PDA

Volledige versie bekijken : BeNe-Liga in de maak?

LaBuenaVida
3 februari 2012, 09:43
Zijn jullie klaar voor een BeNe-liga?
Ksnap er geen ******* van, van dat systeem.

Sportwereld - Anderlecht-Ajax binnenkort competitiematch? (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=0G3LN5TP)

J.Brown
3 februari 2012, 09:49
toch niet moeilijk? 1 competitie met de top van België + top van Nederland. Ik ben er voor te vinden. Al is het wel egoïstisch voor de rest van de ploegen.

Maar theeft ook tal van nadelen natuurlijk. Benieuwd of het er ooit van komt.

Weebl
3 februari 2012, 09:49
Dat zou echt awesome zijn imo.
LBV: da's gewoon de beste ploegen uit Nederland en België in één competitie. Dus weg met STVV, OHL en Westerlo, welkom Ajax, PSV en AZ!

J.Brown
3 februari 2012, 09:51
Ja maar, wij staan mijlen achter t.o.v. Nederland qua stadions en infratructuur en wat met de Europese tickets?

En welke ploegen stuur je naar die Beneliga?

|nfected
3 februari 2012, 09:52
En hallo, lange en dure verplaatsingen :)

J.Brown
3 februari 2012, 09:54
moeten we maar aan wennen zeker? Wij Belgen zijn gewoon van kleine afstanden.

Logos
3 februari 2012, 09:59
we zouden vooral nog veel Europees spelen

exo
3 februari 2012, 10:00
So?
Ik denk dat er niemand staat te springen om vanuit Brugge / Brussel / Luik naar het noorden van Nederland te bollen. Dan verliesde praktisch nen dag, de hollanders zullen voor het omgekeerde ook niet zo staan te springen.

|nfected
3 februari 2012, 10:01
Welke 18 clubs zouden in BeNE-Liga spelen?

De simulatie is gemaakt op basis van de prestaties van de Belgische en Nederlandse ploegen van de afgelopen vijf jaar (zoals de FIFA het trouwens ook altijd berekent) in de eigen competitie. Daarbij kregen de beste acht ploegen van elk jaar punten toegekend. Uiteindelijk selecteerden we na optelling van de punten de acht beste Belgische en de tien eerste Nederlandse ploegen. Een verdeelsleutel op basis van het aantal inwoners.

Dit zou het kunnen worden
Belgische competitie:
1) Anderlecht
2) Club Brugge
3) Standard
4) AA Gent
5) Racing Genk
6) Zulte-Waregem
7) KV Mechelen
8) KV Kortrijk

Nederlandse competitie:
1) FC Twente
2) PSV
3) Ajax
4) AZ
5) Feyenoord
6) FC Groningen
7) SC Heerenveen
8) Roda JC
9) NAC Breda
10) Heracles

Cerv.Be
3 februari 2012, 10:07
So?
Ik denk dat er niemand staat te springen om vanuit Brugge / Brussel / Luik naar het noorden van Nederland te bollen. Dan verliesde praktisch nen dag, de hollanders zullen voor het omgekeerde ook niet zo staan te springen.
So?
Hoe gebeurt het in andere landen denkt ge?

Booka Shade
3 februari 2012, 10:10
So?

So?

Ik doe niet mee aan dit "so" spelletje.

LaBuenaVida
3 februari 2012, 10:40
Maarja.. Wat gebeurt er dan met de andere ploegen? Zoals OHL en blabla.., zullen die dan in een competitie samen zitten met bijvoorbeeld VVV Venlo?

Het lijkt me wel leuk, veel topmatchen en alle ploegen worden er beter van :)
Maar dan geen leuke derby tegen Cercle.. :(

pina
3 februari 2012, 11:08
het is nochtans al lang bekend dat het een structureel probleem is dat we zo'n klein land zijn. Er zijn gewoon slechts 2 opties indien we min of meer mee willen gaan met de europese normen op commercieel en sportief vlak. Beiden hangen gewoon volledig samen.

Ofwel ga je ploegen fusioneren en werk je met mindere ploeg, maar vooral grotere ploegen. Als je ziet dat pakweg tubeke als stad slechts 30.000 inwoners bevat, dan moet je al iedere inwoner naar het stadion lokken om pakweg sclessin te kunnen vullen. Dus weg met die kleine ploegen, en voor schaalvergroting zorgen zodat je meer potentiele supporters hebt. Roeselare mag nog een hypermodern stadion bouwen met een capaciteit van 30.000 man, ze moeten hem nog vol krijgen... Ik vind dan ook 2 ploegen in 1 stad gewoon ridicuul. Ploegen per provincie bvb ook wel een theoretische oplossing kunnen zijn. Praktisch is het natuurlijk andere kak.

De andere oplossing is gewoon de beneliga, waarbij je de "afzetmarkt" gewoon een stuk de hoogte in jaagt. Want uiteindelijk is het een vicieuze cirkel: hoe minder mogelijke supporters, hoe minder volk, hoe minder geld. Hoe minder ook de nood aan een modern stadion etc...

Weebl
3 februari 2012, 11:08
So?

Dit is imo wel een heel goed punt. Als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Spanje, Engeland, Frankrijk,.. er zijn toch veel ploegen die deze trip moeten maken om een match te kunnen spelen?

J.Brown
3 februari 2012, 11:14
kzegget wij als Belgen zijn dat niet gewoon. We zitten in de Ardennen na een rit van 1u30 en tzelfde voor de kust.

Hoe zalig zouden die wedstrijden niet zijn. Wekelijks toppers.

stormtrooper
3 februari 2012, 11:27
Kloten we onszelf daar niet mee? Allé in zo nen BeNe-liga is de kans dat één van ons topploegen Europees speelt veel kleiner. Zo missen we dus veel meer die bijkomstige inkomsten.

NemesisBE
3 februari 2012, 11:37
Samenvoeging van BeNe, dan spelen de 8 eerste ploegen Europees? :p

LaBuenaVida
3 februari 2012, 11:40
Denk dat dit wel een project zal zijn van lange adem, niet?
Anyway, zullen leuke topmatchen zijn :D

Drew
3 februari 2012, 11:42
Misschien dat de Bond dan hervormd wordt. :love:

ElbowDrop
3 februari 2012, 11:42
Hoe zit dat dan met degradatie of zakken er geen teams?

Arne
3 februari 2012, 11:48
Meest logische is dan dat de huidige eersteklassers die niet in aanmerking komen voor de BeNe-league naar een hervormde 2de Belgische klasse verwezen worden (dus aparte Be en Ne 2de klasse). 2de klasse zal dan (eindelijk) eens een beetje hoger niveau bereiken.

Eerste van zowel de Be als de Ne stijgt rechtstreeks naar de BeNe-league, en plaats 2-5 van zowel Be als Ne 2deklasse spelen play-offs met rechtstreekse uitschakeling voor de 2de promotieplaats he :) Lijkt mij persoonlijk het meest logische..

Ik ben trouwens 100% voorstander. Eindelijk wat leukere affiches. Matchen zoals Anderlecht-Lierse of Anderlecht-OHL, daar vind ik nu is niks aan.

pina
3 februari 2012, 11:50
europese plaatsen zullen dan niet zomaar gehalveerd worden hoor. Ik denk dat er sowieso meer europese plaatsen zullen zijn. Al zullen het er denk ik wel minder zijn, maar dat bvb sowieso plaats 1 en 2 recht geeft op rechtstreekse CL.

stormtrooper
3 februari 2012, 11:51
Ik vind zo'n matchen nochtans wel iets hebben, zijn matchen waar topploegen al eens punten durven laten liggen.

Booka Shade
3 februari 2012, 11:52
Ik denk dat er meerdere zoals mij gaan denken:

Die matchen Ajax - Standard, PSV - Standard, .. op TV zien, vet!
Die matchen zelf gaan bekijken, no way!

St0wned
3 februari 2012, 12:01
Eerste van zowel de Be als de Ne stijgt rechtstreeks naar de BeNe-league, en plaats 2-5 van zowel Be als Ne 2deklasse spelen play-offs met rechtstreekse uitschakeling voor de 2de promotieplaats he :) Lijkt mij persoonlijk het meest logische..

Maar wat als er 2 belgische teams degraderen uit de BeNe. Moeten die dan vervangen worden door 2 nieuwe belgische teams?

Arne
3 februari 2012, 12:05
Maar wat als er 2 belgische teams degraderen uit de BeNe. Moeten die dan vervangen worden door 2 nieuwe belgische teams?

Laatste Be team degradeert, laatste Ne team degradeert, en dan eventueel een Be/Ne team dat net boven de degradant geklasseerd staat, afhankelijk of de winnaar van de play-offs een Be of een Ne team is. Spanning gegarandeerd :)

Thorazer
3 februari 2012, 12:06
Ben hier al lang voorstander van en zou en afstand tja is maar wat je gewoon bent zeker?

Pseudo
3 februari 2012, 12:39
Verre verplaatsingen is gewoon geen argument..

Men moet gewoon iets vinden op verdeling van Europese tickets en degradatie, ik zou de eerste 5 jaar x aantal tickets sowieso aan België geven, om ze te laten aanpassen aan het nieuw niveau om die regels dan na 5 jaar af te schaffen.

Bene-liga zou toch winstgevender zijn dan dat belachelijk gedoe dat de Europa League is, en in de CL spelen we nooit een rol.

stormtrooper
3 februari 2012, 12:57
't is dan nog maar de vraag welke licentievoorwaarden ge gebruikt. Als we die van hier gebruiken, wordt dat een mottig affairke voor de Nederlandse clubs, die zitter der financieel niet denderend bij.

Booka Shade
3 februari 2012, 13:01
Verre verplaatsingen geen argument?

Twente <-> FCB ~ 351km
Ajax <-> FCB ~ 246km
PSV <-> FCB ~ 178km
AZ <-> FCB ~ 291km
Feyenoord <-> FCB ~ 175km
Heerenveen <-> FCB ~ 349km
Groningen <-> FCB ~ 401km
Roda JC <-> FCB ~ 220km
NAC Breda <-> FCB ~ 153km
Heracles <-> FCB ~ 343km

Standard vs Brugge is nu al een helse rit..
Be my guest!

Racing_Genk
3 februari 2012, 13:05
Booka, wa zit gij te zeveren? In andere landen is dat ook zo... Verre verplaatsingen is het meest lachwekkende argument ooit.

Dan groei je naar een competitie op het niveau van Frankrijk of Spanje, en kom je zelfs in de buurt bij een land als Duitsland.'Wat een baviaan is die Duchatelet of interpreteer ik het verkeerd? Hier lijkt het alsof hij de competitie van Duitsland hoger inschat dan die van Spanje

Ik ben trouwens absoluut een voorstander, samen met die regel dat ge maar een x aantal miljoen schulden moogt hebben kan dat het groter wordende gat tussen de 'rijke en de armere' competities verminderen:)
En qua verdeling Europese plaatsen moeten de landen idd apart worden bekeken en dus ook apart op de uefa ranglijst komen. Anders zijn wij wel de klos:p

sharpshot
3 februari 2012, 13:11
Nee dank u.

camino
3 februari 2012, 13:15
Nog beetje meer betalen, ik zal eens alle stadions op verplaatsing afgaan en daarna gedaan ermee.

Racing_Genk
3 februari 2012, 13:20
Nee dank u.
Motiveer dan ook waarom ipv zo'n inhoudloze comments te plaatsen;)

Booka Shade
3 februari 2012, 13:20
Booka, wa zit gij te zeveren? In andere landen is dat ook zo... Verre verplaatsingen is het meest lachwekkende argument ooit.

Wat geef ik ook maar ene fuck aan een ander land?

Ik leef hier en ga één van de vele zijn die gewoon gaan afhaken om op verplaatsing te gaan naar een ploeg die ergens onderaan staan.

Lang leve de TV zeg ik dan.
Voor mij mag het gerust doorgaan, maar buiten thuismatchen gaan ze mij wss nergens anders zien.
Hoeveel gaat zo'n verplaatsing dan wel niet kosten? 100€ all-in? :crazy:

NemesisBE
3 februari 2012, 13:22
Het komt de luchtvaart mss ook nog ten goede!

Booka Shade
3 februari 2012, 13:26

:D

Rubmifer
3 februari 2012, 13:31

Gij zijt toch nen echten economist hé :love:

BuZz.LiGhTYeAr
3 februari 2012, 13:33
oooooh wat zijn die belgen stil... ik hoor het al galmen

Wat helpt het samenvoegen van 2 competities van plus-minus hetzelfde niveau mekaar? Niks, daar zit geen meerwaarde in. Je kan nooit naar een competitie waar je de huidige ploegen behoudt en die samenvoegt. 34 ploegen, forget it. Dus de fanbase wordt niet groter, je gaat nooit de ArenA volkrijgen met Anderlecht supporters, het eerste jaar mss maar slapt ook weer af.

Dit idee slaat nergens op, nog eens een subcompetitie... en na x-aantal jaar luxemburg erbij nemen zeker :ironic:

Duchatelet is ervoor, hij is mss ne goeie econoom en bedrijfsleider maar voetbal zal nooit zijn ding worden.

Adrei
3 februari 2012, 13:36
Wat geef ik ook maar ene fuck aan een ander land?

Ik leef hier en ga één van de vele zijn die gewoon gaan afhaken om op verplaatsing te gaan naar een ploeg die ergens onderaan staan.

Lang leve de TV zeg ik dan.
Voor mij mag het gerust doorgaan, maar buiten thuismatchen gaan ze mij wss nergens anders zien.
Hoeveel gaat zo'n verplaatsing dan wel niet kosten? 100€ all-in? :crazy:
Dan ga je toch enkel naar de Belgische ploegen kijken he? Minus Club Brugge, want dat is al bijna te ver voor jou.

Prob solved!

Voor mij is dat allemaal wel een tof idee, verre verplaatsingen lijken mij geen deftig argument want pakweg Engeland heeft nog grotere verplaatsingen .. Over de competitie zelf, dit kan alleen maar beter worden voor de ploegen zelf, meer toppers en zo sneller een beter niveau kunnen bereiken. Wie weet nog wel welke voordelen dat allemaal meebrengt .. Maarja, voor wat hoort wel wat denk ik. Sommige ploegen ga je minder kampioen zien spelen of zelf niet meer ... en dan vraag ik me af hoe dat zit met de Europese tickets? Zouden deze dan allemaal apart gesplitst worden of zou het puntenaantal van het coefficient van Belgie en Nederland samengeteld worden in een gemiddeld getal en dan zo het aantal Europese plaatsen te kunnen bekomen?

Sowieso ben ik daar wel een voorstander van!

Macresco
3 februari 2012, 13:38
Ge gaat alleen maar een competitie creeeren die voor enkele jaren interessant is. Daarna zal de kloof tussen de topploegen en mindere ploegen opnieuw zo groot worden. Daardoor werkt ge misschien wel de ondergang van het belgisch voetbal in de hand. Dat gebeurt eigenlijk al onmiddelijk door de plioegen die nu minder zijn al direct naar een 2e klasse te verwijzen. Dat is nu al bijna niet meer haalbaar. Onze "topploegen" zouden zich beter eerst concentreren om tegen de kleine jongens in Belgie te winnen ipv die Nederlandse competitie te willen aangaan.

verre verplaatsingen lijken mij geen deftig argument want pakweg Engeland heeft nog grotere verplaatsingen

Dat is dan ook voetbal wat het waard is om zo verre verplaatsingen voor te doen...

Adrei
3 februari 2012, 13:39
oooooh wat zijn die belgen stil... ik hoor het al galmen

Wat helpt het samenvoegen van 2 competities van plus-minus hetzelfde niveau mekaar? Niks, daar zit geen meerwaarde in. Je kan nooit naar een competitie waar je de huidige ploegen behoudt en die samenvoegt. 34 ploegen, forget it. Dus de fanbase wordt niet groter, je gaat nooit de ArenA volkrijgen met Anderlecht supporters, het eerste jaar mss maar slapt ook weer af.

Dit idee slaat nergens op, nog eens een subcompetitie... en na x-aantal jaar luxemburg erbij nemen zeker :ironic:

Duchatelet is ervoor, hij is mss ne goeie econoom en bedrijfsleider maar voetbal zal nooit zijn ding worden.

Je kunt ook bv 8 Belgische ploegen nemen en 8 Nederlandse ploegen (aantal kan wel verschillen van Belgische of Nederlandse ploegen) en dan maak je nog een 2de Beneliga klasse aan voor de overige ploegen .. en de 2de klasse in Belgie blijft behouden en de Jupiler League (Nederlandse 2de klasse) ook.

Nuja, dit is uiteraard maar rap gedacht van mij he, maar dit is toch ook een schoon idee? Dan hoef je ook niet met 32 ploegen te spelen .. maar met 18 of 20

Ik zie er toch zoveel potentie in .. Oke, sommige ploegen gaan minder prijzen winnen en europese tickets ontlopen, maar het niveau gaat tenminste wel stijgen en supporters ga je overal wel vinden. Je gaat me toch niet zeggen dat bij wedstrijven zoals Ajax - Nac meer supporters zullen zijn dan bij pakweg Ajax - Genk misschien? Misschien wel evenveel, misschien wel minder of wel meer, we zullen dat nu toch nog niet kunnen weten.

Booka Shade
3 februari 2012, 13:48
Ge moet echt niet gaan vergelijken met Engeland etc..
Daar stelt het voetbal véél meer voor dan hier.

Adrei
3 februari 2012, 13:57
Omdat het voetbal daar mee voorstelt dan hier .. geld dat natuurlijk niet die afstanden. Oké Booka, discussie afgesloten dan zeker? :ironic:

In Spanje .. Sevilla - Bilbao 850 km
of een Belgisch ploegje Charleroi dat tegen een Nederlands ploeg wilt spelen zoals Groningen: 450 km
of Keulen - Berlijn is 575 km en dan heb je nog minder bekende landen zoals Polen, Oekraine maar dat is oostblok zeker, ook geen deftig argument waarschijnlijk.

Jij hebt gewoon geen zin in die lange afstanden. ;)

sharpshot
3 februari 2012, 14:01
Ik ook niet hoor, ik vind een uur op een bus al ergerlijk genoeg. En ik zit écht niet te wachten op een competitie met Nederlandse ploegen. Een bekercompetitie misschien wel nog, dat zou nog "leuk" kunnen zijn, maar het hoeft écht niet.

St0wned
3 februari 2012, 14:06
Ik ook niet hoor, ik vind een uur op een bus al ergerlijk genoeg.

zo saai op de bus bij jullie? :p

J.Brown
3 februari 2012, 14:08
met de bus naar Luik vanuit Gent/Lochristi is gemakkelijk 3u met al de stops erbij. Moet zeggen, dat ik ook ongelooflijk blij ben als ik mag afstappen. Ik haat lange busritten. Pilskes drinken is de enigste oplossing.

Booka Shade
3 februari 2012, 14:08
100€/uitmatch :niceone:

Arne
3 februari 2012, 14:11
Ge gaat alleen maar een competitie creeeren die voor enkele jaren interessant is. Daarna zal de kloof tussen de topploegen en mindere ploegen opnieuw zo groot worden. Daardoor werkt ge misschien wel de ondergang van het belgisch voetbal in de hand. Dat gebeurt eigenlijk al onmiddelijk door de plioegen die nu minder zijn al direct naar een 2e klasse te verwijzen. Dat is nu al bijna niet meer haalbaar. Onze "topploegen" zouden zich beter eerst concentreren om tegen de kleine jongens in Belgie te winnen ipv die Nederlandse competitie te willen aangaan.
Dat is dan ook voetbal wat het waard is om zo verre verplaatsingen voor te doen...

Met alle respect, maar de enige reden waarom ploegen als Anderlecht en Brugge verliezen tegen die ploegjes die weinig voorstellen zoals Lierse, Bergen, OHL, Westerlo, STVV,... is omdat de spelers zich voor zo'n duel niet kunnen opladen.

Plaats deze teams in een BeNe-competitie, waar het praktisch elke week een topmatch is, en de prestaties zullen alleen maar stijgen, alsook het niveau van het voetbal.

Eveneens gaat de reputatie van de competitie énorm stijgen, waardoor we betere spelers kunnen aantrekken, of jonge talentjes meer genijgd zijn om voor onze ploegen te kiezen.

Ik zie echt maar weinig nadelen eerlijk gezegd. Dat van de afstand is geen argument. Als ge nu 100 km aflegt om mee op verplaatsing naar pakweg Sint-Truiden te gaan, ziet ge voetbal van een abominabel niveau. Leg 100 km meer af, en je hebt een topmatch. Bovendien zullen er nog steeds gewoon de Belgische toppers zijn hoor, dus de normale afstanden. Last but not least kunt ge ook gewoon op TV kijken. TV-contracten zullen ook wel stukske toenemen in waarde, wat de clubs compenseert voor eventuele verliezen bij de inkomsten van bezoekers.

St0wned
Dankzij een BeNe league zou het voetbal ook hier meer voorstellen. Maarja, dat conservatief denken altijd hé. En dan versteld staan dat we steeds verder achterop hinken.

Dat we verder achter op hinken zou ik niet durven zeggen.
Spelers uit onze competitie brengen steeds meer geld op, Europees doen we het de laatste jaren zeer goed en de competitie blijft vooruit gaan in de UEFA ranking.

stormtrooper
Omdat het voetbal daar mee voorstelt dan hier .. geld dat natuurlijk niet die afstanden. Oké Booka, discussie afgesloten dan zeker? :ironic:

In Spanje .. Sevilla - Bilbao 850 km
of een Belgisch ploegje Charleroi dat tegen een Nederlands ploeg wilt spelen zoals Groningen: 450 km
of Keulen - Berlijn is 575 km en dan heb je nog minder bekende landen zoals Polen, Oekraine maar dat is oostblok zeker, ook geen deftig argument waarschijnlijk.

Jij hebt gewoon geen zin in die lange afstanden. ;)

Hebt ge al eens de bezoekende supportersaantallen bekeken? Ze zijn nu al laag, neem daar nog eens die lange afstanden bij en die zullen nog dalen. In Engeland is er gewoon een veel groter draagvlak.

BuZz.LiGhTYeAr
3 februari 2012, 14:13
Je kunt ook bv 8 Belgische ploegen nemen en 8 Nederlandse ploegen (aantal kan wel verschillen van Belgische of Nederlandse ploegen) en dan maak je nog een 2de Beneliga klasse aan voor de overige ploegen .. en de 2de klasse in Belgie blijft behouden en de Jupiler League (Nederlandse 2de klasse) ook.

Nuja, dit is uiteraard maar rap gedacht van mij he, maar dit is toch ook een schoon idee? Dan hoef je ook niet met 32 ploegen te spelen .. maar met 18 of 20

Ik zie er toch zoveel potentie in .. Oke, sommige ploegen gaan minder prijzen winnen en europese tickets ontlopen, maar het niveau gaat tenminste wel stijgen en supporters ga je overal wel vinden. Je gaat me toch niet zeggen dat bij wedstrijven zoals Ajax - Nac meer supporters zullen zijn dan bij pakweg Ajax - Genk misschien? Misschien wel evenveel, misschien wel minder of wel meer, we zullen dat nu toch nog niet kunnen weten.

creme van België tegen de creme van Nederland, uw niveau stijgt daardoor niet. Net als die zever met de play-offs. Worden we beter door meer matchen Standard - Anderlecht en Anderlecht - Brugge? Ik vind nederlands voetbal echt niet hoger liggen als het belgische. Hell, kijk naar Vleminckx. Nederlands voetbal is veel aanvallender, waarom denk je dat belgische aanvallende voetballers ineens ontluiken in Nederland? Van matchen Ajax - Anderlecht wordt niemand beter hoor. Dat krijg je meer een loterij, ploegen die even sterk zijn....

Om van het verschil in BTW nog maar te zwijgen, wat kost dan een ticket... Als ze de prijzen gelijk trekken betalen de nederlanders altijd meer...

stormtrooper
3 februari 2012, 14:17
Met alle respect, maar de enige reden waarom ploegen als Anderlecht en Brugge verliezen tegen die ploegjes die weinig voorstellen zoals Lierse, Bergen, OHL, Westerlo, STVV,... is omdat de spelers zich voor zo'n duel niet kunnen opladen.

Plaats deze teams in een BeNe-competitie, waar het praktisch elke week een topmatch is, en de prestaties zullen alleen maar stijgen, alsook het niveau van het voetbal.

Eveneens gaat de reputatie van de competitie énorm stijgen, waardoor we betere spelers kunnen aantrekken, of jonge talentjes meer genijgd zijn om voor onze ploegen te kiezen.

Ik zie echt maar weinig nadelen eerlijk gezegd. Dat van de afstand is geen argument. Als ge nu 100 km aflegt om mee op verplaatsing naar pakweg Sint-Truiden te gaan, ziet ge voetbal van een abominabel niveau. Leg 100 km meer af, en je hebt een topmatch. Bovendien zullen er nog steeds gewoon de Belgische toppers zijn hoor, dus de normale afstanden. Last but not least kunt ge ook gewoon op TV kijken. TV-contracten zullen ook wel stukske toenemen in waarde, wat de clubs compenseert voor eventuele verliezen bij de inkomsten van bezoekers.

Elke week nen topmatch? Als Belgische ploeg moet ge nog altijd tegen Heracles, NAC Breda, Roda JC, Heerenveen, Groningen, Mechelen, ZW en Kortrijk.

Het feit dat ge hier even komt beweren dat ge enkel verliest omdat spelers zich daar niet kunnen voor opladen getuigt van arrogantie. Ge verdoezelt het falen van uw team. Toevallig dat een supporter van RSCA daar mee afkomt.

Arne
3 februari 2012, 14:22
Elke week nen topmatch? Als Belgische ploeg moet ge nog altijd tegen Heracles, NAC Breda, Roda JC, Heerenveen, Groningen, Mechelen, ZW en Kortrijk.

Het feit dat ge hier even komt beweren dat ge enkel verliest omdat spelers zich daar niet kunnen voor opladen getuigt van arrogantie. Ge verdoezelt het falen van uw team. Toevallig dat een supporter van RSCA daar mee afkomt.

Tuurlijk zitten er nog een paar sub-toppers bij, maar deze zullen zich toch ook moeten versterken als ze in deze competitie willen blijven meedraaien. Het feit blijft dat het vooral topmatchen zullen zijn.

Ik ben ervan overtuigd dat dat nochtans de belangrijkste reden is waarom ploegen als Anderlecht en Brugge verliezen van die ploegjes ja. Ze kunnen hen niet opladen -> spelen ongeconcentreerd -> verliezen. Nergens arrogantie, ge gaat toch niet beweren dat OHL beter is dan Anderlecht omdat ze eens gewonnen hebben? Maar soit, daar gaat het hier niet over.

NemesisBE
3 februari 2012, 14:24
Het zal de rivaliteit wel te goede komen, althans in het begin toch. Maar de 'echte echte' derbysfeer, zult ge nooit creëren met zo'n competitie.
Ik ben in elk geval niet gewonnen voor zo'n formule.

En ik vind pina zijn argument over Tubeke onnozel. 30.000 inwoners, so what? Ge moet toch niet uit hetzelfde dorp/stad komen als de ploeg waarvoor ge supportert. En dan zeggen dat een stad(je) geen plaats heeft voor twee ploegen? Dat vind ik net de charme aan het voetbal, die rivaliteit binnen eenzelfde stad.

Kom zeg, wat zou een competitie nu zijn met Antwerpen, Brugge, Brussel, Lier, Genk, Hasselt, Gent,... als ééngemaakte ploegen?
Liever duels zoals Antwerp-Beerschot, Club-Cercle, Anderlecht-Brussels, etc ...

NemesisBE
3 februari 2012, 14:31
Dat heeft niet met alleen ploegen en hun niveau te maken, maar eerder met geld. En veel geld. En omdat hier in België bij de minste schuld een ploeg op non-actief gezet wordt. In grote competities lopen schulden op tot honderden miljoenen.
Maar het een komt van het ander natuurlijk...

byter
3 februari 2012, 14:36
Dat spelers zich niet kunnen opladen tegen ploegen als OHL, Lierse, .. dat is de beperkte kwaliteit van deze spelers. PO's zorgen toch ook niet voor een hoger niveau door meer "toppers". Het was alleen wat spannender qua punten.

Op dat vlak moet je dus niet op verbetering hopen.

Zal de UEFA dan trouwens niet minder plaatsen geven? Ze gaan heus de tickets van België en Nederland niet optellen.. dus minder kans op Europees voetbal als Belgische ploeg. Mogelijk zelfs geen CL voorrondes?

Micky Mouse competetie² ...geef dan maar gewoon de huidige Micky Mouse competitie.

Macresco
3 februari 2012, 14:48

Deze reply lijkt serieus maar is gewoon lachwekkend. Als ge zoveel geld krijgt om tegen ne bal te stampen zijt ge verplicht u op te laden. Da maakt dan nie uit tegen welke ploeg. En daar zit het venijn. Gij denkt da de competitie bij een BeNe-liga meer allure gaat krijgen en dat ge daardoor betere spelers gaat aantrekken. Het enige wa betere spelers aantrekt is geld.
Dat van die topmatchen is gewoon flauwekul. De eerste 3 jaar zal dat misschien nog het geval zijn. Maar daarna krijgt ge hetzelfde effect als er nu al is. De ploegen die het meeste winst maken door hun successen in die 3 jaar gaan groter worden en als ge pech hebt zijt dat alle nederlandse ploegen(betere opleiding etc...) Dan worden alle belgische ploegen in die BeNie-liga de kleine broertjes en dan zit ge daar met uw BeNe-liga waar ge nie van de grond geraakt.
Dan is er het argument dat alle ploegen gelijk zullen opgaan omdat 1 belgische en 1 nederlandse ploeg rechtstreeks geplaatst is voor de CL bv. Da is nu eens de dikste kloteregeling die ge kunt treffen. Want als Ajax op 1 staat en dan 4 belgische ploegen. Denkt ge dan dat die Nederlandse ploeg die 6e staat zich nog volop gaat geven in de competitie als ze bv spelers kunnen sparen om in de beker te presteren? Zeker niet, en dan krijgt ge een competitie die op niks trekt.

Alcoholic Punk
3 februari 2012, 14:50
En onder welke vlag spelen de clubs die Europees halen?
Stel je voor dat je als pakweg Standard, Club of Anderlecht onder de Nederlandse vlag moet spelen.

Arne
3 februari 2012, 15:03
Deze reply lijkt serieus maar is gewoon lachwekkend. Als ge zoveel geld krijgt om tegen ne bal te stampen zijt ge verplicht u op te laden. Da maakt dan nie uit tegen welke ploeg. En daar zit het venijn. Gij denkt da de competitie bij een BeNe-liga meer allure gaat krijgen en dat ge daardoor betere spelers gaat aantrekken. Het enige wa betere spelers aantrekt is geld.

Niet waar, tenminste niet allemaal. Ik had het niet enkel over betere spelers, ook over talentjes die dan misschien wél genijgd zijn om voor een Belgische ploeg te tekenen. Op termijn zullen onze ploegen rijker worden, volgens mij.

Dat van die topmatchen is gewoon flauwekul. De eerste 3 jaar zal dat misschien nog het geval zijn. Maar daarna krijgt ge hetzelfde effect als er nu al is. De ploegen die het meeste winst maken door hun successen in die 3 jaar gaan groter worden en als ge pech hebt zijt dat alle nederlandse ploegen(betere opleiding etc...) Dan worden alle belgische ploegen in die BeNie-liga de kleine broertjes en dan zit ge daar met uw BeNe-liga waar ge nie van de grond geraakt.

Niet realistisch, Anderlecht, Brugge en Standard zullen nooit 'kleine broertjes' worden. Ik zie niet in waarom wel. De laatste jaren is het niveau van de opleiding bij de Belgische topclubs er fel op vooruit gegaan, daar draagt onze nationale ploeg (mits wat meer geluk) nu de vruchten van. Komaan, een Belgische nationale ploeg zoals nu is ongezien. Bovendien zullen de Nederlandse ploegen niet meer schulden mogen maken dan de Belgische ploegen.

Dan is er het argument dat alle ploegen gelijk zullen opgaan omdat 1 belgische en 1 nederlandse ploeg rechtstreeks geplaatst is voor de CL bv. Da is nu eens de dikste kloteregeling die ge kunt treffen. Want als Ajax op 1 staat en dan 4 belgische ploegen. Denkt ge dan dat die Nederlandse ploeg die 6e staat zich nog volop gaat geven in de competitie als ze bv spelers kunnen sparen om in de beker te presteren? Zeker niet, en dan krijgt ge een competitie die op niks trekt.

Dan had die Nederlandse ploeg maar niet te fout moeten maken om pas op plaats 6 te eindigen hé. Trouwens opnieuw zeer onrealistisch voorgesteld hoor. Het zal allemaal veel korter bij elkaar liggen. Meer spanning, what do we need more?

Kelderke
3 februari 2012, 15:05
Als ze da matchen terug op zondagmiddag programmeren is dit te doen. Ik zie iemand uit Luik niet afreizen naar Groningen op een zondagavond om een match te spelen om 20u30.

stormtrooper
3 februari 2012, 15:09
Misschien dat Anderlecht of Brugge maar de 6e plaats haalt. En dan? Waar staan ploegen als Arsenal en Liverpool in de competitie? Of AS Roma of Napoli?

De subtoppers uit de BeNe zullen nog altijd een veel hoger niveau halen als de huidige toppers uit de Jupiler League.

Dus ge wilt dan eigenlijk het risico nemen dat een Belgische ploeg praktisch nooit in de CL geraakt?

Macresco
3 februari 2012, 15:24
Niet waar, tenminste niet allemaal. Ik had het niet enkel over betere spelers, ook over talentjes die dan misschien wél genijgd zijn om voor een Belgische ploeg te tekenen. Op termijn zullen onze ploegen rijker worden, volgens mij.

Tot er weer een ploeg met veel geld staat te zwaaien, hoeveel spelers zijn er al niet ontevreden vertrokken bij Genk omdat GEnk ze wil bijhouden maar er nie wil voor betalen...

Niet realistisch, Anderlecht, Brugge en Standard zullen nooit 'kleine broertjes' worden. Ik zie niet in waarom wel. De laatste jaren is het niveau van de opleiding bij de Belgische topclubs er fel op vooruit gegaan, daar draagt onze nationale ploeg (mits wat meer geluk) nu de vruchten van. Komaan, een Belgische nationale ploeg zoals nu is ongezien. Bovendien zullen de Nederlandse ploegen niet meer schulden mogen maken dan de Belgische ploegen.

Er speelt geen enkele basisspeler van de nationale ploeg in Belgie waarvan de helft dan nog eens zijn opleiding in Nederland heeft gehad....:doh:

Dat van die schulden valt nog af te wachten. Hangt ervanaf welke regeling ze gaan volgen. Ajax heeft bijna 2.5 keer zoveel vermogen als Standard. Zijt maar zeker dat da realistisch is.

Dan had die Nederlandse ploeg maar niet te fout moeten maken om pas op plaats 6 te eindigen hé. Trouwens opnieuw zeer onrealistisch voorgesteld hoor. Het zal allemaal veel korter bij elkaar liggen. Meer spanning, what do we need more?

Waarom zou het korter bij mekaar liggen. Als ge dan toch de nationale ploeg erbij haalt. Nederland, waar wel allemaal Nederlands opgeleide spelers spelen daar ziet ge het klasseverschil. Nederland heeft al een hele tijd een B-elftal wat Belgie inmaakt met de vingers in de neus. Ik zie niet in waar gij erbij komt dat dit allemaal onrealistisch is. En dat die ploeg op de 6e plaats zou eindigen is niet de kwestie, tis dat ze dan aan competitievervalsing gaan doen omda ze hun niet meer volledig inzetten om andere doelen te bereiken.

Adrei
3 februari 2012, 15:29
Dus ge wilt dan eigenlijk het risico nemen dat een Belgische ploeg praktisch nooit in de CL geraakt?
Ik zou dat risico gerust willen nemen en over 5 jaar staat die ploeg toch veel sterker dan dezelfde ploeg die ook 5 jaar lang tegen mindere ploegen speelt ..

Ja, ik zou het daarvoor overhebben hoor, alles om het niveau beter te maken. ;)
Misschien dat ik daarom meer opener ben voor zoiets? Alé ik weet het niet he, ik vind het raar dat er weinig voor een BeNe liga zijn, dit kan alleen maar positief uitdraaien (en het enigste negatieve aspect is dat je team wel plaatsen verliest .. sja, maar ze gaan wel meer inkomsten genereren dan als we pakweg zo doordoen. DENK IK, want ik weet ook niet precies hoe de vork in de steel zit en ik ben ook geen professor economie ofzo -_- ik denk maar vanuit m'n supportershart!)

Jepjep
3 februari 2012, 15:29
Eind jaren '70 (http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method1/crank1979.html) stonden we in de top 3, in de jaren '80 en begin jaren '90 in de top 5.

Waar staan we nu? Dat noem ik er niet op vooruitgaan.

Ik heb die rangijst door de jaren heen eens overlopen en Belgie is vanaf 95 bijna dramatisch afgezakt. Daarvoor altijd in de top 3-5. :sad:

Macresco
3 februari 2012, 15:31
Misschien dat Anderlecht of Brugge maar de 6e plaats haalt. En dan? Waar staan ploegen als Arsenal en Liverpool in de competitie? Of AS Roma of Napoli?

De subtoppers uit de BeNe zullen nog altijd een veel hoger niveau halen als de huidige toppers uit de Jupiler League.

Arsenal en Liverpool staan onder het grote geld. De ploegen met echt veel poen. Chelsea, Manchester City en United.

Roma en Napoli staan waar ze horen te staan, in de subtop.

Eind jaren '70 (http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method1/crank1979.html) stonden we in de top 3, in de jaren '80 en begin jaren '90 in de top 5.

Waar staan we nu? Dat noem ik er niet op vooruitgaan.

De laatste paar jaren komt er wel beterschap in. Als er na dit jaar wordt afgesloten met 3 ploegen die europees zijn doorgestoten moogt ge toch gerust zijn da het dicht tegen de top 5 aankomt. Maarja NEderland staat Europees al 15 jaar boven ons. Het niveau ligt daar sowieso hoger en dat zal ons europees coefficient bij een fusie-liga echt niet meer vooruit helpen.

Macresco
3 februari 2012, 15:56
Misschien wel maar Belgie is wel constant in die lijst. Roemenie bv staat bij momenten boven Belgie omda die 1 jaar 16.000 punten halen. ma de jaren erop amper 2000. Belgie zit altijd in de 4000 en dit jaar al in de 9000 omda ze nog met 3 ploegen in de Europa League zitten. Tis gewoon spijtig da enkel Standard de voorgaande jaren op europees vlak iets betekent heeft. Wat nu wel leidt tot een rechtstreekse CL voor de kampioen. Wat natuurlijk ook weer meer punten gaat opleveren. Dit jaar zijn ze nog eens met 3 ploegen. Dus da gaat wel optellen natuurlijk. We hebben gewoon dit jaar weer pech gehad da Genk kampioen geworden is en die sucken europees altijd.

BeeLz
3 februari 2012, 16:03
Kom als we Europees iets willen betekenen moet dit doorgaan.
Een afzetmarkt van 30miljoen betekent meer TV gelden, meer sponsoring.
Meer toppers tegen elkaar zorgt voor betere ontwikkeling van de spelers.
Meer geld + betere ontwikkeling = Hoger niveau.

Tuurlijk gaat er wat charme verloren van derbys en zijn de verplaatsingen lastiger. ( Alhoewel, ik zou liever naar amsterdam/rotterdam gaan en er een weekendje van maken dan naar Luik te gaan op zondagavond ).

Als we Europees meewillen moet dit er gewoon komen, als we dat niet willen dan is het zo.

Alcoholic Punk
3 februari 2012, 16:42
Ik blijf conservatief en elk land zijn eigen competitie.

Arne
3 februari 2012, 17:12

Ja, want het is goed hoe het nu is. :ironic:

Conservatisme is enkel goed wanneer iets goed werkt/gaat.

Ik begrijp de mensen die hiertegen zijn toch echt niet ze. Tijd voor verandering, het kan (bijna) alleen maar beter.

Cuth
3 februari 2012, 17:29
²

Racing_Genk
3 februari 2012, 17:36
Bart heeft gelijk, van sommigen hun mentaliteit moet ge spontaan janken.

Zoals al gezegd: Europese tickets blijven apart, dus belgische ploegen blivjen cl spelen

kakmongool
3 februari 2012, 17:47
Dat ze dan eerst eens een testfase doen met de Beker ofzo want die baart mij toch veel meer zorgen dan onze competitie. Ik zou liever een Beker tussen Nederlandse en Belgische ploegen zien om zo de haalbaarheid van een BeNeliga te zien.

sharpshot
3 februari 2012, 18:04

Jup, das net de charme ervan.

Svartálfar
3 februari 2012, 18:11
Idd, laat ons het maar houden op ieder land zijn eigen competitie. Een bekerformule lijkt me dan wel weer interessanter.

BeeLz
3 februari 2012, 18:22

Wales is toch ook een land? Zitten toch ook in de championship en PL met Cardiff en Swansea?

Arne
3 februari 2012, 18:27
Bart heeft gelijk, van sommigen hun mentaliteit moet ge spontaan janken.

Zoals al gezegd: Europese tickets blijven apart, dus belgische ploegen blivjen cl spelen

Dit, onbegrijpelijk omdat ik nog geen enkel deftig argument tegen heb gelezen. Neen, "o nee nu moeten we verder rijden" en "De charme gaat zogezegd verloren" zijn voor mij geen argumenten. Onbegrijpelijk dat mensen tevreden kunnen zijn met hoe het nu is, maar soit.

Alcoholic Punk
3 februari 2012, 18:49
Wales is toch ook een land? Zitten toch ook in de championship en PL met Cardiff en Swansea?

Ja omdat er toen zelfs nog geen eigen competitie was in Wales. En bij mij wringt het dat een Swansea nu bv in de pl speelt en dat Cardiff mss wel Europees zal spelen voor Engeland.

Helaas is het ondertussen te laat om die teams te verhuizen naar de Welshe competitie.

exo
3 februari 2012, 18:49
So?

True, en mij moet ge niet proberen te overtuigen maar hier gaan gewoon velen op afknappen, niet iedereen gaat zo redeneren.
Veel zal ook afhangen van de tijdstippen waarop matchen zouden doorgaan. 20.30h op een zondag avond mogen ze dan wel schrappen voor een topper Anderlecht - Ajax bv.

Macresco
3 februari 2012, 18:59
Dit, onbegrijpelijk omdat ik nog geen enkel deftig argument tegen heb gelezen. Neen, "o nee nu moeten we verder rijden" en "De charme gaat zogezegd verloren" zijn voor mij geen argumenten. Onbegrijpelijk dat mensen tevreden kunnen zijn met hoe het nu is, maar soit.

Kheb genoeg argumenten gegeven die niks met uw voorbeelden te maken hebben. En die zijn deftig.

Cartek
3 februari 2012, 18:59
waregem op de 6e plaats na de g5. :love:
nu wel een kutseizoen. :cry:

Arne
3 februari 2012, 19:00
Kheb genoeg argumenten gegeven die niks met uw voorbeelden te maken hebben. En die zijn deftig.

Ik vond die niet deftig, sorry.

stormtrooper
3 februari 2012, 19:01

:ironic:

Tja, da's leuk discussiëren dan.

John1307
3 februari 2012, 19:01

Wales, Schotland en Noord-Ierland zijn technisch gezien dan ook geen landen maar regio's van het Verenigd Koninkrijk. In theorie zouden ze niet eens apart aan de landencompetities mogen deelnemen maar ze krijgen een speciale dispensatie van de Fifa of zoiets (omdat de UK de geboorteplaats is van het moderne voetbal). Wales heeft te weinig inwoners om een 'nationale' competitie van kwaliteit te rechtvaardigen, en zelfs in Schotland proberen Celtic en Rangers al jarenlang om aansluiting te zoeken bij de EPL.

En zo'n BeNeliga zal er nooit van komen: betekent immers meer competitie voor de Europese tickets. De Belgische en Nederlandse topclubs zijn verzekerd van Europees voetbal ieder jaar, met zo'n beneliga gaat er plots veel meer concurrentie komen voor een beperkt aantal plaatsjes. Oh, de tvgelden zullen wel stijgen maar zal dit het verlies van CL of EL kunnen compenseren? Ik betwijfel het toch een beetje.

Lilspanyol
3 februari 2012, 19:22
Ik vind toch ook dat het per land moet blijven hoor.
Stel het u ook eens voor als bv. Westerlo zijnde, fijn moet dat niet zijn.

Waar ik wel voorstander van ben is een omvorming van de beker met Belgische en Nederlandse ploegen. Van de gewone competitie blijven ze best af ...

Darkseid
3 februari 2012, 19:28
Dit zou echt zalig zijn tbh, eindelijk een competitie van wat constant niveau dan. Wel hopen dat Malinwa er bij zit natuurlijk :D

En lange afstand is toch écht geen excuus lol, das overal zo.

Macresco
3 februari 2012, 19:43

Kzal lachen als RSCA ipv minstens elke 3 jaar kampioen spelen verdwijnt naar de middenmoot. Maja dan gaan ze afkomen met:"ma we zijn de beste belgische ploeg" (CL ticket). Speel dan gewoon een belgische competitie hé.

Rogue
3 februari 2012, 19:45
Bwa, ik ben alleszins geen vragende partij.

byter
3 februari 2012, 20:08
Net zoals er niemand een BeNe liga deftig heeft uitgewerkt in al die jaren. Praktisch zijn er zeer veel issues (UEFA, reglementering, contracten die reeds lopen, promoveren/degraderen,...). Dan moet je in één adem ook de andere nationale competities (ik bedoel de lagere afdelingen) hervormen. Have fun.

Het splitsen van de tickets voor .be en .nl maakt zelfs een oneerlijke competitie imo. Waarom dit op basis van land splitsen? De beste teams van de BeNe liga hebben toch gewoon recht op dat ticket.

Micky Mouse²

Balsaus
3 februari 2012, 20:45
Ik zou het niet erg vinden moest het gebeuren , maar moest het zo blijven als het nu is ook niet. Enerzijds ;

1) wordt de competitie wel heerlijk , veel hoger niveau en elke week topmatchen. Het wordt aantrekkelijker voor de media -> meer sponsors -> meer geld voor de ploegen
2) Het niveau zal ook enkel maar hoger worden doordat ge elke week tegen een topclub/subtop speelt.
3)Het wordt ook makkelijker om goede spelers naar de competitie te lokken en ze zullen ook minder snel weggaan.
4) Beneliga zal dan kunne concurreren met Franse / Italiaanse / Portugese / Russische competitie , ge kunt volgens groeien naar net onder duitsland toe. (Top 4 dus)
5) Ook beter voor de nationale ploeg aangezien de belgen in belgische en nederlandse clubs in een betere competitie gaan spelen.
6) Als de lagere klasses (2de , 3de klasse ,...) ook gemengd gaan worden zal het niveau daar ook stijgen , in de 2de klasse hebde daar dan ploegen als Beerschot , Cercle Brugge met Utrecht , Vitesse , ... Dus een 2de klasse dat ook leven gaat hebben (zoals een engelse 2deklasse , italiaanse 2de klasse , duitse 2de klasse ,...)

Kortweg kunnen we hierdoor de belgische clubs groeien naar een hoger niveau en als ze europees spelen ook meer gaan betekenen. Op lange termijn wegen de voordelen tegenover de nadelen

Anderzijds :

1) Kans dat er jaren bij zijn dat er weinig Belgische clubs europees spelen (maar andersom kan dus ook).
2) Kans dat het percentage Belgische clubs na enkele jaren kleiner wordt doordat er belgische clubs degraderen en Nederlandse clubs promoveren
3) Langere afstanden voor supporters
4) Niet echt meer een nationale competitie wat wel spijtig is.
5) Infrastructuur van België moet wel verbeterd worden

Ik zou het niet erg vinden als die Beneliga komt , maar anderzijds zou ik het ook niet erg vinden moest het niet komen , puur omdat het 'nationale' dan wegvalt.

Trouwens het is niet alsof de overige belgische ploegen verloren gaan , die hebben kans om in de toekomst te promoveren.

TheRedDevils
3 februari 2012, 20:47
Op zich geen slecht idee, niveau zal alleszins hoger liggen.
Maar wat met de verdeling van de Europese tickets en dergelijke... Zal niet gemakkelijk worden om dat deftig te regelen. Nederland heeft een hogere coëfficient dus hoe ga je dat dan doen?
En wat met de ploegen die buiten de Beneliga vallen?

Darkseid
3 februari 2012, 21:12
Tickets verdelen zou'k gewoon doen zoals het nu is, de top zoveel krijgt tickets en niet per land of iets dergelijks. Dat dit betekent dat er minder belgische ploegen europees spelen, boeit me niet echt, ze zullen er alleen maar beter van worden.

Ploegen die buiten de beneliga vallen zou'k gewoon houden per land eigenlijk.. 2de klasse in België en in NL en elk jaar kan er één ploeg van elke 2de klasse promoveren en zullen er 2 ploegen uit de beneliga degraderen bijv.

In 2de klasse is er helemaal geen vraag naar die grote afstanden of dat wordt een dooddoener voor het publiek denk ik.

stormtrooper
3 februari 2012, 21:14
Persoonlijk zou ik veel liever een BeNe-cup zien. 8 beste ploegen uit Nederland en 8 beste ploegen uit België en dan poules van 4.

Darkseid
3 februari 2012, 21:23
Dat zal in ieder geval gemakkelijker uit te voeren zijn, zou'k ook wel goed vinden.

Trebby
3 februari 2012, 21:30
IMO is een BeNe-liga de enige financieel haalbare kaart voor Belgische ploegen op lange termijn. Dat de tweedeklassers 18 of zelfs 20 ploegen in eerste willen is toch onbegrijpelijk. Er is in België geen markt voor zelfs 16 eerste klasse ploegen laat staan 18 of 20.

dacuba
3 februari 2012, 21:31
Ik ben geen vragende partij maar ik zou het idee zeker wel steunen. Veel grotere afzetmarkt die voor iedereen in de BeNe-liga zijn positief effect niet zal missen.

Vooral de "tegenargumenten" vind ik zwak:
1) te ver: wat is begot 250km (ik zeg niet dat ge per se naar Groningen moet he). Amsterdam is van hieruit 220km. Da's 40 euro op en af, met 4 man is dat 10 euro aan vervoer. Ale dan nog uw ticket (zelfde prijs als nu, tel maar) en drank. Ik snap niet hoe je aan 100 euro komt Booka. Plus je kan altijd vanuit je luie zetel kijken.
2) derbies gaan weg.. lekker boeiend. Alsof Genk - STVV tegenwoordig nog zo speciaal is. Ik spreek me niet uit over de brugse clubs, maar dat mag echt weg als je daarvoor in de plaats matchen tegen de nederlandse toppers krijgt.

wiiim
3 februari 2012, 21:47
Zouden we luxemburg er niet bij kunnen nemen, sportief misschien geen grote toevoeging, maar finacieel is het misschien een interessant idee.

Svartálfar
3 februari 2012, 22:14
Persoonlijk zou ik veel liever een BeNe-cup zien. 8 beste ploegen uit Nederland en 8 beste ploegen uit België en dan poules van 4.

+1

En een rechtstreeks CL ticket voor de winnaar, om het voor de ploegen toch ook interessant te maken en niet gelijk de Beker van België :unsure:

MmoRpgGuy
3 februari 2012, 22:18
kan alleen maar beter zijn financieel en sportief

Cpt. Kablammo
3 februari 2012, 22:20
BeNe-liga is een kut idee. De volgende keer dat wij 4 ploegen Europees zien spelen zal mss es één keer per 10 jaar voorkomen ofzo. Tenzij de Nederlands ploegen heel hard lijden onder de FFP-regels, is het Anderlecht vs Ajax/Feyenoord/AZ/Twente/PSV voor een ticket.

dacuba
3 februari 2012, 22:31
BeNe-liga is een kut idee. De volgende keer dat wij 4 ploegen Europees zien spelen zal mss es één keer per 10 jaar voorkomen ofzo. Tenzij de Nederlands ploegen heel hard lijden onder de FFP-regels, is het Anderlecht vs Ajax/Feyenoord/AZ/Twente/PSV voor een ticket.

Bwa da kunt ge toch ook zeggen van elke ploeg onder de top4 van België op dit moment.. als ge de laatste 10 jaar bekijkt zijn 2x kampioen geworden: Genk, Brugge en Standard en RSCA 4x. Al de andere ploegen in de JPL kunnen nu ook zeggen "ja de kans dat wij kampioen worden is mss 1x in 15 jaar. Houdt gewoon in dat de top beter wordt. Als er dan amper een Belgische ploeg nog rechtstreekse CL kwalificatie krijgt, so be it (daarmee bedoel ik dat de 1e in de BeNe-liga rechtstreeks voor CL geplaatst moet worden, of dat ik het graag zo zou zien). Andere ploegen kunnen gerust via voorrondes nog europees spelen.

Link_006_
3 februari 2012, 22:50
Waarom volgend jaar gewoon niet eens proberen met een BeNe cup en zien hoe dat gaat? Een echt competitie over 2 landen lijkt me ook niet gemakkelijk te organiseren.

Darkseid
4 februari 2012, 15:51

So? Kan me nu eens geen reet schelen of we 4 ploegen hebben die Europees spelen hoor, ik zie veel liever een betere competitie. Na een tijdje bezien we ploegen als Ajax wel als een ploeg van "ons". Imo is het maar een zwak argument om uw competitie zwak te willen houden zodat we toch nog eens wat belgische ploegen europees zouden zien spelen. Dat betekent eigenlijk dat ze gewoon niet in Europa thuis horen als ze het nog niet in de BeNe-liga kunnen maken.

Cpt. Kablammo
4 februari 2012, 16:12
Haal de inkomens uit Europa weg en stal die bij de Nederlands clubs en ge hebt de complete verval van het Belgisch voetbal gegarandeerd, gefeliciteerd.

exo
4 februari 2012, 16:21
Haal de inkomens uit Europa weg en stal die bij de Nederlands clubs en ge hebt de complete verval van het Belgisch voetbal gegarandeerd, gefeliciteerd.

Belgische ploegen komen vooral in de EL uit, alsof dat zulke vetpotten zijn.
Het enige risico is dat we om de X jaar een CL deelname zouden kunnen mislopen, dat kan ons inkomsten kosten, zoals er dit jaar rechtstreekse CL is.

Pseudo
4 februari 2012, 16:26
Het betekent niet het verval van het Belgisch voetbal, ik snap niet hoe een grotere afzetmarkt, hoger inkomen, meer aantrek voor buitenlandse spelers ooit het verval van de Belgische clubs kan betekenen, het betekent minder Belgische ploegen die je in dat nutteloos competitieke dat de EL is zult bezig zien, maar op lange termijn zul je wel een Belgische ploeg in de 8ste finales van de CL kunnen zien.

Cpt. Kablammo
4 februari 2012, 16:42
Belgische ploegen komen vooral in de EL uit, alsof dat zulke vetpotten zijn.
Het enige risico is dat we om de X jaar een CL deelname zouden kunnen mislopen, dat kan ons inkomsten kosten, zoals er dit jaar rechtstreekse CL is.

Dat er een Belgische ploeg elk jaar CL-poules kan halen is een immense hulp ja. Genk bv zit safe voor de komende 5 jaar nu. En de EL zorgt ook voor 2-3 miljoen euro, plus aantrekking voor bepaalde spelers. Als ge dat gaat afstaan én als dat dan gaat gaan naar uw voornaamste concurrenten... Allez. :')

Grotere afzetmarkt is ook bs, geen Hollander die voor een Belgische ploeg gaat stemmen en mss 10-100 man dat zin heeft om vanuit Groningen/Heerenveen naar een random Belgische ploeg te gaan zien. Meer aanzien? Ja als ge in de onderste helft van de BeNeliga speelt, vrees ik er voor.

De boost die men zoekt zit eerder in de FFP. Maar kheb zeker geen zin om de komende 5 jaar te zien hoe enkel Anderlecht kan opboksen tegen de concurrentie, nu hebben we nog een beetje een leuke competitie om te volgen.

enj0i^
4 februari 2012, 16:51
Ik zou dan wel meteen sporting telenet nemen, lijkt me zalig om ook tegen die nederlands topclubs te spelen!

Pseudo
4 februari 2012, 16:53
Grotere afzetmarkt komt uit België zelf, meer mensen uit België gaan naar de stadions van de ploegen uit de BeneLiga willen gaan, 45000 man in Anderlecht lijkt dan opeens niet meer zo onrealistisch.

Schummi88
4 februari 2012, 17:31
Het idee is niet slecht. Alleen hangt het van de invulling af. Ik ben benieuwd welke resultaten uit die werkgroep voortkomen. Een BeNe-Cup zou als voorloper kunnen dienen.

JTR90
4 februari 2012, 17:36
Sowieso tegen wanneer alles daarvoor in orde is zijn we weer 10 jaar verder.. dus sowieso zal het nog wel even duren.

BeeLz
4 februari 2012, 19:05

Uhmm het grote geld komt van TV rechten en Sponsoring, ook bij de grote clubs. Het verschil is dat die TV rechten bij on amper iets voorstellen omdat er geen afzetmarkt is. Daarom is op het moment CL/EL geld zoveel voor Belgische clubs omdat er voor de rest amper inkomsten zijn, en dat willen ze net veranderen door de Beneliga, niet meer afhankelijk zijn van eventuele deelname aan CL/EL maar een gezonde inkomstenbron via sponsoring en TV geld en een grotere afzetmarkt.

Als ge wekelijks geen 30000 man in een stadium kunt krijgen gaat de kloof met Europa steeds groter worden.

Cpt. Kablammo
4 februari 2012, 19:26
In Nederland hebben ze de laagste tv-gelden uit de regio denk ik.

Schummi88
13 februari 2012, 17:39
sporza: BeNeLiga vrouwen staat in de startblokken (http://www.sporza.be/cm/sporza/voetbal/120213_vrouwen_beneliga)

1CEZ
22 augustus 2012, 18:05
kwam op dit artikel terecht,

misschien is een apart topic met pro's cons etc niet verkeerd?

Ik ben alvast voorstander grtz.

Pro League: "Mogelijkheid BeNeliga onderzoeken" - HLN.be (http://www.hln.be/hln/nl/1285/Jupiler-Pro-League/article/detail/1489604/2012/08/22/Pro-League-Mogelijkheid-BeNeliga-onderzoeken.dhtml)

warcraft3 playe
22 augustus 2012, 18:36
Ik niet.

1CEZ
22 augustus 2012, 18:45
blijkbaar zijn er testen bezig met het vrouwenvoetbal.

den boss himself ziet het ook zitten :-)

Vincent Kompany voorstander van BeNe League - HLN.be (http://www.hln.be/hln/nl/950/Buitenlands-Voetbal/article/detail/1486980/2012/08/16/Vincent-Kompany-voorstander-van-BeNe-League.dhtml)

Pseudo
22 augustus 2012, 18:50
Was hier al een tijdje geleden een thread over en we waren tot de conclusie gekomen dat diegene die contra zijn niet goed wijs in hun kop zijn

TazzDeMazz
22 augustus 2012, 18:51
Mijn ene vrees is dat de Nederlandse ploegen gaan domineren.

1CEZ
22 augustus 2012, 18:53
ahzo wist ik niet,

wel dat de contra mensen hun visie es posten. Imo kan dit enkel onze spelers meer ervaring en profijt opdoen.

1CEZ
22 augustus 2012, 18:55
@ Tazz ok kan ik best geloven, ik denk ook dat er maar een handvol belgische ploegen een kans maken, maar wat is het nut in ons klein belgenlandje blijven en telkens in de CL en EL onderuit gaan. Ik wil binnen 10j es een belgische ploeg in de CL finale zien ^^

Maxwell
22 augustus 2012, 18:56
Mijn ene vrees is dat de Nederlandse ploegen gaan domineren.

Dit.

En hoe zou het dan zitten met Europees voetbal ? Zelfde aantal als nu ? Zie niet veel Belgische ploegen dan nog Europees voetbal afdwingen hoor.

Wilcao
22 augustus 2012, 18:57
Ik heb er mijn twijfels over.

Pseudo
22 augustus 2012, 18:59
ahzo wist ik niet,

wel dat de contra mensen hun visie es posten. Imo kan dit enkel onze spelers meer ervaring en profijt opdoen.

http://www.9lives.be/forum/voetbal/844163-bene-liga-de-maak.html

Vedeco
22 augustus 2012, 19:03
Topics samengevoegd.

Wilcao
22 augustus 2012, 19:13
Voetbalzone - 'Als iedereen overtuigd is, is een BeNeliga over drie à vier jaar mogelijk' (http://voetbalzone.nl/doc.asp?uid=171373)

TazzDeMazz
22 augustus 2012, 19:46
Mss als de eerste 6 of 7 kans maken op europees voetbal, zou ik het een jaar de kans geven. Anders zou ik het gewoon in de frigo steken en het daar houden tot het bedorven raakt.

Duckwhisperer
22 augustus 2012, 20:05
Beneliga ok, maar wat gebeurt er dan met de lagere klassen?

Wilcao
22 augustus 2012, 20:13

Dat vraag ik me ook af.

fraaanche
22 augustus 2012, 20:17
Dit.

En hoe zou het dan zitten met Europees voetbal ? Zelfde aantal als nu ? Zie niet veel Belgische ploegen dan nog Europees voetbal afdwingen hoor.

Belgische ploegen zijn toch maar meelopers in Europa. Dan heb ik liever dat ze wat minder vaak meedoen, maar enkel europees spelen als ze echt goed zijn en dus top-5 geëindigd zijn in zo'n beneleague. Hopelijk geraken ze dan wat verder.

Vorig jaar werd onze kampioen 7-0 en 5-0 vernederd in de CL, is dat nu de reden dat we een leukere competitie gaan laten schieten?

En ik spreek hier tegen mijn eigen kar he, want de lekkere matchen tegen hollandse ploegen gaan Beerschot waarschijnlijk wel voorbij in zo'n beneleague.

Sir.Killalot
23 augustus 2012, 00:43

Die blijven gewoon zoals nu.

Ik geloof dat bij de vrouwen het werkt als een soort play-off systeem. Eerste helft van het seizoen wordt nationaal gespeeld, tweede helft BeNe playoffs.

dacuba
23 augustus 2012, 09:33

Dender gaat nóg verder wegzakken vrees ik.

MilM
23 augustus 2012, 13:32
Wat er gebeurt met lagere divisies hangt af van het systeem dat nog totaal niet vastligt ...
Daar kunnen dus nog geen uitspraken over gedaan worden.

Zo simpel als "rode lantaarns die degraderen" zal het wel niet zijn. Ik vermoed dat ze ofwel de samenstelling van de BENE competitie volledig zullen vastleggen (bijv 7 NL + 5 BE teams) of in het slechtste geval met een minimum aantal teams van een land gaan werken.

Er werd niet uitgesloten dat er voor tweede klasse ook een BENE competitie dan zou opgericht worden (dan heb je natuurlijk een systeem nodig om van derde naar tweede klasse te gaan).

Over het aantal clubs die in Europa zouden mogen spelen:
Ik veronderstel dat ze in het beste geval bij het oprichten van een BENE competitie gewoon op basis van de deelnemende ploegen de UEFA punten berekenen voor die competitie. Eerlijk zou dat niet zijn, omdat in het huidige systeem meer ploegen punten kunnen pakken, waardoor we eventueel zelfs boven Duitsland zouden komen (maar de volgende jaren zouden we dan ook wel punten verliezen en terug zakken). Het zou ook kunnen zijn dat ze enkel de punten nemen van x teams in de BENE competitie en dat dus de punten van bepaalde teams genegeerd worden (zou mss logischer zijn).

Nederland staat nu al 8ste, dus samenvoegen van de competitie zal eventueel 1 extra Europees ticket opleveren (en eventueel teams die dan rechtstreeks geplaatst zijn ipv nu voorrondes).

Het is niet gemakkelijk om de impact in te schatten. Momenteel hebben we samen 10 Europese tickets, dat zijn er denk ik 3 meer dan de nummer1 Engeland (zonder Chelsea). Engeland heeft dan nog eens dubbel zoveel inwoners als België (en Duitsland is economisch gezien dan nog een pak sterker als Engeland).

Aan de andere kant, als je in de top6 van de UEFA ranking kunt blijven, heb je plots wel 2 ploegen die rechtstreeks geplaatst zijn voor de CL.

GaMe®
23 augustus 2012, 13:38
Ah hier bestaat een topic voor..

Een paar maanden geleden zat ik op een belangrijke match van de Belgische vrouwenploeg. Als ze die match wonnen plaatsten ze zich voor het WK of zoiets.

Daar waren dus heel veel grote pieten van het Belgisch voetbal aanwezig.

Toevallig stond die kletskop (de grote baas (Steven Martens, ff gegoogled :p)) achter mij (ja dat was een soort gang als buffer tussen tribune en kantine), en hij was aan het praten met ne hollander, geen idee wie.

Heb daar dus veel interessante dingen horen vallen. Dat er dus al gesprekken en onderzoeken aan de gang zijn tussen BE en NL om na te gaan of het allemaal praktisch mogelijk zou zijn. Ook is die vrouwelijke BeNeLiga eigenlijk al een kleine test.

Daar kan ik toch uit afleiden dat ze achter de schermen alles stilletjes aan het voorbereiden zijn om over x-aantal jaren de BeNeLiga in gang gaan steken.

Ik weet niet goed of ik er voor- of tegenstander van ben.

Unrealiac
23 augustus 2012, 14:22
20 ploegen om te beginnen (10 beste NL en 10 beste BE) op basis van één, twee of 3 seizoenen...

Europees...Nja gewoon de stand van Nederland overnemen. De coëfficiënt zal wel stijgen dan met heel wat meer betere ploegen in de competitie die dan waarschijnlijk Europees spelen. Stel dan 6 tickets voor Europees te spelen (Anderlecht, Brugge, Standard, AJax, PSV, Twente) Ploegen waarvan we verwachten dat ze Europees toch wat punten kunnen pakken. Zo zal die coëfficiënt wel iets hoger schieten. Plaats 5 lijkt me toch haalbaar.

Irriducibili
23 augustus 2012, 15:04
Tegen!!!
Gewoon al voor al die voor het risico dat er hier dan Hollanders komen mee praten over voetbal ;)

Voor welke heilige zouden wij met een buurland moeten gaan shotten? Voor het niveau op te krikken?
Misschien best 1st een deftige organisatie recht krijgen ipv dat zootje ongeregeld op de Blegische voetbalbond.

Echt he, van zo'n dingen krijg ik maagloop.