PDA

Volledige versie bekijken : beste hypothecaire lening?

dragonscan
14 juli 2011, 11:06
ik ga dus een bedrag van 150.000€ moeten lenen voor de aankoop van een woning. maar er zijn zo veel banken en ik heb niet echt de tijd om ze allemaal af te lopen. dus nu vraag ik hier eens of iemand de rentevoeten weet van de banken of bij welke ik zeker eens moet gaan?
ik ben nu bij dexia geweest omdat ik daar zelf klant ben en daar krijg ik mijn rentevoet aan 4.57799% wat vrij goed is denk ik, maar zou ik hem nog ergens anders aan een beter tarief vinden?

[MJ]
14 juli 2011, 11:22
Dan moet je er tijd voor vrijmaken, anders begin je er beter niet aan. Alleen bij de bank langsgaan en met die mensen spreken gaat u een realistisch beeld geven. Afgaan op leningen van anderen of zelfs maar op de tarieven die op de site staan, zet geen zoden aan de dijk.

Ffs, je staat op het punt de grootste financiele transactie van je leven aan te gaan, dan ga je best niet over één nacht ijs, trek een weekje uit tijdens je groot verlof en ga langs bij de banken om erover te spreken. Evt. kan je langsgaan bij de Immotheker, maar t is altijd beter persoonlijk met de bankdirecteur te onderhandelen, dan kan je grotere kortingen bedingen.

morphs
14 juli 2011, 13:11
Je moet er echt tijd voor maken... Het is zoals MJ zegt een zeer belangrijke beslissing! In mijn geval heb ik een vol procent van mijn lening kunnen doen door de banken tegen mekaar uit te spelen. Dat gaat over bijna 200 euro per maand over de hele looptijd...

Kingfisher
14 juli 2011, 13:27
Als je pakweg aan 4.5% leent, over 25-30 jaar, dan betaal je 100.000€ om 150.000 te lenen. Dus neem eventjes de tijd, en shop around!

150.000 aan 4.5%, over 25 jaar kost je 252.896€
150.00 aan 3.75%, over 25 jaar kost je 233.753€

19.152€ winst om gewoon eventjes een andere bank binnen te stappen. Neem een dagje verlof en ga banken af: het gaat u meer opbrengen dan de verlofdag u kost. Trust me.

Anders ga je naar de Immotheker, die kan je vast een beter aanbod doen dan Dexia. Op Renteopdevoet.be - Hypothecaire leningen vergelijken - hypotheeklening - woonkredieten - schuldsaldoverzekeringen - referte index (http://www.rodv.be) kan je kijken hoeveel mensen betaald hebben die onlangs een lening hebben afgesloten.

vanrumst
14 juli 2011, 13:58
Kan met bovenstaande commentaren enkel akkoord gaan.
Ga zelf bij de banken. Kijk wat ze u kunnen bieden.
Bekijk ook het totale plaatje. Want ze goochelen met percenten, maar het is het totale afbetaalplaatje dat je moet vergelijken.
20 jaar vergelijken met 20 jaar etc.

Als je de laagste 3 gevonden hebt maak je nog eens een afspraak met elke bank en je speelt het wat ruwer. Je zegt hen dat je ondertussen die procent bij die bank hebt. Wat ze daar nog aan kunnen doen.
Dit doe je bij de 3 banken nog eens. Dan blijf je bvb nog met 2 verschillende procenten over.
Dan eventueel nog eens overdoen en dan heb je de "winnende" bank te pakken.
Is een rotjob maar het bespaart u een pak geld op termijn.

SavaB
14 juli 2011, 14:23
Ik zat met een soortgelijk probleem: niet al te veel tijd, absoluut geen kennis en de banken scheepten me alleen maar af met 4,5% of hoger (ja, ik ben een heel slecht onderhandelaar).

Ik ben daarna te weten gekomen dat Immotheker bestaat: een soort kantoor dat van (bijna) elke bank in België de gegevens bijhoudt over allerlei soorten leningen, en vandaaruit kan zeggen wat interessant is voor u. Ge kunt daar altijd een afspraak maken voor een inleidend gesprek (gratis).
Als je daarna hun diensten nog gebruikt kost het je wel iets, tenzij je je lening via hen afsluit: dan kost het je geen cent.

Bijkomend voordeel als je je lening afsluit bij hen: al je verzekeringen, je lening, enz. wordt via hen geregeld, dus heb je ook maar 1 contactpersoon voor al die dingen.

Er staan veel mensen nog sceptisch tegenover (te begrijpen), maar ik ben er in elk geval heel goed mee geholpen geweest.

EvilTwin
14 juli 2011, 14:23
Voor zo'n bom geld moet de idd tijd maken. Het is niet wat reviews lezen voor een nieuwe gsm oid he.

Hiapoe
14 juli 2011, 14:25
Hier moet je tijd voor maken inderdaad!
Zoals eerdere posters aanhalen, dit gaat niet over eens snel een gsm gaan kopen.
Je maakt een beslissing waar je MINSTENS 20 jaar aan vasthangt, een echt levenskeuze dus. Een nieuw hoofdstuk in je leven dat je aanvat.

Wie zegt dat hij daar geen tijd voor kan vrijmaken omdat hij 'het druk heeft', is niet goed bezig en zal nog veel met z'n hoofd tegen de muur botsen!

Ik heb 150.000 geleend op 20 jaar vast aan 3,68%

Wel op dieptepunt van de economischie crisis (slecht voor spaarboek, goed voor lening aan te gaan).

Hiapoe

bluekat
14 juli 2011, 14:51
Worden die leningen niet vaak samen met een verzekering verkocht ? Hoe moet je daar het beeste uit trekken ?

Hiapoe
14 juli 2011, 15:01
Hoe meer 'producten' je bij de bank neemt waar je je lening aangaat, hoe voordeliger tarief je kan vragen.

Bvb. Als je zegt dat je een lening wil dan gaat standaard de schuld-saldo verzekering mee in dit pakket...
Als je dan ook nog je autoverzekering, brandverzekering, familiale, spaarboekje, zichtrekening,... overzet, dan zullen ze hun percentage doen zakken.

Hiapoe

bluekat
14 juli 2011, 15:16
En moet je dan bij hun blijven voor al die verzekeringen ? Of kunt je daar na een jaar terug uitstapen ?

EvilTwin
14 juli 2011, 15:17
Je kan deze extra verzekeringen natuurlijk perfect opzeggen na een jaar :) Gewoon makelaar contacteren en die regelt de boel wel. Wij hebben dit gedaan omdat we zeer tevreden zijn over onze makelaar en liever een persoonlijke aanpak hebben. Uw intrestvoet blijft natuurlijk dezelfde :D

[MJ]
14 juli 2011, 15:34
Strikt gezien is dat koppelverkoop en dat mag (mocht tot voor kort?) niet in Belgie, maar iedereen doet eraan mee natuurlijk. Scheelde bij ons een halve percent als we onze brandverzekering ook bij de bank namen. Uiteraard dat aanbod aangenomen, ze gingen ons contacteren voor de verzekering voor de vervaldag van mijn huidige brandpolis... nooit meer iets van gehoord, maar wel fijntjes een half percent minder rente... :cool:

dragonscan
14 juli 2011, 16:24
ik ga er dan blijkbaar toch meer tijd voor vrijmaken, en ben al begonnen om afspraken te nemen bij enkele banken.
alvast heel erg bedankt voor jullie meningen

Hiapoe
14 juli 2011, 16:27
ik ga er dan blijkbaar toch meer tijd voor vrijmaken, en ben al begonnen om afspraken te nemen bij enkele banken.
alvast heel erg bedankt voor jullie meningen

Goeie beslissing! en succes.

Hiapoe

ilgonwe
14 juli 2011, 16:45
Je kan deze extra verzekeringen natuurlijk perfect opzeggen na een jaar :) [...] Uw intrestvoet blijft natuurlijk dezelfde :D

Ik zou toch oppassen omdat dit niet automatisch geldt! Heel wat banken eisen dat je voor de gehele looptijd de verzekeringen bij hen neemt. Indien je dit niet doet ga je ermee akkoord dat de tarieven stijgen. Lees je hypotheekakte goed na en ga niet zomaar af op het woord van je makelaar. Uiteindelijk blijf jij verantwoordelijk voor de verhoogde terugbetaling als het misloopt want je handtekening staat onder de officiële akte bij de notaris.

;15119337']Strikt gezien is dat koppelverkoop

Het verkrijgen van de lening hangt niet af van het nemen van een verzekering. De twee samen nemen is wel goedkoper. Het is identiek aan triple play pakketten van Telenet, je kan ze afzonderlijk ook bekomen.

Edit: Een voorbeeld ter verduidelijking:

De bank vertelt je dat je 4,00% krijgt als je je loon bij hen domicilieert, SSV afsluit en brandverzekering neemt. De akte zegt dan ongeveer het volgende:

De klant krijgt als tarief 4,75% met de volgende kortingen:
* -0,5% indien de klant bij de bank een brandverzekering afsluit. Indien de klant deze verzekering opzegt zal deze korting komen te vervallen.
* -0,1% indien de klant bij de bank zijn loon domicilieert. Indien de klant de loondomiciliëring opzegt, zal deze korting komen te vervallen.
* -0,15% indien de klant bij de bank de SSV neemt. Indien de klant de SSV opzegt, zal deze korting komen te vervallen.

Zo kom je aan een tarief van 4,00% maar als je één van de 3 voorwaarden laat vallen, dan valt je korting weg. In het ergste geval staat er een clausule in dat *alle* kortingen vervallen als je ook maar één voorwaarde schendt. Dan val je terug op 4,75%. Wees dus extra voorzichtig! Je officiële tarief op de akte is 4,75%, niet 4,00%, dus je hebt geen been om op te staan als je eronderuit wilt muizen.

EvilTwin
14 juli 2011, 18:01
Daar is intussen al 5 jaar over gegaan, dus ik ben er vrij gerust in :)

ilgonwe
14 juli 2011, 18:04
Daar is intussen al 5 jaar over gegaan, dus ik ben er vrij gerust in :)

De raadgeving was voor de OP :) Toen jij je lening afsloot was de loophole nog niet weggewerkt, des te beter voor jou inderdaad.

fluffster71
14 juli 2011, 19:14
Wij hebben samen 135.000 Euro geleend. Vergelijken en banken tegen elkaar uitspelen heeft ons 12.000 Euro opgeleverd. Dat was het verschil tussen ons eerste voorstel en het goedkoopste.
En dat heeft me niet veel tijd en moeite gekost. 'k Vond het zelfs plezant om daarmee bezig te zijn.

SIO
14 juli 2011, 23:19
Renteopdevoet.be - Hypothecaire leningen vergelijken - hypotheeklening - woonkredieten - schuldsaldoverzekeringen - referte index (http://www.rodv.be/Default.aspx)

vergelijk hier (gelijkwaardige bedragen op zelfde termijn!!) en je weet direct of je goed zit of niet.. zelf heb ik 1-2 maand geleden afgesloten en dan zou ik zeggen dat je er toch wel nog 0,5% moet afkrijgen (tenzij je mss op 30jaar bezig bent).
Het moet ook niet echt zoooo veel tijd innemen: kijk op de link hierboven waar recent de beste offers zijn gemaakt, die bank (niet hetzelfde filiaal natuurlijk perse) ga je als eerste bezoeken en indien je interessante klant ben, zal je effectief ook direct goed bod krijgen. Met dit bod worden dan andere banken gezocht, en niet te veel toneel spelen: dat bod op tafel en hupa na een paar uur weet je direct welke banken er écht geinteresseerd zijn, de finalisering en het uitspelen tussen deze laatstgenoemde banken kan je allemaal via email doen. En ik zou zeggen: kijk niet enkel naar de % op het einde (indien je de luxe hebt dat meerdere banken gelijkwaardig aanbod geven), er zijn nog andere zaken zoals nevenproducten, service, bereikbaarheid,...

Stimpy
15 juli 2011, 10:21
Verwittigt ge dan eigenlijk de banken op voorhand? Allé afspreken met iemand die er werkt bv voormiddag bij bank x en namiddag bij bank y en savonds bij bank z ?
En dan 's anderendaags nog es 't zelfde rondje doen.
Is dat zo makkelijk in te plannen voor die banken?

SIO
15 juli 2011, 13:57
Ge belt een week op voorhand he om afspraken vast te leggen, afhankelijk van afstand toch minstens 1u tussen elke bank; 1,5u is safer; en bij de eerste bezoeken waar ge meer uitleg nog krijgt/vraagt reken toch zeker 2u

Ik heb dat geloof ik gespreid over 3 namiddagen, eerste keer 2 banken, de keren erna 3; en daarvan zijn er 3 overgebleven die diep wouden gaan ^^

Dubbelpunt
15 juli 2011, 15:24
ik ga dus een bedrag van 150.000€ moeten lenen voor de aankoop van een woning. maar er zijn zo veel banken en ik heb niet echt de tijd om ze allemaal af te lopen. dus nu vraag ik hier eens of iemand de rentevoeten weet van de banken of bij welke ik zeker eens moet gaan?
ik ben nu bij dexia geweest omdat ik daar zelf klant ben en daar krijg ik mijn rentevoet aan 4.57799% wat vrij goed is denk ik, maar zou ik hem nog ergens anders aan een beter tarief vinden?

serieus? eind vorig jaar kon je een vaste rentevoet krijgen voor minder dan 3%
ik zou gewoon niets kopen als dat de situatie vandaag is

per slot van rekening zit je er aan vast voor de komende 20j

ilgonwe
15 juli 2011, 15:42
serieus? eind vorig jaar kon je een vaste rentevoet krijgen voor minder dan 3%
ik zou gewoon niets kopen als dat de situatie vandaag is

per slot van rekening zit je er aan vast voor de komende 20j

Volgens rodv.be moet een rente van 3,7-3,8% mogelijk zijn op 20j.

De rente zal op korte en middellange termijn niet dalen zolang de Europese bankencrisis niet overgewaaid is. Om nogmaals te dalen onder 3% zal de OP wsl 4-5j of meer moeten wachten.

Voorlopig stijgen de huizenprijzen nog altijd met zo'n 3-5% per jaar, dus het kan zijn dat 150.000 vandaag over een paar jaar al 170.000 moet worden. Een paar jaar wachten om een pand te kopen als je vandaag al de mogelijkheden hebt is dus niet altijd de juiste beslissing. 150.000 lenen aan 3,8% vandaag is alles opgeteld goedkoper dan 170.000 lenen aan 3,0% later.

LaCucaracha
7 september 2011, 22:21
Even een vraagje:

hoeveel zou je ongeveer kunnen lenen met een eigen vermogen van 80 000 en een loon van +- 1800 €

the_fox
8 september 2011, 01:53
Even een vraagje:

hoeveel zou je ongeveer kunnen lenen met een eigen vermogen van 80 000 en een loon van +- 1800 €

Op zo een vraag gaat niemand hier een concreet antwoord kunnen geven!
Stap1: schat uw maandelijkse/jaarlijkse kosten. Hieruit kan je dan afleiden hoeveel je maandelijks aan je lening kan/wil uitgeven.
Stap2: bekijk op hoeveel jaar je wilt lenen.
Stap3: stap naar een bank/de immotheker en laat een simulatie maken van een paar formules
Stap4: kies de formule die je wil (vast/variabel).

€800 in de maand afbetalen op 30j met een vaste rentevoet zal iets van een €150.000 zijn, dit is al iets onder de gangbare rentevoet doordat je toch al iets of wat eigen inbreng hebt en een redelijk loon.