PDA

Volledige versie bekijken : Nieuwe deeltjesversneller?

Conqie
5 augustus 2010, 00:58
De Standaard Online - Experts willen nieuwe, rechte deeltjesversneller (http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20100726_061&subsection=173)

Wat achten jullie de kans dat dit erdoor komt, en kan er iemand toelichten wat de meerwaarde zou zijn?

Proim
5 augustus 2010, 11:14
Zal waarschijnlijk vooral afhangen van de resultaten van de LHC.

dadash
5 augustus 2010, 11:31
De LHC is een proton collider dacht ik terwijl die nieuwe rechte een elektron collider zou zijn dacht ik. Is dus gewoon de volgende stap. De LHC is niet de eerste deeltjesversneller en zal ook niet de laatste zijn.

Is mooi dat Europa op vlak van wetenschappelijk onderzoek meer en meer het voortouw neemt en niet alleen maar het hulpje van de VS speelt. Dit soort projecten steun ik dan ook volledig.

Stiche
5 augustus 2010, 20:26
Das al oud nieuws ze :)

De meerwaarde hiervan is dat mogelijke ontdekkingen van de LHC dan heel nauwkeurig kunnen opgemeten worden, wat voor een beter begrip zorgt van ons universum en het ontstaan. Ook kunnen er dingen ontdekt worden die bij de LHC heel moeilijk of onmogelijk te ontdekken zijn.
En wat natuurlijk ook belangrijk is, is dat hiervoor opnieuw een hoop nieuwe technologie ontwikkeld moet worden, waar andere toepassingen dan van kunnen 'profiteren'.

passero
5 augustus 2010, 20:31
Hoe werkt een rechte eigenlijk?
Bij een cirkelvormige is het toch het idee om de straal zo groot mogelijk te maken zodat hij rechter lijkt maar toch cirkelvormig is om zo de bundels gelijdelijk aan te versneller maar als je een rechte hebt dan moeten de bundels wss ergens int midden botsen dus dan heft ge de afstand/2 om de snelheid te halen. Is toch enorm moeilijk? De bundels in de LHC draaien toch ook redelijk lang rond voor ze hun snelheid behaald hebben. Hoe doen ze dat dan in een rechte?

heheheh
5 augustus 2010, 20:34
Lijkt mij ook maar raar, een rechte Deeltjesversneller. Maar 5/10 km om tot tegen de lichtsnelheid te versnellen ...

Tr1ploid
5 augustus 2010, 21:00
Lineaire deeltjesversnellers zijn niets nieuws, hoor. Een kathodebuis in een oud televisietoestel zou je al kunnen zien als een vroeg voorbeeld. De langste ter wereld is zo'n 3km.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8a/Stanford-linear-accelerator-usgs-ortho-kaminski-5900.jpg

Exorikos
5 augustus 2010, 21:31
Bij een cirkelvormige is het toch het idee om de straal zo groot mogelijk te maken zodat hij rechter lijkt maar toch cirkelvormig is om zo de bundels gelijdelijk aan te versneller maar als je een rechte hebt dan moeten de bundels wss ergens int midden botsen dus dan heft ge de afstand/2 om de snelheid te halen. Is toch enorm moeilijk? De bundels in de LHC draaien toch ook redelijk lang rond voor ze hun snelheid behaald hebben. Hoe doen ze dat dan in een rechte?

Voor de LHC zat er in die tunnels de LEP versneller (http://en.wikipedia.org/wiki/Large_Electron%E2%80%93Positron_Collider). Volgens de elektrodynamica zendt elke versnelde lading EMstraling uit, dus het verliest energie en het wordt moeilijker om het te versnellen. De LEP werkte op ongeveer de grootst mogelijk te halen energie voor een cirkelvormige versneller, voor elektronen. Voor protonen kan de energie hoger liggen om wille van de hogere massa.
Om dus nog sneller te gaan moeten ze een lineaire versneller hebben.

Deze werken volgens het principe van de "drift-tube". Hierbij laten ze het potentiaalverschil variëren en "rijden" de deeltjes op de golf. Hierdoor blijven alle deeltjes in de bundel ongeveer op dezelfde energie. Als ze sneller gaan dan de andere, dan worden ze door golf vertraagd en als ze achter lopen versneld.

Burny
5 augustus 2010, 22:07
Lijkt mij ook maar raar, een rechte Deeltjesversneller. Maar 5/10 km om tot tegen de lichtsnelheid te versnellen ...

De bedoeling is om een tunnel van 50 km te bouwen.

Dobbelsteen
5 augustus 2010, 22:30
En is dat dan recht recht, of met-de-kromming-van-de-aarde-recht?

Exorikos
5 augustus 2010, 23:03
Ik vermoed dat ze die diep onder de grond gaan steken weer, dus recht recht.

Stiche
6 augustus 2010, 09:17
Een cirkelvormige is nooit een perfecte cirkel, maar bevat korte rechte stukken waar de botsingen dan kunnen plaatsvinden (ook de LHC).
De elektronen moeten op vrij korte tijd versneld worden, dus het is een zware technologische uitdaging om zo een versneller te bouwen. Versnelling van deeltjes gebeurt normaal door RF-caviteiten waarbinnen een elektrische golf gegenereerd wordt die de deeltjes versnellen. In de LHC zijn er per bundel maar een beperkt aantal caviteiten (max 30 - 40 m totale lengte ofzo) en dus bij een lineaire zijn er dan over bijna de volledige afstand van die caviteiten.

Deze werken volgens het principe van de "drift-tube". Hierbij laten ze het potentiaalverschil variëren en "rijden" de deeltjes op de golf. Hierdoor blijven alle deeltjes in de bundel ongeveer op dezelfde energie. Als ze sneller gaan dan de andere, dan worden ze door golf vertraagd en als ze achter lopen versneld.
Drift tube is iets anders ze... (een detector-technologie), check RF-caviteiten eens.

Maakt niet zoveel uit, als hij niet recht-recht is, moeten ze op het einde gewoon een aantal magneten zetten om de elektronen in de goede richting naar elkaar af te buigen.

Exorikos
6 augustus 2010, 10:21
Drift tube is iets anders ze... (een detector-technologie), check RF-caviteiten eens.

De Alvarez Drift Tube... Accelerator Update (http://www.fnal.gov/pub/news04/update_archive/update_10-1.html)

Die detector ken ik asl een gas-ionisatie detector (bv Geiger-Muller) of drift chamber.

Stiche
9 augustus 2010, 13:23
De Alvarez Drift Tube... Accelerator Update (http://www.fnal.gov/pub/news04/update_archive/update_10-1.html)

Die detector ken ik asl een gas-ionisatie detector (bv Geiger-Muller) of drift chamber.
Drift tube wordt blijkbaar voor allebei gebruikt, vandaar mijn verwarring :)

Exorikos
9 augustus 2010, 14:22
Zoals ook blijkt uit het overmatig gebruik van het voorzetsel super zijn fysici niet zo'n taalvirtuozen... :p

Misterblort
10 augustus 2010, 14:40
kost ziekelijk veel geld maar zal er uiteindelijk wel van komen..

Tr1ploid
10 augustus 2010, 16:10

Ik denk dat jij en ik van die kostprijs niet al te veel wakker zullen moeten liggen.

Stiche
10 augustus 2010, 16:21
Op wereldschaal is da niet ziekelijk veel.
En het is iets waar de mensheid op lange termijn beter van wordt (in tegenstelling tot een beetje oorlog gaan voeren in Irak, wat nog nen hoop meer kost).

uip
10 augustus 2010, 17:36
Op wereldschaal is da niet ziekelijk veel.
En het is iets waar de mensheid op lange termijn beter van wordt
voer voor discussie...

Anoniem04
10 augustus 2010, 18:27
voer voor discussie...

Nee

Stiche
10 augustus 2010, 20:51
voer voor discussie...
Ik ben altijd bereid tot een discussie hierover :)

Muscleduck
10 augustus 2010, 23:02

Dat is echt recht recht. Die van 3km die hierboven ergens gelinkt wordt is ook recht recht. Je kan het hoogteverschil door de kromming van de Aarde zelfs zien.
maar als je een rechte hebt dan moeten de bundels wss ergens int midden botsen dus dan heft ge de afstand/2 om de snelheid te halen.[/QUOTE]

Niet persé. Je kan ook een bundel atomen/ionen laten botsen op bv een doel van Lood op het einde van de tunnel om nieuwe elementen te maken.