PDA

Volledige versie bekijken : Zeldzame Comics

DJ-3000s
24 mei 2011, 21:07
Vroeg me gewoon af, als leek, welke Comics momenteel zeldzaam zijn en waarom?

Meer zelfs, welke hebben jullie in je bezit die anderen zeker niet hebben?

Hoeveel zou je maximaal betalen voor een strip?

Nee het is geen enquete :p

Ben gewoon eens benieuwd wat de forumleden van waarde thuis hebben liggen om eens snachts een bezoekje te brengen :rofl:

Statutory_Ape
24 mei 2011, 21:45
De 3 single issues van Assassin's Creed, waarsschijnlijk niet waardevol maar ze waren meteen uitverkocht en niet meer verkrijgbaar voor het moment :p

chromium
24 mei 2011, 22:07
Er zijn heel weinig comics echt zeldzaam... en zeldzame comics zijn niet altijd waardevol.
Van sommige Golden Age comics zijn er minder dan 10 exemplaren nog bekend, maar als niemand ze echt wil, dan hebben ze ook niet al te veel waarde.

Marvel en DC Silver Age zijn de populairste comics bij verzamelaars en daar is geen enkel nummer van zeldzaam.

Er zijn eigenlijk drie factoren die de waarde van een comic bepalen.

Staat (grade)
Zeldzaamheid
Populariteit.

Een hele zeldzame comic in uitstekende staat die niet echt gewild is, zal nooit een hoge prijs hebben.
Een minder zeldzame comic maar die heel populair is zal altijd prijzig zijn in bijna elke staat.

Hulk 181 is zeker niet zeldzaam, naar schatting bestaan nog enkele duizenden exemplaren, maar deze comic is zo gewild dat de prijs zeer hoog kan oplopen.

Ik heb 7 jaar lopen zoeken naar een waardeloze comic...Aztek #10...gewoon omdat ik de eerste 9 issues had en de laatste niet vond. Het waren letterlijk dollar comics, maar zelfs Milehigh als Mycomicshop hadden jarenlang #10 niet te koop. Nergens was die te vinden...heel frustrerend.
Ik was bereid om 10X de prijs te betalen om hem eindelijk van mijn want-list te kunnen schrappen...maar zelfs toen vond ik hem niet.
De serie was een flop en van de laatste issue (#10) waren er veel minder gedrukt en besteld door de winkels..dus werd Aztek #10 zeldzaam.
Maar daar er bijna niemand interesse in had, steeg de prijs ook niet.
En plots was hij en hier en daar weer te koop...blijkbaar was er ergens in een warehouse een pallet gevonden en kon ik hem uiteindelijk heel vlot kopen.
Nu hebben de meeste winkels er een kleine stock van, maar ik ken niemand buiten ik die hem ooit kocht/wou :p

De meest waardevolle comics zijn Action #1 en Detective #27 ... zijn zowel zeldzaam (minder dan 100 exemplaren) en zeer gewild...resultaat is dat vorig jaar ze elk voor +- 1 miljoen dollar werden verkocht.

Daarna heb je de Marvel en DC Silver Age keys...

Dit is volgens mij de top-30 volgorde van waarde/populariteit

AF #15
FF #1
Showcase 4 (DC)
Hulk #1
X-Men #1
JIM #83
TOS #39
B&B #28 (DC)
Showcase #22 (DC)
ASM #1
Avengers #1
Avengers #4
Daredevil #1
FF #5
FF #48
Adventure Comics #247 (DC)
ST #110
ASM #14
FF#4
Flash #105 (DC)
Sgt Fury #1
TTA #27
Action #252 (DC)
Detective #225 (DC)
B&B #34 (DC)
GL #1 (DC)
JLA #1 (DC)
ASM #3
Flash #123 (DC)
ASM #50

En daarna komen de keys uit de Bronze Age :

Green Lantern #76 : Denny O’Neil - Neil Adams vernieuwende run begint.
Conan the Barbarian #1
The Amazing Spider-Man #96/97/98 : non-code drug issues
Marvel Feature #1 : Eerste The Defenders
Marvel Team-Up #1 : Spider-man krijgt als eerste Marvel held een tweede maandelijkse serie.
All-Star Western #10 : Eerste Jonah Hex
The Amazing Spider-Men #121/122 : Dood van Gwen Stacy/Green Goblin
The Amazing Spider-Man #129 : Eerste Punisher
Marvel Premiere #15 : Eerste Iron Fist
Conan #23 : Eerste Red Sonja
Giant-Sized Uncanny X-men #1 : Eerste “all-new, all-different” X-Men.
Uncanny X-men #94 : Eerste nummer uit de reeks met de "nieuwe" X-men.
The Incredible Hulk #181 : Eerste Wolverine
Marvel Spotlight #32 : Eerste Spiderwoman
Special Marvel Edition #15 : Eerste Master of Kung Fu
Star Wars #1 : Start van de succesvolle comics-adaptaties.
Iron Fist #14 : Eerste Sabretooth
Cerebus the Aardvark #1
Daredevil #158 : Frank Miller op Daredevil
Uncanny X-Men #137 : Dood van Phoenix
DC Comics Presents #26 : Eerste New Teen Titans
Daredevil #168 : Eerste Elektra

Wiestex
24 mei 2011, 22:26
Ik heb de eerste druk van Watchmen #12 gesigneerd door Dave Gibbons, gewonnen via Brainfreeze. Geen idee van de waarde. Chromium? :p

Recipe4hate
24 mei 2011, 22:29
hele uitleg...

En comics die gesigneerd zijn ofzo, worden misschien wel als zeldzaam of waardevol beschouwd?

Waardevol hoeft trouwens niet per sé "veel geld waard zijn" te betekenen. Het kan ook zijn dat de persoon lang naar een comic heeft moeten zoeken en deze uiteindelijk op een klein rommelmarktje vond en nooit meer wegdoet...ofzo :unsure:
Beetje zoals die Aztec. Die is voor jou toch waardevol?

chromium
24 mei 2011, 22:50
Ik heb de eerste druk van Watchmen #12 gesigneerd door Dave Gibbons, gewonnen via Brainfreeze. Geen idee van de waarde. Chromium? :p

Sentimentele waarde is groot, de financiële waarde helaas niet.
Gesigneerde comics dragen eigenlijk niet bij tot de financiële waarde, of het moeten comics zijn die gesigneerd zijn terwijl er een officiële instantie getuige van was en er dan een certificaat bijvoegde...en dan nog.

Watchmen #12 is +- €3 - €5 waard...
Gesigneerd dezelfde waarde + wat een Gibbons fan er bij wil betalen voor de handtekening.

Maar zoiets zou ik nooit verkopen, deze zal voor jou altijd veel meer waard zijn dan de marktwaarde.

chromium
24 mei 2011, 22:54
Waardevol hoeft trouwens niet per sé "veel geld waard zijn" te betekenen. Het kan ook zijn dat de persoon lang naar een comic heeft moeten zoeken en deze uiteindelijk op een klein rommelmarktje vond en nooit meer wegdoet...ofzo :unsure:
Beetje zoals die Aztec. Die is voor jou toch waardevol?

Daar heb je gelijk in :niceone:
Ik bezit comics die meer kosten dan wat de modale mens in een maand verdient, maar als ik één comic uit mijn verzameling uit een brand moest redden, zou het de eerste comics zijn die ik van mijn moeder kreeg in 1977 en die nu met moeite €5 waard is.

DJ-3000s
24 mei 2011, 22:54
ik heb docu's gezien van mense die speciale brandkasten/brandvrije kaste laten bouwen om hun comics te beschermen. Eentje was gemakkelijk 1000 dollar waard ZEI HIJ....

Vraag me dan af hoe ie zo een hele kast bijeen heeft gehaald... Levenswerk ofzo?

Timaeus
24 mei 2011, 23:00
Daar heb je gelijk in :niceone:
Ik bezit comics die meer kosten dan wat de modale mens in een maand verdient, maar als ik één comic uit mijn verzameling uit een brand moest redden, zou het de eerste comics zijn die ik van mijn moeder kreeg in 1977 en die nu met moeite €5 waard is.

Zorg dat Amazing Fantasy 15 er dicht bij ligt en dan grijp je gewoon die 2 in 1 beweging :D

chromium
24 mei 2011, 23:02
Zorg dat Amazing Fantasy 15 er dicht bij ligt en dan grijp je gewoon die 2 in 1 beweging :D

Ik heb inderdaad twee handen .... nooit aan gedacht ;)

Timaeus
24 mei 2011, 23:13
Ik heb inderdaad twee handen .... nooit aan gedacht ;)

:D

On a side note: 1.5 jaar nadat ik je voor het eerst om info vroeg, heb ik mijn eerste Spidey Ditko's vast.

chromium
24 mei 2011, 23:21
:D

On a side note: 1.5 jaar nadat ik je voor het eerst om info vroeg, heb ik mijn eerste Spidey Ditko's vast.

Proficiat...Ditko Spidey's zijn fantastisch op all vlakken... Romita Sr is zachter en "easier on the eye" ...maar Ditko gaf Spider-man vorm en hoewel zijn art niet zo "mooi" is als Romita, was hij uniek in de poses die hij Spider-man gaf. Het is bijna luchtballet en Ditko tekende Spider-man zoals een half-mens, half-spin echt er bij zou hangen...

http://www.samruby.com/History/Splash1Shot.gif

En niet te vergeten, al de villains ...The Burglar ' The Chameleon, Vulture, Terrible Tinkerer, Doctor Octopus, Sandman, The Lizard, Electro, Green Goblin ...en dat allemaal in iets meer dan een jaar.

Het duurt een tijd voor je Ditko apprecieert... maar plots "klikt" het....en wat ook leuk is dat de Ditko Spideys steeds maar in waarde stijgen.

Timaeus
24 mei 2011, 23:31
Proficiat...Ditko Spidey's zijn fantastisch op all vlakken... Romita Sr is zachter en "easier on the eye" ...maar Ditko gaf Spider-man vorm en hoewel zijn art niet zo "mooi" is als Romita, was hij uniek in de poses die hij Spider-man gaf. Het is bijna luchtballet en Ditko tekende Spider-man zoals een half-mens, half-spin echt er bij zou hangen...

http://www.samruby.com/History/Splash1Shot.gif

En niet te vergeten, al de villains ...The Burglar ' The Chameleon, Vulture, Terrible Tinkerer, Doctor Octopus, Sandman, The Lizard, Electro, Green Goblin ...en dat allemaal in iets meer dan een jaar.

Het duurt een tijd voor je Ditko apprecieert... maar plots "klikt" het....en wat ook leuk is dat de Ditko Spideys steeds maar in waarde stijgen.

Jup, zijn allemaal wel vrij low grade (zeker in vergelijking met die F+en die jij aanbiedt), maar G's en VG's zijn voorlopig het enige wat ik kan betalen.

Malkavian
25 mei 2011, 09:28
Van Chromium's lijstje heb ik atm alleen Green Lantern 76
Kheb ook Showcase 24, maar die is niet zoveel waard als de Showcase 22
.

chromium
25 mei 2011, 11:16
Van Chromium's lijstje heb ik atm alleen Green Lantern 76
Kheb ook Showcase 24, maar die is niet zoveel waard als de Showcase 22
.

Ach, ik heb mijn Showcase 22 ook al niet meer...dat komt wel goed ;)

Arades
25 mei 2011, 16:16
Leuk lijstje Chromium, verschillende heb ik in mijn bezit en er staan er teveel op mijn want list die hier ook bij staan :)

Wiestex
27 mei 2011, 17:33
Eigenlijk geen idee wat ze waard zijn, ik gok niet veel, maar dit zijn nog oude issues die ik gevonden heb:

Green Lantern Mosaic #17 en #18
The power of Shazam! #2
Namor the sub-mariner #13

Timaeus
27 mei 2011, 17:37
Eigenlijk geen idee wat ze waard zijn, ik gok niet veel, maar dit zijn nog oude issues die ik gevonden heb:

Green Lantern Mosaic #17 en #18
The power of Shazam! #2
Namor the sub-mariner #13

Shazam heb ik ook liggen :love:. Die zijn niet zoveel waard, een euro ofzo.

Wiestex
27 mei 2011, 17:39
Dacht ik al :p. Is er eigenlijk nergens zo een lijst waar al die waardes opstaan?

dewillems
27 mei 2011, 17:57
comicbookpriceguide is zo'n lijst.

Timaeus
27 mei 2011, 18:10
ComicsPriceGuide.com - Online Comic Book Price Guide (http://www.comicspriceguide.com/)

Account gratis aan te maken.

Objector
27 mei 2011, 18:14
Als je iets leest over zeldzame comics, dan gaat het steeds over singles. Ik vraag me af of er ook trades zijn die echt zeldzaam zijn?

Timaeus
27 mei 2011, 18:31
Er zijn wel trades die duur zijn. Ik denk vooral aan de Miracleman trades die soms voor meer gaan dan de respectievelijke singles.

chromium
27 mei 2011, 21:00
Here wo go again met een verschrikkelijke lange post met meer info die gevraagd en zelfs gewenst is ;)

Inderdaad de Miracleman trades zijn zeer duur, wegens nooit meer herdrukt.
De Miracleman comics zijn zeer gewild, (voor velen het beste wat Alan Moore ooit schreef) maar mogen niet meer hedrukt worden wegens al de rechtzaken en de betwisting van eigendom die nu al bijna 15 jaar bezig is.

De trades werden ook allemaal één keer gedrukt en dan mocht het ook niet meer...dus werden deze opgekocht door de fans die de originele comics niet konden betalen. Gevolg dat de trades ook onvindbaar werden en nu ook allemaal +- 5X de coverprijs kosten.

Maar de echte winnaars inzake TPB/HCs zijn toch wel de Marvel Masterworks.
De eerste edities (27 nummers) waren niet echt populair toen ze 20 jaar geleden uitkwamen en de laatste edities waren redelijk zeldzaam en gingen na en paar jaar al vlug voor enkele honderden dollars de deur uit.
Ongeveer 8 jaar geleden begon Marvel ze langzamerhand te herdrukken, maar met een nieuwe (zilveren) cover. Maar je kon ook een variant bestellen met dezelfde cover (Marble cover) als de originele Masterworks. Ook ging Marvel nieuwe volumes uitbrengen (verder dan #27)
Probleem was dat deze duurder waren dan de gewone en je ze op voorhand moest bestellen.
Nadien drukte Marvel exact het aantal Marble covers al er bestellingen waren en tot vandaag zijn dit de meest zeldzame boeken/comics/trades/HCs die Marvel ooit uitgaf.

Soms zie je mensen pochen met een variant cover waar er maar 1000 of 2000 van gedrukt zijn, wel van de meeste van de tweede generatie Marvel Masterworks Marble covers zijn er minder dan 500 gedrukt, soms zelf maar 370 stuks...ooit...wereldwijd.
Voor die exemplaren wordt er vlotjes honderden dollars betaald.

Het is niet altijd makkelijk om net die juiste druk te vinden die zeer zeldzaam is, maar het loont de moeite om goed te kijken.
Een jaar of 5-6 geleden heb ik op eBay.be een Daredevil Masterwork gekocht voor €10 en daarna op een beurs kunnen verkopen voor €150...dus ze zijn nog te vinden.

Ik heb na jaren te zoeken en rond te vragen een klein lijstje van trades (en vooral hardcovers) die zeldzaam en gewild zijn en die soms honderd dollars waard zijn en waar ik elke beurs steeds op zoek naar ga in de "koopjes-bakken" ;)
Helaas is het nogal arbeidsintensief en loopt het meestal op een sisser af.
Het gevaar is ook dat bij herdrukken de vraag onmiddellijk in elkaar stort.
TPBs zijn per definitie al herdrukken, comics blijven meestal hun waarde houden omdat ze "first print" zijn.

Momenteel kost de Walking Dead omnibus #1 enkele honderden dollars wegens al jaren uitverkocht, net zoals de Grant Morrisson New-Xmen omnibus.
Eens worden die herdrukt en dan zakt de prijs in elkaar.

Timaeus
27 mei 2011, 21:38
Heb je nog andere keys op het oog Chromium?

Recipe4hate
27 mei 2011, 21:39
Momenteel kost de Walking Dead omnibus #1 enkele honderden dollars wegens al jaren uitverkocht, net zoals de Grant Morrisson New-Xmen omnibus.
Eens worden die herdrukt en dan zakt de prijs in elkaar.

Volgens mij heb ik de eerste Walking Dead Omnibus in het Besloten Land in Leuven zien liggen?

Timaeus
27 mei 2011, 21:40
Volgens mij heb ik de eerste Walking Dead Omnibus in het Besloten Land in Leuven zien liggen?

Dat is het Compendium.

Recipe4hate
27 mei 2011, 21:42
Lijkt me trouwens een leuk idee voor een artikel op Brainfreeze?

Timaeus
27 mei 2011, 21:47
Lijkt me trouwens een leuk idee voor een artikel op Brainfreeze?

Hoe bedoel je?

Recipe4hate
27 mei 2011, 21:48
Hoe bedoel je?

Zeldzame comics, reprints, waardevolle/collectors items, bucht enz...
Ik las Chromium zijn posts met veel interesse.

Timaeus
27 mei 2011, 22:01
Zeldzame comics, reprints, waardevolle/collectors items, bucht enz...
Ik las Chromium zijn posts met veel interesse.

Je moet wel weten dat Chromium geldt als een autoriteit in Europa qua comics verzamelen. Als je de voornaamste Silver Age keys hebt, kan je al wel eens sterke posts schrijven vanuit ervaring. Om dit voor Brainfreeze te doen, dat doet hij ook al in zijn columns (dikke aanraders trouwens).

chromium
27 mei 2011, 23:42
Heb je nog andere keys op het oog Chromium?

Batman #1 is de laatste... maar psychologisch lukt het me niet om zoveel geld voor een paar blaadjes papier neer te leggen. Ik wil hem al een jaar of vijf kopen, en telkens wordt hij duurder en duurder. Ik ga hem dus heel waarschijnlijk nooit kopen...het is een brug te ver voor mij.

Mijn Marvel verzameling is compleet en van DC verzamel ik enkel Batman en daar ben ik ook bijna mee klaar.

Nu, ik ga even in mijn kaarten laten kijken voor wie goed oplet ;)

Dit is een lijst van trades die heel moeilijk te vinden zijn, en allemaal voor een veelvoud van de cover verkocht worden. Dus als je deze voor een prijsje op een boekenbeurs of con ziet, niet twijfelen.

Hier alvast een tiental.

Alias Omnibus
Dreadstar Definitive HC
Thor: Vikings
House of M Excalibur Prelude tpb
Captain America The Truth: Red, White and Black TPB
Thanos Samaritan TPB
Marvel Masterworks Volume 37 X-Men 2nd print
Wolverine: Deadpool Weapon X
Green Lantern The Power of Ion
Marvel Fantastic Firsts Hardcover

Timaeus
28 mei 2011, 00:30
Nja 25.000 dollaar voor een 2.0 is heel veel geld.

chromium
28 mei 2011, 00:32
Nja 25.000 dollaar voor een 2.0 is heel veel geld.

Te veel...

Timaeus
28 mei 2011, 01:10
Was amazing fantasy dan zo veel minder?

Objector
28 mei 2011, 12:13
Dit is een lijst van trades die heel moeilijk te vinden zijn, en allemaal voor een veelvoud van de cover verkocht worden. Dus als je deze voor een prijsje op een boekenbeurs of con ziet, niet twijfelen.

Hier alvast een tiental.

Alias Omnibus
Dreadstar Definitive HC
Thor: Vikings
House of M Excalibur Prelude tpb
Captain America The Truth: Red, White and Black TPB
Thanos Samaritan TPB
Marvel Masterworks Volume 37 X-Men 2nd print
Wolverine: Deadpool Weapon X
Green Lantern The Power of Ion
Marvel Fantastic Firsts Hardcover

Bedankt voor je interessante uitleg! Eigenlijk vallen de prijzen (op amazon.com) nog wel best mee, zeker als je bedenkt wat sommige verzamelaars neertellen voor singles. Momenteel vind ik trades nog steeds leuker dan single issues, dus ik hoop dat dat zo blijft. :D

Zelf ben ik ook wel wat op de hoogte van de duurdere batmantrades en een tijdje geleden heb ik bijvoorbeeld Prodigal kunnen scoren (LINK (http://www.amazon.com/Batman-Prodigal-TPB-Chuck-Dixon/dp/1563893347/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1306577083&sr=8-1)), maar helaas wel een Titan Books editie waar ook Titan op de rug staat in plaats van DC. Doet dit eigenlijk iets aan de waarde?

Timaeus
28 mei 2011, 12:24
Bedankt voor je interessante uitleg! Eigenlijk vallen de prijzen (op amazon.com) nog wel best mee, zeker als je bedenkt wat sommige verzamelaars neertellen voor singles. Momenteel vind ik trades nog steeds leuker dan single issues, dus ik hoop dat dat zo blijft. :D

Zelf ben ik ook wel wat op de hoogte van de duurdere batmantrades en een tijdje geleden heb ik bijvoorbeeld Prodigal kunnen scoren (LINK (http://www.amazon.com/Batman-Prodigal-TPB-Chuck-Dixon/dp/1563893347/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1306577083&sr=8-1)), maar helaas wel een Titan Books editie waar ook Titan op de rug staat in plaats van DC. Doet dit eigenlijk iets aan de waarde?

Jup, titan books zijn UK reprints van DC materiaal. Over het algemeen zijn reprints dan ook niet zo zeldzaam als first prints. Trouwens dc en europa is een spel van rechten. In italie bvb zijn delen herdrukt door panini, terwijl sommige nog door dc zijn herdrukt.

Objector
28 mei 2011, 12:40
Normaal had ik Prodigal op de Amerikaanse Ebay gekocht, maar in de laatste seconde ben ik overboden met een veel te hoog bedrag. Dus de prijs die ik daar had moeten neertellen (+verzendkosten) had me veel te duur uitgekomen. Daarna heb ik eens op de Britse Ebay gezocht en ik heb daar Prodigal gewonnen voor een deftige prijs (ongeveer 25€). Het irriteert me een klein beetje dat er op de rug Titan Books staat, maar uiteindelijk verzamel ik de Batman trades voor mezelf en de kans dat die ooit verkocht worden is heel klein. De leeservaring blijft hetzelfde en daar gaat het uiteindelijk om... Als ik ooit alle trades zou hebben, dan kan je natuurlijk opzoek gaan naar first prints etc. :p Maar dat gaat toch nooit gebeuren.

DJ-3000s
30 mei 2011, 15:26
damn, dit is nog een interessante thread geworden ^^.

Tnx for the answers :p

Timokawa
24 mei 2013, 21:20
Heb een gesigneerde comic van Tomoe & Witchblade van uitgever Crusade. Ze zijn gesigneerd door de 3 auteurs, namelijk Gutierrez, Igle en Ravil. Iemand een idee wat die waard zou zijn???

Maartenn
25 mei 2013, 11:31
Ik vraag mij af hoe lang het nog gaat duren, deze dure prijzen voor strips.
Vroeger had je hetzelfde met baseball/basket/football-kaartjes... zijn nu zo goed als niets meer waard.

devilution.be
25 mei 2013, 14:42
Er zijn nog steeds sports kaarten die veel geld waard zijn ze. Zelfde met MTG de black lotus beta is nog altijd rond de 2000 euro waard lol.

VictorVonDoom
26 mei 2013, 11:02
vroeger was die meer waard :)

duurste comic verkocht op een veiling

http://uk.news.yahoo.com/action-comics-1-sells-2-16-million-auction-010326975.html#Z0TEf6

er zijn ook veiling sites zoals stripveiling

Timmeke
30 mei 2013, 23:19
Er zijn nog steeds sports kaarten die veel geld waard zijn ze. Zelfde met MTG de black lotus beta is nog altijd rond de 2000 euro waard lol.

Zullen er toch niet veel zijn. Die markt is volledig in elkaar gezakt.

en MTG: is nog iets recenter, zal (denk ik) ook nog inzakken.

VictorVonDoom
31 mei 2013, 15:19
black lotus is nu 1500 euro waard

Malkavian
1 juni 2013, 11:54
Ik vraag mij af hoe lang het nog gaat duren, deze dure prijzen voor strips.
Vroeger had je hetzelfde met baseball/basket/football-kaartjes... zijn nu zo goed als niets meer waard.

Hoe lang het gaat duren?
Hoe lang gaat het nog duren dat ze zoveel geld geven voor een schilderij van Van Gogh of Pollock (zijn Nr5 is voor 140 miljoen verkocht, het meerste voor een schilderij ooit)

zoiets kan je moeilijk zeggen maar zoiets hangt af van populariteit en hoeveelheid dat er beschikbaar is.
Het voorbeeld van Black Lotus is niet echt vergelijkbaar met comics, black lotus is een kaart om mee te spelen.
Een sterke kaart maar niet zo sterk meer dan 10 jaar geleden. En dat doordat er andere kaarten bijkomen die daarop invloed hebben.
Een oude comic blijft een oude zeldzame comic of er nu nieuwe comics bij komen of niet.
Veel geld betalen voor een recente comic zou ik niet doen, daarvoor fluctueert de industrie te veel voor.
Maar een belangrijk Key-issue gaat amper dalen in waarde, er komen altijd nieuwe verzamelaars bij en die willen allemaal die ene ontbrekende comic in hun collectie.
Chromium heeft in het begin al een lijstje gegeven van Silver Age & Bronze Age key issues. Die gaan amper dalen, daarom dat het ook Keyissues zijn :)

kil911ler
1 juni 2013, 23:45
Kzie nu deze topic en het lijstje van chromium...

"Captain America The Truth: Red, White and Black TPB".

Heb de HC-versie :(

Timmeke
3 juni 2013, 10:52
Hoe lang het gaat duren?
Hoe lang gaat het nog duren dat ze zoveel geld geven voor een schilderij van Van Gogh of Pollock (zijn Nr5 is voor 140 miljoen verkocht, het meerste voor een schilderij ooit)

zoiets kan je moeilijk zeggen maar zoiets hangt af van populariteit en hoeveelheid dat er beschikbaar is.
Het voorbeeld van Black Lotus is niet echt vergelijkbaar met comics, black lotus is een kaart om mee te spelen.
Een sterke kaart maar niet zo sterk meer dan 10 jaar geleden. En dat doordat er andere kaarten bijkomen die daarop invloed hebben.
Een oude comic blijft een oude zeldzame comic of er nu nieuwe comics bij komen of niet.
Veel geld betalen voor een recente comic zou ik niet doen, daarvoor fluctueert de industrie te veel voor.
Maar een belangrijk Key-issue gaat amper dalen in waarde, er komen altijd nieuwe verzamelaars bij en die willen allemaal die ene ontbrekende comic in hun collectie.
Chromium heeft in het begin al een lijstje gegeven van Silver Age & Bronze Age key issues. Die gaan amper dalen, daarom dat het ook Keyissues zijn :)
Je gaat ervan uit dat er altijd verzamelaars zullen zijn en blijven... Dat is iets dat je niet zeker weet.
Bij schilderijen is dat iets zekerder, maar bij comics?
Zelfde met die spelkaarten...

VictorVonDoom
3 juni 2013, 11:38
ja sommige spelkaarten zijn echte schilderijtjes :)

Wade Wilson
3 juni 2013, 15:39
Zolang rijke mensen de waarde van geld niet weten, zullen bepaalde dingen bespottelijk veel kosten :D

Malkavian
3 juni 2013, 17:00
Je gaat ervan uit dat er altijd verzamelaars zullen zijn en blijven... Dat is iets dat je niet zeker weet.
Bij schilderijen is dat iets zekerder, maar bij comics?
Zelfde met die spelkaarten...

Met diezelfde gedachte kan je ook denken van "Waarom zou ik een Koffie-bar openen? Wie zegt er dat we binnen 10 jaar nog Koffie drinken?"

Verzamelaars gaan er altijd zijn, soms in grotere en soms in kleindere getallen. Mensen sparen al gans hun leven al dingen. Postzegels, Sigarenbandjes, Koekoeksklokken, Stickers, Porno, Comics, DVDs, ....
Een medium veranderd of evolueert nog wel, maar oude comics zullen altijd verzameld worden, hetzelfde met strips. Het is cultureel erfgoed, sommige kijken er wat op neer maar zelfs F.C. De Kampioenen hebben zoveel jaar na datum nog steeds hun fans.

-=]*Triple-X*[=-
28 juni 2013, 10:58
Ik heb me Amazing Spider-man issues 298 & 299 aangeschaft. Dit zijn de issues met de first appearance van Venom. Beide in perfecte conditie! Mijn eerste echte key issues van oudere comics.. Ik ben best wel trots op deze :)