PDA

Volledige versie bekijken : Lada Niva 1.7i 2003

Soundstorm
6 november 2011, 15:50
Hij staat hier nu al een week, maar vandaag er mij eindelijk eens kunnen onder leggen, dus het project is begonnen :p

We wouden hier thuis een goedkope 4x4 kopen, dus ben ik wat gaan rondkijken wat er allemaal op de markt was. Veel toeters en bellen moesten er niet opzitten, dus naar SUV's moest ik al niet kijken. Iets basic dus. Een Defender is direct al veel te duur, of het moet al een hele oude zijn. Niva's hebben toch een super reputatie, dus dan maar direct daar wat naar zitten zoeken. Naar een T3 Synchro heb ik ook nog even zitten kijken, omdat die toch een pak meer ruimte bieden dan de kleine Niva. Maar voor ons budget waren alleen maar roestketels te vinden.

Echt populair is een Niva niet in België, dus de 2de hands markt (zeker online) is klein. Als je dan nog zeer specifiek op zoek bent naar een model van na 2000, wordt het alleen maar moeilijker. Na een paar weken en een paar Lada's te bekijken een Bordeaux exemplaar gevonden voor de juiste prijs.

http://i42.tinypic.com/w016p4.jpg

http://i40.tinypic.com/24kz879.jpg

Niva's van na 2000 hebben een 1.7 multipoint injectie benzine motor en een 5 versnellingsbak. Oudere modellen hebben een 1.6 met carbu, 1.7 met monopoint injectie of een 1.9 diesel die niet vooruit te branden is.

Hoewel de 1.7 monopoint iets meer vermogen heeft (84 vs 80 pk), wou ik toch de multipoint. Deze heeft een echte Motronic ECU zitten (zelfs met OBD connector), waardoor er dus meer mogelijkheden zijn om alles goed afgesteld te krijgen. In de Niva wereld blijven de meeste mensen liever weg van de multipoint, omdat als de ecu vindt dat er iets mis is, de motor moeilijker te herstellen is. Ik ben dit werk al gewoon, dus was het toch aantrekkelijk voor mij.
De kenners kunnen natuurlijk niet verkeerd zijn, want de motor draait natuurlijk niet goed :p De eerste 15 minuten valt de ontsteking af en toe weg (ofwel reset de ECU). Ik gok dat er ergens water in een sensor zit of zo, en dat dit probleem pas weg gaat eens de motorruimte heel warm is. Wat het ook kan zijn is de gasklepsensor of lucht massa meter, aangezien deze al eens defect hebt gezien op een motor met gelijkaardige verschijnselen. De LMM heeft trouwens productiedatum 7/04, dus die zal ergens in 2005 ook al eens vervangen geweest zijn.

De 5 bak is eigenlijk een 4 bak waar ze nog een extra 5de versnelling hebben tegen gevezen. Dat systeem is nogal slecht ontworpen, en door trillingen komen er enkele bouten los. Niva's met wat kilometers hebben dus allemaal het probleem dat ze uit 5de versnelling schieten. Is een easy fix en niet echt veel werk. Maar ik denk van de bak er ook af te halen en de lagers te vervangen aangezien die niet zo heel stil meer zijn. Dan kan ik ondertussen de hele bak ook eens inspecteren. Hij staat ook wat nat langs 1 kant, maar kan niet zien of het van de vbak komt, of van het voorste diff.

http://i40.tinypic.com/2cduyky.jpg

Wat enorm leuk is, is dat er overal Russisch te lezen is, en op bijna elke onderdeel 'Made in Russia' staat.

http://i43.tinypic.com/vwqxps.jpg

Het interieur is kaal en basic. Veel comfort moet je er niet verwachten. Hoogstwaarschijnlijk haal ik er alles uit om eens deftig te kuisen en hier en daar wat panelen en matten te vervangen.

http://i44.tinypic.com/35hmpzo.jpg

Voor de rest is de wagen eigenlijk in redelijk goede staat. Is in juli nog door een 2de handskeuring geweest met alleen een kleine opmerking over een schokdemper. Ik heb hem gekocht zonder keuring, omdat de eigenaar zich daar niet mee wou bezig houden. Ik hoop dus dat er niet plots spoken uit de kast komen en er iets grondig mis is met de wagen (behalve de motor en versnellingsbak dan).
Bij de laatste keuring hebben ze er wel niet opgezet dat er LPG op zit. Hoe ze dat zijn vergeten is een groot vraagteken, aangezien de installatie er al op zit sinds 2003 en de tank nu niet echt onopvallend is.
Toen ik nu naar de keuring ging (2 duplicaat platen vinden ze daar niet leuk :unsure:), gaven ze wel een opmerking over de installatie. Blijkbaar zit het afblaasventiel te dicht tegen de wagen. Aan het roest te zien, zit dat daar al zeer lang op die manier, dus misschien zijn ze bij de keuring hier iets strenger. Ik kan de tank waarschijnlijk wel een kleine centimeter naar voor plaatsen, hopelijk is dat voldoende.

http://i42.tinypic.com/28rf4mt.jpg

Eerste dat dus moet gebeuren is die LPG tank fixen. De andere problemen houden mij niet tegen van hem te keuren, alhoewel er mee rijden niet echt gemakkelijk is als de ontsteking elke 5 seconden weg valt.

Verdere to-do's:
- motor in orde zetten
- speling op het stuur wegkrijgen
- veel rubbers vervangen
- interieur grondig kuisen

Geplande upgrades:
- herspuiten in wit
- aftermarket airco installeren
- verhogen
- all terain banden en velgen
- bullbars, sidebars, imperiaal
- radio

Zijn eerste off road ervaring:
http://i41.tinypic.com/fapvmc.jpg

Brecht
6 november 2011, 15:53
proficiat met de eerste lada op het forum! waarom eigenlijk nie gekeken voor nen iets oudere toyota rav4? :unsure:

citrofenwick
6 november 2011, 15:56
nice! Khad nooit verwacht dat ge u zoiets ging kopen :D

Allesinds veel succes ermee!

Soundstorm
6 november 2011, 16:07
Brecht: Een rav4 eigenlijk nooit aan gedacht. Voordeel van een Niva is dat echt alles simpel is. Dus moet mij niet te veel verdiepen in een heel andere wereld. Ook moet ik mijn gereedschapsset niet uitbreiden aangezien ge met een schroevendraaier voldoende hebt :p

Fenwick: Het is niet voor mij alleen. Eigenlijk zou ik zelf nooit dit soort type auto kopen (aangezien ik meer platte asfalt verkies). Maar ik vind hem wel super cool! Ook gewoon de streetcred dat ge daar mee krijgt en dat ge telkens met een glimlach naar die auto kunt stappen.

Liquid Li0n
6 november 2011, 19:30
een g klasse was ook not done?
waarom moest het een 4x4 zijn van boven het jaar 2000?

ik vind een Lada Niva echt cool, men vader wou vroeger nog een grasgroene kopen, maar omdat deze zonder LPG zoveel verbruikte en hij goeie condities kreeg bij Toyota toch maar niet gekocht.

ik ben wel eens benieuwd naar het eind resultaat met zijn bullbars, extra lichten en offroadbanden

beemer
6 november 2011, 19:38
Woha, een offroad ragkrel ..... nice

desolation
6 november 2011, 19:39
men broer heeft er ook nen tijd naar gekeken, is uiteindelijk een ouwe discovery TD250 geworden. zijn ook kei cheap te krijgen en doodsimpele mechaniek

Soundstorm
6 november 2011, 19:50
een g klasse was ook not done?
waarom moest het een 4x4 zijn van boven het jaar 2000?
Ne G klasse is direct wel een serieuze prijs categorie hoger hé ;)

Het moest een Niva zijn van na 2000, zodat hij multipoint had.

Soundstorm
6 november 2011, 20:40
ECU ligt ondertss al open ook. Mogelijkheden tot het insolderen van een andere chip waar dan verschillende programma's op staan. Ga hem dan afstellen op benzine en lpg :cool:

BlueSkyraider
6 november 2011, 21:55
Soundstorm en nen Niva. Nooit gedacht! :lol:
Ik wil wel een ritje! :D

Liquid Li0n
6 november 2011, 22:18
Ik wil wel een ritje! :D

wil ik ook wel. vooral offroad :evil:

exo
6 november 2011, 22:28
Seg klein vraagske... Ik zie daar 3 vitesse poken staan, voorwat dienen die allemaal? :p

Soundstorm
6 november 2011, 22:38
Seg klein vraagske... Ik zie daar 3 vitesse poken staan, voorwat dienen die allemaal? :p
Staat beschreven op die sticker. Toch duidelijk? :D

Lange pook: 5 versnellingen + achteruit
Middelmatige pook: korte/lange overbrenging
Korte pook: sper midden diff

kabouter69
6 november 2011, 22:51
hier vinde toch ook alles é, den enen is bezig met rallykoten, den anderen is bezig met een circuitkar en nog nen anderen begint nu met ne russische tank, schitterend gewoonweg.

Vroeger hebben mijn ouders ook nog zo'n voorhistorische tank gehad, nen 2105, een benzineslurpende tank (benzine slurpen in die tijd is echt huge tov nu). Uiteindelijk daar ook gas ingelegd maar em stond meer in panne als wat anders, gelukkig had em achterruitverwarming :D

Deze ga ik dus zeker volgen

sluysen
6 november 2011, 23:24
cool een niva !

Ook een grappig smoelwerk van die auto's, doet me altijd denken aan iemand die zo z'n wenkbrauwen optrekt ^^ :p

http://digilander.libero.it/cuoccimix/TUNING-NIVAMARCH2.JPG
Dit is wel een bad ass niva :p

Asserti
7 november 2011, 02:00
Ik zie dat je vandaag al veel gedaan hebt! :p
Dankzij het niet naar ecuyers gaan heb ik een ganse dag liggen kotsen en kater hebben :(

ECU ligt ondertss al open ook. Mogelijkheden tot het insolderen van een andere chip waar dan verschillende programma's op staan. Ga hem dan afstellen op benzine en lpg :cool:

LPG dan toch bijhouden?

desolation
7 november 2011, 10:20
Staat beschreven op die sticker. Toch duidelijk? :D

Lange pook: 5 versnellingen + achteruit
Middelmatige pook: korte/lange overbrenging
Korte pook: sper midden diff

In Sovjet Russia, differential locks you!

Asserti
7 november 2011, 16:30
na het testen van dat sper leek het effectief even zo :D

Waximize.be
7 november 2011, 18:07
Ok! Dit vind ik een coole bak! :cool:

Congratz, wil die wel eens in 't echt zien. :)

Edit: waarom herspuiten? De lak ziet er toch nog goed uit?

sluysen
7 november 2011, 18:42
Denk dat die in het wit, met mat zwarte bullbars enzo, wat hoger op zijn poten, ... wel vet is!

Soundstorm
8 november 2011, 09:30
Ik zie dat je vandaag al veel gedaan hebt! :p
Dankzij het niet naar ecuyers gaan heb ik een ganse dag liggen kotsen en kater hebben :(
Volgens mij heb ik daar toch niks mee te maken hoor! En heb hier thuis bijna geen tools meer, dus buiten overal WD40 op spuiten en de inlaat van de motor af te breken heb ik niet veel gedaan.

LPG dan toch bijhouden?
Wss wel ja.

Ok! Dit vind ik een coole bak! :cool:

Congratz, wil die wel eens in 't echt zien. :)

Edit: waarom herspuiten? De lak ziet er toch nog goed uit?
Geen roest is super, maar de lak heeft al veel keer een lakstiftje gezien.
Hoofdreden voor hem in het wit te zetten in temperatuur. Dat heeft geen warmte werend glas noch goede isolatie. Dus als die even in de zon staat, is het snel een oventje.

eapresley2
8 november 2011, 11:26
Idd de 17i multi heeft iets meer vermogen,maar is ook een pak storingsgevoeliger.

Heb zowel de 1600,1700i mono en de multi gehad.En de 1700 mono is nog steeds mijn persoonlijke liefhebber.Daarom is deze ook de enige die gebleven is hier.
Kleine tip,raadpleeg eens nivageraardsbergen op het niva forum omtrend de start beveiliging.Zou geen slecht idee zijn om deze te laten verwijderen.Zorgt enkel maar voor problemen.Trust me.

citrofenwick
8 november 2011, 12:48
Kunt ge ook oude Bosch MP3.1 ECU's remappen? :) De chip is verwijderbaar met een socket.
Kan handig zijn ivm een projectje.
http://i271.photobucket.com/albums/jj136/citrofenwick/ax/gti/SUC53948.jpg
http://i271.photobucket.com/albums/jj136/citrofenwick/ax/gti/SUC53952.jpg
kzou eens moeten zien naar het exacte type ecu

Tis iig met ingebouwde mapsensor.

Soundstorm
8 november 2011, 13:25
Idd de 17i multi heeft iets meer vermogen,maar is ook een pak storingsgevoeliger.

Heb zowel de 1600,1700i mono en de multi gehad.En de 1700 mono is nog steeds mijn persoonlijke liefhebber.Daarom is deze ook de enige die gebleven is hier.
Kleine tip,raadpleeg eens nivageraardsbergen op het niva forum omtrend de start beveiliging.Zou geen slecht idee zijn om deze te laten verwijderen.Zorgt enkel maar voor problemen.Trust me.
Dat was ik al van plan, en dat is ook het voordeel van in die sector te werken. Kan ik gewoon zelf doen ;) Heb ook maar 1 transponder, dus de kans dat die verloren gaat en ik daar dan sta, is groot.

Kunt ge ook oude Bosch MP3.1 ECU's remappen? :) De chip is verwijderbaar met een socket.
Kan handig zijn ivm een projectje.
http://i271.photobucket.com/albums/jj136/citrofenwick/ax/gti/SUC53948.jpg
http://i271.photobucket.com/albums/jj136/citrofenwick/ax/gti/SUC53952.jpg
kzou eens moeten zien naar het exacte type ecu

Tis iig met ingebouwde mapsensor.
Zeker mogelijk.

Soundstorm
9 november 2011, 16:03
Vandaag dus geprobeerd om de gastank iets beter te hangen. Ging iets minder goed dan ik had gedacht, maar is toch een halve centimeter opgeschoven. Ergste is dat er dus nog massa's plaats is om die verder te steken, maar ze daar bij de installatie gewoon geen gebruik van hebben gemaakt.

De Niva staat thuis, dus beschik over wat beperkt materiaal. Hoewel dat genoeg bodemvrijheid heeft, wou ik hem toch wat hoger. Had alleen nogal dikke blokken liggen, wat goed is voor de hoogte. Maar er op rijden weet ik dat het nogal problematisch is. Niet met een Niva!

http://i44.tinypic.com/2iizces.jpg

Zo was het er voor (ventiel tegen de kas):
http://i42.tinypic.com/28rf4mt.jpg

En nu (een beetje afstand):
http://i41.tinypic.com/1e2x4o.jpg

Toen ik hem wou verzetten gemerkt dat het wat stroef ging. Buiten eens geluisterd terwijl ik zelf duwde, en ja, er zat 1 rem vast. Had daar nog niks van gemerkt tijdens het rijden. Dus ik hoop dat het gewoon door het vocht was of zo.
Aangezien er zo niet mee te rijden is, klauw maar eens afgehaald, en de zuigertjes eens doen bewegen zodat ze niet meer vast zaten.

En aangezien een Niva een echte race kar is, steken ze hier niet van die domme klauwen met 1 piston op!

http://i44.tinypic.com/bims.jpg

En morgen naar de keuring!

eapresley2
10 november 2011, 10:43
die klauwen die vastkomen zijn zo iets typisch niva.met een fijn schuurpapierken en wat at vet kom je ver.En anders kan je voor een paar €€ een revisie kitje aanschaffen.

citrofenwick
10 november 2011, 12:45
zotte remmen :D

Soundstorm
10 november 2011, 14:42
GROEN!

En niet zomaar groen, maar groen zonder opmerkingen! Heeft wel wat moeite gevraagd, maar het is het eindresultaat dat telt.

Vorige keuring voor verkoop was 7/2011, daar was alleen op opmerking over de staat van 'een' demper. Voor de rest niks, dus eigenlijk ging ik naar de keuring verwachtende dat alles in orde ging zijn.

Eerst de dempers controleren, vooraan alles in orde. Achteraan links 17, rechts 27. Moet minimum 20 zijn en maximum 50% verschil. Die vent stapte al direct uit om de bandendrukmeter te nemen om de banden wat slapper te zetten :p
Volgende test: 21, 28. Ideaal dus :D

Dan de lichten, links op de rand van net niet te hoog. Rechts veel te laag. Hij komt wat aan die lamp en ik zie het lichtje af en toe groen knipperen. Dus het was op het randje slecht (maar zou wel voor een afkeuring zorgen). Toen hij bezig was aan de onderkant wat papier tussen de lamp zitten proppen. Dan aan een andere kerel gevraagd of hij de lampen nog eens kon doen. Resultaat: geflikker tussen groen en rood :p Maar het was goed genoeg voor hem.

De LPG installatie was wel nogal een probleem. Die zit er al van in het begin op, wss zelfs door de invoerder gestoken. Maar om de een of andere reden staat die niet aangegeven op de vorige keuring...
Veel heen en waar geloop, nummers controleren, onder de auto, boven de auto, in de auto, terug naar de bureau,... Uiteindelijk toch goed, maar wel een half uur bezig :crazy:
Bij het afrekenen was dat nóg een keer een probleem, aangezien die mens nog niet van 'het probleem' op de hoogte was, en dat ook niet werkte op zijn computer.

Controle op roest en de onderkant van de wagen gingen super vlot, was niks op aan te merken. En blijkbaar is de enorme speling op het stuur niet erg voor de keuring. Denk dat het ook de eerste keer was dat die man een Niva deed, want ik moest hem alles tonen.
Remmentest is wel gieren. Gewoon aan 5kmh hard remmen :rofl: En daarmee weten ze of hij gelijk remt langs beide kanten.

Bakje is dus klaar om in te schrijven. Nu eens zien hoeveel de verzekering mij gaat vragen.

citrofenwick
10 november 2011, 17:27
congratz! Soms moet ge gewoon geluk hebben he :p

ComputerVISTA
11 november 2011, 11:16
Gisteren de USSR slee gezien, en :love: :love:

kabouter69
11 november 2011, 12:09
you lucky bastard!
congrats met de groene kaart, time to mod!

Liquid Li0n
11 november 2011, 13:30
you lucky bastard!
congrats met de groene kaart, time to mod!

2nd to that!

CAS
11 november 2011, 17:57
*schuift uit over slijm*

Jack-in-the-box
12 november 2011, 13:54
Kan het zijn dat je gisterenavond op de rooigemlaan ermee aan het rijden was? :p

Was wel heel toevallig dat 'k een paarse Niva met 1.7i voor mij zag staan.

RealRoot
12 november 2011, 17:54
nice, ik ken ook iemand te gent met een paarse niva. ik dacht bijna dat het deze was.

wel een 1.6 carbu

Soundstorm
12 november 2011, 19:25
Kan het zijn dat je gisterenavond op de rooigemlaan ermee aan het rijden was? :p

Was wel heel toevallig dat 'k een paarse Niva met 1.7i voor mij zag staan.
Denk nie da ik daar heb gezeten. Om legale redenen Gent centrum wat vermeden.

Jack-in-the-box
13 november 2011, 13:29
Denk nie da ik daar heb gezeten. Om legale redenen Gent centrum wat vermeden.

Nevermind, ik heb al gevonden waar hij woont :p.
Heeft er terreinbanden opzitten.

En den bandiet uitgehangen? :p

Soundstorm
25 november 2011, 17:47
Deze keer een kopie van een officiële plaat gaan halen! Doos rijdt dus legaal rond!

Remmen revisie is precies wel dringend nodig.

w3bb3r
26 november 2011, 11:04
ik wil filmpjes :p

Soundstorm
26 november 2011, 18:50
Zo een filmpje?

Niva :: MVI_2749.mp4 video by tverspeelt - Photobucket (http://s234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/?action=view&current=MVI_2749.mp4)

Seraph
28 november 2011, 08:48
Klein beetje speling :o

IkKe
28 november 2011, 21:08
Die kunt ge zo door een amerikaanse film rijden :D

piotke
29 november 2011, 22:15
Wat heeft die kar je gekost als we vragen mogen ?

Ik zoek me ook een kleine 4x4. EN denk momenteel aan een jeep wrangler. Kan je vinden voor een 3 a 4000 euro.

Private_BE
29 november 2011, 22:34
Met alle respect maar is een Lada geen groot risico?
Ik ken alleen maar de cliches maar dat is ook omdat er gebrek is aan tegenbewijzen.

Een tijdje geleden had ik nog een filmke gezien waarin Putin in een NIEUWE Lada gaat zitten en hij pas na een keer of 5 gestart geraakt. Daarmee vraag ik me af of het niet gevaarlijk is om werken uit te voeren op een niet zo betrouwbare auto.

De spuitkosten alleen al zijn in grote investering ten opzichte van de waarde lijkt me..

desolation
29 november 2011, 23:07

Ik zoek me ook een kleine 4x4. EN denk momenteel aan een jeep wrangler. Kan je vinden voor een 3 a 4000 euro.

wrangler = instant roestbak.

ComputerVISTA
29 november 2011, 23:35
Ik ken alleen maar de cliches maar dat is ook omdat er gebrek is aan tegenbewijzen.

Een tijdje geleden had ik nog een filmke gezien waarin Putin in een NIEUWE Lada gaat zitten en hij pas na een keer of 5 gestart geraakt. Daarmee vraag ik me af of het niet gevaarlijk is om werken uit te voeren op een niet zo betrouwbare auto.

De spuitkosten alleen al zijn in grote investering ten opzichte van de waarde lijkt me..

Rijdt eens een week (of probeer) met uwe kia proceed 1.6 in syberië en kom dan eens terug.

Soundstorm
29 november 2011, 23:48

Een Niva vind je voor 2-3000€. Ik heb deze kunnen kopen voor slechts 1500 omdat de eigenaar dacht dat er serieus wat aan kapot was (motor draaide echt slecht).

Lol. Buiten het feit dat Lada super goedkoop is, kunt ge nie echt stellen dat die onbetrouwbaar zijn imo. Sowieso verwacht ge weinig van een goedkope wagen, dus als er iets mis gaat, is het ergens te verwachten, maar is het ook gemakkelijk te herstellen.

Een Niva is uiteindelijk wel een wagen van 1979 of zo. Als dat ding nu nog steeds kan rondrijden, met nog steeds identiek dezelfde mechaniek, wil dat zeggen dat hij zichzelf al meer dan genoeg bewezen heeft. Dus daar heb ik zeker geen schrik van.
Ook doe ik alles zelf, waardoor dat een serieus pak scheelt in kosten.
Dat herspuiten is trouwens geen zekerheid meer momenteel, alhoewel hij hier en daar geretoucheerd moet worden. Dus we zien wel hoe dat gaat.

Hij heeft trouwens nog nooit niet willen starten (behalve als ge vergeet de startonderbreker uit te schakelen). Wel duidelijk dat het ding Syberische koudstartverrijking gebruikt. Ik denk dat ge met de hoeveelheid benzine dat er in het begin uit de uitlaat komt, nog een motor kunt laten draaien.

WeedJunk
30 november 2011, 10:46
Ik denk dat ge met de hoeveelheid benzine dat er in het begin uit de uitlaat komt, nog een motor kunt laten draaien.

:D

hellmut
4 december 2011, 10:09
Remmentest is wel gieren. Gewoon aan 5kmh hard remmen :rofl: En daarmee weten ze of hij gelijk remt langs beide kanten.

Waarom hebben ze dat eigenlijk zo gedaan?

Liquid Li0n
4 december 2011, 11:42
Een Niva is uiteindelijk wel een wagen van 1979 of zo. Als dat ding nu nog steeds kan rondrijden, met nog steeds identiek dezelfde mechaniek, wil dat zeggen dat hij zichzelf al meer dan genoeg bewezen heeft. Dus daar heb ik zeker geen schrik van.

http://www.darksideracing.net/gallery/albums/userpics/10002/Bmw_Vs_Lada.jpg
onderschrift is = perfect from the beginning!

:lol:

Soundstorm
4 december 2011, 12:21
Waarom hebben ze dat eigenlijk zo gedaan?
Weet ik veel. Op de remmenbank mag hij niet, omdat het permanente 4x4 is, dus moeten ze dat op een andere manier testen.

Brecht
4 december 2011, 12:41
Weet ik veel. Op de remmenbank mag hij niet, omdat het permanente 4x4 is, dus moeten ze dat op een andere manier testen.
wut? dan mag mijne subaru ook nie op de remmenbank ofzo? ze hebben toch remmenbanken voor 4x4 ook?

Liquid Li0n
4 december 2011, 13:27
de freelander bij ons thuis hebben ze ook zo getest, kwam ook geen remmenbank aan te pas.

die persoon reed even op de parking en remde 1x, is goed zei hij.

Soundstorm
4 december 2011, 17:51
wut? dan mag mijne subaru ook nie op de remmenbank ofzo? ze hebben toch remmenbanken voor 4x4 ook?
Als da maar voor 1 as is, mag die daar niet op nee.

TIIMM
4 december 2011, 22:36
Mooie aankoop :)

Al ging ik persoonlijk dan eerder zoiets geopteerd hebben :

http://histomobile.com/histomob/internet/73/359701.jpg

Zelf al paar keer mee gereden, en da zijn zalig dingen :D

nixie
4 december 2011, 22:55
wil die lada wel is zien ze :)

citrofenwick
4 december 2011, 23:27
mijn broers impreza hebben ze ondanks dat hij gezegd had dat het 4x4 was toch op die bank proberen te zetten. Tschijnt dat hij er niet lang opgestaan heeft :p

hellmut
5 december 2011, 13:59

raar, want die kan er nochtans zo in hoor...

Soundstorm
5 december 2011, 20:04
raar, want die kan er nochtans zo in hoor...
Enorm goed is dat natuurlijk niet voor het diff. Is gewoon mechanisch, en zonder spersysteem, dus geen probleem eigenlijk. Maar anders was hij wss toch afgekeurd voor de remmen, dus ik ben blij :)

Vandaag wat geprobeerd om de speling weg te krijgen. Met de stelvijs is het niet op te lossen. Dus morgen dan stuurhuis eens open doen. Wss wat te veel speling op het wormwiel, dus hopelijk is dat oplosbaar.

Soundstorm
8 december 2011, 22:19
Aangezien de remmen nogal bleven plakken, wou ik dat al eerste oplossen. Is een gekend probleem bij de Niva, en gewoon de zuigertjes reviseren is de courante oplossing. Wat dit inhoudt, is gewoon de stofkap en dichtingring van elke zuiger vervangen en alles eens goed opkuisen en afschuren.

Zo een revisiesetje kost niet veel geld, dan lees je online, en dat zei de garagist ook. Toen ik de rekening kreeg, mocht ik toch mooi 37€ betalen :eek:. Voor 12 rubbertjes, van een Lada dan nog! Garagist verschoot er zelf ook van, maar bon, het is voor de veiligheid, dus niet veel aan te doen zeker. Natuurlijk, als je weet dat je op ebay voor 50€ 2 nieuwe klauwen kunt kopen...

Vandaag dan maar naar de garage getrokken samen met mijn vers afgedrukte workshop manuals!

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_2787.jpg

Direct begonnen met alle remvloeistof af te laten. De voorste klauwen hebben elk 2 circuits. Is nogal een vreemd systeem. Als er een lek is in het hoofd circuit, dan werken de achterste remmen nog, en 1 zuiger van elke klauw vooraan. Als het secundair lekt, remt hij vooraan nog met 2 zuigers aan elke kant.
Dus 2 leidingen los, en alles er laten uitlopen. Het was al direct duidelijk dat de vloeistof nog niet echt veel was vervangen. In het reservoir had ik al gezien dat het niet de mooiste kleur meer had, maar dit was toch overdreven :oink:

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Afb0066Medium.jpg

Eens alle vloeistof weg, de zuigers naar achteren geduwd, zodat de klauwen er gemakkelijk af konden. Beide klauwen hadden 1 zuiger die niet mee wou werken. Links bewoog hij helemaal niet, en rechts wou hij 1mm inschuiven, en dan was het gedaan.

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Afb0068Medium.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Afb0069Medium.jpg

De blokken aan de rechterkant zagen er uit alsof ze nieuw waren. Toch van dikte, want het materiaal zelf was enorm zacht. Je kon het zo afbrokkelen. Is misschien normaal met die blokken, maar ik ben toch wat anders gewoon.
De linkerkant toonde duidelijk het probleem. Binnenste blok was langs 1 kant afgesleten, logisch, aangezien die zuiger niet meer bewoog.

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Afb0067Medium.jpg

Dan maar de klauwen uit elkaar beginnen halen. Die zuigers die vast zaten, kreeg ik er met moeite uit. Gelukkig waren het diegene aan de zijkant, dan kon ik een staafje door de slangaansluiting steken, en de zuiger er uit kloppen.

Eens alles afgekuist, was al duidelijk dat de zuigers niet in perfecte staat meer verkeerden. Eigenlijk waren er maar 2 meer die echt goed waren. 2 hadden een goede polijst beurt nodig, en de 2 die vast zaten, zaten vol krassen. De beste zuiger dan maar eens in alle gaten proberen steken. 2 gaten geraakt hij niet in... De klauwen zelf zijn in aluminium, dus ik heb wat schrik om de gaten uit te schuren om het te doen passen. Voor hetzelfde geld zit ik dan met een lek of trillende zuiger ipv een vaste zuiger.

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Afb0072Medium.jpg

Kans is dus groot dat ik nieuwe klauwen moet kopen... :sad:

Ondertussen ook het stuurhuis uit de wagen gehaald. Morgen of dit weekend dat ding eens uit elkaar halen en spelingvrij maken. Blijkbaar zou dat allemaal weg te krijgen zijn. Dus ik hoop op het beste :)

BlueSkyraider
9 december 2011, 08:21
nice! :niceone:
Leuk om te zien da ge u ook volledig kunt geven om nen Niva in orde te zetten.
Blijft een vreemde combo, gij en nen Niva :p

Soundstorm
9 december 2011, 09:13
Net ook telefoontje gekregen met de prijs voor ALLE ophangingsonderdelen te vervangen. Zit nog redelijk ver weg van de 4 cijfers. Lada :love:

eapresley2
9 december 2011, 12:02
Zo een revisiesetje kost niet veel geld, dan lees je online, en dat zij de garagist ook. Toen ik de rekening kreeg, mocht ik toch mooi 37€ betalen :eek:. Voor 12 rubbertjes, van een Lada dan nog! Garagist verschoot er zelf ook van, maar bon, het is voor de veiligheid, dus niet veel aan te doen zeker. Natuurlijk, als je weet dat je op ebay voor 50€ 2 nieuwe klauwen kunt kopen...

:)

Vraag me dan wel af waar ge die gekocht hebt,die setjes staan op ebay voor 7.75 en er is zelf nog goedkoper aan te raken

Soundstorm
9 december 2011, 13:38
Bij de lokale Lada dealer. Begreep het ook niet goed. Misschien heeft hij gewoon op de verkeerde lijn gelezen of zo. Volgende keer eens vragen.

Soundstorm
10 december 2011, 00:17
Vandaag de speling uit het stuurhuis gehaald! De stelschroef blokkeerde wat, waardoor het mij de vorige keer dus niet lukte. Nu met het stuurhuis uit de auto, geen probleem.

Speling is volledig weg, maar vanaf er weggedraaid wordt van het center, komt er telkens wat extra speling op. Als ik die weg doe, kan het stuurhuis niet meer bewegen in het midden...

Probleem is wel, de stelschroef zit volledig ingedraaid nu. Dus het stuurhuis is eigenlijk volledig versleten. Hopelijk houdt dat allemaal lang genoeg uit, want anders zal het een nieuw stuurhuis worden als er weer speling op komt. Tenzij ik daar gewoon een langere bout in kan steken :p

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Afb0077Medium.jpg

Soundstorm
12 december 2011, 20:50
Woop woop! Tzit terug in elkaar! :woohoo:

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_2790Medium.jpg

Super tip gekregen op het Niva forum. Wat CIF gebruiken om zowel de zuiger als de klauw op elkaar in te polijsten.

Aangezien ik de zuigers er eerst niet in kreeg omdat de gaten echt te veel geschonden waren, eerst de rand mooi opgekuist met staalwol. Daarna de klauw in warm water gelegd zodat die wat groter werd (alu zet meer uit dan de stalen zuigers). De koude zuigers er in met CIF, en draaien maar :p

Alles past mooi, perfect mooie zuigers en gaten zijn het wel niet, maar het lijkt mij goed genoeg. Bakje zal dus weer goed remmen :applause:
(Moeten natuurlijk wel nog nieuwe blokken en schijven op, maar dat volgt later wel :p)

desolation
12 december 2011, 21:07
3pots klauwen o_O
das ne niva sport?

Soundstorm
12 december 2011, 21:17
3pots klauwen o_O
das ne niva sport?
:cool:

En dat voor een auto van 1977 :p

Asserti
14 december 2011, 10:51
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Afb0066Medium.jpg

Mijn propere bakjes voor bouten en moeren in te doen dienen niet om vuil en vettig te maken met remvloeistof :naughty::naughty:

Je hebt trouwens gemorst!

Soundstorm
14 december 2011, 11:59
In dit bakje lag olie, daardoor valt het niet in de categorie van 'uw propere bakjes'!

En ik heb niet gemorst. De remvloeistof liep gewoon langs andere plekken weg dan waar het bakje stond. Je moet dus grotere bakjes meebrengen ;)

Asserti
14 december 2011, 13:19
Er staan 2 of 3 grotere opvangbakken. Van mij.

Soundstorm
20 december 2011, 00:21
Alles zit er weer op en de speling op het stuur is weg. Remmen geven wel niet 100% het gevoel van goed te werken, maar het remt. Dus toertje gaan doen. Straat uitgereden en tempmeter op 130°C.. :sad:

Moet het nog eens allemaal uitzoeken, maar is ferm kut!

Soundstorm
31 december 2011, 14:07
Toen ik er de laatste keer mee had gereden, is de motor overhit. Hij had het al een tijdje dat hij te warm liep bij stil staan, maar eens ge begon te rijden, was dat weer normaal. Deze keer dus niet...

Heb de boel helemaal open gedaan, en hoewel er redelijk wat lucht in zat, zat er toch voldoende water in ook. Waar ik mij vooral zorgen over maak, is dat het expansie vat wel nog vol zat, maar dat dus niet in het circuit liep...

Ga nu niet verder zoeken naar wat het kan zijn, aangezien de motor er toch uit moet om heel wat pakkingen te vervangen. Maar heb wel al een compressietest gedaan (met dank aan robust voor het lenen van de meter).
Resultaten (motorcompressie: 9.3) bij koude motor:
Gesloten gasklep:
1: 9.9
2: 9.8
3: 8.5
4: 8.7

Open gasklep:
1: 10.5
2: 10.5
3. 9.2
4: 9.6
Zit wel wat afwijking op, maar ik denk dat het 'ok' zou moeten zijn.

Bougies ook eens naar gekeken. Ziet er allemaal goed uit, 2 wijkt wel een beetje af van de rest, maar ziet er normaal uit. Aan 4 hangt er wel wat olie.
Schroefdraad van 2 is wel beschadigd. Krijg hem er dus niet echt goed in. Is dus nogal zachte aluminium dat ze daarvoor hebben gebruikt :(

1 en 2
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Afb0120Medium.jpg

3 en 4
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Afb0121Medium.jpg

Ik was dus eigenlijk niet van zin om nu al naar de motor te kijken, dus laat ik hem even links liggen, en doe ik met de rest verder.
Tijdje geleden had ik al een hele hoop onderdelen gekocht om de hele ophanging te voorzien van nieuw rubber.
Moeten nog een paar dingen extra besteld worden, maar het grootste deel ligt er al.

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Afb0094Medium.jpg

Dus gisteren maar begonnen met de ophanging. Eerst de gemakkelijke kan natuurlijk, en aangezien het achteraan een starre as is, achteraan beginnen dus :)

Hem eerst op zijn nieuwe rijhoogte zetten :unsure:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Afb0122Medium.jpg

En een paar uur later alles weg!
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Afb0123Medium.jpg

Foto van de as ben ik wel vergeten nemen, zal voor de volgende keer zijn.

Nu staat ze er dus zo bij te wachten
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Afb0124Medium.jpg

Volgende is de LPG tank er uit halen, zit wel nog een 30 liter in, dus zal wat moeten oppassen. Dan nog wat prutsen wegnemen en de hele onderkant grondig kuisen. Dan een nieuwe onderlaag er op zodat ze zonder roesten heel wat steenslag kan weerstaan.

Liquid Li0n
19 januari 2012, 18:42
heb het hier helemaal gelezen, ben weer up to date.
enkel is auto wel mannelijk dus hetgeen je zegt klopt niet:

Nu staat ze er dus zo bij te wachten
zodat ze zonder roesten heel wat steenslag kan weerstaan.

ik ben benieuwd naar het eindresultaat :)

Soundstorm
19 januari 2012, 21:07
Dat uwen auto mannelijk is kan mij niet schelen. Maar deze Niva is vrouwelijk Russisch!

Blijkbaar wel al een tijdje geleden dat ik een update heb gedaan.

Ondertussen is de onderkant als zo goed als volledig bloot. Alles tot aan de versnellingsbak is weg (dus ongeveer 2/3 van de bodem is vrij). Bedoeling is dus om er een nieuwe laag undercoat op te zetten. Nu bleef er telkens een plek nat staan. Ik dacht in het begin dat het gewoon water was (toen ik hem laatst binnen zette was het aan het regenen), maar aangezien dat maar niet wou opdrogen, toch maar eens gaan zoeken van waar het kwam.

Het kwam van tussen doppen die de bodemplaat afdichten, dus die locatie zoeken in het interieur. Natuurlijk zat dat stuk onder de benzinetank. Dus achterbank er uit, koffermat er uit, zijpaneler er uit, vloerbekleding wegtrekken, tankafdekplaat er uit, tank leeg zuigen, en uiteindelijk de tank er uit. Onderweg zag ik al dat er heel wat onderdelen besmeurd waren met iets kleverigs. Dus ik gok dat er ooit iets was uitgelopen in de koffer/achterbank.

Eens de tank weg was, zag ik dat hetgeen dat ooit gelekt had, de bitumen deden 'smelten'. Moest ik weten wat het was, ik wist het perfecte middel om bitumen weg te krijgen! :D Ge moest er bij wijze van spreken maar tegen blazen, of het kwam er af in mooie schelletjes.

Aangezien die bitumen aan het oplossen was, moest het weg, want dat was het gene dat de onderkant vochtig hield. Alle bitumen er zo goed mogelijk uitgehaald. Maar tussen heel wat naden bleef er viezigheid zitten, en dat heeft wel wat tijd gekost. Ook was er een heel pak in een chassisbalk gelopen, dus heb die open geslepen om dat te kunnen uit kuisen.

Dat is nu allemaal klaar, maar natuurlijk kan ik de onderkant nog niet spuiten...
Hierdoor:

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Afb0129Medium.jpg

De bevestiging van de Panhardstang heeft ooit een duw gekregen. Gevolg is dat die wat krom staat (op zich geen groot probleem), maar bepaalde platen die dat vasthouden, zijn wat losgescheurd. Dus moet mij eens bezig houden met die puntlassen uit te boren, en alles recht kloppen.

De achteras heeft ondertussen wel al wat vooruitgang gekregen. Alles is uit elkaar, en de aanpassingen zijn begonnen.

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Afb0132Medium.jpg

Handremkabel en remvloeistof verdeler zijn voor de vuilbak, en nieuwe zijn al onderweg. Voor de rest ziet alles er ok uit. Zat nogal wat speling op het diff. Maar als ik bekijk hoeveel speling er op de tussenbak zit, ga ik het wss zo laten, want veel zal het niet uitmaken.

Laatste dagen heb ik mij bezig gehouden met het aanpassen van de ophangingsarmen van de achteras. De manier waarop het systeem werkt, zorgt er voor dat als de wagen verhoogd wordt, de achteras naar rechts en naar voor verplaatst. Ook veranderd de hoek van het diff, wat niet ideaal is voor de cardanas.

Een beetje trigonometrie, zagen, slijpen en lassen later:

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Afb0137Medium.jpg
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Afb0138Medium.jpg

Morgen normaal de veerschotels hoger lassen, en daarna krijgt alles een laagje Hammerite. En dan kan ik alles weer in elkaar beginnen steken.

piotke
4 maart 2012, 21:46
Hoe staat het met dit projectje ?

De verhoging zal geen problemen geven o pde volgende keuring ?

Soundstorm
4 maart 2012, 22:13
Ben op het gemak aan het verder doen. Gewoon nog niet te veel foto's genomen.

Draagarmen hebben nog 1 laagje verf nodig. Dan overal rubbers in. De onderkant is volledig proper. Moet nog een steun rechttrekken en lassen. Dan kan dat allemaal geverfd worden.

Achteras ben ik begonnen met lassen (verhoging), maar ga het mss op een andere manier doen.

Op de keuring doen ze daar niet moeilijk over nee ;)

citrofenwick
10 maart 2012, 11:43
Leuk project om te volgen. Ik ben fan van uw grondige aanpak.

Serieus goe bezig :)

ik ben trouwens benieuwd naar meer pics van uw aangepaste ophanging.

Hoe ga je trouwens je veerschotels verlassen? Is het een vaste schotel op de poot? Indien ja: draaibank is makkelijkst om ze los te krijgen.

Asserti
24 april 2012, 01:53
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Afb0138Medium.jpg

Morgen normaal de veerschotels hoger lassen, en daarna krijgt alles een laagje Hammerite. En dan kan ik alles weer in elkaar beginnen steken.

Komaan Tom :applause::woohoo::applause:

Soundstorm
24 april 2012, 17:30
Komaan Tom :applause::woohoo::applause:
:tongue:
Der is iemand die veel te veel hulp nodig heeft waardoor ik niet kan verder werken!

Achteras is ondertussen bijna klaar. Nog een krikpunt lassen en dan verven.

Soundstorm
1 juli 2012, 23:48
Even updaten zeker :p

De laatste maanden weinig tijd gehad voor de Niva. Renovatie werken thuis, de garage in orde zetten, andere auto's,... Altijd te veel werk om deftig voort te doen, behalve dan zo eens af en toe iets tussendoor.

Maar nu dus terug full-time bezig met hem in orde te krijgen. En het gaat vooruit! :)

Even een korte samenvatting van wat er de laatste tijd is gebeurd.
- Het eigenlijke doel was om de hele mechaniek er uit te halen en nieuwe rubbers te steken. Ondertussen ook de onderkant een nieuwe undercoating geven, zodat hij weer een tijd verder kon.
- Uit 1 chassisbalk bleef maar 'vocht' komen, zelfs na een paar weken binnen staan. Dus ik moest naar de bron zoeken, aangezien een auto droog zou moeten zijn (en de undercoating niet zou blijven plakken).
- Daarvoor de helft van het interieur er uit. Dat vochtprobleem waren bitumen matten die aan het oplossen waren. Dus die matten er uit
- Bitumen probleem stak verder dan waar ik aan kon, dus nog meer interieur er uit. Ondertussen merken dat een hele hoop dempingsmatten nat staan en nogal stinken (vorige eigenaar had paarden, dus ik wil niet weten wat het was). Als alle bitumen weg waren, en de vuile interieur delen, schoot er uiteindelijk nog 1/4 van het interieur over.
- Zowat tegelijkertijd de achteras, tussenbak, uitlaat,... er allemaal afgehaald zodat 2/3 van de onderkant vrij was om te spuiten.
- De achteras en armen aangepast voor de verhoging.
- Alle roestplekjes die er waren (allemaal oppervlakkig) ging ik zandstralen omdat het te veel hoekjes en kantjes waren om te schuren. Met een kleine compressor is dat wat lastig, dus ging ik het beperkt houden. Via mijn werk een compressor gekregen waardoor zandstralen echt kinderspel is. Dus zag ik het project al direct groter worden (zonder extra moeite te doen). Gevolg daarvan is dat er veel zand overal naartoe vliegt. En dat wil je niet in je interieur hebben. Dus maar het volledige interieur er uit gehaald!
- Veel stof wil ook zeggen dat ge da best niet binnen doet. Maar als er geen as op zit, kan hij niet echt naar buiten... Dus een platformke om hem buiten te krijgen.

En daar staat hij nu! Vandaag het grootste deel langs binnen al gestraald en in primer gezet. Deze week volgt de rest.
Dit weekend hopelijk de onderkant. En dan kan ik volgende week beginnen met spuiten.

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/30062012044.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/30062012043.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/30062012046.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/01072012056.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/01072012059.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/01072012061.jpg

Doel is om tegen mijn vakantie de achtertrein er terug op te hebben. Dan kan ik tijdens mijn vakantie de voorkant er volledig af halen en beginnen met de motor open te gooien.

ComputerVISTA
1 juli 2012, 23:57
Lol, die tent :')

Berlingo gekocht? :o

Soundstorm
2 juli 2012, 00:00
Die tent in allerhaast gespannen toen het regende. Daarna was het natuurlijk alleen maar zonneschijn...

Robust²
2 juli 2012, 00:40
Woah, auto vliegt steeds meer uit elkaar :p Lijkt idd wel pak handiger/sneller om te kunnen stralen dan om te schuren, enkel de voorbereidingswerken zien iets lastiger precies :unsure:

citrofenwick
2 juli 2012, 12:33
Leuk project, en nog steeds goed en grondig bezig :)

Ik zou ook graag een deel van de onderkant van mn grijze ax zandstralen. (die waarvan ge eens zijt komen kijken destijds na mijn swap) Kheb een zandstraalpistool, maar mn compressor wil niet echt mee. Er komt maar 7 bar uit, en daarmee lukt het totaal niet :( (binnenkort eens proberen met een 10 bar compressor)

Soundstorm
2 juli 2012, 15:02
In principe is zandstralen aan <5 bar. Ik doe het ook gewoon tussen 7-8 bar, gewoon omdat ik te lui ben om er een drukregelaar tussen te steken.
Type zandstraalpistool en straalmiddel doen wel veel aan hoe goed het werkt.

citrofenwick
2 juli 2012, 15:58
hmm dan zou het bij mij toch ook moeten lukken ...
Het pistool komt uit ongeveer zo'n cabine zoals de uwe, en de aanzuigdarm heb ik in een pot gestoken. Er komt amper zand uit. Ik gebruik fijn wit zand.

Soundstorm
2 juli 2012, 16:34
Hoe dik is de darm van compressor naar pistool? Kan zijn dat ge daar te veel drukverlies hebt.
Als ge de aanzuigdarm aan uw hand houdt, moet uw vel er redelijk ingezogen worden.

Gewoon zand is trouwens wat aan de zachte kant vind ik. Is natuurlijk wel goedkoper dan straalgrit.

piotke
2 juli 2012, 17:51
Er komt amper zand uit. Ik gebruik fijn wit zand.

Zand perfect droog ?

Soundstorm
2 juli 2012, 23:39
Zand perfect droog ?
Lucht moet ook droog zijn eigenlijk, anders verstopt het af en toe :p

Vandaag verder gedaan. Koffer is roestvrij nu!

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/02072012064.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/02072012063.jpg

Nog een paar kleine plekken hier en daar in het interieur. En dan doe ik nog wat plekken aan de buitenkant. Onderkant doe ik als laatste, aangezien ik dan het meeste straalmiddel kwijt ga zijn.

Ik ga nie overal tot op het blank metaal. Dat is ook niet nodig. Elke laag die er op zit, geeft meer weerstand tegen roest. Dus als er geen roest is, hoeft het niet weggehaald te worden. Wat ik wel doe is van uit de verte er zand op stralen. Zo wordt alles wat ruw zodat de nieuwe verf pak heeft. Ook zie ik direct zwakke plekken waar er eventueel al lichte oxidatie is. Daar straal ik dan natuurlijk wel alles weg.

BlueSkyraider
3 juli 2012, 09:48
knap! :niceone:

citrofenwick
3 juli 2012, 12:32
Darm is volgens mij dik genoeg. Hij zou iig voldoende door moeten kunnen voeren.
De aanzuigdarm zuigt mijn vel er verre van in. Hij zuigt het zand amper op.
Zand is perfect droog. Mn zand is speciaal zand, maar meer voor kleine dingetjes en om bvb glas mee mat te zetten. Ik heb iets ruwer zand, en daar gaat het ook niet mee. Er komt gewoon veel te weinig uit.
Ik gebruik geen ontvochtiger, maar tijdens het zandstralen heb ik mn ventieltje onderaan de compressor open laten staan.

Ik ga dat pistool toch eens nader bekijken.

Garmir
3 juli 2012, 16:28
Mr Sandman levert goed weg met de zandstraler :)

Soundstorm
5 juli 2012, 00:04
Zijn deken tegen de regen was blijkbaar toch niet waterdicht :(
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/30062012054.jpg

Was net bezig met achteraan wat te stralen, toen het begon te gieten. Rap het zeil er over, maar helaas, koffer lag vol water en er was zelfs al vers gestraald metaal dat aan het roesten was :eek:

Maar 'positieve' is wel dat ik roest heb gevonden! De bakken achteraan, achter de wielkasten, hebben nogal veel naden. In al die naden zit wel nadenkit, maar die bakken zijn nogal handig om vanalles in te smijten. Dus dat raakt allemaal wat geschonden. Op zich leek alles ok, maar er bleef telkens een randje rond de nadenkit zitten dat niet echt mooi metaal was. Wat zitten prutsen om die kit er af te krijgen, en er zat overal roest...

1 kant heb ik dus al tot op het metaal gekregen, en het is nogal gatenkaas :p Dan begon het te regenen, dus de andere kant blijft nog een verrassing :)
Zal wel alles opnieuw mogen stralen, want tegen morgen is alles oranje.

Soundstorm
8 juli 2012, 18:19
Met al dat goed weer de laatste tijd zit ik natuurlijk achter op mijn planning :( Binnenkort toch eens zien om iets overdekt te maken om buiten te kunnen zandstralen.

1 van de bakken achteraan had ik dus al grotendeels onder handen genomen. Maar dan begon er een stortbui. Dus toen ik de volgende dag verder deed, zag het er zo uit...

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/06072012068.jpg
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/06072012070.jpg

Alles terug gezandstraald en verder geprobeerd om die nadenkit er van tussen te krijgen. Bleek niet echt te werken, dus alle puntlassen doorgeboord en de platen open gemaakt. Eens open, viel de nadenkit er gewoon van tussen, en bleef er mooi roest over.
Nadenkit deed dus duidelijk goed zijn werk! :ironic: Op een auto van 9 jaar oud mag je natuurlijk wel wat roest verwachten :unsure:

Maar dus, boren, open kloppen, zandstralen, nog wat stralen, ontstoffen en dan heb je dit.

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/06072012072.jpg

Anti roest er op.

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/07072012073.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/07072012075.jpg

De linker bak is ondertussen ook al gedaan. Alsook de onderste helft van de kofferopening (rand waar de rubber op zit is natuurlijk ook roest (typisch voor veel auto's). Nog de bovenste rand, de plaatsen van de scharnieren (koffer en deuren) en de onderste rand van de voorruit
En dan tijd voor de onderkant, waar ik eigenlijk wat tegenop kijk :sad:

Hopelijk is het volgende week wat beter weer, dat het wat sneller op schiet.

Als er iemand iets weet waarmee die nadenkit zou oplossen, laat maar weten. Die verticale naad langs de buitenkant heeft er misschien ook wat last van. Maar die kan ik niet open boren omdat er geen plaats is om daar tussen te geraken (in die bak dus).

Jack-in-the-box
14 juli 2012, 12:25
Niva power!

http://chzgifs.files.wordpress.com/2012/07/funny-gifs-loading-a-car-carrier-in-russia.gif

citrofenwick
16 juli 2012, 12:26
Nadenkit maken wij altijd los door hem te verwarmen en dan door te snijden. Dno of er een gemakkelijkere manier is.

Ps van die TUV naar Goca-attesten. Dat heb ik nog niet zo lang geleden gehoord van iemand die dagelijks bezig is met verlagingen etc. Ik heb het zelf nog niet gecontroleerd of het echt zo kan.

Seraph
16 juli 2012, 13:05
MOAR :scream:

Soundstorm
5 augustus 2012, 19:11
Vanbinnen is ondertussen alles klaar, behalve het dak.

De buitenkant is ook zo goed als af. Vooral met de rand rond de voorruit ben ik lang mee bezig geweest.

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/23072012090.jpg

Dan ben ik vanonder begonnen. Eerst met het stuk achteraan, omdat het daar het ergste was. Zowel binnen in de auto, als de buitenkant, als de onderkant.
Daar ziet het blijkbaar het meeste af, ga dus wat moeten bedenken om dat te voorkomen als hij af is.

Heel zijn poep bloot:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/23072012089.jpg

De hoeken opgekuist:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/23072012091.jpg

Zo ziet het er onderaan uit:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/23072012093.jpg

Na een combinatie van verfafbijt en zandstralen:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/23072012094.jpg

Op dat moment ben ik gestopt. Elk plekje dat niet mooi vlak is, zorgde er dus voor dat er roest onder de undercoating begon te vormen. Het is allemaal oppervlakkig (hij is tenslotte nog niet zo oud), maar het moet wel weg. Als ik er over ga verven, gaat het binnen een paar jaar toch doorroesten.

Heb de opties wat bekeken, want heel die bodem opkuisen is echt een pak werk. En vooral saai en demotiverend werk. Iets waar ik geen zin in hebt om mij na mijn werk nog mee bezig te houden. Ook wil dat zeggen dat hij daar maar blijft buiten staan, en ik dus ook afhankelijk ben van het weer...

Dus, doorbijten en schuiven met dat geld! :unsure: :sad:
Hij gaat het bad in, en dan krijg ik hem op bloot metaal terug, zonder zorgen :applause:
Dan is het een super propere kas die perfect gespoten kan worden. Ipv zo een goed gekuiste met hier en daar nog wat rommel.
Dat wil natuurlijk wel zeggen dat al het kuiswerk dat ik gedaan heb, eigenlijk voor niks is geweest. Maar nu heb ik daar toch al wat ervaring mee opgedaan.

Hem in een bad steken, wil natuurlijk zeggen dat alles er uit moet. Dit weekend mij daar wat mee bezig gehouden. Het enige dat er nog in zat was de vooras, motor en kabelboom en dingen van de remmen.

Volledige voorkant er in 1 stuk uitgehaald:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/486600_10151325201032782_93864698_n.jpg

Motor op steuntje gezet (die moet nu dus ook open gedaan worden...)
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/05082012100.jpg

Kar staat weer op wieltjes en kon dus terug binnen:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/05082012101.jpg

Deze week mij bezig houden met nog wat prullen los te vijzen. En ook de deuren en koffer uit elkaar te halen. Want ook die stukken gaan mee het bad in.

ComputerVISTA
5 augustus 2012, 19:13
Hoe, gade het nu toch in bad steken?

citrofenwick
5 augustus 2012, 19:15
Zalig! Extreem gaan :D

Enig idee hoeveel ge kwijt zult zijn?

ComputerVISTA
5 augustus 2012, 19:18
Zou zo grappig zijn als da spel weer omhoog komt en enkel het dak is er nog :rofl:

Soundstorm
5 augustus 2012, 19:39
Hoe, gade het nu toch in bad steken?
Ik was nog aan het twijfelen hé. Ma vandaag de knoop doorgehakt.

Zalig! Extreem gaan :D

Enig idee hoeveel ge kwijt zult zijn?
Is idd wel extreem om die weg in te slaan voor zo een goedkope communist, maar iemand moet het doen zeker?
Gaat normaal richting 1.5k gaan alles meegerekend dat er bij komt kijken. Maar ga toch zien of ik er niks meer af krijg :p

Soundstorm
12 augustus 2012, 11:15
Het is mooi weer! Gisteren alles van de vooras zitten schoon spuiten. Kwam echt massa's troep af. Zeker dan nog omdat de oliefilter nog 1 toer vaster gezet kon worden.
Al die hoekjes en kantjes zorgen er natuurlijk wel voor dat al het vuil na het kuisen gewoon op mij hing :ironic:

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/11082012102.jpg

Olie ook uit de vbak en diff gehaald. Olie dat uit het diff kwam zag grijs... Aflaatbout zit op een nogal moeilijke plaats, dus gok dat die nog nooit vervangen was (wordt aangeraden om de 20k :crazy: ). Die van het achterste diff zag er ook niet zo goed uit, maar dit was er toch over.
Op de vbak zit al vloeibare pakking en beschadigde bouten, dus die is al open geweest wat kan verklaren dat er nieuwere (en dus betere) olie in zat.

Motor ook gereduceerd tot long blok. Ging vlotjes, geen bouten gebroken! De moment dat ge ziet dat ze 1 bout gebruiken voor zowel inlaat als uitlaat flensen vast te maken, weet ge wel dat het cheapass rommel is.

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/11082012103.jpg
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/11082012105.jpg

Aan de pijlstok hing wat mayonaise, ik was nieuwsgierig, dus kleppendeksel er afgehaald. Geen mayonaise! :applause:

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/11082012108.jpg

Was er wel was (en wat ik al gemerkt had tijdens het losmaken van de injectoren). Gewoon een stuk kabelisolatie dat tussen de dichting geperst zat... Ook een verklaring voor de olie overal.

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/11082012107.jpg

Alle klepstelen (het enige dat ik momenteel kan zien) hebben andere kleurtjes! Mijn vermoeden dat er minimum 1 verbrande klep bij zit zal er dus niet te ver van zitten.
Kleppen zijn niet zo heel duur. Dus ga nog zien of ik 8 nieuwe steek of niet.

Deze week gaat hij in het zuurbad. Ben blij dat ik geen remork moet gaan huren. Ding is klein en licht genoeg dat hij op een kleine dubbelasser kan :)
Terwijl hij dan weg is, werk ik verder aan de motor en de rest van de aandrijving/ophanging.

citrofenwick
12 augustus 2012, 14:56
shit man. Dat motorblok ziet er minstens 25 jaar oud uit :D

Kben benieuwd naar de cilinderwanden etc.

Wat bedoelt ge btw met die ene bout voor in/uitlaat? Ik zie meerdere tapeindes zitten?

Jack-in-the-box
12 augustus 2012, 15:55

Wat bedoelt ge btw met die ene bout voor in/uitlaat? Ik zie meerdere tapeindes zitten?

Ik vermoed dat de bovenste voor inlaat zullen zijn en de onderste voor uitlaat. Lijkt me toch niet zo'n superpraktisch systeem :p

Soundstorm
12 augustus 2012, 20:32

Basis is het 1.6 carbu blok van in '77 ;)
De multipoint 1.7 is de laatste update van in 2000.

Ik 'gok' dat de cilinderwanden nog ok zullen zijn. Zuigers zelf zullen ook wel andere kleuren hebben.

In en uitlaat zitten langs dezelfde kant. Zijn natuurlijk meerdere tapeindes. Maar er zitten veel 'halve gaten' in de flenzen. De flenzen zitten dicht bij elkaar, en dan steken ze gewoon een groot rondeel om beide flenzen met 1 tapeinde vast te maken :crazy:

Soundstorm
12 augustus 2012, 23:20
En vandaag de versnellingsbak open gegooid!

Hij bleef niet meer in 5de zitten. Normaal is dat de uitgaande as wat aandraaien. Maar blijkbaar was daar al wat mee gefoefeld...

Open doen om eens goed te kijken wat er mis is. Vbak bestaat uit 3 delen. Het huis voor de koppeling, huis voor de eerste 4 versnellingen, en dan nog de achterkant waar de 5de en achteruit in zitten.

Eens ik de achterkant er af haalde, zag ik een en al smeurie. Metaalpoeder vermengd met olie. Na alles uit elkaar te halen, zag ik niet echt iets dat schade had. Dus ben er nog niet aan uit waarom hij niet in versnelling bleef zitten. Misschien dat er te veel vuil ergens tussen zat, of misschien is hij eens verkeerd in elkaar gestoken?

De rest dan ook maar uit elkaar gehaald. Hoewel er daar niet zo veel vuil bleef plakken, kan ik het maar goed doen van de eerste keer! Dan is alles proper, en is de olie niet terug zwart na 10km. dan ook nog een lager gevonden waarvan de kogelhouder gebroken was. Op een perfect stille auto zou ge zoiets horen ratelen :p Moet dus vervangen worden!

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/183647_10151343386167782_1206457174_n.jpg

De assen zelf heb ik weer in elkaar gestoken, zodat er niks verloren geraakt, en alle sop volgorde blijft zitten :p

Terror Factor
12 augustus 2012, 23:33
Holy shit, ge doet ook wel geen half werk e :eek:

Garmir
13 augustus 2012, 11:46
Als je iets doet, dan moet je het goed doen hé ^^
Is best wel een hoop venijn zo'n versnellingsbak. Wat een ellende om die uit elkaar te sleuren!

desolation
13 augustus 2012, 16:23
dogbox van maken!

Soundstorm
13 augustus 2012, 17:34
dogbox van maken!
Gezien de speling die overal op zit, lijkt mij dat niet het beste idee :p

Zijn trouwens beesten van synchro's :D

Soundstorm
13 augustus 2012, 20:34
1 onderdeel zou dus overgebleven zijn na het in elkaar steken, aangezien het er plots uit viel, en ik niet zag van waar het kwam.

Pinnetje gevonden! Nr 14 dus.
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Schakelstangen.png

Als dat er niet in zit, en om de een of andere mysterieuze reden laat de versnellingsbak het toe, zou ge een combinatie 5/R en 1/2 kunnen maken. Min of meer nefast voor de bak, toch als alles aan het draaien is :p

Dit is een exploded view van de assen :)
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Vbakas.png

Garmir
13 augustus 2012, 22:25
Mai we zouden nog lang kunnen zoeken hebben naar dat pinnetje zonder bovenstaande afbeelding :D

Soundstorm
16 augustus 2012, 19:08
En wij zijn weer vertrokken. Wil zo veel mogelijk boel in 1 keer kunnen bestellen, dus de motor ook open gesmeten :)

Algemene indruk: versleten voor maar 140k te hebben. Maar hoogstwaarschijnlijk door het slechte onderhoud. De olie had een vreemde textuur, en er zat ook een grijze schijn is. Wanden waar olie op kleefde, was precies sludge.
Dus al hetgene dat er in zit, heeft mooi een microscopische schuurbeurt gekregen zeker?

Eerst kop er af halen. Nokkenas lossen zodat de ketting er af kon en ik aan de bouten van de kop kon.

Nogal een vreemde indruk toen ik naar de kleppenstoters keek. Je verwacht dat als de nokkenas weg is, en de kleppen dus allemaal dicht zijn, alles gelijk staat. Blijkbaar niet...
Ik tel zo een 4 stoters die op verschillende hoogte staan.
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/P1010364Small.jpg

Nokkenassensor (moderne motor hé, sequentiële injectie en zo! :cool:) wou er ook niet uit. Gesmolten en afgebroken plastiek...
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/P1010368Small.jpg

En FLOP! De kop er af. Is dit een diesel? Zo veel roet :eek:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/P1010369Small.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/P1010372Small.jpg

Cilinder 4 stond vettig, en dus properder dan de rest.
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/P1010373Small.jpg

Hoonlijnen nog te zien op de wanden. Toch iets dat goed is. Tzijn wel nogal diepe :p

De kop eens goed bekeken. Kettingeleider is in 3 stukken. Geen probleem!
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/P1010396Small.jpg

Verbrandingskamers zo wat in dezelfde stijl als de zuigers. Veel roet, en de 4de vol olie. Zat een klein lekje onderaan de pakking, dus moet daar gelukkig geen verdere verklaring voor zoeken.
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/P1010386Small.jpg

Uitlaatklep 3 heeft anders ook een leuke vorm gekregen. En zit 2mm dieper dan de rest.
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/P1010403Small.jpg

Soundstorm
16 augustus 2012, 19:09
Hier hangt alles ook goed vol met plakkerige olie.
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/P1010397Small.jpg

Zuiger 4 is langs de zijkanten ook mooi. Duidelijk dat die olie alles wat koeler hield. Op de andere is het aangekoekte/verbande olie. Eens kijken of ik geen oliesproeiers kan steken. Loopt daar echt perfect een oliekanaal, dus zou moeten lukken. Als de drijfstangen er niet tegen zitten tenminste.
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/P1010402Small.jpg

En hij rijdt terug! :D
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/P1010407Small.jpg

Samen met zijn nieuwe vriendje:
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/s720x720/217614_10151353365377782_1060333590_n.jpg

Die mens was eens blij dat het geen kever/transporter/porsche was :)
Binnen 2 weken heb ik hem normaal terug. Dan moet ik hem snel in iets beschermend steken, anders is hij snel terug roest :p

BlueSkyraider
17 augustus 2012, 19:55
Effe :offtopic:
Deze heeft ook in en uitlaat aan dezelfde kant vh blok :D
http://img.tapatalk.com/b274288a-8560-1bd0.jpg

Dit bericht is handenvrij verzonden.

Voor de rest: knap werk hierboven zo! :o

citrofenwick
17 augustus 2012, 20:12
vet!

Ooit ga ik mezelf nog zo zot krijgen om daar ne ax in te steken :unsure:

ComputerVISTA
17 augustus 2012, 20:32
LAAT HET UIT!

Soundstorm
17 augustus 2012, 23:09
Ben nu aan het twijfelen. Ga ik voor een jonge 2de hands kop? Of reviseer ik deze met klepzittingen geschikt voor LPG?

De 2de hands kop heeft dan natuurlijk allemaal goede stoters zitten. Maar eigenlijk vertrouw ik meer op manueel af te stellen stoters. Zeker voor al dat high-rpm geweld :unsure:

ikbenben
17 augustus 2012, 23:35
Effe :offtopic:
Deze heeft ook in en uitlaat aan dezelfde kant vh blok :D

Zó speciaal is dat nu ook niet hoor, een 1.9TDI heeft dat ook ;)

Soundstorm
20 augustus 2012, 21:21
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/P1010446Small.jpg

:unsure:

ComputerVISTA
20 augustus 2012, 21:36
siDguoUQ5Rw

bram1987
20 augustus 2012, 23:47
goed bezig!!
en dat is het beste wat je in een vaatwasser vindt:p

Terror Factor
21 augustus 2012, 00:22
[IMG]http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/P1010446Small.jpg[IMG]

:unsure:

moeder de vrouw gaat content zijn :D

Soundstorm
21 augustus 2012, 17:29
moeder de vrouw gaat content zijn :D
Die is er niet! :evil:

Maar twas niet zo een fantastisch succes :(

Back to hogedrukreiniger en stomer dus...

Seraph
29 augustus 2012, 15:56
Dasty eens proberen, cheap & super ontvetter. :cool:

Kingfisher
29 augustus 2012, 16:29
Of gewoon een spuitbus motor cleaner?

BTW: Top Gear over het monument dat de Lada Niva eigenlijk wel is:
Top Gear S12E06 - Has communism ever produced a good car? - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=QaAf8Z75mTQ&feature=player_detailpage#t=908s)

citrofenwick
14 september 2012, 19:56
Nog updates? :)

Soundstorm
18 september 2012, 22:03
Nog updates? :)
Ik ben op vakantie geweest. Beste update op dit moment :D

Morgen ga ik hem terug gaan halen. Hopelijk geen regen (of natte baan) tijdens de rit, en een droog weekend.

Was nog vergeten van de krukas op te meten, waardoor het bestellen van onderdelen voor motor en vbak is uitgesteld. Hopelijk kan ik dat deze week nog doen.

citrofenwick
20 september 2012, 17:43
Ik neem aan dat ge hem direct in de epoxy zult zetten nadien? Of toch gewoon grondverf?

Soundstorm
21 september 2012, 08:22
Nee, gewoon polieren en invetten. Kost minder dan al die lagen verf, en ziet er nog eens cool uit ook! :unsure:

Dit weekend ga ik proberen om hem te spuiten in koud-galvanisé. Daarna komt er een gewone grondlaag op.

ComputerVISTA
21 september 2012, 09:55
Lada Niva is met 2 te dragen :cool:

Soundstorm
23 september 2012, 00:06
Na lang wachten (2 weken vertraging) was hij eindelijk klaar bij de ontlakker.

Wat ze daar doen is alles eerst in een grote oven steken. Om die manier wordt de lak (en al de rest) van het metaal los gebakken. In principe zou alles er dan af moeten zijn als hij daar uit komt.
Daarna gaat hij een zuurbad in. Dat weekt de laatste restjes los, en lost het roest op ook.
Laatste stap is hem volledig proper spuiten met gepassiveerd water. Dat zorgt dat al het zuur weg is, en dat het metaal niet direct begint te roesten.

Alweer het aanhangertje op, gelukkig is dat allemaal niet zo groot, dus hoef je geen autotrailer te gebruiken.
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_0057Small_zps632e8412.jpg

Uitgepakt en op wieltjes.
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_0058Small_zpse71a0a83.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_0061Small_zpsd5c6e0f4.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_0072Small_zps00d89a19.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_0060Small_zpsb620f2f5.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_0065Small_zpseaa6ec30.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_0066Small_zps81f83952.jpg

Die kleurverschillen in het metaal is volgens mij door het passiveren. Het is alleszins niks dat je kan voelen. En wegschuren doet ook weinig. Pas na goed zandstralen is het weg, maar dan is er natuurlijk ook wat metaal weg.

Hier en daar is er wat roest te zien ook. Het meeste is oppervlakkig, en gaat direct weg als je er snel over gaat met zandstralen.

Onderaan ziet het er wel direct wat minder goed uit. Waarschijnlijk heeft hij net niet lang genoeg in de oven/zuur gelegen. Geeft direct ook de indruk hoe sterk de verf/undercoating was, en dus ook de reden waarom ik het niet zag zitten om het allemaal te stralen. Wel jammer dat de verf zo sterk is, maar toch geen roestwering geeft. Anders had het gerust mogen blijven hangen.
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_0074Small_zps3f555a32.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_0079Small_zps5e386fc5.jpg

Op sommige plaatsen zijn er platen die op elkaar gepunt zijn. Vrij normaal op een koetwerk, maar het probleem daarmee is dat als er water tussen komt, dat het blijft zitten, en dus mooi tussen de platen begint te roesten.
Dat lukt blijkbaar niet om weg te krijgen tijdens deze behandeling. Dus daar zal ik mij zelf wat mee moeten bezig houden.

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_0078Small_zps4d326298.jpg

Meestal zijn de platen rondom die roestzones ook vol met oppervlakkige roest, dus het is gemakkelijk te vinden.
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_0076Small_zps5fe2ec1b.jpg

Vandaag heb ik hem volledig gezandstraald om het roest dat hier en daar nog aanwezig was weg te werken. Moet nog 3/4 van de onderkant doen.
Daarna snel eens opschuren om alles ruw te zetten, ontstoffen en ontvetten.

Met wat chance blijft het droog en dan spuit ik hem volledig met Zinga. Dat is een galvaniserende laag die gespoten kan worden net zoals met lak. Bevat +/-80% zink en dan nog wat chemische dingen die er voor zorgen dat er effectief een reactie gebeurd en het zink vasthecht op het staal.
Heb het nog nooit gebruikt, maar een extra laag kan nooit kwaad zeker?

Een andere reden waarom ik hiervoor heb gekozen is omdat het metaal lasbaar blijft. Als ik hem dus nu volledig spuit, moet ik niet bang zijn dat hij gaat roesten, en kan ik hem op mijn gemak herstellen. Moest ik hem direct in epoxy spuiten, wil dat zeggen dat ik het telkens moet afschuren als ik wil beginnen lassen.

En dan eens ter herinnering, zo zag hij er vorig jaar nog uit :p
http://i42.tinypic.com/w016p4.jpg

ComputerVISTA
23 september 2012, 00:10
En met 2 draagbaar! Handige kar om te parkeren dus want ge kunt er hem letterlijk in zetten :D

citrofenwick
23 september 2012, 14:45
Interessant om het verschil te zien tussen deze behandeling en zandstralen. Zandstralen zal wellicht een stuk goedkoper zijn, maar het metaal is nadien wel ruwer omdat ge er altijd een beetje afneemt.
Als je de exacte prijs weet, kan je die eens doorsturen aub?

Zonde trouwens dat nu hem zo kaal staat, ge hem niet volledig zal oplassen :unsure:

doe zo voort!

Soundstorm
23 september 2012, 21:57
Kheb er al aan zitten denken om hem op te lassen ze. Ma da duurt dan nog eens zo lang :( Ik wil rijden!

Vandaag te veel regen, dus mijn zand werd nat. Nog 1/4 van de onderkant stralen, en dan kan ik beginnen spuiten. Hopelijk gaat het deze week wat beter. Maar verlies natuurlijk telkens veel tijd door hem buiten en binnen te zetten.

Soundstorm
30 september 2012, 20:44
Gespoten!

Zalige opluchting eigenlijk. Geen roest-stress meer :applause:

Morgen zal ik foto's trekken. Maar het is volledig wit nu :)

Soundstorm
1 oktober 2012, 22:33
Fotootjes van de laatste zandstraalsessie:
http://pj.snoobonline.com/20120929%20Garage%20Bricolage/IMG_1442.JPG

http://pj.snoobonline.com/20120929%20Garage%20Bricolage/IMG_1448.JPG

http://pj.snoobonline.com/20120929%20Garage%20Bricolage/IMG_1485.JPG

En mooi gespoten!

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/01102012139.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/01102012140.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/01102012141.jpg

citrofenwick
1 oktober 2012, 23:03
vetheid! en nu terug schuren, hup!

koenpje
1 oktober 2012, 23:35
Geen idee of het filmpje hier al staat: Fifth Gear [20x02] - Lada Niva - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=IFx5b5Tpjfc)

Soundstorm
2 oktober 2012, 08:23
vetheid! en nu terug schuren, hup!
Neenee, zo snel gaat da allemaal niet :p

Eerst nog deuren/motorkap/koffer/... spuiten. Dan de kas nog hier en daar lassen (herstellingen en aanpassingen) en terug bijspuiten.

Daarna is het gewoon opwrijven zodat al het losse zink er af is. Grondlaag er op. Steenslag op de onderkant. Uitblutsen en plamuren. Spuitplamuur op de buitenkant. Binnenkant en motorruimte in kleur zetten. En dan zien wat ik doe met de buitenkant (zelf doen of laten doen).

Kan snel gaan in principe, maar ik denk het niet :p

Moet dan nog verder doen aan vbak en motor ook. En nog een hele hoop van de vooras stralen en spuiten.

Gizmo_1987
4 november 2012, 21:26
Hoe zit da hier? :p

Waximize.be
5 november 2012, 00:24
Hoe zit da hier? :p

Hij is zich voor de moment gaan amuseren in Australië. :D

Soundstorm
11 november 2012, 16:29
Hij is zich voor de moment gaan amuseren in Australië. :D
Én een Niva gespot! :p

Ben nu terug, dus eens bio-ritme weer in orde is, doe ik verder aan die kar. Stond hier wel al een pakje te wachten. Had heel wat onderdelen besteld in Ukraïne, en leek mij ideaal om dat te laten toekomen terwijl ik toch lang weg was. Doe ik die doos open, zitten er kinderboeken, kinderkleren en snoepgoed in :help:
Adreslabels op de doos komen niet overeen met die van ons. Douna papieren zijn dan wel weer die van ons. Big fuck-up in Brucargo dus. Hopelijk krijg ik dat snel gefixed...
Geen naam op de doos, alleen een adres in Antwerpen. Telefoonnummer gevonden, maar neemt nog niemand op. Kutboel!

Jack-in-the-box
12 november 2012, 00:31
Stiekem hebt ge uw verlanglijstje naar Sinterklaas opgestuurd en zit hij wat voor met z'n leveringen :unsure:

Soundstorm
17 november 2012, 17:39
Vreemde boel, maar zowel het pakje dat voor mij bestemd was (met iemand anders zijn adres dus op door de wissel bij de douane), als het pakje met Sinterklaas cadeautjes was dus bij mij toegekomen. Voor mij geen probleem natuurlijk, Ander pakje naar de post gedaan, dus normaal krijgen de Russische kindjes hun snoep.

Maar dus, onderdeeltjes!
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_4588Large.jpg

En vandaag begonnen met de vbak. Krijgt volledig nieuwe lagers, nieuwe 5de, nieuwe schakelvorken, nieuwe dichtingen, opkuisen,...

Voor:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_4589Large.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_4590Large.jpg

Behuizing ontvet/uitgekuist en buitenkant ook nog gezandstraald:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_4593Large.jpg

Dat is ook al in het zilver gespoten. Ideaal weer om te spuiten trouwens! :unsure: Hopelijk gaat er daardoor niet veel vuil blijven aanplakken.

Nu beginnen met de onderdelen zelf te ontvetten/wassen. Gezien de olie vol zat met metaaldeeltjes, lijkt een goede spoeling mij geen slecht idee.

Soundstorm
17 november 2012, 22:16
Ziet da blinken!
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_4601Large.jpg

Kuisen duurde beduidend langer dan verwacht. Alles hing gewoon vol met metaalsmeurie.
Hier 2 synchro's, voor en na het kuisen.
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_4597Large.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_4599Large.jpg

Elk onderdeel hangt er dus vol mee, behalve de raakvlakken van de tandwielen zelf.
Het feit dat alles vuil is, is op zich zo geen ramp. Aangezien het nergens vuil wordt waar er dingen in elkaar moeten schuiven. Maar dat metaal komt van ergens. Dus gewoonweg slijtage van alles, op slechts 140dkm...

ElZ
17 november 2012, 23:49
nice!!

das iet dak nog nie durf opengooien

speciaal materieel voor nodig ?

Soundstorm
18 november 2012, 09:13
Bij Lada niet, maar zou mij niet verwonderen dat ge bij 'echte' merken speciale trekkers en tangen nodig hebt. Deze bak is ook wel enorm simpel. Bij een fwd bak hebt ge direct dat diff dat er nog eens inzit ook, maakt het al direct moeilijker.

Asserti
18 november 2012, 11:57
Het spoelbakje is dus al getest en goed bevonden?

Soundstorm
18 november 2012, 12:14
Jup, wel nogal veel overspray. Daarvoor zou het dus eigenlijk groter moeten zijn.

Soundstorm
18 november 2012, 20:48
Zie eens hoe proper!
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_4603Large.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_4602Large.jpg

Nieuwe vorken vs oude:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/IMG_4604Large.jpg

Batterijen van mijn schuifmaat zijn plat, maar zal eens opmeten hoeveel ze zijn uitgesleten. Zou mij niet verwonderen moest het richting 1mm zijn.

Heb hem verder niet in elkaar gestoken. Er was een C-clip gebroken, en die moet er als 1 van de eerste dingen in. De staat van de sychro's staat mij ook niet echt aan. Dus van de delay direct gebruik gemaakt en nieuwe besteld. Met wat chance komt dat deze week nog toe, en steek ik hem volgend weekend samen.

Liquid Li0n
20 november 2012, 21:06
net een hele hoop gelezen in je interessante artikel, het is zoals echt leuk te lezen dat het over een Niva gaat.

Ik zag dat je onderdelen in het zilver had gespoten, ga je dit met alle onderdelen doen? Want zal wel een speciaal effectje geven als je dan de motorkap opendoet :D

Soundstorm
20 november 2012, 22:10
De vbak is zilver, dus veel keuze heb ik niet hé. Hij krijgt wel nog een kleuraccent, deels uit luiheid :p

Motorruimte krijgt kleur, geen paniek ;)

verbeke
20 november 2012, 22:14
Was de 5de versnelling kapot? Anders heeft die ook niet echt lang meegegaan. Of heb je die uit voorzorg vervangen?

Leuk dat je die bak zomaar durft opensmijten, bij de mijne heb ik er wat schrik voor.

Soundstorm
20 november 2012, 22:21
Schakelvork en selector sleeve zijn uitgesleten, waardoor de sleeve niet ver genoeg meer schoof en dus de 5de niet echt meer gekoppeld werd. Dus die dingen allemaal nieuw, samen met nieuwe synchro's, en het probleem zou opgelost moeten zijn.
Tandwiel zelf blijft hetzelfde hé.

En ik geef toe, toen ik die open deed was ik ook bang van alle dingen verkeerd terug te steken. Of hem niet meer in elkaar te krijgen. Maar uiteindelijk, simpel ding. Denk dat hij tijdens het wassen volledig uit elkaar en door elkaar lag, en dan steekt ge die gewoon weer samen, omdat het allemaal logisch in elkaar zit. En als ge iets niet weet, neemt ge het schema er bij.

Destroyer
23 november 2012, 16:58
wat gebruik je om de onderdelen te kuisen?

Soundstorm
23 november 2012, 18:12
Koudontvetter in zo een afwasbak met pomp en borstel.

Soundstorm
25 november 2012, 20:48
De versnellingsbak dus weer in elkaar steken dit weekend.

Nieuwe sycnhro's, omdat het nodig was:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Vbak10.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Vbak6.jpg

Lagers en dergelijke afkoelen om het gemakkelijker in elkaar te krijgen. Ook andere delen opwarmen om dezelfde reden. Maakt het in elkaar steken echt een pak gemakkelijker. Zelf als zouden het nog schuivende verbindingen moeten zijn. Maar aan welke temperatuur is dat schuivend? Bij de meeste dingen precies niet aan 10°C.
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/WP_000649Large.jpg

Ingaande as klaar:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/WP_000652Large.jpg

Uitgaande as gemonteerd:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/WP_000654Large.jpg

Veel vettigheid overal:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/WP_000653Large.jpg

Eerste 4 versnellingen werken al :)
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/WP_000655Large.jpg

5de en achteruit er op. Dit moet in 1 keer over de 3 assen geschoven worden :P
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Vbak11.jpg

Alles dicht:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Vbak13.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Vbak14.jpg

Speling tussen schakelvork 5/R en selectorring is nu slechts 0.3mm ipv de 1.7mm vroeger. Zal nu wel in 5de blijven B)
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Vbak16.jpg

Nog wat slijtage gevonden om het mechanisme van de schakelpook. Dit moeten dus ronde staafjes zijn :P
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/Vbak18.jpg

ElZ
25 november 2012, 21:27
kheb hier nog nen te reviseren versnellingsbak liggen , zin om een centje bij te verdienen ?:)

Soundstorm
25 november 2012, 21:41
Hehe, ne keer dit kraam af is, ga ik weer tijd hebben voor zo'n dingen. Heb nu al te veel zijdelingse projectjes die mij van de Niva weg houden...

Maar heb hier ook nog een E36 6-bak liggen die dezelfde behandeling gaat krijgen. Normaal ging ik dat laten doen, maar gewoon zelf doen! :)

ElZ
25 november 2012, 22:13
allé werk maar rap verder dan :p .

zeker eens foto's posten als je die e36 bak reviseert

ik vind het echt knap dat je dit zelf doet , een vb reviseren is iets wat voor veel techneuten een brug te ver is(of althans dat denken ze).

heb hier nen manual waar ook de versnellingsbak in uitgelegd staat , maar ik ben bang voor dat zelf te doen , lagers enzo heb ik niet veel ervaring mee met plaatsen en vervangen , en een lager op de verkeerde manier monteren is al genoeg om lagerschade te hebben voor dat die bak nog maar gedraaid heeft.
dus ik blijf er mooi met men handjes af :)

heb zo ooit eens een motorfiets blok geopend en dat heeft geresulteerd in een gebroken carterhelft toen ik het krukaslager wou verwijderen :(

vandaar dak er wa bang van geworden ben

Gizmo_1987
25 november 2012, 22:30
Respect dat dat allemaal uit elkaar gaat en terug marcheert! :p

ComputerVISTA
25 november 2012, 22:55
De volgende bak dat ik koop gaak ook zelf open gooien, how hard can it be :lol:

TekkaBlade
29 november 2012, 17:28
De volgende bak dat ik koop gaak ook zelf open gooien, how hard can it be :lol:

Typische Top Gear quote waarna het hopeloos de soep indraait. Tof :)

Soundstorm
16 december 2012, 22:41
Laatste tijd nogal veel bezig geweest met andere dingen in de garage, maar dit weekend tussendoor nog wat verder gedaan.

Nu alles aan het nakijken hoe het zit met de motor. Wat er allemaal aan gedaan moet worden, en welke stukken ik allemaal moet kopen. Wil toch proberen zo veel mogelijk vermogen uit dit blok te halen, want die 80pk is niet het einde van de wereld.
Had al wat verhalen gelezen over het tunen van dit blok, maar wou toch eerst eens zelf nameten hoe het juist zit.

Standaard compressieverhouding is 9.3:1. Dat mag hoger denk ik zo. Vooral omdat dit blok is ontwikkeld om op gelijk welke iets of wat ontvlambare vloeistof te draaien. Hier rijden we op echte brandstof, dus moet er niet zo veel marge zijn.
Compressievolume dus opmeten. En eens kijken wat de afstand tussen klep en zuiger is.

Even wat jeugdsentiment er bij halen:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/15122012159Large_zps14e99bf3.jpg

Zuiger opvullen:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/15122012161Large_zpsc1dbc0d7.jpg

15 gram, ofwel 18,4cc
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/15122012162Large_zps2c25add7.jpg

Cilinderkop:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/15122012163Large_zps194702d2.jpg

35 gram, 43cc
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/15122012164Large_zps3d20dab1.jpg

Dan het blok volledig in elkaar gestoken om 1 cilinder werkend te krijgen.

Daar dan een balletje in gestoken:

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/16122012165Large_zps201b9e68.jpg

En we maken een Play-Do vormpjes pers voor volwassenen:

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/16122012166Large_zpsf66cb2ec.jpg

Resultaat na een paar keer ronddraaien:

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/16122012167Large_zps9f461951.jpg

Totaal volume (of toch min of meer) 76cc

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/16122012173Large_zpsb18db3d6.jpg

Ruimte tussen uitlaatklep en zuiger: 3mm

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/16122012176Large_zps71f76bbf.jpg

Ruimte tussen inlaatklep en zuiger 2.5mm

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/16122012175Large_zps06d17645.jpg

Dus nu moet ik nog wat rekenen hoeveel ik juist wil afvlakken. Origineel idee was 1mm van de kop en 2mm van het blok. Maar ik denk dat het bij 1mm van de kop zal blijven.

ComputerVISTA
16 december 2012, 23:03
Briliant, ook wijs hoe ge uw kunstwerken fier kwam tonen :lol:

citrofenwick
17 december 2012, 20:31
Daarmee heb ik nog niet uitgeliterd. Ik doe dat altijd met een vloeistof, maar het uwe lijkt me ook wel goed.
Ik neem aan dat ge de cc's uitrekent adhv soortelijk gewicht?

Idd trouwens erg lage compressieverhouding. Ik zou toch proberen te streven naar 11 a 11.5:1 waarmee ge nog veilig zit. Het onderblok skimmen vind ik wel al vrij extreem voor een straatauto :p

Soundstorm
17 december 2012, 20:47
Normaal is da idd met vloeistof, maar daarmee kon ik niet meten hoe dicht de kleppen bij de zuigers komen. Dus dan gewoon in zijn geheel met plasticine gedaan. En het is ook gewoon schoon om te zien! :)

En soortelijk gewicht eerst berekend door de hoeveelheid vloeistof een stuk plasticine verplaatst en dat stuk gewogen ook.

Zou mij verwonderen dat ik aan 11 geraak. En dat is dan nog statische compressie, niet dynamische. Die zal wss op nog veel minder uitkomen, want de VE van dat blok schat ik niet hoger dan 80%.

En onderblok skimmen zou ik verkiezen, omdat ik de sterkte (en gietkwaliteit) van de kop niet vertrouw als er veel af gedaan wordt.
Mss een zeer dunnen koperen koppakking er tussen :p

citrofenwick
17 december 2012, 21:29
Normaal is da idd met vloeistof, maar daarmee kon ik niet meten hoe dicht de kleppen bij de zuigers komen. Dus dan gewoon in zijn geheel met plasticine gedaan. En het is ook gewoon schoon om te zien! :)

En soortelijk gewicht eerst berekend door de hoeveelheid vloeistof een stuk plasticine verplaatst en dat stuk gewogen ook.

Zou mij verwonderen dat ik aan 11 geraak. En dat is dan nog statische compressie, niet dynamische. Die zal wss op nog veel minder uitkomen, want de VE van dat blok schat ik niet hoger dan 80%.

En onderblok skimmen zou ik verkiezen, omdat ik de sterkte (en gietkwaliteit) van de kop niet vertrouw als er veel af gedaan wordt.
Mss een zeer dunnen koperen koppakking er tussen :p
wat is VE?

En is normaal de dynamische compressie niet hoger dan de statische compressie?
En als hij hier effectief in bdp staat zou ik skimmen in dat geval idd wel overwegen:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/P1010372Small.jpg

edit, aan uw plasticine te zien wel

Soundstorm
17 december 2012, 21:43
VE = Volumetrische efficiëntie, of vullingsgraad.

Als die 100% is, dan hebt ge uw cilinder volledig kunnen vullen met mengsel. Als het lager is dan 100, dan gaat de dynamische compressie lager zijn, aangezien er eigenlijk te weinig mengsel in zit.

Op die foto staat hij niet volledig vanboven. Zonder koppakking is er nog zo een halve mm over op BDP.

Het blok skimmen geeft natuurlijk wel een hogere compressiewinst dan de kop vlakken. En ook nog eens een pak meer squish. Maar de zuiger tot door de koppakking laten komen, kweet nog nie zo. Ga bezien wat da moet kosten :p

ElZ
18 december 2012, 09:23
schitterend :D

Soundstorm
9 januari 2013, 17:58
Kwestie van eventjes ENORM voorop te lopen. De laatste aankoop:
http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/09012013184Medium_zps42f0962a.jpg

http://i234.photobucket.com/albums/ee95/tverspeelt/Niva/09012013185Medium_zpsfe168bfa.jpg

2x 500FF verstraler
2x 75FF verstraler
2x 75FF mistlicht
2x FF werklamp

De 500's komen op de bumper, 75's op het dak. Werklampen achteraan, eentje als extra achteruitrijlicht, het ander als 3de remlicht (gedimd).

Nu al gekocht gewoon omdat we er een paar van gaan gebruiken op carbagerun. Anders had ik het wel wat uitgesteld. Alhoewel nieuwe onderdelen altijd leuk zijn :)

Carbagerun is ook de reden dat ik momenteel niet echt verder doe aan de Niva. De carbagerunner heeft voorang! Tussendoor ben ik wel bezig met onderdelen van de ophanging te stralen en spuiten. Stukken waar modder op blijft liggen zijn niet roest, dus dat is al goed :)

En met die nieuwe layout hier heb ik minder zin om hier nog dingen te lezen/posten. Dus ik zal hier niet echt continu meer posten.

FoO
23 juli 2013, 23:35
Omg zalige wagen! Deze ga ik volgen! :)

verbeke
25 juli 2013, 01:45
ah, nog een carbagerunner! Met welke wagen waren jullie? Ik was er met de opel vectra, je weet wel, die met de koelproblemen :P

Brecht
25 juli 2013, 09:45
nen opel me problemen, wa da gij nu zegt :unsure: