PDA

Volledige versie bekijken : Software Excel functie

|steven|
4 augustus 2012, 11:42
Voor een projectje ben ik op zoek naar een functie, ik heb al wat zitten zoeken, maar mijn kennis van Excel zit blijkbaar ferm weg.

Er wordt met kwartalen gewerkt.

In een keuzelijst heb ik kunnen zorgen dat men kwartaal 1, kwartaal 2, kwartaal 3 en kwartaal 4 kan selecteren. Via Data, valideren etc.

Er dient steeds gewerkt te worden met

kw-3 = ?
Kw-2= ?
kw-1 = ?

* Nu stel dat er Kwartaal 4 wordt geselecteerd, dan zou ik volgende automatisch moeten zien verschijnen:

kw-3= 1
kw-2= 2
kw-1= 3

*Stel dat ik Kwartaal 3 selecteer, dan zou het volgende automatisch moeten verschijnen:

kw-3 = 4
kw-2 = 1
kw-1 = 2

*Stel dat ik kwartaal 2 selecteer, dan zou het volgende automatisch moeten verschijnen:

kw-3 = 3
kw-2 = 4
kw-1 = 1

* Stel dat ik kwartaal 1 selecteer, dan zou het volgende automatisch moeten verschijnen:

kw-3 = 2
kw-2 = 3
kw-1 = 4

Iemand die mij een oplossing kan geven? Bijkomende info nodig? Laat maar weten. Alvast bedankt !!

Fraggie
4 augustus 2012, 14:38
Begin anders eens met die file online te zetten.

|steven|
4 augustus 2012, 16:18
Begin anders eens met die file online te zetten.
Download vb kwartaal.xls from Sendspace.com - send big files the easy way (http://www.sendspace.com/file/ordnzi)

Hierbij stuk waar ik wat probleem mee heb.

Fraggie
4 augustus 2012, 16:31
Even voor de duidelijkheid, er moeten enkel cijfers op komen? Of slaan die cijfers op data van een bepaald kwartaal?

Ifso:
B4: =REST(B2,4)+1
B5: =REST(B4,4)+1
B6: =REST(B5,4)+1

|steven|
4 augustus 2012, 16:59
Idd, enkel die getallen.

Als ik kwartaal 4 selecteer, moet er automatisch bij

kw-3 = 3
kw-2 = 2
kw-1 = 1

komen.

Even voor de duidelijkheid, er moeten enkel cijfers op komen? Of slaan die cijfers op data van een bepaald kwartaal?

Ifso:
B4: =REST(B2,4)+1
B5: =REST(B4,4)+1
B6: =REST(B5,4)+1

Oké, meteen eens proberen.

Alvast bedankt !!

|steven|
4 augustus 2012, 19:04
Ik heb nog een bijkomende vraag:

Ik wens het aantal dagen te weten tussen dag x en dat y, maar de zondag mag hij NOOIT meerekenen.

Is er een mogelijkheid om dat in te stellen?

http://www.sendspace.com/file/xuxphx

Fraggie
4 augustus 2012, 19:50
Ik heb het amper getest, je moet zelf eens kijken of dit het gewenste resultaat geeft:

=(C3-C1)-(WEEKNUMMER(C3)-WEEKNUMMER(C1)+(ALS(EN((WEEKDAG(C1)>1), WEEKDAG(C3)>1), 0, 1)))

Je kan ook kiezen voor macro's alla VB voor dit probleem.

*Wel eens nagaan of WEEKDAG(..) 1 terug geeft als zondag, zo is het ingesteld bij mijn local settings.. kan (niet 100% zeker) anders zijn voor jou Windows.

|steven|
6 augustus 2012, 22:34
Bedankt Fraggie!