PDA

Volledige versie bekijken : Perseïden 2010!

Jonathan
6 augustus 2010, 13:35
Dit jaar zijn de omstandigheden heel goed, het tijdstip is ideaal voor ons gebied om de piek rond 1.30 's nachts te kunnen waarnemen EN er zal geen maan zijn!
Dat belooft alvast want zelfs onder minder goede omstandigheden waren de perseïden de voorbije jaren al redelijk spectaculair.

De piek is terug op de nacht van 12 - 13 augustus en de ZHR (aantal vallende sterren per uur) zal wss rond de 110 liggen.

De perseïden zijn deze nachten ook al in mindere mate te bekijken 's nachts.

Ikzelf ben van plan om een stukje Frankrijk binnen te rijden om de Belgische lichtvervuiling te mijden, nu nog afwachten welk weer het (waar) wordt.

Wie gaat er nog kijken, en waar?

dibardi
6 augustus 2010, 13:41
Ik ga daarvoor niet speciaal weg, maar als ik zin heb zet ik mij buiten en kijk ik ewa nar boven.

Exorikos
6 augustus 2010, 13:45
Ik heb er vorig jaar niet veel van kunnen zien. Ik zat dan ook in Leuven. :p

Jonathan
6 augustus 2010, 13:56
Ach ma gasten tis wel ideaal om een meiske te versieren hé ;) :p

Gurdt
6 augustus 2010, 14:48
Ow vet, ga k wel bezien

grifter
7 augustus 2010, 17:31
check ik elk jaar opnieuw, ik heb geluk, ik kan alles goed zien vanuit de tuin (als er geen wolken zijn)

ironhorn
7 augustus 2010, 21:39
ga ze ook proberen te checken met mijn vriendin, alleen weten we nog niet precies wanneer, wss de 14de op de 15de

Starrk
8 augustus 2010, 00:06
Ik ga mij enkele meters verder in het patattenveld van de boer stellen. Niets van lichtvervuiling ook maar in de buurt.
Ook vanuit mijn tuin heb ik altijd een fameuze sterrenhemel, maar er is nog 1 straatlantaarn op een meter of 50-60.

Een kilometer of 2 ten noorden van Brugge is dat dus.

Hopelijk klaart het tegen de 13e nog wat op, nu is het zo bewolkt als wat.

Hondengans
8 augustus 2010, 01:02
Interessant, heb het in de agenda gezet alleszins :), ben benieuwd of ik hier int dorp wat te zien krijg.

de Waaslandwolf
8 augustus 2010, 01:33
Hier is het alleszins triestig, de E17 vlakbij, alsook snoeiharde lichtvervuiling door steden - zoals daar zijn Antwerpen en Sint-Niklaas - en, het ergste van al, die gigantische fakkeltorens van Fina in de haven van Antwerpen, die ze gebruiken om gas af te branden. :sad:

?therapy?
8 augustus 2010, 05:29
Oh leuk! Hier ga ik er wss niets van zien maar als ik bij mijn vriendin ben zal het allicht wel een pak donkerder zijn. Altijd fijn om even naar boven te kijken :)

Proim
8 augustus 2010, 09:01
Nog nooit van gehoord, toch eens voor opblijven dan :)

Vanaf wanneer kan je ze ongeveer waarnemen?

Naradia
8 augustus 2010, 10:51
Vallende sterren 2010 had ervoor gezorgd dat ik deze thread meteen begreep :p

Ik zal, als ik het niet vergeet, kijken de 14de op de 15de, das meestal rond 2 à 3h s'nachts hé?

GregoryCo
8 augustus 2010, 17:23
Ik heb deze nacht iets raars gezien, redelijk laag eigenlijk. Het waren oranje stippen, zo'n stuk of vier ofzo naast elkaar die vooruit gingen. Eerst dacht ik aan een vliegtuig, maar lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien ze redelijk ver uit elkaar waren, maar toch in de buurt.

Ik ken niets van sterren ofzo, maar wat zou dat geweest zijn?

PersonalJesus
8 augustus 2010, 17:58
dat is zonder twijfel een ufo

en nee ik wil geen bodybuilder zijn, geen idee van waar je dat haalt

passero
8 augustus 2010, 21:09
Ik heb deze nacht iets raars gezien, redelijk laag eigenlijk. Het waren oranje stippen, zo'n stuk of vier ofzo naast elkaar die vooruit gingen. Eerst dacht ik aan een vliegtuig, maar lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien ze redelijk ver uit elkaar waren, maar toch in de buurt.

Ik ken niets van sterren ofzo, maar wat zou dat geweest zijn?

Gingen die lichten uit na efkes of bleven ze? ALs ze uit gaan is het waarschijnlijk chinees licht.
Zo iets:YouTube - ‪Heavenly Lantern Festival - Taipei‬‎ (http://www.youtube.com/watch?v=u2EQ0WeNmlU&mode=related&search=)
Da kunt ge van vrij ver zien maar gaat wel na een seconde of 30 of langer uit.

grifter
9 augustus 2010, 01:28
kan goed zijn dat het idd chinese lataarntjes waren

h0pje
9 augustus 2010, 09:34
Moet je in een bepaalde richting kijken om zoveel mogelijk vallende sterren te zien, of is dat een domme vraag en maakt dat helemaal niets uit? ^^

Gurdt
9 augustus 2010, 09:38
Moet je in een bepaalde richting kijken om zoveel mogelijk vallende sterren te zien, of is dat een domme vraag en maakt dat helemaal niets uit? ^^

Perseïden - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Perse%C3%AFden)

Perseïden is afgeleid van het sterrenbeeld Perseus dat rond middernacht aan de noordoostelijke sterrenhemel te vinden is. De meteorenzwerm heeft zijn oorsprong schijnbaar in dit sterrenbeeld.

Edit: ik dacht er onlangs ook nog aan toen ik in een bos liep, ma ge komt zelf al snel tot noord-oost :)

De aarde beweegt immers door een stofwolk waardoor die vallende sterren zichtbaar zijn, ge moet dus op zoek naar de richting waarin de aarde beweegt.
In de zomer is de aarde gekanteld waardoor wij overdag de zon hoger zien en waardoor wij snachts meer richting de bovenkant van de aarde zitten. Daardoor zien we het snachts trouwens aan de noordkant. Omdat de aarde tegen de klok in draait rond de zon moeten we naar het oosten kijken.

Gentille
9 augustus 2010, 12:17
Gisteren was het een heldere nacht maar heb niets gezien :(

Anoniem0
9 augustus 2010, 13:02
perseiden vorig jaar waren tegenvaller.

2 uur buiten gezeten met bakje jupiler. 1 vallende ster gezien. niet eens in het NO maar eerder totaal de andere kant.

wel in het sterk lichtvervuilde Aalst.

|nfected
9 augustus 2010, 14:32
Dit jaar zijn de omstandigheden heel goed, het tijdstip is ideaal voor ons gebied om de piek rond 1.30 's nachts te kunnen waarnemen EN er zal geen maan zijn!
Dat belooft alvast want zelfs onder minder goede omstandigheden waren de perseïden de voorbije jaren al redelijk spectaculair.

De piek is terug op de nacht van 12 - 13 augustus en de ZHR (aantal vallende sterren per uur) zal wss rond de 110 liggen.

De perseïden zijn deze nachten ook al in mindere mate te bekijken 's nachts.

Ikzelf ben van plan om een stukje Frankrijk binnen te rijden om de Belgische lichtvervuiling te mijden, nu nog afwachten welk weer het (waar) wordt.

Wie gaat er nog kijken, en waar?

Weet je toevallig zo'n plaats in frankrijk waar niet veel lichtvervuiling is en niet te ver?

Jonathan
9 augustus 2010, 14:48
Weet je toevallig zo'n plaats in frankrijk waar niet veel lichtvervuiling is en niet te ver?

Nee, kging vnv eens kijken op satellietfoto's om te zien waar we best naartoe gaan.

|nfected
9 augustus 2010, 14:49
kan je dan hier zetten? Dan moet ik nt zoeken :D

passero
9 augustus 2010, 16:35
Wij gaan altijd hier (http://www.depolderster.be/waarneemplaatsen) waarnemen. Daar is het ook enorm donker. Is net over de grens in Nederland. Niet er van watervliet.

Gentille
10 augustus 2010, 00:00
Te bewolkt om iets te zien hier :(

grifter
11 augustus 2010, 10:54
Zal het weer goed zijn of niet... Normaal wel... Erazerbe, naar vallende sterren zelf kijken door een sterrenkijker is quasi-onmogelijk. Met een verrekijker zal je meer geluk hebben.

Gentille
11 augustus 2010, 13:08
Hopelijk zie ik vannacht wat weer, nog geen enkele vallende ster kunnen spotten :(

Subai
11 augustus 2010, 17:51
Morgenavond ga ik met de vriendin ook eens naar de sterren kijken zie... In welke richting kijk ik dan het best?

Gentille
11 augustus 2010, 17:55
Morgenavond ga ik met de vriendin ook eens naar de sterren kijken zie... In welke richting kijk ik dan het best?

Naar boven? :p (j/k)

Jonathan
11 augustus 2010, 17:58
They can be seen all across the sky, but because of the path of Swift-Tuttle's orbit, Perseids are primarily visible in the northern hemisphere. As with all meteor showers, the rate is greatest in the pre-dawn hours, since the side of the Earth nearest to turning into the sun scoops up more meteors as the Earth moves through space.

Ik ga trouwens donderdagavond kijken op de radars waar er geen wolken gaan zijn en daar dan naartoe rijden.

Dit is een plek die normaal gezien goed is om te spotten en niet zo ver rijden is:
http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=lac+du+Val+Joly&sll=50.805935,4.432983&sspn=5.575758,14.27124&ie=UTF8&hq=&hnear=Lac+du+Val+Joly&ll=50.117386,4.134035&spn=0.044194,0.111494&t=h&z=14

Subai
11 augustus 2010, 18:13
Naar boven? :p (j/k)

Ik heb zo'n gevoel dat ik uiteindelijk niet veel sterren zal zien ma bon ;)

Ik ga trouwens donderdagavond kijken op de radars waar er geen wolken gaan zijn en daar dan naartoe rijden.

Dit is een plek die normaal gezien goed is om te spotten en niet zo ver rijden is:
lac du Val Joly - Google Maps (http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=lac+du+Val+Joly&sll=50.805935,4.432983&sspn=5.575758,14.27124&ie=UTF8&hq=&hnear=Lac+du+Val+Joly&ll=50.117386,4.134035&spn=0.044194,0.111494&t=h&z=14)

Bedankt!

Ironpole
11 augustus 2010, 20:49
Ik ga vannacht proberen te kijken. Hopelijk blijft het wat helder weer? Ik ga zo rond 1 uur ofzo eens checken. :)

Jonathan
11 augustus 2010, 22:46
Lichtkaart voor de geïnteresseerden:

http://www.lichtverschmutzung.de/karten/2008_eu_c_gr.jpg

Let wel, de landsgrenzen en enkele grote waterlopen zijn ook in het rood aangeduid, dat zijn dus geen lichtbronnen!

Zibro
11 augustus 2010, 23:12
Tzit hier gans dicht dus niet veel kans om iets te zien.

tokke_1
11 augustus 2010, 23:19
stomme bewolking... camera staat klaar... en heb in de garage juist 2 toffe tuinstoeltjes gevonden... jezus

GregoryCo
12 augustus 2010, 00:43
Gingen die lichten uit na efkes of bleven ze? ALs ze uit gaan is het waarschijnlijk chinees licht.
Zo iets:YouTube - ‪Heavenly Lantern Festival - Taipei‬‎ (http://www.youtube.com/watch?v=u2EQ0WeNmlU&mode=related&search=)
Da kunt ge van vrij ver zien maar gaat wel na een seconde of 30 of langer uit.

Ahzo, dacht al zo iets :) Ze gingen idd uit

Link_006_
12 augustus 2010, 01:10
Zit ik in zo'n rood/geel gebied, zucht, maar tis hier idd wel overdreven met hun verlichting. Kzie wel nog veel sterren, maar noordoostelijke kant is zowat bewolkt. Maar is het nu vandaag of morgen die piek?
Nuja, straks nog eens zien, mooi voordeel van ploeg-werk xD
edit: meh er is hier echt te veel licht, stomme gemeente -_-

Ironpole
12 augustus 2010, 01:25
Ik heb er een tiental gezien. :) De eerste was ongelooflijk mooi. Duurde lang en leek heel dichtbij. Legde ook een lange afstand af. De kleur zag er effectief uit zoals een brandende steen. :D De rest was eerder kort in duur en afstand en meestal zagt ge die enkel in uw ooghoek. Mooi om te zien, morgen kijk ik misschien weer. :)

Gentille
12 augustus 2010, 01:30
Sta al 10 minuten te kijken naar een heldere hemel maar nog niets gezien. Blijft toch prachtig zo een sterrenhemel. Hoe meer je kijkt, hoe meer sterren je ziet :love:. Wel jammer van de pijnlijke nek :p

Ironpole
12 augustus 2010, 01:36
Zet u in ne ligstoel. :) Ik ben ook om 1:25 naar binnen gegaan omdat ik al een kwartier niets meer gezien had. Soms waren er ook wel drie in een minuut.

Gentille
12 augustus 2010, 01:38
Net één gespot :woohoo:

Link_006_
12 augustus 2010, 01:52
Pff ik verdoe men tijd hier (Zelzate/Gent) denk ik, je ziet hier echt een gele gloed overal. 'k weet niet of het nut heeft om een kilometer of 10 te rijden? miss naar het noorden (vlak bij NL-grens hier).
M'n ouders zijn vanaf morgen een paar dagen naar Duitsland, Moezel, hopelijk hebben zij meer geluk =o

Jonathan
12 augustus 2010, 02:11
Pff ik verdoe men tijd hier (Zelzate/Gent) denk ik, je ziet hier echt een gele gloed overal. 'k weet niet of het nut heeft om een kilometer of 10 te rijden? miss naar het noorden (vlak bij NL-grens hier).
M'n ouders zijn vanaf morgen een paar dagen naar Duitsland, Moezel, hopelijk hebben zij meer geluk =o

10 kilometer kan zeker een groot verschil maken. Maar wacht daarmee tot morgen, dan is het meer de moeite om uw naft te verrijden ;)

UnFinished
12 augustus 2010, 02:29
Heb er ondertussen al twee gespot, echt mooi! Heb ze gezien ten westen van de poolster (maar een heel eind :p) Was wel raar, stond al 10 min te loeren maar er gebeurde niks, ik dacht: "Hmm, kzal is een wens doen vóór er een vallende ster komt, mss helpt dat wel. Mijn zin was nog ni af of er flitste een vliegende streep voorbij! Was een zalig gevoel! Het ging wel heel snel, jammer. Kga nog ff een pintje pakken en nog wat sterren checken, dat verdooft de pijnlijke nek :p

Jonathan
12 augustus 2010, 02:42
Net 10 minuten buiten geweest, 9 minuten geen gezien en dan 2 achter elkaar. Genoeg voor vandaag weliswaar, morgen dan eens serieus checken :p

Unrealiac
12 augustus 2010, 03:19
Ik kom ook net van buiten. Had me neergelegd op mijn tafel buiten en oho prachtig om te zien. Paar kleintjes en dan opeens een hele grote met vuurstaart erbij!

i've made my wish :unsure:

mac-bc
12 augustus 2010, 11:58
Ben ook even naar buiten gegaan rond 3u snachts maar ik kon met moeite enkele gewone sterren zien door de bewolking. Bij jullie geen bewolking blijkbaar?

Unrealiac
12 augustus 2010, 12:28
Het was een heldere nacht hier. Msch af en toe een klein wolkje ofzo maar ik zag echt enorm veel sterren. Sterrengordels zelfs...

Proim
12 augustus 2010, 12:51
Vannacht toch zeker eens opblijven, hopelijk is het de moeite waard :)

svp46
12 augustus 2010, 16:54
Deze nacht eens een paar keer gekeken hier, niks gezien.
Deze nacht eens opnieuw proberen:p

puni
12 augustus 2010, 18:08
Vannacht toch zeker eens opblijven, hopelijk is het de moeite waard :)

Dito. Ik ben toch pas tegen halfeen thuis van te gaan werken, dus das ideaal. ;p

Avondland
12 augustus 2010, 18:12
In Peru toch wel wat vallende sterren gezien, maar eerder aparte dan als een zwerm. Blijft bijzonder, naar de hemel turen om zulke mooie natuurfenomenen te zien.

Jonathan
12 augustus 2010, 19:19
Ok, de spot voor vanavond ligt zo goed als vast:

http://users.telenet.be/vercoutere/perseidspot.JPG

nrmaal gezien redelijk grote opklaringen daar tegen vannacht afgaande op de radarbeelden en de voorspellingen dus dat zou moeten in orde komen!

Rond 9u aanzetten en dan spotten tot rond 3u, tegen dan zal het weer wss beginnen omslaan.

[deleted]
12 augustus 2010, 19:39
[deleted]

Gentille
12 augustus 2010, 20:27
Hier is het aan het regenen en is het bewolkt. Hopelijk klaart het straks toch wat uit.

Proim
12 augustus 2010, 20:36
Daarnet was het hier aan het regenen :sop:

Dastardly
12 augustus 2010, 20:42
veel te veel wolken gisteren.

en wolken + de nodige lichtvervuiling geeft zo'n gele gloed waardoor ge juist niks sterren ziet :(

vanavond nog eens proberen. 't is redelijk helder nu :woohoo:

DaMob
12 augustus 2010, 21:09
Kan het da ge die nu al kunt zien? Ofwel deden mijn ogen vies :D

TrickY.
12 augustus 2010, 22:14
Ge kunt er nu af en toe al zien ja.. :)

Starrk
12 augustus 2010, 22:30
Sebiet eens gaan zien, hoewel het hier maar bewolkt is.

Gentille
12 augustus 2010, 22:36
Nog geen enkele ster te zien. Te bewolk :angry: :sad:

Straks film zien en daarna nog eens buiten gaan kijken, hopelijk is er dan verbetering.

Tr1ploid
12 augustus 2010, 22:37
Ja lap, nu begint het hier te regenen. Tzal wel weer niks zijn vvd. Gisteren toch een drietal vallende sterren gezien in een tijd van 10 seconden, dus ik was al content :p

Ironpole
12 augustus 2010, 22:46
Hier is er een stukje waar ik naar de sterren kan kijken maar voor de rest is het te bewolkt. Ik ga na middernacht nog eens zien.

TrickY.
12 augustus 2010, 22:49
Hier is het redelijk helder voor de moment (zie toch bijna overal sterren) maar nog nie veel spectaculairs te zien..

robvanbree
12 augustus 2010, 23:01
Hallo,
Ik woon in Wouw (NL) vlak bij Essen.
Ik was zojuist ook even aan het kijken rond 22.45.
Ik zag een enorme oranje bal die heel langzaam ging en daarna werd hij ietss minder fel en leek hij ook een beetje van richting te veranderen waarna hij doofde. Ik zag hem ongeveer 30 seconden.
Heeft iemand dit ook gezien?

Proim
12 augustus 2010, 23:02
Net wat staan loeren, ik denk er een tweetal gezien te hebben maar ben het niet zeker.
Enorm veel bewolking en zit ook met een oranje gloed :sad:

NASA stream: NASA - Perseid Meteor Shower: Afternoon Chat, Then Up All Night! (http://www.nasa.gov/connect/chat/perseids_2010.html)

Posidon
12 augustus 2010, 23:20
te bewolkt, tzal voor volgend jaar zijn :p

Proim
12 augustus 2010, 23:56
Nu giet het hier, straks met de paraplu :unsure:

grifter
13 augustus 2010, 00:37
Hallo,
Ik woon in Wouw (NL) vlak bij Essen.
Ik was zojuist ook even aan het kijken rond 22.45.
Ik zag een enorme oranje bal die heel langzaam ging en daarna werd hij ietss minder fel en leek hij ook een beetje van richting te veranderen waarna hij doofde. Ik zag hem ongeveer 30 seconden.
Heeft iemand dit ook gezien?
Niet gezien, het is hier 1 bewolkt, 2 ik zit ergens anders :p

Verdomme, opklare,n zeg ik u

Gentille
13 augustus 2010, 00:50
Regen, regen en nog eens regen :sop:

Flipkikker
13 augustus 2010, 01:04
Goeie plaats gezocht,
zijn nu in antwerpen en kunnen rijden naar frankrijk, nederland,....

Aanraders?

puni
13 augustus 2010, 01:07
Veel te bewolkt hier, niks te zien. :(

Proim
13 augustus 2010, 01:24
Het begint wat op te klaren in het zuid-westen hier.

Eerste keer eigenlijk dat het mij die oranje gloed zo opvalt oO

DaMob
13 augustus 2010, 01:30
Ist morgen ook nog de moeite? Want vandaag nie veel te zien...

grifter
13 augustus 2010, 01:39
hier vr 70 procent bewolkt, soms iets minder, maar toch wel al een lichtspektakel gezien, zelfs achter de wolken....

Proim
13 augustus 2010, 01:43
Zeker dat het geen vliegtuig was? :p

Gentille
13 augustus 2010, 01:53
Ik ga het opgeven, het blijft hier maar regenen

grifter
13 augustus 2010, 02:05
Zeker dat het geen vliegtuig was? :p

zeker, misschien bliksem, die zo ver was dat ik geen geluid hoorde, maar zeker geen vliegtuig.

Proim
13 augustus 2010, 02:13
Ik geef het ook op, net nog even buiten gestaan maar er is geen ster te zien aan de hemel dus ook geen lichttaferelen.

Morgen misschien beter.

Subai
13 augustus 2010, 12:09
Ik ga het opgeven, het blijft hier maar regenen

Mijn vriendin en ik zijn zelfs niet buiten geraakt... Je zag geen klop door al die regen en lichtvervuiling. Gent ftw! :doh:

mac-bc
13 augustus 2010, 12:12
Vannacht rond 3.45u even naar buiten geweest en heb er toch verschillende kunnen zien (stuk of 6). Ik heb wel al spectaculairdere gezien, maar het was niet slecht. :)
In het Zuid-Westen zat het wel zwaarbewolkt (met zelfs enkele bliksemflitsen) maar dat is ook meer de kant van Zeebrugge voor mij dus liever die kant dan de andere kant bewolkt. Recht boven me en heel de Noord-Oostkant was gelukkig wel helder.

Ik wist niet waar eerst gekeken; bliksem, vallende sterren, ... en jammergenoeg ook 2 vliegtuigen. :p

Ironpole
13 augustus 2010, 12:55
Heb één vallende ster gezien. Was een erg felle ster dacht ik maar hij doofde uit. Hij bewoog niet echt. Voor de rest was het te bewolkt.
Ik had ne Maglite bij dus ik heb mij efkes geamuseerd door mensen te plagen en af en toe een lichtflits op mensen hunne veranda te schijnen. Ze wisten niet waar ze het hadden. :unsure: :D

Flipkikker
13 augustus 2010, 15:42
Uiteindelijk niet vertrokken, was al wat laat en ik moest er vanochtend vroeg uit.
Zal voor een volgende keer zijn :(

LSDsmurf
13 augustus 2010, 16:02
Ik was van plan om gisteren te kijken maar het was zwaar bewolkt plus het regende. Misschien deze nacht :)

TrickY.
13 augustus 2010, 18:03
Hoelang gaan we dat nog kunnen bekijken dan? :) nog een paar nachten?

Gentille
13 augustus 2010, 18:19
Het hoogepunt is bereikt dus ik denk dat het vanaf nu enkel en alleen maar bergaf kan gaan.

LSDsmurf
13 augustus 2010, 18:22
Hoelang gaan we dat nog kunnen bekijken dan? :) nog een paar nachten?

Gisteren was de piek, maar ook de komende dagen kun je er nog zien. Vorig jaar zag de activiteit er zo uit:

Perseids 2009: visual data quicklook (http://www.imo.net/live/perseids2009/)

Ironpole
13 augustus 2010, 18:37
Ik kon er eergisteren (voor de piek) toch ook al wel een goed aantal zien. Dus vandaag zal je ook nog kunnen genieten hoor. Sabinneke zei dat er brede opklaringen zullen zijn vannacht dus op dat vlak zal je er vandaag meer kunnen zien dan gisteren :)

Proim
13 augustus 2010, 22:00
Het weer zag er inderdaad beter uit tot het 5 minuten geleden begon te regenen :sop:
Ach ja, zal wel eens kijken tijdens de reclames van American History X.

LaBuenaVida
13 augustus 2010, 22:47
Ik ga mij enkele meters verder in het patattenveld van de boer stellen. Niets van lichtvervuiling ook maar in de buurt.
Ook vanuit mijn tuin heb ik altijd een fameuze sterrenhemel, maar er is nog 1 straatlantaarn op een meter of 50-60.

Een kilometer of 2 ten noorden van Brugge is dat dus.

Hopelijk klaart het tegen de 13e nog wat op, nu is het zo bewolkt als wat.

St andries? :p
Kga ze ook sebiet es checken

Jonathan
13 augustus 2010, 22:54
Gisterennacht in Frankrijk een heldere hemel gehad tot 4u waarna er wat lage bewolking/mist kwam opzetten.

Prachtige hemel gezien met de melkweg die zichtbaar was enz, we stonden midden op een groooooooot veld met 2 ligstoelen en onzen drank mee!

En natuurlijk redelijk wat vallende sterren gezien, soms wel 2 tegelijk, soms eens een minuut geen, maar over het algemeen toch minstens 2 per minuut waarvan de één al feller dan de andere.

Doordat het daar zo verschrikkelijk donker was lichtten de helderste meteoren zelfs even het landschap deels op!

Heb ook een verschrikkelijk grote vleermuis gezien die nieuwsgierig was naar wat we daar aan het doen waren :p

Ironpole
13 augustus 2010, 23:10
En? En? Uwe move kunnen maken? :unsure:

Ik ga eens mijn kop buiten steken, zien ofdat er wolken zijn.

EDIT: hemel is hier helder genoeg. Heb 30 seconden gewacht totdat m'n ogen konden gewennen aan den donkere en ik zag meer en meer sterren en ook één vallende. Straks nog eens teruggaan met pillamp (zonder is een beetje eng).

LSDsmurf
14 augustus 2010, 00:28
Daarjuist een stuk of drie gezien, twee kleintjes en een iets grotere.

Proim
14 augustus 2010, 00:34
4 gezien toch wel, 2 keer was ik er zo goed al recht naar aan het kijken en de andere 2 waren meer aan de zijkant van mijn gezichtsveld.
Eerste was wel de mooiste en helderste.

Sta je daar dan te turen naar al die ontelbare sterren die zover weg zijn, je staat hier toch wel :)

Gentille
14 augustus 2010, 00:45
heldere hemel. Ik ga ook eens kijken of ik iets kan meepikken.

scipicore
14 augustus 2010, 01:35
Hier in Gent niets te zien, we konden zelfs met moeite de grote beer zien. Stomme lichtvervuiling :( Gisteren speciaal naar de Vlaamse Ardennen geweest en toen was het te bewolkt. Stomme Murphy.

Naradia
14 augustus 2010, 01:37
4 gezien op 20 minuten, kzal sebiet nog is kijken, zoals Proim zei, ge krijgt toch altijd zo een speciaal gevoel als ge naar die sterren kijkt die immens ver weg liggen van waar ge staat, ik ben zo klein :cry:
Btw. iemand een idee of ge een individueel straatlicht kunt laten uitdoen/verwijderen?
Wij bezitten een weg met op het uiteinde een huis (dat niet van ons is) en daar staat op het uiteinde een straatlicht op dat geen enkel nut heeft, behalve zorgen dat het hier niet perfect donker is zodat ik veel minder sterren zie.

Unkn0wn
14 augustus 2010, 02:17
Heb er zojuist ook een vijftal kunnen waarnemen :).
Twee er van waren echt helder, had toch wel een zeker waw-factor.

Spijtig dat het niet perfect donker was, misschien dat ik morgen eens op een betere plek ga gaan kijken, als er dan nog te zien zullen zijn ten minste.

grifter
14 augustus 2010, 10:06
4 gezien op 20 minuten, kzal sebiet nog is kijken, zoals Proim zei, ge krijgt toch altijd zo een speciaal gevoel als ge naar die sterren kijkt die immens ver weg liggen van waar ge staat, ik ben zo klein :cry:
Btw. iemand een idee of ge een individueel straatlicht kunt laten uitdoen/verwijderen?
Wij bezitten een weg met op het uiteinde een huis (dat niet van ons is) en daar staat op het uiteinde een straatlicht op dat geen enkel nut heeft, behalve zorgen dat het hier niet perfect donker is zodat ik veel minder sterren zie.

Sorry dat ik te laat ben, maar voor de volgende keer, na een ferme schop of stamp tegen de paal (meestal) valt het licht voor een vijf tot tien minuten uit! Zonder schade te brengen.

en sommige werken meet een licht sensor, die kan je uitdoen met een green laser.

Unkn0wn
14 augustus 2010, 12:25
Kunt ge niet gewoon die externe bedrading doorknippen? :p

Musk
14 augustus 2010, 12:46
Wil je een plaats in België met weinig tot geen lichtvervuiling:

De streek rond Bütgenback/Elsenborn, ik waande me 's nachts in een afgelegen gebergte in zuid-frankrijk als ik naar de hemel keek.

puni
14 augustus 2010, 13:16
Ik heb er gisteren vanuit mijn dakraam nog eentje kunnen spotten om half zes 's morgens, een zeer heldere. ^^

LSDsmurf
14 augustus 2010, 13:42
Ik heb er 's nachts ook nog een stuk of zeven gezien door uit mijn open raam te turen, een keer zelf twee naast elkaar :p

DeadBull
15 augustus 2010, 13:36
Gisterenavond eentje gezien tijdens een voetbalwedstrijd. Was helder genoeg om zichtbaar te zijn terwijl hij voor mij net naast een lichtmast een streep trok :D