PDA

Volledige versie bekijken : Software Toonstruck (oud spelletje) geïnstalleerd krijgen op windows 7

jerri
16 november 2010, 20:51
Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.

Ik heb het retro spelletje toonstruck gekocht maar ik kan het niet installeren op mijn laptop met windows 7.

Ik heb 2 opties gevonden op google die tot hier toe niet werkten:
1 microsoft virtual pc en windows 95 hier installeren
de virtual pc installeren kan ik maar zit dan vast op hoe ik windows 95 hier op moet installeren.
2 Dosbox kan gebruikt worden met windows xp maar marcheert precies niet met windows 7.

Heeft iemand een werkwijze of handleiding hoe ik dit retro spelletje kan doen werken op een nieuwe pc?

bedankt!

Exit
16 november 2010, 21:23
tja, win95 en 98 1ste versie => booten via een diskette en dan handmatig de setup op cd starten (virtuele diskette gebruiken bvb)

vanaf 98SE is de cd bootable

of de windows dvd's met alle versies op, daarvan is ook de 95 via de cd image te installeren
of een win 95/98 image bootable proberen te maken

[Shadowcat]
17 november 2010, 19:42
Dosbox werkt normaal gezien prima met Win 7, zelfs op 64bit zoals dit bij mij het geval is.

Wat is exact het probleem dat je hebt met dosbox?

jerri
17 november 2010, 21:12
ik snap niet goed hoe het werkt die dosbox.

Ik installeer dosbox. Dan kan ik gewoon het spelletje installeren en het is klaar? of moet ik verschillende commands enz ingeven? het lukte nl niet goed hier.

alvast bedankt voor de hulp

Rider
18 november 2010, 17:44
dosbox is een MSdos emulator.

Het opent M.a.w. de aloude dos prompt waarmee ge in de prehistorie via textcommando's uw computer wijsmaakte wat hij moest doen. Een beetje basiskennis DOS commando's is essentieel om er mee te werken. GElukkig is het redelijk easy.

Ge zoekt eerst de letter van uw cd rom speler.
normaliter is dat "d:" en dat is dan ook het commando dat ge moet typen om in de root van die drive te geraken.
Ge kunt "dir" typen om de lijst te krijgen van alle bestanden in die directory; en zo kunt ge zien of ge de juiste letter hebt (die waar de toonstruck installatie op staat)
Indien uw cd rom niet onder D zit gaat ge maar verder tot ge hem vindt: "e:" "f:" enz...
Als ge die cd rom gevonden hebt moet ge gewoon de naam van het executable of batch bestand intypen op de prompt. als ge bvb het bestand "install.bat" ziet staan; is het meestal dat dat ge zoekt.

Vanaf ge dit kunt uitvoeren zou ge (zeker voor toonstruck... STRAKKE GAME) een of ander GUI style installatieprogramma moeten krijgen.

Rider
18 november 2010, 17:46
ik heb het btw ook gekocht (5 euro uit de prullenbak bij de free record shop denk ik). Als't ni direct lukt wil ik van't weekend ook wel nog is proberen en replyen hoe het exact ineen zat.

jerri
18 november 2010, 21:50
ok alvast bedankt, ga het nu proberen! update volgt

ik installeer dosbox074 win 32 installer.

Ik voer het uit en er openen 2 schermen. 1 met kleine tekst op en 1 zwart scherm. Hier kan ik niets in typen.

Normaal gezien moet ik dan volgende command indrukken:

Z:\>MOUNT E E:\ -t cdrom
MSCDEX installed.
Drive E is mounted as CDRom E:\

Dan
Z:\>E:

E:\>
Dan
E:\>INSTALL.BAT

Zo zou het moeten lukken? heb problemen nu met dosbox te installeren op laptop met windows 7

Ik heb het spel kunnen installeren op C:\BURST\TOONSTRK met cd1

Hoe speel ik dit spel nu? heb ergens gevonden:
I've got Toonstruck working fine with Dosbox with no crashs (so far). Create a shortcut to dosbox on your desktop. Right click properties and add on to the end of your target line: - C:\ -c "mount D D:\ -t cdrom -usecd 2". Now use Dosbox to install and setup Toonstruck. When you have done that open the shortcut to dosbox, change dosbox to whatever directory you installed toonstruck into and play.
Heb dit toegevoegd aan uitvoeren dosbox: - C:\ -c "mount E E:\ -t cdrom -usecd 2"
Wat moet ik nu doen?

jerri
18 november 2010, 23:21
heb het spel dus kunnen installeren op c:burst/toonstrk maar heb het niet kunnen spelen. Ik steek cd 2 er in en wat moet ik kan aanpassen of doen?

[Shadowcat]
19 november 2010, 18:25
Voor zover ik de uitleg begrijp zou het als volgt moeten gaan.

- Maak een snelkoppeling van dosbox.exe Rechtsklik op de snelkoppeling en dan eigenschappen. Waar er staat "Doel" vul je achter Dosbox.exe het volgende in: - C:\ -c "mount D D:\ -t cdrom -usecd 2" Hoeft niet perse D te zijn.
- Als je het spel nu wil spelen dubbelklik je op de snelkoppeling. Dosbox zal openen. In dosbox navigeer je naar de directory waar je het spel hebt geinstalleerd.
- Normaal bevind zich in deze map een exe bestand of iets dergelijks dat je kan gebruiken om het spel te starten.

Edit: ben net ff in de readme van dosbox aan het kijken en zij geven een iets andere command voor de cd-rom. Dit staat er letterlijk in de readme:

To enable CD-ROM support (includes MSCDEX) in Windows:
- mount d f:\ -t cdrom

Waarbij d staat voor de driveletter die je gaat geven in dosbox. Ze zeggen om altijd D te nemen in de readme. De F staat voor de driveletter die je CD-rom op dit moment heeft.

jerri
19 november 2010, 23:50
de cd directory van m"n laptop is E maar in dit spel moet ik dit op d mounten?
Deze command staat er nu bij doel: - C:\ -c "mount D D:\ -t cdrom -usecd 2".

Dan doe ik:
Z:\>MOUNT C C:\Burst
Z:\>MOUNT D D:\ -t cdrom
MSCDEX installed.
Drive D is mounted as CDRom D:\

Dan
Z:\>C:

C:\>
dan
C:\>CD TOONDTRK
C:\TOONDTRK>
Dan C:\TOONDTRK>main.exe
C:\TOONDTRK>toonstrk.bat

Dan laadt hij en zegt gij: pls insert disc one.

Hier blijft hij dus hangen en doet hij niet verder. Is er ergens de verkeerde cdrom gemount of wat is het probleem? Dosbox lijkt wat buggy op m'n msi i3, misschien gaat dit enkel met desktops? Ik kan ook enkel de commands zien in full screen.

Bedankt voor de eventuele hulp

[Shadowcat]
20 november 2010, 10:15
Als je CD drive op dit moment E is dan dient het dit te zijn: - mount D E:\ -t cdrom
En heb je CD1 in je cd drive steken? Want daar vraagt hij blijkbaar achter.

En probeer het onderstaande, komt van een andere site. Hij gebruikt als mount commando c:\HDD voor de C drive. Dit mag natuurlijk iets anders zijn. Maar bij het mount commando voor de CD-ROM moet jij het commando ingeven dat ik hierboven heb gegeven, dus - mount D E:\ -t cdrom

DosBox part:

First things first, download Dosbox (DOSBox, an x86 emulator with DOS (http://dosbox.sourceforge.net/))

1. Install/Extract the Dosbox to your directory of choice.

- Also create a folder where you will be installing game(s), I'll use C:\HDD
- Now, look for dosbox.conf and open it with a text-editor of choice

2. We need to change some of the settings: (i wrote only the changed parameters, everything else is default)

[sdl]
output=opengl (change to this if you have anything above GF2)

[dosbox]
memsize=64

[render]
scaler=none

[cpu]
core=dynamic
cycles=14000

[autoexec]
mount c c:\HDD
mount d d:\ -t cdrom

*NOTE: second mount command mounts cdrom in drive D as dosbox cdrom, if you have CDROM assigned to different letter, change acordingly.*

- Save the file and exit

3. Insert the first CD into CDROM and start the Dosbox

Toonstruck part:

Inside Dosbox, type: d: and hit 'Enter'

- Type install and hit 'Enter'
- Install the game to the folder of choice, i chose C:\Toon
*Note that we mapped C:\HDD as drive C: in Dosbox, so Dosbox uses content of that folder as drive C:*

Skip the audio and video configuration, or just select anything.
Edit toonstrk.cfg with text editor from Windows! (you'll find the file in C:\HDD\Toon\

Append the following lines to the end of the file, or replace any existing ones(if you configured audio/video)

[DIGITAL]
DeviceName = Gravis UltraSound
DeviceIRQ = 5
DeviceDMA = 3
DevicePort = 0x240
DeviceID = 0xe026
DeviceMonoID = 0xe025
Stereo = 0
TimerRate = 60
Flip = 0

[VIDEO]
UniVBE = 0
Width = 640
Height = 400
PaletteWidth = 8
Linear = 0

- Save and exit, start the game(inside the Dosbox ofcourse).

jerri
24 november 2010, 21:04
het is nog altijd niet gelukt op mijn laptop met windows 7. Ik ga het volgende keer eens proberen op m'n desktop met vista