PDA

Volledige versie bekijken : Loon procesoperator (petro)chemische bedrijven

Pagina's : [1] 2 3 4 5

joske007
3 juni 2011, 03:27
Gegroet

Zelf werk ik bij basf in Antwerpen, maar mijn collega's en mezelf vroegen ons daarstraks eigenlijk af wat de lonen zoal zijn bij de rest ..

Ikzelf verdien nu als nieuweling een 3650 bruto, dit komt neer op ongeveer 2100 netto. Wel even vermelden dat het bij ons niets uitmaakt hoelang of welke shift we verlof nemen. Elke maand staat er geld op onze rekening, ook al zijn we een maand thuis. En even voor de duidelijkheid, ik werk wel degelijk in shiften ;)

Werk is uiteraard meer als loon, maar de rest laat ik even buiten beschouwing.

Ons lijn stijgt ook sowieso, door in categorie te stijgen en door anciënniteit, een doorsnee operator raakt zeker aan een 3000 euro netto na 10 - 15 jaar werken.

Zijn er mensen die als procesoperator bij Evonik, Bayer, Oiltanking, Total, BRC, ... noem maar op werken ? En die er niets mee inzitten om hun loon bekend te maken..

Gentei
3 juni 2011, 04:00
Ik ben onstlagen op mijn huidig werk en ik ben wat meer info aan het zoeken over process operators, en ik moet zeggen dat ik veel intresse begin te krijgen in deze job.
Zeker het volcontinu shift spreekt mij zeer veel aan.
Natuurlijk de verlofdagen ook.

Ik lees wel dat mijn opleiding (moet) doen maar daar juist op de Sira site staat er dat het voor mensen is zonder diploma terwijl ik een A2 diploma heb, dus ben een beetje in de war....?
maar ik heb mij toch daar ingeschreven :D

Sorry voor het off-topic gaan maar wou toch wat meer informatie winnen zo :)

blacky
3 juni 2011, 10:32
Zoeken ze niet meestal mensen met een technisch diploma?

NotoriousP
3 juni 2011, 11:17
Zo'n thread is er al eens geweest, bovendien is er een thread over bruto lonen waar al een paar operatoren hun loon bekend hebben gemaakt.

Zoeken ze niet meestal mensen met een technisch diploma?

Men heeft daar een grote voorkeur achter bachelors EM maar die zijn niet altijd beschikbaar natuurlijk.

PineMangoes
3 juni 2011, 11:39
Men heeft daar een grote voorkeur achter bachelors EM maar die zijn niet altijd beschikbaar natuurlijk.

Bachelor EM is toch overkill voor een operatorfunctie? Als je ziet wat voor taken die mensen uitvoeren, daar heb je toch allesbehalve een bachelor voor nodig. Bach EM zal eerder als shiftleader fungeren denk ik.

NotoriousP
3 juni 2011, 13:04
Bachelor EM is toch overkill voor een operatorfunctie? Als je ziet wat voor taken die mensen uitvoeren, daar heb je toch allesbehalve een bachelor voor nodig. Bach EM zal eerder als shiftleader fungeren denk ik.

Shiftleaders starten altijd als gewone operator bij mijn weten? Nuja een bachelor EM heeft nu eenmaal wel wat extra vaardigheden en als die graag goed betaald in shiften wilt werken, gaan ze die graag zien komen.

xxxracexxx
6 juni 2011, 21:54
Waar sta je op BASF? Sta op Polyetherolen...
BASF is wel één van de minst betaalde op de scheldelaan vrees ik hoor.

Op Degussa (nu Evonik) had ik 5j geleden een startersloon netto van 2200€. Het loonverschil viel op als je de parking zag, stonden bij Degussa toch redelijk veel porschen, lotussen, zware BMW's, ... Op den BASF zijn meer oudere/goedkopere wagens. :D

joske007
6 juni 2011, 23:25
Ik sta op het tankpark, ja BASF betaald inderdaad wat minder als de rest. Bij Evonik werkt ook iemand dat ik ken en die verdiend inderdaad iets van een 2200. Denk wel niet dat die nog veel kan stijgen.

Maar bedrijven als Oiltanking, Bayer, Lanxess, .. heb ik totaal geen idee wat die verdienen.

DBK
7 juni 2011, 16:34
Bachelor EM is toch overkill voor een operatorfunctie? Als je ziet wat voor taken die mensen uitvoeren, daar heb je toch allesbehalve een bachelor voor nodig. Bach EM zal eerder als shiftleader fungeren denk ik.Shiftcontroller wordt je bij ons als je als A1 of industrieel ingenieur een 20 jaar ervaring hebt in process en turn arounds hebt geleid of andere grote projecten hebt gedaan als hoofdverantwoordelijke van uw departement... Maar ja, je eerste zin toont al aan dat je geen besef hebt over de functiebeschrijvingen in zo'n fabrieken.
Voor de duidelijkheid, ik spreek over de raffinage sector wat wordt aanzien als "het hoogste" op de scheldelaan.

PineMangoes
7 juni 2011, 18:38
Shiftcontroller wordt je bij ons als je als A1 of industrieel ingenieur een 20 jaar ervaring hebt in process en turn arounds hebt geleid of andere grote projecten hebt gedaan als hoofdverantwoordelijke van uw departement... Maar ja, je eerste zin toont al aan dat je geen besef hebt over de functiebeschrijvingen in zo'n fabrieken.
Voor de duidelijkheid, ik spreek over de raffinage sector wat wordt aanzien als "het hoogste" op de scheldelaan.

20 jaar ervaring als ingenieur eer je ploegchef wordt? Wat zijn de production managers dan, burgerlijk ingenieurs met 60 jaar ervaring? :wtf:

Ik zie toch echt geen ing. als operator beginnen werken, da's te rechtlijnig werk imo.

Böhse Onkel
7 juni 2011, 19:07
Bij Bayer/Lanxess in 5-ploegenstelsel verdien je rond de 2200€ netto.
Evonik en Solvay ook zoiets maar daar doe je wel 4-ploegen (7-7-7).

Welke bedrijven in de haven werken trouwens nog met 5-ploegen?
Werd onlangs opgebeld door Solvay en Evonik maar 4-ploegen zie ik niet echt zitten...

DBK
7 juni 2011, 19:17
20 jaar ervaring als ingenieur eer je ploegchef wordt? Wat zijn de production managers dan, burgerlijk ingenieurs met 60 jaar ervaring? :wtf:
Nee, burgelijk ingenieurs met tenminste 10 jaar ervaring binnen de groep. Ze nemen elk jaar een bootlading verse burgelijk ingenieurs aan en diegene die overblijven na een x-aantal jaren maken kans op mooie functies.

Ik zie toch echt geen ing. als operator beginnen werken, da's te rechtlijnig werk imo.Wij streven naar een ratio van een kwart ing.'s, een kwart A2's met tenminste 10 jaar relevante ervaring en de helft bachelors voor de functie van operator. Blijkbaar zijn de vereiste die men stelt voor zo'n rechtlijnig werk dan toch niet zo laag vermits maar 1 op de 25 door de sollicitatieprocedure geraakt.
Maar soit, ik moet mijn functie niet gaan verantwoorden tegenover die geen besef heeft van hoe het er in mijn sector aan toe gaat.

jawadde001
7 juni 2011, 19:31
Nee, burgelijk ingenieurs met tenminste 10 jaar ervaring binnen de groep. Ze nemen elk jaar een bootlading verse burgelijk ingenieurs aan en diegene die overblijven na een x-aantal jaren maken kans op mooie functies.

Wij streven naar een ratio van een kwart ing.'s, een kwart A2's met tenminste 10 jaar relevante ervaring en de helft bachelors voor de functie van operator. Blijkbaar zijn de vereiste die men stelt voor zo'n rechtlijnig werk dan toch niet zo laag vermits maar 1 op de 25 door de sollicitatieprocedure geraakt.
Maar soit, ik moet mijn functie niet gaan verantwoorden tegenover die geen besef heeft van hoe het er in mijn sector aan toe gaat.

De meeste operatoren in de chemie zijn 'gewone' A2'er. Misschien dat de eisen in de petrochemie hoger liggen.

Een vriend van mij heeft nog als operator gewerkt, maar was daar niet echt tevreden over. Saai werk. De hele dag naar een schermpje kijken en een keer de machines inspecteren.

Vraag; zijn het alleen de bachelors en A2'er die in ploegen werken? Ik zie een burgie dat nog niet vlug doen. :)

DBK
7 juni 2011, 19:36
Vraag; zijn het alleen de bachelors en A2'er die in ploegen werken? Ik zie een burgie dat nog niet vlug doen. :)A2, bachelors en industrieel ingenieurs kunnen allemaal dezelfde functie doen. Burgie's doen eerst een paar jaar een job onder hun diploma maar na een paar jaar krijgen die wel functies die veel verantwoordelijk met zich meebrengen.

PineMangoes
7 juni 2011, 20:05

Wij streven naar een ratio van een kwart ing.'s, een kwart A2's met tenminste 10 jaar relevante ervaring en de helft bachelors voor de functie van operator. Blijkbaar zijn de vereiste die men stelt voor zo'n rechtlijnig werk dan toch niet zo laag vermits maar 1 op de 25 door de sollicitatieprocedure geraakt.

Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen, ik vind het gewoon erg vreemd dat een ing. als operator werkt. Er zit toch een huizenhoog verschil in competenties tss ing en a2...

jawadde001
7 juni 2011, 20:08
Ik heb nog eens de vacatures bekeken op vdab en de meeste zijn echt gewoon voor een A2'er.

Als ik lees wat je moet doen, dan is het terecht dat een middelbaar diploma volstaat:
"operationeel verantwoordelijk voor de afvulinstallatie
- verplaatsing van bidons met heftruck
- grote mate van technisch inzicht en helicopterview dus niet enkel 'knopjes omzetten' aan de installaties
- proactiviteit en meedenken wordt zeer op prijs gesteld !
- sporadisch manueel verplaatsen van oliebidons
- Na een geslaagde inwerkperiode leg je een traject of tot foreman
"

Wow, maar daar moet je wel voor gestudeerd hebben he. :lol:

xxxracexxx
7 juni 2011, 20:19
Shiftcontroller wordt je bij ons als je als A1 of industrieel ingenieur een 20 jaar ervaring hebt in process en turn arounds hebt geleid of andere grote projecten hebt gedaan als hoofdverantwoordelijke van uw departement... Maar ja, je eerste zin toont al aan dat je geen besef hebt over de functiebeschrijvingen in zo'n fabrieken.

Ik denk dat het sterk afhangt van bedrijf tot bedrijf en zelfs van plant tot plant.
Bij ons kan je al na 5j bij de ploegleiding terechtkomen en het maakt niet uit wel diploma je hebt... Om meestergast te worden heb je wel enkele jaren ervaring nodig maar is geen vereist diploma voor. Enkel voor de hoogste in rang (bedrijfsleiding) moet je doctor in de chemie ofzo zijn.

Ons bedrijf kan je op 2jaar tijd volledig alles kennen, maar op bv de steamcracker duurt het wel 10jaar!

Met mijn A2 Electro-Mechanica kon ik beginnen op Degussa en toen ik nadien solliciteerde bij BASF, Fina, Monsanto kon ik bij de 3 aan de slag maar toch voor BASF gekozen... :)

DBK
7 juni 2011, 20:37
Ik heb nog eens de vacatures bekeken op vdab en de meeste zijn echt gewoon voor een A2'er.

Als ik lees wat je moet doen, dan is het terecht dat een middelbaar diploma volstaat:
"operationeel verantwoordelijk voor de afvulinstallatie
- verplaatsing van bidons met heftruck
- grote mate van technisch inzicht en helicopterview dus niet enkel 'knopjes omzetten' aan de installaties
- proactiviteit en meedenken wordt zeer op prijs gesteld !
- sporadisch manueel verplaatsen van oliebidons
- Na een geslaagde inwerkperiode leg je een traject of tot foreman
"

Wow, maar daar moet je wel voor gestudeerd hebben he. :lol:Ik hoop dat je niet denkt dat een operator zo'n werk doet, dat is eerder iets voor iemand zonder diploma. Bedankt om mij te doen glimlachen op een kutdag ( zwaar verkouden ) als vandaag ;) Nee, even serieus, dat is helemaal niet wat een operator doet. Wij denken niet in hoeveelheden à la "bidons"... Ik sta onder andere op een eenheid die 660m³/u draait en 100 knm³/u waterstof verbruikt. Ik weet niet hoe ik jullie kan overtuigen dat dit geen brainless jobke is, als jullie serieuze vragen hebben wil ik gerust antwoorden maar ik ben het eerlijk gezegd een beetje beu dat men op dit forum doet alsof de enigste reden is dat operators goed verdienen is omdat ze in shiften werken. Ik kan moeilijk mijn cursussen hier uploaden hé? Of de 50 p&id's hier opzetten die ik bijna vanbuiten ken?

jawadde001
7 juni 2011, 20:57
Ik hoop dat je niet denkt dat een operator zo'n werk doet, dat is eerder iets voor iemand zonder diploma. Bedankt om mij te doen glimlachen op een kutdag ( zwaar verkouden ) als vandaag ;) Nee, even serieus, dat is helemaal niet wat een operator doet. Wij denken niet in hoeveelheden à la "bidons"... Ik sta onder andere op een eenheid die 660m³/u draait en 100 knm³/u waterstof verbruikt. Ik weet niet hoe ik jullie kan overtuigen dat dit geen brainless jobke is, als jullie serieuze vragen hebben wil ik gerust antwoorden maar ik ben het eerlijk gezegd een beetje beu dat men op dit forum doet alsof de enigste reden is dat operators goed verdienen is omdat ze in shiften werken. Ik kan moeilijk mijn cursussen hier uploaden hé? Of de 50 p&id's hier opzetten die ik bijna vanbuiten ken?

Laat ik er eens een vacature bijhalen voor operator bij Total.
Total CAREERS - Vacancy detail (http://careers.total.com/front/en_US/web/guest/fiche-offre?p_p_id=Offres_WAR_careersoffresportlet&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_Offres_WAR_careersoffresportlet_offreId=10012787&_Offres_WAR_careersoffresportlet_curTypeContrat=Pe rmanent+position&_Offres_WAR_careersoffresportlet_struts.portlet.ac tion=%2Fview%2Fview%2Fdetail&_Offres_WAR_careersoffresportlet_struts.portlet.mo de=view)

Daar staat duidelijk (en is in dit topic door anderen bevestigd) dat je kan solliciteren met een bachelor, maar dat het perfect kan met een A2. Uiteraard zal men het graag zien dat een bachelor zich hiervoor aanmeldt, maar het is wat overdreven.

Anayway, iedereen moet doen wat hij graag doet. :)

Hoe lang ben je eigenlijk nog van plan om dit te blijven doen, want ik neem aan dat in shiften werken niet zo goed is voor je gezondheid? Of maakt het financiële alles goed. :)

xxxracexxx
7 juni 2011, 21:02
Hoe lang ben je eigenlijk nog van plan om dit te blijven doen, want ik neem aan dat in shiften werken niet zo goed is voor je gezondheid? Of maakt het financiële alles goed. :)

Shiften tot het einde!
Ongeacht mijn loon (is wel mooi meegenomen), no offence maar ik zou het niet meer kunnen aarden bij het "dagjesvolk" :crazy:

Gaat weer de hele discussie komen over shiften zeker :D

Hiapoe
7 juni 2011, 21:14
Als ge neerbuigend doet over 'dagjesvolk', alsof er geen toffe mensen bestaan die niet in shiften werken... Ja dan gade die discussie waarschijnlijk wel beginnen ja :)

Anyway, mijn bedoeling is om meer te verdienen en veel meer extra legale voordelen te hebben in een gewone dagjob... das 't leven :p

Hiapoe

DBK
7 juni 2011, 21:16
Laat ik er eens een vacature bijhalen voor operator bij Total.
Total CAREERS - Vacancy detail (http://careers.total.com/front/en_US/web/guest/fiche-offre?p_p_id=Offres_WAR_careersoffresportlet&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_Offres_WAR_careersoffresportlet_offreId=10012787&_Offres_WAR_careersoffresportlet_curTypeContrat=Pe rmanent+position&_Offres_WAR_careersoffresportlet_struts.portlet.ac tion=%2Fview%2Fview%2Fdetail&_Offres_WAR_careersoffresportlet_struts.portlet.mo de=view)

Daar staat duidelijk (en is in dit topic door anderen bevestigd) dat je kan solliciteren met een bachelor, maar dat het perfect kan met een A2. Uiteraard zal men het graag zien dat een bachelor zich hiervoor aanmeldt, maar het is wat overdreven.Een A2 zonder relevante ervaring komt er niet in. Tijdje geleden heb ik nog een mail gehad met allerlei info over de sollicitaties in 2010 en daar stond duidelijk in dat een A2 10 jaar relevante ervaring moet hebben. En verder stond daar ook in, zoals eerder al vermeld, 25% ing, 50% bachelors en 25% A2 met ervaring. Verder geraakt er maar 1 op de 40 sollicitanten effectief binnen. ( Wat volgens mij wel bizar is )

Hoe lang ben je eigenlijk nog van plan om dit te blijven doen, want ik neem aan dat in shiften werken niet zo goed is voor je gezondheid? Of maakt het financiële alles goed. :)Geen idee, tot mijn 45 jaar ofzo? Misschien wel langer, ik heb geen glazen bol. Hangt er een beetje vanaf wel functie ze voor mij in dagverband hebben, mijn ploegleider krijgt nu een hoger kader job in dagverband, ja dan moet je niet twijfelen. Als ik trouwens op mijn 30 jaar geen relatie heb ga ik mij kandidaat stellen om naar het buitenland te gaan. Nu heb ik een paar collega's die naar Saudi Arabië zijn vertrokken voor daar een nieuwe raffinaderij ( http://www.total.com/en/our-energies/oil/processing/projects-and-achievements/jubail-940870.html ) op te starten en opleidingen te geven aan nieuwe operators, lijkt mij echt een droomjob en een serieuze uitdagen en dan zwijg ik nog van het financiële.
Over die shiften, nachtwerk is voor bepaalde personen ongezond. Dat is een feit. Maar momenteel heb ik niets te klagen, integendeel, ik ben nog nooit zo in form geweest in mijn leven. Ik heb heb veel vrije tijd om te gaan fietsen en voetballen :)

xxxracexxx
7 juni 2011, 21:27
Als ge neerbuigend doet over 'dagjesvolk', alsof er geen toffe mensen bestaan die niet in shiften werken...

Is niet om neerbuigend te doen, maar mentaliteit is totaal verschillend.
Om 10u zie je hier de mensen in dagdienst alles laten vallen om op de minuut juist de refter in te wandelen om hun appeltje te eten. Idem zo voor middagpauze en half 3. Vanaf maandag morgend hoor je bijna iedereen al klagen omdat het nog geen vrijdag is...

Zoiets heb je niet bij het shiftvolk. Ik heb 3j in dagdienst gewerkt op 3 verschillende bedrijven en overal was het ongeveer wel zo. Na 6j shiftwerk op 2 verschillende bedrijven nog nooit tegengekomen in productie.

xxxracexxx
7 juni 2011, 21:29
@ DBK: Jij bent precies wel sterk prestatiegericht als ik het zo lees. Zoveel mensen met u ambitie lopen er toch niet rond in productie? Die ambitie zie ik hier (als op Evonik) helemaal niet veel, zelfs niet op ploegleidersniveau.

Chapeau ;)

aXl_
7 juni 2011, 21:44
Om 10u zie je hier de mensen in dagdienst alles laten vallen om op de minuut juist de refter in te wandelen om hun appeltje te eten. Idem zo voor middagpauze en half 3. Vanaf maandag morgend hoor je bijna iedereen al klagen omdat het nog geen vrijdag is...

Zoiets heb je niet bij het shiftvolk. Ik heb 3j in dagdienst gewerkt op 3 verschillende bedrijven en overal was het ongeveer wel zo. Na 6j shiftwerk op 2 verschillende bedrijven nog nooit tegengekomen in productie.

Als deel van mijn opleiding heb ik ook een korte tijd meegedraaid met een shift van productie op de plant waar ik werk. Die mensen hebben evengoed 2 breaks van een kwartier per dag en hun half uur middag pauze wordt tenminste betaald.

En alsof arbeiders niet zagen dat het nog geen weekend is ^^

DBK
7 juni 2011, 22:05
@ DBK: Jij bent precies wel sterk prestatiegericht als ik het zo lees. Zoveel mensen met u ambitie lopen er toch niet rond in productie? Die ambitie zie ik hier (als op Evonik) helemaal niet veel, zelfs niet op ploegleidersniveau.

Chapeau ;)Ik ben dan nog maar gemiddeld gemotiveerd denk ik. :) Ik heb echt een paar collega's die er echt over gaan op dat vlak, die studeren en die blijven studeren. Die weten zelfs op een plot van een paar honderden vierkante meters al de ondergrondse elektrische leidingen lopen :lol: Maar dat zit er zo een beetje in bij ons, wij gaan er allemaal voor en we willen allemaal de beste ploeg zijn. Ik wil ook wel alles weten tot in de details maar ik kan het niet opbrengen om snachts in de sneeuw met een zaklamp lijnen te gaan volgen, ik zal dan wel wat theorie studeren onder de verwarming met mijn voeten op de bureau en een warme chocomelk erbij :love:

NotoriousP
7 juni 2011, 22:11
En verder stond daar ook in, zoals eerder al vermeld, 25% ing, 50% bachelors en 25% A2 met ervaring.

Uit nieuwsgierigheid, enig idee of die ing.'s vooral EM of chemie zijn?

DBK
7 juni 2011, 22:20
Uit nieuwsgierigheid, enig idee of die ing.'s vooral EM of chemie zijn?Beide voor process. Voor supervisor onderhoud bevoorbeeld is het wel EM.

Silence
7 juni 2011, 22:27
Werk ook voor een chemisch bedrijf, maar niet op de scheldelaan wel in Limburg.
Naam van het bedrijf kan wel via PM als je het absoluut wilt weten

Loon staat in Brutoloon topic en is Bruto rond de 4000€ + extra legale voordelen.

Werken in 4 ploegen 7-7-7 maar gaat veranderen

Qua ploegbaas heeft bij ons ook niets met diploma te maken, in onze ploeg begint iedereen op dezelfde plaats, onderaan :lol:
Namelijk het product dat in reactors/ketels gemaakt wordt afwerken en in silo's stockeren, in nachtpost moet je dan soms ook wel zelf aftappen in zakken/vaten
Je krijgt een algemene opleiding en dan een opleiding van de persoon die er dan staat

Als je alles kent kom je daar alleen te staan en groeit deze persoon ook door. en zo kan je blijven doorgaan als je maar ambitie hebt

Doorgroeien kan je ook door bijstuderen en oefeningen maken, zo kan je een x of 6 - 7 doorgroeien denk ik en dan ben je polyvalent en kunnen ze je overal plaatsen in het bedrijf
Handig voor de ploegbaas vooral iemand die vrij heeft te vervangen maar ook leuk voor jou omdat je zo niet 7dagen achter mekaar hetzelfde moet doen

Als je dan wilt en er komt plaats vrij kan je voor hulpploegbaas gaan en daarna voor ploegbaas

Maar daar gaan wel jaren overheen

Henne
7 juni 2011, 22:31
Man, als ik dit allemaal lees, dan vraag ik me soms af of het nog wel de moeite is om nog 2 jaar te studeren :p.

Hiapoe
8 juni 2011, 10:30

Bwah, lijkt me dan toch eerder iets van bij jullie bedrijf...

Bij ons heeft niemand die mentaliteit en hier zijn geen shiften, alleen "9 to 17" bureaujobs.
Maar wij zijn allemaal wel flexibel. Er is ook geen prikklok of controle op uren, dus iedereen werkt gewoon totdat zijn werk af is... overuren interesseren ons niet, maar worden ook niet gevraagd of verwacht. Ge doet die gewoon automatisch als er iets af moet zijn... En de middagpauze moogt ge zelf invullen. Sommigen eten aan hun bureau. Anderen zijn 2 uur naar restaurant :)

Al bij al wel relax hoor...

En weekend, tjah, wie vindt het weekend nu niet leuk? :)
Je doet een beetje alsof mensen in shift niks liever zouden doen dan 24/24 7/7 werken :p

Hiapoe

Wembley1993
8 juni 2011, 12:07
Wordt er eigenlijk onderscheidt gemaakt tussen pakweg een a2 en bachelor proces technologie, op het gebied van:

- "Taak"
- Loon
- Doorgroeimogelijkheden

pivo1914
8 juni 2011, 12:26
kent er iemand het bedrijf CPCHEM in tessenderlo...?
En wat algemene info ivm werkomstandigheden, loon, etc...

Dank!

FragDAnvers
8 juni 2011, 14:59
Ik studeer eind deze maand af.
Heb leercontract gedaan dus ik krijg een diploma secundair onderwijs (A2 ?)
Kan ik zo beginnen bij bayer, basf en dergelijke ?
Mensen die mij verder kunnen helpen met hoe en wat ik moet doen ?

jawadde001
8 juni 2011, 15:02

Zie link die ik gepost heb. Als je een middelbaar diploma hebt in mechanica, chemie,... dan kan je je kandidaat stellen bij Total.

FragDAnvers
8 juni 2011, 15:09
Zie link die ik gepost heb. Als je een middelbaar diploma hebt in mechanica, chemie,... dan kan je je kandidaat stellen bij Total.

Ik heb als leercontract PC-Technicus & Administratief medewerker gedaan.
Dus ik kom niet in aanmerking zeker ?

[deleted]
8 juni 2011, 15:12
[deleted]

jawadde001
8 juni 2011, 16:14
wat is een middelbaar diploma in chemie?

Dat bestaat. Is TSO.
http://studiewijzer.antwerpen.be/eCache/STW/30/07/222.html

xxxracexxx
8 juni 2011, 16:15

Vacatures BASF Antwerpen (http://www.basf.be/ecp2/Vacancies_belgium_nl/Vacatures_BASF_Antwerpen)

Mijn ervaring is dat ze strenger zijn bij BASF, Total ed. Je geraakt zonder ervaring gemakkelijker binnen bij Evonik, Monstanto, BRC. Ga de Scheldelaan maar eens af ;)

jawadde001
8 juni 2011, 16:17
Ik heb als leercontract PC-Technicus & Administratief medewerker gedaan.
Dus ik kom niet in aanmerking zeker ?

Ik vrees van niet. Bij chemie bedrijven kan het weer wel, maar eenvoudig is het niet. Men zal altijd voorrang verlenen aan diegene met een diploma dat meer aanleunt bij de bedrijfsactiviteiten.

DBK
8 juni 2011, 16:54
Zie link die ik gepost heb. Als je een middelbaar diploma hebt in mechanica, chemie,... dan kan je je kandidaat stellen bij Total.Kandidaat stellen kan hij altijd maar binnen geraken nooit.

Hiapoe
8 juni 2011, 17:02
Kandidaat stellen kan hij altijd maar binnen geraken nooit.

Tenzij hij de zoon is van 't bazeke

joske007
8 juni 2011, 18:07
Is het dan echt zo onmogelijk om als beginneling a2 op pakweg Total binnen te raken ?

Dus elke a2'er die er rondloopt bij jullie heeft al minstens 10 jaar in een ander chemisch bedrijf gewerkt ?

Zou kunnen, maar lijkt me sterk.

Niet dat ik de nood heb om te vertrekken bij BASF, ben nog altijd zeer content. Denk trouwens niet dat ik ooit die nood zal hebben.

Ik heb totaal geen ervaring met raffinaderijen, maar ik heb enkele maanden op de steamcracker bij ons rondgelopen, die is qua complexiteit toch vergelijkbaar met een raffinaderij denk ik ? En daar starten ook gewone a2'ers.

blacky
8 juni 2011, 18:21

Sinds wanneer krijgen mensen die op leercontract hebben gezeten een A2 diploma?

joske007
8 juni 2011, 18:29
Volwaardig diploma secundair onderwijs na Syntra-leercontract (Aalst) - Het Nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLVVA_20100620_007)

Berttt
8 juni 2011, 19:17

Je ben aan het zeveren. Heb eens een gesprek gehad met een leidinggevende bij TOTAL en deze stond net boven de shiftleiders (sympathieke mens, ne redelijke dikke).
Van alle sollicitaties slaagt 1 op de 3, waar jij die 1 op 25 haalt??
BACHELORS in een TECHNISCHE richting vinden ze NIET! Een A2 met een paar jaar ervaring (3 - 4 jaar is genoeg, waar haal jij die 10 jaar???) kan starten na gesprek met chef en hr en testen in Brussel die niet veel voorstellen (psycho: kies uit warm of koud of..., technisch: kabel met gewicht, waar hangt het zwaartepunt,...). Ook moet je nog een foto laten nemen van uw longen heeft hij gezegd.
Je kan ploegleider worden als er plaats is en dit kan reeds na 5 jaar, 20 jaar is belachelijk overdreven.

De job zelf is repetitief en vrij saai (scherm kijken en af en toe pomp vervangen en wat inspecties doen) en de uren zijn voor de gemiddelde mens dodelijk. Het loon is echter zeer hoog. Kies je voor levenskwaliteit blijf er dan weg.

Ps : Jij overdrijft serieus over uw job wat wel te begrijpen is natuurlijk :D

DBK
8 juni 2011, 20:25
Mja, voor jou ga ik zelfs geen moeite doen :) De meeste mensen kennen hier jouw reputatie wel. Ik weet best wel hoe het bedrijf in elkaar zit waar ik werk en ik weet welke .ppt ik in mijn mailbox krijg ivm de sollicitaties, 1 op 3 door de sollicitatieprocedure, was het maar. 1200 sollicitaties maar we vinden toch niet voldoende volk, wat een monsterfabriek moet ik werken. Na 5 jaar ploegleider, als je na 5 jaar van hulpoperator naar operator ga ben je héél snel. Sneller is gewoon niet verantwoord en jij beweert dat er mensen zijn die in in 5 jaar tijd 3 keer promoveren. Tja... Ik ben blij voor jou dat je denkt dat je weet hoe het er aan toe gaat bij ons. Uw omschrijving over de functie is trouwens lachwekkend. Wij zijn productie, wij vervangen geen pompen... En wat naar een scherm kijken, was het maar zo simpel, dan kon men toch mensen zonder diploma daar voor zetten, kijken kan iedereen hé. Over mijn levenskwaliteit heb ik niet te klagen, ik ben fysiek in topvorm, ik heb een uitgebreid sociaal leven en heb het financieel ook goed.
Vanaf nu ga ik op NIETS meer ingaan van jou. Dus je moet ook geen antwoord meer op dit geven. Jij bent de troll van werk- en studie, ik niet. Ignorelisted.

Berttt
9 juni 2011, 11:23
Ik weet heel goed waarover ik spreek. Startloon bij Total als opertor is een kleine 60K bruto op jaarbasis. Geen MC's maar wel goedkoop eten aan een dikke euro. Verder nog een uitgebreid verzekeringspakket voor de hele familie. De eerste 5 jaar ben je arbeider en als je aan je 60K wil geraken zal je 3 op 4 weekends moeten werken. Na 5 jaar ben je bediende en dan kan je al eens in het weekend verlof nemen zonder loonverlies. Nog meer informatie nodig zodat ik kan bewijzen dat ik weet waarover ik spreek? En ja ze vinden geen technische bachelors omdat er nu eenmaal zeer weinig zijn en ze moeten wel met A2 werken. Er werken duizenden mensen in de chemie, hoeveel bachelors in een technische richting studeren er ieder jaar af? En aangezien er een serieus aantal binnen x jaren op pensioen gaat in deze sector zou het mij niet verbazen dat ze zelfs ongeschoolden gaan moeten aanwerven voor operatorfuncties.

boostah
9 juni 2011, 21:47
Mja, voor jou ga ik zelfs geen moeite doen :) De meeste mensen kennen hier jouw reputatie wel. Ik weet best wel hoe het bedrijf in elkaar zit waar ik werk en ik weet welke .ppt ik in mijn mailbox krijg ivm de sollicitaties, 1 op 3 door de sollicitatieprocedure, was het maar. 1200 sollicitaties maar we vinden toch niet voldoende volk, wat een monsterfabriek moet ik werken. Na 5 jaar ploegleider, als je na 5 jaar van hulpoperator naar operator ga ben je héél snel. Sneller is gewoon niet verantwoord en jij beweert dat er mensen zijn die in in 5 jaar tijd 3 keer promoveren. Tja... Ik ben blij voor jou dat je denkt dat je weet hoe het er aan toe gaat bij ons. Uw omschrijving over de functie is trouwens lachwekkend. Wij zijn productie, wij vervangen geen pompen... En wat naar een scherm kijken, was het maar zo simpel, dan kon men toch mensen zonder diploma daar voor zetten, kijken kan iedereen hé. Over mijn levenskwaliteit heb ik niet te klagen, ik ben fysiek in topvorm, ik heb een uitgebreid sociaal leven en heb het financieel ook goed.
Vanaf nu ga ik op NIETS meer ingaan van jou. Dus je moet ook geen antwoord meer op dit geven. Jij bent de troll van werk- en studie, ik niet. Ignorelisted.

Da niemand weet wa de functie inhoud is al meerdere keren langsgekomen (door u zelfs dacht ik). Toch doede gene uitleg wa het dan wel juist inhoud.

Dus graag een uitleg (kzou et graag willen weten)?

DBK
9 juni 2011, 23:20
Da niemand weet wa de functie inhoud is al meerdere keren langsgekomen (door u zelfs dacht ik). Toch doede gene uitleg wa het dan wel juist inhoud.

Dus graag een uitleg (kzou et graag willen weten)?Ik zal mijn best doen, het zal een impressie geven van de job maar je moet weten dat je véél verschil hebt tussen de eenheden waar je staat en gewoon wat er die dag mis is, stuk is, waar extra aandacht vereist is.
Ik zal beginnen met de functie waar iedereen begint, hulpoperator. Dat is een functie waar iedereen in shift in begint, ongeacht diploma of ervaring. Bedoeling is dat tegenwoordig iedereen na ten vroegste 5 jaar uit deze functie uitgroeit, ideaal is 7 à 8 jaar deze functie doen dat je véél praktische ervaring op doet en wat meemaakt ( turn arounds, noodsituaties, etc. ).

Dus, wat houdt dat in! Wat je sowieso altijd doet is een wandelingske over de eenheid, standaard controle ronde. Controle van de ovens, pompen, compressoren, injectie's, afscheiders, kleine testjes doen op de producten, temperaturen, drukken, amperages, trillingen nakijken. Om het op een stomme manier te zeggen: alle zintuigen gebruiken. Het minste dat er niet klopt voel je dat gewoon, soms kun je niet direct zeggen wat er scheelt, best een raar gevoel. In een ideale wereld stopt het daar, maar er gaat regelmatig iets stuk.

Dus vroege shift, half 8, contractors beginnen binnen te stromen, allemaal vol energie om te werken natuurlijk. Wij helpen die mensen voort. Als je pech hebt staan er sommige dagen 60 vergunningen in het systeem, natuurlijk komen die mensen niet allemaal tegelijk aan maar toch... Je moet met die contractor eerst alles overlopen van risico's en duidelijk even het werk overlopen, kwestie van te zien dat die persoon echt wel begrijpt wat hij komt doen want soms sta je versteld van "specialisten". Bij bepaalde werken heb je meerdere contractors, bv. wegnemen van een valve, instrumenteel moet die afgekoppeld worden, die moet door een mechanische contractor worden uitgebouwd, riggers en kraanmannen nemen ze weg... Dit alles met een zuigwagen st,by. Voor bepaalde zaken heb je maar een beperkt window waarin het moet uitgevoerd worden. Steeds veilig en milieubewust.

Tijdens de late shift zijn vaak deze werken nog bezig, dus kijkje gaan nemen, eventueel wat uitleg gaan vragen of opmerkingen geven. Bij sommige werkzaamheden moeten wij constant standby staan, dit zijn werken met een hoog risico of waarbij wij valven moeten manipuleren. Contractors mogen niet aan valven komen. Tegen de avond komen vaak de vragen van de personen die de werken plannen. Deze mensen kennen niet van process dus wij geven de nodige uitleg over hoe wij zien dat de werken moeten gebeuren. Vragen à la "Hoe kritisch is dit", "Welke druk, temperatuur", "Staat daar nen bypass over", "Welke operationele veiligheden werken op die meting in". Soms fluiten wij ze ook terug als ze iets willen doen waar wij geen goed gevoel bij hebben. Onderhoud en process, niet altijd een gelukkig huwelijk :p

Met de nacht zijn er vaak nog uitgebreidere controles, bijvoorbeeld in de elektrische onderstations een hele lijst afwerken en testen. Op zo'n momenten ben ik blij dat ik EM heb gedaan en geen Chemie. Ook grote machines worden grondiger gecontroleerd. Verder met de nacht worden de werken voorbereid die zo s'ochtends komen doen. Toestellen elektrisch gaan uitschakelen ( en héél de procedure die erbij komt kijken ), inblokken, leegmaken, spoelen met gasolie, leegmaken, leegdrukken met N2... Toestelafhankelijk moeten er nog zaken met gebeuren. Soms loopt het niet zoals het hoort, geraakt iets niet drukloos, laten valven door,... Dan zoeken we naar een andere oplossing of manier van werken, vaak leuke dingen waar je met een paar man eens over samen zit en ervaringen en suggesties deelt. Soms komen er creatieve dingen uit.

Dit zijn allemaal zaken in normale run, regelmatig wordt er een deel gestopt, dan komt de kennis en training pas echt van pas. Dat zijn de dagen die ik het leukst vind, dagen waarbij je geen seconden niets te doen hebt. Elke valve, hoe klein dan ook, moet je weten staan. Als je 5 of 6 functies doet kan dat natuurlijk best moeilijk worden. Op de eenheid waar ik het meeste op sta spreken we over 250 regelvalven, 100 exchangers, 60 pompen, 3 ovens, 10 torens, 6 reactoren, 60 drums, 120 skids... Alles met zijn eigen functie, eigenaardigheden, geschiedenis,...

Wat ik ook één van de zaken vind waarbij toch iets van intellect vandoen is is het starten van grote toestellen. Dan spreek ik over compressoren van 4800kW, jij bent ook technisch geschoold dus ik moet niet uitleggen hoe een gigantisch vermogen dat dat is. Vanzelfsprekend is dat niet zomaar op de startknop duwen. De eerste keren dat je dat alleen doet ( wat meestal niet gebeurt, collega's zijn hulpvaardig ) dan ga je alles 3 dubbel checken. Zo'n machines hebben een grote lijst van startvoorwaarden :)
Of een turbine aangedreven compressor die 40 ton 70 bar stoom gebruikt per uur. Ook iets zeer delicaat, stoom is zoals je wel zult weten iets tricky.

Het komt er eigenlijk op neer dat je veel variëteit heb. Zowat alle vakken van EM komen terug, pompen, compressoren, meettechnieken, meet en regel, automatisatie, chemie, elektriciteit en het allerbelangrijkste: fysica aka gezond verstand.

Nu heb ik eventjes genoeg getyped ook al heb ik het gevoel dat ik nog maar een gedeelte van de functie heb beschreven. Ik heb niets van speciallekes ofzo uitgelegd of over verschillende soorten veiligheidssystemen of over noodsituaties. Als ik zin heb vertel ik morgen iets over de operator functies die mijn inziens véél leuker zijn, uitdagender en meer inzicht vereisen.

xxxracexxx
10 juni 2011, 03:46
Ik zal mijn best doen, het zal een impressie geven van de job maar je moet weten dat je véél verschil hebt tussen de eenheden waar je staat en gewoon wat er die dag mis is, stuk is, waar extra aandacht vereist is.
Ik zal beginnen met de functie waar iedereen begint, hulpoperator. Dat is een functie waar iedereen in shift in begint, ongeacht diploma of ervaring. Bedoeling is dat tegenwoordig iedereen na ten vroegste 5 jaar uit deze functie uitgroeit, ideaal is 7 à 8 jaar deze functie doen dat je véél praktische ervaring op doet en wat meemaakt ( turn arounds, noodsituaties, etc. ).

Dus, wat houdt dat in! Wat je sowieso altijd doet is een wandelingske over de eenheid, standaard controle ronde. Controle van de ovens, pompen, compressoren, injectie's, afscheiders, kleine testjes doen op de producten, temperaturen, drukken, amperages, trillingen nakijken. Om het op een stomme manier te zeggen: alle zintuigen gebruiken. Het minste dat er niet klopt voel je dat gewoon, soms kun je niet direct zeggen wat er scheelt, best een raar gevoel. In een ideale wereld stopt het daar, maar er gaat regelmatig iets stuk.

Dus vroege shift, half 8, contractors beginnen binnen te stromen, allemaal vol energie om te werken natuurlijk. Wij helpen die mensen voort. Als je pech hebt staan er sommige dagen 60 vergunningen in het systeem, natuurlijk komen die mensen niet allemaal tegelijk aan maar toch... Je moet met die contractor eerst alles overlopen van risico's en duidelijk even het werk overlopen, kwestie van te zien dat die persoon echt wel begrijpt wat hij komt doen want soms sta je versteld van "specialisten". Bij bepaalde werken heb je meerdere contractors, bv. wegnemen van een valve, instrumenteel moet die afgekoppeld worden, die moet door een mechanische contractor worden uitgebouwd, riggers en kraanmannen nemen ze weg... Dit alles met een zuigwagen st,by. Voor bepaalde zaken heb je maar een beperkt window waarin het moet uitgevoerd worden. Steeds veilig en milieubewust.

Tijdens de late shift zijn vaak deze werken nog bezig, dus kijkje gaan nemen, eventueel wat uitleg gaan vragen of opmerkingen geven. Bij sommige werkzaamheden moeten wij constant standby staan, dit zijn werken met een hoog risico of waarbij wij valven moeten manipuleren. Contractors mogen niet aan valven komen. Tegen de avond komen vaak de vragen van de personen die de werken plannen. Deze mensen kennen niet van process dus wij geven de nodige uitleg over hoe wij zien dat de werken moeten gebeuren. Vragen à la "Hoe kritisch is dit", "Welke druk, temperatuur", "Staat daar nen bypass over", "Welke operationele veiligheden werken op die meting in". Soms fluiten wij ze ook terug als ze iets willen doen waar wij geen goed gevoel bij hebben. Onderhoud en process, niet altijd een gelukkig huwelijk :p

Met de nacht zijn er vaak nog uitgebreidere controles, bijvoorbeeld in de elektrische onderstations een hele lijst afwerken en testen. Op zo'n momenten ben ik blij dat ik EM heb gedaan en geen Chemie. Ook grote machines worden grondiger gecontroleerd. Verder met de nacht worden de werken voorbereid die zo s'ochtends komen doen. Toestellen elektrisch gaan uitschakelen ( en héél de procedure die erbij komt kijken ), inblokken, leegmaken, spoelen met gasolie, leegmaken, leegdrukken met N2... Toestelafhankelijk moeten er nog zaken met gebeuren. Soms loopt het niet zoals het hoort, geraakt iets niet drukloos, laten valven door,... Dan zoeken we naar een andere oplossing of manier van werken, vaak leuke dingen waar je met een paar man eens over samen zit en ervaringen en suggesties deelt. Soms komen er creatieve dingen uit.

Dit zijn allemaal zaken in normale run, regelmatig wordt er een deel gestopt, dan komt de kennis en training pas echt van pas. Dat zijn de dagen die ik het leukst vind, dagen waarbij je geen seconden niets te doen hebt. Elke valve, hoe klein dan ook, moet je weten staan. Als je 5 of 6 functies doet kan dat natuurlijk best moeilijk worden. Op de eenheid waar ik het meeste op sta spreken we over 250 regelvalven, 100 exchangers, 60 pompen, 3 ovens, 10 torens, 6 reactoren, 60 drums, 120 skids... Alles met zijn eigen functie, eigenaardigheden, geschiedenis,...

Wat ik ook één van de zaken vind waarbij toch iets van intellect vandoen is is het starten van grote toestellen. Dan spreek ik over compressoren van 4800kW, jij bent ook technisch geschoold dus ik moet niet uitleggen hoe een gigantisch vermogen dat dat is. Vanzelfsprekend is dat niet zomaar op de startknop duwen. De eerste keren dat je dat alleen doet ( wat meestal niet gebeurt, collega's zijn hulpvaardig ) dan ga je alles 3 dubbel checken. Zo'n machines hebben een grote lijst van startvoorwaarden :)
Of een turbine aangedreven compressor die 40 ton 70 bar stoom gebruikt per uur. Ook iets zeer delicaat, stoom is zoals je wel zult weten iets tricky.

Het komt er eigenlijk op neer dat je veel variëteit heb. Zowat alle vakken van EM komen terug, pompen, compressoren, meettechnieken, meet en regel, automatisatie, chemie, elektriciteit en het allerbelangrijkste: fysica aka gezond verstand.

Nu heb ik eventjes genoeg getyped ook al heb ik het gevoel dat ik nog maar een gedeelte van de functie heb beschreven. Ik heb niets van speciallekes ofzo uitgelegd of over verschillende soorten veiligheidssystemen of over noodsituaties. Als ik zin heb vertel ik morgen iets over de operator functies die mijn inziens véél leuker zijn, uitdagender en meer inzicht vereisen.

Hier ziet een werkdag er ongeveer ook zo uit, enkel minder rondgangen en meer ventielen bedienen (batchbedrijf). +/- 2x per shiftweek zijn we bordman, we roteren zodat je niet constant binnen achter die schermen zit...

Hiapoe
10 juni 2011, 10:26
interessante uitleg. Vroeg me ook af wat het precies inhield.
Niet dat ik geïnteresseerd ben... is niet mijn domein (EM en Chemie heb ik geen kaas van gegeten).

Hiapoe

Makwaak
10 juni 2011, 15:13
@DBK:
Ik vraag me wel af wat ing. en ir. daar als functie hebben?
En idd een interessante uitleg :)

joske007
10 juni 2011, 16:52
Mooie samenvatting van het werk van een operator :p Had het niet beter kunnen doen.

Dus als ik het begrijp zit een hulpoperator enkel "in the field" en zit je als volwaardig operator ook achter het bord ?

En is er dan geen afwisseling eens je in de controlekamer zit/volwaardig operator bent ?

Bij ons is er ook wat afwisseling tussen binnen/buitenman zoals wij het noemen. De laatste kans niet echt eerlijk verdeeld mits er wat bordmannen te weinig zijn in onze ploeg. Zit zelf ook nog maar enkel in de buitendienst.

DBK
10 juni 2011, 17:24
Mooie samenvatting van het werk van een operator :p Had het niet beter kunnen doen.

Dus als ik het begrijp zit een hulpoperator enkel "in the field" en zit je als volwaardig operator ook achter het bord ?

En is er dan geen afwisseling eens je in de controlekamer zit/volwaardig operator bent ?

Bij ons is er ook wat afwisseling tussen binnen/buitenman zoals wij het noemen. De laatste kans niet echt eerlijk verdeeld mits er wat bordmannen te weinig zijn in onze ploeg. Zit zelf ook nog maar enkel in de buitendienst.Als je bij ons operator bent ( = bediende contract ) dan ben je binnen en buitenoperator. Binnenoperator = in de controlekamer en Buitenoperator is in de buitenburelen. Hij is verantwoordelijk voor de 2 of 3 hulpoperatoren dat hij heeft. Hij heeft eigenlijk de eindverantwoordelijkheid als er iets misloopt.

joske007
10 juni 2011, 17:32
Op die manier, dan zit je toch snel met vrij grote ploegen heb ik de indruk ?

En wat zit er dan voor de rest nog in een ploeg bij jullie ? Een ploegleider en nog enkele die de productie leiden ? Of enkel een ploegleider, binnen/buitenoperatoren en hulpoperatoren ?

Of zijn dat ook installatieafhankelijke zaken ?

DBK
10 juni 2011, 17:35
@DBK:
Ik vraag me wel af wat ing. en ir. daar als functie hebben?
En idd een interessante uitleg :)Beetje afhankelijk welke afstudeerrichtingen. EM komen vaak in coördinerende functies binnen onderhoud. Chemie of processtechnologie komen vaak in functies zoals proces engineer.
Verder doen zij vaak het onderhoud en optimalisatie van alle systemen die in de achtergrond werken, zoals de DCS systemen. Verder heb je ook nog jobs op de productieplanning wat volgens mij allemaal ir.'s zijn. Ik vergeet waarschijnlijk nog veel mogelijkheden. En zoals ik eerder al zei, ing.'s komen ook gewoon in shift terecht.
Beginnende ir.'s krijgen jobkes onder hun niveau, saaie en afstotende jobkes maar als ze zich daar doorslaan wachten wel mooie en "prestigieuze" functies.

DBK
10 juni 2011, 17:39
Op die manier, dan zit je toch snel met vrij grote ploegen heb ik de indruk ?

En wat zit er dan voor de rest nog in een ploeg bij jullie ? Een ploegleider en nog enkele die de productie leiden ? Of enkel een ploegleider, binnen/buitenoperatoren en hulpoperatoren ?

Of zijn dat ook installatieafhankelijke zaken ?Voor het stuk van het fabriek waar ik werk: 20 hulpoperatoren en 15 operatoren, 2 vervangende ploegleiders en 1 ploegleider. Qua verlofratio: 1 op 2 :)
10 hulpoperator functies en 8 operatorfuncties en 1 baasfunctie die ingevuld moeten worden. Overschot staat als extra of staat in training.

jawadde001
10 juni 2011, 19:20
@DBK

Aangezien jullie zoveel verdienen, zitten jullie ook in de hoogste belastingschaal. Is het bij jullie dan ook niet mogelijk om een bedrijfswagen te krijgen in ruil voor een stuk loon?

DBK
10 juni 2011, 19:25
@DBK

Aangezien jullie zoveel verdienen, zitten jullie ook in de hoogste belastingschaal. Is het bij jullie dan ook niet mogelijk om een bedrijfswagen te krijgen in ruil voor een stuk loon?Nee. Zou nogal een gedoe zijn denk ik, 500 of 600 shiftnegers op ons fabriekje, begin er maar eens aan. Ik dacht zelfs dat alleen hoger managment een hadden, een 10-tal mensen maar.

Michster
10 juni 2011, 19:26
Zelf bijna afgestudeerd als procesoperator(secundair). Een kameraad van mij is al 1,5 jaar aan het werk bij Sumitomo Bakelite Europe in Genk. Hij verdient 2300 netto.

joske007
10 juni 2011, 19:55
Afstuderen als procesoperator op secundair niveau, hoe doe ge dat ?

Truman'
10 juni 2011, 20:06
Gegroet

Zelf werk ik bij basf in Antwerpen, maar mijn collega's en mezelf vroegen ons daarstraks eigenlijk af wat de lonen zoal zijn bij de rest ..

Ikzelf verdien nu als nieuweling een 3650 bruto, dit komt neer op ongeveer 2100 netto. Wel even vermelden dat het bij ons niets uitmaakt hoelang of welke shift we verlof nemen. Elke maand staat er geld op onze rekening, ook al zijn we een maand thuis. En even voor de duidelijkheid, ik werk wel degelijk in shiften ;)

Werk is uiteraard meer als loon, maar de rest laat ik even buiten beschouwing.

Ons lijn stijgt ook sowieso, door in categorie te stijgen en door anciënniteit, een doorsnee operator raakt zeker aan een 3000 euro netto na 10 - 15 jaar werken.

Zijn er mensen die als procesoperator bij Evonik, Bayer, Oiltanking, Total, BRC, ... noem maar op werken ? En die er niets mee inzitten om hun loon bekend te maken..
Hoeveel dagen werken voor dat bruto loon? :)

Michster
10 juni 2011, 20:09
Afstuderen als procesoperator op secundair niveau, hoe doe ge dat ?

7de jaar, chemische proces-technieken.

joske007
10 juni 2011, 20:12
7 vroeges - 2 dagen thuis - 7 nachten - 2 dagen thuis - 7 lates - 3 dagen thuis.

Ik krijg hiervoor in ruil wel 72 dagen verlof. Gezien het feit dat ik nog maar 20 ben en dus geen grote verantwoordelijkheden heb (kinderen, vrouw, ...) kan ik maar 2 minpunten opnoemen aan het shiftleven, opstaan om 20 na 4 voor de vroege en nu het tweede jaar op rij dat ik oudjaar ga moeten missen.

Het voordeel is wel dat ik in de grote vakantie 20 dagen thuis ben, en da's zeker niet mijn enigste periode van langere tijd verlof, ik kan mijn verlof grotendeels nemen wanneer ik wil, en dat is een geweldig leuk iets.

@ hierboven: Ja ok, heb ook cpt gedaan, maar echt secundair is het niet meer he :) maar maakt eigenlijk niet uit.

Wembley1993
10 juni 2011, 20:48
Zal mijn vraag nog een stellen want vorige keer geen antwoord op gekregen.

Ik studeer normaal volgend jaar af met een professionele bachelor chemie (keuzerichting procestechnologie).

Nu ik heb al vernomen dat iedereen op hetzelfde niveau start maar veronderstel toch dat er na verloop van tijd een onderscheid wordt gemaakt tussen de mensen die een 7e jaar, professionele bachelor of unif hebben gedaan? Of zie ik dit verkeerd.

Anders is het verder studeren toch gewoonweg puur tijd & geldverlies ...

Nog een vraagske ivm met de verlofdagen.
Zijn die vrij te kiezen of wordt er onderling een bepaalde regeling afgesproken?
Want ik veronderstel toch dat iedereen int weekend thuis zal willen zijn ...

Alvast bedankt voor de nuttige informatie trouwens!

Michster
10 juni 2011, 20:51

Ik studeer normaal volgend jaar af met een professionele bachelor chemie (keuzerichting procestechnologie).

Nu ik heb al vernomen dat iedereen op hetzelfde niveau start maar veronderstel toch dat er na verloop van tijd een onderscheid wordt gemaakt tussen de mensen die een 7e jaar, professionele bachelor of unif hebben gedaan? Of zie ik dit verkeerd.

Aja nog een vraagske ivm met de verlofdagen?
Zijn die vrij te kiezen of wordt er onderling een bepaalde regeling af gesproken? Want ik veronderstel toch dat iedereen int weekend thuis zal willen zijn ...

Meestal is het zo dat ge in het bedrijf nog opleidingen kunt volgen en zo in een hogere loonschaal terecht komt.

jawadde001
10 juni 2011, 20:54

Het loon is hetzelfde. Ze stellen de vacature open voor een bachelor/a2'er en als je daar wil op solliciteren met een doctoraat op zak (om eff te overdrijven), dan zal je net hetzelfde verdienen als je collega.
*Ik heb het over de chemie, geen idee of dit bij total/esso anders is.*

Een hoger diploma is uiteraard wel een pluspunt indien er een plaats vrijkomt als ploegleider. Maar eigenlijk denk ik dat dit niet bijzonder veel uitmaakt. Een A2'er met veel ervaring zal perfect kunnen meedingen naar zulke posities...

NotoriousP
10 juni 2011, 20:55
7de jaar, chemische proces-technieken.

Het is niet omdat er chemische procestechnieken in de naam van uw richting staat dat je afstudeert als procesoperator hé. In dat geval zou ik ook afstuderen als procesoperator. :s

DBK
10 juni 2011, 21:14
Het loon is hetzelfde. Ze stellen de vacature open voor een bachelor/a2'er en als je daar wil op solliciteren met een doctoraat op zak (om eff te overdrijven), dan zal je net hetzelfde verdienen als je collega.
*Ik heb het over de chemie, geen idee of dit bij total/esso anders is.*

Een hoger diploma is uiteraard wel een pluspunt indien er een plaats vrijkomt als ploegleider. Maar eigenlijk denk ik dat dit niet bijzonder veel uitmaakt. Een A2'er met veel ervaring zal perfect kunnen meedingen naar zulke posities...Klopt, die persoon met het hoge diploma zal meer kans maken om tot zo'n functie te geraken en als ze er beide geraken zal die met het hoge diploma daar sneller geraken vermits die slimmer is en dus wordt verondersteld sneller bij te leren.

DBK
10 juni 2011, 21:18
Nog een vraagske ivm met de verlofdagen.
Zijn die vrij te kiezen of wordt er onderling een bepaalde regeling afgesproken?
Want ik veronderstel toch dat iedereen int weekend thuis zal willen zijn ...

Alvast bedankt voor de nuttige informatie trouwens!Wij spreken dat onderling af. Wij mogen met ongeveer de helft verlof pakken. Er zijn natuurlijk bepaalde dagen die meer gewild zijn als andere, bijvoorbeeld vrijdag nacht ( = gewone weekdag ) en vrijdag en zaterdag met de late. Maar over het algemeen zijn daar zelden problemen bij ons in de ploeg. De dag dat er het meeste volk aanwezig is, is de zondag met de nacht :D

Michster
10 juni 2011, 21:34
Het is niet omdat er chemische procestechnieken in de naam van uw richting staat dat je afstudeert als procesoperator hé. In dat geval zou ik ook afstuderen als procesoperator. :s

Bij ons wezen ze er toch steeds op dat dit een opleiding is tot procesoperator.:p

xxxracexxx
10 juni 2011, 22:22
De dag dat er het meeste volk aanwezig is, is de zondag met de nacht :D

Voordeel van ons: geglobaliseerde shiftpremie, dus maakt ni uit welke dag/shift je verlof pakt, alles blijft gelijk + statutair arbeider (maandloon blijft gelijk, of je nu maar 2 dagen werkt die maand of 28 dagen...)

joske007
12 juni 2011, 21:36
Chemische procestechnieken is wel degelijk dé richting om makkelijk als procesoperator te beginnen. Studeer je af als procesoperator, natuurlijk niet. Maar het is wel het enigste dat ja kan gaan doen met deze richting.

Als je chemische procestechnieken heb je trouwens meestal een a2 chemie, em, of andere op zak waar je dus in principe ook perfect mee kan beginnen. Op onze school was dat toch zo.

Ik heb ook chemische procestechnieken gedaan met 1 doel, 2 maand stage te kunnen doe, mij 300% geven en mij van mijn meest slimme, leuke, leergierige kant te tonen. Wat trouwens geloond heeft want elk bedrijf waar ik gepasseerd ben wouden ze mij houden (om het even arrogant te zeggen :) Bedrijven binnen BASF bedoel ik dan.

Bij ons maakt het eigenlijk niet uit of je een a1 of een a2 hebt, dat is het leuke aan BASF, ze kiezen echt wel dé man die het best is om een functie uit te voeren of om een categorie te stijgen. Onze 3 (binnenkort 4) meestergasten zijn denk ik allemaal a2'ers. En van de ploegleiders is er 1 met een a1.

screen
19 juni 2011, 02:49
Binnenkort studeer ik af als elektricien, ik volg nu industriële elektriciteit wel in het 7de bso, zou liefst procesoperator worden maar weet niet of ik met dit diploma werk kan krijgen in deze sector. Daarom twijfel ik om em te volgen in het hoger beroepsonderwijs, daarmee zou meer kennis hebben van mechanica en een diploma graduaat. Is dit het overwegen waard?

Makwaak
19 juni 2011, 14:31
Als je toch procesoperator wil worden, waarom ga je dan geen opleiding procesoperator volgen volgend jaar?

screen
19 juni 2011, 20:25
Is er dan ergens in de regio gent waar je zo'n opleiding kan volgen of is dit in een chemie bedrijf?

dragonflo
19 juni 2011, 21:05
Je kan dit doen in Sint-niklaas (http://www.ond.vlaanderen.be/onderwijsaanbod/lijst.asp?studie=0522&hs=311&graad=&vorm=) maar je moet je op tijd inschrijven! Dit schooljaar was er plaats tekort.

bozkurt3
6 juli 2011, 19:17
ik lees hier allemaal zeer hoge lonen , wat verdient een startende burgie bij bayer, basf ,...(petro chemie ) ...
en met welk functie start 'm . Welk richting in de burgie wordt er aangeraden ? vb. werktuigkunde, chemiesche materialen,...

NotoriousP
6 juli 2011, 19:21
Leer is deftig posten jongen... en doe wat moeite, zo'n zaken kan je vinden door zelf wat op te zoeken.

bozkurt3
6 juli 2011, 19:27
Leer is deftig posten jongen... en doe wat moeite, zo'n zaken kan je vinden door zelf wat op te zoeken.

Heb zeer lang gezocht over burgie's maar heb nooit zulke lonen gezien als op dees forum.
Kan iemand me verder helpen ??

eivlys
6 juli 2011, 20:18
@ Bozkurt3
Als ik me niet vergist, heb je nog een jaar om goed na te denken over je hogere/universitaire studies.

En stel de vraag aan jezelf: ' Wat doe ik graag?' i.p.v te zoeken naar de jobs die goed verdienen. Liever iets dat je graag doet en iets minder betaald. Dan veel geld verdienen en elke dag met tegenzin gaan werken.

DBK
6 juli 2011, 20:29
En stel de vraag aan jezelf: ' Wat doe ik graag?' i.p.v te zoeken naar de jobs die goed verdienen. Liever iets dat je graag doet en iets minder betaald. Dan veel geld verdienen en elke dag met tegenzin gaan werken.What he said!

Böhse Onkel
6 juli 2011, 22:30
Aight vandaag naar den ACTA geweest voor de selectieproeven, uiteraard geslaagd, morgen verwacht ik telefoon om bij een bedrijf langs te gaan.

bozkurt3
6 juli 2011, 22:51
@ Bozkurt3
Als ik me niet vergist, heb je nog een jaar om goed na te denken over je hogere/universitaire studies.

En stel de vraag aan jezelf: ' Wat doe ik graag?' i.p.v te zoeken naar de jobs die goed verdienen. Liever iets dat je graag doet en iets minder betaald. Dan veel geld verdienen en elke dag met tegenzin gaan werken.

ik heb inderdaad nog een jaartje om na te denken maar het probleem is dat ik niets leuk of interessant vind wat met school te maken heeft. De wetenschappelijke vakken zijn gewoon de vakken die ik het minst haat. Daarom wil ik later een job dat veel verdient . Het maakt niet veel uit wat het is (zeker niets met talen ) als het maar veel verdient . :)

Gandalf1993
7 juli 2011, 17:01
ik heb inderdaad nog een jaartje om na te denken maar het probleem is dat ik niets leuk of interessant vind wat met school te maken heeft. De wetenschappelijke vakken zijn gewoon de vakken die ik het minst haat. Daarom wil ik later een job dat veel verdient . Het maakt niet veel uit wat het is (zeker niets met talen ) als het maar veel verdient . :)

niet alles is geld:ironic:

Jurgenv1
7 juli 2011, 17:37

Je bent duidelijk nog niet matuur genoeg om een volwassen beslissing te nemen in dit geval. Geld is niet alles en ik snap dat het al schoolgaande dat dit nog zeer moeilijk te snappen is, als je je werk niet graag doet zal je het niet lang volhouden, trust me. Mensen die veel verdienen hebben dat dankzij hun inzet en het graag doen van hun job, niet omgekeerd.

screen
7 juli 2011, 20:39
Zijn er zijn toevallig mensen die bij Taminco, On Semiconductor, rpc werken of mensen kennen die er werken, ik heb bij deze bedrijven gesolliciteerd maar kzou niet weten welke nu het beste voor mezelf is omdat ze allemaal wel interessant zijn.

joske007
7 juli 2011, 20:47
Taminco heb ik ook ooit nog gesolliciteerd, maar heb toen afgehaakt wegens de afstand. En naar Gent verhuizen zag ik niet echt zitten.

Het enigste wat mij aantrok aan Taminco was de verplichting om deel uit te maken van de vrijwillige brandweer. (Wat een geweldige contradictie trouwens, maar daar kwam het wel op neer aan de telefoon :p ) Altijd leuk meegenomen en een doel om wat aan de conditie te doen ^^. De twee andere bedrijven ken ik eerlijk gezegd niet.

Maar heb even op internet gezocht, en naar wat ik kan zien is dat eerste bedrijf iets dat halfgeleiders maakt en het tweede een bedrijf dat verpakkingen maakt. Dan lijkt mij een echt chemisch bedrijf als Taminco toch stukken interessanter en uitdagender ..

screen
7 juli 2011, 21:04
Die 2 andere bedrijven zijn niet in de scheikunde maar omdat dit topic ook over operatoren gaat heb ik dit er maar bijgezet. Voorlopig twijfel ik nog maar er zijn nog chemische bedrijven waar ze mijn cv hebben opgestuurd die van het interim ago. Zouden jullie mij aanraden om via een interim werk te zoeken of zou hebben beter zijn zelf mijn cv te sturen met motivatiebrief?

Silence
8 juli 2011, 19:56
Eerste loonbrief gehad van een volledige maand in chemie bedrijf

+- 3000€ Bruto -> 21xx€ Netto

& dan ben ik nog 3 dagen ziek geweest en 2 dagen verlof gepakt buiten mijn gewone 'weekends'

Maakt een dag wel goed :lol:

Kandul
8 juli 2011, 20:12
Uw netto ligt wat te hoog denk ik.

Silence
8 juli 2011, 23:28
Uw netto ligt wat te hoog denk ik.

Bruto was 3538,xx € :)

[deleted]
8 juli 2011, 23:35
[deleted]

bozkurt3
9 juli 2011, 01:52
Nu serieus, heeft er iemand zicht op de lonen van burgies in de petrochemie? Het staat erom bekend beter/best betaald te zijn, maar in concreto?

ik vroeg het me ook af

boostah
9 juli 2011, 02:29
Nu serieus, heeft er iemand zicht op de lonen van burgies in de petrochemie? Het staat erom bekend beter/best betaald te zijn, maar in concreto?

hebben meestal enkel dagdienst jobs dus da ga ni zo gigantisch zijn. Als industrieel had je als maintenance engineer (ploegbaar eigenlijk) 2950 bruto bij Fina olefins, BASF was dacht ek 2800. Dus kzou zeggen dat 3500 haalbaar kan zijn voor een ir.

JohnIK
9 juli 2011, 03:55
Kandidaat stellen kan hij altijd maar binnen geraken nooit.

Heb 2 jaar bachelor chemie gestudeerd maar moet stoppen met studies want men kleine gezinnetje wordt groter. :crazy::woohoo:
Men vraag is of heb ik dan wel kansen om binnen in het bedrijf te geraken of moet een extra opleiding volgen? Is een opleiding bij SIRA noodzakelijk of kan ik zo solliciteren want na 2 jaar heb al veel theorie gezien (zowel chemie als chemische technologie).
Bedankt voor de reactie(s)!;)

KnackyBall
9 juli 2011, 12:08
Bruto was 3538,xx € :)

Wat houdt je job voornamelijk in als ik vragen mag? Ik zou het wel zien zitten om als heftruckchauffeur in de chemie te werken.
En chemie, is dit een ongezonde werkomgeving of is dit verleden tijd?

Alvast bedankt!

xxxracexxx
10 juli 2011, 10:51
Wat houdt je job voornamelijk in als ik vragen mag? Ik zou het wel zien zitten om als heftruckchauffeur in de chemie te werken.

Alvast bedankt!

Heftruckchauffeur bij verlading is bij ons op BASF beetje minder van loon dan een operator (mogen max in AA loonschaal komen terwijl operator naar C kan gaan).
Ongezond is het niet, zijn genoeg veiligheidsprocedures en als je die volgt is alles veilig. Alles hangt van je eigen af!

xxxracexxx
10 juli 2011, 10:59

Hangt er vanaf wat je wilt doen als burgie hé. Sta je mee in shiften als operator verdien je hetzelfde als de rest, diploma maakt niets uit.
Sta je in dagdienst en heb je een andere functie zal je wel minder verdienen dan de bedragen die je hier overal hoort hoor, in dagdienst heb je geen +/- 40% shiftvergoeding.

Hier de loontabellen van BASF van iemand in dagdienst, voor shift enkel shiftpremie bijrekenen van +/- 40%.
http://www.abvv-basf.be/lonen/Loontabellen%201%20maart%202011.doc

FrownedUpon
10 juli 2011, 15:25
Hangt er vanaf wat je wilt doen als burgie hé. Sta je mee in shiften als operator verdien je hetzelfde als de rest, diploma maakt niets uit.
Sta je in dagdienst en heb je een andere functie zal je wel minder verdienen dan de bedragen die je hier overal hoort hoor, in dagdienst heb je geen +/- 40% shiftvergoeding.

Hier de loontabellen van BASF van iemand in dagdienst, voor shift enkel shiftpremie bijrekenen van +/- 40%.

is die eerste kolom de anncieniteit?

If so, dan ligt loon stijging over 30 jaar toch zeer laag niet? (al is het wel een zeer goed start loon natuurlijk).

Silence
10 juli 2011, 17:02

Alvast bedankt!

Eigenlijk sta ik nog helemaal onderaan in het bedrijf :) Sta nog op de 'makkelijkste' afdeling

Bij ons maken ze polyesters en rubbers etc..
Deze worden gemaakt in reactoren en worden dan doorgestuurd naar een soort band waar dit vloeibaar product (rubber/hars) dan wordt afgekoeld en naar een vaste vorm gaat.

Deze vaste vorm gaat op het einde van de band dan naar een silo en die silo moet ik dan ook aftappen in zakjes of grote big bags

De taak is eigenlijk dat aftappen, deze 2 banden in het oog houden dat er geen ophopingen zijn of defecten, indien een klein defect het zelf oplossen en anders een mechanieker erbij halen..
& om het uurtje eens een controle ronde lopen en alle gegevens opschrijven, bandsnelheid, temperatuur van het koelwater, temperatuur van het product in de ketel, temperatuur van het product op het einde van de band, soms eens wat onderdelen vervangen

Heftruckchauffeurs werken bij ons enkel in dagpost, tijdens middagpost en nachtpost zijn we zelf heftruckchauffeur en moet je ook je palletten naar het magazijn rijden.

Na verloop van tijd (6maand - 1jaar) kan je dan doorgroeien tot keteloperator

Qua gezondheid kan het niet veel kwaad denk k, vroeger werkte men wel met kankerverwekkende stoffen maar momenteel niet meer

Soms kan het gevaarlijk zijn, waar ik sta vooral risico op brandwonden (producten zitten tussen de 100-200°C en het leidingwerk dus ook) maar als je alle veiligheidsvoorschriften, procedures volgt, je veiligheidskledij draagt en zelf ook voorzichtig bent is het risico klein..

Muscleduck
10 juli 2011, 17:47

40% shiftpremie? :eek::eek::eek: Ik krijg in vroege en late ongeveer 6% extra en in de nacht iets van 23%.
Hoeveel verdient een operator A2 niveau daar dan? 19 euro basis en 40% er nog eens bij?

xxxracexxx
10 juli 2011, 17:54
40% shiftpremie? :eek::eek::eek: Ik krijg in vroege en late ongeveer 6% extra en in de nacht iets van 23%.

Juist gezien op m'n loonbrief hoeveel exact: geglobaliseerde shiftpremie = 39,32% ;)
Voordeel van het geglobaliseerde is als je nu verlof neemt met de nacht of met een vroege (week of weekend) maakt totaal niet uit op je loon, blijft steeds hetzelfde...

xxxracexxx
10 juli 2011, 17:59

If so, dan ligt loon stijging over 30 jaar toch zeer laag niet? (al is het wel een zeer goed start loon natuurlijk).

Men gaat ervan uit dat je na 30jaar zeker een C categorie bent, dus scheelt je loon 1300€ met je eerste werkjaren :D
Daarbij reken je 39,32% shiftpremie, dus heb je een loon van +/- 5185€ bruto...

Kandul
10 juli 2011, 17:59
Je zit dan tegen de €4500 bruto of niet?

xxxracexxx
10 juli 2011, 18:03
Je zit dan tegen de €4500 bruto of niet?

Ik zit nu in categorie B met 6j ancienniteit = (volgens loonbrief) 3894,45€ en schiet +/- 2200€ van over (gaan nog wel enkele euro's af van bedrijfsrestaurant, solidariteitsfonds ed.)

Muscleduck
10 juli 2011, 18:04
Juist gezien op m'n loonbrief hoeveel exact: geglobaliseerde shiftpremie = 39,32% ;)
Voordeel van het geglobaliseerde is als je nu verlof neemt met de nacht of met een vroege (week of weekend) maakt totaal niet uit op je loon, blijft steeds hetzelfde...

Wow... dus uw ploegpremie is 39.32%, gelijk of je in de nacht of in de vroege/late zit? En is dat dan idd op die 19 euro? Da's wel een serieus loon :o

xxxracexxx
10 juli 2011, 18:38
Hoeveel verdient een operator A2 niveau daar dan? 19 euro basis en 40% er nog eens bij?

Diploma heeft geen invloed op je loon, dus ikzelfs als A2 electro-mechanica verdien evenveel als een A1 chemie als we beiden operator zijn.

Muscleduck
10 juli 2011, 19:59
Amai, indrukwekkend loon! Wat doen ze daar eigenlijk? Of wat doe jij daar :p

xxxracexxx
10 juli 2011, 20:17
Amai, indrukwekkend loon! Wat doen ze daar eigenlijk? Of wat doe jij daar :p

DBK heeft het paar pagina's hiervoor perfect verwoord wat een procesoperator doet (de job is ongeveer gelijk op BASF, Evonik, Monsanto, ...):

Ik zal mijn best doen, het zal een impressie geven van de job maar je moet weten dat je véél verschil hebt tussen de eenheden waar je staat en gewoon wat er die dag mis is, stuk is, waar extra aandacht vereist is.

Tijdens de late shift zijn vaak deze werken nog bezig, dus kijkje gaan nemen, eventueel wat uitleg gaan vragen of opmerkingen geven. Bij sommige werkzaamheden moeten wij constant standby staan, dit zijn werken met een hoog risico of waarbij wij valven moeten manipuleren. Contractors mogen niet aan valven komen. Tegen de avond komen vaak de vragen van de personen die de werken plannen. Deze mensen kennen niet van process dus wij geven de nodige uitleg over hoe wij zien dat de werken moeten gebeuren. Vragen à la "Hoe kritisch is dit", "Welke druk, temperatuur", "Staat daar nen bypass over", "Welke operationele veiligheden werken op die meting in". Soms fluiten wij ze ook terug als ze iets willen doen waar wij geen goed gevoel bij hebben. Onderhoud en process, niet altijd een gelukkig huwelijk

Wat ik ook één van de zaken vind waarbij toch iets van intellect vandoen is is het starten van grote toestellen. Dan spreek ik over compressoren van 4800kW, jij bent ook technisch geschoold dus ik moet niet uitleggen hoe een gigantisch vermogen dat dat is. Vanzelfsprekend is dat niet zomaar op de startknop duwen. De eerste keren dat je dat alleen doet ( wat meestal niet gebeurt, collega's zijn hulpvaardig ) dan ga je alles 3 dubbel checken. Zo'n machines hebben een grote lijst van startvoorwaarden

Gandalf1993
10 juli 2011, 23:16

Wat wordt er bedoeld met die letters? En waartoe behoort een burgerlijk ing?

xxxracexxx
10 juli 2011, 23:27
Wat wordt er bedoeld met die letters? En waartoe behoort een burgerlijk ing?
Studies maken geen verschil als je Procesoperator bent of als je ploegleider wil worden. Als je meestergast of in de bedrijfsleiding wil ben je meestal wel burgie in de chemie ofzo...

Normale Procesoperator = arbeider A cat. tot C cat. meestal
Assistent ploegleider of ploegleider = bediende zal ongeveer een E cat. zijn en stijgende na vele jaren.
Meestergast = bediende G cat. of H cat.
Bedrijfsleiding = kader buiten categorie :p

Gray
11 juli 2011, 06:34
Diploma heeft geen invloed op je loon, dus ikzelfs als A2 electro-mechanica verdien evenveel als een A1 chemie als we beiden operator zijn.

Mja, ik ben een A1 electro-mechanica met bijna evenveel ancieniteit en heb amper 2200 (zonder shift wat ongeveer 25% van het bruto loon is.)

Gentei
11 juli 2011, 09:20
Was een paar weken geleden uitgenodigd via SIRA voor testen en een gesprek.

bleek alleen een wiskunde test te zijn van 2de & 3de graad, anyway had dus 65% gescoord Bayer hanteerde een minimum van 70% wat wel jammer was....juist er niet door.
Had mij ook niet echt veel voorbereid op wiskunde omdat ik dacht dat het algemeen was en niet alleen wiskunde.

Maar ja, ik zou echt deze job willen doen dus ga ik verder zoeken, hopelijk krijg ik nog een kans ergens zodat ik deze keer mij is deftig kan voorbereiden.

xxxracexxx
11 juli 2011, 12:55
Ander bedrijf eens proberen. Was er bij BASF de eerste keer ook niet door. Dan bij Evonik geprobeerd en de standaarden zijn/waren daar lager. Na een jaartje daar gewerkt te hebben + de verplichte ACTA lessen gedaan te hebben zonder problemen bij BASF kunnen starten omdat ik zogezegd dan "ervaring" had als procesoperator...

joske007
11 juli 2011, 23:13
xxxracexxx, welke plant op BASF zit gij ?

Binnenkort weer cao onderhandeling, hopelijk krijgen we onze 4% opslag !

xxxracexxx
11 juli 2011, 23:19

Sta op F300, Polyetherolen...

B-ke
12 juli 2011, 19:36

Da geloofde toch zelf niet :ironic:
Als ze al iets opslag gaan geven mogen we happy zijn :niceone:

screen
15 juli 2011, 10:59
Iemand die solutia kent, ik moet er in de namiddag testing en klein gesprek doen, ze zoeken vooral gemotiveerde mensen die niet voor het geld kiezen en omdat er vergrijzing ontstaat bij de processoperatoren zou ik er sneller kunnen doorgroeien.

pokercrashh
21 juli 2011, 23:40
@screen: heb je al een testing en klein gesprek gehouden?
Ik ga me ook inschrijven om bij Solutia te gaan werken.

Rider
22 juli 2011, 13:05
Iemand die solutia kent, ik moet er in de namiddag testing en klein gesprek doen, ze zoeken vooral gemotiveerde mensen die niet voor het geld kiezen en omdat er vergrijzing ontstaat bij de processoperatoren zou ik er sneller kunnen doorgroeien.

Ik werk al een paar jaar bij solutia als onderhoudstechnieker E&I ;)

Voor operators is het standaard 4 ploegen operator werk. Halfautomatische / automatische installaties. Operators worden naar kennis & kunde ingezet op een hele resem van posten gaande van verpakken, vervoeren met heftruck tot procescontrole in controlekamer & kwaliteitsinspectie.

screen
22 juli 2011, 19:58
@screen: heb je al een testing en klein gesprek gehouden?
Ik ga me ook inschrijven om bij Solutia te gaan werken.

ja heb er al gesprek gehad maar voor die testing ben ik er niet door maandag eens bellen want ik wil eens weten waar ik onvoldoende voor had..

screen
22 juli 2011, 19:59
Ik werk al een paar jaar bij solutia als onderhoudstechnieker E&I ;)

Voor operators is het standaard 4 ploegen operator werk. Halfautomatische / automatische installaties. Operators worden naar kennis & kunde ingezet op een hele resem van posten gaande van verpakken, vervoeren met heftruck tot procescontrole in controlekamer & kwaliteitsinspectie.

wat bedoel je met E&I?

Rider
22 juli 2011, 20:22
wat bedoel je met E&I?

elektriciteit & instrumentatie.

Al waar ne kabel aan hangt of een batterij in zit maw.

pokercrashh
23 juli 2011, 14:34
Wat houdt die testing allemaal in?

pokercrashh
23 juli 2011, 14:35
ja heb er al gesprek gehad maar voor die testing ben ik er niet door maandag eens bellen want ik wil eens weten waar ik onvoldoende voor had..

Wat houden die testen allemaal in?

screen
23 juli 2011, 16:17
Wat houden die testen allemaal in?

Er zijn 7 delen, het eerste deel is simpel gewoon zeggen wat je beste eigenschap is van 5 woorden zoals beleefdheid daarna 2de deel slechtste eigenschap, het 3de deel is operator test, 4de deel is figuren vergelijken enz word steeds moeilijker je zit ook altijd met bepaalde tijd, 5de deel is technisch test bv. weten waar de kracht (midden, aan rand van stok..) zit als je met stok gooit enz, 6de deel is dan wiskunde test ( hoofdrekenen), 7de deel ook wiskunde met procent rekenen zoals 36% van 250..

Toontje
18 augustus 2011, 22:41
Ik heb een A2 Mechanica en ben nu ongeveer 7 jaar werkzaam in de glasindustrie als CNC-machine-operator. Ik ben een beetje uitgekeken op deze job en zo'n job als bv. processoperator bij Evonik zegt me wel iets. De vraag is echter of ik ook maar enigszins kans maak om hier te kunnen beginnen werken? En wat zijn zoal de selectieprocedures hierbij?

xxxracexxx
20 augustus 2011, 09:56
Voorwat zou je geen kans maken? Was simpele mechanieker en kon er beginnen.
Proeven zijn standaard; dus psychologische testen op pc, algemene kennis (draairichtingen van tandwielen ed), beetje algemene technisch inzicht. Als dat goed is mag je op gesprek en na een positief gesprek is er een medische proef.

Gentei
20 augustus 2011, 13:57
Voorwat zou je geen kans maken? Was simpele mechanieker en kon er beginnen.
Proeven zijn standaard; dus psychologische testen op pc, algemene kennis (draairichtingen van tandwielen ed), beetje algemene technisch inzicht. Als dat goed is mag je op gesprek en na een positief gesprek is er een medische proef.

Zijn er geen wiskunde proeven ?

pivo1914
21 augustus 2011, 01:15
Dit in natuurlijk 1 van de nadelen... zaterdag en zondag nacht internetten op het werk terwijl u vrienden zich aan het bezatten zijn in't cafe.....

Gr

joske007
21 augustus 2011, 13:49
Da geloofde toch zelf niet :ironic:
Als ze al iets opslag gaan geven mogen we happy zijn :niceone:

Bwa, Evonik heeft hun 4% gekregen, dus we mogen dromen hé :)

PineMangoes
21 augustus 2011, 15:31
DBK heeft het paar pagina's hiervoor perfect verwoord wat een procesoperator doet (de job is ongeveer gelijk op BASF, Evonik, Monsanto, ...):

Ok je werkt in ploegen maar dat is echt simpel werk voor het loon dat je krijgt...

xxxracexxx
23 augustus 2011, 11:37
Simpel...
De eerste jaren zijn studeren zodat je weet waar elke leiding loopt en waarom, elk ventiel kennen ed.
Sommige bedrijven 'ken' je zogoed als alles op 1 a 2 jaar, maar zijn sommigen waar het bijna 10 jaar duurt.

Op zich is het idd niet het moeilijkste werk en als er calamiteiten zijn is er steeds de ploegleider... Maar je moet wel steeds in je hoofd houden dat 1 fout dat je maakt soms ernstige gevolgen kan hebben voor het proces/milieu/ploegmakkers.

*** Python ***
4 september 2011, 23:34
Hoe zit het eigenlijk met jullie belastingen? Stel dat je op het einde van de rit meer dan 2k moet ophoesten, dan is dit al een flink stuk van jullie hoger loon. Of trekken jullie ook terug?

xxxracexxx
5 september 2011, 08:53
Belastingen zijn steeds een serieuze sloef. Heb nooit echt de volle pot moeten betalen omdat ik direct een appartement gekocht had dat ik wat kon aftrekken en nadien de vriendin mee ten laste + kleine.
Maar maastal wanneer de belastingen kwamen was het ook vakantiegeld, dus voelde je het nooit hard :D (pakt belastingen +/- 2000€, vakantiegeld +/- 4500€).

crossfader
15 september 2011, 05:41
Beste, ik ben dit jaar begonnen aan een verkorte(1jaar) opleiding "Chemische processtechnieken" in avondonderwijs.
Van vooropleiding ben ik Electricien BSO.

Zijn er nog mensen hier die deze opleiding gedaan hebben. En wie van jullie is hiermee op Exxon Mobil, Total, BASF... binnen geraakt?

Mvg

Böhse Onkel
15 september 2011, 18:27
Ik ben juist gestart met een jaar deeltijds werken/leren, en mag binnekort een maand stage lopen bij Total. (afwisselend theorie/stage maandelijks)

Ik ben benieuwd, stage op bedrijf telt wel veel meer mee dan theorie (al sjans)

joske007
15 september 2011, 21:41
Beste, ik ben dit jaar begonnen aan een verkorte(1jaar) opleiding "Chemische processtechnieken" in avondonderwijs.
Van vooropleiding ben ik Electricien BSO.

Zijn er nog mensen hier die deze opleiding gedaan hebben. En wie van jullie is hiermee op Exxon Mobil, Total, BASF... binnen geraakt?

Mvg

Tuurlijk, als je er door bent heb je zowat de beste vooropleiding die je kan hebben om als operator te beginnen.

En als er iets van stage bijzit ofzo, doe daar gewoon superhard uw best. Vragen stellen is zowat het belangrijkste onderdeel, waarom die druk, waarom dat ventiel zo, waarom dit, waarom dat. Dat combineren met sociaal overkomen (zijn) en erdoor zijn op uw theorie en je bent binnen ...

Böhse Onkel
16 september 2011, 20:45
Den eerste zin bij Total was, het eerste jaar gaat ge nog NIKS mogen doen.
Enkel kijken en vragen stellen, idd goed opletten en sociaal overkomen.

Als ge op uw stage goede punten hebt, zijt ge al zo goed als binnen, dat is tenslotte uw toekomstige werkplek.

Theorie is natuurlijk ook belangrijk, maar naart schijnt waren er vorig jaar mensen met enkel rode cijfers en goede stage, er ook door.

Bij mij zal't ook wel meer van't laatste zijn, ben is benieuwd hoe het er op den Total aan toe gaat.

solix
17 april 2014, 19:00
Bumpke,

Heeft er iemand een idee wat een startende proces operator verdiend bij Umicore?
Ik dacht dat deze vallen onder de sector non-ferro metalen.

Benosa
22 mei 2014, 15:18
Dit topic even opfrissen...
Ik kan beginnen met de testen voor op Solutia te werken als operator.
Maar ik heb "schrik" van die testen, gwn omdat ik niet weet wat te verwachten...

Na die testen, moet ik op gesprek gaan bij het bedrijf en als dat goed is, nog een 2e gesprek... Waarom zijn al die gesprekken? Waarover gaat dat dan allemaal?

Hopelijk zijn hier mensen die me kunnen helpen (en geruststellen:p)

ludnak
22 mei 2014, 17:10
De testen bestonden ooit uit krachten (zwaartekracht, normaalkracht, ...) aanduiden in de juiste richting, wat rekenoefeningen 237-52, 47*13, ... zo van die dingen. Dan nog een operatortest waar je wat aan virtuele knoppen moet draaien. Dan persoonlijkheidstest en dergelijke.

De technische tests zijn op tijd, de persoonlijkheidstests geen idee.

Eerste gesprek is een inleidend gesprek, daarna volgt een gesprek met de baas van de HR, twee ploegbazen en je eerste HR-contact.

Vroeger toch.

Lt. ZweedVoet
22 mei 2014, 17:26
Heb juist meegedaan voor die SIRA opleiding maar de wiskunde resultaten lagen hoger, dus de kans zal klein zijn...spijtig want procesoperator leek mij nog wel wat. :sad:

Bimmer
22 mei 2014, 21:17
Maar ik heb "schrik" van die testen, gwn omdat ik niet weet wat te verwachten...

Na die testen, moet ik op gesprek gaan bij het bedrijf en als dat goed is, nog een 2e gesprek... Waarom zijn al die gesprekken? Waarover gaat dat dan allemaal?

toen ik ging solliciteren voor procesoperator (01/09/2012) was het als volgt bij mij.

eerste dag:
-technische/fysische/chemische vragen beantwoorden in een bundeltje van 4 A4 papieren dacht ik. kreeg je 2 uur voor dacht ik.
-nadien persoonlijk gesprek, waarom dit bedrijf, waarom deze functie, waarom u verhuis (werkte toen nog voor een ander bedrijf) dit persoonlijk gesprek was niet zo uitgebreid.
-daarna met u vragenlijst naar het volgend gesprek. Daar stelde ze wat vragen over u bundel en gingen ze wat dieper op in. Ik heb bijna geen enkele vraag gekregen van die bundel tijdens dat gesprek. Ik moest mijn vorige plant tekenen en wat uitleg geven, moest natuurlijk niet de producten noemen.
Dan was de dag gedaan en moest ik wachten tot ze me opbelde voor de volgende ronden

Een week nadien kreeg ik telefoon dat ik naar de volgende ronde mocht. Deze ronde vond plaats bij tempo team, dus onafhankelijk van het bedrijf en is ook een volledige dag.
-Eerst een hoop computer testen met persoonlijke vragen en van die IQ testen. Nadien nog wat technische vragen.
-nadien een vrij uitgebreid persoonlijk gesprek (denkt dat ik daar 2.5-3 uur heb zitten praten)
Als deze testen goed waren dan kreeg ik weer telefoontje om naar de volgende ronde te gaan

Volgende ronde is eigenlijk met de business team leader en daycontroller praten van de eenheid waar jij zou terecht komen. Als deze personen u dan goed keuren (wat in deze stadia meestal 99% was) dan werd je nadien opgebeld om een contract te komen tekenen. :)

-

Benosa
22 mei 2014, 21:30
toen ik ging solliciteren voor procesoperator (01/09/2012) was het als volgt bij mij.

eerste dag:
-technische/fysische/chemische vragen beantwoorden in een bundeltje van 4 A4 papieren dacht ik. kreeg je 2 uur voor dacht ik.
-nadien persoonlijk gesprek, waarom dit bedrijf, waarom deze functie, waarom u verhuis (werkte toen nog voor een ander bedrijf) dit persoonlijk gesprek was niet zo uitgebreid.
-daarna met u vragenlijst naar het volgend gesprek. Daar stelde ze wat vragen over u bundel en gingen ze wat dieper op in. Ik heb bijna geen enkele vraag gekregen van die bundel tijdens dat gesprek. Ik moest mijn vorige plant tekenen en wat uitleg geven, moest natuurlijk niet de producten noemen.
Dan was de dag gedaan en moest ik wachten tot ze me opbelde voor de volgende ronden

Een week nadien kreeg ik telefoon dat ik naar de volgende ronde mocht. Deze ronde vond plaats bij tempo team, dus onafhankelijk van het bedrijf en is ook een volledige dag.
-Eerst een hoop computer testen met persoonlijke vragen en van die IQ testen. Nadien nog wat technische vragen.
-nadien een vrij uitgebreid persoonlijk gesprek (denkt dat ik daar 2.5-3 uur heb zitten praten)
Als deze testen goed waren dan kreeg ik weer telefoontje om naar de volgende ronde te gaan

Volgende ronde is eigenlijk met de business team leader en daycontroller praten van de eenheid waar jij zou terecht komen. Als deze personen u dan goed keuren (wat in deze stadia meestal 99% was) dan werd je nadien opgebeld om een contract te komen tekenen. :)

-

Lijkt mij allemaal ni simpel toch... :p

Benosa
22 mei 2014, 23:35
Ook qua chemische vragen, ik heb een A2 elektriciteit, ik ken nx van chemie... :p
Ze zoeken iemand met een A2 technisch diploma dus ik wordt toch niet verondersteld daar iets van te kennen (buiten dat 1 uurtje per week dat we chemie kregen op school...)

Pff, al die gesprekken en da geleuter, ik ben gemotiveerd en wil een job waarin ik mij kan opwerken, wat moeten ze nu nog meer weten -.-

MrKend54l
22 mei 2014, 23:46
Ook qua chemische vragen, ik heb een A2 elektriciteit, ik ken nx van chemie... :p
Ze zoeken iemand met een A2 technisch diploma dus ik wordt toch niet verondersteld daar iets van te kennen (buiten dat 1 uurtje per week dat we chemie kregen op school...)

Pff, al die gesprekken en da geleuter, ik ben gemotiveerd en wil een job waarin ik mij kan opwerken, wat moeten ze nu nog meer weten -.-

Jij staat in voor het goed draaiend houden van een chemisch proces. Lijkt me logisch dat je chemie kennis hebt.
Beetje basis kennis over eenheidsbewerkingen kan ook geen kwaad.
Weten wat destillatie is zou voor mij een absoluut minimum mogen zijn.

Rider
23 mei 2014, 00:02

Ik zal het doorgeven ;)
J/K. Het is een opmerking die ik al vaak gehoord heb, maar er zijn nu eenmaal veel kandidaten en de werkgever kan dus vrij ruig filteren. Is op veel bedrijven zo wellicht.

Over die "kennis van chemie".
Dat is volgens mij écht geen belangrijke vereiste. Breaking Bad dat doen ze wel in het labo...daar hebben we chemici voor. Het kernwoord dat je wil onthouden, vermelden tijdens een eventueel gesprek & wil benadrukken, is "veiligheid". Daar wordt gewoonweg zot op gefreaket bij ons. (terecht natuurlijk...maar 't is echt wel overdreven)
Common sense, procedures kunnen volgen, snel iets bijleren zijn ook zaken die ze graag gaan horen.

Als je een druk persoonlijk leven hebt, met veel vaste hobbies (ploegsport ofzo), dat horen ze minder graag. Dat combineert volgens hen nl niet zo goed met volcontinu systeem.

Good luck & misschien tot binnenkort âls ik uw machien moet komen fixxen ^^

Mr. Freakazoid
23 mei 2014, 11:15
Jij staat in voor het goed draaiend houden van een chemisch proces. Lijkt me logisch dat je chemie kennis hebt.
Beetje basis kennis over eenheidsbewerkingen kan ook geen kwaad.
Weten wat destillatie is zou voor mij een absoluut minimum mogen zijn.

Zuivere chemie hoef je weinig van te weten. Een fabriek is zo ontworpen dat het gewenste proces - mits wat sturing - doorgaat, dus daar hoef je niet van wakker te liggen.
Je moet wel wat basiskennis van faseveranderingen, gedragingen van vloeistoffen en gassen, wat pomptechniek (bv verschil tussen een verdringer- en een centrifugaalpomp), stoomsystemen (gevaren, indienstname,..),... hebben. Vooral proceschemie dus (waar destillatie ook onder valt).

Edit: en zoals spliffrider hierboven zegt: veiligheid, veiligheid, veiligheid!

NotoriousP
23 mei 2014, 13:03

Gemotiveerde mensen gaan niet voor de job van operator. Gemotiveerd zou ik je trouwens niet noemen als je al niet de moeite kan doen voor rap wat basis chemie op wikipedia te bekijken.

Benosa
23 mei 2014, 13:51
Gemotiveerde mensen gaan niet voor de job van operator. Gemotiveerd zou ik je trouwens niet noemen als je al niet de moeite kan doen voor rap wat basis chemie op wikipedia te bekijken.

Juist ja, jij kent me door en door... Gwn omdat ik wat informatie vraag...

Bimmer
23 mei 2014, 16:56
Die chemische vragen stelde niks voor. ikzelf heb maar het laatste jaar 3 uur chemie gehad per week, dus ken er ook ni zoveel van. ze vragen veel meer fysische en technische vragen.

enigste chemie vraag dat ik me herinner was.
-wat is een exotherme en endotherme reactie

andere vragen dat ik me nog herinner.
-op welk temperatuur heeft water de hoogste dichtheid?
-van hoeveel amperage is het dodelijk?

voor de rest weet ik echt niet meer wat ze hadden gevraagd. :D Deze voorbeelden waren nu wel echt de makkelijkste.

Zoals spliffrider zegt. De chemische achtergrond is vooral belangrijk als je in het labo staat. Als operator gebruik ik veel meer fysica dan chemie.

xxxracexxx
23 mei 2014, 17:09
Gemotiveerde mensen gaan niet voor de job van operator.

Lol, en waarop baseer je je dan? Dan ken je niets van job inhoud...

Muscleduck
23 mei 2014, 17:33

Ik heb daar ook nog gesolliciteerd. Die testen is niet meer dan op een PC een thermometerke, barometer,... en je moet dan zeggen wat er OK is en wat niet. En nog wat andere standaard testen.
Gesprekken zijn HR? ploegbazen productie,... Allemaal standaard. Heb de duimen moeten leggen tegen een andere helaas. We waren na alles nog met 3 over. Ah ja, ook alweer van 2007 geleden :)

MrKend54l
23 mei 2014, 17:37
Lol, en waarop baseer je je dan? Dan ken je niets van job inhoud...

Ik denk nu wel dat je tegen de verkeerde zijn been aan het pissen bent.

xxxracexxx
23 mei 2014, 17:42
Moest hoog nodig...

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Benosa
23 mei 2014, 17:55
En zijn dat meerkeuzevragen allemaal of niet?

DBK
24 mei 2014, 00:45
Heb juist meegedaan voor die SIRA opleiding maar de wiskunde resultaten lagen hoger, dus de kans zal klein zijn...spijtig want procesoperator leek mij nog wel wat. :sad:
Is ACTA geen optie? Kun je bij mij stage lopen ^^

Lt. ZweedVoet
24 mei 2014, 00:50
Is ACTA geen optie? Kun je bij mij stage lopen ^^

Geen idee, moetk eens bezien :unsure:

Rnzk
24 mei 2014, 18:37

:wtf:

Af en toe eens herlezen (en nadenken) wat je typt denk ik zo. Wat een statement :lol:

En nee, ik ben geen (proces)operator.

firegilles
25 mei 2014, 00:38
Als je als master chemie of doctor in de chemie in de (petro)chemiesector gaat welke functie mag je dan zoal vervullen en aan welk loon mag je je dan verwachten ?

xxxracexxx
25 mei 2014, 00:46
Bedrijfsleiders bij ons zijn doctor in de chemie... Loon varieert van bedrijf tot bedrijf naargelang.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

ludnak
25 mei 2014, 00:48
Als je als master chemie of doctor in de chemie in de (petro)chemiesector gaat welke functie mag je dan zoal vervullen en aan welk loon mag je je dan verwachten ?
Wat heeft dit te maken met het loon van een procesoperator?

firegilles
25 mei 2014, 01:16
Wat heeft dit te maken met het loon van een procesoperator? Vroeg me het eens af en aangezien dit toch chemie gerelateerd is dacht ik dat ik deze vraag hier wel eens kon stellen.

MrKend54l
25 mei 2014, 10:47
Heb die sira en acta toestanden altijd raar gevonden. Ik vraag me dan ook af welke bedrijven zulke mensen aanwerven. Want ik ken enkele bedrijven die enkel bachelors aannemen voor operator functies.
Of geeft men mensen van acta of sira jobs die eigenlijk geen operator jobs zijn?

jawadde001
25 mei 2014, 11:21
Heb die sira en acta toestanden altijd raar gevonden. Ik vraag me dan ook af welke bedrijven zulke mensen aanwerven. Want ik ken enkele bedrijven die enkel bachelors aannemen voor operator functies.
Of geeft men mensen van acta of sira jobs die eigenlijk geen operator jobs zijn?

Enkel bachelors?

Op dit forum zitten er nochtans veel die werken bij BASF, Lanxess, Total,... met een A2. En die mensen doen dat even goed. Een bachelor voor een operatorfunctie vind ik daarentegen wat overdreven. Als deze mensen zich aandienen, neem je ze natuurlijk aan, maar om daar nu een absolute aanwervingsvoorwaarde van te maken...

MrKend54l
25 mei 2014, 12:16
Enkel bachelors?

Op dit forum zitten er nochtans veel die werken bij BASF, Lanxess, Total,... met een A2. En die mensen doen dat even goed. Een bachelor voor een operatorfunctie vind ik daarentegen wat overdreven. Als deze mensen zich aandienen, neem je ze natuurlijk aan, maar om daar nu een absolute aanwervingsvoorwaarde van te maken...

Maar wat is dan de jobinhoud van deze mensen met a2 vraag ik mij af. Want volgens mij spreken wij over verschillende dingen.

Widdowkeeper
25 mei 2014, 13:29
Maar wat is dan de jobinhoud van deze mensen met a2 vraag ik mij af. Want volgens mij spreken wij over verschillende dingen.

Van wat ik hoor van verschillende vrienden is dat vrij knullig.

Je houdt je meters in de gaten, neemt wat stalen af en doet eens een ronde. Enkel tijdens de crisis momenten moet je echt gebruiken wat je hebt geleerd en daar wordt dan wel het kalf van het koren gescheiden.

Qua loon zit er een sterk verschil per bedrijf en per shift. 1 vriend verdient 3000 euro netto na x aantal jaar, een andere begint met 2100 netto. Die laatste heeft ook 72 dagen verlof per jaar. Van de andere heb ik geen gedacht.
Mensen stoefen wel snel over hun lonen natuurlijk.

De opleiding zelf was ook niet te onderschatten. In die zin dat je niet mag verwachten dat je die zomaar eventjes met de vingers in de neus doet als je van bv. een richting als Handel hebt gedaan.

IMO een job die je doet voor het geld. Zou ook vreselijk saai zijn met momenten.

ludnak
25 mei 2014, 13:45
Vertel eens wat jij daar onder verstaat?

Je houdt je meters in de gaten, neemt wat stalen af en doet eens een ronde. Enkel tijdens de crisis momenten moet je echt gebruiken wat je hebt geleerd en daar wordt dan wel het kalf van het koren gescheiden.

Qua loon zit er een sterk verschil per bedrijf en per shift. 1 vriend verdient 3000 euro netto na x aantal jaar, een andere begint met 2100 netto. Die laatste heeft ook 72 dagen verlof per jaar. Van de andere heb ik geen gedacht.

De opleiding zelf was ook niet te onderschatten. In die zin dat je niet mag verwachten dat je die zomaar eventjes met de vingers in de neus doet als je van bv. een richting als Handel hebt gedaan.

IMO een job die je doet voor het geld. Zou ook vreselijk saai zijn met momenten.
Wan (mand) - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wan_%28mand%29)

MrKend54l
25 mei 2014, 13:49

Maar dat is net hetgeen wat ik bedoel.
In een bedrijfsploeg heb je verschillende functies.
Een toezichter, een effectieve operator en een bedrijfschef.
Een operator komt de controlezaal niet uit.

Hetgeen wat jij beschrijft is een toezichter. De laagste in rang van een bedrijfsploeg. Maar dit zijn geen procesoperatoren.

ludnak
25 mei 2014, 13:52
Maar dat is net hetgeen wat ik bedoel.
In een bedrijfsploeg heb je verschillende functies.
Een toezichter, een effectieve operator en een bedrijfschef.
Een operator komt de controlezaal niet uit.

Hetgeen wat jij beschrijft is een toezichter. De laagste in rang van een bedrijfsploeg. Maar dit zijn geen procesoperatoren.
Wat doet een procesoperator volgens jou nu?

MrKend54l
25 mei 2014, 14:31
Wat doet een procesoperator volgens jou nu?

Zoals de naam doet vermoeden uiteraard. Het proces in goede banen leiden. Zorgen dat de destillatie, kristallisatie en verdamping juist gebeurt. Als men in batch produceert dat de gewenste streefwaarden bereikt worden.
Juist handelen als de stoom aanvoer wegvalt.
Gewoon zorgen dat de productie goed en juist verloopt.

ludnak
25 mei 2014, 14:43
Zoals de naam doet vermoeden uiteraard. Het proces in goede banen leiden. Zorgen dat de destillatie, kristallisatie en verdamping juist gebeurt. Als men in batch produceert dat de gewenste streefwaarden bereikt worden.
Juist handelen als de stoom aanvoer wegvalt.
Gewoon zorgen dat de productie goed en juist verloopt.
Jouw onderscheid is dus louter gebaseerd op iemand die voor een scherm zit en iemand die niet voor een scherm zit, maar beiden zijn procesoperatoren hoor.

MrKend54l
25 mei 2014, 15:03
Jouw onderscheid is dus louter gebaseerd op iemand die voor een scherm zit en iemand die niet voor een scherm zit, maar beiden zijn procesoperatoren hoor.

Kennis is ook een grote peiler.
Hoe nauwer je betrokken bent met het proces hoe meer kennis er vereist is.
Ik heb zelf weinig ervaring of kennis van hoe het eraan toe gaat in de exploitatie van een chemisch bedrijf. Maar ik kan mij toch voorstellen dat er een hiërarchie is en dat het loon dan ook verschillend is van een procesoperator en een toezichter.

ludnak
25 mei 2014, 15:10
Kennis is ook een grote peiler.
Hoe nauwer je betrokken bent met het proces hoe meer kennis er vereist is.
Ik heb zelf weinig ervaring of kennis van hoe het eraan toe gaat in de exploitatie van een chemisch bedrijf. Maar ik kan mij toch voorstellen dat er een hiërarchie is en dat het loon dan ook verschillend is van een procesoperator en een toezichter.
Je wordt normaal pas schermoperator nadat je veldoperator geweest bent en afhankelijk van het bedrijf word je dan inderdaad beter betaald. Dat heeft zoals je zegt onder andere met een betere kennis van het proces te maken. Zorgt dat er voor dat veldoperatoren geen procesoperatoren meer zijn? Zij kijken tenslotte ook het proces na en sturen bij indien nodig.
Sommige bedrijven verkiezen/eisen bachelors, maar dat is niet omdat de taken echt een bachelor vereisen zoals zo vaak wel het geval is. Ze willen gewoon de kans op een goede kandidaat verhogen, die zo weinig mogelijk moeten opleiden en dan helpt zo'n diploma wel natuurlijk. Een bachelordiploma is daarentegen wel geen specifieke vooropleiding om operator te worden, SIRA of iets gelijkaardig is dat wel.

ericbetaald
25 mei 2014, 15:24
Elk chemisch bedrijf is anders, bijgevolg is elke chemische operator anders. Zelfs binnenin een bedrijf kan je daar enorme verschillen hebben, afhankelijk van welke installatie ze moeten bedienen.

MrKend54l
25 mei 2014, 15:30
Je wordt normaal pas schermoperator nadat je veldoperator geweest bent en afhankelijk van het bedrijf word je dan inderdaad beter betaald. Dat heeft zoals je zegt onder andere met een betere kennis van het proces te maken. Zorgt dat er voor dat veldoperatoren geen procesoperatoren meer zijn? Zij kijken tenslotte ook het proces na en sturen bij indien nodig.
Sommige bedrijven verkiezen/eisen bachelors, maar dat is niet omdat de taken echt een bachelor vereisen zoals zo vaak wel het geval is. Ze willen gewoon de kans op een goede kandidaat verhogen, die zo weinig mogelijk moeten opleiden en dan helpt zo'n diploma wel natuurlijk. Een bachelordiploma is daarentegen wel geen specifieke vooropleiding om operator te worden, SIRA of iets gelijkaardig is dat wel.

Ik ken de exacte inhoud niet van een bachelor chemie. Maar ik vermoed dat deze toch leren over verdamping, kristallisatie en destillatie. Wat toch al een grote smak is van wat ze in de chemie doen. Ik denk ook wel dat ze massa en energiebalans leren. Onderschat ook de chemische kennis niet. Deze is zeer belangrijk om te anticiperen op problemen en incidenten. Het exacte proces zal je toch moeten leren, zelfs met een sira opleiding.

Bimmer
26 mei 2014, 10:34
Ik denk dat het ook afhankelijk is voor welk bedrijf je werkt. Sommige bedrijven zijn de eisen minder dan andere, omdat het proces niet zo moeilijk is of de jobinhoud is wat anders dan bij het ander bedrijf. Ik heb bij sommige procesoperators gehoord dat die maar wat bakken ofzo moeten vullen, maar dat zijn dan weer kleine bedrijven en kun je niet vergelijkingen met diegene die op de scheldelaan staan. Je zult dat dan ook wel zien aan het loon verschil.

Bij ons vragen ze voor procesoperatos een bachelor chemie of A2 met relevante ervaring. Ze zien bij ons ook graag Sira en acta mannen passeren, omdat dit echt specifieke opleidingen daarvoor zijn + met ook een mooie stage achter de rug (wat ervaring). Bachelor chemie ziet uiteraard ook veel toepassingen die wij gebruiken, maar is ook een pak uitgebreider. Terwijl SIRA of ACTA echt specifiek is voor procesoperator en wat ik ook nog wil aanhalen want sommige beseffen dat ook niet echt denk ik. 1 jaar sira is langer dan 1 jaar van een bachelor opleiding. Bij sira heb je geen herfstvakantie,kerstvakantie,paasvakantie,... zijn er geen brugdagen of blokverlofen. Daar gaat dat gewoon door, je krijgt van Sira (eigenlijk van de wet) 7 dagen verlof, die je wel vrij mag keizen, alleen niet op schooldagen. Dus 1 sira jaar komt mss overeen met 1,5 jaar bachelor ifv tijd. Tijdens de vakanties zijn er wel geen schooldagen, maar die vervang je dan met stage dagen. Dus als je die speciefke opleiding + de langer duur van de opleiding samentelt kom je zeker niet ter vergelijking van 1 jaar sira/acta = 1 jaar bachelor.

Bimmer
26 mei 2014, 10:43
Bij ons zijn de jobinhouden als volgt.

een procesoperator start ALTIJD als buitenman, nooit als een bordman. Dat zou ook nooit mogelijk zijn. Het verschil bij ons is ook een buitenman is arbeider en bordman een bediende. Eerst moet je al u certificaten halen als buitenman, ik zou deze graag allemaal willen halen op 7 jaar tijd, dat lijkt mijn wel een realistisch doel. Pas nadien kun je door groeien naar tussenschakkel, dan ben je zowat bordman (hou je kleinen dingen in de gaten) en ook nog buitenman. De bordman verwacht dat de tussenschakel meer weet, dus bij moeilijke dingen stuur de bordman de tussenschakel mee met de buitenmannen. Als je dan tussenschakkel bent kun je doorgroeien naar bordman en wordt je ook bediende. Pas nu regel je het proces van op de schermen. En nu begin je terug met certificaten te halen, want als je u certificaat niet hebt sta je altijd in opleiding met een bordman die dat uiteraard wel heeft.

Je ziet inderdaad nu ook de mensen die gemotiveerd zijn en een goede opleidingen hebben gedaan (pas op; is zeker niet altijd, soms in tegendeel) die willen doorgroeien naar de functie bordman. Maar je hebt er ook verschillende die niet kunnen of willen doorgroeien tot functie bordman.

MrKend54l
26 mei 2014, 11:41
vergelijking van 1 jaar sira/acta = 1 jaar bachelor.

Qua niveau is een bachelor wel niet te vergelijken met een sira of acta opleiding uiteraard.

Bimmer
26 mei 2014, 11:55
Qua niveau is een bachelor wel niet te vergelijken met een sira of acta opleiding uiteraard.

Ja ik zeg niet dat een Sira/ acta jaar hetzelfde niveau is als bachelor chemie, dat zou belachelijk zijn. Een bachelor chemie is veel uitgebreider, dus kun je meer kanten uit. Sira/ACTA is specifiek, daar kun je maar 1 kant uit en dat is procesoperator. Dat wil ik bedoelen met mijn uitleg.

DBK
26 mei 2014, 17:01
Ik ben echt voorstander van ACTA, dit is het 3e jaar dat ik een ACTA student als stagair heb en die opleiding is héél doelgericht. Zo'n project zouden ze moeten uitbreiden, nu is dat maar 1 klas (15man) per jaar dat afstudeert...
Die opleiding is trouwens niet te onderschatten, ik heb die cursussen gezien en vaak is dat al redelijk stevige theorie. Die gaan veel dieper in op bepaalde zaken dan dat ik in mijn bachelor heb gezien. Qua moeilijkheid is dat wel evenwaardig met een bachelor imo.

Bimmer
26 mei 2014, 18:25
Ik ben echt voorstander van ACTA, dit is het 3e jaar dat ik een ACTA student als stagair heb en die opleiding is héél doelgericht. Zo'n project zouden ze moeten uitbreiden, nu is dat maar 1 klas (15man) per jaar dat afstudeert...
Die opleiding is trouwens niet te onderschatten, ik heb die cursussen gezien en vaak is dat al redelijk stevige theorie. Die gaan veel dieper in op bepaalde zaken dan dat ik in mijn bachelor heb gezien. Qua moeilijkheid is dat wel evenwaardig met een bachelor imo.

Vind inderdaad ook dat veel mensen Sira en ACTA onderschatten.

ericbetaald
26 mei 2014, 21:17
Sira ken ik niet, is dat hetzelfde als ACTA?

ACTA centrum ziet er wel indrukwekkend uit, heb daar al een paar cursussen gehad en die pilootinstallatie die daar beschikbaar is lijkt mij iets dat ze niet zomaar op een hogeschool kunnen zetten. Ik vermoed dat bedrijven (leveranciers van pompen, DCS, kleppen,...) ook graag sponsoren om iedereen met hun systeem op te leiden.

ludnak
26 mei 2014, 21:20

ACTA centrum ziet er wel indrukwekkend uit, heb daar al een paar cursussen gehad en die pilootinstallatie die daar beschikbaar is lijkt mij iets dat ze niet zomaar op een hogeschool kunnen zetten. Ik vermoed dat bedrijven (leveranciers van pompen, DCS, kleppen,...) ook graag sponsoren om iedereen met hun systeem op te leiden.
SIRA Opleiding - Home (http://www.sira-opleiding.be/)

MrKend54l
26 mei 2014, 23:55

Als je mensen opleid om met je systeem te werken wilt nog niet zeggen dat bedrijven ook effectief dat materiaal aankopen.
Ik in een functie van project ingenieur ga nooit een pomp, klep of dcs systeem kiezen op basis van "het personeel kent het". Het enige wat mij interesseert is de beste kwaliteit voor de laagste prijs. Ik ga ervan uit dat als je deltaV kan. Je ook experion kan. En als je met specifieke vragen zit mag men altijd bij mij langskomen. Ik zal altijd bereid zijn om on the job trainingen te geven.

Omdat heel het fabriek volstaat met pompen van alfa Laval pompen wil niet zeggen dat ik ook pompen van alfa Laval moet kopen. Als ik een merk vindt dat betere specificaties heeft, goedkoper is en minder onderhoud vereist dan zal ik deze zeker voorleggen. Wat mijn baas daarna ermee doet is zijn probleem. Maar ik hoop dat hij de meest verstandige keuze maakt.

Benosa
27 mei 2014, 06:39
Blijkt nu dat voor die job waar ik testen ga voor doen, dat dat starten is als inpakker in een chemisch bedrijf ipv direct operator. Zouden dit dan dezelfde testen zijn?

MrKend54l
27 mei 2014, 07:47
Blijkt nu dat voor die job waar ik testen ga voor doen, dat dat starten is als inpakker in een chemisch bedrijf ipv direct operator. Zouden dit dan dezelfde testen zijn?

Dat vermoed ik niet. Zou toch zeer eigenaardig zijn.

ludnak
27 mei 2014, 10:30
ja

Bimmer
27 mei 2014, 12:32

Zoals ik in deze topic al eens hebt gezegd. Er start NOOIT iemand direct als operator (bordman), dat kan gewoon niet. Dus deze testen zullen wel het zelfde zijn, want nadien kun je doorgroeien naar operator. Moest dat nu alleen een vacature zijn als inpakker en geen doorgroei mogelijkheid hebben naar operator, dan zullen de testen anders zijn.

Bij ons nemen ze alleen mensen aan waar ze operators inzien, maar IEDEREEN start eerst als hulpoperator. De testen is voor iedereen gelijk.

Sasseme
6 juni 2014, 18:45

Ik heb alleszins 2 jaar terug mijn opleiding bij ACTA gedaan. Van mijn klas waren er die bij Total (offsite & on site) stage deden, mensen die bij BRC/IBR stage deden, bij Esso & enkele bij Agfa.
In elk van die bedrijven zijn er intussen mensen vast tewerk gesteld met een A2 proceschemie...
Verder is iedereen binnen de paar maanden ergens binnen geraakt.

Procesoperator is nu gwn een knelpuntberoep dus je geraakt sowieso wel ergens aan de bak... Zeker als je weet dat ze er binnen dit en 10 jaar nog een paar duizend nodig hebben in antwerpen alleen (vergrijzing etc...)

boostah
6 juni 2014, 20:01
Als je mensen opleid om met je systeem te werken wilt nog niet zeggen dat bedrijven ook effectief dat materiaal aankopen.
Ik in een functie van project ingenieur ga nooit een pomp, klep of dcs systeem kiezen op basis van "het personeel kent het". Het enige wat mij interesseert is de beste kwaliteit voor de laagste prijs. Ik ga ervan uit dat als je deltaV kan. Je ook experion kan. En als je met specifieke vragen zit mag men altijd bij mij langskomen. Ik zal altijd bereid zijn om on the job trainingen te geven.

Omdat heel het fabriek volstaat met pompen van alfa Laval pompen wil niet zeggen dat ik ook pompen van alfa Laval moet kopen. Als ik een merk vindt dat betere specificaties heeft, goedkoper is en minder onderhoud vereist dan zal ik deze zeker voorleggen. Wat mijn baas daarna ermee doet is zijn probleem. Maar ik hoop dat hij de meest verstandige keuze maakt.

Vind je wat kort door de bocht.

Bij deze installaties is downtime vermijden en zo kort mogelijk houden allerbelangrijkst. Betekent, meestal willen de grote bedrijven bij een bepaald merk blijven, net omdat ze het kennen.

Meeste globale bedrijven werken ook met global specs, waarin de merken en series welke ze mogen gebruiken voor nieuwe projecten duidelijk in beschreven staat. Normaal mag je niet buiten die spec gaan.

Vergeet ook niet, als elke installatie ander merk pompen, DCS, ... heeft, je niet enkel je personeel in alles moet scholen, maar je ook doodleuk gigantisch veel wisselstukken moet hebben wat echt wel een zeer grote kost kan betekenen.

Er speelt veel meer mee dan enkel technisch.

MrKend54l
6 juni 2014, 22:08
Vind je wat kort door de bocht.

Bij deze installaties is downtime vermijden en zo kort mogelijk houden allerbelangrijkst. Betekent, meestal willen de grote bedrijven bij een bepaald merk blijven, net omdat ze het kennen.

Meeste globale bedrijven werken ook met global specs, waarin de merken en series welke ze mogen gebruiken voor nieuwe projecten duidelijk in beschreven staat. Normaal mag je niet buiten die spec gaan.

Vergeet ook niet, als elke installatie ander merk pompen, DCS, ... heeft, je niet enkel je personeel in alles moet scholen, maar je ook doodleuk gigantisch veel wisselstukken moet hebben wat echt wel een zeer grote kost kan betekenen.

Er speelt veel meer mee dan enkel technisch.

Je moet je keuze ook onderbouwen natuurlijk en aantonen dat wat jij voorstelt winst oplevert. Mij kunnen ze ook niet overtuigen met een flesje champagne of eender welk relatie geschenk. Ik spreek hier ook niet over een hele plant ombouwen maar over wijzigingen. En als je tevreden bent van een product van een leverancier en deze komt er het beste uit in totaal dan zal ik deze ook kiezen.

Het is natuurlijk ook niet zo dat je vaak van dcs systeem verandert of primaire pompen uiteraard :P

-Steve-
29 juni 2014, 22:37

Ik moet er deze week ook testen voor gaan doen. Vond het wel vreemd dat ze me zeiden (het interimkantoor) dat er geen voorkennis van Chemie nodig is. Ik had dat eerlijk gezegd wel verwacht van een chemisch bedrijf. Is er iemand die mij trouwens wat meer kan vertellen over het bedrijf zelf (Solutia)?

pivo1914
30 juni 2014, 13:07
Iemand werkzaam bij Umicore als proces operator...??

Ik zou graag een idee hebben over hun verloning en dergelijke... (mag ook via PM)...
Volgens de website werken ze in een 3 ploegen systeem met weekendactiviteiten...

Gr

aXl_
30 juni 2014, 19:35
Ik moet er deze week ook testen voor gaan doen. Vond het wel vreemd dat ze me zeiden (het interimkantoor) dat er geen voorkennis van Chemie nodig is. Ik had dat eerlijk gezegd wel verwacht van een chemisch bedrijf. Is er iemand die mij trouwens wat meer kan vertellen over het bedrijf zelf (Solutia)?

Het meest relevante is dat je wat van fysica snapt. Heel wat operatoren hebben geen echte chemiekennis.

volkK
14 augustus 2014, 20:32

Ik heb deze jaar mee gedaan met de SIRA opleiding en men stage bedrijf was Monsanto. Onlangs ook een vast contract gekregen als proces-operator. Ik zit toevallig op de afdeling waar wij de basisgrondstoffen aanmaken waar ze in Solutia Gent het verder verwerken tot Saflex (eindproduct)
Wat ze in Solutia maken is een pvb-folie.. pvb staat voor polyvinylbutyraldehyde. Is een resin of m.a.w een hars die dient voor tussen veiligheidsglazen van gebouwen, auto's, vliegtuigen, etc.

Ik weet dat de installaties bij solutia in een gebouw zitten en niet zoals bij ons buiten. Voor derest is het daar hetzelfde ongeveer... je zult eerst als "buitenman" moeten beginnen om dan zo verder door te mogen groeien naar binnenman.

Heb gehoord dat het een goeie bedrijf is die redelijk goed betaald, wij als nieuwelingen mogen er eens een bezoekje aan gaan brengen maar wanneer het is weet ik nog niet dus vandaar kan ik je alleen vertellen wat ik heb gehoord. & wat de ervaren operators me vertelden is dat de ruimte in de installaties waar je tussen zult moeten wandelen nogal krap is tegenover hier op de scheldelaan. En een kleiner controlekomer.
Als je klein beetje kent van chemie is dat ruim voldoende.
Als procesoperator is het beter dat je fysica a.k.a gezond verstand hebt die wat van techniek kent dan iemand die elke chemische formules van buiten kent.

MrKend54l
14 augustus 2014, 21:44
die elke chemische formules van buiten kent.

Wat bedoel je juist met chemische formules? Molariteit, molaliteit en consoorten?

volkK
15 augustus 2014, 20:59
Wat bedoel je juist met chemische formules? Molariteit, molaliteit en consoorten?
Eigenlijk heb ik het wat nogal kort door den bocht verteld maar wat ik wil zeggen is da ge niet veel procesoperators zult tegenkomen die elke brutoformule zal kennen, de ketens en dergelijke kunnen tekenen of aan de hand ervan zeggen over welke specifieke product het gaat.

jurgenve
16 augustus 2014, 00:51
Eigenlijk heb ik het wat nogal kort door den bocht verteld maar wat ik wil zeggen is da ge niet veel procesoperators zult tegenkomen die elke brutoformule zal kennen, de ketens en dergelijke kunnen tekenen of aan de hand ervan zeggen over welke specifieke product het gaat.

Ik heb m'n eindwerk gedaan op de Scheldelaan, en inderdaad de meeste operatoren hebben weinig chemische kennis nodig. De oude generatie heeft de job al doende aangeleerd en moet je 'niks' vragen over chemie, er zijn letterlijk ex bakkers die daar werken. Doen hun job goed daar niet van hoor.

Heb wel het idee dat de verloning veel te 'overdreven' is, maar ja de vakbonden zijn daar de baas. Persoonlijk vindt ik eender welke operator geen +3k net waard, dezelfde denkoefening voor managers kan op operatoren ook worden toegepast. Managers werken immers ook zeer hard, d.w.z. weekend en feestperiodes.

Er is zeker genoeg interesse voor job als procesoperator, zelfs als je xx % op verloning zou knippen blijft er interesse. De job op zich biedt zeker uitdagingen, wel te zien waar je terechtkomt natuurlijk.

Op lange termijn denk ik wel dat automatisatie het van operatoren zal overnemen. Uiteindelijk komt er erop neer dat steeds dezelfde sequentie van handelingen moet worden uitgevoerd. Operatoren zijn 'enkel' nodig wanneer er problemen zijn, maar het uitvoeren van het proces zelf hoef je imo geen menselijke handelingen bij te verrichten.

Enfin da's toch mijn beperkte indruk, en ik wil zeker geen afbreuk doen aan de kennis en kunde operatoren!

xxxracexxx
16 augustus 2014, 10:17
Van de 24 operatoren bij ons hebben er 3 kennis van chemie.... De rest hebben meer een technische achtergrond. Zelfs op vlak van meestergasten heeft er maar 1 iemand de achtergrond van chemie. Bij een proces verandert er zelden het proces. Waar je de operatoren vooral voor nodig hebt zijn voor storingen en spoelingen. Daar is gezond verstand en technisch inzicht belangrijker...

We zien dikwijls veel stagairs en jobstudenten, maar weinigen die de shiften volhouden...

volkK
18 augustus 2014, 19:20
Ik heb m'n eindwerk gedaan op de Scheldelaan, en inderdaad de meeste operatoren hebben weinig chemische kennis nodig. De oude generatie heeft de job al doende aangeleerd en moet je 'niks' vragen over chemie, er zijn letterlijk ex bakkers die daar werken. Doen hun job goed daar niet van hoor.

Heb wel het idee dat de verloning veel te 'overdreven' is, maar ja de vakbonden zijn daar de baas. Persoonlijk vindt ik eender welke operator geen +3k net waard, dezelfde denkoefening voor managers kan op operatoren ook worden toegepast. Managers werken immers ook zeer hard, d.w.z. weekend en feestperiodes.

Er is zeker genoeg interesse voor job als procesoperator, zelfs als je xx % op verloning zou knippen blijft er interesse. De job op zich biedt zeker uitdagingen, wel te zien waar je terechtkomt natuurlijk.

Op lange termijn denk ik wel dat automatisatie het van operatoren zal overnemen. Uiteindelijk komt er erop neer dat steeds dezelfde sequentie van handelingen moet worden uitgevoerd. Operatoren zijn 'enkel' nodig wanneer er problemen zijn, maar het uitvoeren van het proces zelf hoef je imo geen menselijke handelingen bij te verrichten.

Enfin da's toch mijn beperkte indruk, en ik wil zeker geen afbreuk doen aan de kennis en kunde operatoren!
Ik begrijp je volledig en wat je verteld klopt ook voor een zeer groot deel. Maar je kunt ook moeilijk verwachten dat een operator in de (petro)chemie evenveel zou moeten verdienen dan een operator die in een ander sector werkt.
De meeste mensen vergeten af en toe dat we met zeer gevaarlijke chemicaliën in contact komen dagdagelijks en dat er zeer veel risico's aan verbonden zijn aan deze job en al is het buiten -20 graden.. bij de kleinste probleem zult ge naar buiten moeten.
Je moet als team elkaar kunnen vertrouwen en kunnen samenwerken anders loopt het gegarandeerd fout.
Klein voorbeeld... tijdje geleden 2 doden op Total d.m.v een stoomexplosie... het waren natuurlijk wel 2 contractors van onderaannemers maar bij deze zie je dus eigenlijk dat iets tricky als 'waterdamp' zelfs dodelijk kan zijn op industrieel schaal.. laat staan moest het waterstof of iets anders zijn. Was den helft van total verdwenen.
Wat ik wil zeggen is voor het uren dat we moeten kloppen en de risico's waar we aan verbonden zijn vind ik het wel wat normaal dat we iets meer verdienen dan mensen die bevoorbeeld in een koekjes fabriek werken of bv iemand die aan den band sta en heel de dag moet controleren of de stickers recht plakken op de flesjes enz..

we moeten zeer vaak met ons gedachten werken en heel ons loopbaan leer je continu wel dingens bij.. we moeten steeds alert blijven, en dat kan af en toe lastig zijn als het 4u snachts is en ge hebt de dag ervoor wat minder of slecht kunnen slapen.

Laat staan als het shut-down is... einde van de dag heb je precies een plonske genomen in een zweetbad van u eigen! Denk niet dat er veel mensen in reactoren moet kruipen met een ademluchtfles om onderhoudswerken uit tevoeren. En als je nog eens weet dat er op de bodem van de reactoren stikstof hangt.. m.a.w als uw ademluchtfles door 1 of ander reden opeens faalt, is het 10sec van de eeuwigheid :)

Ik kan deze job echt voor iedereen aanraden die graag uitdaging, variatie & verantwoordelijk zoekt in zen job maar het heeft natuurlijk ook zen nadelen.

volkK
18 augustus 2014, 19:24
Van de 24 operatoren bij ons hebben er 3 kennis van chemie.... De rest hebben meer een technische achtergrond. Zelfs op vlak van meestergasten heeft er maar 1 iemand de achtergrond van chemie. Bij een proces verandert er zelden het proces. Waar je de operatoren vooral voor nodig hebt zijn voor storingen en spoelingen. Daar is gezond verstand en technisch inzicht belangrijker...

We zien dikwijls veel stagairs en jobstudenten, maar weinigen die de shiften volhouden...
Jups bij ons ook meer mensen die sterker zijn op technisch vlak dan chemisch.

Werkend leren en lerend werken, dat is het motto der procesoperators.

Bimmer
18 augustus 2014, 20:26
Ik begrijp je volledig en wat je verteld klopt ook voor een zeer groot deel. Maar je kunt ook moeilijk verwachten dat een operator in de (petro)chemie evenveel zou moeten verdienen dan een operator die in een ander sector werkt.
De meeste mensen vergeten af en toe dat we met zeer gevaarlijke chemicaliën in contact komen dagdagelijks en dat er zeer veel risico's aan verbonden zijn aan deze job en al is het buiten -20 graden.. bij de kleinste probleem zult ge naar buiten moeten.
Je moet als team elkaar kunnen vertrouwen en kunnen samenwerken anders loopt het gegarandeerd fout.
Klein voorbeeld... tijdje geleden 2 doden op Total d.m.v een stoomexplosie... het waren natuurlijk wel 2 contractors van onderaannemers maar bij deze zie je dus eigenlijk dat iets tricky als 'waterdamp' zelfs dodelijk kan zijn op industrieel schaal.. laat staan moest het waterstof of iets anders zijn. Was den helft van total verdwenen.
Wat ik wil zeggen is voor het uren dat we moeten kloppen en de risico's waar we aan verbonden zijn vind ik het wel wat normaal dat we iets meer verdienen dan mensen die bevoorbeeld in een koekjes fabriek werken of bv iemand die aan den band sta en heel de dag moet controleren of de stickers recht plakken op de flesjes enz..

we moeten zeer vaak met ons gedachten werken en heel ons loopbaan leer je continu wel dingens bij.. we moeten steeds alert blijven, en dat kan af en toe lastig zijn als het 4u snachts is en ge hebt de dag ervoor wat minder of slecht kunnen slapen.

Laat staan als het shut-down is... einde van de dag heb je precies een plonske genomen in een zweetbad van u eigen! Denk niet dat er veel mensen in reactoren moet kruipen met een ademluchtfles om onderhoudswerken uit tevoeren. En als je nog eens weet dat er op de bodem van de reactoren stikstof hangt.. m.a.w als uw ademluchtfles door 1 of ander reden opeens faalt, is het 10sec van de eeuwigheid :)

Ik kan deze job echt voor iedereen aanraden die graag uitdaging, variatie & verantwoordelijk zoekt in zen job maar het heeft natuurlijk ook zen nadelen.

Is natuurlijk waar wat je hier zegt, maar zo zijn er natuurlijk ook nog andere jobs. :) Het belangrijkste wat ook verantwoord aan de hoge lonen is de opbrengst van personeel voor het bedrijf. Bijvoorbeeld mensen die in de bouw werken, is ook een gevaarlijke omgeving (grotendeels omdat ze daar niks aan veiligheid doen), maar verdienen een heel pak minder daar in de (petro)chemie, omdat ze voor de baas ook "maar" zo'n €40 per uur opbrengt. Dan kun je niet verwachten dat je evenveel verdient als iemand in (petro)chemie sector, omdat deze personen meer opbrengen voor hun baas.

Als je kijkt naar het bedrijf waar ik werk. Heeft een jaaromzet van 200 miljard euro en er werken in totaal nog geen 100.000 mensen. Dat vind ik vrij veel. Vergelijking microsoft heeft zo'n 126.000 mensen en heeft een omzet van 68 miljard euro.

En ze blijven steeds maar stijgen, veel minder als vroeger, maar ze stijgen nog. Als je naar onze loongeschiedenis kijkt zie je dat in de jaren 60 en 70 serieuze stijgingen waren, dat komt omdat toen de bedrijven ook gigantische winsten aan het maken waren. Dan is het ook normaal dat het personeel in die sector vraagt om een loonsverhoging. Je krijgt normaal wat je waard bent. Als je in de petrochemie komt werken krijg je het geld niet voor u schoon ogen, maar omdat u baas vindt dat u loon overeenkomt met hetgeen wat jij bijdraagt tot dit bedrijf.

EternalSilence
18 augustus 2014, 20:40
Jammer dat al die jobs zich bevinden ter hoogte van Antwerpen.

jurgenve
18 augustus 2014, 20:51

Correct, al ben ik ervan overtuigd dat een volcontinu systeem op echt lange termijn de gezondheid zal schaden. Er is weliswaar geen onderzoek naar gedaan, maar het snel wisselen van bioritme kan imo nooit gezond zijn.

Gevaren zijn er inderdaad, maar naar mijn aanvoelen zijn de procedures zo streng dat gevaar zo minimum beperkt blijft. Ik denk eerder dat slechte communicatie tussen contractors en operatoren die b.v. verschillende taal spreken een groter probleem vormt dan het werk op zich.

De winsten in de sector zijn inderdaad gigantisch, maar laten we een kat een kat noemen; de vakbonden zorgen er toch voor dat de 'shiftnegers' (no offence) met een mooi loon naar huis gaan.

Zouden procesoperatoren in China in verhouding evenveel verdienen onder dezelfde omstandigheden ?

NotoriousP
18 augustus 2014, 21:04
Er is wel degelijk onderzoek over de invloed van volcontinu shiften op de gezondheid hoor.

Bimmer
18 augustus 2014, 21:08
Je kunt de vraag dan ook anders stellen. Als ze in china goedkoper zijn, waarom investeren ze dan hier nog?
Ik moet toegeven ze beginnen minder en minder te investeren en telkens als er een nieuw bedrijf komt, is het vooral opslagplaats. Maar de reden waarom de bedrijven minder interesse hebben in ons land, komt meer door onze hoge loonkost (belasting) en onze andere taksen die ze hier wel moeten betalen en ergens anders niet. Een ander reden waarom is, omdat wij hier beter draaien dan in China.

shiftnegers :D jij bent er eentje van de dag waarschijnlijk? Neem het u niet kwalijk hoor ;)
Je kunt ook zo zien. Ze geraken moeilijk aan personeel in shift, dus wat doet men om toch goed opgeleid personeel te kunnen aanwerven? Het loonpakket verhogen.
Telkens als ik met iemand aan het praten ben die ook vind dat shift personeel te veel wordt betaalt, krijg je dit als conversatie.
-Mensen in shift worden toch goed betaalt of ik mag zelfs zeggen teveel betaalt.
-Waarom kom je dan zelf niet in shift te staan?
-Omdat ik graag mijn weekends en feestdagen wil behouden
-zelfs niet voor 1500 euro extra?
-Neen, zelfs niet voor 3000 euro extra.
-Dus eerst zeg je dat ze teveel worden betaalt en nu zeg je dat ze te weinig worden betaalt?
en dan beginnen ze wat te stotteren

Conclusie ze vinden niet veel mensen om in shiften te staan, omdat mensen het niet graag doen. Dus zorgen ze ervoor dat die mensen toch een schoon loonpakket hebben, om het aantrekkelijk te maken. Want zoals je ziet zijn er heel veel mensen die het huidig shiftpakket te weinig vinden, buiten de mensen die in shiften staan.

aXl_
18 augustus 2014, 21:32
Als je kijkt naar het bedrijf waar ik werk. Heeft een jaaromzet van 200 miljard euro en er werken in totaal nog geen 100.000 mensen. Dat vind ik vrij veel. Vergelijking microsoft heeft zo'n 126.000 mensen en heeft een omzet van 68 miljard euro.

Omzet en winst zijn twee verschillende cijfers. Heel veel chemiebedrijven hebben commodities als eindproduct waarop de marges soms enorm laag zijn (en afhankelijk van de markt soms zelfs tijdelijk negatief kunnen zijn). Op de prijzen van grondstoffen en eindproduct heb je enorm weinig invloed.
Iets meer als je specialty chemicals maakt natuurlijk, maar vaak zijn die ook een beperkt deel van het productportfolio en dienen de commodities nog steeds om de basis van het business model te financieren.
Als je dan nog veel winst wil maken moet je wel astronomische omzetcijfers creëeren.

Jij werkte toch voor BASF, niet?

EBITDA cijfers voor 2013 waren voor uw voorbeelden:

BASF: 10 427 M€
Microsoft: 31 419 M€

Als dat de basis is van de verloning, dan zouden Microsoft employees nog heel wat meer dan procesoperatoren mogen verdienen.

edit: allicht werk je niet voor BASF daar de omzet daarvan 73 973M€ was in 2013 maar ik neem aan dat we dit als een representatief chemisch bedrijf kunnen beschouwen? De omzet is bijna gelijk aan die van Microsoft. Microsoft maakt er echter 3 keer meer winst mee.

Bimmer
18 augustus 2014, 21:40
Nope heb voor BASF gewerkt, maar nu niet meer. BASF heeft dan ook geen omzet van 200 miljard, maar wel een stuk minder.
Microsoft heeft dan ook wat meer personeel in dienst + je weet ook niet of ze die jaren veel hebben geïnvesteerd of aan het investeren zijn.

Maar klopt je kunt een product verkopen veel omzet op verdienen, maar minder winst, omdat het product meer kost om het te produceren.

En wie zegt dat die van Microsoft ook niet veel meer verdienen als procesoperators? Als je naar een starter operator kijkt bij BASF verdient 2800 bruto zonder shiftpremie (appelen met appelen vergelijken) Dat is niet belachelijk veel ten op zichtte van verschillende lonen die ik hier zie passeren.

aXl_
18 augustus 2014, 21:53
Nope heb voor BASF gewerkt, maar nu niet meer. BASF heeft dan ook geen omzet van 200 miljard, maar wel een stuk minder.
Microsoft heeft dan ook wat meer personeel in dienst + je weet ook niet of ze die jaren veel hebben geïnvesteerd of aan het investeren zijn.

Maar klopt je kunt een product verkopen veel omzet op verdienen, maar minder winst, omdat het product meer kost om het te produceren.

Investeringen zitten voor een heel groot deel in equipment en dat wordt afgeschreven over een bepaalde periode. EBITDA bekijkt de winst voor afschrijvingen. Als in mijn voorbeeld door BASF nog een hele boel afgeschreven wordt heeft dat geen invloed op het EBITDA-cijfer (op het winst-resultaat uiteraard wel).
Daarom dat je dat moet gebruiken om bedrijven met elkaar te vergelijken.

BASF heeft overigens 112.000 mensen in dienst. Dat is bijna evenveel als Microsoft.

Bimmer
19 augustus 2014, 12:38
Inderdaad klopt wat je zegt.
Ik had een reactie gegeven op wat volkK had gezegd. Hij zei dat we ons loon krijgen omdat we een gevaarlijke job uitoefenen, klopt. Meeste reactie dat je dan krijgt dat er nog andere gevaarlijke jobs bestaan. Klopt ook, meest dat ze dan gebruiken zijn reverentie naar de bouw. Ik zei toen dat een metser "maar" €40 per uur opbrengt voor zijn baas, dan kun je toch niet verwachten dat hij evenveel verdient als iemand die bijvoorbeeld €100 euro per uur opbrengt voor zijn baas. Natuurlijk spelen andere invloeden ook een rol, maar dit uiteindelijk een stuk ook.

Hiapoe
19 augustus 2014, 12:59
Inderdaad klopt wat je zegt.
Ik had een reactie gegeven op wat volkK had gezegd. Hij zei dat we ons loon krijgen omdat we een gevaarlijke job uitoefenen, klopt. Meeste reactie dat je dan krijgt dat er nog andere gevaarlijke jobs bestaan. Klopt ook, meest dat ze dan gebruiken zijn reverentie naar de bouw. Ik zei toen dat een metser "maar" €40 per uur opbrengt voor zijn baas, dan kun je toch niet verwachten dat hij evenveel verdient als iemand die bijvoorbeeld €100 euro per uur opbrengt voor zijn baas. Natuurlijk spelen andere invloeden ook een rol, maar dit uiteindelijk een stuk ook.

Je brengt 100€ op per uur en een metser 'maar' 40, niet omdat je "beter" bent in je job of omdat je job meer 'waard' is. Maar omdat de winstmarges op de producten of diensten die je verkoopt zoveel hoger zijn.

trouwens, kanttekening: ik hou niet van de uitdrukking dat het X opbrengt voor zijn "baas"... Voor het bedrijf en zijn aandeelhouders, lijkt me een betere uitdrukking. Maar goed, dat is maar een woordspeling natuurlijk.

aXl_
19 augustus 2014, 13:23
En wie zegt dat die van Microsoft ook niet veel meer verdienen als procesoperators? Als je naar een starter operator kijkt bij BASF verdient 2800 bruto zonder shiftpremie (appelen met appelen vergelijken) Dat is niet belachelijk veel ten op zichtte van verschillende lonen die ik hier zie passeren.

1. 2800 Bruto is pal op het gemiddelde van wat een startend burgerlijk ingenieur krijgt. Voor een procesoperator is dat wel degelijk veel.
2. Winst op het einde wordt gerealiseerd door volcontinu te draaien. Als je winst/werknemer vergelijkt pak je de volledige loonkost mee = inclusief die shiftpremie
3. In het IT-bedrijf van ons voorbeeld verdient men niet plots 3 keer meer dan dat. Niet iedereen zit op manager en hoger niveau.

Er genoeg voorbeelden van sectoren met vergelijkbare winstcijfers waar men niet die lonen heeft. Dus de metric winst / werknemer lijkt me niet vanzelfsprekend de grootste driver voor uw loon.

Bimmer
19 augustus 2014, 13:33
1. 2800 Bruto is pal op het gemiddelde van wat een startend burgerlijk ingenieur krijgt. Voor een procesoperator is dat wel degelijk veel.
2. Winst op het einde wordt gerealiseerd door volcontinu te draaien. Als je winst/werknemer vergelijkt pak je de volledige loonkost mee = inclusief die shiftpremie
3. In het IT-bedrijf van ons voorbeeld verdient men niet plots 3 keer meer dan dat. Niet iedereen zit op manager en hoger niveau.

Er genoeg voorbeelden van sectoren met vergelijkbare winstcijfers waar men niet die lonen heeft. Dus de metric winst / werknemer lijkt me niet vanzelfsprekend de grootste driver voor uw loon.

met puntje twee met je dan ook rekening houden dat een ander persoon dit dus niet doet, dus ook invloed heb op de winst zoals jij het zegt.

Maar je hebt gelijk, wij krijgen ons lonen omdat we schoon ogen hebben. Ik kom daar solliciteren en afhankelijk van ons ogen word ons loon bepaald, dus in de (petro)chemie werken de mensen met de mooiste ogen. ;)

En met de grootste driver van u loon, ik heb gezegd dat het samenhing met de andere factoren en dat het ook een stuk meetelt dan. En dan heb ik het niet specifiek over het jaaromzet, maar wat die individu opbrengt. Daarom dat ik die vergelijking met een metser heb gedaan.

Bimmer
19 augustus 2014, 13:36
Je brengt 100€ op per uur en een metser 'maar' 40, niet omdat je "beter" bent in je job of omdat je job meer 'waard' is. Maar omdat de winstmarges op de producten of diensten die je verkoopt zoveel hoger zijn.

trouwens, kanttekening: ik hou niet van de uitdrukking dat het X opbrengt voor zijn "baas"... Voor het bedrijf en zijn aandeelhouders, lijkt me een betere uitdrukking. Maar goed, dat is maar een woordspeling natuurlijk.

Dat beweer ik helemaal niet dat ik mij beter voel ofzo, heb ik ook nergens gezegd.
Een dokter die bij rode kruis werkt in oorlog gebieden doet ook een fanatische job en ik kijk daar ook enorm naar op. Deze personen zullen ook niet veel verdienen.
Punt dat ik wil maken is, je kunt niet verwachten van een job dat je meer krijgt dan dat je opbrengt, voor het bedrijf en zijn aandeelhouders. ;)

jurgenve
22 augustus 2014, 00:08
Er is wel degelijk onderzoek over de invloed van volcontinu shiften op de gezondheid hoor.

En wat zijn de voornaamste resultaten van deze studies ?

Jack-in-the-box
22 augustus 2014, 08:57
Dat het op lange termijn fysisch en psychisch slopend is, om t kort uit te drukken.

jurgenve
22 augustus 2014, 11:55
Dat het op lange termijn fysisch en psychisch slopend is, om t kort uit te drukken.

Slopend als in 'verkort de levensduur' ?
Fysisch t.g.v. snel wisselen van bioritme, maar waarom psychisch danwel ?

BeeGee
12 september 2014, 15:43

De verloning is in mijn opzicht niet overdreven, ze is correct. Er zijn inderdaad operators die +3k verdienen, maar die hebben een hogere functie en hebben een anciënniteit van 20 à 25 jaar.

Het is de shiftpremie die't'm doet. En daar de installaties altijd 24/7 zullen blijven draaien, zal daar ook niets aan veranderen.

Ze mogen mij gerust mijn shiftpremie afnemen, maar dan ben ik ook elk weekend thuis en trek ik om 16u45 de deur achter mij dicht. En dan heb ik nog +50 verlofdagen.

Verder meer, geloof ik in de verste verte niet dat operators vervangen gaan worden omwille van automatisatie. Dit kàn gewoon niet. De verladers bij ons, worden wel vervangen door een automatisch beladingssysteem. Maar de productie-operators? Onmogelijk. Pompen spoelen, filters wisselen, afstellen, opstarten,...

Niets is ooit "gewoon" -- er is altijd wel iets speciaal, dat enkel door menselijk denkvermogen en handelen moet worden gemanipuleerd.

Het bedrijf (=installatie) waar ik werk, is redelijk klein. Velen in de rest van firma denken dat het bij ons "gemakkelijk" is omdat't zo klein is. Enorm veel parameters moeten in rekening worden gebracht in het reactorgedeelte, en het is bovendien altijd anders. De ene keer staan de stoffen in een ratio van 0,7:1:0,8:10; de andere keer in 0,98:1:0,75:5, enz.

En ja, de sequentie van handelingen is altijd hetzelfde: bijsturen.

Maar een computer kan dat simpelweg niet. Toch niet bij ons, ze proberen al enkele decennia...

Toratsuru
6 januari 2015, 00:55
Werkt er iemand bij omnichem? Ik zou graag een beetje dichter bij thuis willen werken maar ik vraag me af of ik zou moeten inleveren.

Matthias92
23 januari 2015, 17:28
Ben erg geinteresseert in Taminco, iemand die daar werkt en mij eventueel wat meer info kan verschaffen?

chemist
4 april 2015, 00:25
Wat is het startloon bij Evonik?
Dagen verlof ?

Wat als je Total en Evonik vergelijkt?

xxxracexxx
4 april 2015, 09:40
Total en evonik valt ni te vergelijken hoor. Ene is chemie, andere is petrochemie... Loon bij total zal hoger liggen.

Bimmer
4 april 2015, 19:13
Wat is het startloon bij Evonik?
Dagen verlof ?

Wat als je Total en Evonik vergelijkt?

ken iemand die op evonik werkt en heeft dacht ik iets van een 4800 bruto = 2600 netto. Dagen verlof 72 of 74.

Verlgelijken kan moeilijk zoals xxxracexxx zegt.

Ataturk
5 april 2015, 16:36
Ik ga volgend jaar beginnen met mijn 7de jaar procestechnieken :).

twijfelaar1
5 april 2015, 16:49
Ik ga ook aan dat 7de jaar chemische procestechnieken beginnen. :) Allez, ik hoop dat ik er aan mag beginnen... Eerst nog een intake gesprek met één van de bedrijven voor je dat jaar kan starten. Ben benieuwd wat dat gaat zijn. :)

Ataturk
5 april 2015, 18:20
Ik ga ook aan dat 7de jaar chemische procestechnieken beginnen. :) Allez, ik hoop dat ik er aan mag beginnen... Eerst nog een intake gesprek met één van de bedrijven voor je dat jaar kan starten. Ben benieuwd wat dat gaat zijn. :)

Veel geluk, ik doe nu mijn 6de jaar chemie.
Als dit jaar vlot verloopt begin ik aan mijn 7de in september :) .

chemist
5 april 2015, 22:53
Hey xxxracexxx
Okay ik snap dat ze niet goed te vergelijken zijn.
Wat zijn volgens jou de pro s en de contra s van beide bedrijven?

xxxracexxx
5 april 2015, 23:50
Heb een jaar op evonik gewerkt, was er ni slecht. Nadien kon ik beginnen op basf en total. Heb voor basf gekozen omdat het een veelzijdig bedrijf is. Elk product dat er is maken ze er wel. Terwijl total enkel petrol is... Ook had ik gehoord dat je regelmatig examens moest doen op total, zijn die slecht kan je je job verliezen. Of dat klopt weet ik ni. Loon van basf ligt wel lager dan total, maar elke maand wel vaste pre, ook al heb je heel de maand verlof gepakt...

chemist
6 april 2015, 10:53
race heb u een mailke gestuurd
via tapatalk heb je het gehad?

xxxracexxx
6 april 2015, 16:32
Aangekomen, zal straks antwoorden want zen nu ni thuis ;-)

Ifies
21 augustus 2015, 02:41
Heb een vraagje over werk in de chemische industrie.

Zijn er mensen die wat informatie hebben over OLEON Oelegem? Zijn er mensen die daar werken als procesoperator of iemand kennen die er werkt. Ik wou meer te weten komen over het shiftsysteem en eventueel het bruto/netto loon dat je daar krijgt als beginnend procesoperator met een bachelor in de chemische procestechnieken?. Alle info is welkom.

maartenc
15 januari 2016, 00:35
Hallo iedereen, ik ben nu al even aan het twijfelen of ik volgend jaar een se-n-se chemische procestechniek zou gaan volgen of elektromechanica met later als keuze onderhoudstechnologie, procestechnologie of klimatisering. De reden dat de job als operator mij aanspreekt is omdat ik geloof dat het een beroep is met veel werkzekerheid en mogelijkheden, ook de ploegen spreken mij aan ookal heb ik dit nog nooit ervaren. Nu twijfel ik tussen verder studeren en het se-n-se jaar, ik heb wel zin om te gaan werken maar wil hier later ook geen spijt van hebben. Ik weet wel al wat ik van de job kan verwachten maar weet nog niet of dit 100% mijn ding is (loon is natuurlijk iets dat je in je achterhoofd houdt en je aantrekt). Wat sprak jullie zo aan in deze job? En hoe hebben jullie de keuze gemaakt? Vriendelijke groeten maartenc

Bimmer
15 januari 2016, 01:17
Keuze ligt eigenlijk bij u zelf.
Als je zegt van; ik zie dat zeker nog zitten om 3 jaar te studeren, dan zou ik zeker voor de bachelor gaan. EM is een goed diploma voor operator en heb je toch een uitgebreider pakket. Als je later toch beslist van, ik wil iets anders doen, dan heb je meer mogelijkheden.

se-N-se zien ze ook graag komen, omdat dit een zeer specifiek opleiding voor operator is. Maar zoals je al leest is dit zeer specifiek, dus als je later iets anders wilt doen. Bied het minder meerwaarde aan. Maar voor operator is het zeker goed en is dan maar een jaar.

Zoals je ziet ligt een beetje wat je zelf wilt. is nu ook wel zo dat je als operator enkele jaren ervaring hebt, dat ze u ook kunnen gebruiken voor andere functies, maar dan is dat in dezelfde sector. Terwijl met een EM heb je meer keuzes.

Mij sprak het aan:
-Shift. Ik wilde een job doen met shiften, zal raar klinken bij veel mensen.
-vrijheid. Veel vrije verlofdagen vrij te kiezen. Je deelt u dag zelf in, afhankelijk wat er allemaal moet gebeuren. Moeilijk om uit te leggen, maar ik voel me ook vrijer dan andere beroepen.
-interesse. Heel mijn familie zijn operators, dus had al veel gehoord. Mij interesseert het ook.
-verantwoordelijkheid. Je bent op dat moment verantwoordelijk voor het proces, dus de fouten los je damen met u ploeg op
-teamwork
-loon

Ik doe de job heel graag. Je kunt zelf kiezen hoe serieus je het neemt. Sommige nemen het minder serieus, dan lijkt het me ook saaier en zo kun je natuurlijk ook niet doorgroeien.

maartenc
15 januari 2016, 13:19
Thanks Bimmer, ik heb nog een halfjaar ongeveer om te beslissen, de infodagen van scholen en hogescholen zullen mij wel wat verder brengen.

xxxracexxx
24 januari 2016, 16:53
Inderdaad, verschil is dat je loon wanneer je er pas werkt of wanneer je er al 20j werkt hetzelfde blijft. Loon stijgt niet wanneer je anciënniteit stijgt. Voordeel is dat de startlonen hoger liggen dan bij BASF (zie je trouwens goed op de parking vond ik, bij evonik stonden destijds paar porschen/lotus/m3 etc. Bij BASF amper vette bak te zien

MrKend54l
24 januari 2016, 19:41
Inderdaad, verschil is dat je loon wanneer je er pas werkt of wanneer je er al 20j werkt hetzelfde blijft. Loon stijgt niet wanneer je anciënniteit stijgt. Voordeel is dat de startlonen hoger liggen dan bij BASF (zie je trouwens goed op de parking vond ik, bij evonik stonden destijds paar porschen/lotus/m3 etc. Bij BASF amper vette bak te zien
De vraag is of die van managers of operatoren waren natuurlijk[emoji14]

xxxracexxx
24 januari 2016, 22:27
Operators

xxxracexxx
24 januari 2016, 22:27
Trouwens het loon van een operator ligt hoger dan iemand van kader hoor

Mike 90
25 januari 2016, 00:32

Hangt er natuurlijk vanaf wat voor kader en welke operator. Ik heb als beginnend ingenieur bij ons evenveel als een operator met 15-20 jaar ervaring. Ons direct management heeft minstens evenveel als de Shift supervisor. En de senior managers zitten daar nog een stuk boven. Bij ons gaat die regel niet op.

Bimmer
25 januari 2016, 00:50
Is inderdaad ook afhankelijk welke operator. Je hebt operators in bedrijven die hun job inhoud bestaat uit met de hefttruck rijden en wat bijvullen enzo. Deze verdienen dan ook een heel pak minder in verhouding met andere operators. Daar zal een kader zeker meer verdienen.

Ik weet bij BASF waar xxxracexxx werkt, dat het niet het geval is, tenzij je de directeur neemt. Heb daar ook nog even gewerkt. Daar kreeg bij ons in de ploeg iemand promotie om een kader functie in te vullen, heeft deze uiteindelijk geweigerd omdat hij minder zou verdienen. In verhouding wel meer, maar de verlies van shiftpremie was hoger als de opslag.
Uiteindelijk heeft hij het ook niet gedaan, omdat hij dan minder vrijheid had en meer uur moest kloppen, terwijl hij nu steeds wist welk uur hij begon en stopte en er minder loon had op de einde van de maand.
Op laatste heeft mijn begeleider die kader functie dan aangenomen, omdat hij wel graag in dag wilde staan en het loonverlies wel voor over had. Ze hadden graag een operator voor deze functie, omdat je de plant heel goed moest kennen.

Maar u redenering klopt inderdaad, is afhankelijk welke operator met job inhoud je het vergelijkt.

xxxracexxx
25 januari 2016, 14:38
Verschil zie je, maar het snijpunt is er pas rond je 40j dacht ik. Heb voor BASF voor andere redenen gekozen hoor. Loon was er geen van.

pivo1914
26 januari 2016, 10:20
Iemand een idee van de loon en arbeidsomstandigheden van de operators bij NIPPON SHUKOBAI te Zwijndrecht?
Deze zoeken momenteel veel werknemers ten gevolge van een uitbreiding...

Zal wss is de lijn liggen van de andere chemie bedrijven en minder dan de petro chemie??

Pompi
26 januari 2016, 10:46
hoe vallen de collegas als operator mee?
Ik ken een paar man die als operator werken, maar dat zijn niet om te zeggen echt grote lichten.
Als je dan hun verhalen hoort - buiten opscheppen hoe weinig ze doen - dan zijn dat zoveel kinderstreken en ronduit idioot gedrag..
een van de redenen waarom ik tot nu toe altijd mezelf heb tegengehouden van het werk als PO

Bimmer
26 januari 2016, 12:12
Collega's is afhankelijk welke ploeg je terecht komt. Wij komen heel goed overeen met elkaar, doen ook vaak activiteiten samen. Binnenkort gaan we samen 3 dagen op verlof in de bergen. Als je dan weer hoort in een andere ploeg, daar gaat het slechter. Soit, je hoort natuurlijk zoveel. :)

Ik ken ook verschillende proces operators, waarvan ik zeg. ja, okay. Hoe die daar is begonnen vraag ik me toch af.
Maar dat zijn meestal de proces operators die hun jobinhoud anders is.
Bv: Een paar man dat ik ken werken in een klein proces. ze behandelen plastiek. Dus je hebt eigenlijk gewoon rollen die dan worden afgerold en vervolgens in een bad gaan, dan nog wat droog procedures en rollen nadien terug op.
Hun job bestaat dan uit, het "proces" (wat eigenlijk heel klein is) te controleren, maar rijden meer met de hefttruck op en neer om de rollen te vervangen.
Voor zo een functie zijn de vereisten dan ook anders, maar het zijn ook operators.

Bij ons wordt er ook wel eens een grapje ofzo uitgestoken, met de nacht is er minder volk (alleen u ploeg) en is het rustiger. Maar dan is het ook wel grappig. :D

MrKend54l
26 januari 2016, 15:32
Dan denk ik dat jij toch nog niet veel weddes van hogere kaderleden gezien heb hoor[emoji14]

hoe vallen de collegas als operator mee?
Ik ken een paar man die als operator werken, maar dat zijn niet om te zeggen echt grote lichten.
Als je dan hun verhalen hoort - buiten opscheppen hoe weinig ze doen - dan zijn dat zoveel kinderstreken en ronduit idioot gedrag..
een van de redenen waarom ik tot nu toe altijd mezelf heb tegengehouden van het werk als PO
Idioten heb je overal. Dat is niet uitsluitend bij operatoren hoor.

xxxracexxx
26 januari 2016, 20:26
Dan denk ik dat jij toch nog niet veel weddes van hogere kaderleden gezien heb hoor[emoji14]

Idioten heb je overal. Dat is niet uitsluitend bij operatoren hoor.
Al van 2 kaders gehoord en moesten telkens inleveren tov hun loon van ploegleider. Shift premie is ni te onderschatten hoor[emoji6]