PDA

Volledige versie bekijken : Netwerk Printernetwerk

Musk
5 januari 2011, 14:22
Hallo!

Ik ben al lang aan het sukkelen met mijn nieuwe computer aan te sluiten op de draadloze printer.

De printer staat in kamer 1, draadloos verbonden met de router. De ouder computer (computer 1) staat met een UTP-kabel verbonden met de router, en kan dus via die kabel draadloos printen zonder problemen.

Nu heb ik enkele maanden geleden een nieuwe computer gekocht (computer 2). Deze staat op mijn kamer, kamer 2 dus.

Computer 2 staat ook in verbinding via een UTP-kabel met dezelfde router als computer 1.

Ook hier dezelfde stappen ondernomen als destijds bij computer 1 (CD inleggen, drivers installen, ... Lukt wel, maar kan printer niet vinden, ook niet met drivers van de site)

Nu heb ik ten einde raad een thuisnetwerk met gedeelde printers aangemaakt.

Zo kan ik dus zien vanop computer 2 welke printers gedeeld worden door computer 1. Ik kan de juiste printer hierop terugvinden, maar kan hier geen verbinding mee maken. (hij zegt 'de afdrukprocessor bestaat niet')

Ik ben echt ten einde raad, is er iemand die mij kan helpen?

De printer is een Lexmark X4550.

Samengevat:

Kamer 1 -> Computer 1 -> UTPkabel -> Router 1 - - - Draadloos printen
Kamer 2 -> Computer 2 -> UTPkabel -> Router 1

Het heeft niets met bereik ofzo te maken, aangezien het steeds om dezelfde router gaat.

jvc2001
5 januari 2011, 18:26
is je nieuwe pc toevallig een 64 bit os en je oude een 32 bit os? zorg er dan voor dat je de 64 bit print driver installeert op je nieuwe pc

kan je vanop de nieuwe pc pingen naar de printer? staat alles correct in netwerkcentrum?

Musk
5 januari 2011, 19:00
Dat van de Os'en is inderdaad zo. Ook is de oude pc WIN xp en de nieuwe Win7.

De drivers heb ik speciaal van lexmark afgehaald voor 64bit windows 7, op m'n oude pc staan de drivers voor XP.

Pingen naar de printer, ik weet niet hoe je dat doet. (iets via cmd ipconfig neem ik aan?)

Als ik het netwerk vanuit m'n nieuwe pc maak, dus met de wizard van windows 7, is dat misschien beter dan het huidige vanuit de wizard van windows XP gemaakt?

mvg

Exit
5 januari 2011, 22:09
ping -ipadresprinter-

Darkrage
6 januari 2011, 04:31
Je zou je pc eens rechtsreeks moeten aansluiten via usb om de netwerkvariabele uit te sluiten.
Als het dan nog niet werkt weet je met zekerheid dat het aan jouw os/drivers ligt

Musk
6 januari 2011, 13:51
rechtstreeks werkt hij, als ik dan de usb-kabel lostrek werkt hij ook perfect. Het is maar zodra ik de kabel van de printer uittrek en hem terug op zijn plaats zet de printer niet meer herkend wordt.

Het heeft niets te maken met draadloos bereik ofzo, omdat de printer in principe dichterbij de router staat op zijn normale plek dan dat ik hem op zijn kamer zet...

Exit
6 januari 2011, 20:24
hoe is het netwerk opgebouwd?

modem => router => ...

Feignasse
7 januari 2011, 00:12
Kan je je computers en die printer vaste ip-adressen geven?

Als je dat hebt gedaan, dan ga je naar Printers and Faxes, vervolgens "add a printer" -> "local printer attached to this computer" -> "create a new port" -> "standard tcp/ip port" -> ip-adres van de printer ingeven en vervolgens ook zorgen dat je dmv "have disk" de juiste drivers kan installeren.

Musk
7 januari 2011, 10:53
Modem -> Switch -> Router -> PC1 en PC2 verbonden met UTP-kabel

Ik zou helaas niet weten hoe ik die vaste ip's instel. Ik vind het gewoon heel vreemd dat ik die niet gewoon kan toevoegen, net zoals ik dat bij PC1 heb kunnen doen zonder problemen.

Feignasse
7 januari 2011, 16:50
Vaste ip's instellen is vrij simpel: PortForward.com - Free Help Setting up Your Router or Firewall (http://portforward.com/networking/static-xp.htm)
Gewoon zorgen dat je niet het ip van je router gebruikt.
Dus als je router 192.168.1.1 heeft dan neem je 192.168.1.2 enz voor de computers en de printer.

Om de printer een vast ip te geven gebruik je de computer van waarop de printer momenteel wel zichtbaar is. Of je stelt het in op de printer zelf (op m'n HP OfficeJet 6500 gaat dit, maar die heeft dan ook een schermpje en een numeriek toetsenbord, geen idee of dat bij de jouwe ook zo is).

Edit: ik weet ook niet of dit de ideale oplossing is, maar hier thuis heb ik het in ieder geval op die manier geconfigureerd en het werkt feilloos :p

Exit
7 januari 2011, 21:02
die ip's is vooral als de printer al eens een ander ip zou krijgen en het niet meer werkt op de pc's, anders is dat niet nodig.

firewall op de pc die niet toelaat van de software de printer te zoeken bvb
merk en typenr van de router?