PDA

Volledige versie bekijken : Netwerk dd-wrt

luc_colson
27 januari 2012, 15:15
Is er iemand die dd-wrt goed kent en in het bijzonder vlan,s.
Ik heb een hele boel vragen over dd-wrt. Is er iemand die over skype mij een beetje uitleg wilt verschaffen.
Als je mij wilt verderhelpen pm je skype naam even door of voeg mij toe skype naam: luc_colson.

Bendakt bij voorbaat.

Exit
27 januari 2012, 16:36
dd-wrt is gewoon een firmware voor een router
dat je in de plaats zet van de normale firmware
je logt in op de router en maakt de settings die je wil

vlan:
je zet 1 poort op een vlan
dat wilt zeggen dat die poort gewoon rechtstreeks aan internet hangt
die krijgt geen ip van de router, zit niet achter de firewall
die krijgt dan een ip van de ISP toegewezen

Fraggie
27 januari 2012, 16:54
Als extraatje bij VLANs:
Staat voor Virtual LANs en maakt een logische opdeling van een switch in meerdere switches. Zo blijven bepaalde broadcast berichten beperkt tot een kleine segment. Niet echt iets dat je als gewone gebruiker nodig hebt, maar de truck dat Exit geeft is wel de meest bekende.

dask
27 januari 2012, 20:21
Zou je kunnen melden welke router je hebt?
Mijn TP-link 1043ND ondersteunt de VLAN in DD-WRT niet, met OpenWRT werkt dit zonder problemen.

RpR
27 januari 2012, 23:47
vlans moet soms nog via de console. Niet bij alle types maar bij vele wel.

dask
28 januari 2012, 01:25
vlans moet soms nog via de console. Niet bij alle types maar bij vele wel.
Het was inderdaad bij mij ook zo met openWRT, maar de Atheros-chipset in mijn router ondersteunt niet het isoleren van poorten in DDWRT.
VLAN Support - DD-WRT Wiki (http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/VLAN_Support#General_Information)

luc_colson
28 januari 2012, 15:20
@dask

ik heb een tplink wr841n (ALTERNATE - HARDWARE - Netwerk - Wireless LAN - Routers - TP-LINK TL-WR841N (http://www.alternate.be/html/product/Netwerk_Routers_(WLAN)/TP-LINK/TL-WR841N/389465/?))

dask
29 januari 2012, 11:30
Het zou kunnen dat deze router dezelfde beperking heeft door de Atheros cpu.
Met OpenWRT kan je wel de poorten in afzonderlijke vlan's configureren door in de console een paar kleine aanpassingen te doen. Mijn digicorder van Telenet hangt zo op poort 1, dat een rechtstreeks ip krijgt van de Telenet modem.
Indien DD-WRT niet noodzakelijk is, zou ik openWRT overwegen.

luc_colson
29 januari 2012, 15:10
@dask

even de volledige uitleg:
ik zit in mijn laatste jaar en moet een gip rond firewall doen.
ik doe dit met pfsense en dd-wrt het probleem is dat mijn gipbegelijder enkel dd-wrt kent en daarom mag ik het niet met open-wrt doen.
en het stome is dat als ik hem vraag hoe ik zoiets kan oplossen zegt hij dat je dat zelfstandig moet uitzoeken.
dus ik moet dd-wrt gebruiken en de computer die ik gebruik voor pfsense heeft slechts 1 lan poort en ik mag geen aanpassingen aan die computer doen dus moet ik wel met vlans werken maar dat gaat niet met dd-wrt op die router. ik heb ook al een usb naar lan geprobeert met pfsense maar dat blijkt allemaal incompatiebel te zijn.
dus nu zit ik vast.
Weet jij een andere mogeljkheid om van 1 lan poort op de pfsense computer 2 lan poorten beschikbaar te maken op de router(1 wan en 1 lan)?

bedankt bij voorbaat

TeddySo
30 januari 2012, 10:49
als open-wrt de trick kan doen, denk ik ook dat dd-wrt het kan doen.
overigens is het ook maar een stukje software.
en in de standaard ddwrt firmwire zit toch automatisch vlan?

hier een beetje info: DD-WRT Forum :: View topic - Howto: VLAN Setup - Port 4 on Separate VLAN with DHCP (http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1160)

luc_colson
12 februari 2012, 13:44
@Teddyso

Bedankt voor de support.

Mvg Luc

RpR
12 februari 2012, 14:33
nvram commando's bekijken. Mijn vlans moesten hiermee geconfigureerd worden.