PDA

Volledige versie bekijken : Netwerk Vraagje overstappen Turbonet --> Shake+ (Fibernet60) + pwl-vraag

Jornax
4 juni 2011, 15:12
Hey iedereen,

we wilden hier in huis (m'n ouders en ik) overstappen van Turbonet (€61,xx per maand) naar een "Shake+ met Fibernet60"-abonnement van 70 euro per maand, zodat we eindelijk draadloos internet zouden hebben + digitale tv zodat we niet meer op domme VHS-tapes films moeten opnemen :D
Nu, voordat we zouden contact opnemen met Telenet hadden we graag eens de definitieve rekening opgesteld. Mijn ouders vroegen dit aan mij omdat zij totaal onervaren zijn op het gebied van netwerkverbindingen etc, maar truth be told, ook ik ben een newb op dit gebied. Daarom heb ik enkele vragen.

De situatie:
We hebben momenteel 4 pc's waar allemaal internet op is. De modem en router die we nu hebben kunnen naar het schijnt (kan dit zelf niet bevestigen omdat ik er bijna niets van ken) nooit zorgen voor draadloos internet (zodat PC,PS3,X360,NDS,PSP,GSM draadloos op internet kunnen; de hoofdreden van de overstap). Er gaat van de router 3 internetkabels naar de één na oudste pc, de PS3 en de X360. De drie andere pc's zijn allemaal op internet aangesloten via zo'n TP-link dat in het stopcontact steekt en waarvan er kabel naar de pc in kwestie gaat.

We willen geen abonnement met telefonie, dus de activatie zal 30 euro (oorspronkelijk 50 euro maar 20 euro "korting") kosten. Er is dan nog de kwestie van de installatie: normaal gezien staat er dat die gratis is, maar als je verder kijkt bij tabblad van "installatie" zelf, dan is er bij die gratis installatie enkel de plaatsing en niet het in orde maken van de "Telenet-producten". Daarom zou ik voor de installatie van 50 euro gaan (waarbij de installatie inbegrepen is) zodat er zo weinig mogelijk problemen komen, want zelf hebben we er allemaal weinig pap van gegeten.

Dus nu de vragen:

Wat moeten we nog extra betalen bij de overstap van bedrade modem + router naar draadloze modem (waar router insteekt)?

Op de site (Fibernet60 | Internet + Digitale tv (http://telenet.be/2983/0/1/nl/thuis/shakes/internet-digitale-tv/fibernet60.html#installatie)) staat dit:

"Voor sommige abonnementen of installatieformules heb je extra hardware nodig

Ethernet-adapter als je computer geen ingebouwde Ethernetkaart heeft (€ 49,58 per stuk)
Switch om je verschillende computers tegelijk met het internet te verbinden (€ 49,58 per stuk)
Powerline-adapter om je computer via het stopcontact aan te sluiten op het internet (€ 90 per 2 stuks)"

Ik veronderstel dat we die powerline-adapters niet nodig zullen hebben? Aangezien we draadloos internet willen.
En dan nog 1 switch voor 50 euro om de verschillende pc's tegelijk op het internet aan te sluiten?
En hoe zie je eigenlijk of je pc een ingebouwde ethernetkaart heeft? Na even gegoogeld te hebben, ben ik gaan zien naar het tabblad "netwerkadapter" bij apparaatbeheer, en bij de 4 pc's vond ik het volgende:

oudste pc: SiS 900-Based PCI Fast Ethernet Adapter
één na oudste pc: Intel(R) PRO/1000 PL-netwerkverbinding
één na nieuwste pc: Atheros AR8121/AR8113/AR8114 PCI-E Ethernet Controller
nieuwste pc: Realtek RTL8102E/RTL8103E Family PCI-E Fast Ethernet NIC (NDIS 6.20)

maar bij elk van deze 4 die ik intyp op google kom ik enkel 'driver-updates' uit om te downloaden en zo, geen effectieve hardware of ingebouwde ethernetkaart. Kan iemand hieruit opmaken of dit nu ingebouwde ethernetkaarten zijn, en ze dus klaar zijn om draadloos op het internet te gaan? Of indien dit niet het geval is, hoeveel van die 'ethernet-adapters' er dan aangeschaft moeten worden?

Alvast immens bedankt aan diegene die deze wall of text wil lezen :D Is een erge gewoonte van mij, door mijn perfectionisme wil ik alles tot in de details uitleggen (zie nu doe ik het weer :p)

Grtz

PS: ik weet niet of dit het goeie gedeelte is, en of ik wel de juiste tag gebruikt heb, dus indien ik fout zit: mods, gelieve dit dan te moven naar het juiste gedeelte en het niet gewoon verwijderen :woohoo:

Nielsvds
4 juni 2011, 18:48
Normaal gezien beschik je toch al over een draadloze modem/router. Dit besluit ik op basis van deze link (http://onlinesupport.telenet.be/content/wat-fibernet-en-wat-heb-ik-nodig). Dit zou normaal gezien gebeurd moeten zijn bij de installatie van fibernet.

In theorie zou je goedkoper uitkomen wanneer je van shake internet,telefonie,tv overstapt naar internet en tv. Maar ik weet niet of Telenet zo'n pakketwijziging gratis doet. Best bel je hiervoor Telenet klantendienst.

Dus normaal gezien heb je geen nieuwe installatie of apparatuur nodig.

Een switch heb je al voor +/- 20 EUR.

Jornax
4 juni 2011, 19:29
We hebben nog geen draadloze modem/router, noch hebben we Fibernet. We hebben Turbonet en bekabelde modem/router, en voor we zouden overstappen had ik dus die desbetreffende vragen gesteld in verband met de al dan niet nodige bekostingen. Bedankt voor je respons, maar het gaf niet echt antwoorden op m'n vragen. Misschien dat je door het bos de bomen niet kon zien :D

Exit
4 juni 2011, 20:07
aangezien nu alles al verbonden is heb je dus ENKEL een andere modem nodig (fibernet met router/wlan)

dit kan via technieker of via selfisntallatie (plaats je de modem zelf.)
voor de digitale tv heb je nog 1 extra powerline nodig om die ook op internet aan te sluiten.
(deze moet ingesteld worden zodat die de andere pwl's ook vind)

elke wijziging van abo is 50€, in bepaalde gevallen is er geen kost (zou moeten nakijken)
vroeger was het enkel als je naar alger abo ging.

als je enkel draadloos wilt => uw rotuer vervangen door een versie met draadloos
als je die van telenet wilt met digitale tv zal je die fibernet modem krijgen.
de draadloze routers van telenet hebben niet altijd een goed bereik.

Nielsvds
5 juni 2011, 10:15
Waarom schreef je dan dit:

we wilden hier in huis (m'n ouders en ik) overstappen van Fibernet (€61,xx per maand) naar een "Shake+ met Fibernet60"

Daaruit besloot ik dat je al Fibernet had. Ik zie nu net dat je het wel correct geschreven had in je
topictitel. Dan moet je inderdaad zoals Exit zie een fibernet modem/router aanschaffen.

De sis 900 is een gewoon bedrade ethernet kaart dus geen draadloze.
Intel(R) PRO/1000 PL is ook een gewone bedrade ethernetkaart geen draadloze.
Atheros AR8121/AR8113/AR8114 is ook een bedrade ethernet kaart.
Realtek RTL8102E is ook een bedrade ethernet kaart

Dus wil je draadloos dan zal je nog een draadloze usb netwerkstick moeten aanschaffen.

Druk de windows toets samen in met r typ nu devmgmt.msc druk enter. Klik op het plusteken voor netwerkadaptors. Post hier al de namen van de kaarten. Dit gewoon om na te gaan of je al dan niet een draadloze netwerkkaart hebt.

Jornax
5 juni 2011, 11:43
@Nielsvds: oh sorry, maak ik 1 typo in mijn wall of text en dan is dat juist een cruciaal detail :p het moest dus turbonet zijn, sorry, hierbij aangepast.

bedankt voor de antwoorden mannen, maar hierbij enkele bijkomende vragen (sorry dat ik newb ben :D):

als we nog een extra powerline nodig hebben om de digitale tv op het internet aan te sluiten, moet die dan krak dezelfde zijn als de tp-links die we als powerline voor 3 van de 4 computers gebruiken?
en hoe zit het dan met die ene pc zonder powerline maar rechtstreeks met internetkabel, moet die dan ook overschakelen op powerline (tp-link) ? want je zegt dat de powerline voor digitale tv zo moet ingesteld worden dat hij de andere pwl's vindt.

dus we laten zo'n fibernet modem plaatsen, is die draadloze usb netwerkstick dan 1 per pc of 1 voor alles? en hoeveel kost zo'n ding en is er dan een bepaald model waar ik naar moet uitkijken? als we die draadloze usb netwerkstick aanschaffen, is het dan nog nodig om zo'n ethernet-adapter(s) te kopen (van 50 euro per stuk bij Telenet)?

en moeten we dan nog steeds zo'n switch aanschaffen?

Nielsvds, ik heb dat commando uitgevoerd en kwam weer bij apparaatbeheer terecht, waar ik oorspronkelijk de namen van de kaarten had opgezocht. De namen die ik dus al in de openingspost heb gezet omtrent de netwerkadapters, zijn diegene die je wilt dat ik typ :D

TeddySo
5 juni 2011, 12:06
ik zou het nut niet inzien waarom je iedere pc van draadloos zou voorzien.
ik zou de computer laten voor wat het is en ze via powerlans laten verder surfen.

wil je toch perse draadloos, heb je 1 draadloze stick nodig per computer.
deze vind je al voor ongeveer 10-20 euro.

ik zou bij telenet kiezen voor een comfort installatie, dan doet de technieker alles voor jou, en het kost jou (normaal gezien) niets meer.
de technieker zal dan de volgende dingen doen:

Oude modem verwijderen
nieuwe modem plaatsen. (tegen de muur)
de modem activeren
jouw digicorder installeren
en nog een bijkomede switch veronderstel ik naast de modem.
digicorder interactief maken (dus de powerlan "pwl") installeren en configureren op de andere "pwl"

zo ik denk dat ik nu al je punten beantwoord heb :)

greetz

Exit
5 juni 2011, 12:49
alles wat nu verbonden is met internet blijft zoals het nu is

enkel die digicorder moet er dan 1 bij krijgen (zo'n powerline)

elk toestel dat je draadloos wilt verbinden heeft een draadloze optie nodig (of ingebouwd of via usb ofzo)

hoeft niet zelfde merk te zijn maar wel zelfde type
er zijn een aantal types/snelheden, deze werken niet onderling samen.

telenet heeft 2 types, de 'oude' 85(pwl200)mbps en de nieuwe 200(6400)mbps.
deze werken niet onderling samen.
als je de nieuwe neemt heb je er 2 nodig (1 bij de modem, 1 bij het toestel)

het instellen:
er wordt een netwerk ID ingesteld in die pwl's zodat elke pwl met die naam samenwerkt voor 1 netwerk.

Jornax
5 juni 2011, 13:31
ik zou het nut niet inzien waarom je iedere pc van draadloos zou voorzien.
ik zou de computer laten voor wat het is en ze via powerlans laten verder surfen.

wil je toch perse draadloos, heb je 1 draadloze stick nodig per computer.
deze vind je al voor ongeveer 10-20 euro.

ik veronderstel dat de computers op het internet kunnen blijven gaan zoals ze het nu doen, maar we zouden toch draadloos willen dan (en dus ene fibernet modem aanschaffen) om op het internet te kunnen gaan op gsm's, consoles/handhelds, en toekomstige laptops. als we dan zouden overstappen naar die fibernet modem, kunnen de pc's dan nog altijd op dezelfde manier verbonden blijven met het internet zoals ze nu doen (dus 3 met powerline, btw is powerlan=powerline?, en ééntje met internetkabel)? dus dat we dan niet die usb sticks moeten kopen?

ik zou bij telenet kiezen voor een comfort installatie, dan doet de technieker alles voor jou, en het kost jou (normaal gezien) niets meer.

volgens de site is de comfort installatie toch 50 euro? :p Fibernet60 | Internet + Digitale tv (http://telenet.be/2983/0/1/nl/thuis/shakes/internet-digitale-tv/fibernet60.html#installatie)

enkel die digicorder moet er dan 1 bij krijgen (zo'n powerline)

hoeft niet zelfde merk te zijn maar wel zelfde type
er zijn een aantal types/snelheden, deze werken niet onderling samen.

telenet heeft 2 types, de 'oude' 85(pwl200)mbps en de nieuwe 200(6400)mbps.
deze werken niet onderling samen.
als je de nieuwe neemt heb je er 2 nodig (1 bij de modem, 1 bij het toestel)

het instellen:
er wordt een netwerk ID ingesteld in die pwl's zodat elke pwl met die naam samenwerkt voor 1 netwerk.

onze tp-links zijn allemaal 85 Mbps, dus het is dan voldoende om één "oude" type pwl aan te schaffen bij telenet van 85 mbps? (die pwl200 ofzo dat je zegt) om de digicorder te verbinden?

Exit
5 juni 2011, 14:12
powerline = poweradapter = homeplugs = pwl = ....

je, pc's kunnen verbonden blijven zoals het nu is, je moet geen sticks kopen voor die pc's neen

yip, 1 'oude' pwl erbij (en instellen) volstaat om die digicorder ook aan te sluiten dan

Jornax
5 juni 2011, 14:24
moet je die powerline voor de digicorder dan specifiek bij telenet aanvragen of kan/mag je die ook ergens anders goedkoper aankopen? want €90 per 2 stuks is niet niks :p en als we pc's dan niet via draadloos maar met pwl/internetkabel laten werken, is de switch dan nog nodig?

Exit
5 juni 2011, 15:18
je kan die zeker elders kopen, zolang het zelfde type is (onderling compatible) volstaat dus 1 pwl
indien je een ander type neemt heb je er 2 nodig (bij de modem en bij het toestel)

de fibernet modem is een modem met ingebouwde switch
maw, die heeft 4 poorten, je switch heb je dus niet nodig als je niet meer dan 4 poorten nodig hebt

Nielsvds
5 juni 2011, 16:47
Persoonlijk denk ik dat die prijs van draadloze netwerkadapter enkel maar is voor 1 pc. Dus als je toch voor alle pc/laptops wil doen gaat dit zeer duur uitkomen.

Zo'n extra switch is enkel nodig als je niet toekomt met de standaard netwerkpoorten.

Je moet altijd powerline adaptors van hetzelfde merk kopen.

Exit
5 juni 2011, 17:50
zelfde merk hoeft niet

heb al topcom, netgear en devolo samen ingesteld
zolang ze het zelfde protocol gebruiken is er geen probleem

Nielsvds
5 juni 2011, 18:15
zelfde merk hoeft niet

heb al topcom, netgear en devolo samen ingesteld
zolang ze het zelfde protocol gebruiken is er geen probleem

Dat wist ik niet. De uitleg die je in shops krijgt is dat je toch bij hetzelfde merk moet blijven. Je verliest dan toch wel de configuratie mogelijkheid met specifieke software. Buiten versleuteling zal het ook niet veel uitmaken. Versleuteling is toch belangrijk bv in een appartementsgebouw waardoor er gebruik kan gemaakt worden van je netwerkverbinding.

Exit
5 juni 2011, 18:18
ik gebruik zelfde prog voor de 3

Jornax
7 juni 2011, 21:08
die netwerkpoorten, zijn dat dan enkel de ingangen voor internetkabels? of worden nog andere ingangen gerekend als netwerkpoorten?

Nielsvds
7 juni 2011, 21:50
Ja, die kan je enkel maar gebruiken om computers te verbinden of door netwerkapparatuur aan te sluiten.

Jornax
12 augustus 2011, 19:25
Even uppen :p

We zijn de hele tijd druk bezig geweest en nog altijd niet kunnen overstappen, maar intussen was een oude powerline (tp-link tl-pa111 van 85 mbps) kapot gegaan. we zijn dan naar een lokale computerwinkel geweest om er zo'n 2 te kopen (we dachten om direct ook nog eentje te kopen voor die digicorder, daarmee 2), maar die winkel zei dat ze pas volgende week binnenkwamen (daar was het 2 voor 45 euro geloof ik).

Zo ongeduldig als m'n vader is, rijdt hij naar een andere winkel verder weg om eens te checken, en die zeiden dat dit model niet meer werd uitgebracht (wat me sterk lijkt als een andere winkel ze nog aanbied?). Laat hij hem een kit aansmeren van tp-link tl-pa211 (200 mbps) voor 90 euro (wat geldklopperij is denk ik, even is op site van alternate gaan kijken en daar vragen ze 50 euro).

Mijn pa heeft nu 1 van die 2 in het stopcontact, bij de computer waarvan de pwl kapot was, ingestoken, verbonden met de pc, en aan gezet (alledrie de lampjes branden), maar hij kreeg van geen kanten internet op die computer. Nu heb ik al wat zitten prutsen, maar ik krijg het ook niet aan de praat.

Iemand die me aub kan zeggen hoe je dat ding laat werken/moet configureren of installeren? Met de handleiding ben ik ook niks ervan, staat wel iets in van het verbinding met de andere pwl's te laten maken via de "pair knop" (die onderaan de tp-link tl-pa211 te vinden is), maar deze knop ontbreekt op het model tl-pa111. Zou het kunnen dat de twee modellen gewoon niet met elkaar kunnen werken, zoals Exit hierboven zei in post 8? Of gaat dat enkel over modellen van telenet ofzo?

Thanks in advance :)

Exit
12 augustus 2011, 22:14
de 200mbps zijn NIET compatible met 85mbps!

werken met ander protocol
ofwel allemaal 200mbps ofwel 85mbps, niet onderling bruikbaar, wel naast elkaar

Jornax
12 augustus 2011, 23:19
Ik wist het he :angry:

Hopelijk willen ze die nog terugnemen in de winkel...