PDA

Volledige versie bekijken : Whisky-kenners?

Pagina's : [1] 2 3

Böhse Onkel
7 september 2012, 09:51
Ik ga als cadeau een fles whisky geven aan een kenner, nu vraag ik mij af:
Welke whisky kan ik het beste kopen, ik ken wel de traditionele merken, maar weet niet of de kenners die aanvaarden, liefst niet te duur.

Polle32
7 september 2012, 09:59
Wat wil je er aan uitgeven? Als het een liefhebber is, kom je best niet af met een blend (enkele uitzonderingen daargelaten). Een Glenfiddich is een mooie betaalbare single-malt of Aberlour, of Glenlivet (allemaal Speyside whisky). Eén van mijn favorieten is Lagavulin, een turfige Islay-whisky. Wel iets duurder...

Atlantis
7 september 2012, 10:04
Dan moet je eerst weten welke smaken van Whisky die kenner het liefste heeft (rokerig, fruitig, noterig, bloemig, ...).

Als beginnende Whisky-kenner zou ik je sowieso afraden van Whisky te kopen voor een kenner.
Kan je hem geen aankoopbon geven voor een winkel waar ze Whisky verkopen?

De meeste Whisky's die ik krijg eindigen als Whisky-cola, omdat het mijn smaak niet is :p

cura
7 september 2012, 10:07
Glenfiddich of Glenlivet geef je mijns inziens niet aan een echte kenner. Da's meer voor de doorsnee whiskydrinkers (zoals ikzelf, alvorens het snobberig overkomt). :p
Weet je van welke streek hij het liefst drinkt? Highlands, Lowlands, Speyside, Islands?
Ikzelf ben een fan van alles Speyside, vooral BenRiach. :love:

Atlantis
7 september 2012, 10:09
Wat wil je er aan uitgeven? Als het een liefhebber is, kom je best niet af met een blend (enkele uitzonderingen daargelaten). Een Glenfiddich is een mooie betaalbare single-malt of Aberlour, of Glenlivet (allemaal Speyside whisky). Eén van mijn favorieten is Lagavulin, een turfige Islay-whisky. Wel iets duurder...

Hmmm... rokerige Islay-whisky's :drool:
Mijn favoriete betaalbare en makkelijk vindbare Whisky is Laphroaig 10 yr
Als ik dan toch een Whisky moet aanraden zou het deze zijn.

Böhse Onkel
7 september 2012, 10:11
Ik had iets van 15€ in m'n gedachten, ken er zelf niet veel van, buiten nen JB, Jack Daniels, Jameson, Johnny Walker, maar meestal vinden die kenners die commerciële merken toch brol.
Vandaar de vraag naar een betaalbare doch smaakvol kwalitatieve whisky. Weet zelf ook niet welke smaken hij het liefste heeft, ik dacht dat er wel zo'ne algemene whisky bestond die zowat elke kenner wel appreciëert :).

Atlantis
7 september 2012, 10:13
Onder de 30 euro zou ik echt niet gaan.
Misschien kan je beter wat Whiskyglazen cadeau doen dan.

cura
7 september 2012, 10:14
Voor die prijs vrees ik dat je geen echte deftige whisky zal vinden. Glenfiddich is ook al 24€ ofzo. Als je naar Oostenrijk gaat zijn ze daar wel veel goedkoper dus misschien kan je ergens wel een goedkopere vinden. :p
Misschien whiskyglazen overwegen ipv whisky?

edit: Wat Atlantis zei dus. :p

Polle32
7 september 2012, 10:21
Idd, voor €15 ga je die mens geen plezier doen. En als je glazen koopt: geen tumblers (zo van die Amerikaanse lage en brede glazen die je in films ziet) maar tasting-glazen.
Zoiets: http://www.whiskyreview.nl/wp-content/uploads/Glencairn-Glass.jpg

Lint
7 september 2012, 10:52
Om even op het whiskey topic in te pikken: Ik heb mijn nooit echt kunnen genieten van de smaak van de meeste whiskeys, ondanks het proberen van enkele kenners-kameraden.

Nu ben ik onlangs wel uitgekomen bij de Glenfiddich, die ik wel enorm lekker vond (in volgorde van lekkerst: 40 - 12 - 18 - 21 - 15, vraag me niet waarom het zo door mekaar loopt voor mij :unsure:).

Ik ga er vanuit (afgaand op mijn smaakpapilen) dat dit de meer fruitigere whiskeys zijn?
Naar wat moet ik nu op zoek gaan om in dezelfde smaak te blijven?

Atlantis
7 september 2012, 10:56
Inderdaad, dat is een fruitige (of eigenlijk bloemig, maar goed).

Voor gelijkaardig smakende Whiskys kan je bvb deze tabel gebruiken:

http://www.malts.com/var/plain_site/storage/images/choosing-whisky/a-world-of-flavour/the-single-malt-whisky-flavour-map/a-guide-to-flavours/125873-13-dut-BE/A-Guide-to-Flavours.png

Polle32
7 september 2012, 10:58
Ter info: het is 'whisky', zonder "e". De variant met 'e' verwijst naar Ierse of Amerikaanse whisky...
Glenfiddich is een speyside, de grootste groep single-malt whisky's. Probeer eens een Aberlour, ook makkelijk te drinken.

ToasT
7 september 2012, 11:01
Ik heb van mijn reis naar Ierland een fles 'green spot' meegenomen voor mijn pa, goeie keuze of niet??

killyourzone
7 september 2012, 14:15
Als je echt een fles wil kopen en maar 15 euro te spenderen hebt, koop dan Famous Grouse. Wel een blend maar prijs/kwaliteit gezien echt een topper!

@Lint: Heel lekkere fruitige: Hakushu 12y !

cdp1193
7 september 2012, 14:26
Je kan hem een glencairn glas (http://www.glencairn.co.uk/whisky-glass/) geven.

Als je een review van een bepaalde soort wil kan ik Ralfystuff (http://www.youtube.com/user/ralfystuff?feature=CAQQwRs%3D) op YT aanraden.

Yenneman
8 september 2012, 00:15
Prijs/kwaliteit gezien is de standaardbotteling van Talisker (de 10 year old) zonder enige twijfel het beste wat je in de plaatselijke supermarkt kan kopen. Daar betaal je wel al een €30 voor. De standaardbotteling van Bruichladdich (The Laddie Ten), aan ongeveer dezelfde prijs, kan daar ook wel mee wedijveren, maar daarvoor ga je al naar een drankencentrale of whiskyshop moeten gaan.

Böhse Onkel
8 september 2012, 12:11
Als je echt een fles wil kopen en maar 15 euro te spenderen hebt, koop dan Famous Grouse. Wel een blend maar prijs/kwaliteit gezien echt een topper!

@Lint: Heel lekkere fruitige: Hakushu 12y !

Heb dan maar naar u geluisterd, gezien de prijs idd binnen de perken was en de kwaliteit.... da zal ik later wel horen dan :)

xeLr
8 september 2012, 12:43
Heb dan maar naar u geluisterd, gezien de prijs idd binnen de perken was en de kwaliteit.... da zal ik later wel horen dan :)

Dat had ik nu niet gedaan imo :p is meer een whisky om met cola te drinken.

De beste whisky is nog altijd een Single Malt en gene blend. (Macallan 12y Sherry Cask <3)

ikbenben
8 september 2012, 13:25
Prijs/kwaliteit gezien is de standaardbotteling van Talisker (de 10 year old) zonder enige twijfel het beste wat je in de plaatselijke supermarkt kan kopen. Daar betaal je wel al een €30 voor. De standaardbotteling van Bruichladdich (The Laddie Ten), aan ongeveer dezelfde prijs, kan daar ook wel mee wedijveren, maar daarvoor ga je al naar een drankencentrale of whiskyshop moeten gaan.

Glen Ord is ook vrij betaalbaar en zal wel door de meeste die al whisky gedronken hebben gesmaakt worden.

Ik drink wel graag een Caol Ila.

Iemand die deze kent : Blackadder Whiskies (http://www.blackadder.com/)

Bushido
8 september 2012, 13:30
Glen Ord is ook vrij betaalbaar en zal wel door de meeste die al whisky gedronken hebben gesmaakt worden.

Ik drink wel graag een Caol Ila.

Ja ik Ben, vorig jaar naar een tasting geweest van Blackadder! Heel lekker!

Yenneman
8 september 2012, 14:00
Dat had ik nu niet gedaan imo :p is meer een whisky om met cola te drinken.

De beste whisky is nog altijd een Single Malt en gene blend. (Macallan 12y Sherry Cask <3)

Pas op, er zijn wel degelijk blends die zonder schroom tussen de single malts kunnen staan. Een Hibiki 17yo bv. is een echte blendtopper. De prijs (ong. €80-€85) is er wel naar :-)

killyourzone
8 september 2012, 15:05

Smaken verschillen natuurlijk maar ik ben er van overtuigd dat je in die prijs range geen betere kon/zal vinden. ;)

Blackadder bottled alleen whisky, ze kopen hun vaten van een whisky distillerij, zelf maken ze dus geen whisky. Alles hangt af van hoe goed het vat was dat ze gekocht hebben.

Yenneman
9 september 2012, 22:33
Aangezien de TS zijn vraag beantwoord werd, mag er hier verder doorgeboomd worden over whisky in het algemeen? :unsure:

Ik heb me laatst nog twee toppers aangeschaft, namelijk een Littlemill uit '89 (van Malts Of Scotland) en de laatste editie van de Octomore. Twee heel uiteenlopende profielen, maar beide zeer aangenaam :-)
De Littlemill is een echte fruitmand met een goeie sherryneus.
De Octomore reeks staat bekend als een turfbom, maar bij deze 05.1 valt dat gezien de verwachtingen nog mee. Ik vind hem zelfs behoorlijk zoet.

Marginal0
9 september 2012, 23:03
Onlangs een Bowmore opengetrokken (surf geloof ik), en t'was zalig. Maar idd: ieder zijn ding natuurlijk.

TheRealNeo
15 september 2012, 14:17
Dan moet je eerst weten welke smaken van Whisky die kenner het liefste heeft (rokerig, fruitig, noterig, bloemig, ...).

Als beginnende Whisky-kenner zou ik je sowieso afraden van Whisky te kopen voor een kenner.
Kan je hem geen aankoopbon geven voor een winkel waar ze Whisky verkopen?

De meeste Whisky's die ik krijg eindigen als Whisky-cola, omdat het mijn smaak niet is :p

Een kenner zal ik mezelf zeker niet noemen, maar ben volledig akkoord. Voor mijn verjaardag krijg ik van vrienden namelijk ook af en toe een fles. De meeste komen dan af met een Johnny Walker, Grants of een ander gekend merk (Jameson zal ik nog puur drinken btw, de rest krijg ik bijna niet doorgeslikt).
Een bourbon zoals Jack Daniels is dan ook weer niet voor iedereen, veel zogenoemde whisky kenners zullen je zelfs uitlachen als je zegt graag bourbon te drinken.
Er is geen 'dit is de beste voor die prijs', smaken verschillen idd.

Avondland
15 september 2012, 19:53
Ik heb door dit topic zin gekregen om nog eens een glaasje van mijn Laphroaig Quarter Cask Strength te degusteren. Ik hou van die lange rokerige finish, ideaal voor de aankomende herfst- en wintermaanden na een exquise maaltijd voor het haardvuur met een dikke Dostojevski op mijn schoot.

dJeez
15 september 2012, 20:12
Weliswaar te laat blijkbaar, maar ik zou die Whisky kenner - om hem te verrassen - eerder eens een Belegen Graanjenever van eigen bodem cadeau hebben gedaan. En dan is er 1 die ik echt kan aanraden : die van Wissels, in Hasselt (iets minder dan 20 EUR, maar echt top).

SysRq
15 september 2012, 20:32
Ik heb door dit topic zin gekregen om nog eens een glaasje van mijn Laphroaig Quarter Cask Strength te degusteren. Ik hou van die lange rokerige finish, ideaal voor de aankomende herfst- en wintermaanden na een exquise maaltijd voor het haardvuur met een dikke Dostojevski op mijn schoot.

In een antieke wing-back, neem ik aan?

flyingdutchman
19 november 2012, 15:52
Bij de Aldi hebben ze regelmatig (zeker rond deze tijd) hun 'blackstone' whiskey in de aanbieding. Wat ik er op internet over lees is dat ze telkens een grote partij opsnorren en die met korting verkopen.

Voor 20€ kan ik het er dus op wagen? Alst niks is, heb je nog altijd iets om fancy whiskey-cola's te maken.

Inco
19 november 2012, 16:50
'k Drink zelf af en toe graag een lekker glaasje, en nu ik sinds kort werk kan ik mijn collectie (die tot nu toe uit een fles glennfidich + andere blends) uitbreiden!

Iemand een link naar webshop waar ik goede whisky glazen kan kopen?

Bushido
20 november 2012, 10:40
Bij de Aldi hebben ze regelmatig (zeker rond deze tijd) hun 'blackstone' whiskey in de aanbieding. Wat ik er op internet over lees is dat ze telkens een grote partij opsnorren en die met korting verkopen.

Voor 20€ kan ik het er dus op wagen? Alst niks is, heb je nog altijd iets om fancy whiskey-cola's te maken.

Wat ik er van gehoord en gelezen heb zou het ne goeie whisky moeten zijn.
Zeker prijs- kwaliteit

Bushido
20 november 2012, 10:42
'k Drink zelf af en toe graag een lekker glaasje, en nu ik sinds kort werk kan ik mijn collectie (die tot nu toe uit een fles glennfidich + andere blends) uitbreiden!

Whisky Shop | The Bonding Dram > Home (http://www.thebondingdram.eu/) Wel al eens besteld daar, glazen staan er wel niet zo heel veel op.

sneax
20 november 2012, 16:58
Ne whisky kenner drinkt heus niet altijd dure topwhisky. Als ge die gewoon een goeie fles koopt van het één of ander (prijskwaliteit deftig) dan zal die mens zeker een gelegenheid vinden om die leeg te cruisen.

Als ge op nen online webshopt rond de 50EUR voor een fles gaat en wa reviews leest erover en die zijn ok (voort geval het toch echt bucht zou zijn) dan zal die mens zowiezo content zijn.

sneax
20 november 2012, 16:59

cognac glazen

Timootje
22 november 2012, 01:52
is william lawsons een whisky ?? zo ja njam njam :D , dees weekend voor het eerst geproefd.

Bushido
22 november 2012, 04:46
cognac glazen

Zou mischien wel kunnen, maar drink het liefste uit zo een glas: http://www.whiskyinfoplus.nl/Foto%27s/whisky%20glas%201.jpg

Implar
22 november 2012, 11:08
Een aantal maanden geleden op café eens een Jack Daniels besteld, en die smaakte me wel. Hier thuis hebben we enkel J&B Rare staan, en dat krijg ik amper binnen.

Ik had tegen men pa gezegd om eens een fles Daniels mee te brengen (kosten blijkbaar rond de €25-30) maar als ik het hier goed begrijp kan je betere kwaliteit vinden voor die prijs.

Wat is volgens jullie een goede "eerste" whisky?

cura
22 november 2012, 11:20
is william lawsons een whisky ?? zo ja njam njam :D , dees weekend voor het eerst geproefd.

William Lawson: No Rules, Great Scotch. :unsure:

Nee dus. :p

Een aantal maanden geleden op café eens een Jack Daniels besteld, en die smaakte me wel. Hier thuis hebben we enkel J&B Rare staan, en dat krijg ik amper binnen.

Ik had tegen men pa gezegd om eens een fles Daniels mee te brengen (kosten blijkbaar rond de €25-30) maar als ik het hier goed begrijp kan je betere kwaliteit vinden voor die prijs.

'k Denk dat de meesten wel Glenfiddich gaan aanraden als goede single malt kennismaker.
Chivas Regal vind ik een goeie kennismaker wat blends betreft. :)

HelpYouFall
22 november 2012, 11:37
Als ik eens een alternatief mag aanbrengen:

Sommige whisky-puristen zullen het misschien maar niets vinden, maar ik vind hem heel lekker en niet overdreven duur. En het is nog eens origineel om te geven ook! (http://www.whiskymarketplace.be/whisky/suntory-yamazaki-10-year-old-japanese-single-malt-whisky)

En niet vergeten: "For relaxing times ... Make it Suntory time!" :D

Yenneman
22 november 2012, 19:26
Mmm...Yamazaki 10y :)
Dat is pas een fantastische starterswhisky.

Sir. K
22 november 2012, 19:28
Onlangs iemand een fles Knockando (15 y) cadeau gedaan. Was er enorm content mee :)

wiseguy444
22 november 2012, 19:39
Die Whisky rocks, worden die gebruikt door kenners?
https://www.google.be/search?q=whisky+rocks&hl=nl&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=_3CuUMGKI-ns0gX98IHwDw&ved=0CAQQ_AUoAA&biw=1777&bih=855

Bushido
22 november 2012, 21:35

Als het ne blend mag zijn: chivas
Liever sngle malt: talisker 10yo
Mijn voorkeur zou dan wel naar de talisker gaan. Aangenaam om te drinken geen uitgesproken smaken ideaal om het te leren waarderen!
Glenkinchie 12 yo is ook een zachte aangename whisky.
Maar er is zo veel lekkers en je zal dit zelf moeten ervaren om te weten wat je lekker vind.

Implar
22 november 2012, 22:05
Alvast bedankt Cura en Bushido.

Ik heb gezien dat er binnenkort een proeverij is dichtbij, €25 om 8 whisky's uit te proberen. Aan de ene kant lijkt het me interessant om eens de varianten te proeven, aan de andere kant vrees ik als je er niet teveel van kent, je ook niet alle subtiele dingen zult opvangen...

EDIT: Blijkbaar kan je zelf min of meer kiezen wat te drinken: "U zult 8 whisky's kunnen proeven uit 8 verschillende prijsniveaus. Van elk niveau zijn er meerdere keuzes, in totaal meer dan 100 verschillende soorten"

Yenneman
22 november 2012, 23:07
Een tasting aan €25 voor 8 whisky's zal een beginnertasting zijn. Je moet ergens starten, natuurlijk, en zo 'n inleidende tasting is een perfect vertrekpunt; zeker als er wat begeleiding bij is.

Wij houden morgenavond met de vriendenkring een besloten SMWS tasting, het programma ziet er alvast heel aanlokkelijk uit :D :

Op bourbonvaten:
- Mannochmore 2001 SMWS 64.31
- Caperdonich 1994 SMWS 38.21
- Glenmorangie 1995 SMWS 125.47
- Caol Ila 14-year-old SMWS 53.152

Op Sherryvaten:
- Ardbeg 2005 SMWS 33.112
- Glen Elgin 1999 SMWS 85.22
- Clynelish 1995 SMWS 26.82
- Mortlach 1995 SMWS 76.83

Daarnaast gaan we ook onze respectievelijke Littlemills eens vergelijken:

- Littlemill 1990 SMWS 97.21
- Littlemill 1989 Malts Of Scotland
- Littlemill 1990 Malts Of Scotland
- Littlemill 1988 The Whiskyman

't Zal een mooie avond worden :)

bjoerk
23 november 2012, 00:06
Leuk topic ik zal even mijn whiskey ervaringen zetten:
Eerste single malt die ik proefde Ben Riach 16yo op sherry vaten. Zeer leuke whiskey en die heeft me eigelijk echt in de whiskey tasting gekregen.
Op volging was toen een flesje Ben Riach Heredotus Fumosus 12yo ook weer op sherry vaten. Serieus gerookte smaak, echt eentje die de kamer op vulde maar echt wel steengoed.
Dan heb ik de Ben Riach Solstice 17yo geprobeerd, ja 3 keer BenRiach achter elkaar shoot me :p Maar ik was echt wel verkocht aan deze whiskey brand. Zeer smooth deze 3 flassen zaten allemaal tussen de 40 en 70€. Nu was het eens tijd om een stapje hoger te gaan. En ben ik op aanraden van iemand eens gaan kijken naar een prijsklasse hoger. Ik heb toen de Balvenies 21Yo PortWood eens geprobeerd toen 140€ de fles. Maar wat een klasse whiskey, smooth, diep van smaak en zalig nasmaak. Deze fles heb ik dan nog eens gekocht in de luchthaven was daar 20€ goedkoper. Daarna nog eens de Balvenies 12yo DoubleWood gekocht 32€ in de delhaize. Volgens mij de beste whiskey ie je kan kopen voor 30€.

Daarnaast drink ik nu wel eens af en toe een 10yo Bushmills op cafe. Niet slecht voor zo op cafe te drinken.

Maar whiskeys waar ik slechte ervaringen mee heb: Glenfidish 12yo. Gekocht op de luchthaven om iets te hebben op hotel, 500ml fles 25€. Man dat was dus echt wel een waste of money. Nooit zal ik nog een glenfidish kopen. Daarnaast ooit eens JB gedronken, maar echt nooit meer.

Volgende aankoop wordt een Longmorn 16yo al op veel plekken gelezen dat het een steengoede whiskey is. Tijd om hem eens zelf te proberen. 50£/fles volgens de whiskey exchange, eens kijken voor hoeveel mijne whiskey boer mij da kan aanbieden :p

Implar
26 november 2012, 19:37
Daarnet eens naar Delhaize geweest en een Glenlivet 12 yo gekocht. Toen ik thuis kwam had mijn pa net een ongeopende Tullibardine Aged Oak Edition gevonden. Straks dus eens mijn eerste 2 single malt whisky's drinken en vergelijken, ik ben benieuwd!

sneax
26 november 2012, 23:24
Die Whisky rocks, worden die gebruikt door kenners?
https://www.google.be/search?q=whisky+rocks&hl=nl&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=_3CuUMGKI-ns0gX98IHwDw&ved=0CAQQ_AUoAA&biw=1777&bih=855

Das gewoon een novelty eh vent, om 'on the rocks' te kunnen drinken zonder dat uw drank ijskoud en verwaterd is. Allé dat denk ik toch, ik ben geen kenner.

Edit: blijkbaar is het idee dat ge uw drank dan kunt kouder krijgen zonder het te verwateren, op zich geen slecht idee als ge uw whisky graag wat gekoelder drinkt

Ik heb hier een fles Oban 14 maar ik vind dat veel te fruitig, tis te zeggen, ik heb graag fruit, maar tis zo 'rot fruit', ik riek er echt heel graag aan maar de smaak vind ik ni mijn ding.

Kunlun
27 november 2012, 13:12
Grote fan van MacAllan 12y hier! :love:

HelpYouFall
27 november 2012, 13:48
Daarnet eens naar Delhaize geweest en een Glenlivet 12 yo gekocht. Toen ik thuis kwam had mijn pa net een ongeopende Tullibardine Aged Oak Edition gevonden. Straks dus eens mijn eerste 2 single malt whisky's drinken en vergelijken, ik ben benieuwd!

En? Voor herhaling vatbaar? :)
Ik ga zaterdag ook nog eens een aantal exemplaren van +15 jaar oud proeven. Weer benieuwd!

holycrus
27 november 2012, 14:15
Verkiezen de meesten hier single of blended?
Mij persoonlijk gaat blended mij beter af...
Ne goeie Chivas vind ik echt een genot om te drinken tbh...

En glenfidich zie ik hier vermeld worden.. ik heb het moeilijk om deze te drinken...
Dan liever de Talisker idd.

HelpYouFall
27 november 2012, 14:43
Ik weet beide wel te smaken. Er zijn wel een aantal dingen die ik sowieso minder trek, zoals William Lawson's, maar even goed single malts die ik minder goed vind. En ik kan bijvoorbeeld ook een tennessee bourbon zoals Jack Daniels lekker vinden. IMO zijn er wel een aantal whisky-kenners die puur uit elitair snobisme die bekende merken links laten liggen. Als het goed binnen gaat drink ik het, zo simpel ligt het voor mij :)

flyingdutchman
27 november 2012, 15:32
Glenlivet 12 gekocht en vind hem wel lekker, alleen wat wennen aan de sterke alcohol die in zo'n whiskey zit (na 1 glas ben ik meestal al serieus in de wind).

Boterkoek
27 november 2012, 16:24
Bestelling is geplaatst;

Bourbon;
- Old Charter 10Y

Blended Malt;
- Glenkinchie 1987

Blends;
- Whyte & Mackay 30Y
-Dewars 18Y

Cirenras
27 november 2012, 17:04
Ik ben gestard met een Jack Daniels, vond ik echt walgelijk, zelfde telt voor de J&B blends bah.
Nu vorig jaar ben ik in Engeland op vakantie geweest en heb daar men eerste single malt whisky gekocht toen, een Macalan 12yo voor 25 pond, sinds dien ben ik verkocht.
Daarna heb ik zo paar single malts besteld op een gespecialiseerde whisky site.
De beste whisky die ik al heb gedronken is Lagavulin 16yo.
Man man man, genieten gewoon.
Ardbeg 10 yo, Bladnoch en Eagle of Spey 10 yo vind ik ook nog goed te drinken maar geen kans vergeleken met Lagavulin in mijn ogen.
Duurste whisky die ik heb gedronken is een Duncan Taylor Bladnoch van 21 yo.
Maar terug vond ik de Lagavulin een pak beter.
Nu heb ik paar weken geleden een nieuw goedkoop single malt flesje gekocht in de colruyt voor 17euro 70 cl genaamd Glengrant als ik het juist spel.
Staat geen jaar hoeveelheid op maar wel single malt.
Vind hem echt goed voor die prijs klassen.
Koop je nog geen Jack Daniels van

Bushido
27 november 2012, 17:34
Ik ben gestard met een Jack Daniels, vond ik echt walgelijk, zelfde telt voor de J&B blends bah.
Nu vorig jaar ben ik in Engeland op vakantie geweest en heb daar men eerste single malt whisky gekocht toen, een Macalan 12yo voor 25 pond, sinds dien ben ik verkocht.
Daarna heb ik zo paar single malts besteld op een gespecialiseerde whisky site.
De beste whisky die ik al heb gedronken is Lagavulin 16yo.
Man man man, genieten gewoon.
Ardbeg 10 yo, Bladnoch en Eagle of Spey 10 yo vind ik ook nog goed te drinken maar geen kans vergeleken met Lagavulin in mijn ogen.
Duurste whisky die ik heb gedronken is een Duncan Taylor Bladnoch van 21 yo.
Maar terug vond ik de Lagavulin een pak beter.
Nu heb ik paar weken geleden een nieuw goedkoop single malt flesje gekocht in de colruyt voor 17euro 70 cl genaamd Glengrant als ik het juist spel.
Staat geen jaar hoeveelheid op maar wel single malt.
Vind hem echt goed voor die prijs klassen.
Koop je nog geen Jack Daniels van

Glengrant heb ik ook al gehad, inderdaad een lekkere whisky.

Momenteel heb ik hier 2 benromach flessen staan, ééntje van 10yo en ene zonder leeftijd. Allebei zeer lekker!

Lekkerste die ik al gedronken heb is een caol ila van 1981, manman dat smakenpalet :applause:

Kolibriet
27 november 2012, 17:45
Aanrader: Royal Lochnagar 12 yo

Implar
27 november 2012, 20:21
En? Voor herhaling vatbaar? :)
Ik ga zaterdag ook nog eens een aantal exemplaren van +15 jaar oud proeven. Weer benieuwd!

Zeer zeker voor herhaling vatbaar! Me zo meteen nog een glaasje Glenlivet uitschenken:D

De Glenlivet vind ik een zeer aangename (beginners)whisky. Lekker zoete, fruitige en een beetje honing qua reuk. De smaak begint vrij zoet, maar op het einde stoot er een krachtiger smaak door, en een beetje brand van de alchol.

De Tullibardine was net het omgekeerde. Zeer sterke geur (kon het niet meteen thuisbrengen), bij het in de mond komen opnieuw vrij sterk, maar wordt snel genuanceerd door citrus, vanille en hout.

Yenneman
27 november 2012, 21:37
Momenteel aan het genieten van een Glenburgie 9yo Asta Morris. Redelijk uniek profiel en redelijk complex op de neus voor zo'n jonge single malt. Voor amper €49 is dit wel een topper qua prijs/kwaliteit!

Straks nog eens een Clynelish '97 van The Bonding Dram inschenken. Ik begin trouwens te vermoeden dat elke Clynelish botteling uit dat jaar van hoog niveau is...

Ikkie
28 november 2012, 00:08
Voor de echte beginners kan ik een Dalwhinnie aanraden, is te verkrijgen in de betere Delhaize/Colruyt. Is een zachte maar aangename single malt, als je aan de distilers edition kunt geraken moet je uiteraard deze kopen.

Op 9 december is er een whiskybeurs in Roeselare: in Myriams Whiskyshop, een aanrader!
Je betaald de inkomprijs, krijgt een glas en bonnetjes. Met die bonnetjes koop je uw tasting.

De importeerders van verschillende whiskymerken zullen er zijn.

Sir. K
28 november 2012, 00:37
Als cadeau heb ik een Aberlour 10 yo gekregen. Zou in die prijsklasse geen slechte mogen zijn, maar heb hem nog niet gedronken. Wel benieuwd. Een van de lekkerste die ik zelf al heb gedronken was een Tyrconell 15 yo. Dure soorten heb ik nog niet gedronken. De duurste was volgens mij een Talisker 18 yo, maar ik vond eigenlijk die Tyrconell lekkerder.

In december ga ik eens naar een whiskeytasting in Knesselare.

Kolibriet
28 november 2012, 13:17
Als cadeau heb ik een Aberlour 10 yo gekregen. Zou in die prijsklasse geen slechte mogen zijn, maar heb hem nog niet gedronken. Wel benieuwd.

Die Aberlour 10 yo heb ik hier ook staan, en ik kan hem zeker aanraden zeer lekker geur en smaak imo :niceone:

Decay
28 november 2012, 13:34
Voor turffanaten: laphroigh quarter cask en ofc ardbeg 10 ma die kent iedereen ondertussen wel al :D
Wel vrij prijzig allebei, ik vind dat een whisky max 50 euro mag kosten. Tenzij het een vintage editie is van +20 jaar ofzo. Bv lagavulin vraagt 46 euro voor hunne 16yo (denk ik, schiet me niet dood als ik me vergis) maar die is vergeleken met een auchentoshan dan dus wel totaal waardeloos wat betreft de verhouding prijs/kwaliteit. Goeie whisky bestaat dus ook al vanaf 23 euro, laat u niks wijsmaken.
Als iemand met 50 euro naar mij zou stappen en vragen welke twee flessen hij daarmee kan kopen in de makro, dan zou ik zeggen auchentoshan classic en bowmore 10yo. Niks van die OP 40 euro of 50 euro flessen van "speciale" merken :) Tmoet al wel echt iets begeerlijk zijn eer ik daar 50 euro tegen smijt.

WASP
28 november 2012, 13:56
Voor turffanaten: laphroigh quarter cask en ofc ardbeg 10 ma die kent iedereen ondertussen wel al :D
Wel vrij prijzig allebei, ik vind dat een whisky max 50 euro mag kosten. Tenzij het een vintage editie is van +20 jaar ofzo. Bv lagavulin vraagt 46 euro voor hunne 16yo (denk ik, schiet me niet dood als ik me vergis) maar die is vergeleken met een auchentoshan dan dus wel totaal waardeloos wat betreft de verhouding prijs/kwaliteit. Goeie whisky bestaat dus ook al vanaf 23 euro, laat u niks wijsmaken.
Als iemand met 50 euro naar mij zou stappen en vragen welke twee flessen hij daarmee kan kopen in de makro, dan zou ik zeggen auchentoshan classic en bowmore 10yo. Niks van die OP 40 euro of 50 euro flessen van "speciale" merken :) Tmoet al wel echt iets begeerlijk zijn eer ik daar 50 euro tegen smijt.

Eindelijk wat eerlijkheid in dit debat. Ik denk dat niemand van ons de tijd heeft om elke avond de meest zeldzame en dure single malt uit te gieten. Diegenen die het wel doen hebben mss de verkeerde hobby gekozen en zouden beter naar een champagnetasting gaan. Na het werk een Glennfiddich uitgieten op een doordeweekse avond is dus een perfect compromis tussen smaak, budget en tijd. Mijn eerste whisky moet zeker een J&B, Johnny Walker of Jameson geweest zijn. Daar is toch hoegenaamd niets mis mee? Zeggen dat je enkel juist zit met een dure single malt is net als beweren dat rijplezier enkel van een Bugatti Veyron kan komen.
Voor veel mensen zijn de jaren op de fles nog blijkbaar altijd de belangrijkste indicatie van 'kwaliteit'. Jammer dat we die onzin en het bijhorende gepoch met bedragen en jaren ook hier moeten lezen.
Knoop het in u oren: goeie whisky vind je in elke prijsklasse. Ik drink zowel Jack Daniels, Laphroigh, Talisker, Lagavulin,etc.. Proef verschillende flessen uit verschillende regio's, contintenten, etc. en bepaal zelf dan ook wat je lekker vindt. Ben nu bijvoorbeeld gebrand op het proeven van enkele Japanse whisky's gewoon omdat ik benieuwd ben naar de smaak.

HelpYouFall
28 november 2012, 14:06
Eindelijk wat eerlijkheid in dit debat. Ik denk dat niemand van ons de tijd heeft om elke avond de meest zeldzame en dure single malt uit te gieten. Diegenen die het wel doen hebben mss de verkeerde hobby gekozen en zouden beter naar een champagnetasting gaan. Na het werk een Glennfiddich uitgieten op een doordeweekse avond is dus een perfect compromis tussen smaak, budget en tijd. Mijn eerste whisky moet zeker een J&B, Johnny Walker of Jameson geweest zijn. Daar is toch hoegenaamd niets mis mee? Zeggen dat je enkel juist zit met een dure single malt is net als beweren dat rijplezier enkel van een Bugatti Veyron kan komen.
Voor veel mensen zijn de jaren op de fles nog blijkbaar altijd de belangrijkste indicatie van 'kwaliteit'. Jammer dat we die onzin en het bijhorende gepoch met bedragen en jaren ook hier moeten lezen.
Knoop het in u oren: goeie whisky vind je in elke prijsklasse. Ik drink zowel Jack Daniels, Laphroigh, Talisker, Lagavulin,etc.. Proef verschillende flessen uit verschillende regio's, contintenten, etc. en bepaal zelf dan ook wat je lekker vindt. Ben nu bijvoorbeeld gebrand op het proeven van enkele Japanse whisky's gewoon omdat ik benieuwd ben naar de smaak.

QFT, ik volg u helemaal!

hakri
3 december 2012, 12:00
De beste whisky is nog altijd een Single Malt en gene blend.

Ik vrees dat ik hier totaal niet mee akkoord ben. Blenden, de naam zegt het al, is een mengeling van verschillende whisky's. Dus afhankelijk van welke je precies mengt, krijg je goede of slechte blended.
Iedereen denkt bij blended onmiddellijk aan Johnnie Walker, doch, raad ik iedereen eens aan van een (Blue label)King Georgete drinken van JW.

En ook raad ik mensen die bovenstaand vooroordeel hebben over blended whisky's, zich eens te verdiepen in het 'blended Whisky' verhaal ;)

Bekijk ook deze eens: Officially the world&#39;s best whisky - meet the Whyte and Mackay 30 year old whisky - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=bzwKrkl_8-Y)

Implar
9 december 2012, 18:24
Vandaag moest ik in Brugge zijn en een fles whisky kopen voor mijn schoonpa.
Binnen gesprongen in het Brugs Whiskyhuis en geen cadeau gekocht, maar wel een fles Bruichladdich The Laddie 10 yo en een miniatuur Ardbeg 10 yo.

De Bruichladdich is in elk geval de moeite, wat een fantastische smaak is me dat!

Deekay
9 december 2012, 20:33
Wat vinden jullie eigelijk van whisky cola? Ik drink het graag en toch wel regelmatig. Dit met J&B of jack, zijn er zo nog "cheap" whisky's die degelijk genoeg zijn voor een whisky cola? :-) Kwestie van eens wat anders te proberen.

Yenneman
9 december 2012, 20:36
De Bruichladdich is in elk geval de moeite, wat een fantastische smaak is me dat!

Zal wel! Echte topper die fles.

Implar
9 december 2012, 21:37
Wat vinden jullie eigelijk van whisky cola? Ik drink het graag en toch wel regelmatig. Dit met J&B of jack, zijn er zo nog "cheap" whisky's die degelijk genoeg zijn voor een whisky cola? :-) Kwestie van eens wat anders te proberen.

Whisky cola is voor mij een drankje "om je te bezatten", terwijl een goeie (single malt) whisky om te genieten is. Ik drink een paar cl niet uit in 5min, maar +- 30min.

Ik heb net mijn eerste tasting note gemaakt, vooral om bij te houden voor mezelf. Ik ben nog een beginner, maar dit is althans wat ik proef.

Whisky: Tullibardine Aged Oak Edition

Color: Fairly light, almost like white wine

Nose: Large burst of oak, marzipan, orange, floral, citrus, hints of white chocolate, pear
After some time in the glass, the oak makes place for vanilla, the nose gets much softer and more pleasant.

Palate: Oak, vanilla, honey, citrus, marzipan, hints of green apple, creamy mouth feel

Finish: short, tastes like rotten wood, not pleasant
After some time in the glass the rotten finish gets replaced by an extremely short dishwasher/vanilla taste.

Comments: Leave it in the glass for about 10 to 15 minutes, the whisky becomes much less harsh

Avondland
9 december 2012, 22:21
Moet je whisky laten "ademen" zoals je dat bij sommige wijnen in een karaf moet laten doen?

Implar
9 december 2012, 22:52
Moet je whisky laten "ademen" zoals je dat bij sommige wijnen in een karaf moet laten doen?

Ik merk steeds toch wel een verandering in zowel smaak als geur van mijn whisky na verloop van tijd.

Van de weinige whiskies die ik al gedronken heb heeft vooral de Tullibardine wat ademruimte nodig. De eerste 10min in het glas heeft hij een bijzonder wrange nasmaak.

Avondland
9 december 2012, 22:59
Misschien ook eens doen met mijn rokerige Laphroaig Quarter Cask. Helaas is whisky duur, maar je drinkt het ook niet elke dag. Dus met een fles kan je het behoorlijk lang rekken, wat het op termijn dan weer goedkoper maakt dan een bak bier.

Tibokio
10 december 2012, 15:13
Aah, whisky :love: Ik heb hier op mijn kot nog doublewood van Balvenie staan. Echt geweldige whisky, zacht en verfijnd. Ik ben niet zo voor die rokerige smaken.

Utred
10 december 2012, 16:23
Whisky cola is voor mij een drankje "om je te bezatten", terwijl een goeie (single malt) whisky om te genieten is. Ik drink een paar cl niet uit in 5min, maar +- 30min.

Ik heb net mijn eerste tasting note gemaakt, vooral om bij te houden voor mezelf. Ik ben nog een beginner, maar dit is althans wat ik proef.

Ik kan dat totaal niet, die smaken beschrijven. Veel verder dan lekker of niet lekker kom ik niet. Als hij heel zacht of een heel expliciete turfsmaak heeft kan ik dat er nog bijzeggen, maar daar houdt het dan wel op. Jammer, want dat moet plezant zijn om te kunnen.

Implar
10 december 2012, 21:56
Ik kan dat totaal niet, die smaken beschrijven. Veel verder dan lekker of niet lekker kom ik niet. Als hij heel zacht of een heel expliciete turfsmaak heeft kan ik dat er nog bijzeggen, maar daar houdt het dan wel op. Jammer, want dat moet plezant zijn om te kunnen.

Het was ook de eerste keer dat ik het deed hoor, en eigenlijk is het niet echt moeilijk. Je moet gewoon goed proeven, en de whisky een tijdje in je mond houden.

Vandaag ook nog eens een tasting note gemaakt van The Glenlivet 12yo, qua smaken kon ik veel minder herkennen dan in de Tullibardine, dus je moet niet verwachten in elk glas 5+ zaken te herkennen :)

Voor mij is het maken van een tasting note ook een "verplichting" aan mezelf om de whisky grondig te proeven.

Spartagon
11 december 2012, 14:26
Ik vind vooral whisky heel persoonlijk. De smaken in Whisky zijn zeer breed.
Zelf kan ik verschillende soorten whisky's genieten. Ben begonnen met de turf whisky's (zoals velen wrs). Lagavullin is natuurlijk een topper op dat vlak.
Na enkele jaren ga je dan natuurlijk wat meer experimenteren en verder gaan in verschillende soorten. Zo kwam ik terecht bij Highland park 18 (persoonlijke favoriet), springbank 10 en 15. Bowmore tempest 10y en andere. Ook vind ik de triple wood van auchentoshan zeker een aanrader.
achja smaken verschillen en die heb je genoeg binnen whisky, das het mooie.

Lemme
11 december 2012, 15:09
Ik vind vooral whisky heel persoonlijk. De smaken in Whisky zijn zeer breed.
Zelf kan ik verschillende soorten whisky's genieten. Ben begonnen met de turf whisky's (zoals velen wrs). Lagavullin is natuurlijk een topper op dat vlak.
Na enkele jaren ga je dan natuurlijk wat meer experimenteren en verder gaan in verschillende soorten. Zo kwam ik terecht bij Highland park 18 (persoonlijke favoriet), springbank 10 en 15. Bowmore tempest 10y en andere. Ook vind ik de triple wood van auchentoshan zeker een aanrader.
achja smaken verschillen en die heb je genoeg binnen whisky, das het mooie.

Dit weekend een Highland Park 12 gekocht voor mijn neef. Is die ook goed? Wou eerst de 18 nemen maar was iets over het budget.

Spartagon
11 december 2012, 15:30
Dit weekend een Highland Park 12 gekocht voor mijn neef. Is die ook goed? Wou eerst de 18 nemen maar was iets over het budget.

Prijs kwaliteit vind ik dat persoonlijk zeker een van de betere. Maar ik blijf erbij het hangt van je voorkeur af, hoewel een kenner deze whisky nooit zal afkeuren want het is goed gemaakt. ja de 18 is al wat duurder dan ga je al richting de 60 €.

casualties
18 december 2012, 13:08
HP 18 is volgens kenners de beste whisky prijs-kwaliteit.

Heb de meeste whisky's al gedronken die in dit topic vermeld staan. Als sommelier ook wel interesse in andere dranken dus altijd een gouden kans om vanalles te proeven waar ik werk. Mijn favorieten momenteel:

- glenfarclas 105 cask strength
- three woods auchentoshan
- Arran 1998
- Longmore 16y

voor zij die in Antwerpen wonen.. Google even "de poldenaar".. Een speciaalzaak waar je voor zeer scherpe prijzen een enorm aanbod whisky's e.d. kan vinden. Ps: werk niet in deze zaak dus geen reclame, gewoon een tip.

warre
18 december 2012, 13:33
iemand al de belgian owl geproefd ? stond paar jaar terug als goed aangeschreven en denk er aan om die mss als kado te kopen. Maar graag eerst wat info?

belgian owl, goed of niet ?

Yenneman
18 december 2012, 19:19
Belgian Owl vind ik zeker te pruimen, maar is vreselijk duur...

Straddle
18 december 2012, 19:35
iemand al de belgian owl geproefd ? stond paar jaar terug als goed aangeschreven en denk er aan om die mss als kado te kopen. Maar graag eerst wat info?

belgian owl, goed of niet ?

Niets speciaals imo. Je kan die drinken in verschillende Leuvense cafés.

casualties
19 december 2012, 18:29
Belgian owl, veel te duur voor wat het is. Zit wel potentieel in though en ben benieuwd hoe ie gaat zijn als ze een oudere uitbrengen.

hakri
20 december 2012, 11:25
Niets speciaals imo. Je kan die drinken in verschillende Leuvense cafés.

Als je em op cadé drinkt moet je natuurlijk wel opletten dat je de Belgian Owl 4 jarige whisky krijgt en niet de gewone spirit.

Ook altijd aan te raden; Single Cask uitgaves van Whisky. Zo heb ik zelf thuis de Laphroaig 18 Single Cask - Cask Strength en deze vind ik zeker en vast te pruimen.

Een sidenote voor de whisky liefhebbers die ook eens graag iets anders drinken, raad ik echt deze cognac aan:

Fillioux single cask 1970 - 38 - 44.00% - 0.700L - MH - 62.0 €

Necreo
20 december 2012, 13:35
Ik heb men absolute topper in single malts nog niet gevonden, als blend heb ik wel de sterke voorkeur voor Chivas, heb net een 12 yrs soldaat gemaakt, nu ga ik de 18yrs aanpakken.

Enige tips voor een goede single malt (prijs maakt niet echt uit) die eerder de hout/fruit kan op gaat. Heb het moeilijk met de charcoal/turf whisky, dus daar blijf ik liever weg.

Daarnaast ben ik ook een calvados / cognac liefhebber (Remy Martin XO) of aan goede Hennessy kan wonderen doen. Drink wel geen VS varienten enkel VSOP of hoger.

Groeten,

Dennoman
20 december 2012, 13:53
Ik ken zelf vrij weinig van whisk(e)y, begin er stilletjes mee dankzij de bieren op whiskyvat die ik zo graag drink :) Iemand die ook af en toe een bourbon of rye drinkt? Ik hoor dat je qua bourbon bijna niet hoger kan dan een Pappy Van Winkle van 23 jaar, maar wat wordt er nu zo meestal als de highest-end single malt whisky beschouwd?

killyourzone
20 december 2012, 16:08
Bourbon en Rye ben ik persoonlijk geen grote fan van maar kan ook niet zeggen dat ik er al veel geprobeerd heb.
Maar wat bedoel je met de highest end single malt? Je hebt de bekende distillerijen maar je hebt ook exclusieve (soms onbetaalbare) flessen van bv dode distillerijen (Port Ellen, Karuizawa,...),...
Anyway, iedereen die de wereld van Whisky wil beginnen verkennen kan ik van harte Ralfystuff zijn youtube kanaal (en website) aanraden.
ralfystuff - YouTube (http://www.youtube.com/user/ralfystuff?feature=watch)

Dennoman
20 december 2012, 17:04
Met high-end bedoel ik of er een zekere objectieve standaard bestaat wat betreft kwaliteit (bvb. gebruikte vaten of zuiverheid van ingrediënten). Ik denk dat in het geval van Pappy Van Winkle (wat in principe een merknaam is voor een type Buffalo Trace denk ik) het vooral wordt gecreëerd door de zeldzaamheid ervan?

casualties
20 december 2012, 17:16
Enige tips voor een goede single malt (prijs maakt niet echt uit) die eerder de hout/fruit kan op gaat. Heb het moeilijk met de charcoal/turf whisky, dus daar blijf ik liever weg.

Hier enkele regio's die vrij hard focussen op je voorkeur. Tussen haakjes vind je enkele whisky's

- Lowlands (Auchentoshan classic, Auchentoshan Three Woods, Glenkinchie 12y)
- Central Highlands (Dalwhinnie 15y, Edradour 10y)
- Eastern Highlands (Glendronnach 12y, anCnoc 12y, Ardmore traditional cask)
- Speyside (Glenfiddich 12y, Glenfiddich solera 15y, Aberlour 12y, Balvenie, Glenfarclas 105)
- Northern Highlands (Glenmorangie 10y, Clynelish 14y, Dalmore 12y)
- Western Highlands (Oban 14y, Ben Nevis 10y)

Als ik enkele zelf kan aanraden uit bovenstaande zou ik zeggen
- Dalwhinnie 15y (fruitig & mild)
- Glenmorangie 10y (fruitig)
- Knockando 12y (meest fruitige van mn lijstje.. zeer toffe instap whisky)
- Oban 14y (licht ziltig, opvoeding door hout domineert)
- Auchentoshan (is een zeer milde whisky omdat die 3x gedistilleerd ipv 2x)

meeste van deze zullen tss de 30-50euro gaan. In die prijs vind je echt wel goeie flesjes hoor. Het is niet nodig om in het begin voor zeldzamere dingen te gaan dan basis producten.

Sir. K
20 december 2012, 17:25
Goeie aanraders denk ik voor die prijsklasse. Een andere aanrader voor ongeveer 30 euro is een Deerstalker 12 yo allt a bhainne. Leren kennen op een proeverij en direct goed bevonden. Zeker voor die prijs :)

ikbenben
20 december 2012, 17:33
Als je em op cadé drinkt moet je natuurlijk wel opletten dat je de Belgian Owl 4 jarige whisky krijgt en niet de gewone spirit.

Enkele jaren geleden heb ik de spirit van 17 maanden gekocht op het whisky festival. De whisky zelf was toen al uitverkocht voordat er al flessen van gebotteld waren.

Daarnaast ben ik ook een calvados / cognac liefhebber (Remy Martin XO) of aan goede Hennessy kan wonderen doen. Drink wel geen VS varienten enkel VSOP of hoger.

Ik kan een Glen Ord of een Dalwhinnie 15 wel aanraden, 2 van mijn favorieten van de niet-rokerige/turf whiskies.
Van de rokerige/turf is 1 van mijn favorieten de Caol Ila CS.

Van de Cognac's drink ik wel graag een Hennessy VSOP - Fine De Cognac. Onlangs ook nog een Baron Otard VSOP gekocht en bevalt mij ook wel.

Momenteel heb ik deze nog in huis :
Ardbeg 10, Blackadder Smoking Islay 57,7%, Dalwhinnie 15, Glenfiddich Solera 15, Gentleman Jack en de gewone Jack voor als ik eens zin heb in een whisky cola.

Over de loop der jaren zelf toch al veel verschillende whiskies gedronken, had zelfs een collectie van de flessen maar heb ze onlangs weg gedaan wegens plaatsgebrek.

Bruine rum drink ik ook wel nog graag maar ik zou er mij eens wat meer moeten in verdiepen want ik weet niet echt wat daar aanraders in zijn, heb momenteel enkel een fles Havanna Club staan.

ikbenben
20 december 2012, 17:46

meeste van deze zullen tss de 30-50euro gaan. In die prijs vind je echt wel goeie flesjes hoor. Het is niet nodig om in het begin voor zeldzamere dingen te gaan dan basis producten.

Ook 1tje van mijn favorieten.

Ik probeer ook meestal wel in de prijsklasse >50€ te blijven, tenzij ik mezelf eens écht wil verwennen.

De Dalwhinnie 15 heb ik trouwens HIER (http://www.drankgigant.nl/aanbieding/whisky/dalwhinnie-15-year.html) besteld, staat net in aanbieding. Scheelt toch wel een pak tov de drankcentrale hier in de buurt.

killyourzone
20 december 2012, 17:57
Met high-end bedoel ik of er een zekere objectieve standaard bestaat wat betreft kwaliteit (bvb. gebruikte vaten of zuiverheid van ingrediënten). Ik denk dat in het geval van Pappy Van Winkle (wat in principe een merknaam is voor een type Buffalo Trace denk ik) het vooral wordt gecreëerd door de zeldzaamheid ervan?

Moeilijke vraag, ik denk dat je altijd bedrijven zal hebben die kwaliteit hoger in het vaandel dragen dan andere. Ik weet wel dat voor bv die vaten echt veel geld wordt betaald. Hoe langer de makers bestaan hoe unieker hun vaten ook wel zullen zijn denk ik. Het is iig een feit dat je zo goed als nooit dezelfde whisky zal hebben als je bv een fles gebotteld uit 2010 en één uit 2012 koopt ook al zijn het bv allebei 12y oude Highland Park flessen of zelf twee uit hetzelfde jaar maar uit andere vaten. Daarom dat er ook veel cask nummers staan bij de duurdere flessen, bv deze (cask 162): http://www.whiskysite.nl/nl/Karuizawa/Karuizawa-1981-Cask-162
Hoe ouder een whisky is hoe meer er ook van verloren gaat (the angel share) en hoe minder er dus in een vat zit. Neem daarbij dat er sowieso minder vaten 20 jaar te rijpen gaan liggen dan die van 10 jaar en het dus vraag en aanbod gewijs duurder wordt, daarom dat die Pappy Van Winkle van 23 jaar zo duur is.

@Necreo: als je een 60 euro wilt spenderen, Hakushu 12y. Echt super lekkere fruitige Japanse whisky.

Bruine rum drink ik ook wel nog graag maar ik zou er mij eens wat meer moeten in verdiepen want ik weet niet echt wat daar aanraders in zijn, heb momenteel enkel een fles Havanna Club staan.

Pyrat XO Reserva is mijn favoriete rum, Diplomatico reserva exclusiva is er ook een hele lekkere.

ikbenben
20 december 2012, 18:31
Pyrat XO Reserva is mijn favoriete rum, Diplomatico reserva exclusiva is er ook een hele lekkere.

Thx :niceone:
Net eens wat zitten over opzoeken en beide zijn idd precies wel toppers, met lichte voorkeur naar de Pyrat.
Maar zal nog eventjes mee wachten want heb nog maar net de Dahlwinnie gekocht.

[LRRP]
20 december 2012, 19:21
Mijn barkast is reeds goed gevuld, eigenlijk aan de overvolle kant. Enkel mankeer is nog een "deftige" fles wiskey. Ik heb geen tijd zin om daarvoor naar een speciale winkel te gaan. Iets deftig uit de colruyt?

Fides
20 december 2012, 19:24
;17085210']Mijn barkast is reeds goed gevuld, eigenlijk aan de overvolle kant. Enkel mankeer is nog een "deftige" fles wiskey. Ik heb geen tijd zin om daarvoor naar een speciale winkel te gaan. Iets deftig uit de colruyt?

Uit het lijstje van casualties (http://www.9lives.be/forum/17084758-post91.html)

Deze 2 zijn als ik me niet vergis verkijgbaar in de colruyt.

nonkel wulle
20 december 2012, 19:27
Heb al heel wat whisky gedronken, maar de beste dat ik mij kan herinneren is Green Spot.

casualties
20 december 2012, 23:57

Zacapa, Diplomatico, Plantacion, trois rivières, barbancourt.. Ik heb zelf nog niet echt een structuur gevonden in rum zoals in bv whisky waar ge en streek een bepaalde stijl kunt toeeigenen. Hebben bij ons id bar rum van de meeste landen maar ze verschillen onderling meer in de manier waarop ze gemaakt zen. Grootste verschil wa ik tot nu toe gemerkt heb is of ze gemaakt zijn van de molasse van suiker of van echt suikerriet en of er karamel is toegevoegd tijdens de rijping.

casualties
21 december 2012, 00:01
Goeie aanraders denk ik voor die prijsklasse. Een andere aanrader voor ongeveer 30 euro is een Deerstalker 12 yo allt a bhainne. Leren kennen op een proeverij en direct goed bevonden. Zeker voor die prijs :)

thanks. Dat zijn degene die ik zelf graag drink (en waar ik mee begonnen ben) en die ik aan onze klanten aanraad die pas in contact gekomen zijn met whisky, of graag fruitige whisky's drinken. Je kan altijd nog betere stuff schenken zoals een bunnahabain waves, aberlour abund'ahd, glenrothes ed maar best altijd beginnen bij de "basic" whisky.

Kvothe
21 december 2012, 00:12
Vraagje: als kerstgeschenk zou ik iemand een fles whisky willen geven. Ik heb hier een Glenmorangie Original en Glenmorangie Lasanta staan. Ik vermoed dat de Lasanta beter is en dat ik dus eerder die zou moeten schenken?

Utred
21 december 2012, 00:14
;17085210']Mijn barkast is reeds goed gevuld, eigenlijk aan de overvolle kant. Enkel mankeer is nog een "deftige" fles wiskey. Ik heb geen tijd zin om daarvoor naar een speciale winkel te gaan. Iets deftig uit de colruyt?

Talisker 10yo is mijn favoriet in de colruyt, maar de meeste van mijn vrienden drinken die niet graag. Nogal een sterke smaak.

Yenneman
21 december 2012, 02:10
Vraagje: als kerstgeschenk zou ik iemand een fles whisky willen geven. Ik heb hier een Glenmorangie Original en Glenmorangie Lasanta staan. Ik vermoed dat de Lasanta beter is en dat ik dus eerder die zou moeten schenken?

Neem de Original maar, de Lasanta heeft een zeer sterke (overdreven) sherrysmaak -en geur. Ik ben een grote Glenmorangiefan, maar de Lasanta is wel het zwakke broertje.

Necreo
21 december 2012, 09:15
Hier enkele regio's die vrij hard focussen op je voorkeur. Tussen haakjes vind je enkele whisky's

- Lowlands (Auchentoshan classic, Auchentoshan Three Woods, Glenkinchie 12y)
- Central Highlands (Dalwhinnie 15y, Edradour 10y)
- Eastern Highlands (Glendronnach 12y, anCnoc 12y, Ardmore traditional cask)
- Speyside (Glenfiddich 12y, Glenfiddich solera 15y, Aberlour 12y, Balvenie, Glenfarclas 105)
- Northern Highlands (Glenmorangie 10y, Clynelish 14y, Dalmore 12y)
- Western Highlands (Oban 14y, Ben Nevis 10y)

Als ik enkele zelf kan aanraden uit bovenstaande zou ik zeggen
- Knockando 12y (meest fruitige van mn lijstje.. zeer toffe instap whisky)
- Auchentoshan (is een zeer milde whisky omdat die 3x gedistilleerd ipv 2x)

Thanks, :applause: zal ik allemaal eens gaan proberen.
Plan een flesje of 5-10 aan te kopen beetje afhankelijk van wat mijn lokale handel hier heeft staan.

Laat je wel wat weten wat me beviel !

desolation
21 december 2012, 09:40
Zacapa Centenario is naar mijn goesting diegene die er met kop en schouders bovenuit steekt. Kost natuurlijk wel een dikke 100EUR per fles, maar tis echt de moeite.

ikbenben
21 december 2012, 10:16
Zacapa Centenario is naar mijn goesting diegene die er met kop en schouders bovenuit steekt. Kost natuurlijk wel een dikke 100EUR per fles, maar tis echt de moeite.

De "gewone" 23 jaar valt goed mee van prijs, de XO gaat idd al naar de 90€ op.

Rocknsad
21 december 2012, 20:05
Ben geen whisky kenner, maar heb puur op gevoel in de winkel een fles Yamazaki van 10j oud gekocht als cadeau voor iemand, gewoon omdat die enorm origineel leek. Is dit eigenlijk een goeie fles voor de kenners?

ikbenben
21 december 2012, 21:02
Heb deze ook gehad en vond deze zeer goed.

Yenneman
21 december 2012, 23:50
Yamazaki 10yo is inderdaad een aanrader.

casualties
22 december 2012, 02:01
Yamazaki 10yo is sowieso prijs kwaliteit niet slecht. Leuke basis whisky maar niet complex.

Muscleduck
22 december 2012, 02:35
Kleine vraag: Ik zou mijn beste maat een fles cadeau doen voor kerst/nieuwjaar. Hij drinkt graag Jack Daniel's en Glenfiddich (weet niet welke). Iemand advies? Van prijzen heb ik niet echt verstand, maar binnen de perken houden liefst. Desnoods een kleinere fles van hogere kwaliteit. Pak ma een 30-40-tal euro?

Implar
22 december 2012, 09:21
Gisteren ben ik voor de eerste keer naar een proeverij geweest, enorm aangenaam moet ik zeggen :) Ideaal voor een beginnend whiskydrinker om eens verschillende zaken te proeven. Deze stonden op het programma:

- Glendronach 12y
- Tomintoul 12y
- Cragganmore Distillers Edition
- Isle of Jura 1999 vintage
- Coal Ila 2004 Saint & Peat edition
- Port Charlotte 10y

Voor mij sprong vooral de Port Charotte eruit, fantastische whisky. Geturft, maar niet overheersend. De Coal Ila vond ik veel te sterk geturft, al moet ik zeggen dat hij na 15min in het glas wel beter was.
Jura vintage 1999 was ook verrassend lekker.
De minste van de avond vond ik de Cragganmore, vrij zwakke neus, niet memorabel.

Op het einde deed iemand nog een traktatie, een Glendronach Cask Strenght (batch 1).
Er staat geen leeftijd op de fles, maar hij is wel non chill-filtered en no added colour. Toch was hij de donkerste whisky van de avond, er zaten dus waarschijnlijk wel een paar vaten oude whisky bij. Het was een enorm verschil met de eerder geproefde Glendronach 12yo, de cask strenght had veel meer complexiteit.

Al bij al een zeer geslaagde avond, voor herhaling vatbaar!

ikbenben
22 december 2012, 09:39
Kleine vraag: Ik zou mijn beste maat een fles cadeau doen voor kerst/nieuwjaar. Hij drinkt graag Jack Daniel's en Glenfiddich (weet niet welke). Iemand advies? Van prijzen heb ik niet echt verstand, maar binnen de perken houden liefst. Desnoods een kleinere fles van hogere kwaliteit. Pak ma een 30-40-tal euro?

Als hij graag Jack drinkt zou ik zoeken achter een Gentleman Jack, die is wat zachter van smaak dan de N°7.
Jack Daniel's Gentleman Jack American Whiskey: Whisky Marketplace België (http://www.whiskymarketplace.be/whiskey/jack-daniels-gentleman-jack-tennessee-whiskey)

Godlessarto
22 december 2012, 14:07
Gentleman is idd zeer lekker.
je kannem ook een speciale geve : Single Barrel is fantastisch eventueel. Maar dan betaal je al iets meer. Maar het verschil proef je.

ikbenben
22 december 2012, 16:30
Gentleman is idd zeer lekker.
je kannem ook een speciale geve : Single Barrel is fantastisch eventueel. Maar dan betaal je al iets meer. Maar het verschil proef je.

Idd, Single Barrel of een Silver Select is ook zeer goed, maar wel iets duurder.

Muscleduck
24 december 2012, 01:55
Merci voor de suggesties, maar ik zoek misschien eerder iets wat niet vaak in de supermarkt ligt, dat de doosnee mens niet kent. Als dat er is voor die prijs natuurlijk.

cura
24 december 2012, 10:17
Merci voor de suggesties, maar ik zoek misschien eerder iets wat niet vaak in de supermarkt ligt, dat de doosnee mens niet kent. Als dat er is voor die prijs natuurlijk.

Ik zou wreed content zijn met deze: Benriach 12yo Sherry matured single malt scotch whisky | Shop Search Results (http://www.thebondingdram.eu/en/WhiskyShop/ShopSearchResults/tabid/133/ProductName/BenRiach/ProductID/153/Default.aspx?txtSearch=*&SortField=ProductName%2cUnitCost+DESC)

'k Ben eveneens een Glenfiddich liefhebber, dus misschien valt dat bij hem ook in de smaak. :)
Jack Daniels vind ik eerder iets voor mixdoeleinden. :unsure:

ikbenben
24 december 2012, 10:52

Gentleman Jack ga je niet zomaar vinden in de supermarkt hoor en de gemiddelde mens kent deze ook niet ;)

Ik zou wreed content zijn met deze: Benriach 12yo Sherry matured single malt scotch whisky | Shop Search Results (http://www.thebondingdram.eu/en/WhiskyShop/ShopSearchResults/tabid/133/ProductName/BenRiach/ProductID/153/Default.aspx?txtSearch=*&SortField=ProductName%2cUnitCost+DESC)

'k Ben eveneens een Glenfiddich liefhebber, dus misschien valt dat bij hem ook in de smaak. :)
Jack Daniels vind ik eerder iets voor mixdoeleinden. :unsure:

Glenfiddich vind ik eerlijk gezegd ook een whisky voor te mixen.
De gewone Jack °7 is voor mij ook dé mixwhisky.

Muscleduck
24 december 2012, 14:39
Gentleman Jack ga je niet zomaar vinden in de supermarkt hoor en de gemiddelde mens kent deze ook niet ;)

Ah pardon :) Ik kom niet vaak in de supermarkt maar dacht dat ik die daar al gezien had. Mijn vader drinkt ook graag een glaasje Whiskey (Chivas denk ik), 'k zal het bij hem eens gezien hebben dan.

EDIT: Cura, jij al zelf op die site besteld? Betrouwbaar?

Flunitrazepam
24 december 2012, 16:08
iemand een gedacht of dit (http://www.drankgigant.nl/glenfiddich-12-year-1.html) een goede whisky is?

Die staat hier, maar idk of ik er het best cola bij drink. :unsure:

Utred
24 december 2012, 16:27
Zeker niet slecht, maar ook niet fantastisch imo. Nogal zacht van smaak; ideaal om whisky te leren drinken.

Flunitrazepam
24 december 2012, 16:42
De vorige keren dat ik whisky (puur) heb willen leren kennen is het niet goed afgelopen.

zal er wel cola bij doen. :p

Implar
24 december 2012, 18:01
Zo verschrikkelijk jammer om cola bij een single malt te doen, gebruik daar een goedkope J&B voor ofzo.

aXl_
24 december 2012, 18:38
De vorige keren dat ik whisky (puur) heb willen leren kennen is het niet goed afgelopen.

pak dan een flut-whiskey zoals j&b of WL. Kost de helft en in een whiskey-cola proef je dat verschil toch niet.

Deftige whiskey's in mix-drinks gebruiken is idd zonde.

Flunitrazepam
24 december 2012, 18:41
pak dan een flut-whiskey zoals j&b of WL. Kost de helft en in een whiskey-cola proef je dat verschil toch niet.

Dan gebruik ik deze whisky niet om te mengen!

aXl_
24 december 2012, 18:45
Dan gebruik ik deze whisky niet om te mengen!

Nu, als je wil beginnen met whiskey's te verkennen is deze, zoals hierboven al aangehaald, idd een goeie door z'n vrij zachte smaak.

loyezthijs
24 december 2012, 20:04
Ik heb hier twee flessen whisky gekregen, en ik vroeg me af of jullie me er wat meer van kunnen vertellen? Waarde, ervaringen, smaak,...
- Ainslie's choice Scotch Whisky van 1989
- Teacher's Highland Cream Scotch Whisky, het jaartal is er niet bij vermeld maar ik vermoed ook eind jaren '80.

The Magical Taz
24 december 2012, 20:21
Flesje Caol Ila onder de boom, good times...

casualties
24 december 2012, 21:33
iemand een gedacht of dit (http://www.drankgigant.nl/glenfiddich-12-year-1.html) een goede whisky is?

Die staat hier, maar idk of ik er het best cola bij drink. :unsure:

een goeie basis fles om mee te beginnen. Dit is een single malt, gemaakt van 1 graansoort. Deze ga je best alleenstaand drinken met evt een glasje water erbij.

Blended whisky (JD, Chivas, J Walker, Famous Grouse, enz ) zijn een mengeling (= hence "blend") van diverse graansoorten. Je kán deze los drinken maar meestal worden deze gebruikt om te mengen met frisdrank of in cocktails.

;)

Flunitrazepam
24 december 2012, 21:37
een goeie basis fles om mee te beginnen. Dit is een single malt, gemaakt van 1 graansoort. Deze ga je best alleenstaand drinken met evt een glasje water erbij.

Blended whisky (JD, Chivas, J Walker, Famous Grouse, enz ) zijn een mengeling (= hence "blend") van diverse graansoorten. Je kán deze los drinken maar meestal worden deze gebruikt om te mengen met frisdrank of in cocktails.

;)

Dank u!

Zal het eerst eens puur proberen.

ikbenben
25 december 2012, 02:00

Een gewone Glenfiddich kost even veel als een Jack Daniels dus puur op prijs gekeken maakt het niet veel uit.

;)

Jack Daniels is geen blended maar een bourbon ;)

casualties
25 december 2012, 03:38
lol my bad :)

Pieter3770
25 december 2012, 13:44
Gisteren Aberfeldy aan mijn broer gegeven, op aanraden van de brouwer nadat ik als kenmerken gegeven had: zachte afdronk en geen turf smaak.

Later op de avond goedgekeurd!!

aXl_
25 december 2012, 14:00
Een gewone Glenfiddich kost even veel als een Jack Daniels dus puur op prijs gekeken maakt het niet veel uit.

en omdat je in cola toch niet proeft wat je er in giet zou ik daarvoor J&B of William Lawson (+- 12 euro) gebruiken ^^.
Johnny Walker black kost ook evenveel als Glenfiddich, maar het is niet omdat er "blended" op staat dat het sowieso in cola moet eindigen :p.

Muscleduck
25 december 2012, 14:17
We hebben onze pa een fles Glenfarclas 15 years old, Single Highland (http://www.masterofmalt.com/whiskies/glenfarclas-15-year-old-whisky/) gegeven voor Kerst :) Goedgekeurd. Zelf eens geproefd, ja wablief, straffe boel. Ik drink nu wel nooit alcohol.

Necreo
25 december 2012, 17:47
Ben voor een fles glenkichie 12yrs gegaan, gisteren goed glas van gedronken, voor mij een leuke whisky helaas wel sterk alcoholisch in zijn afdronk.
Ik durf daar zeker mijn blend favoriet (Chivas 18yrs) naast te zetten.

En zeker nier alle blends in cola gieten, goed zot... Er zijn zalige blends op de markt die zelfs goede single Malts het nakijken geven!

Implar
25 december 2012, 18:30
Vandaag van mijn schoonbroer een boek over whisky cadeau gekregen: "Whisky: Distilleerderijen en merken uit de hele wereld" van Marc A. Hoffmann.

Het ziet me er wel interessant uit, straks eens beginnen lezen :)

ikbenben
25 december 2012, 20:11
en omdat je in cola toch niet proeft wat je er in giet zou ik daarvoor J&B of William Lawson (+- 12 euro) gebruiken ^^.
Johnny Walker black kost ook evenveel als Glenfiddich, maar het is niet omdat er "blended" op staat dat het sowieso in cola moet eindigen :p.

Bwa, een whisky cola met Jack Daniels proef je wel hoor, die smaakt veel beter dan met bv een Johnnie Walker.

Das waar, je hebt natuurlijk ook lekkere blends maar dan moet je al in een iets hogere prijsklasse gaan.
Een Dimple bv schijnt ook wel vrij lekker te zijn.

ikbenben
26 december 2012, 12:00
Bon, morgen dus deze rum gaan afhalen :
Diplomatico Reserva Exclusiva rum from Venezuela giftpack with 2 glasses | Whisky Shop (http://www.thebondingdram.eu/en/WhiskyShop/tabid/71/CategoryID/40/List/0/catpageindex/2/Level/a/ProductID/710/Default.aspx)
Ben eens benieuwd, schijnt een echte topper te zijn :)

casualties
26 december 2012, 15:06
Diplomatico Reserva Exclusiva rum from Venezuela giftpack with 2 glasses | Whisky Shop (http://www.thebondingdram.eu/en/WhiskyShop/tabid/71/CategoryID/40/List/0/catpageindex/2/Level/a/ProductID/710/Default.aspx)

solid keuze!:woohoo:

ikbenben
27 december 2012, 17:28
Net afgehaald en geproefd.
Dit is dus volledig mijn smaak van rum, de geur en smaak van caramel en bruine suiker met een lichte toets van noten :drool:

BeeLz
2 januari 2013, 00:36
Een paar dagen geleden een Suntory Hibiki van 17jaar gedronken, veruit de lekkerste blend die ik reeds heb gedronken :drool:, kon perfect doorgaan als een schotse 18+yo single malt, alleen jammer van het prijskaartje :p

Yenneman
7 januari 2013, 19:09
'k Heb mezelf nog eens laten gaan en twee superbe flessen gekocht: een Littlemill 1991 van Exclusive Malts en een Clynelish 1997 van Berry Bros. & Rudd :-)
Genieten!

Fonskuh
7 januari 2013, 19:33
Kent iemand Drambuie? Das een whisky likeur op basis van single malt whisky met honing en kruiden. Enorm zoet maar mijn favoriete drank (naast whisky zelf).

killyourzone
8 januari 2013, 15:15
Kent iemand Drambuie? Das een whisky likeur op basis van single malt whisky met honing en kruiden. Enorm zoet maar mijn favoriete drank (naast whisky zelf).

Klinkt niet slecht, ga ik eens moeten proberen. Ik ben ook wel fan van honingrum, ook zoet en super lekker. Alleen vrij gevaarlijk, voor je het weet heb je een halve fles op. Hoeveel alcohol zit er in die Drambuie?

Edit: Daarjuist naar de slijter geweest en ik heb een fles mee, ben benieuwd! Bedankt voor de tip iig.

Fonskuh
8 januari 2013, 20:16
Geniet er van! Das mijn poker drankske :)

ikbenben
8 januari 2013, 22:47
Je hebt ook Jack Daniels Honey :
Jack Daniels Honey + proefflesje ! | Online Kopen & Bestellen van 6000 Dranken (http://www.drankgigant.nl/jack-daniels-honey.html)

killyourzone
9 januari 2013, 09:16
Drambuie gisterenavond getest en goedgekeurd! Een whisky versie van honingrum maar met evenveel alcohol als de meeste whisky (40%, mijn honingrum is maar 20%) waardoor ik er niet te snel van ga drinken. Super!

Die Jack Daniels nog nooit gezien, als ik hem eens tegenkom zal ik het ook eens testen.

Jeelep
13 januari 2013, 18:11
Ik heb mij laatst deze aangeschaft The Balvenie Doublewood (http://www.drankgigant.nl/the-balvenie-12-year-double-wood.html)
een aanrader

Die Drambuie moet ik zeker eens testen, klinkt veelbelovend

WASP
15 januari 2013, 11:12
Ik heb deze Jack Daniels honingversie staan, cadeautje nadat mijn gewone fles op was. Het is mierenzoet maar wel ok. Mijn madam drinkt dat spul natuurlijk ook graag, zij drinkt ook gewone whisky maar dat is voor haar eerder een inspanning dan ontspanning. Daarom is deze natuurlijk wel interessant voor haar.
De JD Honey is meer een 'shot' dan iets dat je echt degusteert. Het lijkt me vooral een introductie tot Bourbon voor beginners en dan doet het me nog meer denken aan een spaanse digestif. Ik moet wel zeggen dat ze de honing smaak juist hebben. Het lijkt alsof ze echte honing hebben gebruikt (staat ook zo op de fles) maar dat lijkt me economisch en productie-technisch moeilijk haalbaar. Anyway, voor alle die-hard single malt'ers: afblijven. Voor de whisky-fans met een ega of vrienden die weinig tot geen whisky drinken: dan kan je deze kopen.

killyourzone
15 januari 2013, 15:49
Ik heb deze Jack Daniels honingversie staan, cadeautje nadat mijn gewone fles op was. Het is mierenzoet maar wel ok. Mijn madam drinkt dat spul natuurlijk ook graag, zij drinkt ook gewone whisky maar dat is voor haar eerder een inspanning dan ontspanning. Daarom is deze natuurlijk wel interessant voor haar.
De JD Honey is meer een 'shot' dan iets dat je echt degusteert. Het lijkt me vooral een introductie tot Bourbon voor beginners en dan doet het me nog meer denken aan een spaanse digestif. Ik moet wel zeggen dat ze de honing smaak juist hebben. Het lijkt alsof ze echte honing hebben gebruikt (staat ook zo op de fles) maar dat lijkt me economisch en productie-technisch moeilijk haalbaar. Anyway, voor alle die-hard single malt'ers: afblijven. Voor de whisky-fans met een ega of vrienden die weinig tot geen whisky drinken: dan kan je deze kopen.

Sorry, maar dat vind ik maar zever hoor. 't Is niet omdat iets zoet is dat het een vrouwendrank is. Ik drink ook super graag een single malt (Hakushu 12y is momenteel mijn favoriet) of een goeie blend (Big Peat), maar zo'n Drambuie is een mooie (en lekkere) afwisseling, verandering van spijs doet eten hé. ;)

WASP
15 januari 2013, 17:58
Sorry, maar dat vind ik maar zever hoor. 't Is niet omdat iets zoet is dat het een vrouwendrank is. Ik drink ook super graag een single malt (Hakushu 12y is momenteel mijn favoriet) of een goeie blend (Big Peat), maar zo'n Drambuie is een mooie (en lekkere) afwisseling, verandering van spijs doet eten hé. ;)

Ik had het dus wel degelijk over Jack Daniels Honey en niet Drambuie (voor de duideijkheid). En ik drink ook eens graag een cointreauke. Ik wil me dus in geen geval in het kamp van de rabiate single malt fundi's plaatsen die dit forum frequenteren en een broertje dood hebben aan de populaire whisky merken. Integendeel zelfs (kijk eerdere posts). Ikzelf zou denk ik wel gebaat zijn bij de info in mijn eerdere post staat. ik wilde hiermee duidelijk maken dat de mensen van JD een toffe oefening hebben gemaakt maar dat dit op geen enkele manier de klassieke bourban-fan beoogt. Het is een commerciële zet die nieuwe fans zoekt van Jack Daniels. En volgens mij dan eerder bij het vrouwelijke publiek...
Anyway, proef hem zeker, ik kan hem appreciëren maar prefereer de 'original' als ik iets zoeter wil drinken.

killyourzone
17 januari 2013, 16:00
Aangezien die Drambuie ook een honing based whisky is neem ik aan dat uw mening nogal gelijkaardig zal zijn aan die JD Honey. Er is volgens mij wel een grote groep mensen die graag alcoholische dranken met honing erin drinken. Maar dat gezegd zijnde, ik ga eerst eens die JD honey moeten proeven idd, voor hetzelfde geld is het totaal niet te vergelijken met honingrum of Drambuie dus ga ik me er verder niet over uitspreken.

xIO3Y
21 januari 2013, 10:44
Iemand een idee waar je de Braeval Deerstalker 12yo in regio Antwerpen kunt krijgen? Of eventueel een vergelijkbare (single malt) fles qua prijs/kwaliteit. Zou een verjaardagscadeau zijn en wil niet de zoveelste zijn die komt aanzetten met een fles J&B of Johnnie Walker.

bjoerk
22 januari 2013, 01:55
Ik heb mij laatst deze aangeschaft The Balvenie Doublewood (http://www.drankgigant.nl/the-balvenie-12-year-double-wood.html)
een aanrader

Een van de beste single malts die je kan krijgen voor die prijs. Moest je het budget hebben voor de PortWood 21 year Old Balvenies. Een van de beste whiskeys die ik al gedronken heb, maar redelijk prijzig.

Iemand een idee waar je de Braeval Deerstalker 12yo in regio Antwerpen kunt krijgen? Of eventueel een vergelijkbare (single malt) fles qua prijs/kwaliteit. Zou een verjaardagscadeau zijn en wil niet de zoveelste zijn die komt aanzetten met een fles J&B of Johnnie Walker.

Als je dicht bij de kanten van mol woont op de markt in mol is ne winkel genaamd hardies, die kan zowat elke courante whiskey krijgen. Maar dat zal je in de meeste whiskey special zaken of dergelijke krijgen.

Allesinds heb ik me dit weekend eens uit het vertrouwde schotland begeven, en heb ik de Redbreast 12 year old irish whiskey. Binnenkort eens openen, tweede ierse whiskey die ik ga proeven naast de bushmills.

Barbarossa
22 januari 2013, 03:01

Bedankt voor de tip.
Ik moest vroeger niks van rum hebben tot ik bij ne maat de Barrel Proof van Bacardi had geproefd, die was zo damn lekker. :eek:

Dus wat meer naar rum zitten zoeken.
De eerste fles dat ik heb aangekocht was een Pampero Seleccion, vond ik zeer lekker.
Daarna de Pampero Aniversario, die vond ik nog beter. :cool:
En dat is zowat de huidige rumkennis, binnenkort de bar nog wat uitbreiden. :D

wiseguy444
22 januari 2013, 06:18
Deze honing-rum uit Tenerife kan mij ook smaken.
Ik heb hier nog een fles van staan.
Ron Miel Artemi
http://www.rum.cz/galery/eur/es/artemi/img/es49.jpg
http://www.rum.cz/galery/eur/es/artemi/img/es_126.jpg

ikbenben
22 januari 2013, 10:47
Bedankt voor de tip.
Ik moest vroeger niks van rum hebben tot ik bij ne maat de Barrel Proof van Bacardi had geproefd, die was zo damn lekker. :eek:

Dus wat meer naar rum zitten zoeken.
De eerste fles dat ik heb aangekocht was een Pampero Seleccion, vond ik zeer lekker.
Daarna de Pampero Aniversario, die vond ik nog beter. :cool:
En dat is zowat de huidige rumkennis, binnenkort de bar nog wat uitbreiden. :D

Wel, ik kan deze alvast aanraden ;)

Riverdale27
22 januari 2013, 17:48
Zijn er nog goede whisky's die iemand mij kan aanraden? Ik ben een echte Lagavulin 16yr fan... Ik dacht al aan Talisker 10yr of Highland Park 12yr, misschien Coal Ila 12yr

Riverdale27
22 januari 2013, 17:50

Hebben ze die niet bij Huis Verloo? Daar hebben ze toch een mooie collectie. Misschien even bellen om te vragen, en anders bestellen?

Huis Verloo Rookwaren, luxe en verfijning (http://www.huisverloo.be/)

Riverdale27
22 januari 2013, 18:04

In een Glenfiddich zou ik toch geen cola doen hoor. Laat die fles dan staan en gebruik een goedkopere fles, want er zijn vast mensen in je familie of vriendenkring die zullen genieten van een Glenfiddich 12 als ze op bezoek komen. Inderdaad ideaal om mee te starten. Ikzelf ben begonnen met Glenfiddich 15. Later ook de 18 en 12 gekocht, maar ondertussen op zoek naar de iets minder commerciële pareltjes.

Ik kan eigenlijk ook wel genieten van een gewone goedkope Johnnie Walker Red Label. Het is geen topper, maar er zit toch een zeker peaty karakter in. Elke avond een uit een fles van 40 euro drinken is beetje duur :)

MetalG
22 januari 2013, 18:17
Ne japanse whisky! Yamazaki wel ni makkelijk te vinden, uiteraard ook single malt :p

Riverdale27
23 januari 2013, 10:12
Ne japanse whisky! Yamazaki wel ni makkelijk te vinden, uiteraard ook single malt :p

Was dat een antwoord op mijn vraag naar een Lagavulin achtige whisky, of is het gewoon een whisky die je goed vindt?

Godlessarto
21 februari 2013, 15:45
Chivas Century of Malts | WhiskyNotes (http://www.whiskynotes.be/2011/blends/chivas-century-of-malts/)

Juist deze gekocht. Blend van 100 single malts.

Iemand deze al gedronken?

didi2
22 februari 2013, 13:23
tis nu ook niet dat glenfiddich zo speciaal is eh, tis toch vooral een commercieel bekende naam, maar qua smaak vind ik het toch maar zozo hoor.
als het budget gebonden is dan begrijp ik het wel

Polle32
22 februari 2013, 13:36
@ Riverdale27: als je van peaty houdt, probeer dan eens een Ardbeg.

didi2
22 februari 2013, 14:03
ik ben nu een arran malt aan het drinken,destillation 96, bottled 2010, is mijn eerste keer maar bevalt mij voorlopig zeer goed

[LRRP]
22 februari 2013, 21:53
Ik heb hier een fles gevonden: Glenfiddich special old reserve van 1987, is die nog goed/drinkbaar na 26 jaar?

iVoll
29 maart 2013, 12:17
Hallo,

Ik ben wat sites en fora aan het afschuimen ivm een Whisky trip die ik zou willen doen binnenkort. Ik vind geregeld 4 à 5 dagen Islay, dat wil ik sowieso is gedaan hebben. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met die tour? Hoe er geraken? In groep met gids of gewoon met twee vrij naar daar gaan?

Alvast bedankt voor de info!

Om OT te posten:

Laatste aankopen: Glengoyne 21, Bunnahabhain 12 en Macallan 18.

Die Macallan steekt er voor mij persoonlijk boven uit, ongezien lekker. 1 nip en ik was in love. Ha :)

*Rebellion*
29 maart 2013, 12:25
Een goeie keuze is altijd iets van de chieftains collectie te nemen. Deze zijn gespecialiseerd in exclusieve en zeldzame whisky.
kunt ge een mooie single cask op de kop tikken als ge wilt.

Chieftain's | Independent Bottlers | Whiskysite.nl (http://www.whiskysite.nl/vmchk/Chieftain-s)

Talisker is nog altijd mijn absolute top ;)

Rocknsad
30 april 2013, 21:44
Wie heeft een goeie aanrader voor moederdag... Budget rond de 25eur en liefst iets origineels, maar wel makkelijk verkrijgbaar. Heb haar vorige keer een fles Yamazaki gekocht en die vond ze super goe

Rocknsad
7 mei 2013, 17:29
niemand? :(

killyourzone
7 mei 2013, 18:09
Nikka from the Barrel - Whisky - Sterke drank | Online Kopen & Bestellen | Whisky, Vodka, Rum, Gin, Absinth (http://www.drankgigant.nl/sterke-drank/whisky/nikka-from-the-barrel.html)

minder origineel:
Highland Park 12 Year | Online Kopen & Bestellen | Whisky, Vodka, Rum, Gin, Absinth (http://www.drankgigant.nl/highland-park-12-year.html)
Glenmorangie 10 Year - Whisky - Sterke drank | Online Kopen & Bestellen | Whisky, Vodka, Rum, Gin, Absinth (http://www.drankgigant.nl/sterke-drank/whisky/glenmorangie-10-year-1.html)
Glenfarclas 12 Year - Whisky - Sterke drank | Online Kopen & Bestellen | Whisky, Vodka, Rum, Gin, Absinth (http://www.drankgigant.nl/sterke-drank/whisky/glenfarclas-12-year.html)

Rocknsad
7 mei 2013, 19:33
Ben ondertussen nog eens naar de winkel geweest, en heb dit mee:

Goldlys Pedro Ximenez Finish 12 Years bij Best of Whisky.be (http://www.bestofwhisky.be/bestofwhisky_be/goldlys-pedro-ximenez-sherry-finish-12-yo.html)

Wel maar 28euro bij ons hier :)

koekske007
7 mei 2013, 23:58
;17278136']Ik heb hier een fles gevonden: Glenfiddich special old reserve van 1987, is die nog goed/drinkbaar na 26 jaar?

Waarschijnlijk is deze gebotteld in 1987, eenmaal een whisky gebotteld is zal hij niet meer veranderen en dus zeker niet slecht worden. Enkel als er maar een klein restje meer in je fles zit durft je smaak al eens te gaan "vliegen".

Pana
15 mei 2013, 12:11
Ziet er iemand graten in om een rum-thread te maken? Of deze thread te wijzigen naar een finer spirits thread? Ik ben een grote (beginnende) rum fan en zou hier wel graag wat over discussiëren, maar ik kan wisky niet binnekrijgen (raar maar waar) en dan lijkt het zo vreemd om hier enkel over rum te komen praten.

Anyway, heb gisteren 3 nieuwe rums en 1 tequila gekocht bij de kelderresten van carrefour. Veel leuker dan hetgeen in de gewone rekken staat.

- Havana Club Selección de Maestros
- Pyrat XO reserva
- J.Bally Rhum Vieux
- Don Julio Reposado Tequila

Ik heb nooit Tequila echt gemogen omdat ik ook altijd van die vorte shot-tequila heb gedronken. Tot de bartender van Dvars in Amsterdam mij geschoold heeft over Tequila. Dus maar eens de stap gewaagd toen ik naar mijn goeddunken een leuke fles zag staan en ik moet zeggen, het is een wereld van verschil, lekker zelfs!

De J.Bally was eigenlijk maar een gok aangezien ik dat merk niet ken.
De Pyrat XO reserva is mijn introductie in het rum-drinken en meteen ook mijn favoriet. Ongelooflijk zacht, rokerig en karamel tegelijk.
De Havana Club heb ik nog nooit geprobeerd maar ik ben er wel nieuwsgierig naar!

Ik had voor het budget van deze 4 ook een Zacapa in Huis Verloo kunnen halen maar ik denk dat het nu vooral belangrijk is dat ik verschillende smaken leer kennen en herkennen in plaats van meteen naar de good stuff te gaan.

ikbenben
15 mei 2013, 12:12
Go ahead zou ik zeggen ;)
Ben ook wel een rum fan (eigenlijk van alle spirits).

Decay
15 mei 2013, 13:17
De enigste lekkere rum die ik al gedronken heb is havana club 7 anos. Ah en Dillon of zoiets.
Ken er niet veel van, maar kan het zeker appreciëren. Lekker tequila gedronken onlangs in Il negocito in gent, naam wel vergeten want tis al eventjes geleden (bijnaam van de tequila was il commandatore).

Voor mij part mag er hier zeker een algemene spirits thread van gemaakt worden :)
Kvind het plezant dat meer en meer mensen goeie sterke drank beginnen te apprecieren.

Yenneman
15 mei 2013, 21:32
Mijn volgende aankoop wordt waarschijnlijk een US bourbon. De George T. Stagg uit 2012, met 71,4% :crazy:
Ik ben zeer benieuwd :D

Implar
15 mei 2013, 22:08
Van mij mag hier ook een algemene spirits thread van gemaakt worden, dan is er ook wat meer animo en hoewel ik vooral whisky drink ben ik niet vies van iets anders.

Onlangs een Mount Gay Extra Old gedronken, was een zeer goede eerste rum in elk geval!

Panly
21 mei 2013, 23:27
ik zit momenteel achter een Bruichladdich - laddie classic edition_01.

Is er hier ook ergens een wijntopic?

Bontus
22 mei 2013, 12:26
ik zit momenteel achter een Bruichladdich - laddie classic edition_01.

Is er hier ook ergens een wijntopic?
Er is een biertopic :)

Maar dat staat bij Cultuur & Reizen.
Conclusie: bier is cultuur, whisky is lifestyle ?

Een Whiskey die in dit topic nog niet genoemd is, maar wel de beginnerswhiskey bij uitstek is: Jameson.
Zacht en toegankelijk, veel beter dan JW, WL, J&B en die brol.

Polle32
22 mei 2013, 13:32
Een Whiskey die in dit topic nog niet genoemd is, maar wel de beginnerswhiskey bij uitstek is: Jameson.
Zacht en toegankelijk, veel beter dan JW, WL, J&B en die brol.

Het gaat hier dan ook over whisky (Schots) en niet over whiskey (Iers/Amerikaans) :)

Bontus
22 mei 2013, 14:45
Het gaat hier dan ook over whisky (Schots) en niet over whiskey (Iers/Amerikaans) :)

Topic al gelezen?

Gaat hier evengoed over Bourbon en Ierse Whiskeys (en Japanse), en waarom ook niet?

Polle32
22 mei 2013, 14:46
Smiley al zien staan?

Decay
22 mei 2013, 15:39
Alle whisky is goed voor mij. Ierse, Amerikaanse, Schotse, Japanse....
Gisteren Auchentoshan 12 gedronken, maat Tomintouil 16. De Tomintouil wint toch wel hands down.

Riverdale27
22 mei 2013, 15:46
Al effe niet meer in deze topic geweest. Ondertussen heb ik mij een collectie peaty malts aangeschaft.

Talisker 10yo
Highland Park 12yo
Lagavulin 16yo
Laphraoig 10yo
Caol Ila 12yo (mijn nieuwe favoriet)
Bowmore 12yo

En dan had ik ook nog een Bunnahabhain 12yo gekregen voor kerst, en onlangs nog een Isle of Jura Superstition.

Allemaal superlekker. Heb ook nog de Glenfiddich 12, 15 en 18 staan, maar die drink ik minder vaak. Ben nu vooral aan het uitkijken om wat meer richting de zoete whisky's te gaan... Glenmorangie en Dalwhinnie en dat soort dingen.

Qua blends vind ik Johnny Walker Black Label en Bushmills Black Bush echte toppers... Gewone Bushmills is anders ook lekker. En recent ook ontdekt dat ge William Lawson's veel beter kunt doen smaken door 10 a 15% (ongeveer) water bij te doen. Dan breekt de zoetheid helemaal door.

Bontus
22 mei 2013, 21:27
Net van een Talisker 10yo aan het sippen.
Lekker, beetje rubber/zwavel/olie achtig, maar dat is enkel de neus gelukkig :)
Tikje zoutig, maar feitelijk redelijk zacht qua smaak.

Riverdale27
22 mei 2013, 22:48
Net van een Talisker 10yo aan het sippen.
Lekker, beetje rubber/zwavel/olie achtig, maar dat is enkel de neus gelukkig :)
Tikje zoutig, maar feitelijk redelijk zacht qua smaak.

Rokerig he...

Polle32
23 mei 2013, 09:03
Als je van (erg) peaty houdt: Ardbeg.

Riverdale27
24 mei 2013, 14:19

Die staat op mijn verlanglijstje :)

Tsubasa
24 mei 2013, 16:37
Binnen enkele dagen heb ik de hibiki 17y. Geproefd toen ik in Japan was, vind hem echt geweldig!

Verstuurd van mijn Nexus 4 met Tapatalk

killyourzone
24 mei 2013, 17:15
Die staat op mijn verlanglijstje :)

Big Peat is ook een aanrader, wel een blend maar een hele goeie! Big Peat Home (http://www.bigpeat.co.uk/)

BeeLz
26 mei 2013, 17:27
Binnen enkele dagen heb ik de hibiki 17y. Geproefd toen ik in Japan was, vind hem echt geweldig!

Verstuurd van mijn Nexus 4 met Tapatalk

Inderdaad, beste blend die ik reed gedronken heb.

Gisteren Blue Label en nikka yoichi 15yo gedronken.

Blue label is goed maar zeker zijn prijs niet waard.
Nikka Yoichi 15y daarentegen was geniaal. Die Japanners kunnen er wat van.:drool:

Tsubasa
26 mei 2013, 22:26
Hij is geweldig, fruitige neus en zeer smooth, boterachtig + gedroogd fruit.

Decay
27 mei 2013, 10:32
Fleske Glen Grant gekocht, "The Major's reserve". Stond aan 19 euro in de delhaize en ik dacht, ne single malt voor 19 euro, daar moet ik het fijne van weten. Blijkt dat de fles niet eens een kurk heeft maar een draaidop en dat hij ontzettend scherp proeft. Hij fikt persies heel mijn keel kapot. GEEN aanrader, stay away. Dat is enkel voor in uwe cola te kappen en dan koopte beter een fleske William lawsons van 10 euro.
Snap het product niet, er zit geen logica in. Een single malt die meer neigt naar jhonny walker's red label maar toch nog 19 euro kost. Waarom dan nog de moeite doen?
Ofwel is het gewoon effe wat quick bucks verdienen aan heel de single malt populariteit van tegenwoordig (en de nietsvermoedende koper). Ofwel hadden ze een batch die niet goed gelukt was en dachten ze, "kom we plakken er ne fancy naam op en noemen het single malt, da zal wel verkopen".

Jammer want ik had onlangs ne GlenGrant 16yo gekocht en da was een van de betere whisky's dat ik al gedronken heb.

Avondland
27 mei 2013, 18:50

Heeft me aangenaam verrast. Ik drink vooral rokerige whisky's, maar ik wil graag eens andere kanten van de smaak uitgaan. Vooral whisky's met meerdere smaaklagen, aan de hand daarvan kan je een grote whisky (of eenderwelke andere drank) herkennen, meen ik.

Kolibriet
27 mei 2013, 18:56
Had op een whisky tasting een paar weken terug ook de 16yo Glen Grant gedronken en dit is toch wel mijn nieuwe favoriet op het moment. Zeker een aanrader voor mensen die niet zo voor peat zijn. Scotch whisky: Glen Grant 16 years old single malt scotch whisky | Glengrant.com (http://www.glengrant.com/int/en/whiskies/16-years/)

Decay
27 mei 2013, 20:27
Had op een whisky tasting een paar weken terug ook de 16yo Glen Grant gedronken en dit is toch wel mijn nieuwe favoriet op het moment. Zeker een aanrader voor mensen die niet zo voor peat zijn. Scotch whisky: Glen Grant 16 years old single malt scotch whisky | Glengrant.com (http://www.glengrant.com/int/en/whiskies/16-years/)

Tis inderdaad een absolute topper :)

Darkwing Duck
21 september 2013, 15:49
Effe bumpen. Een tijdje geleden kennis gemaakt met whisky, namelijk The Balvenie Double Wood.
Het was de eerste keer dat een whisky mij echt kon smaken.
Ga deze week met 2 maten daarom een keer whisky proeven in een whisky café om te zien wat mij ligt :).

Benosa
22 december 2013, 19:52
Bunnahabhain 12y heb ik nu ook staan (wel bijna leeg), was mijn eerste "peat"-whisky die ik kocht, heerlijk gwn, alhoewel de peat-smaak aan de lage kant is.
Ik zou graag eens een ardbeg proberen, of een lagavullin 16y, één van die twee zal mijn volgende aankoop zijn.

ff een vraagje, Ik heb een kortingsbon liggen voor william lawson 13y, schijnt een speciale te zijn, maar ik kan hem nergens vinden (online dan). En iemand een william lawson super spiced al gedronken? die spreekt mij ook wel aan.

wireke
22 december 2013, 20:33
ff een vraagje, Ik heb een kortingsbon liggen voor william lawson 13y, schijnt een speciale te zijn, maar ik kan hem nergens vinden (online dan). En iemand een william lawson super spiced al gedronken? die spreekt mij ook wel aan.

Geen idee voor de 13y maar de super spiced is net zoals de gewone William Lawson. Ideaal voor met cola te mengen maar puur niet te drinken imo. Het is gewoon kruidige whiskey die goed combineert :)

Benosa
22 december 2013, 20:35
Geen idee voor de 13y maar de super spiced is net zoals de gewone William Lawson. Ideaal voor met cola te mengen maar puur niet te drinken imo. Het is gewoon kruidige whiskey die goed combineert :)

Aah ok, merci. Dan laat ik hem links liggen :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

kenny4903
22 december 2013, 20:36
Juist begonnen met whisky te leren kennen
Heb me een glenfiddich 12yo gekocht en die bevalt mij wel. Deze kerst krijg ik de glenmorangie original. Welke whisky's(liefst fruitig) zijn nog goede 'instap'whisky's?

Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Implar
22 december 2013, 22:49
Juist begonnen met whisky te leren kennen
Heb me een glenfiddich 12yo gekocht en die bevalt mij wel. Deze kerst krijg ik de glenmorangie original. Welke whisky's(liefst fruitig) zijn nog goede 'instap'whisky's?

Mijn eerste single malt was de Glenlivet 12y. Ik heb nog geen Glenfiddich gedronken maar ik denk dat ze vrij gelijkaardig zijn. Mocht ik van jou zijn zo ik ook eens een peated, rokerige of sherried whisky drinken, zodat je ook wat voor jezelf kan ontdekken wat je het liefste hebt. Persoonlijke aanraders zijn de Laphroaig Quarter Cast (peat), Lagavulin 16y en Aberlour A'bunadh (sherry). Highland Park 18y staat ook hoog op mijn wishlist (eens een sample van gedronken).

Eergisteren naar een tasting geweest en de kans gehad om de Gouden Carolus Single Malt te proeven, en verdomme, wat een lekker drankje is dat. Heb dan maar direct een fles gekocht :)
Tegelijk een Old Pulteney Duncansby Head gekocht, deze is ook enorm genietbaar (kan wel niet vergelijken met hun standaard expressies).

Genius
22 december 2013, 22:53
Collega op het werk heeft eveneens de gouden carolus gekocht voor haar vriend, fleske kostte wel €40 en dan denk ik dat je voor minder geld even goede en zelfs betere hebt.

kenny4903
22 december 2013, 23:11
Ben van plan een coal ila 12 yo en een dalwhinnie 15yo aan te schaffen, iemand ervaring met deze whisky's?

eL_M@s
22 december 2013, 23:46
@ Benosa:
Bunnahabhain 12y heb ik nu ook staan (wel bijna leeg), was mijn eerste "peat"-whisky die ik kocht, heerlijk gwn, alhoewel de peat-smaak aan de lage kant is.
Ik zou graag eens een ardbeg proberen, of een lagavullin 16y, één van die twee zal mijn volgende aankoop zijn.

==> Lagavulin vind ik zeker een aanrader, maar mss nog liever heb ik de laphroaig 10 year.
Daar zit nog een zoete toets in de verte die goede balans geeft aan het 'peated'

als je naar iets meer 'medicinaal' wilt gaan is onze eigenste lambertus ook een mooie keuze :)

bij deze ga ik nog een laphraoig inschenke

eL_M@s
22 december 2013, 23:47
@ Kenny ==> Dalwhinnie heb ik een heel tijdje geleden gedronken. Doe je niets verkeerd mee
als je de omschrijving mag geloven, 'heide-achtige' smaak. Kan het me niet meer goed voor de geest halen
Ik meende te herinneren dat dit een 'lichtere whisky' is, dus niet te aanvallend van smaak.

ik heb nog een fles staan maar nog niet open

edit: gezien je zelf aangeeft nog maar pas aan het proeven bent is die dalwhinny een goed idee!

kenny4903
23 december 2013, 14:22
Dan zal ik deze 2 flessen kopen, en misschien de laphroaig 10yo, iemand een idee waar je deze makkelijk online koopt?

SithCloud
23 december 2013, 14:30
Collega op het werk heeft eveneens de gouden carolus gekocht voor haar vriend, fleske kostte wel €40 en dan denk ik dat je voor minder geld even goede en zelfs betere hebt.

em is inderdaad niet super speciaal.

ilgonwe
23 december 2013, 15:38
em is inderdaad niet super speciaal.

²

€40 voor 50cl maakt eigenlijk €55 per normale fles van 70cl. In die prijscategorie vind je idd beter. Het is een houterige bourbon met een aangenaam aroma maar hij mag zeker nog een aantal jaren verder rijpen in de vaten. Als geschenk is het nog leuk, maar als ik zelf zou moeten kopen zijn er betere alternatieven.

Benosa
23 december 2013, 17:10
we zouden eens een tasting moeten doen met alle 9L leden :D

Lint
23 december 2013, 17:40
IN !!

Avondland
23 december 2013, 20:23
Onlangs genoten van een voortreffelijke Hakushu. 80 euro voor een fles is een behoorlijke investering, maar aan de andere kant: hoe lang doe je met zo'n fles? Toch een lange tijd? Kwaliteit kent zijn prijs en dat betaal ik er graag voor. Zo'n whisky drink je niet om zat te worden, maar om gedurende lange tijd van te genieten.

Benosa
24 december 2013, 07:19
Onlangs genoten van een voortreffelijke Hakushu. 80 euro voor een fles is een behoorlijke investering, maar aan de andere kant: hoe lang doe je met zo'n fles? Toch een lange tijd? Kwaliteit kent zijn prijs en dat betaal ik er graag voor. Zo'n whisky drink je niet om zat te worden, maar om gedurende lange tijd van te genieten.

inderdaad, ik heb ook een fles staan van ongeveer 60eu, en daar doe ik toch ook al ongeveer 6 maand mee en ze zit nu aan de helft. Af en toe eentje om eens te genieten, meer moet dat niet zijn :)
Een collega van mij drinkt ook graag whisky maar die zuipt dat gewoon, een fleske van 80eu+ is in 1 week leeg :s

dweil
24 december 2013, 13:27
Ben van plan een coal ila 12 yo en een dalwhinnie 15yo aan te schaffen, iemand ervaring met deze whisky's?

Ik ben fan van de coal ila, maar das wel ne redelijke agressieve whiskey van turfsmaak. Ge moet er nogal voor zijn.

kenny4903
24 december 2013, 13:41
Ik ben fan van de coal ila, maar das wel ne redelijke agressieve whiskey van turfsmaak. Ge moet er nogal voor zijn.

Aah turf is niet echt mijn ding

kenny4903
24 december 2013, 13:41
http://img.tapatalk.com/d/13/12/24/yha3ynap.jpg
Dit is mijn lijstje met flessen die ik zou willen aakopen

killyourzone
24 december 2013, 17:38
Dan zal ik deze 2 flessen kopen, en misschien de laphroaig 10yo, iemand een idee waar je deze makkelijk online koopt?

Ik heb goeie ervaringen met:
Whisky online bestellen op onze whisky shop. (http://whiskyhuis.be/catalog/whisky-online-bestellen.php) (belgie, heeft ook een fysieke winkel in zottegem)
http://www.whiskysite.nl/single-malt-scotch-whisky/highland/dalwhinnie
http://www.drankgigant.nl/dalwhinnie-15-year.html

Denk dat je bij drankgigant het goedkoopst zal zijn, de twee andere sites hebben wel meer keuze. Trouwens de meeste Islay whisky (http://www.whiskysite.nl/single-malt-scotch-whisky/islay) heeft een turf smaak, als je daar niet voor bent zou ik die mijden (of samples bestellen).

Gunslinger_
24 december 2013, 19:14
William Lawson vind ik ook fenomenaal met cola, veel beter dan een black label-cola mix.

Maar die bon trouwens, ik heb er een voor "william lawson's 13 year", en daar staat gewoon een zwarte fles en "13" op. Ik vind zelf ook niet waar je hem kan aanschaffen.

Gunslinger_
24 december 2013, 19:17
Online heeft sowieso al geen nut, daarop kan je die korting niet gebruiken.

Benosa
24 december 2013, 21:35
William Lawson vind ik ook fenomenaal met cola, veel beter dan een black label-cola mix.

Maar die bon trouwens, ik heb er een voor "william lawson's 13 year", en daar staat gewoon een zwarte fles en "13" op. Ik vind zelf ook niet waar je hem kan aanschaffen.

Die bon heb ik ook, mijn vriendin heeft de fles zien staan in de colruyt :D ze kostte 16eu, dus zal niet veel zijn peisk...

Ps: heb voor mijn kerst een lagavulin 16y gekregen van mijn vriendin.. ikke blij :D

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Mixhell
25 december 2013, 09:55
Ik ben zeker geen whisky-kenner, maar ik drink het af en toe wel eens graag! Vorig jaar voor kerst een fles Jameson gekregen omdat m'n ouders ook naar Ierland waren geweest.

Dit jaar voor kerst een fles Glenfiddich 15 gekregen van de vriendin. Zal wel helemaal iets anders zijn dan een Jameson :lol:
Vanaf nu dus elk jaar een nieuw fles vragen voor kerst/nieuwjaar :D
Hoe lang blijft dat eigenlijk goed als de fles open is?

Anoniem0
25 december 2013, 09:59
Ik ben zeker geen whisky-kenner, maar ik drink het af en toe wel eens graag! Vorig jaar voor kerst een fles Jameson gekregen omdat m'n ouders ook naar Ierland waren geweest.

Dit jaar voor kerst een fles Glenfiddich 15 gekregen van de vriendin. Zal wel helemaal iets anders zijn dan een Jameson :lol:
Vanaf nu dus elk jaar een nieuw fles vragen voor kerst/nieuwjaar :D
Hoe lang blijft dat eigenlijk goed als de fles open is?

binnen de 3 dagen opdrinken.. anders wordt da slecht! :unsure:

neenee das alcohol dat blijft redelijk lang goed :p

clercqie
25 december 2013, 11:39
Gisteren even die Goldlyss van Filliers kunnen proeven: bah.

Mienne
25 december 2013, 20:41
Ik ben van plan om een fles Glenlivet van 18 jaar te kopen!
Ik heb gezien dat ze in aanbieding staat in de Colruyt!
Heeft er iemand deze al gedronken? Is dat te drinken?

Ik heb net een fles Singleton van 12 jaar samen met een fles Aberlour van 10 jaar gekregen!
Na 1 slokje Singleton had ik de smaak opnieuw te pakken!
Duizend keer beter dan die blended-whiskey die ik altijd op café drink!

TurtleR6
27 december 2013, 14:18
Qua prijs/kwaliteit is Glenlivet 18y één van de betere single malts op de markt imo.
Hier staat er quasi altijd eentje in de kast.

binnen de 3 dagen opdrinken.. anders wordt da slecht! :unsure:

neenee das alcohol dat blijft redelijk lang goed :p

Zolang er nog redelijk veel in een fles zit, kan dat je ze vrij lang bijhouden.
Eens rond de half leeg, kan er wel veel lucht aan de whisky en kan je ze best binnen enkele maanden leegmaken, of overgieten in een kleiner flesje.

Xo0
27 december 2013, 16:02
Ik weet niet als het al gezegd is, maar ik check altijd eerst de reviews op: Buy Whisky Online | Single Malt Whisky & More - Master of Malt (http://www.masterofmalt.com/)

Mienne
27 december 2013, 17:05
Thanks voor de info!
Ik heb hem vandaag gekocht, en al eens geproefd!
Smaakt overhéérlijk, moet ik zeggen :p!

Xo0
27 december 2013, 17:28
Thanks voor de info!
Ik heb hem vandaag gekocht, en al eens geproefd!
Smaakt overhéérlijk, moet ik zeggen :p!

Welke heb je gekocht? Die Glenlivet 18?

Mienne
27 december 2013, 19:44
Jip, ik heb die Glenlivet van 18 jaar gekocht!
Leuke smaak, ergens fruitig en misschien zoet met een licht zure nasmaak op de tong!
Ruikt ook heel aantrekkelijk vind ik persoonlijk!
Veel anders kan ik er eigenlijk ook niet over kwijt! Ik drink whiskey héél graag, maar ken er eigenlijk niks van!
Het enige dat ik weet, is dat ik die fruitige whiskey liever drink dan geturfde!
Van smaak doet het mij een beetje denken aan de smaak van Aberlour van 10 jaar! Het enige verschil is dat de smaak van die Glenlivet voor mij véél verfijnder is... Ze komen beide ook trouwens uit dezelfde streek, nl. Speyside, net als die Singleton!

Mijn andere optie om te kopen was een Macallan van 18 jaar! Op café drink ik dat af en toe eens! Gaat ook overheerlijk binnen! Het enige nadeel was het prijskaartje! Voor die Macallan was het iets van een 108 euro! Terwijl het voor die Glenlivet 44 euro was...

Mixhell
28 december 2013, 12:00
Qua prijs/kwaliteit is Glenlivet 18y één van de betere single malts op de markt imo.
Hier staat er quasi altijd eentje in de kast.

Is de volgende op m'n lijstje! :p

Ze komen beide ook trouwens uit dezelfde streek, nl. Speyside, net als die Singleton!

Net als Glenfiddich volgens mij! In het weekend m'n fles Glenfiddich 15 open gedaan, is zeker niet slecht, maar wel redelijk straf imo!

Xo0
28 december 2013, 12:28
Net als Glenfiddich volgens mij! In het weekend m'n fles Glenfiddich 15 open gedaan, is zeker niet slecht, maar wel redelijk straf imo!

In het hele begin van mijn whiskey ervaring vond ik die Glenfiddich 12 beter dan de 15 (had ze alle 2) omdat die 12 erg fruitig en toegankelijk smaakt. Nu na enkele jaren vind het ik het totaal omgekeerd. Die 12 is eigenlijk redelijk zwak zelfs terwijl die 15 veel gecompliceerder en verfijnder smaakt. Een van de betere vind ik zelfs..

Gunslinger_
28 december 2013, 12:51
Ik weet niet als het al gezegd is, maar ik check altijd eerst de reviews op: Buy Whisky Online | Single Malt Whisky & More - Master of Malt (http://www.masterofmalt.com/)

Red label krijgt 5 sterren?

evisceration
28 december 2013, 13:24
http://img.tapatalk.com/d/13/12/24/yha3ynap.jpg
Dit is mijn lijstje met flessen die ik zou willen aakopen

Zeker de glenlivet 18 jaar proberen. Heb die onlangs aangekocht en zeer tevreden van.

De superspiced WL is idd alleen goed om te combineren met cola, vorig weekend heb ik zo een fles aangekocht om samen met vrienden te proberen (allemaal beginnende en semi-ervaren kenners/recreanten) en iedereen heeft er uiteindelijk cola bijgedaan omdat de smaak uiteindelijk toch wat afgezaagd wordt

Kolibriet
28 december 2013, 13:33
Royal Lochnagar 1991 Signatory bij Best of Whisky.be (http://www.bestofwhisky.be/bestofwhisky_be/royal-lochnagar-1991-sig.html)
en
Aberlour a'Bunadh Batch 46 bij Best of Whisky.be (http://www.bestofwhisky.be/bestofwhisky_be/aberlour-a-bunadh-batch-46.html)

Voor kerst gekregen, nom nom nom :drool:

Mixhell
28 december 2013, 17:27
Iemand trouwens ervaring met whisky tastings?

UniArabEmirates
29 december 2013, 00:20
Is "the belgian owl", de moeite eigenlijk?

Avondland
29 december 2013, 10:16
Iemand trouwens ervaring met whisky tastings?

Ik ben begin deze maand eens geweest naar een tasting van Tim's Tasting (http://www.timstasting.be/Timstasting/Timstasting.html). Hij serveert zes verschillende soorten whisky's met een uiteenlopende prijsklasse en geeft er telkens genoeg informatie bij. Vermoedelijk past hij zijn whisky's en uitleg wel aan aan het publiek.

Lots02
29 december 2013, 11:02
Iemand die mij een whisky kan aanraden rond de 40€? Is als cadeau...

killyourzone
29 december 2013, 13:22
Is "the belgian owl", de moeite eigenlijk?

Ik vind van wel, is alleen heel moeilijk te vinden en ook niet goedkoop (50 euro voor 50 cl).

The Magical Taz
29 december 2013, 14:45
Belgian Owl was inderdaad niet slecht.

Iemand hier fan van Makers Mark Kentucky Straight Bourbon Whisky ? Bij ne maat geproefd en aangenaam verrast.

Misschien ook iets als cadeau voor een prijs ven 45 euro in België ?

eL_M@s
29 december 2013, 16:43
yamazaki 10y kan je wel geven
japanse whisky altijd goed ;)
en denk dat da wel in die prijsklasse zit

Mienne
29 december 2013, 17:41
Iemand die mij een whisky kan aanraden rond de 40€? Is als cadeau...

IK heb enkele dagen geleden een fles Glenlivet van 18 jaar gekocht voor de prijs van 43.95 euro!
Prijs/kwaliteit in verhouding genomen is dat zeker geen slechte deal vind ik!
Fruitige smaak met lichte zure natoets! Slurpt goed binnen bij mij :p!

Lots02
29 december 2013, 18:00
Okido. Bedankt!

Mixhell
30 december 2013, 21:02
yamazaki 10y kan je wel geven
japanse whisky altijd goed ;)
en denk dat da wel in die prijsklasse zit

Staat ook nog op m'n lijstje :lol:

Gebruikt er iemand trouwens van die whisky ice rocks/stones? Ik gebruik geen gewoon ijs omdat het smelt en de whisky dan 'verwaterd'. Daarom drink is whisky nu altijd puur.

Benosa
31 december 2013, 08:18
Staat ook nog op m'n lijstje :lol:

Gebruikt er iemand trouwens van die whisky ice rocks/stones? Ik gebruik geen gewoon ijs omdat het smelt en de whisky dan 'verwaterd'. Daarom drink is whisky nu altijd puur.

Ik heb zo van die whisky-stenen, maar ik heb het nog nooit gebruikt.

clercqie
31 december 2013, 14:00
Gisteren in de Patrick Foleys beland en mij eens een Ierse blend besteld: Tullamore Dew Heritage. Lekkere blend, aanradertje voor op café.

kenny4903
31 december 2013, 15:43
Voor de westvlaamse whiskyfanaten, in brugge heb je een winkel met een grote keuze aan whisky's, 'brugse whiskyhuis' in een klein zijstraatje aan de grote markt