' plaats te leggen dat ik heb in mijn app en de andere in de frigo. Die op kamertemp waren véél sneller rot. Die in de frigo waren nog ver over tijd goed (loperig maar niet rot).

Dus ja ... als ik ze niet meteen op doe dan leg ik ze liever in de frigo.

Rubenowns
14 december 2012, 08:22
ja ok ze zullen miss iets langer goed blijven maar eieren over tijd is zowiezo a big no no :D veel te risicovol

Dennoman
14 december 2012, 11:49
Is het niet zo dat ge als ge een meringue opklopt, best "oud" eiwit gebruikt? Zo heb ik het toch al een paar keer gehoord. Eiwit van eigeel scheiden, in een kommetje doen en dan enkele uren tot een dag (24 uur) in een koele, droge ruimte bewaren? Vervolgens op een fijn zeefje leggen dat al het gescheiden water eruit kan lopen, dan heb je supersnotterig eiwit voor een goeie meringue.

souldoubt
14 december 2012, 12:02
kweekt ge zo geen salmonella?

SharkyXTS
15 december 2012, 10:03

Fles water is ook voldoende hoor om dooier en eiwit te scheiden: Separating 5 Egg Yolks with a Water Bottle - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=_AirVOuTN_M) .

Mickelangelo
15 december 2012, 12:17
kweekt ge zo geen salmonella?

Juist door ze in de frigo te steken en eruit te halen, worden ze onzichtbaar klam, vochtig op de schaal wat bacteriën aantrekt. Door ze dus droog uit te frigo te houden kunnen er geen bacteriën op de droge schaal komen. Moet natuurlijk ook zien dat je ze niet aan 25-26 graden legt, want dan worden ze rot vanbinnen.

St0wned
17 december 2012, 10:40
Iemand veel ervaring met het maken van sorbet zonder ijsmachine? Ik heb dat eigenlijk altijd al gemaakt met machine. nu heb ik geen meer en wou ik wat tips om een mooie schepbare sorbet te krijgen. btw het gaat een mango sorbet worden ;)

Sefier
18 december 2012, 03:22
Tijdje trug voor men vrienden gekookt ( 10 man ) .
Best veel werk , Maar alles was prima gelukt .

voorgerecht . Gebakken kwarteltjes op een bedje salade , gestalked door geroosterde pijnboompitjes & spekjes & crouttons . afgewerkt met bieslook vinnegrette

tussengerecht . Orgie van zeeliefde , geroosterde sesam zaadjes , overspoten door balsamico'sausje , op bed van bladerdeeg . in samenspel met bloemkoolsoep met dille ,

Tussen stop met Passievruchte
n sorbet

Duo van wild gestalked door amandel kroketjes , Krokant gewokte wintergroentjes in filodeeg , Vleesjus & roomsausje . Afgewerkt met gefrituurde peterselie

Dessert : kleurrijk bord van Chocolademousse , Aardbeigebak , gestoofde appeltjes & kaneelijs . vergezeld met frambooscouli , afgewerkt met gecarameliseerde muntblaadjes en wat domme vruchtjes.

en de foto's : https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151260285352630.486969.685477629&type=1&l=120f82988a

Het kon natuurlijk véél beter. Maar had niet echt tijd te veel om alles te dresseren zonder dat het gerecht zou afkoelen..

Crosserke
18 december 2012, 04:36
Iemand veel ervaring met het maken van sorbet zonder ijsmachine? Ik heb dat eigenlijk altijd al gemaakt met machine. nu heb ik geen meer en wou ik wat tips om een mooie schepbare sorbet te krijgen. btw het gaat een mango sorbet worden ;)

recept volgen van uwe sorbet tot ge aan het machine deel komt

dan een ondiepe schaal nemen, maar nog steeds diep genoeg voor uw mengsel in te doen

in de diepvries zetten en de eerste 2 uur gewoon om de 30 minuten met een vork erdoor , zo voorkomt ge ijskristalvorming en maakte het geheel luchtig

ontopic : niks in huis voor ontbijt dus egg in a basket gemaakt

- Neem een snede brood en 1 ei
- Steek een cirkel uit het midden van de snede brood bv met een rond glas
- Neem een anti kleefpan en smelt een klontje boter en leg uw snede brood + uitgestoken cirkel erin
- Laat ong en minuut bakken en breek dan voorzichtig een ei in het gat van uw snee brood ( belangrijk dat de dooier heel blijft )
- Kruid met zout en peper en laat 1 min bakken
- Draai uw snee brood en cirkel stuk om in de pan en laat nog ongeveer 20 seconden liggen voor een lopende dooier of een minuut als ge uw ei helemaal droog gebakken wilt :unsure:
- Serveer op een bord en snij dwars door het midden , consumeer lopend eigeel door middel van de broodcirkel die ge hebt meegebakken

Hoogstaand niveau ze mannen :p

Nighth4wkske
20 december 2012, 11:27
Wij gaan een tapas avond houden met een paar vrienden/innen.
Nu moet iedereen zo een (of meerdere) tapas gerechten maken. Die zouden we dan samen brengen en dat zou ons avondmaal worden..
Iemand die nog een goed en lekker recept kent ?
Ik heb reeds op internet opgezocht maar een stuk stokbrood met een schijf ham, dafuq?

Binoshi
20 december 2012, 13:10
Wij gaan een tapas avond houden met een paar vrienden/innen.
Nu moet iedereen zo een (of meerdere) tapas gerechten maken. Die zouden we dan samen brengen en dat zou ons avondmaal worden..
Iemand die nog een goed en lekker recept kent ?
Ik heb reeds op internet opgezocht maar een stuk stokbrood met een schijf ham, dafuq?

Zoek gewoon naar "kleine voorgerechtjes"... een gevulde champignon kan je ook al tapas noemen... Tapas zijn eigenlijk gewoon "kleine hapjes". Dus alle kleine hapjes die je met je vingers kunt eten of met een klein vorkje/tandenstoker is goed. Het zou me verbazen als je echt gezocht hebt en enkel maar stokbrood met ham kunt vinden

Saphira
20 december 2012, 13:11
Voor oudejaar is het enkel mijn vriend en mij. Kvroeg mij af of er lekkere vegetarische voorgerechtjes bestaan die makkelijk klaar te maken zijn?

Binoshi
20 december 2012, 13:16
Voor oudejaar is het enkel mijn vriend en mij. Kvroeg mij af of er lekkere vegetarische voorgerechtjes bestaan die makkelijk klaar te maken zijn?

Gevulde champignons (vullen met mengeling van stukjes paprika, champignonsteeltjes, kruiden, kaas,...)
Rauwe groenten (wortel, bloemkool, radijs, ...) met dipsaus
Stokbroodje in schijfjes met kruidenkaas/kruidenboter
kleine taartjes maken van uitrolbaar deeg, vullen met bvb witloof (gisteren gezien op dagelijkse kost) en de oven in, of ander soort vulsel en je kan er ook nog kaas over strooien
beschuitjes met een groentenslaatje/aardappelsalade/eiersalade erop gesmeerd
...
en ga zo maar door

Saphira
20 december 2012, 13:21
Gevulde champignons (vullen met mengeling van stukjes paprika, champignonsteeltjes, kruiden, kaas,...)
Rauwe groenten (wortel, bloemkool, radijs, ...) met dipsaus
Stokbroodje in schijfjes met kruidenkaas/kruidenboter
kleine taartjes maken van uitrolbaar deeg, vullen met bvb witloof (gisteren gezien op dagelijkse kost) en de oven in, of ander soort vulsel en je kan er ook nog kaas over strooien
beschuitjes met een groentenslaatje/aardappelsalade/eiersalade erop gesmeerd
...
en ga zo maar door

Kzou eigenlijk iets specialer willen gaan dan de 'normale, alledaagse' hapjes :D.

Dennoman
20 december 2012, 13:42
Ik ben een fan van de eenvoudige keuken rond Valencia, heel geschikt voor vegetariërs ook. Een klomp verse geitenkaas, toastjes en twee soorten confituur. Meer moet dat niet zijn.

Mmm, fattening :D

Binoshi
20 december 2012, 14:14
Kzou eigenlijk iets specialer willen gaan dan de 'normale, alledaagse' hapjes :D.

Je zei "lekker" en "eenvoudig"... dan vervalt dat als je iets specialers wilt he :p

- tzatziki in glaasjes
- pannekoeken besmeren met een zalmtartaar en/of kruidenkaas oprollen en in schijfjes snijden
- bladerdeegflappen met eigen vulsel
- kleine tasjes met soepje van brie (heb ik zelf al geprobeerd en superlekker)
- champignonbruschetta
- ...

(het recept voor die laatste 2: Soepje met brie en champignonbruschetta - Libelle Lekker (http://www.libelle-lekker.be/recepten/eten/5934/soepje-met-brie-en-champignonbruschetta) )

LadyGodiva
20 december 2012, 14:42
Iets met guacamole, tonijnballetjes met een pikant tomatensausje (als je een visetende vergetariër bent - al zouden we eigenlijk geen tonijn meer mogen eten, maar die uit blik is blijkbaar een minder bedreigde soort), risottokroketjes, slaatje met granny smith en rode biet, iets met geroosterde aubergines en buffelmozzarella,...

Ik heb honger :crazy:

Rubenowns
21 december 2012, 02:37
recept volgen van uwe sorbet tot ge aan het machine deel komt

dan een ondiepe schaal nemen, maar nog steeds diep genoeg voor uw mengsel in te doen

in de diepvries zetten en de eerste 2 uur gewoon om de 30 minuten met een vork erdoor , zo voorkomt ge ijskristalvorming en maakte het geheel luchtig

ontopic : niks in huis voor ontbijt dus egg in a basket gemaakt

- Neem een snede brood en 1 ei
- Steek een cirkel uit het midden van de snede brood bv met een rond glas
- Neem een anti kleefpan en smelt een klontje boter en leg uw snede brood + uitgestoken cirkel erin
- Laat ong en minuut bakken en breek dan voorzichtig een ei in het gat van uw snee brood ( belangrijk dat de dooier heel blijft )
- Kruid met zout en peper en laat 1 min bakken
- Draai uw snee brood en cirkel stuk om in de pan en laat nog ongeveer 20 seconden liggen voor een lopende dooier of een minuut als ge uw ei helemaal droog gebakken wilt :unsure:
- Serveer op een bord en snij dwars door het midden , consumeer lopend eigeel door middel van de broodcirkel die ge hebt meegebakken

Hoogstaand niveau ze mannen :p

Heb 7 jaar hotelschool gedaan maar morgenvroeg ga ik da maken.... Simply genius

Bosvos
21 december 2012, 18:49
Ik wil voor Kerstavond wat easy bladerdeeghapjes maken (ons ma steekt altijd van die diepvriesdingen in de oven, die zijn hun geld niet waard).

Miniworstenbroodjes ga ik al zeker maken, lekker straightforward, gehakt en bladerdeeg. Maar heeft er iemand tips om dat gehakt op smaak te brengen? Het mag eens iets speciaals zijn hoor.

Andere tips om snel nog wat van die hapjes in mekaar te flansen zijn altijd welkom :)

SharkyXTS
22 december 2012, 21:58
Vorig jaar heb ik limoensorbet gemaakt zonder ijsmachine. Gaat perfect, maar kruipt alleen wat tijd in. Hoe ik het deed was elk halfuur even de kom uit de diepvries halen, terug opkloppen/roeren en dan terug in de vriezer. In totaal ben ik zo'n 8 uur bezig geweest met om het halfuur in m'n sorbet te roeren :).

In het begin heeft dat roeren op zich weinig nut, maar eenmaal je het eiwit toevoegt en alles wat aan het dikken is dan is het wel belangrijk dat je op regelmatige tijd opnieuw roert. Vlak na het toevoegen van de eiwitten aan je sorbet-sap, zal het eiwit namelijk naar boven stijgen. Naarmate alles meer en meer bevriest zal je eiwit niet meer stijgen en meer vermengeld raken met de rest van de sorbet. Eenmaal je in dit stadium zit ben je zo goed als klaar. Alvast een tip om te beginnen, stel je diepvries iets straffer in of gebruik het snel-vriezen vak van je diepvries. Dit iets wat ik zelf niet heb gedaan en achteraf gezien had dit mij toch wat tijd kunnen besparen :p.

SharkyXTS
22 december 2012, 22:16
Ik wil voor Kerstavond wat easy bladerdeeghapjes maken (ons ma steekt altijd van die diepvriesdingen in de oven, die zijn hun geld niet waard).

Miniworstenbroodjes ga ik al zeker maken, lekker straightforward, gehakt en bladerdeeg. Maar heeft er iemand tips om dat gehakt op smaak te brengen? Het mag eens iets speciaals zijn hoor.

Andere tips om snel nog wat van die hapjes in mekaar te flansen zijn altijd welkom :)
Paar leuke aperitiefhapjes die ik in de kookles heb geleerd:

Toastje met schijfje pate. Daarboven doe je dunne schilfers appel en wat rode ajuin (kan je op voorhand samen in potje mengen en dan bovenop de pate leggen). Als afwerking een paar druppeltjes kriek-siroop. De siroop maak je door een flesje kriek te laten uitkoken in een pannetje tot die wat dikker wordt.

Gerookte zalmrolletjes met langsbinnen een mengsel van Boursin, wat room en een beetje gehakte spinazie. Eventueel nog wat dille erbovenop als afwerking :).

Tortillachips met chorizo en advocado. Een absolute aanrader, hier scoor ik altijd mee :D. Neem een rijpe advocado en meng die met een fijn gesnipperde rode ui, een grote tomaat (ontpellen en in blokjes snijden). Paar lepels olijfolie, een lepel balsamico-azijn, peper, zout en een klein beetje limoensap.

Daarbij komen dan nog blokjes chorizo die je op voorhand wat hebt gebakken in een pan (kleefpan, geen olie/boter nodig). De chorizo koop ik als blok van bv. 200gr in de Colruyt beenhouwerij en dan snij ik die zelf in blokjes.

Vervolgens neem je een niet gebroken tortilla-chip en leg daarop wat van het advocado-chorizo mengsel. Als je het helemaal wil afwerken kan je er ook nog een paar druppels zure room bovenop doen. (De zure room mengen met fijn gesneden koriander, zout en peper.) Jammer genoeg geen foto'tje van het eindresultaat, maar geloof me, het ziet er super uit :D. Nog een serveertip, mengsel pas op de tortillachips doen vlak voor het serveren anders worden de chips zacht. Meestal maak ik zelf een paar voorbeeldchips die ik op een bordje plaats. Ernaast staan dan drie potjes: chips, advocado-chorizo mengsel en de zure room. Gasten kunnen dan zelf hun chips maken.

eS
23 december 2012, 00:33
Nog een easy-aperitiefhapje: stokbrood met wat (saint-al-)brie of fagotin (handig omdat het direct een mooi schijfje is), paar druppels truffelolie op en even onder de grill -> heaven.

St0wned
26 december 2012, 10:54
Het ijs is uiteindelijk goed gelukt ;) eiwit toevoegen was geen optie aangezien er een kindje aanwezig was met een allergie voor eieren. uiteindelijk een goed recept gevonden, veel tussen in gaan roeren en het ijs een uur en half op voorhand uit de vriezer gezet om het mooi schepbaar te maken.

Saphira
26 december 2012, 12:15
Wat is het verschil tussen frietaardappelen en gewone aardappelen? En kun je met frietaardappelen ook gewone puree maken?