PDA

Volledige versie bekijken : Netwerk Internet via laptop naar desktop

Valkyrion
4 juni 2011, 17:27
Hey

Dit is dus mijn probleem: ik heb net een desktop op mijn kamer gezet, maar hier heb ik geen internetaansluiting. Momenteel heb ik geen wirelesskaart ter beschikking dus moet ik het even anders oplossen.

Via google vond ik dat ik normaalgezien via mijn laptop en een ethernetkabel mijn draadloos netwerk dus zou moeten kunnen delen met mijn desktop, maar ik krijg dit maar niet werkende. Beide pc's herkennen de LAN-verbinding (onbekende netwerk) en op mijn laptop heb ik al de verschillende instellingen voor ICS getweaked maar mijn desktop kan geen verbinding maken met het internet?

Iemand een duidelijke tutorial of een ander idee?

PS: beide pc's draaien W7.

Fraggie
4 juni 2011, 17:38
Je werkt met een crossed netwerkkabel?

Valkyrion
4 juni 2011, 17:40
Ik ben er redelijk zeker van dat dit een crossed kabel is, hoe kan ik dit met zekerheid bevestigen?

Fraggie
4 juni 2011, 17:48
Ethernet crossover cable - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_crossover_cable#Crossover_cable_pinouts) <- crossed (kleur speelt niet echt een rol, enkel de juiste twist). Straight is gewoon een één op één: http://www.cablesplususa.com/images/rj45-cable-568b.gif

Als je een crossed kabel hebt en ICS staat ingesteld op je Laptop dan mag dat geen probleem geven. Merk op dat ICS met DHCP standaard 192.168.0.x gebruikt, dus je WLAN moet dan al in bv 192.168.1.X zitten.

Valkyrion
4 juni 2011, 18:14
3 verschillende kabels geprobeerd, geen succes. Het zullen dan toch geen crossovers zijn :/
Dat wordt dan wachten tot maandag een een wirelesskaart aanschaffen, tenzij er nog andere mogelijkheden zijn?

Fraggie
4 juni 2011, 18:18
Je moet echt wel met 100% zekerheid kunnen zeggen of de kabel straight of crossed is.

Indien er echt twijfel bestaat post dan het volgende:
- hou de netwerk kabel voor je zodat het klepje van je weg wijst (zoals te zien is op volgende figuur: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8f/Vergleich_2von2_Crossoverkabel.gif)
- lees de kleur code af van beide koppen en post het hier (bv: wit groen, groen, wit ..,)

Ook moet je weten dat je veelal een straight kabel koopt i.p.v. een crossed kabel.

Valkyrion
4 juni 2011, 18:33
Ik ben er nu eigenlijk bijna zeker van dat het geen crossovers zijn, maar om toch maar zeker te zijn: (soms is het wel moeilijk om te zien of het een tweekleurig stukje is, of dat de kleur gewoon wat afgegaan is)
Kabel 1) A: wit, oranje, groen, blauw, wit, groen, wit, bruin
B: wit, oranje, wit, blauw, wit, groen, wit, bruin
2) A: wit, oranje, wit/groen, blauw, wit/blauw, groen, wit/bruin, bruin
B: exact hetzelfde als A
3) A: wit of wit/oranje (moeilijk zichtbaar), oranje, wit/groen, blauw, wit/blauw, groen, wit, bruin
B: wit, oranje, wit/groen, blauw, wit, groen, wit, bruin

Hopelijk is dit correct.

Exit
4 juni 2011, 19:58
indien beide pc's gigabit poorten hebben heb je geen cross over nodig
anders heb je inderdaad crossover nodig

als je de juiste kabel hebt zal elke pc zien/melden dat er verbinding is

je moet wel ZELF ip's toekennen aan de poorten.

+ je moet op de pc met de internet toegang zien dat de firewall het toelaat
internetdelen aanstaat en/of netwerk brug maken tussen beide kaarten (draadloos en de kabel)

Valkyrion
4 juni 2011, 20:03
Met de kabels die ik hier heb krijg ik dus wel een verbinding tussen de twee pc's, er is duidelijk een LAN-verbinding.

Maar hoe ken ik die ip's toe en hoe maak ik die brug?

TeddySo
4 juni 2011, 21:22
eerst en vooral.
verbind je laptop met draadloos.
stel ics correct in (turorials genoeg op google te vinden)
verbind je netwerk poort van de laptop met de desktop
(zoals exit al zij, werkt enkel met straight kabels als je Gbit/s netwerk kaart hebt)

eenvoudiger: koop gewoon het goedkoopste Draadloos usb ontvangertje:
TP-LINK TL-WN727N USB-ADAPTER WIFI-N 150 MBPS test prijsvergelijking prijs vegelijken TP-LINK TL-WN727N USB-ADAPTER WIFI-N 150 MBPS (http://www.pixmania.nl/nl/nl/4858958/art/tp-link/tl-wn727n-usb-adapter-wif.html)

10 euro is nu toch geen geld eh :) en tis u veel tijd gespaart als het je niet lukt.

Exit
4 juni 2011, 21:33
eigenschappen van de netwerkverbinding op de laptop => brug instellen

ip's => eigenschappen van de verbindingen op de pc en laptop wara de kabel in zit - tcp-ip - ip isntellen
bvb 192.168.x.1 en 192.168.x.2
x => verschillend van dat van de draadloze, anders conflicten
(1 voor de laptop, 2 desktop dan)

Valkyrion
4 juni 2011, 21:34
Het is vanzelfsprekend dat ik zo snel mogelijk voor een ontvangertje kijk, maar voor maandag zal dit niet lukken :)