PDA

Volledige versie bekijken : Bureaulampje

Free Beer
8 augustus 2010, 11:50
Ik heb een vraag over een bureaulampje dat in de aldi staat. Ik weet nu niet of dit bij technologie past op dit forum maar ik zag niet meteen waar ik het best wel plaatste? :-)

Ik zoek een bureaulampje dat genoeg licht geeft. Momenteel heb ik thuis een bureau(gloei)lampje van 60 watt dat genoeg licht geeft (meer moet het zeker niet zijn), en een (gloei)lampje op mijn nachtkastje van 25 watt. Ik zie dat 25 Watt te weinig zou zijn om te studeren...

In de Aldi staat nu een bureaulampje: Bureaulamp (http://aldi-bn.aldi.be/OFFER_BN_SA/OFFER_31/OFF02.SHTML)

De uitleg erbij: "fitting E14, max. 40 W"

Ik vroeg me af of je er ook een led kan insteken (past dat in die E14?), en zoja: hoeveel watt die Led-lamp dan moet hebben om genoeg licht te geven om te studeren...

Of zijn er nog betere alternatieven voor bureauverlichting? Ik vind dat een gloeilamp (te) veel warmte afgeeft, waardoor ik graag eens wat anders had geprobeerd.
En zou 40 watt niet wat te weinig zijn voor een gloeilamp?
Wat denken jullie?

Free Beer
8 augustus 2010, 12:32
Ik vind de opkomst van de nieuwe lichttechnologie├źn interessant maar het is moeilijk om goed te weten wat de voor- en nadelen zijn. Zo gek is het toch nog niet? :-)

wtf?hax!kthxbye
8 augustus 2010, 12:40
Ik versta het geheel niet echt goed.
Je wil een bureaulamp kopen, maar je bent bang dat het te weinig sterk zal zijn.
Daarom steek je er een andere lamp in.

Waarom niet onmiddellijk een deftige bureaulamp kopen dan?

Free Beer
8 augustus 2010, 12:44
De lamp op zich zit er nog niet in, bij het product uit de Aldi.

Ik vroeg me af of die "E14 fitting" enkel voor gloeilampen kan dienen, of ook voor bijvoorbeeld led/spaarlampen. En hoe sterk (hoeveel watt) moeten die lampen ongeveer zijn als het moet dienen als bureaulamp? Ik denk dat een ledlamp en een spaarlamp veel minder watt moeten geven omdat ze minder energie verliezen aan warmte?

Als ik er volledig naast zit mogen jullie mij verbeteren want ik zou er graag wat meer over weten :)

Muscleduck
8 augustus 2010, 12:54
Ge draait in zo'n fitting wat je zelf wilt he, als het maar dezelfde grootte van fitting is. Een LED lamp geeft over 't algemeen trouwens niet zo veel licht hoor.

mac-bc
8 augustus 2010, 12:55
Normaal kan dat ook wel dienen voor LED-lampen. Dat zijn over het algemeen dezelfde fittings als gewone lampen, dus ik vermoed dat dit ook het geval zal zijn voor de iets kleinere fitting van een bureaulamp.

Verder neem je gewoon een LED-lamp met een equivalent vermogen van 40W (het equivalent vermogen staat normaal op de verpakking), het werkelijke actief vermogen die je zal verbruiken zal een stuk lager liggen. Een equivalent van 40W is normaal wel voldoende om te studeren.

Cycloon
8 augustus 2010, 12:59
De fitting zal wel passen, maar de behuizing van die lampen is veel breder dan bij een gewone gloeilamp/spot. Hierdoor kan het zijn dat de "kap" rond de lamp niet breed genoeg is om er leds of spaarlampen in te steken (zelf ondervonden :().

mac-bc
8 augustus 2010, 13:07
De fitting zal wel passen, maar de behuizing van die lampen is veel breder dan bij een gewone gloeilamp/spot. Hierdoor kan het zijn dat de "kap" rond de lamp niet breed genoeg is om er leds of spaarlampen in te steken (zelf ondervonden :().

Serieus?

Bestaan er dan geen LED-lampen met dezelfde (kleinere) fitting die je terugvindt in een bureaulamp?

Cycloon
8 augustus 2010, 13:36
Zoals ik al zei, de fitting is volgens de standaard gemaakt, maar de lamp zelf is een stuk breder aan de onderkant waardoor die vaak niet passen in de armatuur.

Apex
8 augustus 2010, 14:09
Ik heb exact dezelfde lamp en ik heb er een spaarlampje van 7 Watt ingestoken.
Ik heb daarmee genoeg licht om te studeren vind ik.

Momenol
8 augustus 2010, 14:27
LED lampjes geven wel veel licht maar enkel al ze gericht staan. dus in een bureaulamp geven ze waarschijnlijk niet genoeg licht.

Jurgenv1
8 augustus 2010, 15:04
Ik heb ook zo'n fitting met dezelfde maximum wattage, draai er gewoon een spaarlamp in van 7W en probleem opgelost, geeft voldoende licht af hoor.

Brick Top
8 augustus 2010, 15:22
Ik vind spaarlampen kak om te studeren/lezen. Maar bon, wss ligt het gewoon aan de sterkte van mijn lampen.

Conqie
8 augustus 2010, 15:26
Nah, spaarlampen zijn kak om te studeren, en nog voor veel andere situaties.. :)
Voor die paar watt dat dat meer verbruikt, steekt u is gewoon een standaard gloeilamp'ke..

McGregor
8 augustus 2010, 16:32
Sommige aldi lampen zijn gevaarlijk hoor:
LbittLn84cY

taLa.
8 augustus 2010, 19:14
Ik heb net zo'n bureaulamp staan hier, ni kopen, da's echt brol. Die kap is te zwak opgehangen waardoor ge die niet kunt "richten" zonder dat hij altijd terug naar beneden zakt, de voet staat wankel en ge moet hem zelf nog ineenvijzen met een superonhandig systeem.

Ge kunt er wel spaarlampen in steken denkek, zolang dat de voet van uw lamp 't zelfde is zou da geen probleem mogen geven. Mijn broer heeft er alleszins een spaarlamp insteken denken.

ULTRAnumb
8 augustus 2010, 19:21
ga naar een electronica winkel en vraag of ze ook bureaulampen hebben die voldoende licht geven om bij te studeren
????
profit

Ampie
20 augustus 2010, 19:56
Sorry maar, LOL @ da filmke :p

tokke_1
20 augustus 2010, 23:58
ik heb tijdje geleden (lees hogeschool periode) HE-Led's aangeschaft, iets duurder maar enorm veel licht. Zelf nog wat leds kunnen recupereren uit afbraak licht reclame (smd he-leds)

Met die da ik gekocht heb testopstellingske gemaakt voor bureau, vrij efficient, maar door een defecte transfo alles na een dikke 6 maand kapot.

die recup bazaar is een ledstrip, en die geeft echt genoeg licht, enkel da ik nog is velcro moet halen voor da inorde te brengen.

dus lamp zoeken met he-leds (kan vrij prijzig zijn maar is ook maar 1 keer aan te schaffen)