PDA

Volledige versie bekijken : Algemeen HDD performance naar de knoppen. geen format

alilsneaky
24 november 2011, 21:53
FF een inleiding: (scroll door naar m'n vraag als het tldr is)
-samsung spinpoint f1
-Ik heb al +- 2 jaar niet meer geformatteerd
-0 percent schijf fragmentatie
-het idee was om een 2e hdd te kopen, steam folder enzo over te zetten en dan te kunnen formatteren, maar door de recente price hike wacht ik tot de prijzen terug normaal zijn.
Dankzij onze dikke vrienden bij telenet en hun limieten zit een format er niet in, ik ga hier geen 30 dvds schrijven om m'n steam folder en zo te backuppen.
-nog maar 100GB van de 930GB vrij.
-ik hou m'n pc vrij netjes : geen domme toolbars of 47 progjes die samen met de pc opstarten.
Heb gewoonlijk enkel malwarebytes, ds3tool, setpoint logitech rommel , skype en eventueel fraps in de achtergrond draaien.

PC start traag op (wat wss wel normaal is na zo lang niet te formatteren)
Maar het probleem is dat in games die veel data van de hdd streamen het elke keer begint te stotteren omdat de HDD niet meer kan volgen... (bf3, skyrim, new vegas, witcher 2 etc etc etc etc).
Laad tijden zijn ook veel langer dan vroeger.

Aangezien mijn schijf niet gefragmenteerd is lijkt dit me toch niet normaal... dat windows trager opstart dan vroeger enzo, mja microsoft he... maar dat ze in games ook lastig doet?
1080p 60fps video (hoge bitrate, geen streaming) stottert bvb ook als gek, wat toch echt niet normaal kan zijn he.

VRAAG :
Kan iemand mss een diagnose tool aanraden ofzoiets? of dingen die ik kan checken om te zien of er iets mis is met mijn HDD.
Ik heb in de laatste 10+ jaar nog nooit een probleem gehad met harde schijven dus ik weet hier echt niets van af.
Ik lees hier en daar iets van smart en error checks en wat dan nog maar google uitleg is van het type het bos door de bomen niet meer zien...

nogmaals: een format is geen optie, daarom wil ik tenminste weten of er iets mis is met de harde schijf of niet.

Exit
24 november 2011, 23:04
spyware scan?
onnodige tools uitzetten zodat ze niet mee opstarten

hdd test = hdtune
error test en snelheidstest en smart gegevens lezen/checken

Geckmeister
25 november 2011, 13:08
rechtermuis op computer -> eigenschappen
-> geavanceerde systeeminstellingen
-> systeembeveiliging

dan configureren en het balkje naar 1% slepen zodat dit veel minder ruimte in beslag neemt. Je kan ook daar is op verwijderen klikken.

ccleaner is laten lopen helpt ook. + de ingebouwde registry cleaner. (maar dat heb je wsl al gedaan)

alilsneaky
25 november 2011, 16:53
Staat al op 1percent :p cc cleaner run ik elke paar maanden of als ik eens een hoop dingen uninstall om ruimte te maken.

K'zal die hdtune test maar eens doen, de foutcontrole test daar duurt uuuuuren dus die zal ik maar eens tijdens de nacht laten opstaan.