PDA

Volledige versie bekijken : Elektriciteit/Gas-leverancier

Pagina's : [1] 2 3 4 5

Vega
7 november 2011, 20:45
Mijn vriendin en ik gaan binnenkort het ouderlijk huis verlaten (in december) en hiervoor gaan we dus ook een elektriciteit en gasleverancier moeten kiezen... Voor telecom weten we al dat we dommel (internet + telefoon) en Telenet (TV) gaan nemen, maar qua elektriciteit en gas zijn we nogal leek...

Welke leveranciers raden jullie aan? Hoe lang op voorhand moeten we dat in orde maken? (stel dat we 1 december verhuizen)

We zullen met twee personen zijn in een appartement, beide werkende mensen (allicht dag/nachttarief dan??)

FoxyTrixxx
7 november 2011, 20:55
der bestaat daar een test voor
VREG ofzo, google is your friend

Vega
7 november 2011, 22:07
der bestaat daar een test voor
VREG ofzo, google is your friend

Wat is dit google gedoe waar je het over hebt?

Ik heb mijn research via Google gedaan dank u, maar daar ben ik niets uit wijzer... Daaruit zou blijken dat Eneco de goedkoopste is inclusief promoties maar is dit ook zo? Ik heb geen flauw benul wat voordeliger zou zijn voor bvb dag/nachttarief of dat Eneco (waar ik nog nooit van heb gehoord) misschien haar tarieven na een half jaar doet stijgen waardoor je uiteindelijk duurder af bent, etc...

Ik had eigenlijk verwacht dat mensen die ervaring hebben met het zoeken naar een stroom/gasleverancier hier hun bijdrage zouden kunnen doen en niet alleen de Google promotors ;)

StanTem
7 november 2011, 22:31
Ik heb Luminus.
Het handige daarbij is dat je via de site uw voorschot kunt aanpassen.
Je kan ook uw meterstanden invullen, en zo heb je een idee wat je op een jaar verbruikt en hoeveel dat zou kosten.
Luminus is niet de goedkoopste, maar ja, wie is dat wel...

Vega
7 november 2011, 22:39
Ik heb Luminus.
Het handige daarbij is dat je via de site uw voorschot kunt aanpassen.
Je kan ook uw meterstanden invullen, en zo heb je een idee wat je op een jaar verbruikt en hoeveel dat zou kosten.
Luminus is niet de goedkoopste, maar ja, wie is dat wel...

Mijn ouders hebben Electrabel en kunnen ook online het voorschot aanpassen, meterstanden invullen, etc.. (zelfs "gebeurtenissen" invullen zoals een kindje erbij zodat je na een jaar kan zien hoeveel dat extra kost ongeveer). Maar aangezien de iets grotere maatschappijen inderdaad wat duurder zijn ben ik niet echt geneigd om naar 1 van de groten te gaan...

Block
7 november 2011, 23:25
Ik zit voor elec bij ecopower, gewoon een vaste prijs per gebruikte kwh... geen bijkomende kosten van huur en andere vage regelingen om de prijs te masceren.

MRzone
7 november 2011, 23:33
bij Nuon kan je momenteel toch al 1 maandje uitsparen op 1 jaar contract, en 3 maanden op een 3 jarig contract https://www.nuon.be/coupon/?target=Comfort3

Lord Kveldulv
8 november 2011, 00:26
Ge zult toch via zo'n simulator moeten kijken wat voor u het goedkoopste uit komt. Vooral voor kosten van de netbeheerder. En ja, ge zult wat moeten gokken met uw verbruikscijfers en dan kunt ge misschien wel verkeerde resultaten krijgen. Maar al bij al zijn er verschillen maar ze zijn niet zo gigantisch groot. Als men op tv zegt dat je honderden euro's kan besparen door te veranderen dan zijn dat toch extremen en ook appelen met peren vergeleken als je het mij vraagt.

Bij Electrabel Optibudget zit ge wel vrij 'safe' om te beginnen (ge zit wel 2 jaar vast). Ik ben geen fan van Electrabel en we gaan in januari ook veranderen. Maar toen wij verhuisd zijn kwam die er als goedkoopste uit (raar maar waar). Ondertussen is er wel wat veranderd en een Luminus en Eneco zouden een goeie €50 goedkoper zijn dus we gaan veranderen. Al vind ik persoonlijk €50 per jaar nu niet het dramatische verschil waar de wereld voor stopt. En zeker omdat ge niet weet wie er binnen een jaar goedkoper gaat zijn.

sneax
8 november 2011, 00:36
Reken uit wat ge ongeveer zult verbruiken en geef dat in op mijenergie.be

Hoeveel het kost hangt af van uw verbruik. Iemand met een zeer laag verbruik neemt best iets met een all-in prijs (zoasl ecopower of nuon budget). Iemand met een hoog verbruik neemt best iets met een vaste vergoeding maar in return wel een zeer lange energieprijs (bv luminus connect ofzoiets).

Je kan ook verschillende leveranciers nemen voor elec en gas. Er zijn hier al tientallen threads over. Het komt er op neer dat het afhangt van uw verbruik. Ik zeg het nog is, geef uw verbruik in op mijnenergie.be en kijk wat de goedkoopste is. Makkelijker kan niet.

JPV
8 november 2011, 08:16
Wat is dit google gedoe waar je het over hebt?

Onze diensten | Vreg (http://www.vreg.be) => doe de V-test

Vega
8 november 2011, 08:57
Probleem met mijn verbruik te berekenen is dat ik geen flauw benul heb wat mijn verbruik zou zijn, ik heb nog nooit een energiefactuur bekeken, laat staan betalen of gezien wat ons verbruik is.. Vandaar dat ik niet zoveel ben met de Vreg berekening tenzij ik het "standaard verbruik" kies, wat gewoon een gemiddelde is en wat zeer onnauwkeurig berekend wordt (moet je enkel aantal inwonenden ingeven en dat is al, niet of je in een huis woont of een appartement, open bebouwing/gesloten bebouwing, hoogrendementskachel of niet, dubbele beglazing of enkel, ...).

Ik heb al geprobeerd via Vreg maar zoals gezegd, als ik een prijs krijg dat ik op jaarbasis een € 1 900 zou betalen aan gas + elektriciteit berekend puur en alleen op het feit dat we met 2 zullen zijn, dan neem ik dat toch met een korrel zout...

JPV
8 november 2011, 09:11
voor 2 personen in een appartement is dat idd nogal aan de hoge kant, afhankelijk van het verdiep en de grootte.

Kan je eens dit geven:
- bouwjaar app.
- oppervlakte
- verdieping & aantal buitenmuren
- of er momenteel al dag & nachttteller is of niet
- of jullie voltijds werken buitenshuis

Hiapoe
8 november 2011, 09:16
Ik zou zeggen, electrabel... Maarja, wat had je gedacht... ;)

Vega
8 november 2011, 09:29
voor 2 personen in een appartement is dat idd nogal aan de hoge kant, afhankelijk van het verdiep en de grootte.

Kan je eens dit geven:
- bouwjaar app.
- oppervlakte
- verdieping & aantal buitenmuren
- of er momenteel al dag & nachttteller is of niet
- of jullie voltijds werken buitenshuis

- Bouwjaar: 1960 (ca.) - Vernieuwd in 2007
- Opp: ca. 70 m²
- In totaal 4 verdiepen (gelijkvloers + 3), ons appartement bevindt zich op het 2e verdiep.
- Gesloten bebouwing (langs 2 zijden bebouwd, voor- en achterkant vrij)
- Dag & nachtteller - onbekend
- Wij werken beiden voltijds buitenshuis, verlaten het huis om ca. 8u en dat tot ongeveer 18u.

Ik moet er wel bij zeggen dat het appartement enkele beglazing heeft en geen dubbele.

ilgonwe
8 november 2011, 09:37
Misschien moet je het op een andere manier inschatten.

Indien je dag/nachtteller hebt is het volgende niet echt nuttig (overschakelen van meter kost nl redelijk veel en je haalt de "winst" er ni altijd uit), maar mss voor anderen:
Voor de elektriciteit moet je eerst weten of je idd veel zal verbruiken tijdens de nacht en in het weekend. Anders zal je er niet veel voordeel bij hebben. Als je al voor 22h onder de wol zit en geen wasmachine/droogkast/vaatwasser hebt, dan heeft het weinig zin om een gescheiden nacht/dagtarief te nemen. In het weekend geldt nachttarief maar als je de hele tijd buiten zit, zal dat niet veel winst opleveren.

Als je een simulatie doet met een paar richtpunten zul je meestal dezelfde leveranciers zien terug komen die het goedkoopst zijn. Dat is zelden Electrabel maar wel kleinere spelers zoals Essent, Nuon, Lampiris, ...

Doe bvb een simulatie voor elektriciteit voor 1500, 2000, 3000 en 4000 Kwh en zie welke de goedkopere is. Meestal zal het enkel op zo'n €20 neerkomen dat er verschil is met de andere goedkope, dus dan zal je mss niet op het minimum zitten maar toch niet veraf. Voor gas kan je ook een aantal redelijke waarden nemen 7500, 10000, 12500, 15000 KWh (ook 20000 KWh, maar da's wel een worst case scenario voor een slecht geisoleerd appartement). Je zal weer zien dat het steeds dezelfden zijn die terug komen, dus je kan een van de die kiezen. In vergelijking met de duurdere spaar je toch al zo'n €100-200 uit.

JPV
8 november 2011, 10:36
- Bouwjaar: 1960 (ca.) - Vernieuwd in 2007
- Opp: ca. 70 m²
- In totaal 4 verdiepen (gelijkvloers + 3), ons appartement bevindt zich op het 2e verdiep.
- Gesloten bebouwing (langs 2 zijden bebouwd, voor- en achterkant vrij)
- Dag & nachtteller - onbekend
- Wij werken beiden voltijds buitenshuis, verlaten het huis om ca. 8u en dat tot ongeveer 18u.

Ik moet er wel bij zeggen dat het appartement enkele beglazing heeft en geen dubbele.

die enkele beglazing is natuurlijk niet ideaal (verre van!), maar 1900 euro per jaar lijkt me toch veel, tenzij je vriendin een kouwkleum is. met 1500 euro op jaarbaiss zal je wel voldoende hebben (verwarming zal voor een deel van je boven & onderburen komen)

Bontus
8 november 2011, 12:18
Mijn vriendin en ik gaan binnenkort het ouderlijk huis verlaten (in december) en hiervoor gaan we dus ook een elektriciteit en gasleverancier moeten kiezen... Voor telecom weten we al dat we dommel (internet + telefoon) en Telenet (TV) gaan nemen, maar qua elektriciteit en gas zijn we nogal leek...

Welke leveranciers raden jullie aan? Hoe lang op voorhand moeten we dat in orde maken? (stel dat we 1 december verhuizen)

We zullen met twee personen zijn in een appartement, beide werkende mensen (allicht dag/nachttarief dan??)

Zonder de V-test te moeten doen kan ik zo al inschatten dat je wrs het goedkoopste zal zijn met Lampiris voor gas+elek.

Hebben nu ook een actie lopen (gehoord op de radio). Bekijk dat eens.

Mijn verbruik als single in een appartement voor elek is 900 kWh dag, 900 kWh nacht.

JPV
8 november 2011, 12:46
Lampiris was vroeger wel véél goedkoper dan nu. Maar ze zitten idd nogal scherp.

cura
10 november 2011, 14:00
'k Heb een vraagje over die vreg en de leveranciers.. :)

Vorig jaar ben ik dus alleen gaan wonen en heb ik het basisabonnement van energie niet veranderd. Was dus nog steeds Electrabel basisaanbod.

Gisteren m'n factuur gehad (08-10-2010 tot 24-09-2011 = 352 dagen):
Electriciteit: 2.267 kWh - 486,24€ excl btw (zelf berekend 588,35€ incl btw - staat niet op factuur)
Aardgas: 9.450 kWh - 574,10€ excl btw (zelf berekend 694,66€ incl btw - staat niet op factuur)

Ik wist dat electrabel duurder ging zijn (zeker basiscontract) maar wilde zeker weten wat m'n verbruik was voor ik elders een vast contract aanging.

Ik deed dus die vreg test en heb de gegevens ingevuld, goedkoopste dat ik uitkom voor electriciteit is EcoPower waar je minstens 1 aandeel moet kopen voor 478,05€ incl btw of Nuon (zonder voorwaarden vermoed ik) voor 504,89€ incl btw of Essent voor 521,34€ incl btw.
Elektriciteit allemaal dus goedkoper dan Electrabel basiscontract. Ik heb al slechte zaken gehoord over die aandeel-leveranciers. Dus waarschijnlijk is Nuon of Essent dan mijn beste keuze? Iemand ervaringen met 1 van beide?

Dan voor aardgas.. Even herhalen dat m'n basiscontract electrabel op 694,66€ incl btw uitkwam. De beste die er uit kwamen waren Essent 669,62€ incl btw, Lampiris 677,51€ incl btw en Eneco 681,27€ incl btw.

Zijn er vaak voordelen die je haalt als je electriciteit en gas bij dezelfde haalt? In dat geval de prijs van Nuon er even bij vermelden: Nuon 691,92€ incl btw. Misschien is Essent dan nog het voordeligst, als er zo'n voordelen zijn..

'k Vind het wel nogal vreemd dat ze op vreg basisabonnement van electrabel 599,85€ en 810,84€ aanrekenen. Toch wel 11,5€ (verwaarloosbaar) en 116,18€ (!) verschil. Die 116,18€ vind ik nu niet zo verwaarloosbaar. :p

Gezien ik dus geen ervaring heb met veranderen van contract.. enige tips bij het kiezen tussen de bovenaan opgelijste mogelijkheden?

JPV
10 november 2011, 15:06
die 11.5 en 116.18 euro verschil komen er door de berekening: die is gebaseerd op het verbruik dat je nu (in een komend jaar) zou hebben, maw: aan de huidige prijzen en niet aan de historische zoals bij jou het geval is geweest.

Ecopower heeft absoluut geen slechte reputatie. Natuurlijk moet je daar wel (eenmalig) 250 euro storten voor zo'n aandeel.

Essent als beste keuze, daar vrees ik persoonlijk wat voor, daarvan heb ik persoonlijk geen goed gevoel bij.

FoxyTrixxx
10 november 2011, 15:10
Mijn verbruik als single in een appartement voor elek is 900 kWh dag, 900 kWh nacht.

ik ga binnenkort ook alleen wonen op een appartement. wanneer ben jij ongeveer thuis en hoeveel betaal je voor uw energie.

verwarming bij mij is gas (dus ik zou gas+elek) nodig hebben

technics78
10 november 2011, 15:12
na jarenlang bij Luminus(te duur) zijn geweest overgestapt na Eneco waarvan zeer tevreden

Betaal nu voor zelfde verbruik (gas + elektriciteit) 380 euro minder op jaarbasis berekend

Vergelijking energieprijzen | Vergelijk energieleveranciers en bespaar (http://www.aanbieders.be/energie/gas-elektriciteit)
Overzicht energieleveranciers in België | Energie (http://www.aanbieders.be/energie/energieleveranciers)

cura
10 november 2011, 15:31
die 11.5 en 116.18 euro verschil komen er door de berekening: die is gebaseerd op het verbruik dat je nu (in een komend jaar) zou hebben, maw: aan de huidige prijzen en niet aan de historische zoals bij jou het geval is geweest.

Ecopower heeft absoluut geen slechte reputatie. Natuurlijk moet je daar wel (eenmalig) 250 euro storten voor zo'n aandeel.

Essent als beste keuze, daar vrees ik persoonlijk wat voor, daarvan heb ik persoonlijk geen goed gevoel bij.

Ahja, lijkt me wel logisch, die berekening. :p

Bij EcoPower zit je maar met een verschil van 26,93€ met Nuon en 44,68€ met Luminus (iets minder met Essent maar aangezien tot nu toe 100% van de meningen tegen Essent zijn reken ik het er niet meer bij :p). Rekening houdende met een dividend van 15€ heb je in het geval van EcoPower pas na 6 jaar het voordeel tov Nuon en 4 jaar het voordeel tov Luminus gehaald. Zijn daar niet een aantal risico's aan verbonden? Zal dat dividend 15€ blijven gedurende die periode? Zal EcoPower de goedkoopste blijven gedurende die periode? Ik weet zelf niet of ik wel 5 jaar zal wonen waar ik nu woon.. :p

Misschien dat Nuon dan een betere keuze is, hoewel ik wel voorstander was van de "groene energie" (in welke mate is dat effectief groen als je heel het proces volgt?) bij Essent dat ze bij Nuon niet hebben. :s

kenaney
11 november 2011, 15:05
ben reeds overgeschakeld van electrabel naar eneco, nu gisteren ontving ik 2 brieven van elektrabel (ene gas andere electriciteit) dak nog nen slotfactuur ga krijgen....

Het is echt om te van kotsen maar es benieuwd hoeveel deze me ga kosten :(

cura
14 november 2011, 13:22
ben reeds overgeschakeld van electrabel naar eneco, nu gisteren ontving ik 2 brieven van elektrabel (ene gas andere electriciteit) dak nog nen slotfactuur ga krijgen....

Ik vermoed dat dat wel logisch is en gewoon de prijs van uw verbruik tussen vorige betaling en overschakeling zal zijn zeker?
Is de overschakeling verder vlot verlopen?

Barbarossa
14 november 2011, 14:00
na jarenlang bij Luminus(te duur) zijn geweest overgestapt na Eneco waarvan zeer tevreden

Betaal nu voor zelfde verbruik (gas + elektriciteit) 380 euro minder op jaarbasis berekend

Vergelijking energieprijzen | Vergelijk energieleveranciers en bespaar (http://www.aanbieders.be/energie/gas-elektriciteit)
Overzicht energieleveranciers in België | Energie (http://www.aanbieders.be/energie/energieleveranciers)

Wij zijn vorig jaar naar Lampiris overgestapt, ivm met Luminu scheelt ons dat ook 250 a 300€ / jaar.

Hiapoe
25 november 2011, 23:15

En wat is er om te kotsen aan het feit dat je iets moet betalen dat je verbruikt hebt...? Don't get it...

Tonerider
25 november 2011, 23:32
Lampiris voor gas
luminus voor electriciteit.
Belangrijk om te weten is dat ze soms verschillende abonnementen hebben. Maar dat zie je ook op die V-test die al aangegeven is. je kan daar trouwens invullen dat je je verbruik niet kent.

Maaike87
22 maart 2013, 13:19
Ik ga naar Nederland verhuizen. Weten jullie een leverancier van goedkoop gas en stroom in Nederland?

Ik had wel een vergelijking van gas en stroom (http://www.goedkoopgasenstroom.nl/gas-en-stroom-vergelijken) in Nederland gevonden maar ik ken lang niet alle leveranciers.

Xirtanneke
22 maart 2013, 15:48
Aan alle mensen die zitten te zeiken op Luminus, jullie hebben duidelijk geen Click-contract voor gas en elek. Luminus en Electrabel hebben beiden goedkope internetcontracten die bij de goedkoopste van de markt horen. Dat zegt VDL nooit, hoor. Dat is een sos die gewoon 'de vrije markt' wat wil aanprijzen.

Dat er jobs verloren gaan (een paar honderd intussen, maar dat loopt nog op), daar zal hij geen boterham minder van eten. Doe jullie research en kijk daarna of jullie voor minder service (uiteraard, want hoe kunnen ze anders de prijzen nog lager houden) voor 30 euro op jaarbasis willen overstappen.

Caracalla
22 maart 2013, 16:21
Ik heb net vijf minuuten geleden Electrabel fix-online besteld.

Het ging tussen electrabel en luminus, maar luminus is deels variabel, electrabel was vast.
Electrabel was op jaarbasis 7 euro duurder dan luminus in mijn geval.

Heb ook moeten gokken met het verbruik.
Als ik wat kijk op basis van maten van ons in een nieuwbouw, zal het wel goed zitten.

Ik ga 155 euro per maand gas + elektriciteit betalen en daarvan ga ik zéker een heel deel terug krijgen.
Nieuwbouw ftw!

Zorba
22 maart 2013, 16:29
Voor telecom weten we al dat we dommel (internet + telefoon) en Telenet (TV) gaan nemen

Waarom zou je geen Belgacom TV nemen? Nu ga je een kabelabonnement nemen enkel voor je TV, denk dat dat ook wel een stuk scheelt.

vantruien
11 april 2013, 23:04
Wij hebben onlangs de overstap gemaakt van electrabel naar luminus fix pro via werkgever van mijn vriendin, nu vroeg ik mij af welke voordelen wij hierbij hebben, aangezien ik nu ingeschreven sta als eenmanszaak via het wek van mijn vriendin...

Doe ik daar wel voordeel bij??

Op internet vind ik nergens iets om dit te vergelijken, kan iemand mij hierbij helpen?

Xirtanneke
12 april 2013, 10:05
Wij hebben onlangs de overstap gemaakt van electrabel naar luminus fix pro via werkgever van mijn vriendin, nu vroeg ik mij af welke voordelen wij hierbij hebben, aangezien ik nu ingeschreven sta als eenmanszaak via het wek van mijn vriendin...

Doe ik daar wel voordeel bij??

Op internet vind ik nergens iets om dit te vergelijken, kan iemand mij hierbij helpen?

Schakel maar rap over naar de Click Pro :)

Voor de rest hebt ge het ongelofelijke voordeel als ge naar de back-office belt voor serieuze problemen, dat ge een supergoeie vriendin van mij aan de lijn hebt als regioverantwoordelijke :) Meh, voor de rest kunt ge uw facturen inbrengen, maar hebt ge wel geen gratis kWh meer.

Caracalla
12 april 2013, 10:28
Ik heb net vijf minuuten geleden Electrabel fix-online besteld.

Het ging tussen electrabel en luminus, maar luminus is deels variabel, electrabel was vast.
Electrabel was op jaarbasis 7 euro duurder dan luminus in mijn geval.

Heb ook moeten gokken met het verbruik.
Als ik wat kijk op basis van maten van ons in een nieuwbouw, zal het wel goed zitten.

Ik ga 155 euro per maand gas + elektriciteit betalen en daarvan ga ik zéker een heel deel terug krijgen.
Nieuwbouw ftw!

Even updaten.
Zonnepanelen besteld, ga niets meer van electriciteit gebruiken.

Gas is uitgerekend van de EPB verslaggever en wij gaan iets van 8500kwh per jaar aan gas verbruiken.
Omgerekend 55 euro gas per maand.

Om eens een idee te geven van een doorsnee nieuwbouw met vloerverwarming, normale isolatie en ventilatie D.

vantruien
12 april 2013, 11:40
Schakel maar rap over naar de Click Pro :)

Voor de rest hebt ge het ongelofelijke voordeel als ge naar de back-office belt voor serieuze problemen, dat ge een supergoeie vriendin van mij aan de lijn hebt als regioverantwoordelijke :) Meh, voor de rest kunt ge uw facturen inbrengen, maar hebt ge wel geen gratis kWh meer.

Wel dat is het juist, ik kan niets inbrengen want ikzelf ben niet zelfstandig, mijn vriendin ook niet...

Renegadexxripxx
12 april 2013, 12:28
Even updaten.
Zonnepanelen besteld, ga niets meer van electriciteit gebruiken.

Gas is uitgerekend van de EPB verslaggever en wij gaan iets van 8500kwh per jaar aan gas verbruiken.
Omgerekend 55 euro gas per maand.

Cara,

op welk verbruiksniveau heb je gerekend ? Ik zie momenteel nog altijd het voordeel niet van zonnepanelen. Zelfs al bespaar je 100€ per maand. Op jaarbasis is dat 1200€. Installatiekost en aanpassingen aan de elektriciteitsinstallatie : 9.000€.

Neem dan de kost van om de 6 jaar een nieuwe vervormer, de belasting van 250€ per jaar om het in het net te sturen, het onderhoud. Er zal een voordeel zijn, maar veel en met het feit dat men nu al aan het theoretiseren is om de personen met zo'n installatie zelf laten op te draaien voor de opslag van hun stroomcapaciteit... dan ben ik toch niet echt overtuigd hoor.

Xirtanneke
12 april 2013, 12:31
Wel dat is het juist, ik kan niets inbrengen want ikzelf ben niet zelfstandig, mijn vriendin ook niet...

Dan doet ge daar absoluut geen voordeel aan...

Stimpy
12 april 2013, 19:45
pff ik zou niet weten wat ik moet kiezen.
Ik verhuis binnenkort
vrijstaande woning uit de jaren 70
ik zou eigenlijk alleen living+keuken (via dubbele open deur die er niet meer is :p met elkaar verbonden) verwarmen
ik ga ook een houtkachel zetten dus kwa aardgas zal 't verbruik vrij laag zijn

kwa elentriek, geen fricking idee wat ik ga verbruiken..

aanraders? Ik denk dat ik een vrij zuinige ben kwa verbruik

Psychodweep
12 april 2013, 20:01
Elektriciteit en Gas (aardgas) - Prijzen van de energieleveranciers vergelijken in België (prijs, detail aanbod,...). (http://www.mijnenergie.be)
Het hangt echt af van waar je woont en of je al dan niet een dubbele meter hebt.

Stimpy
12 april 2013, 20:10
dat is dag nacht tarief zeker?
dat heb ik wel

maar ik weet niet wat in te vullen bij die hoeveel kwh's ik zou verbruiken

en is er een voor of nadeel aan een verschillende gas en elektriciteitsleverancier te kiezen?

eni flex komt er als beste uit

kzit dan aan een 1700-1800/jaar
is da ni wa veel? :unsure:

Psychodweep
12 april 2013, 21:11
Buiten dat houtkacheltje, verwarm je enkel met gas (gaskachel ??) of heb je nog centrale verwarming ?
Als je niet zot doet (niet verwarmen op elektriek) reken je op 2000-2500 Kilowatt per jaar (1 man).
Voor gas zou ik iets van 900 kubieke meter invoeren. Dat is ong 50 EUR per maand.
Voor elektriek zoude ook ongeveer op 50 EUR per maand moeten komen met ong 2000-2500kw (sterk afhankelijk vanwaar je woont he).
Als ge savonds uwen was etc nie doet, dan zal het verbruik voor 3/4 op dag zijn.
Het eerste jaar is altijd een schatting, en erna kan je baseren op je werkelijk verbruik.
1700-1800 eur/jaar zal wel wat veel zijn, dat is eerder het verbruik van een gezin.
Ik weet natuurlijk nie hoe goed da huis geisoleerd is, maar hopelijk voor u ist met dubbel glas
(anders is dat echt niet te doen in de winter).

Stimpy
12 april 2013, 21:22
ja dubbel glas
en ik heb nog centrale verwarming hoor en ik wil me op aardgas aansluiten, maar de bedoeling is die niet veel te gebruiken omdat de leefruimtes wel door de kachel verwarmd worden.
Ik had ook op een 100 euro per maand gehoopt..

Psychodweep
12 april 2013, 21:59
Als je amper je centrale verwarming gaat gebruiken, dan zal die 900 kubieke meter zelfs te veel zijn.
En als je toch enkel savonds stookt, dan zal je maar enkele kubieke meters verbruiken per dag.
Hoe verwarm je je water ?

Renegadexxripxx
12 april 2013, 22:11
ja dubbel glas
en ik heb nog centrale verwarming hoor en ik wil me op aardgas aansluiten, maar de bedoeling is die niet veel te gebruiken omdat de leefruimtes wel door de kachel verwarmd worden.
Ik had ook op een 100 euro per maand gehoopt..

Die werkwijze is goed, maar pas op met enkel bepaalde ruimtes te verwarmen dat uw leidingen niet bevriezen want dan heb je hogere kosten dan de kosten van wat aardgas of mazout...

Stimpy
12 april 2013, 23:12
het water zal via een doorstromer of doorvloeier zijn of hoe noemt dat .. dus gene boiler maar iets dat alleen op request uw water opwarmt.

renegade: het is niet dat het in mijn huis zal vriezen hoor, en ook niet in de kelder :) kan het sowieso wel af en toe op een laag pitje zetten voor de zekerheid.

Nuja, die eni flex komt er als beste uit. Misschien dat dan maar nemen en na een jaar zien wat mijn verbruik is.
Ik heb ook nog wel een stookolie ton (huidige installatie is stookolie) maar aardgas lijkt me "moderner" en makkelijker dan stookolie om de zoveel tijd in te doen. En de installatie is toch 20+ jaar oud dus moest sowieso vervangen worden (of ik moest weer voor 2000 euro stookolie inslaan ofzo want die is ver op, dan maar nieuwe installatie :unsure: )

Renegadexxripxx
12 april 2013, 23:18
aardgasaansluiting binnen brengen kost ook geld. En nog geen klein beetje :(...

JPV
13 april 2013, 17:12
Aan alle mensen die zitten te zeiken op Luminus, jullie hebben duidelijk geen Click-contract voor gas en elek. Luminus en Electrabel hebben beiden goedkope internetcontracten die bij de goedkoopste van de markt horen. Dat zegt VDL nooit, hoor.

bij m'n weten heeft Luminus pas redelijk recent de prijzen verlaagd. Dat ze via internet goedkoper zijn dan hun normaal aanbod , bewijst nog altijd niet dat ze goedkoop zijn/waren (gezien ze net bij hun gewoon aanbod, nog altijd veruit het meest gekozen bij de duurste zijn/waren).

(toch op het moment van de uitspraken van VDL, ook nu zijn ze volgens de site van de VREG nog altijd bij de duurste)

Stimpy
13 april 2013, 17:41
aardgasaansluiting binnen brengen kost ook geld. En nog geen klein beetje :(...

hoeveel dan? We graven de put zelf hé :)

Katz
13 april 2013, 18:14
Lampiris ftw, als je ooit een vraagje over je factuur hebt of algemeen ben je in minder dan 5 minuten bij hun klantendienst binnen en verdergeholpen door de juiste personen in het nederlands. Suck it electrabel.

Renegadexxripxx
13 april 2013, 19:56
hoeveel dan? We graven de put zelf hé :)

aardgas (Infrax) € 250,00.

Verschilt echter regionaal. Kost is gewoon binnenbrengen van de gas. Indien ze moeten graven is het nog wat meer.

Stimpy
13 april 2013, 21:15
pff ja geld kost het toch, niks aan te doen dus ga me er ook niet in opjagen..
zal nu vooral leren zijn hoe mijn verbruik is en achteraf optimaliseren.

Ohja, verven is een hel :p

Caracalla
14 april 2013, 11:54
Cara,

op welk verbruiksniveau heb je gerekend ? Ik zie momenteel nog altijd het voordeel niet van zonnepanelen. Zelfs al bespaar je 100€ per maand. Op jaarbasis is dat 1200€. Installatiekost en aanpassingen aan de elektriciteitsinstallatie : 9.000€.

Neem dan de kost van om de 6 jaar een nieuwe vervormer, de belasting van 250€ per jaar om het in het net te sturen, het onderhoud. Er zal een voordeel zijn, maar veel en met het feit dat men nu al aan het theoretiseren is om de personen met zo'n installatie zelf laten op te draaien voor de opslag van hun stroomcapaciteit... dan ben ik toch niet echt overtuigd hoor.

Had het druk deze week en kon nog niet antwoorden :)
We rekenden op 75 euro elektriciteit per maand. 2000kwh dag, 2500kwh nacht. Koken op elektriciteit, alles in LED verlichting. 2 personen.
Ons voordeel is dat het een nieuwbouw is en we raken door die panelen onder de E40. (E34 zelfs, met blowerdoortest zouden we ricting E26 - E28 gaan)
Dus nog 1800 euro premie van eandis en 10 jaar lang 40% korting op de onroerende voorheffing.

Daarnaast leg ik mijn panelen zelf. (plat dak hé)
Omvormer kocht ik op internet aan de helft van de prijs...
én het is steevast een meerwaarde voor het huis indien het verkocht wordt. Zowel de panelen zelf, als het E-peil. E26 is bijna passief hé :D
én er is het comfort van niet te moeten wassen 's avonds / 's nachts en dergelijke, gezien ik een enkelvoudige meter besteld heb.

Ik was ook héél sceptisch, maar die premie van 1800 euro heeft me erover getrokken om het toch te doen.
Ze zelf leggen scheelt al gigantisch in prijs.
Op de omvormer heb ik ook 800 euro bespaard en is kwaliteit (SMA) want je kunt zelfs garanties tot 15 jaar bijkopen.

Renegadexxripxx
14 april 2013, 12:42
Garantie is wel niet heiligmakend ;). Een faillissement doet dat allemaal al te niet.

Maar ok met die premie, reductie op de onroerende voorheffing en dan ook nog die groene stroomcertificaten en het feit dat je het zelf gaat plaatsen maakt het al wat haalbaarder. Ben je zeker dat je die premie van eandis ook krijgt als je de plaatsing niet laat uitvoeren door een gecertificeerde installateur?

Voor uw verwarming dan ook op elektriciteit (warmtepomp) of niet ?

Caracalla
14 april 2013, 13:02
Neen, verwarming is gewoon op gas.

Klopt van die garantie, daarom dat ik niets bijneem. Als't kapot is, vervang ik het wel.
Groenstroomcertificaten zullen mij een 93 euro per jaar opbrengen. Dus da's ook zeker geen vette.

Die premie krijg je als je E-peil van je woning onder de E40 zit. Heeft eigenlijk niets met die zonnepanelen op zich te maken. Je moet gewoon na het betrekken van de woning en afhandeling van het EPB verslagdossier dit doorsturen naar hen.
Onder de E50 was er een premie van 1400 euro.

Wij moesten wettelijk verplicht voldoen aan E70 en K40.
Voor de zonnepanelen zaten we aan E68 en K38.

Verder zakken zou nu enkel nog kunnen met een warmtepomp, zonneboiler en meer isolatie.
De rest is "maxed out" lol. Eerste idee was een boiler, maar daar zak je maar een 6-tal punten mee.

Renegadexxripxx
14 april 2013, 13:21
boiler is echter wel zeer zwaar gesubsidieerd. Was iets van een 2700€ indien ik mij dat goed herinner. Spijtig genoeg helpt die boiler niet afdoende in de winter, het moment waar je dat warm water nu juist nodig hebt. En natuurlijk is het op dat moment ideaal met vloerverwarming daar dit een systeem is dat op lage temperatuur verwarmt. Maar je je hebt gelijk, het kost allemaal een pak geld en zoveel verschil geeft het niet meer...

Stimpy
18 april 2013, 14:19
hoe zit het nu eigenlijk

moet ge eerst uw gasdingen regelen bij uw distributiebeheerder (infrax), die plaatsen ne meter, regelen de aansluiting etc..
en dan ne installateur zoeken die daar een installatie aan zet, dat laten keuren en dan wordt "de kraan" opengezet?

of moet ge eerst uw installatie laten plaatsen zodat alles klaar staat, en dan den distributeur contacteren?

Caracalla
18 april 2013, 15:21
Eerst alles laten plaatsen. Een aantal zaken moeten klaar liggen vooralleer ze komen voor het gas.

Stimpy
18 april 2013, 15:57
ma nen installateur zei dan dat 'm niet weet waar het gas precies binnen gaat komen

ne goeie uitleg vind ik ook ni, bij eni zeggen ze dak de EAN code moet doorsturen en da'k die bij infrax kan opvragen maar is dat dan di van elentriek? Want van aardgas heb ik er geen natuurlijk, want ik heb nog geen aardgas :crazy:

vantruien
19 april 2013, 10:58
Dan doet ge daar absoluut geen voordeel aan...

Wij hebben dit afgesloten in februari, kan ik zomaar naar een ander tarief overschakelen bij luminus? Bvb het click, wat hier werd voorgesteld?

En dan heb ik het voordeel dat we enkele gratis kwh krijgen, klopt dit? Heb even snel over de antwoorden gekeken.

Jah, ik ben echt een leek op dit vlak en mijn vriendin ook, dus blijkbaar zijn we nogal snel meegegaan in het verhaal van de werkgever...

Caracalla
19 april 2013, 20:13
@stimpy
hier de mail voor onze aansluiting:

Gas:

Leveringsdruk 21 mbar.

U stelt de nodige ruimte ter beschikking om de gasmeter op te stellen, zie standaardopstelling voor nieuwbouw of verbouwingen. Deze ruimte moet ten minste 1,5 m verwijderd zijn van een warmtebron zoals een CV ketel. Er dient een vrije doorgang te zijn van 70 cm voor de meters.

U plaatst de binnenleiding. Het vertrekpunt van de binneninstallatie is een T- stuk 1", voorzien van een metalen stop. Dit vertrekpunt mag zich maximum 1 m van de meterplaats bevinden.

U voorziet een bovenverluchting.

U zorgt dat een origineel attest waaruit blijkt dat de installatie voldoet aan de wettelijke normen aanwezig is. Indien uw installateur geen CERGA - installateur is, dient bijkomend een origineel controleverslag afgeleverd door een erkend controleorganisme aanwezig te zijn.

U sluit voor het nieuwe toegangspunt een geldig leveringscontract af met de energieleverancier van uw keuze. Voor het afsluiten van dit contract hebt u het op uw offerte vermelde EAN-, huis- en busnummer nodig. Doe dit tijdig, uw leverancier heeft minstens 5 werkdagen nodig om dit contract bij ons te laten registreren.

Stimpy
19 april 2013, 20:24
maar moeten die mannen ni eerst es komen zeggen waar dat die aansluiting komt? :/ en dat den installateur dan weet naar waar hij een leiding moet trekken. Zo hebben die da mij uitgelegd.. en achteraf moet de distributeur nog es terugkomen om te zien dat alles gekeurd is.

Ik weet als gewone mens toch niet hoe ik al die vereisten in orde moet krijgen.
Enfin, nog 3 afspraken volgende week met installateurs en al een betere offerte binnen dus 't zal wel goedkomen :)
kheb ook al mijn aanvraag bij infrax ingediend dus 'k zal 't wel horen zeker

Caracalla
21 april 2013, 12:12
Je stuurt je plan op naar eandis hé.
En jij zegt waar de technieken komen.
Zij maken dan een offerte op basis hiervan.

Wat later krijg je bovenstaande specificaties.
Jouw loodgieter zorgt dat dit er ligt voor zij afkomen zodat ze de boel op de hoofdleiding kunnen aansluiten.

vantruien
30 april 2013, 11:12
Net gebeld naar Luminus, dus even waarschuwen voor anderen die het zouden voorhebben, neem nooit geen fix pro contract via uw werkgever, bij een verkoper die langskomt!!

Ze hebben mij daar heel duidelijk gemaakt dat ik totaal geen voordeel doe, dat ze ook niet begrijpen waarom die dat verkocht heeft, en jah, moet gezegd , mijn vriendin was te naief en snel meelopend in het verhaal.

Dus WARNING!!!

Trancerke
5 juni 2013, 15:12
Ik verhuis binnenkort en wil ineens veranderen van leverancier , ik zit nu bij electrabel ( energy plus). Ik betaal 118€ per maand en b ik woon alleen. Zelf heb ik al gekeken en voor deze regio en luminus click (vast 1 jaar) en octa + energybox (vast 3 jaar) zien er het interessantste uit. Iemand nog suggesties/opmerkingen?! alvast bedankt

Hiapoe
5 juni 2013, 15:22
Je kan ook electrabel FixOnline kiezen. één van de goedkoopste tarieven, en je krijgt alleen factuur nog online, wat op zich voor jonge mensen zoals wij geen probleem is.

Elektriciteit ELECTRABEL | energieleverancier (http://www.aanbieders.be/energie/energieleveranciers/electrabel/elektriciteit?gclid=CPWgmO-AzbcCFa7JtAodNDgALg)

Tiediiee
9 juni 2013, 17:40
Paar maanden geleden contract aangevraagd voor Luminus click (gas + elektriciteit). Merk nu op dat men al die tijd factureert op basis van hun tariefplan Actief+ ...

Ik mag hopen dat de mogelijke meerkost dat we die maanden al hebben betaald gaan terugkrijgen? In de akkoordverklaring stond duidelijk het tariefplan van Click.

Net een mailtje gestuurd, ik ben eens benieuwd. :/

Schwimm
10 juni 2013, 13:31
Bon, ik ga binnenkort alleen wonen met mijn vriendin en ben dus ook aan het kjiken voor een elektriciteit/gas-leverancier.
Gezien ik geen verbruik ken (eerste keer alleen wonen :p) is het nogal moeilijk om die test van de VREG te doen. De lijst met leveranciers is bijgevolg weinigzeggend in onze situatie. Btw, die prijzen zijn per jaar, of wat? Ik snap er niet teveel van. :( :p

Wie heeft eventueel ervaring met de volgende (courante) situatie:
- bescheiden appartementje (maximum 70 m²) met 4 chauffages (in elke kamer 1: keuken, badkamer, living & slaapkamer) die met gas worden aangedreven
- dubbel glas en zo'n worst voor de deur om de warmte binnen te houden
- 4 kookplaten
- TV met console en stereo-installatie
- wat lampen aan het plafond alsook staanlampen
- andere gebruikelijke toestellen (die niet noodzakelijk altijd aanstaan, natuurlijk, zoals broodrooster of weet ik veel)

Globaal gezegd zou ik stellen dat we minstens normale verbruikers zijn in die zin dat we toch wel wat "luxe" gewend zijn die elektriciteit verbruikt (cf. console, opladen iPhones, etc.).
Ik vind het heel moeilijk om hier een lijn op te trekken. Langs de andere kant wil ik uiteraard dat dit zo snel mogelijk geregeld raakt, want voor het moment zijn we al aan het verbruiken (we zijn erin aan het werken dus hebben elektriciteit nodig), en de facturen zullen dus in het "luchtledige" arriveren. :unsure:

Iemand een goede ervaring met een leverancier die een aanvaardbare prijs heeft? (Persoonlijk geloof ik er niet te hard in, omdat ik het gevoel heb dat die maatschappijen je er altijd willen opleggen...)

Schwimm
10 juni 2013, 13:31
Dubbel, ook al had ik maar één keer op antwoorden geklikt...

Tiediiee
10 juni 2013, 17:17
Paar maanden geleden contract aangevraagd voor Luminus click (gas + elektriciteit). Merk nu op dat men al die tijd factureert op basis van hun tariefplan Actief+ ...

Ik mag hopen dat de mogelijke meerkost dat we die maanden al hebben betaald gaan terugkrijgen? In de akkoordverklaring stond duidelijk het tariefplan van Click.

Vandaag al mailtje terug gehad en alles is nu in orde gebracht. Ik sta versteld dat het zo vlot ging. :p

Caracalla
10 juni 2013, 17:26
@schwimm

Voor 2 personen:

Als je elektrisch kookt, neem dan een 4000kWh per jaar aan elektriciteit (2500 nacht - 1500 dag ,als je na 22u of in het weekend wast, de vaatwas aan steekt, ...)

Aan gas op een appartement moet je rekenen op een 50 euro per maand. Daar ga je normaal mee toekomen als het ietwat geisoleerd is. Vrienden van ons betalen 35 euro per maand in een nieuwbouwappartement!
50 euro per maand zal uitkomen op een 8000kWh gas per jaar.

ASHERON
10 juni 2013, 17:37
zowel gas en electriciteit bij elegant.
Ik geef de voorkeur aan geen vast contract of iets dergelijks zodat ik ten alle tijden kan opzeggen.

daarenboven is elegant toch ook bij de goedkopere. tfeit da het een iets kleinere leverancier is vond ik ook een voordeel.
bij de grotere (zeker electrabel) heb ik het gevoel dat ze u droog naaien wanneer ze de kans krijgen.
de afrekeningen zijn tenminste duidelijk ipv bij electrabel waar ge 2-3 bladzijden hebt aan uw afrekening. kvind dat minder doorzichtig.
gewoon gasprijs, tptkost, verbruike kwh en meer moet er niet opstaan.

kweet niet of elegant nu nog echt de goedkoopste zijn? mijn contract loopt ondertussen een jaarenhalf dus heb er minder zicht op

Xirtanneke
10 juni 2013, 19:31

Eerlijk gezegd is dat maar 1 klikje fout, komt wel in orde :) Maar dat komt wel pas bij uw volgende afrekening, want anders is er nog niks afgerekend.

Emerxill
10 juni 2013, 21:36
zowel gas en electriciteit bij elegant.
Ik geef de voorkeur aan geen vast contract of iets dergelijks zodat ik ten alle tijden kan opzeggen.

daarenboven is elegant toch ook bij de goedkopere. tfeit da het een iets kleinere leverancier is vond ik ook een voordeel.
bij de grotere (zeker electrabel) heb ik het gevoel dat ze u droog naaien wanneer ze de kans krijgen.
de afrekeningen zijn tenminste duidelijk ipv bij electrabel waar ge 2-3 bladzijden hebt aan uw afrekening. kvind dat minder doorzichtig.
gewoon gasprijs, tptkost, verbruike kwh en meer moet er niet opstaan.

kweet niet of elegant nu nog echt de goedkoopste zijn? mijn contract loopt ondertussen een jaarenhalf dus heb er minder zicht op
1) Alle contracten zijn binnen de maand opzegbaar, of je nu een vaste prijs hebt of niet. Uw tarief zal wel voor die periode vast zijn en niet onderhevig zijn aan prijsschommelingen.
2) Elegant is duurder dan de FixOnline van Electrabel
3) Er zijn wel meer energieleveranciers die uw een uitgebreide afrekening doorsturen, bij allemaal staat in de samenvatting duidelijk het verbuik, de prijs en andere kosten.

ASHERON
11 juni 2013, 10:01
1) Alle contracten zijn binnen de maand opzegbaar, of je nu een vaste prijs hebt of niet. Uw tarief zal wel voor die periode vast zijn en niet onderhevig zijn aan prijsschommelingen.
2) Elegant is duurder dan de FixOnline van Electrabel
3) Er zijn wel meer energieleveranciers die uw een uitgebreide afrekening doorsturen, bij allemaal staat in de samenvatting duidelijk het verbuik, de prijs en andere kosten.

dan kan ik het misschien best misschien toch even herzien

Stimpy
11 juni 2013, 13:10
infrax komt pas 11 juli langs :|
zo een lange wachttijd
dus daarvoor moet de installatie geplaatst worden
en wanneer moet ik dan Eni contacteren? Als de keuring gebeurd is?

Schwimm
11 juni 2013, 21:38
@schwimm

Voor 2 personen:

Als je elektrisch kookt, neem dan een 4000kWh per jaar aan elektriciteit (2500 nacht - 1500 dag ,als je na 22u of in het weekend wast, de vaatwas aan steekt, ...)

Aan gas op een appartement moet je rekenen op een 50 euro per maand. Daar ga je normaal mee toekomen als het ietwat geisoleerd is. Vrienden van ons betalen 35 euro per maand in een nieuwbouwappartement!

Thanks. We koken elektrisch, ja. Er is wel (nog) geen wasmachine en al helemaal geen vaatwas. :p

Bedankt voor de cijfers alvast. Suggesties van klantvriendelijke tariefplannen zijn nog altijd welkom. Ik wil gewoon een duidelijke rekening krijgen die niet te hoog is en betalen, that's it. :D

ChfZ | Hanky
15 juni 2013, 16:25
Groepsaankoop via GVA ontvangen en vergeleken met hetgeen we nu hebben.

Huidig via Lampiris - Gas + Elec: € 2262.77 betaald op jaarbasis.
Via groepsaankoop Electrabel - Gas + Elec: Zou €2011.20 worden op jaar basis.

Zou mij 250 euro besparen per jaar.

Verwarming is op gas. Koken met inductie.
Wel paar maanden geleden muren laten isoleren (alleenstaande woning van '72) + deze week nieuw dak laten zetten.

Twijfel nog om over te schakelen of Lampiris nog een jaar te houden..
Verbruik zou zowiezo nog wa moeten dalen door deze 2 investeringen, dus het verschil tss lampiris & electrabel zou normaal nog kleiner moeten worden

Schwimm
17 juni 2013, 18:34
@schwimm

Voor 2 personen:

8000kWh gas/jaar is ook realistisch te noemen als er met gas verwarmd wordt?

Mijn vriendin en ik hebben deze middag wat sites afgeschuimd en uiteindelijk vinden we alles even vaag. :( :p
We zouden een 1-jarig contract met Eneco aangaan.

Iemand ervaringen mee? Vrij scherpe prijzen, dacht ik?

Hiapoe
17 juni 2013, 18:40
Groepsaankoop via GVA ontvangen en vergeleken met hetgeen we nu hebben.

Huidig via Lampiris - Gas + Elec: € 2262.77 betaald op jaarbasis.
Via groepsaankoop Electrabel - Gas + Elec: Zou €2011.20 worden op jaar basis.

Zou mij 250 euro besparen per jaar.

Verwarming is op gas. Koken met inductie.
Wel paar maanden geleden muren laten isoleren (alleenstaande woning van '72) + deze week nieuw dak laten zetten.

Twijfel nog om over te schakelen of Lampiris nog een jaar te houden..
Verbruik zou zowiezo nog wa moeten dalen door deze 2 investeringen, dus het verschil tss lampiris & electrabel zou normaal nog kleiner moeten worden

Ik zou switchen, ge krijgt er nog de betere service bij ook ;)

Caracalla
17 juni 2013, 21:56
8000kWh gas/jaar is ook realistisch te noemen als er met gas verwarmd wordt?

Moeilijke vraag.
Je kunt altijd meer nemen hé.

Mikail
22 juli 2013, 10:22
Vanaf augustus trek ik in een appartement in.
Alle verwarming is op elektriciteit (verwarming van water, accumulatoren die 's nachts opladen)

Tips voor een elektriciteitsleverancier?
Ik was al aan het kijken richting Elegant...

't Is vrij moeilijk om de knoop door te hakken welke firma te nemen!

Psychodweep
22 juli 2013, 21:23
Indien dagmeter (1 meter), is volgens mijnenergie.be ecopower het goedkoopst.
Daar is er wel een wachttijd van 6 maanden en moet je minimum 1 aandeel van 250 EUR kopen (krijg je wel dividend op).
Als je 8000 kwh verbruikt per jaar, dan kom je al minimum 160 EUR goedkoper uit dan de goedkoopste gewone leverancier.

Cerv.Be
23 juli 2013, 13:05
Ga mij ook eens inschrijven voor de groepsaankoop Provincie Antwerpen.

RB26DETT
26 juli 2013, 13:40
Als ge een nieuw contract afsluit, vanaf wanneer kunt ge dat dan nu ook al weer opzeggen?

Moet je voor Luminus Clikx altijd via domicilering betalen?

SomeDude
26 juli 2013, 13:47
Als ge een nieuw contract afsluit, vanaf wanneer kunt ge dat dan nu ook al weer opzeggen?

Moet je voor Luminus Clikx altijd via domicilering betalen?

Ik betaal Luminux Click gewoon via overschrijving/zoomit dus nee dat moet niet.
Uw andere vraag: niet, uw maatschappoij doet dat voor u :) Contract bij uw energieleverancier opzeggen - VREG (http://www.vreg.be/uw-energiecontract-opzeggen)

Cerv.Be
16 augustus 2013, 12:11
Ga mij ook eens inschrijven voor de groepsaankoop Provincie Antwerpen.
Uiteindelijk toch niet ingeschreven en via de vreg calculatie opzoek gegaan naar de goedkopere energieleveranciers. Uitgekomen bij Eni, contract gaat in vanaf 01/09/2013 zowel voor gas als elektriciteit.

Bye Luminus.

Hollow
22 augustus 2013, 02:14
Hey allemaal, in september verhuis ik naar een studio waarvoor ik ook een energiecontract dien af te sluiten. Ik heb al wat rondgesurft en onder andere die V-test van de VREG gedaan. Probleem is dat ik het verbruik niet echt kan inschatten, heb het de huidige huurster al eens gevraagd maar die vindt het nergens terug... De oppervlakte betreft ong. 20m², het is een oud gebouw maar de ruimte bevindt zich tussen 2 verdiepingen en er is dubbele beglazing. Verwarming gebeurt elektrisch en de meter is met een apart dag- en nachttarief. Ik woon er trouwens alleen. Iemand een idee wat het verbruik op jaarbasis kan zijn? Alvast bedankt. :)

exCite
22 augustus 2013, 14:37
Hangt er allemaal een beetje vanaf.
Wij hadden nu Luminus, maar in het huis dat we nu gaan huren is er geen gas maar stookolie, we hebben dus enkel elektriciteit nodig.
Aangezien het water verwarmd wordt met een elektrische boiler verbruiken wij wat meer 's nachts en wij kwamen als prijs/service bij electrabel uit.

eniac
24 september 2013, 11:32
Bump. Er is weer een groepsaankoop van test-aankoop => https://www.verlaaguwfactuur.be/

Ik heb vorig jaar meegedaan. Sinds februari ben ik voor elektriciteit & aardgas bij Lampiris. In september was ik al overgeschakeld van Electrabel naar Eneco.

Leuke situatie nu: de voorschotten die ik bij Eneco betaalde werden enerzijds gebaseerd op mijn elektriciteitsverbruik dat ik daarvoor had en voor aardgas op een gemiddeld verbruik. Bij de overstap naar Lampiris kreeg ik al een €150 terug.

Nu heb ik net mijn jaarafrekening gekregen voor gas en elektriciteit. Ik krijg bijna €800 terug.

Meedoen kan geen kwaad, zou ik zeggen... En nu eens werk maken van het verlagen van mijn voorschotten. Amai.

makila
24 september 2013, 15:01
Bump. Er is weer een groepsaankoop van test-aankoop => https://www.verlaaguwfactuur.be/

Ik heb vorig jaar meegedaan. Sinds februari ben ik voor elektriciteit & aardgas bij Lampiris. In september was ik al overgeschakeld van Electrabel naar Eneco.

Leuke situatie nu: de voorschotten die ik bij Eneco betaalde werden enerzijds gebaseerd op mijn elektriciteitsverbruik dat ik daarvoor had en voor aardgas op een gemiddeld verbruik. Bij de overstap naar Lampiris kreeg ik al een €150 terug.

Nu heb ik net mijn jaarafrekening gekregen voor gas en elektriciteit. Ik krijg bijna €800 terug.

Meedoen kan geen kwaad, zou ik zeggen... En nu eens werk maken van het verlagen van mijn voorschotten. Amai.Moet je geen opzegvergoeding meer betalen als je zomaar overstapt dmv testaankoop?

eniac
24 september 2013, 15:20
Neen, de opzegvergoeding is in 2012 weggevallen. En je hebt bij overstappen nauwelijks papierwerk: gewoon inschrijven bij nieuwe leverancier volstaat, die regelt alles met je oude leverancier.

Gewoon meedoen met de groepsaankoop. Het blijft ook na inschrijving volledig vrijblijvend. Blijkt het tarief interessant, dan kan je kosteloos instappen. Blijkt het dat niet, dan doe je niet mee.

Ik heb al een sterk tarief uit de groepsaankoop van vorig jaar maar heb me weer ingeschreven, puur om te kijken of het eventueel nog beter kan.

edit: leesvoer: http://www.vreg.be/uw-energiecontract-opzeggen

Bontus
24 september 2013, 15:48
Indien dagmeter (1 meter), is volgens mijnenergie.be ecopower het goedkoopst.
Daar is er wel een wachttijd van 6 maanden en moet je minimum 1 aandeel van 250 EUR kopen (krijg je wel dividend op).
Als je 8000 kwh verbruikt per jaar, dan kom je al minimum 160 EUR goedkoper uit dan de goedkoopste gewone leverancier.
Even vermelden dat er dit jaar geen dividend is voor de Ecopower aandeelhouders.
En dat kan de volgende jaren ook gebeuren natuurlijk. Dus niet automatisch ervan uitgaan dat je rendement zal realiseren.

Orefice
25 september 2013, 10:59
Klein vraagje ivm het afsluiten van een energiecontract. Soms staat er vermeld dat er een energiecontract kan afgesloten worden als professionele verbruiker, bvb een bedrijf of als zelfstandige. Bedoelt men hiermee dan dat de zelfstandige activiteit plaats moet vinden op de locatie zelf, of kan dat ook indien het meeste deel van het werk zich buitenshuis afspeelt?

makila
25 september 2013, 11:48
Ik zou gek zijn me niet in te schrijven. Straks mijn verbruik eens controleren en alles aanvullen ..

KerreKol
25 september 2013, 16:07
Ik heb ook meegedaan aan de groepsaankoop van Test-aankoop. Ze hebben er verleden jaar ook één gedaan en dat was toch zeer voordelig voor mij ook. Link: https://www.verlaaguwfactuur.be/?actioncode=4324 . Hoe meer mensen er meedoen, hoe goedkoper de prijzen zullen zijn. Je kan inschrijven voor alleen elektriciteit of elektriciteit en gas. Ik ben es benieuwd naar de resultaten!

makila
26 september 2013, 10:28
Ja ik zit nu voor gas bij eni, wat momenteel toch nog steeds de goedkoopste op de markt is voor mij. Voor elektriciteit heb ik Luminus Click. Dat kan blijkbaar héél wat goedkoper. (wat in 2011 het goedkoopste was voor mij is dat nu blijkbaar niet meer zo)

Ik ben voorstander om beide produkten bij dezelfde leverancier te hebben. Maar ja, individueel is dat meestal NIET het voordeligste. Omdat het zelden is dat één leverancier het goedkoopste is voor zowel gas als elektriciteit.

En kortingen bewerkstelligen??? Individueel kan je volgens mij nooit fikse kortingen verwezelijken maar als groep? Ik veronderstel dat ik bij een groepsaankoop wél voordeel ga doen. Het is interessant voor een energieleverancier (denk ik?) om een grote groep nieuwe klanten een korting te geven om dan deze zowel voor gas als elektriciteit tegelijkertijd binnen te halen. Ik vermoed dat ik dan ook een voorstel ga krijgen van een energieleverancier voor beide produkten te samen?

exCite
26 september 2013, 12:49
Ik heb mij ingeschreven op de groepsaankoop Provincie Antwerpen.

Cerv.Be
26 september 2013, 13:34
Ja ik zit nu voor gas bij eni, wat momenteel toch nog steeds de goedkoopste op de markt is voor mij. Voor elektriciteit heb ik Luminus Click. Dat kan blijkbaar héél wat goedkoper. (wat in 2011 het goedkoopste was voor mij is dat nu blijkbaar niet meer zo)

Ik ben voorstander om beide produkten bij dezelfde leverancier te hebben. Maar ja, individueel is dat meestal NIET het voordeligste. Omdat het zelden is dat één leverancier het goedkoopste is voor zowel gas als elektriciteit.

En kortingen bewerkstelligen??? Individueel kan je volgens mij nooit fikse kortingen verwezelijken maar als groep? Ik veronderstel dat ik bij een groepsaankoop wél voordeel ga doen. Het is interessant voor een energieleverancier (denk ik?) om een grote groep nieuwe klanten een korting te geven om dan deze zowel voor gas als elektriciteit tegelijkertijd binnen te halen. Ik vermoed dat ik dan ook een voorstel ga krijgen van een energieleverancier voor beide produkten te samen?
Gohja, eni was voor het goedkoopste qua gas. 4e goedkoopste met marginale v erschillen in elektriciteit, dan kies ik toch voor dezelfde leverancier voor minder rompslomp. :p

makila
27 september 2013, 08:01
Gohja, eni was voor het goedkoopste qua gas. 4e goedkoopste met marginale v erschillen in elektriciteit, dan kies ik toch voor dezelfde leverancier voor minder rompslomp. :p
Essent is nog goedkoper dan eni. Tov mijn huidige facturen voor gas en elektriciteit scheelt dat 104€. Maar dan moet je vooraf het eerste jaar 1920€ betalen. (Vanaf het tweede jaar houden ze pas rekening met uw verbruik)

Maar goed, ik hoop met de groepsaankoop een tarief te verkrijgen dat rond dat van Essent hangt, maar dan zonder dat ik bijna 2000 balletjes moet afgeven ;)

Cerv.Be
27 september 2013, 10:58
Essent is nog goedkoper dan eni. Tov mijn huidige facturen voor gas en elektriciteit scheelt dat 104€. Maar dan moet je vooraf het eerste jaar 1920€ betalen. (Vanaf het tweede jaar houden ze pas rekening met uw verbruik)

Maar goed, ik hoop met de groepsaankoop een tarief te verkrijgen dat rond dat van Essent hangt, maar dan zonder dat ik bijna 2000 balletjes moet afgeven ;)
Mja daar doe ik niet aan mee, persoonlijke keuze uiteraard. Ons verbruikt ligt ver onder de 1920/jaar en heb geen zin om elke maand dik bij te betalen, ook al krijg ik het erna terug.

makila
27 september 2013, 12:43
Je betaalt niet dik bij elke maand hé? Op 1 november (ingang contract) betaal je bijvoorbeeld meteen 1920€ (!). Je betaalt dan een jaar lang niets. Is je verbruik dan 960€ (de helft) dan betaal je op 1 november 2014 0€ (Je krijgt 960€ terug en je betaalt dit opnieuw aan hen voor het volgende jaar) en op 1 november 2014 betaal je dan 960€ *

* theoretisch als je verbruik en de prijzen gelijk blijven

Cerv.Be
27 september 2013, 13:29
Ja ok, maar om direct 2k neer te leggen.. No thanks. Dan heb ik liever de maandelijkse bijdrage.

makila
27 september 2013, 13:53
Ja ok, maar om direct 2k neer te leggen.. No thanks. Dan heb ik liever de maandelijkse bijdrage.Same here. Uiteindelijk bespaar je maximaal de helft (de andere helft zijn interesten die je misloopt). Dus dan spaar je 50€ om vooraf 2000€ uit te geven.

Opmerking; Ik vind de besparing bij Essent in feite belachelijk weinig. Ze zijn 100% zeker van hun geld, en je krijgt dan minder dan 100€ 'korting' tov het 2de goedkoopste tarief op de markt voor elektriciteit en nog straffer voor gas is eni goedkoper zonder dat je hen op voorhand geld geeft en heeft hun produkt géén enkele toegevoegde waarde.

makila
2 oktober 2013, 13:24
10.2% korting op elektriciteit + gas voorlopig, voor de groepskorting energie Provincie Antwerpen .. hoeveel veilingrondes zijn er gepland normaal? Als het er maar twee zijn en dit is het eindresultaat .. ik vind 10.2% korting maar magertjes tov wat ik in de media lees qua percentages?

10.2% korting op elektriciteit + gas voorlopig, voor de groepskorting energie Provincie Antwerpen .. hoeveel veilingrondes zijn er gepland normaal? Als het er maar twee zijn en dit is het eindresultaat .. ik vind 10.2% korting maar magertjes tov wat ik in de media lees qua percentages?Lol 2 seconden nadat ik dit post, is er een update. Percentage is nu ineens 17.1% :D Dat lijkt er al meer op.

Vraag. Je krijgt dan een jaar lang een korting op de gemiddelde marktprijs. Maar wat na dat jaar? Dan betaal je terug de gewone tarieven van de energieleverancier die je gekozen hebt? Als je dan kiest voor de duurste (van de winnaars), dan kan dit zomaar ineens 30% meer zijn na dat kortingsjaar?

Opmerking: Ik ga nog eerst de resultaten van testaankoop afwachten vooraleer ik overstap ;)

exCite
3 oktober 2013, 10:31
17,3% is toch een mooie besparing, nu ja, ik wacht 14 oktober af.
Hopelijk is het Electrabel, kan ik bij mijn leverancier blijven en heb ik goeie service.

makila
3 oktober 2013, 10:39
Pas wel op. Omdat de korting enkel de bedragen betreft die de leverancier kan beïnvloeden (transportkosten vallen bijvoorbeeld uit de boot), gaat de nettokorting natuurlijk minder dan 17.1 % zijn. Ga altijd eerst even de huidige promoacties na, die lopen bij de energieleveranciers en vergelijk de groepsaankoop met de site van de vreg + promo acties

Voor sommige huishoudens, zal de groepskorting toch DUURDER uitkomen dan wanneer hij/zij de goedkoopste leverancier opzoekt via de site van de vreg + promo acties

Op dit ogenblik gaat mijn voorkeur ook uit naar elektrabel. Tot op heden boden ze zelden op groepskortingen, maar door de klappen die ze de laatste jaren gekregen hebben, blijken ze nu toch ook te bieden :) (Dat is positief). Bovendien zijn de prijzen van elektrabel eigenlijk hard gezakt.

WANT, houdt er ook rekening mee: de groepskorting is een éénmalige jaarkorting. Dwz de korting gaat bijvoorbeeld in op 1 januari 2014 en loopt tot 31 december 2014. Vanaf 1 januari 2015 zal de energieleverancier dan niet langer de korting toekennen en zijn normaal geldende tarieven heffen. Houdt er dus rekening mee dat je best eind 2014 opnieuw de prijzen gaat vergelijken om de best mogelijke tarieven te verkrijgen. Eventueel kan je dan opnieuw in een nieuwe groepsaankoop stappen :)

Cerv.Be
3 oktober 2013, 10:48
Hopelijk is het Electrabel, kan ik bij mijn leverancier blijven en heb ik goeie service.
Welke "goede" service hebt ge eigenlijk nodig van u leverancier?

makila
3 oktober 2013, 10:53
Hopelijk is het Electrabel, kan ik bij mijn leverancier blijven en heb ik goeie service.Een vraag. Als je nu bij elektrabel zit en elektrabel biedt een korting aan via de groepsaankoop. Geldt die korting dan voor nieuwe klanten die ze daarmee lokken? Of geldt dit ook voor mensen zoals jij die al bij elektrabel zijn?

exCite
3 oktober 2013, 10:54
Pas wel op. Omdat de korting enkel de bedragen betreft die de leverancier kan beïnvloeden (transportkosten vallen bijvoorbeeld uit de boot), gaat de nettokorting natuurlijk minder dan 17.1 % zijn. Ga altijd eerst even de huidige promoacties na, die lopen bij de energieleveranciers en vergelijk de groepsaankoop met de site van de vreg + promo acties

Voor sommige huishoudens, zal de groepskorting toch DUURDER uitkomen dan wanneer hij/zij de goedkoopste leverancier opzoekt via de site van de vreg + promo acties

Op dit ogenblik gaat mijn voorkeur ook uit naar elektrabel. Tot op heden boden ze zelden op groepskortingen, maar door de klappen die ze de laatste jaren gekregen hebben, blijken ze nu toch ook te bieden :) (Dat is positief). Bovendien zijn de prijzen van elektrabel eigenlijk hard gezakt.

WANT, houdt er ook rekening mee: de groepskorting is een éénmalige jaarkorting. Dwz de korting gaat bijvoorbeeld in op 1 januari 2014 en loopt tot 31 december 2014. Vanaf 1 januari 2015 zal de energieleverancier dan niet langer de korting toekennen en zijn normaal geldende tarieven heffen. Houdt er dus rekening mee dat je best eind 2014 opnieuw de prijzen gaat vergelijken om de best mogelijke tarieven te verkrijgen. Eventueel kan je dan opnieuw in een nieuwe groepsaankoop stappen :)

Jup, die info had ik ook gelezen, we wonen nog maar net in ons huurhuis en Electrabel was momenteel voor ons bij de goeikoopste.

Welke "goede" service hebt ge eigenlijk nodig van u leverancier?

Voorbeeld: ik begreep op de energy manager iets niet bij mijn nieuwe Electrabel aansluiting, ik neem contact op via twitter (Ilse van Electrabel), zij contacteert mij binnen de 5 minuten terug en omdat de vraag 2-delig en complex is, vraagt zij zelf of ze mij mag opbellen.
Ze belt mij direct daarna op en legt alles haarfijn uit, da's service.

Een vraag. Als je nu bij elektrabel zit en elektrabel biedt een korting aan via de groepsaankoop. Geldt die korting dan voor nieuwe klanten die ze daarmee lokken? Of geldt dit ook voor mensen zoals jij die al bij elektrabel zijn?

Ook voor bestaande klanten, maar natuurlijk enkel als je voor de groepsaankoop ingeschreven bent.
Je regelt dat dan via de groepsaankoop en bij Electrabel zien ze dan natuurlijk dat je al klant bent en wordt je overgeschakeld.

makila
3 oktober 2013, 11:07
Hopelijk is het Electrabel, kan ik bij mijn leverancier blijven en heb ik goeie service.Haha hopelijk via testaankoop 20% korting of zo :)

eniac
3 oktober 2013, 12:17
Ben nu ook voor groepsaankoop provincie OVL ingeschreven. Afwachten maar. Ik heb de indruk dat ik alweer goedkoper moet kunnen dan wat ik nu heb.

exCite
3 oktober 2013, 13:03
Om toch in hetzelfde segment te blijven.
Heeft er iemand een idee wanneer de beste periode is om stookolie te laten leveren?

Mark V
12 oktober 2013, 17:17
Ik hoorde pas op het nieuws dat de prijzen van olie flink gaan dalen volgend jaar in 2014 tot wel 20%. Zou komen doordat er steeds meer alternatieven op de markt :-) Ik zou rond de zomer kijken wat de prijzen zijn op Homepage | Informazout (http://www.informazout.be). Heb je gas, kun je altijd nog vergelijken op Vind de goedkoopste energie: vergelijk leveranciers op levver.be | Levver.be - Energie Leveranciers Vergelijken (http://www.levver.be) en de kortingen in de gaten houden :-)

Kielse
14 oktober 2013, 10:18
Iemand een idee hoelang het duurt tussen de aanvraag bij een energieleverancier en het effectief hebben van elektriciteit en gas?
Binnenkort verhuis ik naar een appartement en adhv een fictief, geschat verbruik is Electrabel het goedkoopste voor mij dankzij hun korting tot 300€ op dit moment.
Als de huidige huurder vertrekt, moet ik gewoon de meterstanden noteren en that's it?

exCite
16 oktober 2013, 08:46
Actueel marktaanbod: € 484
Aanbod Electrabel: € 417

Toch een mooie besparing en ik kan bij mijn huidige leverancier blijven.

makila
16 oktober 2013, 11:18
Ik heb nog géén aanbod gekregen voor de groepsaankoop van de provincie Antwerpen. Dat was toch vanaf 14 oktober hé?

Kenshi
16 oktober 2013, 12:07
Ik ook nog niet hoor. "Vanaf 14" wil zeggen dat niet iedereen het al onmiddellijk de 14de krijgt he

makila
16 oktober 2013, 12:34

Toch een mooie besparing en ik kan bij mijn huidige leverancier blijven.Hoe vergelijk je? Gewoon met de V-test?

exCite
16 oktober 2013, 12:46
Hoe vergelijk je? Gewoon met de V-test?

Hetgeen wat je hebt ingegeven bij het inschrijven op de groepsaankoop wordt gehanteerd denk ik, want dit is wat de groepsaankoop website mij zelf geeft.

Meteen geaccepteerd (Electrabel), dus vanaf 1 januari gaan we toch wat besparen.

makila
16 oktober 2013, 12:49
Hetgeen wat je hebt ingegeven bij het inschrijven op de groepsaankoop wordt gehanteerd denk ik, want dit is wat de groepsaankoop website mij zelf geeft.

Meteen geaccepteerd (Electrabel), dus vanaf 1 januari gaan we toch wat besparen.
Je wacht de resultaten van testaankoop niet af?

makila
16 oktober 2013, 12:50

Ah ja ok, ik snap het.

exCite
16 oktober 2013, 13:03
Ah ja ok, ik snap het.

Ja, ik heb de mail van de groepsaankoop prov. Antwerpen al gekregen en niet meegedaan aan die van TestAankoop, dus meteen die van prov. Antwerpen geaccepteerd.

littleluigi
16 oktober 2013, 13:19
Wat is eigenlijk ongeveer de energiekost per maand voor een koppel die alleen woont (kleine bescheiden woning) en beide tijdens de dag gaan werken zijn?

exCite
16 oktober 2013, 15:08
Wat is eigenlijk ongeveer de energiekost per maand voor een koppel die alleen woont (kleine bescheiden woning) en beide tijdens de dag gaan werken zijn?

Wij betaalden in ons appartement een 35 euro per maand dacht ik.
Aangezien wij nu ook water verwarmen op elektriciteit zal dat wel iets hoger gaan liggen (ik gok op 45 - 50 euro), maar onze energieprijs ligt nu lager, das 40 a 45 euro per maand.

Cerv.Be
16 oktober 2013, 15:25
Amai das echt niets. Bij ons is het toch een pak meer dan 35/maand.

littleluigi
16 oktober 2013, 15:26
Wij betaalden in ons appartement een 35 euro per maand dacht ik.
Aangezien wij nu ook water verwarmen op elektriciteit zal dat wel iets hoger gaan liggen (ik gok op 45 - 50 euro), maar onze energieprijs ligt nu lager, das 40 a 45 euro per maand.

Voor elek. en gas samen dan?

Psychodweep
16 oktober 2013, 22:45

Hangt allemaal af van je stookgedrag en hoe goed je huis geisoleerd is, en of je modern verwarmt of niet (hoogrendement condensatieketel ?). De ene persoon heeft het graag 23 graden, terwijl de ander al content is met 19 graden.

exCite
17 oktober 2013, 09:09
Amai das echt niets. Bij ons is het toch een pak meer dan 35/maand.

Daarom da'k eerder richting 50 euro denk. Ze hebben ons huidige voorschot berekend op de vrouw die er voor ons woonde (en wij hebben er nu een vaatwasser, grote diepvries, home-server, ... bijstaan, maar zitten dan weer goed door de lagere energieprijs.

Voor elek. en gas samen dan?

Nee, da's enkel voor elektriciteit. Wij stoken (enkel warmeluchtverwarmingskanalen) met stookolie. Warm water is ook op elektriciteit.

EDIT: Ben nu eens beginnen googlen naar gemiddeld verbruik en dan lijkt 50 euro per maand toch net iets te weinig denk ik, wat betalen anderen hier aan elektriciteit?

Dragonix
17 oktober 2013, 09:32
Ik ben eens benieuwd wat ik ga mogen betalen.. Ik betaal nu 90 euro voor elektriciteit + gas (dag-en nachttarief) voor een bescheiden 1 kamer appartement (volledig nieuwbouw) met 1 inwonende (ikke dus :D).
Woon er nog maar pas en ben de eerste huurder, dus ik HOOP dat die 90 euro een soort van gemiddelde of weet ik veel en dat ik opt eind vant jaar een mooie som ga terugkrijgen :s

exCite
17 oktober 2013, 10:14
Ben is wat gaan zoeken in het verbruik dat voor ons voorschot genomen werd en da's belachelijk laag, dus eens wat berekend en meteen omgezet naar 70 euro per maand.

makila
17 oktober 2013, 12:47
Actueel marktaanbod (Groene stroom): € 1834 (Gas + Elektriciteit)
Huidige produkten (GEEN groene stroom): €1737€
Eneco (Groene stroom): 1746€
Aanbod Eneco (Met groepskorting): 1649€

Eigenlijk moet je vergelijken met je huidige produkten en niet met het marktaanbod. Omdat dit marktaanbod gebaseerd is op groene stroomcontracten en niet op je eigen verbruik. Maar in mijn geval, is de groepsaankoop dan nog steeds voordeliger. Toch een mooie korting tov mijn huidig verbruik van 88€.

Nu nog even wachten op het resultaat van testaankoop. En daarna moet ik beslissen :)

E_wout
17 oktober 2013, 13:05
wij zitten toch aan een kleine 100 euro elektriciteit (water met nachtboiler, keuken kleine waterboiler, vaatwas, wasmachine, droogkas, koken met elektriciteit....) Daarnaast ook nog een 50 euro gas per maand (gashaard in living + vloerverwarming. Vloerverwarming ligt nog niet aan, eens proberen te rekken tot 15 november, gashaard ligt aan vanaf 1 oktober ongeveer)

Nu, je moet niet kijken naar de prijs maar kijken naar het gemiddeld verbruik. weet ik hier niet van buiten.

Berttt
17 oktober 2013, 15:58
Actueel marktaanbod (Groene stroom): € 1834 (Gas + Elektriciteit)
Huidige produkten (GEEN groene stroom): €1737€
Eneco (Groene stroom): 1746€
Aanbod Eneco (Met groepskorting): 1649€

Eigenlijk moet je vergelijken met je huidige produkten en niet met het marktaanbod. Omdat dit marktaanbod gebaseerd is op groene stroomcontracten en niet op je eigen verbruik. Maar in mijn geval, is de groepsaankoop dan nog steeds voordeliger. Toch een mooie korting tov mijn huidig verbruik van 88€.

Nu nog even wachten op het resultaat van testaankoop. En daarna moet ik beslissen :)

Ik heb voorstel gekregen van essent en jij van eneco...wat is uw verbruik op maandbasis? Profiel alleenstaande?

makila
17 oktober 2013, 16:16
Ik heb voorstel gekregen van essent en jij van eneco...wat is uw verbruik op maandbasis? Profiel alleenstaande?
Er zijn 4 winnaars, maar idem afhankelijk van je profiel zal één van de vier nét iets goedkoper zijn dan de anderen. Je kan altijd klikken op : Bekijk het aanbod bij andere leveranciers als je toch een andere leverancier wil kiezen.

Profiel gehuwd/samenwonend. Verbruik hangt echt af van jaar tot jaar.
Dit jaar was:
2654 kwh dag
3375 kwh nacht
8976 kwh voor gas

Omdat we nu een beest van een GAME-PC hebben aangekocht in januari met een erg stevig verbruik, is er serieus meer elektriciteit verbruikt dit jaar ..

Berttt
17 oktober 2013, 16:24
Er zijn 4 winnaars, maar idem afhankelijk van je profiel zal één van de vier nét iets goedkoper zijn dan de anderen. Je kan altijd klikken op : Bekijk het aanbod bij andere leveranciers als je toch een andere leverancier wil kiezen.

Profiel gehuwd/samenwonend. Verbruik hangt echt af van jaar tot jaar.
Dit jaar was:
2654 kwh dag
3375 kwh nacht
8976 kwh voor gas

Omdat we nu een beest van een GAME-PC hebben aangekocht in januari met een erg stevig verbruik, is er serieus meer elektriciteit verbruikt dit jaar ..

Essent is bij mij de goedkoopste omwille van de eenmalige korting aardgas/elektriciteit.
Verschil met eneco is amper 25 euro/jaar en verschil met electrabel is 35 euro...
Nu nog kiezen welke...ik vraag mij af of hoeveel die bomma's en bompa's die nooit echt bewust zijn/waren met energie zoal opgebracht hebben voor de grote leveranciers :)

essent.be Eneco Lampiris Electrabel

* U ontvangt uitsluitend de volledige korting van essent.be indien u de volledige contractduur (12 maanden) respecteert. Indien u minder dan 12 maanden bij essent.be blijft, zal de korting pro rata worden uitbetaald (bv: u ontvangt de helft van de korting indien u een half jaar blijft). Uw korting wordt verrekend via de jaarlijkse afrekening of slotfactuur.

Kielse
17 oktober 2013, 17:38
Via mijnenergie.be heb ik nog eens vergeleken:
Daar is Essent het goedkoopste dankzij de korting van 2x150€ voor gas en elektriciteit. Het verschil met de eerste achtervolger is al een 100€.
Als ik dan de berekening doe zonder huidige promoties (dus op tarieven), zie ik dat Essent bij de duurdere is en dat een Eni veel goedkoper is.
Zouden jullie dan meteen bij Eni intekenen of nu eerst Essent en na een jaar het contract kosteloos opzeggen en verhuizen naar de energieleverancier die binnen een jaar de goedkoopste is?

makila
17 oktober 2013, 20:10
Essent is bij mij de goedkoopste omwille van de eenmalige korting aardgas/elektriciteit.

Mijn huidig aanbod (GEEN groene stroom): €1737€

Essent groene stroom (via hun eigen website) = 1805 euro
Via mijnenergie.be: Essent groene stroom = 1605 euro - echter na één jaar stijgt dit naar maar liefst 1905 euro (!)

Essent via groepsaankoop = 1.661,57 euro. Blijkbaar heeft mijnenergie van Essent een grote korting verkregen dan de groepsaankoop Antwerpen. 2x50€ korting + 17% groepskorting vs 2x150€ korting

Eneco via groepsaankoop = 1649 euro - echter na één jaar stijgt dit naar 1755 euro

Ik kan ook gewoon de goedkoopste formule kiezen zonder groene stroom (dat is toch fake):
Dan is eni het goedkoopste = 1719.6 euro

Ik denk dat ik nog wacht op het voorstel van testaankoop en dan beslis ik. Zoals je kan zien, is het niet altijd zo éénvoudig de beste prijs/kwaliteitsverhouding te vinden.

Barbarossa
17 oktober 2013, 22:40

Toch een mooie besparing en ik kan bij mijn huidige leverancier blijven.

Wij zijn vorige maand ook via een groepaankoop overgestapt. Van Lampiris naar Electrabel.
Lampiris was in ons geval de 2de of 3de goedkoopste (145/ maand voor gas en elek.). Bij Electrabel betalen we nu 120 oftewel 300 euro op jaarbasis.

MooNMaN
21 oktober 2013, 11:10
Vorige week een verkoper van Luminus over de vloer gekregen, die beweerde dat ze goedkoper zijn dan mijn huidige leverancier Lampiris.

De cijfers die op zijn papiertje stonden (prijs per kWh) waren voor zowel elektriciteit als gas goedkoper.

Ik had hem wel gezegd dat ik liever eerst alle kosten in totaal bekijk en dan later beslis. Maar aangezien hij van ver kwam, bla bla bla...
Bon, hij kon mij uiteindelijk overtuigen om te tekenen.(normaal trap ik niet in die verkoperspraatjes)

Na nader onderzoek zijn die dus weldegelijk duurder, zelfs met hun tijdelijke korting.
Ik had al ergens zo een vermoeden...
Blijkt dat hun abonnementskosten bijna dubbel zo duur zijn en dat hun kWh prijs eigenlijk goedkoper is door hun tijdelijke korting.

Wij zijn geen grootverbruikers (elektriciteit +/- 3000 kWh, Gas +/- 8000 kWh).

Snel gebeld en gebruik gemaakt van de 14 dagen bedenktijd. ^^

Ik overweeg om over te schakelen naar OCTA+. die zien er wel iets goedkoper uit.

makila
21 oktober 2013, 11:23
en dat hun kWh prijs eigenlijk goedkoper is door hun tijdelijke korting.

Dat doet me aan dit artikel denken: Winkels sjoemelen met solden - Het Nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BQ3JT17J)

makila
22 oktober 2013, 13:49
Iemand die reeds een voorstel ontvangen heeft voor de groepsaankoop van testaankoop?

RB26DETT
22 oktober 2013, 22:24
Ik nog niet. Niet veel zin om nog te wachten eigenlijk en zou willen overstappen naar ENI.
Iemand een idee hoelang een overstap duurt? Ik moet nu een voorschotfactuur van de huidige leverancier voor 27/10 betalen... Betaal ik die nog om het geld daar later terug te krijgen of zou ik het niet meer doen?£

Edit: mijn eigen vraag al kunnen beantwoorden na het formulier op de website van Eni in te vullen, ze kunnen pas vanaf 1/12 leveren dus zal ik het voorschot nog maar betalen.

En de overstap is gemaakt! :) Bye bye mannetjes van Luminus

Berttt
23 oktober 2013, 10:57
Via mijnenergie.be is het voor mij nog 200 euro goedkoper dan het voorstel vd groepsaankoop Antwerpen dus opletten...korting 2*150 tov korting 2*50 ESSENT

Sorryfreak
23 oktober 2013, 11:51
Kom via mijnenergie.be uit dat Essent voor ons de goedkoopste zou zijn op vlak van elektriciteit en aardgas (enkel verwarming), rekening houdende met oppervlakte (+/- 72 m²), staat (nieuwbouw, volledig geïsoleerd en ingesloten) en woonplaats (netbeheerder). Tariefplan zou variabel groen zijn/heten.

makila
23 oktober 2013, 14:27
Let wel op.

300€ korting via Mijnenergie:
* Er wordt een eenmalige (het 1ste jaar) korting ..

Indien de effectieve leveringsduur minder dan de initieel overeengekomen contractduur (1, 2 of 3 jaar) bedraagt, behoudt de leverancier zich het recht voor om de korting niet toe te kennen of om een reeds verrekende korting van de afnemer terug te vorderen.

Natuurlijk is de korting héél goed, maar let daar goed mee op hé, dat als je opzegt later dat je de juiste data gebruikt.

makila
25 oktober 2013, 07:54
Mijn elektriciteitsleverancier had 84€ teveel afgerekend bij de vorige jaarrekening. Dat bedrag is nu met de nieuwe jaarafrekening gecorrigeerd (zoals ze beloofden). Tot daartoe alles goed. Echter mijn verbruik was 10% minder dan vorig jaar. Mijn maandelijkse betalingen waren desondanks 14€ verhoogd.En ipv 12 maanden werd er dit jaar 13 maandbedragen afgehouden (Maar liefst 14 als je die 84€ erbij rekent)

Je zou dan denken dat ik teveel betaald heb, en geld zou terugkrijgen hé? .. Haha wat een grap. Ter info, vorig jaar kreeg ik met MEER verbruik nog 160€ terug. (Vandaar dat ik die 84€ heb laten staan)

Tijd dus om straks te switchen van leverancier, de prijzen zijn zo al duur genoeg :)

sele
27 oktober 2013, 10:36
Iemand die reeds een voorstel ontvangen heeft voor de groepsaankoop van testaankoop?

Ik denk dat we deze binnen 2weken kunnen krijgen?weet ni juist meer welke datum het was wnn ze begonnen te verzenden,hen me ook nog ingeschreven bij groepsaankoop oost vlaanderen,ben benieuwd...

exarkeuh
27 oktober 2013, 11:50
Ik heb m'n voorstel reeds ontvangen. Het zou Essent zijn maar het voordeel vind ik toch wat magertjes:

€ 31 inclusief korting van € 100....

makila
27 oktober 2013, 13:09
Ik heb m'n voorstel reeds ontvangen. Het zou Essent zijn maar het voordeel vind ik toch wat magertjes:

Volgens mij heeft de provincie Antwerpen een betere deal verkregen dan Testaankoop. Op de site van testaankoop spreekt men over 13% korting op elektriciteit + gas terwijl dat bij de provincie Antwerpen 17% is. Die percentages moet je ook met een korreltje zout bekijken.

1. Dit zijn kortingen tov de gemiddelde marktprijs. Dus stel dat je bij jou leverancier al 7% goedkopere prijzen hebt dan de gemiddelde marktprijs dan blijft er voor jou nog 6 % korting over.
2. Nu is die korting ENKEL op het gedeelte beinvloedbaar door de leverancier. Laten we grofweg zeggen dat ze voor 50% van de totale kost verantwoordelijk zijn. Dan blijft er voor jou nog 3% korting over.
3. Stel je betaalt nu 1000 euro per jaar. Dan heb je dus nog 30 euro korting in totaal tov je huidige factuur.

------------------------------------------------------------------------------

Ok ik heb de jaarafrekeningen gekregen. Nu kan ik een definitief oordeel vellen ivm groepsaankoop provincie Antwerpen

Actueel marktaanbod (correctie tov jaarafrekening)
€ 2003
Huidige jaarafrekening
€ 1890
Aanbod Eneco (correctie tov jaarafrekening)
€ 1803 (-87 euro)
Aanbod Essent (enkel via mijn energie)
€ 1779 (-111 euro)

Tenzij testaankoop een nog betere deal heeft (wat ik betwijfel) ga ik Eneco nemen denk ik. Ja Essent is iets goedkoper maar het verschil is maar 24 euro en bij Essent zit daarin dan al 300 euro korting bij! Ik vertrouw dat niet echt ..

ldj
28 oktober 2013, 21:48
Ik kan er even niet aan uit, kan iemand me helpen? Via mijnenergie.be niet echt een besluit kunnen nemen wat nu het goedkoopste is (eerst en vooral al omdat ik niet weet waar de komma's gezet moeten worden bij de meterstanden). Zit nu bij Luminus (sociale woning, elektrische verwarming), en ik betaal elke maand 147 euro, jaarafrekening niets moeten betalen.

Meterstanden (31 dec 2012) zijn de volgende (via mijn profiel op luminus.be):

Dagverbruik elektriciteit: 1148,23 kWh/jaar
Huidig nachtverbruik elektriciteit (per jaar): 3999,9 kWh per jaar
Huidig exclusief nachtverbruik elektriciteit (per jaar): 1943,48 kWh per jaar

Meterstanden 28 okt 2013 zijn de volgende (afgelezen hier thuis):

Dagverbruik elektriciteit: 1163,89 kWh/jaar
Huidig nachtverbruik elektriciteit (per jaar): 4143 kWh per jaar
Huidig exclusief nachtverbruik elektriciteit (per jaar): 1991,52 kWh per jaar

(op de site van luminus staan mijn meterstanden zonder komma, waar moet ik ze zetten?)

MooNMaN
29 oktober 2013, 00:37
de cijfers in het rood op jouw teller staan voor de komma...

ldj
29 oktober 2013, 01:18
de cijfers in het rood op jouw teller staan voor de komma...

Dan klopt er toch iets niet vrees ik? Ik kom op 5.350 euro als goedkoopste uit via mijnenergie.be, terwijl ik nu ongeveer op jaarbasis 1.750 euro betaal.

Hoe ze NU staan kom ik op mijnenergie.be als goedkoopste op 1.100 euro uit. Kan misschien wel kloppen, dan is 600 euro per jaar toch ferm! (eni flex - 1 jaar)

MooNMaN
29 oktober 2013, 02:21
my bad, ik bedoel na de komma :/

Faun
29 oktober 2013, 09:10
Ik heb geen zin om elk jaar te veranderen van leverancier en telkens de goede kortingen enzo verder uit te zoeken.

Ik en mijn partner hebben gekozen voor Elegant.
Wij betalen 154.88 euro/maand voor een ruim nieuwbouw appartement (2013).

Ons verbruik zal normaal gezien wel een pak lager liggen dan 154/maand, dus we verwachten wel iets terug te krijgen.

MooNMaN
29 oktober 2013, 11:21
Ik heb geen zin om elk jaar te veranderen van leverancier en telkens de goede kortingen enzo verder uit te zoeken.

Ik en mijn partner hebben gekozen voor Elegant.
Wij betalen 154.88 euro/maand voor een ruim nieuwbouw appartement (2013).

Ons verbruik zal normaal gezien wel een pak lager liggen dan 154/maand, dus we verwachten wel iets terug te krijgen.

Hoogstwaarschijnlijk wel. Wij betalen 100€/maand en krijgen jaarlijks terug. Ook een nieuwbouw 3 slaapkamer appartement. EPC is rond de 120 denk ik. Zelfs nu is het hier rond de 20°C zonder te stoken.

Veranderen is zo gemakkelijk geworden. Je moet enkel online een formulier invullen. Al de rest wordt door je nieuwe leverancier gedaan. Als ik daarop kan besparen... een kleine moeite. Als het goedkoper kan, waarom niet?

makila
29 oktober 2013, 12:30
Ok ik heb de jaarafrekeningen gekregen. Nu kan ik een definitief oordeel vellen ivm groepsaankoop provincie Antwerpen

Actueel marktaanbod (correctie tov jaarafrekening)
€ 2003
Huidige jaarafrekening
€ 1890
Aanbod Eneco (correctie tov jaarafrekening)
€ 1803 (-87 euro)
Aanbod Essent (enkel via mijn energie)
€ 1779 (-111 euro)

Tenzij testaankoop een nog betere deal heeft (wat ik betwijfel) ga ik Eneco nemen denk ik. Ja Essent is iets goedkoper maar het verschil is maar 24 euro en bij Essent zit daarin dan al 300 euro korting bij! Ik vertrouw dat niet echt ..
Resultaten testaankoop
Essent: 1868 euro.

Conclusie:
Groepsaankoop Testaankoop: Een besparing van 22 euro - Essent
Groepsaankoop Provincie Antwerpen: Een besparing van 87 euro - Eneco
Via Mijnenergie: Een besparing van 111 euro - Essent
Beste formule op de markt (Eveneens groene energie!): Elektriciteit Octa+ en Gas Essent: Een besparing van 122 euro

Hier dus amper 22€ korting. De groepsaankoop testaankoop is dit jaar blijkbaar inderdaad maar magertjes. Ok, ik had al één van de lagere tarieven van de markt, maar ik vergelijk met de promo's op mijnenergie én de groepsaankoop Provincie Antwerpen ..

Ik denk dat ik voor Eneco ga. Essent geeft gewoon een héél grote korting en dan moet ik volgend jaar wéér meteen veranderen.

Faun
29 oktober 2013, 13:48
Hoogstwaarschijnlijk wel. Wij betalen 100€/maand en krijgen jaarlijks terug. Ook een nieuwbouw 3 slaapkamer appartement. EPC is rond de 120 denk ik. Zelfs nu is het hier rond de 20°C zonder te stoken.

Veranderen is zo gemakkelijk geworden. Je moet enkel online een formulier invullen. Al de rest wordt door je nieuwe leverancier gedaan. Als ik daarop kan besparen... een kleine moeite. Als het goedkoper kan, waarom niet?

Omdat ik eigenlijk echt tevreden ben van Elegant. Kan alles mooi online opvolgen, zeer transparante prijs, uitstekende klantenservice (mailen vaak binnen het uur terug). Geen idee van mijn EPC, het is momenteel ook rond de 20-21° in mijn appartement zonder stoken.

makila
31 oktober 2013, 11:47
Blijkbaar hadden ze bij Provincie Antwerpen een fout gemaakt in de berekening - zie mijnenergie. De besparing blijkt in praktijk 62€ te bedragen en dus géén 87€. (formule gebruikt op mijnenergie)

Ik heb ondertussen de tarieven gekregen van Eneco en deze vergeleken met wat ik nu heb bij Luminus en Eni. En inderdaad ik kom ook uit op 62€ minder en dus géén 87€.

Zowiezo wél nog altijd beter dan de 22€ van testaankoop.

ENECO blijkt nog altijd bij de beste van de markt te zijn: er zijn goedkopere leveranciers maar dit is vooral te wijten aan eenmalige promoties. Als je die promoties buiten beschouwing laat, is ENECO nog bij de top 3.
Idem als ik één enkele leverancier wil nemen voor gas en elektriciteit dan is Eneco ZONDER promotie, het goedkoopste voor mij.

Ik kan wél nog goedkoper, als ik twee leveranciers combineer. (of met éénmalige promo's) Maar dat is nu nét de reden dat ik deelnam aan de groepsaankopen. Om voordelig slechts bij één leverancier te zijn. Dus dat is géén optie.

eniac
31 oktober 2013, 14:55
Groepsaankoop TA ziet er weinig interessant uit. €43 besparing tov wat ik nu heb. Alle tarieven liggen hoger dan degene die ik nu heb (voor elektriciteit heb ik 3 jaar vaste tarieven), besparing is enkel door eenmalige korting van €100.

Ik heb nu ook geen zin om elk jaar te veranderen, ik blijf nog wel bij Lampiris dan. Afwachten wat de groepsaankoop van provincie OVL brengt.

sele
8 november 2013, 23:47
ik heb nog altijd geen berekening gekregen van test aankoop :(

btw mijn schoonouder al wel en die had ik later ingeschreven,maar volgens test aankoop hebben zij 175euro korting,en ik bekom ook die prijs via mijnenergie.be
maar bij mijnenergie.be zit er 100euro korting bij dacht ik,is dit bij testaankoop ook het geval?

edit : ik zie het al

Uw besparing
€ 177 *
Inclusief een eenmalige korting van € 100 aangeboden door de leverancier.

Informatie over de voordeelberekening

makila
9 november 2013, 02:05
ik heb nog altijd geen berekening gekregen van test aankoop :(

Je kan dit zelf versnellen .. door naar https://www.verlaaguwfactuur.be/ te surfen en je email op te geven.

Binnen de 24u zal je dan je voorstel ontvangen.

sele
10 november 2013, 22:18
Je kan dit zelf versnellen .. door naar https://www.verlaaguwfactuur.be/ te surfen en je email op te geven.

Binnen de 24u zal je dan je voorstel ontvangen.

oh lol merci :)

edit: verschil is mooi en we zaten al bij essent

Uw besparing
€ 194 *
Inclusief een eenmalige korting van € 100 aangeboden door de leverancier

wel straf dat bij men schoonouder en bij mij essent beste keuze is?

sui785
13 november 2013, 20:30
oh lol merci :)

edit: verschil is mooi en we zaten al bij essent

Uw besparing
€ 194 *
Inclusief een eenmalige korting van € 100 aangeboden door de leverancier

wel straf dat bij men schoonouder en bij mij essent beste keuze is?

Die test aankoop korting is niet "de beste koop". Heb er ook aan meegedaan voor een verbruik van:
elektr. dag: 1615 kWh
elektr. nacht: 1532 kWh
gas: 1000 m³

Essent was de goedkoopste bij test aankoop incl. hun 100EUR korting voor een jaar, jaarlijkse kost: 1075 EUR.

Net aanbieders.be gecheckt en gezien dat het daar goedkoper is omdat ze via hun 150 EUR geven, jaarlijkse kost: 1004EUR.

Verschil van 71EUR. Ik ga via aanbieders.be overstappen.

Check:

Test-aankoop:

http://oi40.tinypic.com/10ds42h.jpg

Aanbieders.be:

http://oi39.tinypic.com/b861pv.jpg

sele
13 november 2013, 20:51
Hmm zal nog eens bekijken aangezien ik toch 14dagen bedenk heb

sele
14 november 2013, 07:36
bij mij zou luminus goedkoopste zijn op aanbieders.be

swiers
14 november 2013, 14:08
Ben zelf ook net overgestapt via aanbieders. Be heel gemakkelijk, pakt dat ge er een half uurtje mee bezig zijt. Schol bijna 350 euro op jaarbasis

Sent from my HTC One X using Tapatalk

makila
14 november 2013, 15:24
Die test aankoop korting is niet "de beste koop". Essent was de goedkoopste bij test aankoop incl. hun 100EUR korting voor een jaar, jaarlijkse kost: 1075 EUR.

Net aanbieders.be gecheckt en gezien dat het daar goedkoper is omdat ze via hun 150 EUR geven, jaarlijkse kost: 1004EUR.

Verschil van 71EUR. Ik ga via aanbieders.be overstappen.

Check:

Test-aankoop:

http://oi40.tinypic.com/10ds42h.jpg

Aanbieders.be:

http://oi39.tinypic.com/b861pv.jpg
Inderdaad. Als je toch voor Essent kiest, kan je beter via aanbieders of mijnleverancier overstappen. Wil je een andere provider dan is het beste via de provincie Antwerpen. (Als je van Antwerpen bent)

Ik zie ook géén enkele reden waarom iemand dit jaar voor testaankoop zou kiezen. Hun aanbieding is echt niet goed dit jaar.

sele
14 november 2013, 15:50
Als ik via aanbieders.be kijk dan is electrabel goedkoper :s

sui785
14 november 2013, 15:59
Inderdaad. Als je toch voor Essent kiest, kan je beter via aanbieders of mijnleverancier overstappen. Wil je een andere provider dan is het beste via de provincie Antwerpen. (Als je van Antwerpen bent)

Ik zie ook géén enkele reden waarom iemand dit jaar voor testaankoop zou kiezen. Hun aanbieding is echt niet goed dit jaar.

Denk dat het vorig jaar ook niet zo goed was. Had gewoon niet verwacht dat elders goedkoper zou zijn. Test aankoop maakt veel reclame van hun zever groepsaankoop dat eigenlijk niets voorsteld.

Joachim_staelen
18 november 2013, 21:34
Vraagje:

Ik ben ook van plan om via Aanbieders.Be over te stappen naar Essent ( 2x150 euro korting).
Ik heb echter nog een contract (1jaar) bij Eneco (groepsaankoop 2012). Kan ik mijn contract bij Essent dan laten starten op 1 Januari 2014, wetende dat mijn contract bij Eneco pas ten einde loopt op 30April?

Ter controle of er geen addertjes onder het gras zitten :).

Met Vriendelijke Groeten,
Joachim

sele
18 november 2013, 23:48
Vraagje:

Ik ben ook van plan om via Aanbieders.Be over te stappen naar Essent ( 2x150 euro korting).
Ik heb echter nog een contract (1jaar) bij Eneco (groepsaankoop 2012). Kan ik mijn contract bij Essent dan laten starten op 1 Januari 2014, wetende dat mijn contract bij Eneco pas ten einde loopt op 30April?

Joachim

Hoe denk jij 2x150euro korting te krijgen?

ik zie het al korting voor alle 2
maar dat is alleen voor nieuwe klanten?dus niet voor mij want ik zit er al bij?

Enkelvoudige meter Vaste vergoeding per jaar€20 kWh prijs€0,0866Dag-/Nachtmeter Vaste vergoeding per jaar€20 kWh prijs piekuren€0,0961 kWh prijs daluren€0,0678Meter excl. nacht Vaste vergoeding per jaar€20 kWh prijs€0,0678 is van aanbieders
gas aanbieders:Prijzen incl. BTWOverstapGratisVaste vergoeding per jaar€40kWh prijs€0,0443
conclusie testaankoop toch goedkoper voor mij

en dan nu van testaankoop:
Groene elektriciteit
Uw besparing
€ 194 *

Bekijk hier de tariefkaart

Prijs per kWh (dag) 8,33 eurocent
Prijs per kWh (nacht) 6,27 eurocent
Abonnement (per jaar) 30,20 euro
Aardgas
Prijs per kWh 3,58 eurocent
Abonnement (per jaar) 51,74 euro

sui785
19 november 2013, 09:09
Hoe denk jij 2x150euro korting te krijgen?

ik zie het al korting voor alle 2
maar dat is alleen voor nieuwe klanten?dus niet voor mij want ik zit er al bij?

Enkelvoudige meter Vaste vergoeding per jaar€20 kWh prijs€0,0866Dag-/Nachtmeter Vaste vergoeding per jaar€20 kWh prijs piekuren€0,0961 kWh prijs daluren€0,0678Meter excl. nacht Vaste vergoeding per jaar€20 kWh prijs€0,0678 is van aanbieders
gas aanbieders:Prijzen incl. BTWOverstapGratisVaste vergoeding per jaar€40kWh prijs€0,0443
conclusie testaankoop toch goedkoper voor mij

en dan nu van testaankoop:
Groene elektriciteit
Uw besparing
€ 194 *

Bekijk hier de tariefkaart

Prijs per kWh (dag) 8,33 eurocent
Prijs per kWh (nacht) 6,27 eurocent
Abonnement (per jaar) 30,20 euro
Aardgas
Prijs per kWh 3,58 eurocent
Abonnement (per jaar) 51,74 euro

Ja de korting is enkel voor de nieuwe klanten. Als bestaande klant kun je beter overstappen naar de goedkoopste volgens test aankoop of aanbieders. Let wel, test aankoop is niet altijd de goedkoopste.

sui785
19 november 2013, 09:13
Vraagje:

Joachim

Deze vraag heb ik ook al aan essent gesteld. De promo is enkel geldig in november. Maar als ik dan de startdatum van het contract wil kiezen, gaat het pas vanaf mid december.

Dus verwacht een antwoord van hun, vandaag of morgen. Als je wilt, kun je ook bellen naar hun om dit na te vragen.

Joachim_staelen
19 november 2013, 09:35
Net gebeld met Essent:

Op gelijk welke datum kan ik intekenen (ZONDER contractbreuk te plegen) daar dit maandelijks mogelijk is.
De promotie is geldig voor elke nieuwe klant die per November intekent (zelf al start het contract maar in Januari).
De kortingen (150 euro voor aardgas) (150 voor electriciteit) liggen naast elkaar en dit wil dus zeggen 300 euro korting.

Mijn stem hebben ze. Weet echter niet of ik voor vast of variabel zou kiezen...

Bontus
19 november 2013, 12:33
Via aanbieders.be overgestapt van Lampiris naar Essent.

Elektriciteit nog steeds Ecopower.

Net gebeld met Essent:

Op gelijk welke datum kan ik intekenen (ZONDER contractbreuk te plegen) daar dit maandelijks mogelijk is.
De promotie is geldig voor elke nieuwe klant die per November intekent (zelf al start het contract maar in Januari).
De kortingen (150 euro voor aardgas) (150 voor electriciteit) liggen naast elkaar en dit wil dus zeggen 300 euro korting.

Variabel komt normaal voordeliger uit.
In de vaste prijs worden schommelingen toch ingecalculeerd.

sui785
19 november 2013, 15:16
Net gebeld met Essent:

Ben ook net overgestapt naar essent. Contract vanaf 1 januari. Enkel het rare is dat in de bevestigingsmail ze een tariefkaart hebben gestuurd waarin 50eur korting per aansluiting staat ipv 150eur.

makila
19 november 2013, 15:31
Ben ook net overgestapt naar essent. Contract vanaf 1 januari. Enkel het rare is dat in de bevestigingsmail ze een tariefkaart hebben gestuurd waarin 50eur korting per aansluiting staat ipv 150eur.Goed screenshots bijhouden en zo .. dat je zeker die 150€ krijgt per produkt. Dit is een promo die enkel loopt via bepaalde sites (mijnenergie of Aanbieders)

Dwz als je rechtstreeks via Essent een contract afsluit voor november dan krijg je maar 50€ per produkt. (Dat heb je toch niet gedaan hé?)

sui785
19 november 2013, 15:37
Goed screenshots bijhouden en zo .. dat je zeker die 150€ krijgt per produkt. Dit is een promo die enkel loopt via bepaalde sites (mijnenergie of Aanbieders)

Dwz als je rechtstreeks via Essent een contract afsluit voor november dan krijg je maar 50€ per produkt. (Dat heb je toch niet gedaan hé?)

Nee was via aanbieders.be doorgelinkt en er stond 150eur korting. Maar heb net essent gecontacteerd en ze zeiden dat de 50eur korting standaard is en de 150eur korting enkel via aanbieders enz... Dit kan je zien aan de actie code op je contract links onderaan, deze begint met 150, dwz dat je 150eur korting krijgt ipv de gewone 50eur.

Dus het is in orde voor mij.

Joachim_staelen
19 november 2013, 18:04
Ik heb gebeld naar Essent met de vraag of ik 2x recht had op die 150 en blijkbaar moet ik ook alle bewijzen opslaan en bijhouden (Aanbieders.be) voor het geval er twijfel bestaat. Want er staat 150 € op alle aardgasproducten en 150€ op alle electriciteitsproducten.

https://www.essent.be/nl/aanbieders/particulieren/klant_worden/gegevens

Stuk of 5 screenshots genomen en ook gelogd wanneer ik gebeld heb, en wie ik aan de lijn kreeg ^^. Just to be safe

eniac
20 november 2013, 10:53
Variabel komt normaal voordeliger uit.
In de vaste prijs worden schommelingen toch ingecalculeerd.

Ik ben er niet zo overtuigd over. Ik heb vorig jaar via groepsaankoop een 3-jarig vast tarief voor elektriciteit genomen. Resultaten van de groepsaankoop dit jaar geven (essent, variabel) mij een besparing van €43 maar dat is dan wel inclusief éénmalige korting van €100.
Dan blijf ik wel bij mijn vast.

JPV
20 november 2013, 11:12
Theoretisch zou een variabele prijs echt wel lager moeten uitkomen op lange termijn, tenzij je meent dat je de voorspellingen van electrabel en co kan "verslaan".

reden: elke stijging van risico zorgt voor een "premium" die moet betaald worden op een contract. Een prijs die variabel is langs de kant van de energieleverancier, zorgt dat het risico lager is. Als een energieleverancier nu gas verkoopt aan een vaste prijs van 0,4227, dan lopen ze met een vaste prijs een groot risico als er plots een energiecrisis zou uitbreken.

De vaste prijs wordt dus bepaald door de verwachte toekomstige prijzen + een kleine risicopremium.

Bontus
20 november 2013, 12:16
Inderdaad zoals JPV zegt.
Wil je een vast tarief dan betaal je een risicopremium vergelijkbaar met een verzekering.

Voor iets zoals een fluctuerende gasprijs hoef ik helemaal geen verzekering, daarvoor is de kost van de gasfactuur te klein.

eniac
20 november 2013, 12:33
Allemaal goed en wel, maar ik heb bovenstaand mijn positie uitgelegd die toch aangeeft dat je voordeel doen met langdurige vaste contracten niet bepaald uitzonderlijk is?

JPV
20 november 2013, 12:47
Allemaal goed en wel, maar ik heb bovenstaand mijn positie uitgelegd die toch aangeeft dat je voordeel doen met langdurige vaste contracten niet bepaald uitzonderlijk is?

Is zeker niet uitzonderlijk, laat dat duidelijk zijn. Ik ben gisteren trouwens ook verandert naar een vaste prijs. Zal mss niet goedkoper zijn, maar m'n vriendin is meer tevreden met een vaste prijs en dus een lage kans op een grote slotfactuur, dan met een redelijk grote kans op besparing in combinatie met een net iets mindere grote kans op een redelijk grote slotfactuur.

En gezien m'n vriendin 7 maand zwanger is, is haar woord wet tegenwoordig :p.

Psychodweep
20 november 2013, 14:39
Ik heb ook es gekeken op die aanbieders site en voor essent dacht ik voordeliger uit te komen met gas,
maar bij mijnenergie staat dat de 150 EUR korting al inbegrepen is in de getoonde prijzen.
Daarvan wordt er niks vermeld bij aanbieders.be waar de prijs net hetzelfde is als op mijnenergie (op enkele cent na).
Nu zit ik bij lampiris (voor gas) en moest ik overstappen zou ik dan 900 EUR betalen ipv 1010 EUR, maar daarna wordt het bij essent weer 1050 EUR, dus het is maar een éénmalige besparing.

sui785
20 november 2013, 23:00
Ik heb ook es gekeken op die aanbieders site en voor essent dacht ik voordeliger uit te komen met gas,
maar bij mijnenergie staat dat de 150 EUR korting al inbegrepen is in de getoonde prijzen.
Daarvan wordt er niks vermeld bij aanbieders.be waar de prijs net hetzelfde is als op mijnenergie (op enkele cent na).
Nu zit ik bij lampiris (voor gas) en moest ik overstappen zou ik dan 900 EUR betalen ipv 1010 EUR, maar daarna wordt het bij essent weer 1050 EUR, dus het is maar een éénmalige besparing.

Ja, maar dan verander je eind volgend jaar weer van leverancier he. Het is allemaal simpel tegenwoordig.

Psychodweep
20 november 2013, 23:22
Moest het allemaal zo makkelijk zijn, net huidig contract nagekeken en da wordt dus ook stilzwijgend verlengd voor een jaar.
Nie zoals bij de Telecomproviders die je na 1 jaar op elk moment kunt opzeggen (rekening houdend met opzegtermijn van 1 maand).

makila
20 november 2013, 23:55
Nie zoals bij de Telecomproviders die je na 1 jaar op elk moment kunt opzeggen (rekening houdend met opzegtermijn van 1 maand).Toch wel hoor. De regels hieromtrend zijn in 2012 hierop aangepast. Je kan je jaarcontract elk ogenblik opzeggen mits een opzegtermijn van 1 maand.

Psychodweep
21 november 2013, 00:42
Ja je hebt gelijk, nu herinner me ik dat. Daarnet dus ook overgestapt om die éénmalige 150 EUR op te strijken. Daarna waarschijnlijk dan naar electrabel online, want kzie da lampiris toch bij de duurdere is voor gas.

exCite
21 november 2013, 12:54
Toch nog eens een vraag.
Wij verwarmen ons huurhuis op stookolie. Warm water is met een elektriciteitsboiler.
Als verwarming wordt er gebruik gemaakt van warmeluchtkanalen met radiatoren in de vloer.

Heeft er iemand een idee op welk verbruik ik mij ongeveer kan basseren? Stookolieketel lijkt mij makkelijk 25 jaar oud te zijn.
Wij hebben enkel een benedenverdieping en de radiators staan in de bureau bv. dicht.

Ik zoek dus gewoon een referentiepunt voor een vrijstaande woning die op mazout verwarmd wordt.

Tonerider
28 november 2013, 12:46
net een brief gehad van Luminus dat mijn contract bijna ten einde loopt. (blijkt wel pas in februari te zijn, dus dat is goed op tijd :p)
Daarom net vreg-test gedaan. Luminus click blijkt voor electriciteit nog altijd bijna het beste te zijn. (kan nog 17e goedkoper)
Maar qua gas heb ik nu Lampiris. Zou op 529e komen, terwijl essent en eni met mijn verbruik op 480e komen. Dus daar ga ik zeker veranderen. Bij essent staat er echter deze voorwaarde:

U moet het voorschot op jaarbasis voor de start van de levering betalen. U bent nog geen klant van essent.be? Dan bedraagt dit voorschot € 1140wut? 1140€ als voorschot terwijl ik maar 480€ totaalfactuur zou hebben? Klopt dit?

Ik twijfel nog over ENI. 't is blijkbaar italiaans en alhoewel dat geen serieuze reden is, en het gewoon een vooroordeel is, komt mijn haar toch recht bij de term italiaans bedrijf. :p
Iemand die bij Eni is en zijn ervaring(en) even wil delen?

edit: ENI blijkt variabel te zijn en Luminus Click dat hier ook 20€ duurder is, vast (alhoewel v-reg zegt dat het variabel is).
Veiliger van Luminus te nemen?

apophis
28 november 2013, 12:48
Ik twijfel ook om bij Eni te gaan :-)

Tonerider
28 november 2013, 13:27
vreemd, als ik de berekening bij Eni op hun site uitvoer kom ik veel duurder uit dan de berekening op v-reg.
Ook via aanbieders.be staat het duurder.

btw: zou het nut hebben om naar mijn eigen gasleverancier een mail te sturen met het prijsverschil? Heeft iemand zo al een korting weten te bemachtigen?

sui785
28 november 2013, 17:17
net een brief gehad van Luminus dat mijn contract bijna ten einde loopt. (blijkt wel pas in februari te zijn, dus dat is goed op tijd :p)
Daarom net vreg-test gedaan. Luminus click blijkt voor electriciteit nog altijd bijna het beste te zijn. (kan nog 17e goedkoper)
Maar qua gas heb ik nu Lampiris. Zou op 529e komen, terwijl essent en eni met mijn verbruik op 480e komen. Dus daar ga ik zeker veranderen. Bij essent staat er echter deze voorwaarde:

wut? 1140€ als voorschot terwijl ik maar 480€ totaalfactuur zou hebben? Klopt dit?

Ik twijfel nog over ENI. 't is blijkbaar italiaans en alhoewel dat geen serieuze reden is, en het gewoon een vooroordeel is, komt mijn haar toch recht bij de term italiaans bedrijf. :p

edit: ENI blijkt variabel te zijn en Luminus Click dat hier ook 20€ duurder is, vast (alhoewel v-reg zegt dat het variabel is).
Veiliger van Luminus te nemen?

Nee dit klopt niet. Je betaalt maandelijks een voorschot.

Tonerider
28 november 2013, 23:23
Nee dit klopt niet. Je betaalt maandelijks een voorschot.

Heb mijn huidige leverancier gecontacteerd. Indien zij niets kunnen doen switch ik naar essent.

Verstuurd van mijn Star B94M

Cerv.Be
30 november 2013, 12:21
Eni is het Nuon van vroeger. Denk dat die Italiaanse 'invloed' hier amper tot niet te voelen is. Zitten in meer dan 70 landen met allerlei activiteiten. Eni in België is dan ook een dochteronderneming waar Eni 100% aandelen in heeft.

Mijn ouders zijn al sinds Nuon klant en alleen maar tevreden. Ik ben deze zomer ook vlot overgestapt naar Eni. Ze hadden mijn maandelijkse bijdrage standaard wel laag gezet, maar je kan het zelf veranderen op hun website.

Tonerider
30 november 2013, 23:10
Eni is het Nuon van vroeger. Denk dat die Italiaanse 'invloed' hier amper tot niet te voelen is. Zitten in meer dan 70 landen met allerlei activiteiten. Eni in België is dan ook een dochteronderneming waar Eni 100% aandelen in heeft.

Mijn ouders zijn al sinds Nuon klant en alleen maar tevreden. Ik ben deze zomer ook vlot overgestapt naar Eni. Ze hadden mijn maandelijkse bijdrage standaard wel laag gezet, maar je kan het zelf veranderen op hun website.

Bedankt.

Uiteindelijk is het toch essent geworden. 150€ korting maakt hen 100€ goedkoper dan luminus.

Verstuurd van mijn Star B94M

eniac
26 december 2013, 22:42
Even bumpen. Mijn voorstel uit de groepsaankoop van de provincie Oost-Vlaanderen is binnen en deze keer is het wel de moeite. Ik kan bij Electrabel 280 euro besparen ten opzichte van de tarieven die ik vorig jaar bekomen heb bij Lampiris.

Vooral elektriciteit is gevoelig goedkoper, net als de vaste vergoeding. Gas is iets duurder.

Ziet er dus naar uit dat ik weer naar Electrabel ga.

dibo
27 december 2013, 10:08
Idem! €340 hier, ook bij Electrabel (ten opzichte van Essent)

eniac
6 januari 2014, 21:15
Lol. Mail gekregen rond de groepsaankoop:

Het kan zijn dat je geschatte besparing iets lager uitvalt dan eerder zichtbaar was in je persoonlijk voorstel. Hoewel correct vermeld op de tariefkaart van Electrabel, zijn in sommige gevallen de kosten voor de groenestroombijdrage en warmtekrachtkoppeling niet meegenomen. We hebben je besparing daarom opnieuw berekend.

Besparing ruwweg gehalveerd van €280 naar €145. Gezien dit een eenjarig contract is en ik bij Lampiris nog voor 2 jaar lage tarieven heb mogen ze hun voorstel houden.

Wel 'leuk' voor degenen die op basis van de eerste berekening al hebben getekend.

makila
6 januari 2014, 22:28
Lol. Mail gekregen rond de groepsaankoop:

Besparing ruwweg gehalveerd van €280 naar €145. Gezien dit een eenjarig contract is en ik bij Lampiris nog voor 2 jaar lage tarieven heb mogen ze hun voorstel houden.

Wel 'leuk' voor degenen die op basis van de eerste berekening al hebben getekend.Ze wijzigen de bedragen. Dan mag je toch gewoon opzeggen zonder kosten? Maar ja, dan moet je natuurlijk wel ergens anders tekenen ..

eniac
6 januari 2014, 22:34
Idd, stel dat ik overgestapt was, dan was ik waarschijnlijk mijn mooi tarief uit driejarig contract met Lampiris kwijt.

Wolfken
11 januari 2014, 13:33
Kan er iemand mij zeggen hoeveel de globale kostprijs voor electriciteit per Kw/h is met distributiekosten inbegrepen, want ik geraak er ergens niet aan uit.

Al bedankt.

berenod
12 januari 2014, 12:12
Moeilijk te zeggen, er zijn zoveel variaties nodig, plus het hangt af van waar je woont, dag/nacht meter of een gewone, promoties...

Als voorbeeldje:

5000 Kwh/jaar verbruik
Locatie in het Antwerpse
Standaard dag meter/tarief

Prijs per KWh, alles inbegrepen, ligt tussen 0,213 Euro (Essent variable groen vooraf, moet je wel een voorschot geven ten bedrage van je geschatte volledige jaarverbruik) en 0,245 Euro (Eni Relax 3 jaar).

En dan een maatschappij of 15 er tussenin!

makila
12 januari 2014, 12:58
Ja inderdaad.

Ik heb wel 20x opnieuw moeten berekenen. 2 leveranciers exact vergelijken is lastig. De ene telt het groen stroomcertificaat bij in zijn prijzen. De andere lijkt goedkoper maar rekent die groen stroomcertificaat er weer niet bij zodat ze toch duurder zijn. De ene heeft een eenmalige korting, de andere niet. Soms heb je nog extra korting op domicilie, bij een ander weer niet. De ene is goedkoper maar dat is dan ene zonder groene stroom .. enzovoorts ..

Wolfken
12 januari 2014, 16:42
Bedankt voor het antwoord.
Het was voor een kosten baten analyse, en ik gebruikte daarvoor 0.3 per KWh, maar dat was natte vingerwerk.

Psychodweep
12 januari 2014, 17:15
Moeilijk te zeggen, er zijn zoveel variaties nodig, plus het hangt af van waar je woont, dag/nacht meter of een gewone, promoties...

Als voorbeeldje:

5000 Kwh/jaar verbruik
Locatie in het Antwerpse
Standaard dag meter/tarief

Prijs per KWh, alles inbegrepen, ligt tussen 0,213 Euro (Essent variable groen vooraf, moet je wel een voorschot geven ten bedrage van je geschatte volledige jaarverbruik) en 0,245 Euro (Eni Relax 3 jaar).

En dan een maatschappij of 15 er tussenin!

Ecopower kiezen 22 cent per kwh. Geen verwarringen, eenvoudige factuur xxxx aantal kwh x 0,22 EUR.
(wel min 1 aandeel te kopen van 250 EUR).

berenod
12 januari 2014, 17:26
Ecopower kiezen 22 cent per kwh. Geen verwarringen, eenvoudige factuur xxxx aantal kwh x 0,22 EUR.

Ik betaal net hetzelfde met Luminus click (0,219 Euro), zonder een aandeel te kopen!

Psychodweep
12 januari 2014, 19:17
Dat is een scherpe prijs, hier in het West-Vlaamse komen de prijzen van de concurrentie niet in de buurt (allemaal 0,25->0,30).

berenod
12 januari 2014, 20:37
Dat is een scherpe prijs, hier in het West-Vlaamse komen de prijzen van de concurrentie niet in de buurt (allemaal 0,25->0,30).

Vreemd, heb eens gechecked met luminus click voor Koekelare (8860), en komt nog goedkoper uit dan in het Antwerpse @ 0,207 Euro/kwh.

Wel weer gebaseerd op een verbruik van 5000 Kwh/jaar. totaal prijs 1033 Euro, met eventueel een 33 Euro korting voor nieuwe klanten.

Kijk even hier (voor Knokke):

Prijzen vergelijken voor elektriciteit en aardgas - Vergelijkingsresultaten (http://www.mijnenergie.be/energie-vergelijken-3-resultaten-?e=elektriciteit&c=particulier&cp=8860&i2=3-N--N-5000------N-----0-1|1|1|0--0|-1)

eniac
12 januari 2014, 22:14

Groepsaankoop meedoen... 6531 kWh, 995 euro, dus 0.15/kWh hier.

Squealer
13 januari 2014, 20:06
Ik ga verhuizen. Weg uit het ouderlijk huis, richting huurwoning. Ik heb dus nog geen contract met een energieleverancier.

Ik dacht dat bij de overdracht van de meterstand ik automatisch een contract zou krijgen met de leverancier waar de eigenaar (nieuwbouw, ik word eerste bewoner) bij is aangesloten. (Bij de overname van de waterlevering word je immers ook automatisch klant, ook al was je dat nog niet.)

Blijkt dat dus niet zo te zijn.... Ik moet effectief zelf eerst een leverancier zoeken.
Het probleem is dat ik overmorgen (woensdag) al de sleutels krijg en de meterstand zal opgenomen worden. Is het überhaupt nog mogelijk tegen dan een contract voor elektriciteit (geen gas) af te sluiten? Kan zo'n contract evt ook met "terugwerkende kracht" beginnen?

(En als het dus rap moet gaan, zijn die "online-only" contracten, zonder telefoon-support, (Luminus Click lijkt mij interessantst) mss al direct uitgesloten, of niet? )

Kweet trouwens niet welke meter er geïnstalleerd is...

eniac
13 januari 2014, 20:16
Wel vrij belangrijk om te weten welke meter je hebt, want dat kan nogal uitmaken bij verschillende leveranciers.
Daarna een paar minuten uittrekken om de V-test te doen, en kiezen.

allistair
14 januari 2014, 09:36
Ik ga verhuizen. Weg uit het ouderlijk huis, richting huurwoning. Ik heb dus nog geen contract met een energieleverancier.

Ik dacht dat bij de overdracht van de meterstand ik automatisch een contract zou krijgen met de leverancier waar de eigenaar (nieuwbouw, ik word eerste bewoner) bij is aangesloten. (Bij de overname van de waterlevering word je immers ook automatisch klant, ook al was je dat nog niet.)

Blijkt dat dus niet zo te zijn.... Ik moet effectief zelf eerst een leverancier zoeken.
Het probleem is dat ik overmorgen (woensdag) al de sleutels krijg en de meterstand zal opgenomen worden. Is het überhaupt nog mogelijk tegen dan een contract voor elektriciteit (geen gas) af te sluiten? Kan zo'n contract evt ook met "terugwerkende kracht" beginnen?

(En als het dus rap moet gaan, zijn die "online-only" contracten, zonder telefoon-support, (Luminus Click lijkt mij interessantst) mss al direct uitgesloten, of niet? )

Kweet trouwens niet welke meter er geïnstalleerd is...

Ik kan me toch herinneren dat ik de elektriciteits- en gasmeters gewoon heb overgenomen van de vorige eigenaars van ons huis. Misschien is dat afhankelijk van de leverancier? De vorige eigenaars van ons huis waren klant bij electrabel, wij hebben dat contract gewoon overgenomen meen ik. (Ik heb daarvoor een formulier van electrabel afgedrukt, wat ik samen met de vorige eigenaars heb ingevuld bij het overhandigen van de sleutel)

Bontus
14 januari 2014, 09:52
Je vergeet wel een belangrijk voordeel van Ecopower, de sociaal vrijgestelde kWh, 200 kWh per persoon:
( aantal kWh verbruikt - totaal vrijgestelde kWh ) x 0,22 € / kWh = uw te betalen bedrag.

Vooral interessant voor erg kleine verbruikers! En daar hoor ik bij met 2000 kWh per jaar.
Dan is het dus 1800 x 0.22 = 396 euro of 33 per maand.
Effectief tarief is dan 0.198

makila
14 januari 2014, 11:58
Effectief tarief is dan 0.198
Hoe bereken je dit als je enkel de tariefkaart bij de hand hebt?
Bijvoorbeeld http://www.eneco.be/sites/default/files/media/pdf/tariefkaart_20140101_nl_incl-btw.pdf

Wat is het effectieve tarief voor bovenstaande tariefkaart?

Of bereken je dit gewoon door je eindafrekening te bekijken?

Squealer
14 januari 2014, 12:08
Ik kan me toch herinneren dat ik de elektriciteits- en gasmeters gewoon heb overgenomen van de vorige eigenaars van ons huis. Misschien is dat afhankelijk van de leverancier? De vorige eigenaars van ons huis waren klant bij electrabel, wij hebben dat contract gewoon overgenomen meen ik. (Ik heb daarvoor een formulier van electrabel afgedrukt, wat ik samen met de vorige eigenaars heb ingevuld bij het overhandigen van de sleutel)

Woonde je daarvoor ook nog bij je ouders?

Ik werd toch ongerust toen ik dit las: U gaat binnenkort verhuizen, maar u hebt nog geen contract met een leverancier omdat u momenteel nog bij uw ouders woont. Wat moet u dan regelen? - VREG (http://www.vreg.be/u-gaat-binnenkort-verhuizen-maar-u-hebt-nog-geen-contract-met-een-leverancier-omdat-u-momenteel-nog)

Voorbeeld: u woonde nog bij uw ouders en gaat nu in een eigen woning (een bestaande woning) wonen. In uw nieuwe woning is er elektriciteit en/of aardgas (de lampen werken en de verwarming werkt).

Wat moet u regelen met uw energieleverancier?
- U moet op voorhand een energiecontract afsluiten dat ingaat op de dag dat u de sleutels van uw toekomstige woning krijgt. Sluit dat contract zodra u weet wanneer u gaat verhuizen.
- U moet twee energieovernamedocumenten voor uw nieuwe adres invullen en de gegevens aan uw leverancier bezorgen.

Later vond ik ook dit: Eandis - Over Eandis - Veelgestelde vragen (http://www.eandis.be/eandis/faq.htm?dataId=7780342)

Als je nog geen energieleverancier hebt, bijvoorbeeld omdat je nog bij je ouders inwoonde of omdat het energieverbruik inbegrepen was in de huurprijs van je vorige woning, moet je inderdaad eerst een contract sluiten met een energieleverancier voor de levering van energie op je nieuwe adres. Je hebt in dat geval niet enkel het recht, maar ook de plicht om een leverancier te kiezen. Bij het afsluiten van het leveringscontract kun je best duidelijk tegen deze leverancier zeggen dat het om een verhuizing gaat. Daarna, op de effectieve verhuisdatum deel je je leverancier de meterstand op je nieuwe adres mee. Je kunt dat eventueel doen aan de hand van verhuisformulier 1 (Pdf-document).

Op diezelfde pagina heb ik ondertussen wel gelezen dat er zoiets als een regularisatieformulier bestaat, waarmee je later, ná je verhuis, alsnog je leverancier kan opgeven.

Ik ben verhuisd zonder mijn leverancier te verwittigen en/of een leveringscontract te sluiten. Men vraagt mij nu een regularisatieformulier te ondertekenen. Wat is dat juist?

Indien je je leverancier niet op de hoogte hebt gebracht van je verhuizing of geen leveringscontract hebt afgesloten bij je verhuizing, weet je netbeheerder niet wie je leverancier is in je nieuwe woning. Daardoor kan je verbruik niet worden aangerekend en verbruik je momenteel dus elektriciteit en/of aardgas zonder ervoor te betalen. De onrechtmatige afname van elektriciteit en/of aardgas is strafbaar. Deze toestand moet dan ook zo snel mogelijk te worden rechtgezet.

De netbeheerder zal in deze situatie aan je vragen om een regularisatieformulier te tekenen. In dit formulier wordt je gevraagd om in te vullen wie jouw leverancier is. Indien je nog geen leverancier hebt, moet je je akkoord verklaren om verder beleverd te worden door de leverancier die op dit adres aan de vorige bewoner leverde. Indien je later toch een andere leverancier wenst te kiezen, kun je dit binnen een periode van twee maanden na ondertekening van het formulier, nog steeds doen zonder bijkomende kosten. Ten slotte kun je ook kiezen voor een verzegeling van je elektriciteits- en aardgastoevoer, maar dan moet je wel de bijhorende kosten betalen.

Nadat je dit regularisatieformulier hebt ingevuld, krijg je hiervan een kopie. Je netbeheerder zal het originele exemplaar zo snel mogelijk overmaken aan de leverancier die je hebt aangeduid. Die beschikt dan over de nodige gegevens om de energievoorziening in je nieuwe woning in orde te brengen.

Als je weigert om dit regularisatieformulier in te vullen, en dus geen leverancier aanduidt, start de procedure tot het afsluiten van je elektriciteits- en/of aardgasvoorziening.

Als dat klopt, heb ik gelukkig dus nog iets meer tijd om de boel in orde te brengen..

Bontus
14 januari 2014, 12:18
Hoe bereken je dit als je enkel de tariefkaart bij de hand hebt?
Bijvoorbeeld http://www.eneco.be/sites/default/files/media/pdf/tariefkaart_20140101_nl_incl-btw.pdf

Wat is het effectieve tarief voor bovenstaande tariefkaart?

Of bereken je dit gewoon door je eindafrekening te bekijken?

Gewoon zo:
Totaal betaald op jaarbasis / totaal kWh op jaarbasis

Het is de samenstelling van de kost die veel moeilijker is om op voorhand in te schatten.

makila
14 januari 2014, 12:38
Als je weigert om dit regularisatieformulier in te vullen, en dus geen leverancier aanduidt, start de procedure tot het afsluiten van je elektriciteits- en/of aardgasvoorziening.
--> Maar dat mag niet, want dit is een basisrecht.

Men kan je wil het minimum geven, echter effectief 100% afsluiten mag niet.

allistair
14 januari 2014, 13:02
Woonde je daarvoor ook nog bij je ouders?

Ik werd toch ongerust toen ik dit las:

Later vond ik ook dit:

Op diezelfde pagina heb ik ondertussen wel gelezen dat er zoiets als een regularisatieformulier bestaat, waarmee je later, ná je verhuis, alsnog je leverancier kan opgeven.

Als dat klopt, heb ik gelukkig dus nog iets meer tijd om de boel in orde te brengen..

Heb het nog eens ff bekeken en blijkt dat ik dergelijk formulier zal ingevuld hebben, samen met de voormalige eigenaar (ik woonde idd nog bij mijn ouders FYI):

Energieovernamedocument (verhuisformulier) - VREG (http://www.vreg.be/verhuisformulieren)

Daarmee neem je het contract nog niet over blijkbaar, zoals ik me verkeerdelijk meende te herinneren, maar je krijgt wel een week de tijd om met dit formulier naar je zelfgekozen leverancier te stappen om een contract af te sluiten.

Squealer
14 januari 2014, 13:55
Dat komt meer overeen met wat ik las inderdaad. Het is dus blijkbaar mogelijk een contract met terugwerkende kracht af te sluiten, dat moest ik weten.

Caracalla
27 januari 2014, 18:30
Weet hier iemand welke leveranciers betalen voor elektriciteit wanneer je meer produceert dan verbruikt?
Je weet wel, van die leveranciers die zogenaamd je elektriciteit overkopen?
Google maakte me niet veel wijzer...

Ik had gedacht break even uit te komen, maar op een jaar tijd ga ik toch nog een 800-tal kwh te veel produceren. Bij de huidige leverancier ben ik die dus "kwijt".

apophis
30 januari 2014, 18:47
Moest iemand het ooit nog eens in zijn hoofd halen bij Electrabel te gaan voor hun energie omwille van een tijdelijke promotie ofzo, lees eerst dit eens. Degoutante maffiapraktijken.

Een jong koppel VS Electrabel (http://www.notehub.org/2014/1/17/een-jong-koppel-electrabel-en-de-ombudsd)

Bontus
30 januari 2014, 19:04
Moest iemand het ooit nog eens in zijn hoofd halen bij Electrabel te gaan voor hun energie omwille van een tijdelijke promotie ofzo, lees eerst dit eens. Degoutante maffiapraktijken.

Een jong koppel VS Electrabel (http://www.notehub.org/2014/1/17/een-jong-koppel-electrabel-en-de-ombudsd)
Ze hebben toch al ~€60 in Bitcoins ontvangen
https://blockchain.info/address/1FqFSqdJUesHKdW2Lpf1dTKfUC3QfTScqM

apophis
30 januari 2014, 19:07
Neemt niet weg dat de houding van Electrabel degoutant is, en dat het toch een trieste situatie blijft..

MooNMaN
31 januari 2014, 12:36

Hoe, in godsnaam, krijg je een factuur van +13K €?
Zelfs al is de meterstand 3 jaar niet doorgegeven.
Ik denk dat wij jaarlijks rond de 1K € zitten. Dat maakt 3K op de desbetreffende periode. Hun jaarlijks verbruik ligt nog hoger dan dat wij op 3 jaar verbruiken.

Ookal is er iets foutief doorgegeven.
Je meterstanden moet je toch zelf doorgeven bij Eandis (kan je op een kaartje doorsturen of op de website ingeven)
Je kan toch zelf zien dat uw teller buitensporige cijfers weergeeft.... Of zie ik hier iets over het hoofd?

sneax
31 januari 2014, 13:15

Dat zijn zo van die verhalen ... het is waarschijnlijk hun eigen fout. Meterstanden historie opvragen en meters laten controleren op de goeie werking kan toch geen probleem zijn om aan te vragen bij Eandis? Als de meters correct werken en dat zijn de cijfers, is dat hun eigen fout wss één of ander toestel dat kapot is en veel verbruikt.

Electrabel heeft hier niets mee te maken, zij maken enkel facturen adhv de meterstanden die ze kregen van Eandis. Ik ga af en toe is mijn meters checken en zie hoeveel ik al verbruikt heb en of ze niet abnormaal gestegen zijn. Moeilijk hé.

eniac
31 januari 2014, 13:33
Dat zijn zo van die verhalen ... het is waarschijnlijk hun eigen fout. Meterstanden historie opvragen en meters laten controleren op de goeie werking kan toch geen probleem zijn om aan te vragen bij Eandis? Als de meters correct werken en dat zijn de cijfers, is dat hun eigen fout wss één of ander toestel dat kapot is en veel verbruikt.

Vrij simplistisch om te zeggen dat het "waarschijnlijk hun eigen fout" is. Er staan een goed aantal argumenten in, en extracten uit de wetgeving die aangeven waarom het verhaal een pak complexer is dan dat. Alleen al dit volgend extract zou duidelijk moeten maken dat Eandis ook serieus uit de bocht is gegaan:

Bedrijven en overheidsdiensten hebben een grotere verantwoordelijkheid dan de consument/burger om te waken over datgene waarvoor ze verantwoordelijk zijn (en geld mee verdienen).

RB26DETT
31 januari 2014, 13:46
Ik heb op een half jaar al 2 keer mijn meterstanden moeten doorgegeven. 1 keer bij wisselen van leverancier en nu nog een keer omdat Eni zich op mijn reëel verbruik wou baseren voor facturen (dat was hun uitleg toch).
Energie is duur, zoals die personen zeggen, dus mag je het verbruik ook zelf in de gaten houden en uw jaarafrekening vergelijken uw verbruik.

Ik vind het wel raar dat Eandis nooit ter plaatse de meterstanden is komen opmeten. Als ze van de mensen zelf niets ontvangen, moeten ze toch zelf gaan opmeten vind ik. Kwamen die vroeger trouwens ook niet standaard om de 2 jaar langs?

eniac
31 januari 2014, 16:34
Eerlijk gezegd, ik woon nu 8 jaar samen met m'n vrouw en ik heb nog nooit iemand aan m'n deur gehad om op te meten.

sneax
31 januari 2014, 17:25
Zolang ge eerlijk uw meterstanden doorgeeft is er geen probleem. En "eigen fout", ik wil maar zeggen dat ge al die dingen niet zomaar op zijn beloop moet laten gaan. Controleer wat ge betaalt, controleer uw eigen meterstanden, etc... als ge dat niet doet wordt ge van overal geneukt (zonder eigenlijk in feite in fout te gaan, maar ge moet op de fouten van de anderen anticiperen).

Tzijn de mensen die anticiperen die het minst ambras hebben altijd en overal.

Ik moet zeggen wel zeggen, ik doe het ook maar omdat ik in de sector heb gewerkt en de miserie heb zien passeren. En elke keer discussie over die meterstanden wegens slecht of niet doorgeven en geen controle doorheen het jaar. Zelfde met water en alle andere brossel dat ge maandelijks moet betalen of gelijk welk bedrijf waar ge klant zijt.

Ge moet uw eigen financien zien als een klein bedrijfje. Bedrijven controleren hun leveranciers toch ook?

eniac
31 januari 2014, 17:52
Niet iedereen heeft nu eenmaal een deftig financieel beheer... Mensen dienen daar niet op afgestraft te worden maar geholpen. Zeker als het over grote bedragen kan gaan en in de wet effectief bepalingen rond verantwoordelijheid opgenomen zijn die moeten tegengaan dat dit soort dingen gebeuren.

Die mensen hebben precies nog niet eens recht op degelijke communicatie, hoe middeleeuws is dat allemaal niet?

Squealer
31 januari 2014, 18:23
Heb een groot deel van dat verhaal gelezen. Amai... respect en medelijden met die mensen.

Het samenvatten als "ze moesten hun meterstanden maar in het oog gehouden hebben" vind ik extreem kort door de bocht; er is duidelijk zoveel meer aan de hand.

Dat de ombudsdienst hun klacht ontvankelijk verklaart, betekent toch ook iets. Zeker als ze er 500+ dagen op hebben zitten kauwen voor ze het opgegeven hebben.
Eandis is hen trouwens voor 2500EUR ofzo tegemoet gekomen. Dat doen ze niet als ze niet in fout zijn... Nu blijft enkel Electrabel nog maffia spelen...

Mikoo1989
5 februari 2014, 16:01
Paar dagen geleden contract met essent aangegaan kreeg net maandelijkse voorschot voorgeschoteld €351 per maand voor app van 60m en 1 persoon. Als dat niet overdreven is.

jellentjn
17 februari 2014, 01:16
Ik snap niet dat er toch nog mensen zijn die terug naar Electrabel overschakelen,
jarenlang hebben ze hun klanten veel te veel aangerekend ..

Waar vele mensen inlopen zijn de zogenoemde extra kortingen voor nieuwe klanten..
Essent bv is daar een goed voorbeeld van, maar bekijk ook is de eenheidsprijzen, daar
zal je zien dat Essent één van de duurste spelers op de markt is!

Bovendien moet je ook niet je blind staren op diegene die de goedkoopste is,
Service en facturatie diensten zijn ook belangrijk (check fb pagina van Lampiris en Eneco, staat vol met klachten)

Op aanbieders kan je ook de tevredenheidsscores van de leveranciers zien!

Mijn keuze valt dan op Eni:
Zij bieden zowel variabele als vaste prijzen aan.
Mensen bij de gezinsbond krijgen extra blijvende korting.
Bij de elektriciteit bidet Eni op enkelvoudige meter 1/6 van het totale verbruik aan nachttarief aan,
bij dubbele meters (dag en nacht) 25% van het dagverbruik aan nachttarief. (blijvend)
En zij krijgen een geode beoordeling erbovenop!

Emerxill
17 februari 2014, 18:46

Neemt niet weg dat de houding van Electrabel degoutant is, en dat het toch een trieste situatie blijft..
Ik zie absoluut niet in hoe Electrabel hierin de schuldige is!? Electrabel krijgt de meterstanden door van Eandis en factureert ernaar zo simpel is het.
Wie "vrolijk" wil mee surfen met de polemiek tegen Electrabel wat te paar gaat met het zoveelste ronde Electrabel-bashing en zijn pijlen wil richten op de verkeerde kan ik weinig medelijden voor hebben.

Wat moet Electrabel doen? Er vanuit gaan dat er ergens iets mis is gelopen met het opnemen/doorsturen van de meterstanden bij de netbeheerder en er vanuit gaan dat een jong koppeltje onmogelijk zoveel energie kan verstoken -ze zijn nog zo jong, he, meneer :ironic: - en de factuur maar direct kwijtschelden!?

Het enige wat je Electrabel kunt verwijten is dat ze idd op zijn minst hadden kunnen communiceren vanwaar dit gigantisch bedrag vandaan kwam en dat veel te hard van stapel zijn lopen met de aanmaningen om over te gaan tot betaling.
Electrabel en bij uitbreiding GDF-Suez is nu eenmaal jammer genoeg een gigantisch groot en log bedrijf dat bol staat van procedures. De gedupeerden hebben de pech om in één van de procedures terecht gekomen te zijn gezien het hoge bedrag.
Eenmaal de gedupeerden hier achter waren mocht het Electrabel-bashen wel ophouden vind ik.

Het is een complex dossier, dat begrijp ik, maar dat hebben we hoofdzakelijk te danken aan onze paarse regering destijds.

Ik snap niet dat er toch nog mensen zijn die terug naar Electrabel overschakelen,
jarenlang hebben ze hun klanten veel te veel aangerekend ..

Waar vele mensen inlopen zijn de zogenoemde extra kortingen voor nieuwe klanten..

Electrabel is niet de goedkoopste, maar zeker -al een jaar- niet meer de duurste. Voor mij komt Electrabel voor zowel gas als elec in de top 3 voor van goedkoopste leveranciers op vlak van eenheidsprijzen.

Velen schijnen ook te vergeten dat bijna 60% van de factuur NIET naar de energieleverancier gaat maar naar vadertje staat...

Caracalla
2 april 2014, 09:47
Lol, de eerste keer m'n meterstanden moeten doorgeven aan Eandis.
'k Moest ze 2 keer ingeven omdat ze afwijkend waren en er een uitleg bij geven.

Gas: 725m³
Elek: 530kWh

We wonen er pas sinds augustus ipv april natuurlijk en hebben zonnepanelen liggen. Het is dan ook een nieuwbouw dus wij moeten bijna niet stoken.

Is dit dan zo afwijkend?

Bresker
2 april 2014, 12:14
ik heb dat ook al een paar keer voorgehad...
Mijn antwoord is dan ook steevast : komt zelf kijken !

Het is dan ook een zeer zwakke winter geweest.

Ik zit bij Luminus en eigenlijk nog niet echt klachten behalve bij de afrekening.
Ik trok geld terug en moest mijn voorschot met 40/maand verhogen.
Dat verhaal ging niet door.

Zowiezo check ik elk jaar de prijzen van energie en switch wanneer ik goedkoper zit bij de ene (met een marge weliswaar want voor nen euro verander ik niet)

makila
2 april 2014, 13:41
ik heb dat ook al een paar keer voorgehad...
Mijn antwoord is dan ook steevast : komt zelf kijken !

Het is dan ook een zeer zwakke winter geweest.

Ik zit bij Luminus en eigenlijk nog niet echt klachten behalve bij de afrekening.
Ik trok geld terug en moest mijn voorschot met 40/maand verhogen.
Dat verhaal ging niet door.

Zowiezo check ik elk jaar de prijzen van energie en switch wanneer ik goedkoper zit bij de ene (met een marge weliswaar want voor nen euro verander ik niet)
Bij Limunus rekenden ze bij mij telkens één maandfactuur te veel aan. Dan stond op de factuur: Sorry we hebben u xx euro te veel aangerekend. Bij de volgende jaarafrekening corrigeren we dit.

Echter bij de volgende jaarafrekening weer hetzelfde liedje ..

Bresker
2 april 2014, 13:56
Bij Limunus rekenden ze bij mij telkens één maandfactuur te veel aan. Dan stond op de factuur: Sorry we hebben u xx euro te veel aangerekend. Bij de volgende jaarafrekening corrigeren we dit.

Echter bij de volgende jaarafrekening weer hetzelfde liedje ..

Buiten die verhoging dat ik terug lager heb laten zetten, heb ik er geen problemen mee gehad.
En volgens VREG zijn zij voor mijn situatie nog de goedkoopste op minstens 1 produkt.

Eerst was ik van plan naar Nuon te gaan maar daar hoorde ik veel slechte dingen over..

Den Deze
2 april 2014, 20:25
Wij gaan binnenkort verhuizen en momenteel ligt daar nog mazout.
De brander is nog goed, dus we gaan daar waarschijnlijk nog mee verder doen.
Op termijn zouden we misschien wel willen overschakelen op gas, maar ik hoor tegenwoordig meer en meer dat dit misschien niet zo'n goed idee zou zijn.
Nu zijn ze wat ambras aan het maken met Rusland, toevallig ook 1 van de grootste gasproducenten.
Wij leven van de import, zelf produceren wij nauwelijks of geen gas.
Mazout daarentegen is ook een fossiele brandstof, ooit zal dat ook wel is uitgeput geraken zeker :)

Bontus
2 april 2014, 22:07
België importeert geen gas uit Rusland.
Wel uit Algerije (via schepen) en uit Nederland (via pijpleidingen).

Onrusten kunnen wel tot een hogere prijs leiden, maar niet rechtstreeks tot een bevoorradingsprobleem.

MisterV
9 april 2014, 10:14
Wij gaan binnenkort verhuizen en momenteel ligt daar nog mazout.

Gas is goedkoper om te stoken (prijs stijgt iets minder snel, moderne ketels halen meer rendement dan bij mazout) en is "altijd" beschikbaar. Mazout moet je op tijd laten bijvullen, is vuiligheid, stinkt en vraagt meer onderhoud. Mazout betaal je in één keer op voorhand, gas betaal je maandelijks achteraf.

Ik zou (nog) niet inzitten met problemen met gastoevoer. Als de Russen de gaskraan voor Europa dichtdraaien draaien ze ook hun eigen inkomstenbron dicht. Daarnaast gebruiken we in België amper Russisch gas. Het is weliswaar een fossiele brandstof die gaat opraken, maar wel minder snel dan aardolie en dus ook mazout.

Nu, een deftige mazoutketel hoeft niet per sé onmiddellijk vervangen te worden, tegen dat de investering terugbetaald is... Maar als het zover is, en er ligt gas in de straat, zou ik toch voor gas kiezen. In de woning die wij gekocht hebben stond er een mazouttank en stookten ze nog met mazoutkachels. We hebben heel de boel buitengegooid en CV op gas laten plaatsen. We verbruiken nu minder gas om de hele woning te verwarmen + warm water dan in onze vorige huurwoning om enkel living, keuken en badkamer te verwarmen (beter geïsoleerd en hoogrendemensketel).

mac-bc
9 april 2014, 11:31

Onrusten kunnen wel tot een hogere prijs leiden, maar niet rechtstreeks tot een bevoorradingsprobleem.

En uit Noorwegen (via schepen).

Reverz
9 april 2014, 11:58

Van waar België importeert maakt uiteindelijk weinig uit. Als de gas toevoer uit Rusland verminderd wordt de vraag van gas van de leveranciers waarop wij momenteel beroep doen groter en zal daar de prijs evengoed stijgen. Standaard vraag en aanbod...

Bevoorradingsproblemen daar twijfel ik inderdaad ook niet echt aan.

Bontus
9 april 2014, 12:41
Van waar België importeert maakt uiteindelijk weinig uit. Als de gas toevoer uit Rusland verminderd wordt de vraag van gas van de leveranciers waarop wij momenteel beroep doen groter en zal daar de prijs evengoed stijgen. Standaard vraag en aanbod...

Bevoorradingsproblemen daar twijfel ik inderdaad ook niet echt aan.

Ja dat klopt ergens wel maar de gasprijzen zijn niet zoals de olieprijzen internationaal hetzelfde.
Hangt af van locatie tot locatie en de manier waarop het dat land bereikt.

tragezot
9 april 2014, 12:50
Gas is goedkoper om te stoken (prijs stijgt iets minder snel, moderne ketels halen meer rendement dan bij mazout) en is "altijd" beschikbaar. Mazout moet je op tijd laten bijvullen, is vuiligheid, stinkt en vraagt meer onderhoud. Mazout betaal je in één keer op voorhand, gas betaal je maandelijks achteraf.

Ik zou (nog) niet inzitten met problemen met gastoevoer. Als de Russen de gaskraan voor Europa dichtdraaien draaien ze ook hun eigen inkomstenbron dicht. Daarnaast gebruiken we in België amper Russisch gas. Het is weliswaar een fossiele brandstof die gaat opraken, maar wel minder snel dan aardolie en dus ook mazout.

Nu, een deftige mazoutketel hoeft niet per sé onmiddellijk vervangen te worden, tegen dat de investering terugbetaald is... Maar als het zover is, en er ligt gas in de straat, zou ik toch voor gas kiezen. In de woning die wij gekocht hebben stond er een mazouttank en stookten ze nog met mazoutkachels. We hebben heel de boel buitengegooid en CV op gas laten plaatsen. We verbruiken nu minder gas om de hele woning te verwarmen + warm water dan in onze vorige huurwoning om enkel living, keuken en badkamer te verwarmen (beter geïsoleerd en hoogrendemensketel).

Gas- en mazoutprijs zijn in België nog steeds gekoppeld aan elkaar waarbij de gasprijs achterkomt op de stookolieprijs.

Gas of mazout? Gelijkwaardig zeg ik als installateur en technieker. Maar pas op bij oude installaties als je vervangt.

- Ge hebt sowieso uw kcal nodig om uw ruimte te verwarmen. Die moet ge sowieso op een of andere manier opwekken. Geen ontkomen aan. Ge hebt de calorische waarde van uw mazout en die van uw gas.
- Sowieso heb je warmteverlies. Oudere mazoutketels en gasketels zijn hier beduidend slechter in dan nieuwe modellen. Maar, je moet eens goed narekenen of je de investering eruit haalt van uw installatie te vernieuwen. En daar knelt heel vaak het schoentje. Oudere ketels, zij het nu mazout of gas, hebben een grote waterinhoud en debiet en zullen dus niet snel verstoppen op oude installaties. Ik spreek uit ervaring dat wanneer er een keteltje met kleine waterinhoud geplaatst wordt, er vaak problemen optreden met verstoppingen.
- Waarom mazout? Ten eerste omdat een mazoutketel veel langer meegaat dan een huidige HR gasketel. Gasketel : 10, mazoutketel: +20j (brander wat minder). Ten tweede, en dat wordt vaak vergeten, mazout tank je, betaal je en het is de uwe. Eenvoudigweg, als je ziet dat de mazout snel zakt dan hebben veel mensen de goeie gewoonte om een extra trui aan te trekken. Bij gas vaak niet, en draait die teller maar door. Achteraf vallen ze dan uit de lucht bij de eindafrekening en steeds meer mensen kloppen daarvoor aan bij het OCMW. Ten derde, tegenwoordig doen mazoutketels qua rendement niet meer onder voor HR gasketels. En de kostprijs loopt zeer sterk gelijk, vaak omdat er om gas te leggen nog eens gasleiding moet getrokken worden.

Waar ik de besparingen zie? Dat is enerzijds intelligent gaan verwarmen en een goeie sturing, die wij overigens altijd zelf maken. En anderzijds op meerdere paarden wedden. Ge hoeft uw huidige ketel niet te vervangen, maar plaats er een tweede energiebron bij. Ik heb mij onlangs ook een huis gekocht en ik ga een inbouwhaard steken die om mij CV wordt aangesloten, op een buffervat. De overschot van mijn gezellige houtwarmte blaas ik daardoor niet door de schouw, maar kan ik 's anderendaags gebruiken om 's ochtends mijn huis op te warmen. En zo hebt ge nog vele andere mogelijkheden, want zoals ik al vermeld heb: je hebt nu eenmaal de kcal nodig om je huis te verwarmen, daar is geen ontkomen aan. :)

Als ge nog meer info wilt, moogt ge altijd pm'en ;) /reclame.

Bontus
9 april 2014, 13:00
Gas- en olieprijs zijn toch niet meer gekoppeld?
Het was electrabel dat dit deed, en veel alternatieve aanbieders die het niet deden konden daardoor de markt betreden (Lampiris bijvoorbeeld).
Ik dacht dat Electrabel sindsdien dit ook niet meer doet.

Bresker
9 april 2014, 14:06
Gas- en mazoutprijs zijn in België nog steeds gekoppeld aan elkaar waarbij de gasprijs achterkomt op de stookolieprijs.

Gas of mazout? Gelijkwaardig zeg ik als installateur en technieker. Maar pas op bij oude installaties als je vervangt.

- Ge hebt sowieso uw kcal nodig om uw ruimte te verwarmen. Die moet ge sowieso op een of andere manier opwekken. Geen ontkomen aan. Ge hebt de calorische waarde van uw mazout en die van uw gas.
- Sowieso heb je warmteverlies. Oudere mazoutketels en gasketels zijn hier beduidend slechter in dan nieuwe modellen. Maar, je moet eens goed narekenen of je de investering eruit haalt van uw installatie te vernieuwen. En daar knelt heel vaak het schoentje. Oudere ketels, zij het nu mazout of gas, hebben een grote waterinhoud en debiet en zullen dus niet snel verstoppen op oude installaties. Ik spreek uit ervaring dat wanneer er een keteltje met kleine waterinhoud geplaatst wordt, er vaak problemen optreden met verstoppingen.
- Waarom mazout? Ten eerste omdat een mazoutketel veel langer meegaat dan een huidige HR gasketel. Gasketel : 10, mazoutketel: +20j (brander wat minder). Ten tweede, en dat wordt vaak vergeten, mazout tank je, betaal je en het is de uwe. Eenvoudigweg, als je ziet dat de mazout snel zakt dan hebben veel mensen de goeie gewoonte om een extra trui aan te trekken. Bij gas vaak niet, en draait die teller maar door. Achteraf vallen ze dan uit de lucht bij de eindafrekening en steeds meer mensen kloppen daarvoor aan bij het OCMW. Ten derde, tegenwoordig doen mazoutketels qua rendement niet meer onder voor HR gasketels. En de kostprijs loopt zeer sterk gelijk, vaak omdat er om gas te leggen nog eens gasleiding moet getrokken worden.

Waar ik de besparingen zie? Dat is enerzijds intelligent gaan verwarmen en een goeie sturing, die wij overigens altijd zelf maken. En anderzijds op meerdere paarden wedden. Ge hoeft uw huidige ketel niet te vervangen, maar plaats er een tweede energiebron bij. Ik heb mij onlangs ook een huis gekocht en ik ga een inbouwhaard steken die om mij CV wordt aangesloten, op een buffervat. De overschot van mijn gezellige houtwarmte blaas ik daardoor niet door de schouw, maar kan ik 's anderendaags gebruiken om 's ochtends mijn huis op te warmen. En zo hebt ge nog vele andere mogelijkheden, want zoals ik al vermeld heb: je hebt nu eenmaal de kcal nodig om je huis te verwarmen, daar is geen ontkomen aan. :)

Als ge nog meer info wilt, moogt ge altijd pm'en ;) /reclame.

Volgens veel is het rendement van een gasketel wel hoger dan die van de mazout.
Mazout gaat dan mss langer mee (doch lekken etc zijn geen ongekend probleem, en als die mazout in de grond loopt kunde ook nog een sanering aan uw broek hebben. Als ge verandert, verandert ge beter naar gas.
Daarbij komt dat onderhoud van een gasketel om de 2 jaar is , stookolie om het jaar en defecten bij een stookolie ketel frequenter voorkomen dan een gasketel
Stookolie is ook meer dan de helft duurder...
En als ge ziet dat de gas rekening hoog is , veranderen de meesten hun manier van verwarmen ook hoor door bvb een graadje lager te zetten.