PDA

Volledige versie bekijken : 1994 BMW E34 520i Touring

Asserti
22 februari 2011, 16:03
Heb geen zin om meer dan 1 topic te onderhouden, maar aangezien ik hier nog ergens een projecttopic heb van de 318is zal ik dit maar houden voor de Touring.

Tijd om mijn nieuwste aanwinst voor te stellen.
De 516g vraagt wat teveel nieuwe onderdelen, en heb geen zin meer om zoveel geld te steken in een auto die niets meer gaat opbrengen, en ook niet zó goed vooruit gaat.

Moest de 516g nog altijd evenveel gebruiken als in het begin (10-12), had ik er mss nog over nagedacht, maar na het steken van een nieuwe verdamper ligt dat verbruik eerder tussen de 13 en de 14l.

Maar genoeg over die trouwe 4 cilinder, tijd voor m'n 1e sixpack.

Optielijstje:

Order options
No. Description
220 SELF-LEVELING SUSPENSION
240 LEATHER STEERING WHEEL
243 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
314 HEATED WINDSCREEN WASHER NOZZLES
354 GREEN STRIPE WINDSCREEN
385 DACHTRAEGER-LAENGSSCHIENEN
404 DOUBLE SLIDING SUNROOF ELEC
410 WINDOW LIFTS, ELECTRIC AT FRONT
413 LUGGAGE COMPARTMENT NET
438 WOOD TRIM
472 CENTER ARMREST FRT DRIVER/PASS
498 HEADRESTS IN REAR, MECHANIC. ADJUSTABLE
510 HEADLIGHT BEAM-THROW CONTR. F LOW BEAM
520 FOGLIGHTS
540 CRUISE CONTROL
556 EXTERIOR TEMPERATURE DISPLAY
564 INTERIOR LIGHT PACKAGE
687 RADIO PREPARATION
900 APPR. VEH.IMMOBILIZAT. ACC. TO AZT/TUEV

Later is er nog een manuele airco ingebouwd. Spijtig genoeg zijn ze de roostertjes in de middenconsole achteraan vergeten, maar dat heb ik liggen :p

Kleur is Orientblau Metallic en het interieur is Anthrazit stoff. Ik hoop dat ooit nog te vervangen door leer. Weet momenteel een mooi zwart leren interieur staan, maar zou liever een beige willen, zoals in de 516g, en goedkoper :p
Een leder interieur is eigenlijk het enigste dat ontbreekt op de wagen, voor de rest heeft ie alle gewenste opties.

De wagen heeft 240 000kms, dat zie je aan een paar scheurtjes in het interieur, de dakhemel, en spijtig genoeg ook de staat van de lak. Het lukt me precies niet een wagen te kopen die deftig in de lak zit :sop:. Verder zit er een M50 motor in met 150pks. Mogelijks komt er later een 2.5 of een M52B28 in, afhankelijk van hoe ambitieus ik ben.

Momenteel staat ie bij de carrossier, zit een gaatje in de dorpel en dat wordt hersteld. Voor de rest leek ie me nog redelijk roestvrij, de kofferklep, een bekende plaats voor roest, leek me keihard. Eind deze week zou ie klaar moeten zijn.

Aangezien de wagen uit Nederland komt heb ik al wat papierwerk moeten doorlopen, maar uiteindelijk viel dat allemaal heel goed mee.
Heb de wagen gekocht op een zaterdag, 21 januari. Door het werk pas de donderdag er op naar Bornem kunnen bellen, voor de volgende woensdag (2 februari) een afspraak gemaakt, meteen gelijkvormigheidsattest gekregen, te laat bij de douane toegekomen, pas vrijdags terug kunnen gaan, en dinsdag 8 februari was ie ingevoerd.
Nu enkel nog 2ehandskeuring doorlopen, hoop dat nog te kunnen doen op de transitplaten, zou moeten lukken.

Wat moet er nog aan gebeuren? De obligatoire vraag :D
-speling op ophangingsgewricht linksvoor, ga meteen de ganse ophangingsshizzle buiten de veerpoten, dempers, veren en topmounts vervangen, dus alle triangels en pendelsteunen. Dan zit dat al zeker goed.
-druklager van de koppeling moet dringend vervangen worden, piept constant
-kabelboom van de kofferklep. Bekend probleem, draadjes moeten gesoldeerd worden omdat ze verslijten door het open & toedoen van de koffer
-Funkfernbediening installeren. Geen zever meer met de sleutel in de deur steken. Meteen een deftige, zodat ik ook comfortclose van op afstand kan bedienen :cool:
-Herspuiten, maar dat is zo'n lange termijn voornemen. Zou kofferklep, bumpers, motorkap en zijvleugels willen herspuiten.
-Elektrische ruitjes achter installeren. Heb die al liggen, maar dat is zo'n dom en tijdrovend werkje om te doen, dus zal ook wel nog even duren.

Er zit ook wat speling op de achteras of op de trillingsdemper van de kardan. Passagiers merken het niet, maar ik merk het en bij een vlottere rijstijl / niet 100% correct terugschakelen valt het zeker op, dus dat wil ik ook ooit gefixt zien.

Het belangrijkste ben ik precies nog aan het vergeten, de LPG installatie uit de 516g wordt overgebouwd. Ga nu wel opteren voor een ringtank (Giostyle!), anders valt het nut van een touring wat weg. Normaal past eentje van 75l, dus qua rijbereik zou dat best moeten meevallen.

Heb zelf nog geen deftige foto's getrokken, heb er wel wat van de verkoper en van op de gelijkvormigheidskeuring.

In Bornem:

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/179215_10150130884959974_560554973_7751665_7143269 _n.jpg

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/180065_10150130885304974_560554973_7751669_4968175 _n.jpg

De witte pinkers worden er natuurlijk nog uitgesmeten en vervangen door oranje. Dit zijn ook de winterwielen, heb nog 15" kruisspaak voor in de zomer.

Naast die van Wouter:

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/179845_1845291097919_1409893531_2128999_528722_n.j pg

Asserti
22 februari 2011, 16:03
Vorige eigenaarfoto's:

http://i56.tinypic.com/2vsf0cx.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IJVVZ7QB-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RTLY3DLT-D.jpg

Ultieme reismobiel dus. Hopelijk deze zomer een dikke roadtrip met die kar :love:

Asserti
22 februari 2011, 16:04
http://i51.tinypic.com/20poqhw.jpg

http://i55.tinypic.com/zjatlk.jpg

http://i51.tinypic.com/2rq29sm.jpg

Ie lijkt wat op z'n poep te hangen, maar daar stond ie op een hellingkje, in het echt ziet het er zo niet uit. Mss dat ik hem vanvoor wel verlaag.

ComputerVISTA
22 februari 2011, 16:16
Stoffen interieur, pinkers en wielen :(

Asserti
22 februari 2011, 16:23
Wordt allemaal opgelost! Dus binnenkort Happy Vista :love:

ComputerVISTA
22 februari 2011, 16:36
Yep!

Wat gade met uwen 516 doen?

Asserti
22 februari 2011, 16:37
Wil je hem hebben?

LPG install wordt gerecupereerd. Mss kunnen we de rest van de kar gebruiken voor een TG-like challenge?

ComputerVISTA
22 februari 2011, 16:38
:love:

Jij kan gedachten lezen!

Gizmo_1987
22 februari 2011, 20:39
Ik wil de 318is terug!
/threadclose
:unsure:

sir oinksalot
22 februari 2011, 20:46
Vetjes, het vroegere E30 clubje begint steeds meer op een E34 club te lijken!

citrofenwick
22 februari 2011, 22:30
LPG ftw!

Zalige kar dude! Ooit, na de Gasbaru ga ik mij toch zo eentje overwegen denk ik.

Asserti
22 februari 2011, 22:31
Vetjes, het vroegere E30 clubje begint steeds meer op een E34 club te lijken!

de e30 gaat niet weg hoor

bombermonk
22 februari 2011, 23:09
kheb die garage van BMW in bornem nog gekuist als vakantiewerker ...

Propere E34, heb ook al enkele keren liggen zien voor zoeentje.

Mr. SLASH
23 februari 2011, 15:37
al zie ik persoonlijk de E34 sedan veel liever , een E34 blijft 1 van de vetste bmw's ooit :p

gaat ge uw lpg-installatie dan niet moeten aanpassen ?
moogt ge dat eigenlijk zelf zomaar plaatsen ?
ik herinner mij toch dat ik een aantal papieren moest voorleggen toen mijn installatie gekeurd werd :)

ComputerVISTA
23 februari 2011, 16:58
Ideetje voor de 516:

- Voorruit overtrekken met zo'n metaal rooster
- Carterbescherming aanpassen, rob heeft nog iets liggen :D
- Lichter maken
- Aan onzen boer vragen of hij zijn koeien wilt binnen zetten

*grijns*

BlueSkyraider
23 februari 2011, 17:08
strippen en meedoen met nen cross lijkt me wel een strak plan :cool:

citrofenwick
23 februari 2011, 18:10
Tzal geestig worden met ne 1600 tussen alle zware koten :D

Asserti
23 februari 2011, 19:59
al zie ik persoonlijk de E34 sedan veel liever , een E34 blijft 1 van de vetste bmw's ooit :p

gaat ge uw lpg-installatie dan niet moeten aanpassen ?
moogt ge dat eigenlijk zelf zomaar plaatsen ?
ik herinner mij toch dat ik een aantal papieren moest voorleggen toen mijn installatie gekeurd werd :)

Dat gaat, maar moet nog altijd gecontroleerd worden door installateur. Ga ook niet alles zelf doen

strippen en meedoen met nen cross lijkt me wel een strak plan :cool:

Kist is daar veel te zwaar voor, en motor veel te licht.

Tzal geestig worden met ne 1600 tussen alle zware koten :D

Zwaar is die 516 wel, maar dan letterlijk

Kwertie
24 februari 2011, 19:45
Die "todo's" daar gaan we maar niet te hard op rekenen :p. Tzal al goed zijn als em gewoon goe rijdt / gekeurd / ingeschreven raakt :).

danzig_6
25 februari 2011, 10:29
terug een vette bak erbij in Roeselare!

Asserti
27 februari 2011, 13:55
Die "todo's" daar gaan we maar niet te hard op rekenen :p. Tzal al goed zijn als em gewoon goe rijdt / gekeurd / ingeschreven raakt :).

éj dwazen, doe anders keer positief

Stancke
27 februari 2011, 13:58
Tegen Kwertie, is tegen mij hé makker!

citrofenwick
27 februari 2011, 14:16
kee gistern muylle gegoan in ardooie!

Asserti
1 maart 2011, 16:06
Laat dat int vervolg keer weten, aap!

ComputerVISTA
2 maart 2011, 10:23
Heb gisteren avond uwe puzzel zien liggen :D

Merci om m'n auto te verzetten trouwens! :niceone:

Asserti
2 maart 2011, 18:05
Tis graag gedaan!

Hebt ge een tuubeke patex liggen zodat we die terug kunnen lijmen? :D

Touring is terug van carrosier. Ben aan het twijfelen of ik de keuring ga riskeren zonder m'n voorophanging te vervangen of niet. Achterste schijven & blokken moeten sowieso vervangen worden.

ComputerVISTA
2 maart 2011, 18:10
Moet ge zelf wa weten hé, ge kunt er door geraken maar niet tevreden of veilig bezig zijn (en ge weet dat da kan met ons kutkeuring) of ge kunt ze voor niet al te veel geld goed zetten.

Is er niks da ge kunt gebruiken van de verzaagde?

BTW: ALs ik nu eens een rol of 10 ductape ga halen om die kar weer aan elkaar te plakken? :D

CAS
5 maart 2011, 08:50
Als ge de tijd hebt zou ik zo gaan. Als ze hem dan afkeuren op ophanging kijken ze wss al niet te goed meer verder en moet je enkel dat vernieuwen om er door te zijn.

Asserti
6 maart 2011, 20:53
Idd, en dan weet ik meteen wat ik mogelijks nog moet vervangen.

Vandaag de achterste schijven + blokken gewisseld met die van de 516. Blijkbaar had ik
dat niet op m'n 2do lijstje gezet in de beginpost, kan het nu dus ook niet afvinken :(

Schijven en blokken hadden hun beste tijd gehad, zat nog 1mm op de blokken fzo, en die op de 516g zien er zo goed als nieuw uit, dus gewoon verwisseld. Waarschijnlijk ga ik die achterste blokken toch nooit oprijden, dat slijt amper.

Street mechanics:

http://i54.tinypic.com/idugs5.jpg

http://i52.tinypic.com/2m76gl3.jpg

Morgenochtend naar de 2ehandskeuring. Waarschijnlijk zal ik afgekeurd worden op dat ophangingsgewricht linksvoor, maar onze Belgische keuring kennende is dat nog zo zeker niet, dus wel het proberen waard :)

En dan weet ik meteen wat er mogelijks nog niet in orde is.

stupid_noob
6 maart 2011, 20:55
is dat op de parking van de oude sporthal? :unsure:

Mr. SLASH
6 maart 2011, 22:13
mij hebben ze toch afgekeurd voor een kapot ophangingsgewricht vooraan :)

desolation
7 maart 2011, 11:16

Mij hebben ze afgekeurd voor hetzelfde, het moge wel gezegd worden dat dat gewricht niet kapot was maar gewoon een beetje beginnende speling had ...

Mr. SLASH
7 maart 2011, 12:18
Mij hebben ze afgekeurd voor hetzelfde, het moge wel gezegd worden dat dat gewricht niet kapot was maar gewoon een beetje beginnende speling had ...

typisch .
en mijn scheur in mijn voorruit die van helemaal links tot rechts loopt , dat was enkel maar een opmerking :p

Asserti
7 maart 2011, 12:20
is dat op de parking van de oude sporthal? :unsure:

vet hé :cool:

De keuring in België :lol: Die mannen zijn toch ook lolbroeken eh.

Normaal ga ik altijd in Roeselare naar de keuring, maar omdat ze daar toch vrij streng zijn (maar correct!) dacht ik eens in Tielt te gaan. 7u30, ik kom toe, één auto voor mij. Overal gapende blikken naar mijn dikke Touring 8). Of mss keken de mensen gewoon naar de ongewone platen?

Na een tijdje wachten komt de keuringskerel naar mij, jah, ik weet niet of dat zal gaan met die platen, welke papieren hebt gij daar bij, si en la, we zullen eens moeten bellen naar Oostende, kan zijn dat het gaat, maar het kan zijn van niet!
Auto aan de kant, wachten op de keuringmeester. Die komt even later uit z'n bureauke. "Ja, dat zal niet gaan met die platen, ik moet andere papieren hebben, of met de originele platen, of met garageplaten. Zelfs met tijdelijke duitse transitplaten kunt ge niet komen keuren."
Dat ne maat van mij dat vorig jaar in Gent gedaan had, "ja, dan zullen ze ginder een fout gemaakt hebben fzo".

Allezbon, naar Mcartech gereden, maar die konden niet meteen platen meegeven, dus besloten om naar Roeselare te rijden en het ginder eens te proberen.

Geen aanschuifrij, enkel eentje waarmee ze bezig zijn. Opnieuw gapende en verwonderde blikken :lol:. Keuringspeet komt af, vraagt papieren, heeft er precies wel wat moeite mee, maar zevert niet, en rijdt die kar door de keuring :love:

Geen garageplatenzever!

Afgekeurd op:

Er zit ook wat speling op de achteras of op de trillingsdemper van de kardan. Passagiers merken het niet, maar ik merk het en bij een vlottere rijstijl / niet 100% correct terugschakelen valt het zeker op, dus dat wil ik ook ooit gefixt zien.

Achterste ophangingsrubbers zijn compleet weg, verschiet er van dat ik het maar zo weinig voelde.

Straks dus een bestellingkje plaatsen in Germanië. De voorste draagarmen, die "klonk" zeggen als je na het remmen van de rem gaat, en waar er tijdens het rijden voelbaar speling op zit, waren enkel een opmerking, maar ga ze toch meteen mee vervangen.

Kar gaat strak rijden!

Asserti
7 maart 2011, 12:20

Mij dus niet!

Hihi!

ComputerVISTA
8 maart 2011, 00:48
Welke 4 cylinder ligt daar uiteen naast die iS kop?

Asserti
8 maart 2011, 14:05
is blok :D

Da's de mijne die ik ooit uit Rob z'n garage ben moeten halen! Now it's back!
Ben mijn grijze 318is aan het afbreken, dus alles moet er uit

Destroyer
8 maart 2011, 16:48
ja de keuring, in Mollem deden ze zelfs al moeilijk over Z-platen omdat de vrouw vd garagist geen adres bij had (sta niemeer op paspoort ook...) en ze daarom nie konden controleren of ze er wel mee mocht rijden... "twas dan goe voor ene keer" :ironic:
in Halle gaat ze bijna elke dag en daar hadden ze zoiets zelfs nog nooit durven vragen:p

ComputerVISTA
8 maart 2011, 18:50

Ah gij hebt die nog, dacht dat da nen '16 uit nen 318 ofzo iets was.

ComputerVISTA
11 maart 2011, 19:52
(oo=00=oo)

:D :D :D, ik verveelde me vanmorgen jong :p

citrofenwick
13 maart 2011, 15:52
Laat dat int vervolg keer weten, aap!
Kben daar toen pas na 2 a 3u ofzo toegekomen, dus er was wrs toch weinig kans dat ge nog ging komen. Maar de volgende keer ga ik smsen.
Sorry!

Mij dus niet!

Hihi!
hihi! congratz!

kunde die kas nie opbouwen ipv uw zwarte, of is die in te slechte staat?

Asserti
16 maart 2011, 11:44
Grijze 318is is best rot, en nu ook zonder front.

De Touring is gekeurd :applause:

Vannacht nog tot half 2 zitten sleutelen, geperste silent blocks verwijderen en de nieuwe steken, en dat met behulp van één doppenset, een zaagje, een hamer, een doorslag en een krik. Bij BMW gebruiken ze daar speciaal materiaal voor, maar dan duurt het ook geen 4 uur :lol:

Kerel van de keuring: "Die voorste draagarmen hadden ze eigenlijk ook moeten afkeuren". Yeah, like I didn't know that!

Nu, die worden eerstvolgende toch vervangen, dus gene stres.

En omdat er bij elke keuring wel iets vreemds moet gebeuren: Mijn kilometerstand staat op 2447xx. Kerel kijkt naar m'n vorige keuring: 2449xx. "Die kilometerstand is lager!"

Jah, alsof ik me ga bezighouden met mijn kilometerstand 200km terug te draaien.. Nu heb ik een carpass met 2449xx op en een keuringsformulier van dezelfde dag met 2447xx op :P

En aangezien de douane in Harelbeke enkel op dinsdag en donderdagmorgen open is, zal het wachten zijn tot dinsdagmorgen op platen. -Tenzij ik moet werken-

CAS
16 maart 2011, 20:49
Typisch, maar als er een 120000km meer op sta dan op de vorige keuring en er maar een paar maand tussen zit vinden ze het maar normaal...

nixie
4 mei 2011, 12:53
(oo=00=oo)

:D :D :D, ik verveelde me vanmorgen jong :p

[OO=00=OO]

improved?

Waximize.be
4 mei 2011, 18:58
Vannacht nog tot half 2 zitten sleutelen, geperste silent blocks verwijderen en de nieuwe steken, en dat met behulp van één doppenset, een zaagje, een hamer, een doorslag en een krik. Bij BMW gebruiken ze daar speciaal materiaal voor, maar dan duurt het ook geen 4 uur :lol:

Aangezien ik dit leuk werkje ook moet doen, waarvoor heb je dat zaagje nodig gehad? :p

Komen er nog andere velgen onder? Een setje turbinen zou knap zijn! Je moet eens op ebay kijken, staan soms koopjes op! :unsure:

*runs*

Asserti
4 mei 2011, 23:56
Trut!

Ik heb eerst de binnenste bus uitgeboord, de rubber was al grotendeels kapot, dat dan er uitgetrokken, en dan met het zaagje de buitenste bus op 2 plaatsen doorgezaagd (opletten dat je niet (te veel) in het subframe zit), dan trek je die er zo uit.

[OO=00=OO]

improved?

(OO=[][]=OO)

Improved

nixie
5 mei 2011, 00:03
Trut!

Ik heb eerst de binnenste bus uitgeboord, de rubber was al grotendeels kapot, dat dan er uitgetrokken, en dan met het zaagje de buitenste bus op 2 plaatsen doorgezaagd (opletten dat je niet (te veel) in het subframe zit), dan trek je die er zo uit.

(OO=[][]=OO)

Improved

[OO=[][]=OO]

improved again?

nixie
5 mei 2011, 00:13
[Oo==O==oO]

VW golf?

scipicore
5 mei 2011, 18:59
Nee, een CLK
http://foto.autozone.be/fotosauto/MER/web300x200/Mercedes-Benz-CLK_16224044.jpg

Asserti
5 mei 2011, 22:38
Een auto heeft geen hoekige zijkanten, maar afgeronde!