PDA

Volledige versie bekijken : Doodgebeten kippen

puni
18 augustus 2010, 10:31
Wij wonen in heuvelachtig gebied, op 100 meter van bebost gebied (Kesselberg, voor de geïnteresseerden). Dit is de tweede keer dat we proberen kippen te houden. De eerste 'lading', een paar jaar geleden, is indertijd de kop afgebeten door een of ander roofdier (marter, wezel, vos) en vandaag zijn we een van onze tweede nieuwe jongens (of meisjes, technisch gezien) kwijtgeraakt op dezelfde manier.

Ik vroeg me af of er een manier is om zo'n dieren uit een kippenren te houden?

Timmos
18 augustus 2010, 10:36
Wij wonen in heuvelachtig gebied, op 100 meter van bebost gebied (Kesselberg, voor de geïnteresseerden). Dit is de tweede keer dat we proberen kippen te houden. De eerste 'lading', een paar jaar geleden, is indertijd de kop afgebeten door een of ander roofdier (marter, wezel, vos) en vandaag zijn we een van onze tweede nieuwe jongens (of meisjes, technisch gezien) kwijtgeraakt op dezelfde manier.

Ik vroeg me af of er een manier is om zo'n dieren uit een kippenren te houden?'s Nachts afsluiten. Wij zetten 2 zware stenen op elkaar voor het gat waar onze kippen doorlopen.

Want ja, wij hebben ook 4 kippen verloren door een vos. Er bleef nog één over, ocharme :p

Sp66d D6mon
18 augustus 2010, 10:37
Een hek van 2 meter boven de grond da minstens 70 cm diep in de grond zit, zoda ze der ni onder kunnen graven.

puni
18 augustus 2010, 10:42
's Nachts afsluiten. Wij zetten 2 zware stenen op elkaar voor het gat waar onze kippen doorlopen.

Want ja, wij hebben ook 4 kippen verloren door een vos. Er bleef nog één over, ocharme :p

Dat was ook ons eerste idee. We zijn er wel niet zeker van of ze gisterenavond is doodgebeten voor ze op stok ging, of 's morgens. Ik ga er wel van uit dat het roofdier niet in het hok zelf is geweest, aangezien onze overgebleven kip ongedeerd is.

Is het trouwens normaal dat het roofdier de kop van die kip meeneemt? Want die was (ergens maar goed ook, aangezien mijn moeder het stoffelijk overschot gevonden heeft) nergens te bespeuren.

/\quila
18 augustus 2010, 10:44
Een hek van 2 meter boven de grond da minstens 70 cm diep in de grond zit, zoda ze der ni onder kunnen graven.

Dan toch wel het onderste stuk extra nog eens van kippengaas voorzien :) Want als het een marter of zo is, dan kruipt die heel makkelijk door het gaas van "gewoon" hekwerk.
Maar langs de andere kant is kippengaas wel makkelijk om aan op te klimmen, zelfs met grote hoogte... Tegen vossen helpt dat inderdaad wel.
Maar als wij haantjes hebben voor vet te mesten, sluiten wij dat 's avonds goed af, die maken te veel lawaai waardoor ze goed worden opgemerkt. Voor de kippen hebben we geen problemen.

Tr1ploid
18 augustus 2010, 10:49
Dus die beesten doden die kippen zonder ze op te eten? Wat een sukkels. Vossen zijn toch niet meer wat ze geweest zijn, hoor.

puni
18 augustus 2010, 10:54
Het is waarschijnlijk geen vos geweest trouwens. Eerder een marter of marterachtige (een bunzing bijvoorbeeld). Ik zie er hier in de buurt af en toe eens eentje de baan oversteken 's avonds / 's nachts als ik nog met de wagen op pad ben.

Troj
18 augustus 2010, 11:01
Nooooooooooooooooooooooooooooooo :(

Vrienden van mij hebben er ook enorm veel last van. Hadden veel geïnvesteerd in hoge afspanning enzo, en dan kropen ze er gewoon onderdoor. Dan hebben ze klinkers gelegd, telkens twee langs weerskanten van de afspanning. Nu zitten ze toch vrij safe.

In afwachting hebben ze wel gezegd dat ze hen gewoon elke nacht binnen hebben gezet, misschien moet ge u daar maar mee bezighouden!

puni
18 augustus 2010, 11:04
Nooooooooooooooooooooooooooooooo :(

I know, arme Korneel. :(

Vrienden van mij hebben er ook enorm veel last van. Hadden veel geïnvesteerd in hoge afspanning enzo, en dan kropen ze er gewoon onderdoor. Dan hebben ze klinkers gelegd, telkens twee langs weerskanten van de afspanning. Nu zitten ze toch vrij safe.

In afwachting hebben ze wel gezegd dat ze hen gewoon elke nacht binnen hebben gezet, misschien moet ge u daar maar mee bezighouden!

We gaan nu sowieso zien dat de overblijver elke avond op tijd binnen is en dat zijn hok hermetisch wordt afgesloten. Ik hoop dat dat voldoende is, want heel de ren heraanleggen is sowieso geen optie, net zoals klinkers langs de zijkanten aangezien twee kanten van de ren grenzen aan onze zij- en achterburen.

Salasander
18 augustus 2010, 11:09
Wij hebben reeds enkele keren hetzelfde voor gehad en het enige wat je ertegen kan doen is savonds als je kippen zijn gaan slapen het hok afsluiten. Een draad in de grond graven enzo help weinig, aangezien vossen zeer lenig zijn en altijd wel een gaatje vinden.

Wanneer vossen kleintjes hebben worden ze aggressiever en wijken ze verder van hun nesten af om eten te gaan zoeken. Ze bijten kippen dood en begraven ze om ze de dag daarna terug te halen.

Je kan altijd een boswachter bellen om te vragen de vos te schieten, maar afgezien van het feit dat ze je kippen doodbijten zijn het wel ongelofelijk mooie dieren :)

w00tw00t
18 augustus 2010, 11:21
Dus die beesten doden die kippen zonder ze op te eten? Wat een sukkels. Vossen zijn toch niet meer wat ze geweest zijn, hoor.

Is gewoon een killersinstinct. Doden voor de fun

LSDsmurf
18 augustus 2010, 11:32

Mja, komt ook omdat die kippen dicht op elkaar zitten en doordat ze in een afgesloten hok zitten niet kunnen wegvluchten.

MrM@tthijs
18 augustus 2010, 11:32

De Klootzakken

Dr. Doezel
18 augustus 2010, 11:34

Jups, die bijten alles dood wat ze kunnen pakken. Hier is ie ook al langs geweest... :@

gravedigger101
18 augustus 2010, 11:57
wij zitten met een vos, 2 ransuilen en een paar torenvalken, kuikens maken geen kans :(
t vorige nest was al verdwenen na 2dagen (de volle 9 kuikens)

Salasander
18 augustus 2010, 12:03
wij zitten met een vos, 2 ransuilen en een paar torenvalken, kuikens maken geen kans :(
t vorige nest was al verdwenen na 2dagen (de volle 9 kuikens)

Kuikens vinden precies altijd een manier om te sterven, die van ons gaan ook altijd dood :(

shadowstep0705
18 augustus 2010, 12:28
Kuikens vinden precies altijd een manier om te sterven, die van ons gaan ook altijd dood :(

Om ze rap en goedkoop dood te krijgen kunde er ook op gaan staan

glashelder
18 augustus 2010, 14:49
Kippen binnen 's nachts en hok dicht, altijd.

Solid Q
18 augustus 2010, 16:00
Hoeveel kippen heb/had je? Een vos doet aan surplus killing. Het doodt meer dan het eigenlijk nodig heeft om te overleven. Dus als je er relatief weinig had en er leven er nog een paar is het geen vos geweest. In principe zou je dus geen hoog hek moeten plaatsen aangezien marterachtige vooral kruipen en niet klimmen. Probeer anders een houten plank te bevestigen op het hek, onderaan. Maar controleer dan wel regelmatig op gaten.

De gemakkelijkste oplossing is kippen elke avond in hun hokje op te sluiten, heb ik ook jaren gedaan.

Hoe maak je een ren veilig Pluimveeschade voorkomen (http://www.vogelbescherming.be/site/index.php?option=com_content&view=article&id=252:pluimveeschade-voorkomen&catid=65:vossen-en-pluimvee&Itemid=163)

In het begin van de zomer hadden we ook één kuikentje en was na enkele dagen plots spoorloos. Nu een tweede nest en een nieuw kuiken ! Deze keer hadden we genoeg voorzorgsmaatregelen genomen, zoals het hele ren te overspannen met draad om kraaien, valken, ... weg te houden.

Je kan de kuikens altijd wegnemen (eventueel samen met de kloekhen) en ze op een veilige plaats laten opgroeien totdat ze weerbaar genoeg zijn? Je bent zeker dat ze veilig zijn en ze zijn meer handtam dan een kuiken dat door de kloekhen wordt groot gebracht.

puni
20 augustus 2010, 04:09
We hadden er twee, nu dus nog maar eentje. Een vos zal het dan wel niet geweest zijn. Ik ga ervan uit dat het een marter of iets dergelijks was, omdat ik zo'n beesten al meermaals in de buurt heb gespot.

Bedankt voor de tips alleszins. :)

EDIT: Is het trouwens normaal dat de afgebeten kop van de kip verdewenen is?

Rizla+
20 augustus 2010, 04:14
Gewoon ze snachts in het kippenhok opsluiten, aangezien marterachtigen en vossen etc nachtdieren zijn.

EvilTwin
20 augustus 2010, 08:45

Vossen doden altijd zo veel mogelijk prooien en nemen er daarna ééntje uit. Daarom dat ze zo geliefd zijn bij de boeren.

kristofb
20 augustus 2010, 09:47
Hier ook 1x voor gehad, en bij ons lag 't kopke gewoon een paar meter verder, zo ergens tussen de ingewanden en het karkas...

Altijd leuk om op te ruimen ... :(

FrAnt1c
20 augustus 2010, 10:20
Wij hadden dat ook, een Haan genomen, geen last meer van gehad, ge moet natuurlijk wel tegen zijn ochtendserenades kunnen :)

Men zus had btw ook schrik van die haan, da beest had gigantische sporen, kzou ook geen kip meer willen doodbijten ze :p

Lord Kveldulv
20 augustus 2010, 10:31
Onzen buur heeft zijn kippen tussen 4 muren gezet omwille van de vossen. Wij hebben er zelf nog geen last van gehad. We hadden eerst wel schrik dat de katten achter de kippen gingen gaan. Maar ze hadden eerst geoefend op fazanten, maar de fazanten gingen achter hun. Ze aanzien de kippen nu voor fazanten denk ik, nooit interesse in getoond. Ik denk zelfs dat de katten de vossen weg houden? Die jagen zelfs de deense dog van de buren weg.

puni
20 augustus 2010, 14:52
Hier ook 1x voor gehad, en bij ons lag 't kopke gewoon een paar meter verder, zo ergens tussen de ingewanden en het karkas...

Altijd leuk om op te ruimen ... :(

Het was nog relatief proper hier. Geen opengereten karkas en al zeker geen ingewanden te zien. Nog een reden waarom ik vermoed dat het geen vos was, aangezien marters (als ik me niet vergis) ook regelmatig doden omwille van het bloed.

Monoslay
20 augustus 2010, 15:24
Onzen buur heeft zijn kippen tussen 4 muren gezet omwille van de vossen. Wij hebben er zelf nog geen last van gehad. We hadden eerst wel schrik dat de katten achter de kippen gingen gaan. Maar ze hadden eerst geoefend op fazanten, maar de fazanten gingen achter hun. Ze aanzien de kippen nu voor fazanten denk ik, nooit interesse in getoond. Ik denk zelfs dat de katten de vossen weg houden? Die jagen zelfs de deense dog van de buren weg.

Amaai, dat zijn dan wel serieuze katten! Of een kleine deense dog ;)
OT: Ik denk dat je het beste een goeie veilige plaats zoekt voor je kippen om ze 's nachts in te zetten. Dan moet je er wel voor zorgen dat je ze elke dag buiten laat he.
Kunnen vossen en dergelijke eigenlijk klimmen? ( in een boom fzo?)

Lord Kveldulv
20 augustus 2010, 15:59
Amaai, dat zijn dan wel serieuze katten! Of een kleine deense dog ;)

Die is even tam als hij groot is. Negeren zolang hij kan en als ze hem te veel lastigvallen bolt hij het gewoon af :p

VictorVonDoom
20 augustus 2010, 16:51
mijn zus had 2 doodgebeten konijntjes

Shotty
25 augustus 2010, 16:23

Een vos kruipt hier wel over maar bon

pinoken
25 augustus 2010, 18:54
Maar goed, als je kippen worden opgegeten door beesten is dat je eigen fout. Dat wil zeggen dat je hun kot niet deftig hebt beveiligd.

ipv te bashen op wat hij fout deed zoud ge beter kunnen helpen en zeggen wat em wel moet doen lol :sop:

niet als je vanondere masieve platen van hout zet ofzo. of gewoon een heel gaas-dak erop , hebben wij ook gedaan.
de kuikens voeden wij op thuis (ons kippenhok staat ergens anders aan een wij) waar geen vossen zitten, voor de kraaien hebben wij ze voor de zekerheid ook binnenshuis opgevoed, genoeg verversen die gazetten in hun kooi en da komt wel goe ;)

pinoken
25 augustus 2010, 18:58
Wat ook kan helpen is buiten uw hok eten leggen, zodat ze dat opeten ipv kippen.

das nu nog eens goeie raad had ik zelf nog nie aan gedacht :niceone:

Soulless
25 augustus 2010, 19:11
Ganzen

Blackend
25 augustus 2010, 19:15
Kippenkot afsluiten 's nachts. Als je het openlaat overdag gaan de kippen normaalgezien er vanzelf 's avonds in, dus moet je enkel de toegang barricaderen/deurtje dichtdicht.

Let wel op: als de vos is langsgeweest is de kans dat hij terugkomt des te groter...

Wij hadden vroeger ook veel last van vossen hier, kippen ook een aantal keer doodgebeten. (alsook ier: kop af, rest van de kip lag er nog) De kip hebben we de dag erop zelf dan maar verorberd :unsure:

Blackend
25 augustus 2010, 19:16
de kuikens voeden wij op thuis

:lol:

pinoken
25 augustus 2010, 19:26
:lol:

:sop: das een locatie waar geen vossen zitten en de kuikes zonder gevaar zitten en we nie elke 3 uur moeten gaan kijken of ze het overleeft hebben.

Solid Q
25 augustus 2010, 20:06

Neen, zie mijn link van Vogelbescherming Vlaanderen en hun advies om pluimvee schade te voorkomen (zij zullen het wel juist hebben zeker :) )

http://www.vogelbescherming.be/site/images/stories/persfotos/Anti-vossenkippenren1_web.jpg

Zijn kippen binnensteken en kot deftig beveiligen tiens

Wat ook kan helpen is buiten uw hok eten leggen, zodat ze dat opeten ipv kippen.

euh neen? Die beesten nog lokken ook met lekker eten. Het is wel de bedoeling om ze weg te houden hé

pinoken
25 augustus 2010, 23:44
[QUOTE=Solid Q;13771143]Neen, zie mijn link van Vogelbescherming Vlaanderen en hun advies om pluimvee schade te voorkomen (zij zullen het wel juist hebben zeker :) )

http://www.vogelbescherming.be/site/images/stories/persfotos/Anti-vossenkippenren1_web.jpg

ze vragen "hoe bescherm ik mijn kiekenkot"

niet " hoe maak ik een atoomschuildkelder als miljonair"

shiftyke
26 augustus 2010, 00:04
[QUOTE=Solid Q;13771143]Neen, zie mijn link van Vogelbescherming Vlaanderen en hun advies om pluimvee schade te voorkomen (zij zullen het wel juist hebben zeker :) )

ze vragen "hoe bescherm ik mijn kiekenkot"

niet " hoe maak ik een atoomschuildkelder als miljonair"

voor een hek van 1,3 meter hoog en een paar tegels heb je geen miljoenen nodig hoor ;)

agrash
26 augustus 2010, 10:49
Simpel, gewoon opsluiten in hun hok s'avonds zoals hier al gezegd.
Mijn neef die zeer landelijk woont had ook last met een vos of een ander nachtdier en s'avonds als het donker is en als de kippen zowiezo in hun hok kruipen sluit hij het deurtje

Of anderszijds een hoge/diepe draad maar dat is al meer werk en oogt lelijker indien het park in het zicht staat.

Misschien een domme vraag maar wij hebben ook 2 kippen thuis en wij wonen in een wijk met achter ons huis een zeer groot boerhof met +-50 meter in de verte een klein bos. Konijnen/egels zien wij regelmatig eens maar we hebben in al die jaren nog nooit een dode kip gehad en sluiten hun hok niet. Komt dit eventeel doordat onze rottweiler/kater ook buiten zit of maakt dit niet uit voor die beesten en komen ze nog? Het boerhof waarover ik sprak heeft ook veel katten.

pinoken
26 augustus 2010, 10:58
[QUOTE=pinoken;13772624]

voor een hek van 1,3 meter hoog en een paar tegels heb je geen miljoenen nodig hoor ;)

ah is da maar 1.3 ? ik denk wel iets hoger ze, als je het ziet denk je eerder aan 3 meter

shiftyke
26 augustus 2010, 11:27
ah is da maar 1.3 ? ik denk wel iets hoger ze, als je het ziet denk je eerder aan 3 meter

er staan afmetingen op die afbeelding hé ;) :p

pinoken
26 augustus 2010, 12:24

pcies of ik daarop let :p, maar de verhoudingen op die afbeelding zelve is verre van reeël 1M 30 en het kleine stukje dat 1/50 van het loodrechte schuin hangt is 40 cm :confused:

Solid Q
26 augustus 2010, 12:34
Simpel, gewoon opsluiten in hun hok s'avonds zoals hier al gezegd.
Mijn neef die zeer landelijk woont had ook last met een vos of een ander nachtdier en s'avonds als het donker is en als de kippen zowiezo in hun hok kruipen sluit hij het deurtje

Of anderszijds een hoge/diepe draad maar dat is al meer werk en oogt lelijker indien het park in het zicht staat.

Misschien een domme vraag maar wij hebben ook 2 kippen thuis en wij wonen in een wijk met achter ons huis een zeer groot boerhof met +-50 meter in de verte een klein bos. Konijnen/egels zien wij regelmatig eens maar we hebben in al die jaren nog nooit een dode kip gehad en sluiten hun hok niet. Komt dit eventeel doordat onze rottweiler/kater ook buiten zit of maakt dit niet uit voor die beesten en komen ze nog? Het boerhof waarover ik sprak heeft ook veel katten.

Ik dacht dat vooral honden een dreiging vormen voor kippen, katten houden zich daar niet mee bezig. Als je een jonge of slecht getrainde hond hebt, kan die nogal eens bijten of ruw spelen. Hier lopen ook katten rond, maar die doen niets, alhoewel ik heb recent een kat gezien met een jong konijntje tussen zijn poten, dus helemaal onschuldig zijn ze zeker niet.

Maar als uw rottweiler en kat ietwat goed opgevoed zijn, is het geen potentiële doder maar juist een goede waakhond/kater, daarbij in een wijk zal je geen vossen of marters tegenkomen.