PDA

Volledige versie bekijken : Arduino microcontrollers

Pagina's : [1] 2

LeSec
4 augustus 2010, 12:16
Ik hoop dat de thread hier juist staat (technologie?).
Voor degenen die het niet kennen: Arduino - HomePage (http://www.arduino.cc/)

Zijn er mensen die er eentje hebben, of vaak mee bezig zijn?
Ik zoek er mij binnenkort een aan te schaffen en ben nog wat informatie aan het vergaren. Ik weet namelijk hoegenaamd niets af van elektronica en dergelijke maar wil me er wel graag mee bezig houden.

Ik heb dus volgend lijstje van vragen nog:
- Waar kopen, aanraders qua winkels?
- Sites/boeken die ik zeker moet lezen?
- Alternatieven die misschien aantrekkelijker/beter zijn? (en waarom)

Het is in elk geval de bedoeling om er maquettes (ik studeer architectuur) mee te bouwen die reageren op inputparameters (kan via sensoren of handmatig) en dus gestuurd worden via microcontrollers...
(voorbeeld: YouTube - kinetic architecture (http://www.youtube.com/watch?v=Vqc9BiGsVoo&feature=player_embedded) )

Cycloon
4 augustus 2010, 12:31
Ik heb er ooit met gewerkt. Die arduino µcontrollers kan je op vrij hoog niveau programmer (geen assembler en toestanden) waardoor de instapdrempel behoorlijk laag is. Je vindt ook redelijk wat uitleg en tutorials. Als je wat kan programmeren ben je daar zo mee weg, maar vermits je geen kennis hebt van dit soort zaken zal je vooral meer kennis moeten vergaren over hoe je programmeert. Elektronica kennis moet je niet echt hebben om met dit soort zaken te kunnen werken vermits je de elektronica zaken (zoals knopjes, led schermen, etc) best gewoon aankoopt vermits je die toch moeilijk zelf kan maken :p

Japser
4 augustus 2010, 12:39
Ik heb er een programmeerbare robotarm mee geprogrammeerd die 6 verschillende servomotoren aanstuurde, het programmeren was echt simpel! weet je al welke je gaat kopen ? Duemilanove ? Of de mega ?

LeSec
4 augustus 2010, 12:43
Ik weet dat het gebaseerd is op C++

Ik snap ook grotendeels wel de logica achter het programmeren hoor, als kind speelde ik SuperLogo op de computer en later leerde ik html/css/xml/javascript. De wiskundige logica beheers ik dus wel, kzit ook vaak met Grasshopper (plugin voor Rhino 3D) bezig en daar staan die logische bewerkingen ook centraal.
De programmeertaal zelf schrikt me dus niet echt af om aan te leren.

Ik ga het voornamelijk lastig hebben vermoed ik met hoe ik verschillende componenten met elkaar moet verbinden, wanneer ik weerstanden etc etc moet plaatsen, hoe ik met die breadboards moet werken, enfin de meer praktische kant en de schakelingen van die onderdelen zelf dus...

Ik heb er een programmeerbare robotarm mee geprogrammeerd die 6 verschillende servomotoren aanstuurde, het programmeren was echt simpel! weet je al welke je gaat kopen ? Duemilanove ? Of de mega ?
Ik zou een kit willen kopen met de duemilanove in zodat ik eerst opt gemak de basis kan aanleren, gewoon simpele dingen eerst zoals wa leds doen branden op verschillende plaatsen.

Waar heb jij die van u gekocht?

Japser
4 augustus 2010, 12:48
Het programmeren is C , en ge hebt wel enkele libraries die ge kunt gebruiken (zoals voor een servo) en een weerstand steken : ge werkt maar met 5V dus zoveel kunt ge ni kapot doen :)

Meestal staat er altijd wel goed op uitgelegd als ge ergens aan begint.
Hebt ge zo al een breadbord ? http://img142.imageshack.us/img142/4950/22086986lr9.jpg da kan echt handig zijn !

LeSec
4 augustus 2010, 12:52
Het programmeren is C , en ge hebt wel enkele libraries die ge kunt gebruiken (zoals voor een servo) en een weerstand steken : ge werkt maar met 5V dus zoveel kunt ge ni kapot doen :)

Meestal staat er altijd wel goed op uitgelegd als ge ergens aan begint.
Hebt ge zo al een breadbord ? http://img142.imageshack.us/img142/4950/22086986lr9.jpg da kan echt handig zijn !

Ja, wel op de site van arduino zelf staan er precies voldoende links naar libs enzo. (Mijn favo is degene om een wii nunchuck aan te sluiten om servomotor te besturen :p)

Nope, kheb nog niets van onderdelen, vandaar dat ik meteen een kit zou willen kopen. Kheb op de site van arduino wel al twee webshops gevonden in belgië maar kzou graag eerst nogwa ervaringen willen lezen en eventueel gewone fysische winkels waar ze het verkopen mochten die bestaan..

Japser
4 augustus 2010, 12:53
Als ge echt op zoek zijt naar een kit moet ge volgens mij eerder is kijken naar een basic stamp. ?

http://www.antratek.nl/Discovery%20USB%20Starterkit.html

Is wel minder sterk. . . Maar een instapdrempel en leercurve die echt ni moeilijk is! (edit : misschien met u achtergrond wa minder aan te raden. Zal u wel wa meer leren over allemaal soorten simpele schakelingen).

edit: Ik dacht da de prijs goedkoper was op amerikaanse sites, maar ge moe zien met verzendkosten!

Lifen
4 augustus 2010, 13:01
Als ge inspiratie moet hebben.

Hack a Day (http://hackaday.com/)

Dastardly
4 augustus 2010, 13:28
Greedseed (http://www.9lives.be/forum/members/248111/greedseed.html) heeft er onlangs een gekocht (weet niet exact welke) misschien is een pm sturen waar hij het juist gehaald heeft ?

Preske
4 augustus 2010, 13:53
Instructables - Make, How To, and DIY (http://www.instructables.com/) en Hack N Mod - Amazingly Cool Hacks, Mods, and DIY Projects (http://hacknmod.com/) staan vol projectjes met de arduino.
wel vaak vrij gevorderde.

Legendary d.C.
4 augustus 2010, 18:22
ik heb hier nog een Arduino Duemilanove en breadboard liggen. Als je wil mag je hem overkopen, ik gebruik hem niet meer.

Perfect om te gebruiken om wat je wil doen. Ik heb hier ook misschien nog enkele ledjes en drukknopjes liggen om mee te spelen.

Ontopic: Het is idd C++ waarin je programeert maar toen dat ik er mee begonnen ben had ik nog geen letter C++ geschreven (wel vb.net/php/javascript en een beetje java) en dat ging bijzonder vlot om programma's er voor te schrijven. De community er rond is vrij groot, wat betekend dat er veel tutorials (met code en schema) waaruit je kan leren zijn.

Tristan
8 augustus 2010, 10:41
Als ge echt op zoek zijt naar een kit moet ge volgens mij eerder is kijken naar een basic stamp. ?

Discovery Kit USB met de Parallax BASIC Stamp (http://www.antratek.nl/Discovery%20USB%20Starterkit.html)

Is wel minder sterk. . . Maar een instapdrempel en leercurve die echt ni moeilijk is! (edit : misschien met u achtergrond wa minder aan te raden. Zal u wel wa meer leren over allemaal soorten simpele schakelingen).

edit: Ik dacht da de prijs goedkoper was op amerikaanse sites, maar ge moe zien met verzendkosten!

Basic stamps zijn wel leuk hoor, niet moeilijk en je kunt er snel toch wat deftige schakelingen mee maken.
Ikzelf ben nu bezig met een basic stamp 2 controller te gebruiken, als I/O kaart (met I²C) voor m'n pc. En met Visual Basic lees ik dan de ingangen in en stuur ik de uitgangen aan :)

Anders moet je es de producten van Mikroe checken? Daar zitten héle leuke dev kits tussen voor geen geld! 't is wel PIC dat :)

Bram
30 mei 2011, 22:54
Bon, omdat de thread reeds bestond, dacht ik van deze nog eens op te graven. Zijn er mensen hier die zelf een Arduino hebben?

Ik heb de mijne vandaag toegekregen en toch al nen avond zitten kloten. Op m'n eigen een Knight Rider effectje kunnen maken (gewoon met nen digitalWrite, dus led is aan of uit, zie filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=N9YMlr2kOuQ)). 't Is dan wel een beetje met een dubbelgevoel dat ik 2 seconden google en dit vind, inclusief code:
Arduino Enhanced Knight Rider | Practical Maker (http://www.practicalmaker.com/arduino/arduino-enhanced-knight-rider)
yTZeKWNrBvs

Nuja, morgen eens op m'n gemak die code analyseren en kkan der maar uit leren.

Mijn doel is om op redelijk korte termijn een soort LED lamp te maken met RGB leds en verschillende chase effecten (in een spiraal naar beneden, verticaal verkleuren, regen effect...). Ik heb al wat zitten opzoeken en ben van plan om op Ebay een 100tal RGB leds te kopen samen met een aantal TLC5940 LED drivers, daarmee zou het moeten lukken.

Ook wel van plan om mij eens wat te verdiepen in Android code op termijn om eventueel iets te maken dat via een Android toestel bestuurd kan worden, zou ook wel geestig zijn :D

^MystiQ
30 mei 2011, 23:10
Ik ben ook van plan om iets in Android te doen, ik zou zelfs heel graag iets bestuurbaar maken vanop die samsung pad. Bram, wel oppassen met leds vanop ebay, als ze van China afkomstig zijn koop je er beter 120 in plaats van 100 :p

JohnnyricoMC
30 mei 2011, 23:26
Koop leds dan meteen van dealextreme in aanzienlijke hoeveelheden. Ik heb er daar van allerhande kleuren besteld (rood, geel, wit, blauw, infrarood, UV) en ze werken goed; Met een rooie, 'n gele en een blauwe kun je ook het RGB-led effect verkrijgen. Maar dan moet je er een schuimpje ofzo over doen om als diffuser te gebruiken.

Ook een leuke om te doen (als je IR leds hebt) is de Arduino TV-B-Gone. Heb ik geprobeerd te doen, maar zo te zien werkte onze TV er niet mee.

^MystiQ
30 mei 2011, 23:28
Ik denk niet dat een RGB led duurder uitkomt dan één rode, één blauwe en één gele te combineren met een schuimpje. Correct me if i am wrong. Bovendien moet ge er ook weeral veel extra werk insteken en zal uw 'licht' nooit even geconcentreerd zijn als bij een echte RGB led. :)

JohnnyricoMC
30 mei 2011, 23:29
Ik denk niet dat een RGB led duurder uitkomt dan één rode, één blauwe en één gele te combineren met een schuimpje. Correct me if i am wrong. Bovendien moet ge er ook weeral veel extra werk insteken en zal uw 'licht' nooit even geconcentreerd zijn als bij een echte RGB led. :)

Dat zal inderdaad het geval zijn. Maar als je die LEDs al hebt liggen, dan is dat uiteraard makkelijker. Iedereen heeft wel ergens afgedankt verpakkingsschuim ofzo liggen.

^MystiQ
30 mei 2011, 23:32
Wie heeft er nu zomaar 100 blauwe, 100 rode en 100 gele leds liggen? Akkoord, ik heb dat inderdaad liggen maar ik ben dan ook CRAAZYYYY :p En ik vrees dat weinigen dat liggen hebben en dan nog zou ik opteren voor echte RGB leds in Bram zijn geval. Hetgeen Bram wil doen is zeer leuk en daar kan je zeer leuke effecten mee bereiken en dus best echte RGB nemen :p

Joeshoe
30 mei 2011, 23:32
Ik heb de mijne vandaag toegekregen en toch al nen avond zitten kloten. Op m'n eigen een Knight Rider effectje kunnen maken (gewoon met nen digitalWrite, dus led is aan of uit, zie filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=N9YMlr2kOuQ)). 't Is dan wel een beetje met een dubbelgevoel dat ik 2 seconden google en dit vind, inclusief code:
Arduino Enhanced Knight Rider | Practical Maker (http://www.practicalmaker.com/arduino/arduino-enhanced-knight-rider)

Hoe werkt dat precies met die potmeter (als het een potmeter is) om de snelheid aan te passen? Meet ge de spanning erover of zo?

Microcontrollers staan voor mij volgend jaar op het programma, lijkt me wel interessant.

JohnnyricoMC
30 mei 2011, 23:34
Hoe werkt dat precies met die potmeter (als het een potmeter is) om de snelheid aan te passen? Meet ge de spanning erover of zo?

Microcontrollers staan voor mij volgend jaar op het programma, lijkt me wel interessant.

Bij mijn versie heb ik gewoon een delay gebruikt. Probleem is dat het dan even duurt eer hij een snelle verandering registreert.

Een potmeter is een variabele resistor, dus de spanning wordt normaal op een analoge pin gemeten en als een waarde tussen 0 en 1023 terug gegeven.

Joeshoe
30 mei 2011, 23:39
Een potmeter is een variabele resistor, dus de spanning wordt normaal op een analoge pin gemeten en als een waarde tussen 0 en 1023 terug gegeven.

Awel ja, da bedoelde ik. Vond het in de specs niet direct terug dat ge spanningen ermee kon meten.
Lijkt me echt wel iets plezant dan.

Epyon
31 mei 2011, 00:10
Wij gebruiken zelf vooral embedded ARM controllers voor onze projecten (meten en sturen van (hernieuwbare) energie). Deze hebben het voordeel dat ze ofwel zeer goedkoop en krachtig zijn ofwel dat ze een volledige Linuxomgeving kunnen draaien (waarin je dan evengoed Java apps kunt gebruiken).

Maar ik heb mezelf afgelopen week toch eens enkele Arduino kits besteld. Ze zijn duurder dan de entry-level ARM chips, maar programmeren wel veel makkelijker.

JohnnyricoMC
31 mei 2011, 00:29
Dat vind ik het mooie aan Arduino: de programmeertaal is erg eenvoudig en lijkt nogal op Java of Perl in gebruik, en je kan er echt vanalles mee aansturen. Dankzij de erg goede documentatie van gepassioneerde gebruikers is het ook een goede hulp om meer over elektronica te leren.

blackrabbit
31 mei 2011, 00:36
Heb zo'n Arduino, indertijd oa dit mee gemaakt:
Simon Says (http://www.youtube.com/watch?v=9ZREa6nSWLg)

En verder ook een Tamagochi. Ik had bvb ook een LCD kleurenschempje (waar die Tamagochi dan informatie op toonde)

Bram
31 mei 2011, 09:37
Ik ben ook van plan om iets in Android te doen, ik zou zelfs heel graag iets bestuurbaar maken vanop die samsung pad. Bram, wel oppassen met leds vanop ebay, als ze van China afkomstig zijn koop je er beter 120 in plaats van 100 :p
Ik was van plan om ze hier te kopen: http://stores.benl.ebay.be/NooElec 100 RGB leds voor 25$ en ze verkopen ook de TLC5940 LED driver die ik zou gebruiken.

Bij mijn versie heb ik gewoon een delay gebruikt. Probleem is dat het dan even duurt eer hij een snelle verandering registreert.

Zoals JohnnyricoMC al uitlegde. Hoe gaat het in z'n werk op de Arduino:
1 pin van de pot sluit je aan op de 5V, 1 op de ground, 1 op een (vd 6, bv pin A0) analoge pin. In de code:

pot = analogRead(A0);

Dan krijg je zoals gezegd een waarde tussen 0 en 1023. Met die waarde kan je dan een delay instellen voor het knipperen. Maar wil je bv een delay tussen minimum 50 milliseconden en max 500 milliseconden dan kan je dat doen met volgende code

delay = map(pot, 0, 1023, 50, 500);

Moet je zelf al geen wiskunde meer toepassen.

Bram
31 mei 2011, 12:55
Arduino - DigitalReadSerial (http://arduino.cc/en/Tutorial/DigitalReadSerial)

Ben ik juist als ik er van uit ga da, moest de switch niet met de ground verbonden zijn, er geen LOW zou uitgelezen worden? Of kan iemand mij eens uitleggen waarom die switch met de ground moet verbonden zijn?

Edit: kalf dak ben, het staat lager uitgelegd :p

Bram
6 juni 2011, 10:54
FF bumpen.

Iemand interesse om met mij wat RGB LEDs te kopen? Het zou gaan om deze: http://cgi.benl.ebay.be/500x-5mm-RGB-LED-Common-Anode-Clear-Superbright-TLC5940-/160563686622?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item2562576cde

Met 500 heb ik er natuurlijk te veel...

ZombieRobots
7 juni 2011, 14:33
Ik kan er wel 100 komen afhalen in Gent.

Bram
7 juni 2011, 14:50
Ik kan er wel 100 komen afhalen in Gent.

Als ik nog 2 mensen vind, bestel ik sowieso, vind ik ze niet, dan contacteer ik je volgende week ofzo nog eens of ik er voor jou moet meebestellen (dan neem ik er 2x100 ofzo).

ZombieRobots
7 juni 2011, 15:24
150 is ook geen probleem hoor, moest ge maar 1 andere persoon meer vinden.

JohnnyricoMC
4 augustus 2011, 23:13
M'n Arduino-stapeltje wordt prettig hoog: m'n UNO (duh), sinds vandaag een ethernet-shield en m'n proto-shieldje. Met dat Ethernet-shield belooft het erg leuk te worden, al zou ik dringend (enfin, relatief) met transistors moeten leren werken om wat grote dingen aan te sturen.

Bram
4 augustus 2011, 23:16
Moest ge een goeie plek vinden om te leren over transistoren, laat hier zeker weten, moet er zelf meer over leren.

JohnnyricoMC
4 augustus 2011, 23:30
'k heb zo wel een idee van welk nut ze hebben, maar 'k moet ze gwn leren gebruiken. 't idee is peis ik transistor tussen uw microcontroller en het zware apparaat. De stroom die 't zware apparaat nodig heeft mag niet door de arduino gaan (dan brandt 'm door) en de transistor zorgt daar voor. Neveneffect is dat de transistor enorm warm wordt hierdoor en ge er dus best een heatsink op doet. (daarom dat processors ook zo heet worden, vele kleintjes maken 'n groot)

Tristan
5 augustus 2011, 00:02
'k heb zo wel een idee van welk nut ze hebben, maar 'k moet ze gwn leren gebruiken. 't idee is peis ik transistor tussen uw microcontroller en het zware apparaat. De stroom die 't zware apparaat nodig heeft mag niet door de arduino gaan (dan brandt 'm door) en de transistor zorgt daar voor. Neveneffect is dat de transistor enorm warm wordt hierdoor en ge er dus best een heatsink op doet. (daarom dat processors ook zo heet worden, vele kleintjes maken 'n groot)

Transistoren kun je inderdaad daarvoor gebruiken... Met een relatief lage basisstroom kun je een hoge stroom schakelen ( 10à 200x) maar een transistor is goed als schakelaar op lage vermogens... Wil je meer vermogen schakelen, ga je beter naar de echte vermogenscomponenten zoals IGBT's, thyristors enz.

JohnnyricoMC
5 augustus 2011, 00:11
Transistoren kun je inderdaad daarvoor gebruiken... Met een relatief lage basisstroom kun je een hoge stroom schakelen ( 10à 200x) maar een transistor is goed als schakelaar op lage vermogens... Wil je meer vermogen schakelen, ga je beter naar de echte vermogenscomponenten zoals IGBT's, thyristors enz.

Thnx voor de info :applause:, dat verdient 'n repje. Tijdens de lessen TO (intussen 8-9 jaar geleden) werd er nog van het relais gesproken om dat soort dingen te doen, maar da's een beetje te mechanisch en dus low-tech naar m'n goesting:D

ZombieRobots
25 augustus 2011, 11:59
Dit is trouwens interessante bron van kennis.

nptelhrd's Channel - YouTube (http://www.youtube.com/user/nptelhrd#g/c/7987F30C41A9ADCB)

Tristan
25 augustus 2011, 12:51
Moest ge een goeie plek vinden om te leren over transistoren, laat hier zeker weten, moet er zelf meer over leren.

Wat heb je gestudeerd? Anders zijn er genoeg academische boeken erover te vinden hoor, es rond kijken in de bib ofzo.

Bram
25 augustus 2011, 13:01
Wat heb je gestudeerd? Anders zijn er genoeg academische boeken erover te vinden hoor, es rond kijken in de bib ofzo.

Leraar technologische opvoeding en informatica :p

Benjamin
25 augustus 2011, 18:10
OCW MIT zal vast wel interessante webcolleges aanbieden.

[-AoLP-]Carp
10 september 2011, 16:41
mss vinden sommige dit wel intersant http://webs.hogent.be/~pvte387/analoge/analoge.pdf vanaf Pg 57 gaat het over transistor's. eerst wat theoretische achtergrond daarna ook wat praktischere schakelingen die je kan toepassen. een inleiding over mosfet's en opamp's staat er ook in

is een oude cursus die in het 2de jaar industrieel ingenieur elektronica gegeven word aan Hogent.

Rusko
10 september 2011, 17:11
Hoe kan ik hieraan beginnen? Ik ken werkelijk niets van elektronica ofzo, wel van programmeren (ook een beetje c++)

JohnnyricoMC
10 september 2011, 17:42
Gewoon de tutorials op arduino.cc volgen, programmeerkennis is een plus, het meeste werk zit net in de programmeercode.

Cycloon
10 september 2011, 17:44
Idd, arduino's hebben eigenlijk nauwelijks iets met elektronica te maken (behalve dan dat het elektronica is ofcourse).

JohnnyricoMC
10 september 2011, 17:53
't is eigenlijk gelijk een moderne smartphone: ge hebt de hardware, maar het is de programmeercode die het echte werk verricht. De controller maakt het gewoon mogelijk om aan de code waarden door te geven of dingen aan en uit te zetten.

Rusko
10 september 2011, 17:54
En is het mogelijk om na dat je iets gebouwd hebt, het uit elkaar te halen en het materiaal te hergebruiken? Ik zit voor het moment namelijk crap bij kas als student :)

[-AoLP-]Carp
10 september 2011, 19:49
als je met een breadboard werkt is dat zeker mogelijk , je moet dan niet solderen, plug en play dus :). maar voor grotere projecten is het wel aangeraden om te solderen je zal dan minder ruis hebben.

Rusko
10 september 2011, 19:51
Maar ik kan daar niks van, solderen en al :p

Gonzo
10 september 2011, 20:14
Nja... "Ik wil een huis zetten maar ik heb 2 linkervoeten, 1 arm en ik heb nog nooit nen hamer vastgehouden. Wat moet ik doen?"

Rusko
10 september 2011, 20:35
Nja... "Ik wil een huis zetten maar ik heb 2 linkervoeten, 1 arm en ik heb nog nooit nen hamer vastgehouden. Wat moet ik doen?"

Ik moet ergens beginnen, toch?

Tristan
10 september 2011, 20:57
Ik moet ergens beginnen, toch?

Begin dan te solderen :P

JohnnyricoMC
10 september 2011, 23:05
Maar ik kan daar niks van, solderen en al :p

Met die mentaliteit werd de oorlog niet gewonnen. Het internet staat stampvol goeie tutorials en referenties, de enige vereiste is bereid zijn wat bij te leren.

Een (of meerdere) breadboard(s) is/zijn absoluut een must. Je allereerste prototype hoor je op een breadboard te maken, om pas later (wanneer je ontwerp op punt is) het permanenter te maken door te gaan solderen. Gezien uw beperkte kennis raad ik ook aan om gewoon een "startkit" aan te schaffen bij een Arduino-verkoper, gelijk deze:
Kit's - Arduino Starter kit :: iPrototype (http://iprototype.nl/products/kits/starterkit)
Standaard Arduino UNO, wat LEDjes, enkele weerstanden, een speaker, enkele regelbare weerstandjes, een thermistor, enkele transistors, een breadboard en een lading jumpwires (om de dingen te verbinden!)

verplichte lectuur:
om te leren solderen: http://mightyohm.com/files/soldercomic/FullSolderComic_EN.pdf
om de ohm-waarde van resistors te kunnen lezen: https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Electronic_color_code
Om te leren hoe je met de arduino werkt: Arduino - Tutorials (http://arduino.cc/en/Tutorial/HomePage)

Rusko
11 september 2011, 08:55
Met die mentaliteit werd de oorlog niet gewonnen. Het internet staat stampvol goeie tutorials en referenties, de enige vereiste is bereid zijn wat bij te leren.

Een (of meerdere) breadboard(s) is/zijn absoluut een must. Je allereerste prototype hoor je op een breadboard te maken, om pas later (wanneer je ontwerp op punt is) het permanenter te maken door te gaan solderen. Gezien uw beperkte kennis raad ik ook aan om gewoon een "startkit" aan te schaffen bij een Arduino-verkoper, gelijk deze:
Kit's - Arduino Starter kit :: iPrototype (http://iprototype.nl/products/kits/starterkit)
Standaard Arduino UNO, wat LEDjes, enkele weerstanden, een speaker, enkele regelbare weerstandjes, een thermistor, enkele transistors, een breadboard en een lading jumpwires (om de dingen te verbinden!)

verplichte lectuur:
om te leren solderen: http://mightyohm.com/files/soldercomic/FullSolderComic_EN.pdf
om de ohm-waarde van resistors te kunnen lezen: https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Electronic_color_code
Om te leren hoe je met de arduino werkt: Arduino - Tutorials (http://arduino.cc/en/Tutorial/HomePage)

Bedankt, ik begin direct met lezen :)

TrsH
11 september 2011, 16:46
Teagueduino moet instapdrempel Arduino-platform verlagen | Core | Tweakers.net Nieuws (http://tweakers.net/nieuws/76695/teagueduino-moet-instapdrempel-arduino-platform-verlagen.html)

vandaag gepost geweest op tweakers.net

Rusko
11 september 2011, 16:58
Amai, nog duurder ...

JohnnyricoMC
11 september 2011, 16:59
Teagueduino moet instapdrempel Arduino-platform verlagen | Core | Tweakers.net Nieuws (http://tweakers.net/nieuws/76695/teagueduino-moet-instapdrempel-arduino-platform-verlagen.html)

vandaag gepost geweest op tweakers.net

"Goedkoop zijn de Teagueduino-pakketten niet; de meest eenvoudige versie kost 160 dollar, terwijl voor een uitvoering met meer interfaces 260 dollar betaald moet worden"

Dat gaat falen, het ganse idee achter Arduino is net dat het een goedkoop maar eenvoudig platform is.

falc.be
11 september 2011, 17:03
ik heb er hier ook 3 liggen maar het is al een hele tijd geleden dat ik er nog iets mee gedaan heb. zal terug voor deze winter zijn.

ik zou graag een vanop afstand bestuurbare tank(je) willen bouwen, met bluetooth bv :unsure:

JohnnyricoMC
12 september 2011, 13:59
Power over Ethernet-module op m'n ethernet-shield gesoldeerd. Kan ooit nog van pas komen. http://grab.by/aSu9

Wel echt lastig dat de contactpuntjes van die module nogal kort zijn, ze kwamen amper een halve mm uit de openingen waar je ze aan moet solderen. Ik ben ook een beetje teleurgesteld in m'n eigen soldeerwerk, dat kon properder.
http://grab.by/aSub
Ik heb het nog wat kunnen proper maken met wat desoldeer-vlecht. De vuiligheid is een gevolg van te weinig soldeersel proberen te gebruiken. Ik heb altijd geleerd dat ge zo min mogelijk moet gebruiken, waardoor ik het draadje soldeersel veel te snel wegtrek. :-/

[-AoLP-]Carp
15 september 2011, 22:23
best genoeg soldeersel gebruiken, je kan et altijd verwijderen via desoldeer lint.
dit heb ik vorig jaar gesoldeerd en gedesign.

(http://imageshack.us/photo/my-images/685/100427140737.jpg/)

met genoeg deslodeer lint lukt echt alles :p en ne fijne bout

Preske
15 september 2011, 22:37
ppft, ik wil dat ook allemaal kunnen :p

RaZoR be
15 september 2011, 23:30
wij hebben zo een vak op uhasselt gehad met arduino's programmeren :). Was echt leuk, als ik deze topic nog eens lees komen men herinneringen terug :D

Ikzelf had bv. Etch-A-sketch nagemaakt op arduino (controller --> interface naar pc).
Andere voorbeelden zijn die digitale graffiti spraycan (die overigens ook op pukkelpop 2010 heeft gestaan) en een digitaal Fisherprice action center , die daar de inca award 2009 hebben mee gewonnen)

Muscleduck
16 september 2011, 07:17
Zou het haalbaar zijn om met Arduino te beginnen als je (quasi) niks kent van elektronica en programmeren? Ik heb ooit VB en VBA geprobeerd en ik versta de logica achter programmeren wel, maar op de PC programmeren voor scriptjes etc vind ik saai. Elektronica heeft mij altijd wel geboeid.

LeSec
16 september 2011, 09:03
Zou het haalbaar zijn om met Arduino te beginnen als je (quasi) niks kent van elektronica en programmeren? Ik heb ooit VB en VBA geprobeerd en ik versta de logica achter programmeren wel, maar op de PC programmeren voor scriptjes etc vind ik saai. Elektronica heeft mij altijd wel geboeid.

Dan is het perfect voor u :)
Zaken als Processing en Arduino zijn er net voor dat type mensen

Pjken007
16 september 2011, 10:44
Ik heb een arduino en een ethernet shield gekocht via dealextreme (moet wel nog toekomen) .
Ben van plan om de deur van mijn kot te bedienen via men GSM (internet).
Ik heb ook een parlofoon om de deur beneden open te doen. Die ga ik eens voorzichtig opendoen zodat ik dat ook kan aansluiten op mn arduino en vervolgens dus beide deuren kan opendoen via GSM/internet :)

JohnnyricoMC
16 september 2011, 11:50
Ik heb een arduino en een ethernet shield gekocht via dealextreme (moet wel nog toekomen) .

Dat zijn fakes met zeer waarschijnlijk inferieure kwaliteit. Het Arduino-team heeft het al via Twitter laten weten, fakes die de naam Arduino misbruiken door zich voor te doen als officiële bordjes schaden het project, dat gefinancierd wordt met donaties en de verkoop van officiële bordjes.

Normaal heb ik niks tegen DX, maar wel als ze fakes afdoen als authentiek en zich compleet van den domme houden wanneer zowel de echte maker als klanten vragen om te stoppen ze voor te doen als echt.

falc.be
16 september 2011, 12:24
heb het ook s voorgehad via ebay.

was zon grote arduino.

- was niet nieuw
- connectors waten scheef gesoldeerd zodat ik er geen shields op kon steken
- werd gloeiend heet

zal straks de naam s zoeken. ik koop in ieder geval nooit nog chinese rommel

Pjken007
16 september 2011, 13:15
Dat zijn fakes met zeer waarschijnlijk inferieure kwaliteit. Het Arduino-team heeft het al via Twitter laten weten, fakes die de naam Arduino misbruiken door zich voor te doen als officiële bordjes schaden het project, dat gefinancierd wordt met donaties en de verkoop van officiële bordjes.

Normaal heb ik niks tegen DX, maar wel als ze fakes afdoen als authentiek en zich compleet van den domme houden wanneer zowel de echte maker als klanten vragen om te stoppen ze voor te doen als echt.
Hmm ok ja dat wist ik niet :)
En aangezien ik student ben ga ik altijd op zoek naar de laagste prijs...
Kheb de foto's gecheckt en op de originele staat 'Made in Italy' en dat staat op die van DX niet...

Ik kan mijn order altijd cancellen aangezien ze toch nog niet verzonden zijn, en eigenlijk kan ik toch niet zo goed wachten... :p
Zijn er winkels in Belgie die Arduino's verkopen? Wil er eigenlijk zo snel mogelijk mee beginnen nu ik nog veel tijd heb voor het academiejaar begint :)

JohnnyricoMC
16 september 2011, 13:33
Hmm ok ja dat wist ik niet :)
En aangezien ik student ben ga ik altijd op zoek naar de laagste prijs...
Kheb de foto's gecheckt en op de originele staat 'Made in Italy' en dat staat op die van DX niet...

Ik kan mijn order altijd cancellen aangezien ze toch nog niet verzonden zijn, en eigenlijk kan ik toch niet zo goed wachten... :p
Zijn er winkels in Belgie die Arduino's verkopen? Wil er eigenlijk zo snel mogelijk mee beginnen nu ik nog veel tijd heb voor het academiejaar begint :)

Tektonica verkoopt Arduino's, in NL heb je ook iPrototype. Er zijn erg veel Arduino-verkopers in de benelux.

Pjken007
16 september 2011, 13:49
Tektonica verkoopt Arduino's, in NL heb je ook iPrototype. Er zijn erg veel Arduino-verkopers in de benelux.
Ja die had ik al, maar ik bedoel verkopers waar je het fysiek kan gaan halen... (In de buurt v Gent bv... Heb al naar Gotron gemaild...)

Want met verzendkosten zit je al snel aan 30 euro voor een Uno en dat is bijna dubbel zo duur als DX :s

JohnnyricoMC
16 september 2011, 14:47
Tektonica is 2 euro ofzo voor shipping, ik heb mijn power over ethernet-module van hun. Ge kunt idd altijd mailen naar de reseller om te horen of ge het niet kunt ophalen.

Bram
16 september 2011, 15:06
Ja die had ik al, maar ik bedoel verkopers waar je het fysiek kan gaan halen... (In de buurt v Gent bv... Heb al naar Gotron gemaild...)

Want met verzendkosten zit je al snel aan 30 euro voor een Uno en dat is bijna dubbel zo duur als DX :s

Die gast van iPrototype is heel vriendelijk. Screenshot opgestuurd van de banktransfer naar Holland en heeft onmiddellijk verstuurd, 2 dagen later in de bus.

Het is het geld waard imo, liever nen deftigen Uno kopen die marcheert, dan brol die mogelijks nie marcheert.

JohnnyricoMC
16 september 2011, 16:26
Die gast van iPrototype is heel vriendelijk. Screenshot opgestuurd van de banktransfer naar Holland en heeft onmiddellijk verstuurd, 2 dagen later in de bus.

Het is het geld waard imo, liever nen deftigen Uno kopen die marcheert, dan brol die mogelijks nie marcheert.

This. Verzending bij iPrototype is een beetje duur, maar dat is met echt alles uit Nederland zo. iPrototype is erg vriendelijk en als je vraagt dat ze het in wat extra bubbeltjesplastiek ofzo verpakken, dan doen ze dat gewoon. Tel daar nog eens het ruime aanbod aan shields en accessoires bij en je weet dat het een goeie reseller is.

Pjken007
16 september 2011, 17:01

Ik heb nu wel nog nergens gelezen dat het brol is...
Kzal wel zien als die Uno hier toekomt en of hij werkt zoals het moet :)

Muscleduck
17 september 2011, 03:00

Klinkt goed :) Nu nog een project bedenken (behalve een kunstarm, dat is wat te hoog gegrepen :lol:). Ik dacht al aan een afstandsbediening voor mijn NEX-5 om timelapse foto's te maken. Moet te doen zijn met een IR led en wat lijnen code, eventueel met instelbare interval met led display.

Wat pak ik dan best om te starten eigenlijk? Een Uno? Ik zie net dat iPrototype een enorm gamma heeft, zelfs met GSM ontvangers?!

Sonina
17 september 2011, 08:11
Mijn Uno ook besteld bij Iprototype. Best ook ineens wat van die jumper wires erbij kopen en liefst ook een prototype board.

Muscleduck
17 september 2011, 17:00
Ik zat naar die starterskit te kijken: Kit's - Arduino Starter kit :: iPrototype (http://www.iprototype.nl/products/kits/starterkit) Daarmee kan ik wss al serieus wat lessen/tuts volgen.

JohnnyricoMC
17 september 2011, 17:04
Ik zat naar die starterskit te kijken: Kit's - Arduino Starter kit :: iPrototype (http://www.iprototype.nl/products/kits/starterkit) Daarmee kan ik wss al serieus wat lessen/tuts volgen.

Da's een goeie kit, met die ben ik ook begonnen. Kunt ge al heel veel mee om te leren.

TrsH
19 september 2011, 16:37
Arduino werkt aan ARM-versie van controller-platform | Core | Tweakers.net Nieuws (http://tweakers.net/nieuws/76853/arduino-werkt-aan-arm-versie-van-controller-platform.html)

Rage
19 september 2011, 18:17
Is het niet goedkoper om gewoon een PIC microcontroller te kopen? Die hebt ge voor een paar euro.

Die arduinos, daar zit gewoon een Atmel microcontroller in. Genoeg guides op het internet om vanalles te leren. Zo heb ik een DMX ontvanger gemaakt om RGB leds aan te sturen met mijn computer.

Voor 60 euro zo een starter kit kopen vind ik overdreven?

JohnnyricoMC
19 september 2011, 18:30
Arduino is makkelijk voor mensen die weinig tot geen ervaring met elektronica of programmeren hebben.

^MystiQ
19 september 2011, 18:32
Minimum Rage, ge snapt het hele verhaal niet goed denk ik. Ik werk zelf ook met stand alone PIC microcontrollers of stand alone Atmel controllers maar dat is voor de meeste mensen nu eenmaal geen optie omdat ze er geen kennis van hebben. Wanneer je een Arduino koopt, koop je dat vooral omdat je geïnteresseerd bent in elektronica maar er eigenlijk weinig tot niets van kent. Arduino voorziet ook een heel resem aan voorgedefinieerde functies die gebruikers heel eenvoudig kunnen gaan implementeren. De programmatie van zo een Arduino leunt eigenlijk dichter bij PC programming aan dan het echte hardcore programmeren van microcontrollers. Je wordt met zo een Arduino helemaal niet geconfronteerd met de werkelijke technologie van een microcontroller terwijl je er wel leuke dingen mee kan doen ;)

Pjken007
19 september 2011, 18:39
Ik begin nu met Arduino maar zal op school (3e jaar ind ingenieur elektronica (/ict)) hopelijk wel snel met die goedkope microcontrollers leren werken ^^

Rider
19 september 2011, 19:51
Ik begin nu met Arduino maar zal op school (3e jaar ind ingenieur elektronica (/ict)) hopelijk wel snel met die goedkope microcontrollers leren werken ^^

zoals 8051's ? :p
MPC89E54AE 8051 MicroController products, buy MPC89E54AE 8051 MicroController products from alibaba.com (http://www.alibaba.com/product-gs/474919395/MPC89E54AE_8051_MicroController.html)

Bij ons was het voornamelijk assembler style met een set functies.
Alles zelf schrijven; ook wachtlussen etc...

Zeer leerrijk én zeer onaangenaam. Heel veel moeite als ge effectief iets wilt schrijven en schier onmogelijk als het ook nog tamelijk complex moest zijn.
Maar ze zijn wel helle cheap :p

Gonzo
19 september 2011, 20:07
MSP430 lijn van Texas Instruments is ook heel interessant trouwens.
Cheap en ook gewoon in C programmeren.
Heb hier 3 launchpads liggen, voor $4.3 kunt ge nie sukkelen :D

http://processors.wiki.ti.com/index.php/MSP430_LaunchPad_(MSP-EXP430G2)

Rage
19 september 2011, 20:26
Minimum Rage, ge snapt het hele verhaal niet goed denk ik. Ik werk zelf ook met stand alone PIC microcontrollers of stand alone Atmel controllers maar dat is voor de meeste mensen nu eenmaal geen optie omdat ze er geen kennis van hebben. Wanneer je een Arduino koopt, koop je dat vooral omdat je geïnteresseerd bent in elektronica maar er eigenlijk weinig tot niets van kent. Arduino voorziet ook een heel resem aan voorgedefinieerde functies die gebruikers heel eenvoudig kunnen gaan implementeren. De programmatie van zo een Arduino leunt eigenlijk dichter bij PC programming aan dan het echte hardcore programmeren van microcontrollers. Je wordt met zo een Arduino helemaal niet geconfronteerd met de werkelijke technologie van een microcontroller terwijl je er wel leuke dingen mee kan doen ;)

Ja tis maar, ge kunt een hele hoop geld uitsparen.

Toen ik aan die DMX controller begon, heb ik een week zitten prutsen vooraleer ik iets kon doen met ledjes aan & uit doen mbv van een knop. Met een arduino zou me dat wel dag 1 gelukt zijn. Pas na 6 weken in totaal kon ik mijn leds aansturen mbv Freestyler op mijn PC.

Time vs money

moet ge zelf afwegen :)

edit: ik besef nu pas dat ik in een arduino topic zit, dus zinloos om hier over iets anders te beginnen.

Gonzo
19 september 2011, 21:22
Arduino Goes ARM - Slashdot (http://hardware.slashdot.org/story/11/09/19/1835250/Arduino-Goes-ARM)
:lol:

Bram
22 september 2011, 17:59

Vanavond Processing workshop, see you there LeSec :p

Dr_Pill
23 oktober 2011, 09:53
Hey jongens,

met over Jobs&Woz hun eerste Apple I te lezen, krijg ik ineens ook fameus veel goesting in zo wat Electronics,Toegepaste Informatica,Robotics, zelfs AI:D Kortom de ganse reutemeteut.

Ik heb hier een interessant alternatief gevonden voor Arduino.
Wat denken jullie :)

Ik kan wel geen réét solderen, maar het is een solderless kitje.

NerdKits - learn electronics with our educational microcontroller kit (http://www.nerdkits.com/)
Heeft hoge reviews op Amazon.co.uk.

Dit is zowat de indy tegenhanger van Arduino, door afgestudeerde electronica studenten van het MIT.

Om goed te zijn zou ik natuurlijk moeten solderen als ik ooit iets Robot-achtigs wil ineensteken.

Zou ik gaan voor Arduino of Nerdkits in combo met een soldeerkit en wat Velleman bouwkits? Of wat is het beste om te leren.

Of dit hier:
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek (http://www1.conrad.be/scripts/wgate/zcop_be3/~flNlc3Npb249UDkwX0JFX0IyQzpDX0FHQVRFMDQ6MDAwMC4wM TFjLjNhN2M0MWU5Jn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28 tODg1OS0xJn5TdGF0ZT02OTkxNTY5NzM=?~template=PCAT_A REA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=BE&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1gclid%3dCJbsm4On_qsCFUYe4QodbAy1lg&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=solderen&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=&regisseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&adcampaign=google&gclid=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20)

Geweldige Robotic Kits hier :)

The Robot Store (http://www.jameco.com/Jameco/robot/robotstore.html)

Eig zou zo een pic-thread in Tech Center moeten eh :)

Pjken007
23 oktober 2011, 11:55
Als ik die nerdkit zo bekijk is dat echt net hetzelfde als een arduino hoor.. (zelfde microcontroller / schakelingen)
Maar denk dat arduino veel meer gedocumenteerd is...

Dr_Pill
23 oktober 2011, 16:18
Als ik die nerdkit zo bekijk is dat echt net hetzelfde als een arduino hoor.. (zelfde microcontroller / schakelingen)
Maar denk dat arduino veel meer gedocumenteerd is...

Dat zijn zo van die sheets met een foto van welke componenten en draadjes waar in het breadboard moet eh ?

Pjken007
23 oktober 2011, 17:55
Dat zijn zo van die sheets met een foto van welke componenten en draadjes waar in het breadboard moet eh ?
Euhja iedereen kan tutorials maken voor Arduino he...
En iedereen kiest zelf hoe hij/zij dat doet...

Xcessive-
17 november 2011, 14:38
Niemand hier dat een arduino uno toevallig weg doet?

Hornymoose
17 november 2011, 16:41
Ik heb een vraagje, ik heb hiervoor een interesse ontwikkeld sinds ik laatst begonnen ben met prullen met leds. Nu kan ik solderen, heb een breadboard enz...

Nu zou ik graag ook zo'n arduino uno kopen om gewoon te prullen, nu zou ik het alleen willen gebruiken voor het besturen van leds. Kan ik hieraan beginnen met nul komma nul kennis van dit soort zaken? Behalve dan van solderen, werking van leds, stroom, weerstanden etc, dat ken ik wel.

Het idee is eigenlijk om een lijn van leds te maken, aan 2 kanten en die van boven naar onder te laten gloeien (aan beide kanten) of alle leds te laten faden enz, de normale effecten dus.

Zoja, zou ik het dan wagen, zo'n setje aankopen en er gewoon mee beginnen? Iemand tutorials met ledjes?

Dit kopen als beginner lijkt mij wel een slimme zet:
http://iprototype.nl/products/kits/starterkit

en dit boek:
http://iprototype.nl/products/accessoires/books/getting-started-with-arduino

Bram
17 november 2011, 17:06
Website van Arduino zelf staat vol met voorbeeldjes etc, gewoon doen. Een grote kost is het niet en ge gaat er veel van bijleren, u mee amuseren.

Dit was wat ik gedaan heb de eerste twee uur dattek m'n Arduino had: Arduino LED chase - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=N9YMlr2kOuQ)

JohnnyricoMC
17 november 2011, 18:46
en dit boek:
Accessoires - Books - Getting started with Arduino :: iPrototype (http://iprototype.nl/products/accessoires/books/getting-started-with-arduino)

't is een goed boek maar echt overbodig, ge hebt genoeg info aan het internet. Als ge een beter boek wilt, raad ik "Practical Arduino - Cool Projects for Open Source Hardware" door Jonathan Oxer en Hugh Blemings aan. Veel meer leesvoer aan. Kost ietske meer, maar ge hebt er meer dan dubbel zoveel informatie in.

EDIT:

Vandaag zo'n "nano" van Dealextreme ontvangen. 't zijn inderdaad overduidelijk fakes, maar de componenten zijn precies wel authentiek. Hem straks parkeren op het mini-breadboard van m'n Uno zijn proto-shield. ArduinoCeption! :crazy:

Fraggie
19 november 2011, 18:25
Vandaag zo'n "nano" van Dealextreme ontvangen.
Heb je daar een datasheet van gekregen met electrical characteristics? Ifso kan je deze online zetten a.u.b.?

JohnnyricoMC
19 november 2011, 19:20
Heb je daar een datasheet van gekregen met electrical characteristics? Ifso kan je deze online zetten a.u.b.?

Nope, gewoon de PCB in 'n emvelopje. Komt niet overeen met de 3.0 die door Gravitech gemaakt wordt.
Ik kan wel eventueel morgen enkele hires foto's maken.

Fraggie
19 november 2011, 20:01
Nope, gewoon de PCB in 'n emvelopje. Komt niet overeen met de 3.0 die door Gravitech gemaakt wordt.
Ik kan wel eventueel morgen enkele hires foto's maken.
Jammer, hires foto's zouden wel handig zijn, alvast bedankt!

JohnnyricoMC
20 november 2011, 12:25
Zoals beloofd:

Bovenkant: http://dl.dropbox.com/u/5550662/9lives/arduino/P1080035.JPG

Onderkant: http://dl.dropbox.com/u/5550662/9lives/arduino/P1080044.JPG

side-note: spijtig dat Panasonic geen manuele focus toelaat op z'n point&shoots.

Edit: Yo dawg I herd yo liek Arduinos. http://dl.dropbox.com/u/5550662/9lives/arduino/1.jpg

Fraggie
20 november 2011, 13:33
Oh my god, stack overflow! :D

Epyon
21 november 2011, 00:49
Edit: Yo dawg I herd yo liek Arduinos. http://dl.dropbox.com/u/5550662/9lives/arduino/1.jpg
Ya rly (http://www.epyon.be/stuff/IMAG0130.jpg) :p .
Kheb er ondertussen een dertigtal liggen denk ik :cool: .

Pjken007
21 november 2011, 07:50
'
Vandaag zo'n "nano" van Dealextreme ontvangen. 't zijn inderdaad overduidelijk fakes, maar de componenten zijn precies wel authentiek. Hem straks parkeren op het mini-breadboard van m'n Uno zijn proto-shield. ArduinoCeption! :crazy:
Ik dacht dat jij anti Arduino's van DX was? :)

Alleszins, ik ben heel tevreden over mijn Uno van DX.... Nog gn problemen mee gehad :)

JohnnyricoMC
21 november 2011, 15:50
Ik dacht dat jij anti Arduino's van DX was? :)

Alleszins, ik ben heel tevreden over mijn Uno van DX.... Nog gn problemen mee gehad :)

Mja, toch maar 'ns proberen he, impulsaankoop. Ik keur nog steeds het onrechtmatig gebruik van de Arduino-naam af en aan de foto's kun je zien dat de kwaliteit van het soldeerwerk geen awards zal winnen.

Fraggie
21 november 2011, 19:36
MSP430 lijn van Texas Instruments is ook heel interessant trouwens.
Cheap en ook gewoon in C programmeren.
Heb hier 3 launchpads liggen, voor $4.3 kunt ge nie sukkelen :D

MSP430 LaunchPad (MSP-EXP430G2) - Texas Instruments Embedded Processors Wiki (http://processors.wiki.ti.com/index.php/MSP430_LaunchPad_(MSP-EXP430G2))
Heb je daar al iets deftig mee kunnen aansturen zonder er een hele vermogen sturing rond te bouwen? Doordat ze low power zijn kunnen ze niet veel leds simultaan sturen lijkt me (t.o.v. Microchip PIC).

*edit:
MSP430G2x31 & MSP430G2x21

doen max 48mA per poort of dus max 6mA / poort indien ze simultaan maximaal sturen (cf. http://www.ti.com/lit/ds/symlink/msp430g2231.pdf).

JohnnyricoMC
27 april 2012, 10:44
ff necroposten:

Leuke tutorial om een eigen Leonardo-kloon te maken:
Google Translate (http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Ftxapuzas.blogspot.com%2F2 009%2F12%2Fpaperduino-leonardo-clon-de-arduino.html&langpair=auto|en&hl=en)

'k heb een maandje geleden ofzo een Mega 2560 van DealExtreme ontvangen om te proberen. Erg leuk vond ik dat de fabrikant van het ding de naam Arduino wél respecteert door de naam Arduino te vervangen met "Xinda". Voor de rest lijkt het bordje qua layout enzo quasi-identiek. Gek genoeg "plakte" het ding wat, waarschijnlijk een of andere pasta die nog op de PCB zat want na wat schrobben met een in wodka gedrenkte doek (alcool is alcool!) is 't ding in orde. 'k zal er vanavond wat foto's van posten.

DX zelf stopt nu ook met de naam Arduino op nieuwe producten te gebruiken en zet er gewoon Arduino compatible of Arduino clone bij. 't gaat dus de goeie kant uit, klagen loont. :)

Fraggie
30 april 2012, 14:11
Een update op mijn aankoop van de DealExtreme Arduino Mega ATmega1280.

Ik heb een simpele 64-LED matrix gemaakt (met simpel bedoel ik: ik heb maar twee draden gesoldeerd alle andere connecties zijn gedaan met de connectors van de LEDs zelf en.. ducktape) en deze proberen te verstoren in een EMC labo.

Resultaat: werkt perfect onder de maximale storingen van huishoudelijke toepassingen. Nu het ging hem hier wel over basisband communicatie, wat op zich als vrij robuust is, maar toch: gene brol!

JohnnyricoMC
30 april 2012, 15:29
Zoals beloofd: (warning, files be BIG!)
http://dl.dropbox.com/u/5550662/9lives/arduino/mega/P1090882.JPG
http://dl.dropbox.com/u/5550662/9lives/arduino/mega/P1090887.JPG
http://dl.dropbox.com/u/5550662/9lives/arduino/mega/P1090888.JPG
http://dl.dropbox.com/u/5550662/9lives/arduino/mega/P1090893.JPG
http://dl.dropbox.com/u/5550662/9lives/arduino/mega/P1090894.JPG

De SMD-leds lichten rood op, 't is een echte ATMega2560, d'r zit ook een Mega8U2 op. De PCB en het soldeerwerk ogen ook erg proper. Komt van deze SKU: https://www.dealextreme.com/p/arduino-mega2560-atmega2560-16au-usb-board-118047

Epyon
2 mei 2012, 12:50
Ik sta volgende week op een conferentie in Brugge met een poster over open source hardwareontwerp m.b.v. Arduino. Ik ben nl. een intens gebruiker van Arduino in mijn doctoraatsonderzoek.

Ik hoop wel dat ze binnenkort uitkomen met hun 32bit Arduino, want ik loop al redelijk hard tegen de grenzen van de huidige 8-bit architectuur. Ook in de Arduino IDE moet ik regelmatig al mijn eigen C-code steken om het geheel nog performant te houden. Maar nvtl heb je met Arduino veel sneller resultaat dan met een traditionele µc omgeving.

Bram
3 augustus 2012, 10:01
Nog eens omhoog halen: ik ben bezig aan m'n allereerste groter project: een 4x4x4 led cube, maar ik vroeg me af: heb ik hiervoor transistors nodig?

Ik heb dus 4 layers van 16 leds, het idee is om elke layer een gedeelde anode te geven en elke kolom een gedeelde cathode (dan heb ik 20 pins nodig, maar ik gebruik 74hc595 shift registers). Hoe ik dit juist moet schakelen is mij nog een beetje een raadsel: 16 pins van de shift registers zullen naar 16 220 ohm weerstanden gaan die naar de cathodes gaan (tot zo ver zit ik goed, als ik me niet vergis).

Dan is het idee dat ik de 4 (gedeelde) anodes elk apart naar ground kan schakelen. Ik veronderstel dat ik hiervoor 4 transistors nodig heb?

Gonzo
3 augustus 2012, 10:07
'k Heb het nie opgezocht, maar zo uit mijn hoofd herinner ik mij dat die shift registers da nie gaan kunnen trekken. Ge zult alles moeten schakelen mee transistors. En als ge gaat charlieplexen hebt ge veel minder IO's nodig toch?

Bram
3 augustus 2012, 10:22
'k Heb het nie opgezocht, maar zo uit mijn hoofd herinner ik mij dat die shift registers da nie gaan kunnen trekken. Ge zult alles moeten schakelen mee transistors. En als ge gaat charlieplexen hebt ge veel minder IO's nodig toch?

Hmm, normaal gezien zouden ze het moeten trekken, kheb het toch al mensen zien doen. Nuja, als het niet marcheert, dan zien we wel weer. 't Is vooral leren dak momenteel doe.

Momenteel snap ik niet goed hoe transistors werken: ik heb een volgende schakeling: 5v naar 220 ohm weerstand naar cathode van led, anode van led naar 1 vd 3 pootjes van de transistor, het ander pootje gaat naar een pin, en het laatste pootje gaat naar ground. Ik laat de pin knipperen, zodat ik kan zien dat de schakeling werkt. Nu weet ik dat een transistor een emitter, base en collector heeft, maar het is mij een raadsel welke wat is. Als ik de draden wat heen en weer wissel, dan merk ik dat in verschillende configuraties mijn led begint te pinken...

bn326160
3 augustus 2012, 10:42
Ik heb onlangs een namaak Arduino Uno van eBay gekocht, om in eerste instantie muzikale floppy's te proberen maken. :)

Pjken007
3 augustus 2012, 11:58
Momenteel snap ik niet goed hoe transistors werken: ik heb een volgende schakeling: 5v naar 220 ohm weerstand naar cathode van led, anode van led naar 1 vd 3 pootjes van de transistor, het ander pootje gaat naar een pin, en het laatste pootje gaat naar ground. Ik laat de pin knipperen, zodat ik kan zien dat de schakeling werkt. Nu weet ik dat een transistor een emitter, base en collector heeft, maar het is mij een raadsel welke wat is. Als ik de draden wat heen en weer wissel, dan merk ik dat in verschillende configuraties mijn led begint te pinken...

Zijt ge zeker dat de cathode (negatieve klem) , via de 220 Ohm aan de 5 V hangt? Ik denk niet dat er dan geen manier is om je LED te laten branden hoor... (tenzij er ergens hogere spanningen dan 5V zijn)

Stel nu dat de LED wel goed staat (anode langs 5V kant) dan vermoed ik dat je de PIN verbonden hebt met de Basis, de cathode vd LED met de collector en de ground met de emittor. De LED zou nu moeten branden als je de PIN hoog maakt.(5V)
Dit in het geval je met een NPN transistor werkt... Zoals je zou kunnen afleiden van wat er op wikipedia staat:

Bij zo'n NPN-transistor is de collector meestal (indirect) verbonden met de positieve voedingsspanning en de emitter (indirect) met de negatieve voedingsspanning.
Als je een PNP transistor hebt, moet je collector en emittor omwisselen en gaat de LED branden als je de PIN laag maakt denk ik...

Ik denk ook dat er meestal nog een 1 kOhm weerstand tussen de pin en de basis wordt geplaatst... Maar is in theorie, bij jouw schakeling, niet nodig :)

Pjken007
3 augustus 2012, 12:09
Ik heb dus 4 layers van 16 leds, het idee is om elke layer een gedeelde anode te geven en elke kolom een gedeelde cathode (dan heb ik 20 pins nodig, maar ik gebruik 74hc595 shift registers). Hoe ik dit juist moet schakelen is mij nog een beetje een raadsel: 16 pins van de shift registers zullen naar 16 220 ohm weerstanden gaan die naar de cathodes gaan (tot zo ver zit ik goed, als ik me niet vergis).

Dan is het idee dat ik de 4 (gedeelde) anodes elk apart naar ground kan schakelen. Ik veronderstel dat ik hiervoor 4 transistors nodig heb?
Je kan inderdaad de 16 cathodes, naar een shift register schakelen. Dan moet je wel opletten dat dat register de stromen kunnen sinken.
In jouw geval is de maximale stroom 4x 20mA = 80 mA. (in de prakijk zal er wrs steeds maar 1 anode hoog zijn, waardoor er steeds maximaal 20 mA loopt?)
Zoek dus even op of je register dit kan trekken...

Als je vervolgens je anode's naar ground schakelt, gaan je LED's niet branden...
Als je je anode's op 5 V zet, dan gaan de LEDs branden waarvan de PINs van het shiftregister laag zijn (0V)... In dat geval kan er dus stroom door de LEDs lopen aangezien ze voorwaarts gepolariseerd zijn...

Nu, stel dat je één vd 4 anodes hoog zet, en alle 16 ledjes op die layer moeten branden, dan loopt er een stroom van 16x20 = 320 mA door de anode.
Hoe schakel je die anode's aan en uit? Ik veronderstel ook met je Arduino?
In dat geval moet je 4 transistors gebruiken, aangezien je Arduino Pins geen 320 mA kunnen leveren.
Je verbindt dan (bij NPN) de collector met 5V, de basis met een PIN en de emittor met de anode van je layer...

Alleszins, ik zou het omgekeerd doen :p 16 anodes verbinden met shift register, en de 4 cathodes (via transistor) naar Arduino :)

Joeshoe
3 augustus 2012, 12:59

Misschien best wat opzoeken over de werking van transistoren, tekst en uitleg genoeg te vinden. Zomaar random dingen beginnen aansluiten tot dat het werkt is niet echt een goede werkwijze. :p De pin layout van een transistor (en van zo goed als elke component) kan je in de datasheet terugvinden.

Bram
3 augustus 2012, 13:09
Bedankt voor de raad iedereen ^^

Heb nu nieuwe transistors gekocht, waarvan ik nu duidelijk weet welk beentje collector, emitter en base is. Simpele vraag me dunkt: ik wil via de transistor pin 12 aansluiten op ground. Wat hang ik waaraan?

Epyon
3 augustus 2012, 13:38
Ik gebruik voor mijn ledcubes leddrivers met ingebouwde shift registers, zijnde de CAT4016W (http://be.farnell.com/catalyst-semiconductor/cat4016w-t1/led-driver-16ch-constant-24soic/dp/1656115). Om de planes te selecteren gebruik ik shiftregisters met power outputs, zijnde de MIC5891YN (http://be.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?SKU=1556762). Zie hieronder mijn board layout. Het shift register is het DIP16 component midden rechts, de led driver is een SMD component die aan de onderzijde zit.

https://dl.dropbox.com/u/30161627/epyledsy.jpg

Dit zijn 4x4 tegels die je aan elkaar kunt klikken om ledcubes van arbitraire grootte te maken. In mijn volgend design ga ik wss toch nog een darlington array na de shift registers moeten zetten omdat vanaf 8x8x8 de (maximale) stroomvereisten van de planes te groot worden. Een darlington array zijn een aantal power transistors in één package, is veel makkelijker dan te klooien met aparte transistoren :) .

Pjken007
3 augustus 2012, 13:50
Nice Epyon!
Maak je die dubbelzijdige PCB's dan zelf? Of bestel je die? Is dat niet duur?

Epyon
3 augustus 2012, 13:55
Ik laat die fabben, dat is niet zo duur meer. Ik heb voor vier van deze prototypes €64 betaald bij Eurocircuits. Als het ontwerp eenmaal goed zit zal ik ze wss door Seeedstudio (http://www.seeedstudio.com/depot/fusion-pcb-service-p-835.html) in China laten fabben. Die leveren goede kwaliteit voor slechts enkele euro's per PCB. Duurt wel een stuk langer (paar weken ipv paar dagen).

Het is de bedoeling dat ik ze dan als DIY kits (PCB + alle onderdelen + Arduino firmware) ga verkopen :) .

Ik maak eigenlijk voor de meeste van mijn ontwerpen PCB's. Dat is netter dan breadboarding en je bent er minder tijd mee kwijt dan alles op perfboard te solderen.

Pjken007
3 augustus 2012, 14:12
Ik laat die fabben, dat is niet zo duur meer. Ik heb voor vier van deze prototypes €64 betaald bij Eurocircuits. Als het ontwerp eenmaal goed zit zal ik ze wss door Seeedstudio (http://www.seeedstudio.com/depot/fusion-pcb-service-p-835.html) in China laten fabben. Die leveren goede kwaliteit voor slechts enkele euro's per PCB. Duurt wel een stuk langer (paar weken ipv paar dagen).

Het is de bedoeling dat ik ze dan als DIY kits (PCB + alle onderdelen + Arduino firmware) ga verkopen :) .

Ik maak eigenlijk voor de meeste van mijn ontwerpen PCB's. Dat is netter dan breadboarding en je bent er minder tijd mee kwijt dan alles op perfboard te solderen.
Nice! :)
Ja ik ben ook voorstander van PCB's te ontwerpen (sommige dingen ntrlk wel eerst op breadboard)... Als ik een PCB moet etsen doe ik dat gewoon, quasi gratis, op school :p

Epyon
3 augustus 2012, 14:18
Mijn PCB's zijn meestal te complex om zelf te etsen. Een 60-way SMD connector met 1,27mm pitch zie ik me nog niet etsen :p . Bovendien is het ook teveel werk, je baantjes aanbrengen, gaten boren, etsen, via's solderen etc.

En je hebt geen coole silkscreen :D .

Pjken007
3 augustus 2012, 20:14
Mijn PCB's zijn meestal te complex om zelf te etsen. Een 60-way SMD connector met 1,27mm pitch zie ik me nog niet etsen :p . Bovendien is het ook teveel werk, je baantjes aanbrengen, gaten boren, etsen, via's solderen etc.

En je hebt geen coole silkscreen :D .
Bwaja met de apparatuur bij ons is dat wel te doen :)
Maarjah idd gaten boren enz moet ge ntrlk wel doen :p MAar tis dan ook een pak goedkoper he... (zo'n printplaat zelf kost bijna niks)
(heb enkel nogmaar enkelzijdige PCB's gemaakt en dit :p (http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/479023_3472359600146_2000316997_o.jpg))

JohnnyricoMC
3 augustus 2012, 20:33
Hé, da's nice.

'k ga zelf in de verre toekomst eens proberen etsen met tonertransfer, een single-sided plaatje besteld van DX met wat spulletjes voor de camera enzo, dus dat wordt nog interessant.

Epyon
4 augustus 2012, 12:39
Tgoja, ik zie niet meer in waarom je nog de moeite zou doen. Bij Seeedstudio (en andere fabs) kost een dual layer 5x5cm PCB tegenwoordig €1, daarvoor ga je toch niet meer zitten sukkelen met zelf etsen of frezen? :unsure:

JohnnyricoMC
4 augustus 2012, 14:10
'k heb nooit lessen electronica gehad, dus 't kan gewoon een leerrijke ervaring zijn.:unsure:

Pjken007
4 augustus 2012, 18:07
Tgoja, ik zie niet meer in waarom je nog de moeite zou doen. Bij Seeedstudio (en andere fabs) kost een dual layer 5x5cm PCB tegenwoordig €1, daarvoor ga je toch niet meer zitten sukkelen met zelf etsen of frezen? :unsure:
Wow das inderdaad wel goedkoop! (frezen? boren bedoel je?)
Maar je moet dan ntrlk wel enkele weken wachten...
Staat er ergens een prijslijst online om PCB's te bestellen bij seeedstudio? Want ik vind dat niet meteen...

Epyon
4 augustus 2012, 19:27
Wow das inderdaad wel goedkoop! (frezen? boren bedoel je?)
Nee, je kan ook PCB's maken zonder te etsen. Een XY freesmachientje freest alle koper waar geen baantje ligt van uw blanke PCB weg. Dat is ook een manier om prototypes te maken, en er komen geen chemicaliën e.d. bij kijken.

Maar je moet dan ntrlk wel enkele weken wachten...
Staat er ergens een prijslijst online om PCB's te bestellen bij seeedstudio? Want ik vind dat niet meteen...
Je moet idd wat geduld hebben, maar PCB's etsen is ook niet iets wat je iedere dag doet denk ik :) .

Hun prijslijst staat gewoon op hun site (link) (http://www.seeedstudio.com/depot/fusion-pcb-service-p-835.html). Het start aan €9,99 voor 10 5x5cm PCB's, en als je grotere PCB's wilt komt er een supplement bij (10 10x10cm PCB's kosten dus bvb €9,99+€15).

Pjken007
4 augustus 2012, 20:30
Nee, je kan ook PCB's maken zonder te etsen. Een XY freesmachientje freest alle koper waar geen baantje ligt van uw blanke PCB weg. Dat is ook een manier om prototypes te maken, en er komen geen chemicaliën e.d. bij kijken.
Ah ok dat wist ik niet! :)

Je moet idd wat geduld hebben, maar PCB's etsen is ook niet iets wat je iedere dag doet denk ik :) .
Hangt van je persoonlijke situatie af ntrlk... Bij ons op school staat bv. bijna altijd al het materiaal (vaak ook badje met NaOH en HCl enz al in juiste concentraties) klaar, dus dan duurt het allemaal niet zo lang he :)

Hun prijslijst staat gewoon op hun site (link) (http://www.seeedstudio.com/depot/fusion-pcb-service-p-835.html). Het start aan €9,99 voor 10 5x5cm PCB's, en als je grotere PCB's wilt komt er een supplement bij (10 10x10cm PCB's kosten dus bvb €9,99+€15).
Op de link die jij geeft is het minimum aantal 10 stuks... Wat heb je daar nu aan? (ok is wel goedkoop voor 10 stuks maarjah...)

Epyon
4 augustus 2012, 21:13
Op de link die jij geeft is het minimum aantal 10 stuks... Wat heb je daar nu aan? (ok is wel goedkoop voor 10 stuks maarjah...)
Voor mijn ledcubes is het bvb interessant :p . Maar zelfs al heb je maar één PCB nodig, dan is het nog maar €9,99 daarvoor. En je hebt er meteen 9 reserves :p .

Voor mij is het gewoon kwestie van gemak. Ik ontwerp een PCB in Eagle, stuur het naar de fab en begin meestal al met een ander ontwerp. Wanneer dat klaar is om gefabbed te worden komen de printjes van het andere design toe etc. Ik zit dus niet op m'n handen tijdens de fabricagetijd :) .

Fraggie
6 augustus 2012, 13:41
Gisteren een epoxy experimenteer bordje (http://imgur.com/xP6Z9) gemaakt met de ATMEGA328. Deze wordt geprogrammeerd via de AVR Pocket Programmer (https://www.sparkfun.com/products/9825) en voor het gemak via de Arduino IDE. Just for fun heb ik ze Fragduino genoemd: http://i.imgur.com/PxJZR.png

Nu merk echter op dat de Arduino IDE gebruikt maakt van WinAVR anno 2008. Deze herkent de ATMEGA328P maar niet de ATMEGA328! Daarvoor heb ik WinAVR moeten updaten maar avrdude laten zoals ze is. Deze methode heb ik echter niet terug gevonden op Inet.. De meeste passen gewoon tijdelijk de signature aan de ATMEGA328P naar een ATMEGA328.

De bedoeling is dat het (ooit) een hardware IIC slave wordt om de code van de IIC master te testen via drukknoppen.

Epyon
8 augustus 2012, 21:44
Mss nog een oproep aan alle elektronica fans hier. Omdat ik voor mijn eigen bedrijfje nogal veel elektronica en microcontrollers à la Arduino bestel ben ik van plan op termijn een webshop te openen. Voor mij is het maar een kleintje om zaken in grotere hoeveelheden te bestellen, terwijl het voor de gemiddelde hobbyist vaak al moeilijker is bepaalde MCU's en componenten tegen een deftige prijs te verkrijgen (zeker als die uit de VS enzo moeten komen).

Als er dus suggesties zijn wat ik allemaal nog kan aanbieden, laat maar weten. Momenteel heb ik op mijn lijstje de volgende items staan: een assortiment Arduino bordjes (Uno, Pro, Mega, etc), enkele Arduino shields (Ethernet, SD card, prototyping, etc), een assortiment veel gebruikte TTL IC's, een basis assortiment passieve componenten (weerstanden, condensatoren, diodes etc), LEDs, EL wire, ... Nog ideeën? :)

JohnnyricoMC
8 augustus 2012, 21:50
lasertjes ( kleintjes, low-power eh :) )? :unsure:

Als ge allerhande soorten kabeltjes op maat kunt maken gaat ge waarschijnlijk wel een flinke duit kunnen verdienen, in zaken zoals proper gemaakte kabeltjes zit het geld.

Dit soort adaptertjes bijvoorbeeld:
http://nikonrumors.com/2012/02/28/guest-post-diy-sound-monitoring-for-the-nikon-d7000.aspx/
Ik zou geld geven voor een proper gemaakt adapterstukje in dezelfde stijl als dat, met mijn twee linkerhanden en slechte ervaringen in het solderen van audio-kabeltjes (scumbag fabrikanten die die krengen coaten) :(

De losse onderdeeltjes kosten waarschijnlijk twee keer niks voor een elektronicahandelaar, maar de handelaars vragen voor het afgewerkt product vaak een flinke duit.

Gonzo
9 augustus 2012, 09:11
Nog ideeën? :)

Losse ATMega chips ipv ganse Arduino boards...

Epyon
9 augustus 2012, 09:47
Check. Eventueel ook nog andere mcu's zoals PIC?

Bram
9 augustus 2012, 10:04
Ik veronderstel een assortiment shift registers/LED drivers waar ge ervaring mee hebt? Ik zou het super vinden moest ik u bv kunnen zeggen "kijk, ik wil iets maken met 50 RGB leds en mijn Arduino Uno, welke chip gebruik ik best om ze aan te sturen als ik vloeiende overgangen wil (PWM noemt da zeker :p)?" en dat gij dan bv zegt: wel, met mijn led driver xxxxxx kunt ge dat perfect doen, hier is de datasheet".

Nen winkel die dergelijke service biedt, daar betaal ik meer voor.

Fraggie
19 augustus 2012, 16:17
Dit staat blijkbaar nog niet in deze thread:
Arduino The Documentary (vimeo)
Arduino The Documentary (2010) English HD on Vimeo (http://vimeo.com/18539129)

Niet zo interessant, maar het toont wel een beeld van achter de schermen.

Epyon
19 augustus 2012, 21:46
Ziezo, eens wat verder gewerkt aan de ledcube. De prints zijn nu reeds gesoldeerd :) .

https://dl.dropbox.com/u/30161627/IMAG0705.jpg
Een enkele 4x4x4 PCB

https://dl.dropbox.com/u/30161627/IMAG0707.jpg
4 4x4 PCB's aan elkaar geklikt om een 8x8x8 cube te vormen

https://dl.dropbox.com/u/30161627/IMAG0710.jpg
De onderkant met de LED driver (SMD component) en de plane driver (DIP component). Sorry voor de kwaliteit van de foto's :p .

Heb ook reeds de template in een houten plank geboord, zal nu eerstdaags beginnen met de LED matrix te solderen. Deze kan dan op de prints ingeplugd worden. De Arduino firmware is ook al redelijk af. :)

Pjken007
20 augustus 2012, 09:05
Ziet er heel leuk/handig uit!

Gonzo
20 augustus 2012, 09:38
't Is wel gewoon een vierkant, gene cube :unsure:

Pjken007
20 augustus 2012, 16:22
't Is wel gewoon een vierkant, gene cube :unsure:
De cube moet nog gesoldeerd worden en die wordt dan bovenop die bordjes ingeplugd. Als je op de PCB'tjes kijkt zie je telkens 4x4 zwarte pinhoudertjes staan (L1-L16). En als je goed kijkt zie je ook 4 houdertjes met PL1-PL4, daar komen de anodes/kathodes van de 4 vlakken (PLanes) in vermoed ik ;-)

dJeez
12 september 2012, 21:03
Aangezien ik ook net een Arduino heb besteld (bij iPrototype) kwam ik hier ook maar ff piepen, en misschien is volgende tutorialreeks wel nuttig voor beginners : Tutorial 01 for Arduino: Getting Acquainted with Arduino - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=fCxzA9_kg6s) (als je de Element14 sponsor messages negeert).

BTW Epyon, de EpyLEDsy op je board is wel grappig :p. En laat gerust iets weten als je zou beginnen met je webshop... Kan altijd handig zijn.

Epyon
12 september 2012, 21:40
Zal ik doen :) . Momenteel werk ik nog aan enkele zeer handige shields die vreemd genoeg nog niemand anders gemaakt heeft. I'll keep you posted!

Pjken007
13 september 2012, 01:49
Zal ik doen :) . Momenteel werk ik nog aan enkele zeer handige shields die vreemd genoeg nog niemand anders gemaakt heeft. I'll keep you posted!
Wat voor shields dan? :)

Epyon
13 september 2012, 10:05
Nu-uh, not telling 'til it's done :p .

Pjken007
13 september 2012, 11:41
Nu-uh, not telling 'til it's done :p .
Seg, ga op een ander mensen teasen eh jong!;)

ZombieRobots
4 oktober 2012, 19:26
Volg in avondschool nu elektronica en moet wat componentjes kopen (tientallen weerstanden, tientallen capaciteiten, 4 IC's,...)
Allemaal wel erg specifieke waarden enzo. Vraag is dus waar ik best bestel. Heb al gezien bij conrad dat ge erg gemakkelijk losse onderdelen kunt selecteren, maar vind 7 euro verzending nogal veel op een bestelling dat misschien maar 10 euro max zal kosten.
Suggesties?

schredy
4 oktober 2012, 19:37
Suggesties?

Gotron (http://www.gotron.be/) heeft een winkel in Gent.

Epyon
4 oktober 2012, 19:40
Aangezien je van Gent bent, ga eens een vragen bij Gotron (Lange Violettenstraat) of Gentronics (stationsbuurt) of ze geen starterkits hebben. Velleman heeft zo'n dingen, bvb de E27 reeks weerstanden enzo. Alleszins Gotron heeft ook een assortiment van de meest gebruikte IC's.

Gonzo
5 oktober 2012, 09:34
Volg in avondschool nu elektronica en moet wat componentjes kopen (tientallen weerstanden, tientallen capaciteiten, 4 IC's,...)
Allemaal wel erg specifieke waarden enzo. Vraag is dus waar ik best bestel

http://www.dickbest.nl/

Bram
5 oktober 2012, 10:15
Aangezien je van Gent bent, ga eens een vragen bij Gotron (Lange Violettenstraat) of Gentronics (stationsbuurt) of ze geen starterkits hebben. Velleman heeft zo'n dingen, bvb de E27 reeks weerstanden enzo. Alleszins Gotron heeft ook een assortiment van de meest gebruikte IC's.

Gentronics heeft geen losse onderdelen meer, enfin, had em toch nie laatste keer ik daar geweest ben. Idd gotron. Ik heb daar 2 Velleman dozekes gekocht, eentje met transistoren en eentje met weerstanden. Was nog geen 20 euro in totaal en ik lig nu met honderden dingskes...

ZombieRobots
6 oktober 2012, 18:49
EOO - ElectronicaOnderdelenOnline (http://www.dickbest.nl/)

Aha, best handig dat die ook per envelop verzenden. En goedkoop zijn. :niceone:

Epyon
7 oktober 2012, 22:17
Nog even deze update: op 22 oktober wordt de nieuwe Arduino Due op basis van de 32-bit ARM Cortex-M architectuur gelanceerd. Ten opzichte van de 8-bit ATMega betekent dit niet alleen een gigantische sprong voorwaarts wat rekenkracht en snelheid betreft, ook het beschikbaar geheugen en de ingebouwde peripherals doen wat de huidige Arduino's hebben verbleken.

De belangrijkste specs:

32-bit architectuur (t.o.v. 8-bit nu)
84MHz kloksnelheid (t.o.v. 16MHz nu)
96kB SRAM (t.o.v. 2kB nu)
512kB flash (t.o.v. 32kB nu)
ADC's met 12-bit resolutie (t.o.v. 10-bit nu)
ingebouwde DAC (niet beschikbaar nu)
4 UARTS
Twee micro-usb connectoren (een host, een slave)
Arduino Mega form factor
3.3V only

De gebruikte ATSAM3X8E microcontroller heeft ook nog wat andere zaken reeds standaard aan boord. Zo zijn de USB controllers (host en slave) volledig geïntegreerd en is er dus geen aparte chip meer nodig (cfr de Leonardo). Er zit ook Ethernet logica op de chip, waardoor er in principe enkel nog een PHY en een RJ45 jack (+magnetics) nodig is om netwerkcommunicatie te verzorgen en de huidige Ethernet shields met de relatief dure Wiznet chip dus overbodig worden.

De prijs zou die van de Arduino Mega moeten evenaren (+/-€40). Hier (http://www.flickr.com/photos/robotgrrl/7252706778/) vind je wat pics van een van de prototype boards.

Tristan
8 oktober 2012, 10:05
Afgaande op de specificaties, een serieuze stap vooruit :/

ZombieRobots
20 oktober 2012, 14:25

Any updates? :)

Epyon
21 oktober 2012, 12:27
Helaas nog niet, het heeft wat stilgelegen wegens andere bezigheden. Volgende week werk ik er echter aan verder ;) .

ZombieRobots
16 december 2012, 00:04
Ben aan het spelen met het idee van een interactieve tafel te maken. Zijn er mensen met suggesties hoe ik het best de positie van een object op het tafelblad bepaal? Ik dacht aan 4 loadcells, op elke hoek van de tafel een en afhankelijk van de verdeling van het gewicht de positie dmv arduino te berekenen. Maar heb niet echt ervaring met load cells. Suggesties?

MrKend54l
16 december 2012, 09:04
Ben aan het spelen met het idee van een interactieve tafel te maken. Zijn er mensen met suggesties hoe ik het best de positie van een object op het tafelblad bepaal? Ik dacht aan 4 loadcells, op elke hoek van de tafel een en afhankelijk van de verdeling van het gewicht de positie dmv arduino te berekenen. Maar heb niet echt ervaring met load cells. Suggesties?

Load cells beginnen pas goed te detecteren vanaf enkele tientallen kg's
Een MDR is misschien een uitkomst endan moet je gewoon uw voorwerp voorzien van een magneetje.

Epyon
16 december 2012, 13:57
Load cells beginnen pas goed te detecteren vanaf enkele tientallen kg's
Loadcells kunnen nauwkeurig tot op percentages van een Newton werken hoor.

Voor deze toepassing zou ik deze druksensor (link) (https://www.sparkfun.com/products/11207) aanbevelen, die werkt vanaf 0 tot iets meer dan 11kg en is betrekkelijk lineair. Je kan de gevoeligheid voor lage gewichten merkelijk verbeteren door de excitatiespanning op te drijven, maar wel oppassen dat je hem dan niet kapot maakt bij hogere belastingen.

Als je het echt goed wil doen zal je zo'n sensoren in een brugopstelling gebruiken. Dat is een simpele manier om de gevoeligheid met enkele factoren te verhogen. Zoek maar eens op de 'brug van Wheatstone' of 'rekstrook brug' :) .

MrKend54l
16 december 2012, 14:28
Loadcells kunnen nauwkeurig tot op percentages van een Newton werken hoor.

Voor deze toepassing zou ik deze druksensor (link) (https://www.sparkfun.com/products/11207) aanbevelen, die werkt vanaf 0 tot iets meer dan 11kg en is betrekkelijk lineair. Je kan de gevoeligheid voor lage gewichten merkelijk verbeteren door de excitatiespanning op te drijven, maar wel oppassen dat je hem dan niet kapot maakt bij hogere belastingen.

Als je het echt goed wil doen zal je zo'n sensoren in een brugopstelling gebruiken. Dat is een simpele manier om de gevoeligheid met enkele factoren te verhogen. Zoek maar eens op de 'brug van Wheatstone' of 'rekstrook brug' :) .
Brug van wheatstone is nuttig als je effectief een nauwkeurige gewichtsmeting wil uitvoeren. Als je wilt schakelen op gewicht dan moet je voor een load cell gaan. wil je gewoon weten of er iets aanwezig is neem dan beter een MDR.
Is veel eenvoudiger en je hebt hier geen opamp voor nodig.

Epyon
16 december 2012, 14:49
Brug van wheatstone is nuttig als je effectief een nauwkeurige gewichtsmeting wil uitvoeren. Als je wilt schakelen op gewicht dan moet je voor een load cell gaan. wil je gewoon weten of er iets aanwezig is neem dan beter een MDR.
Is veel eenvoudiger en je hebt hier geen opamp voor nodig.
De persoon hierboven wenst niet te schakelen op gewicht, wel een gewichtsmeting uit te voeren. Als je de positie van een object op een oppervlak wil bepalen moet je vier gewichtsmetingen (op ieder hoekpunt eentje) uitvoeren. Afhankelijk van de waarde van iedere meting kan je dan de X-Y coördinaten van het object bepalen.

Als je met schakelaars werkt kan je enkel bepalen in welke hoek een object zich bevindt, en waarschijnlijk eerder enkel aan welke kant (omdat het bij zo'n opstelling zeer moeilijk zou zijn om het object geen twee schakelaars tegelijk te doen triggeren).

MrKend54l
16 december 2012, 20:02
De persoon hierboven wenst niet te schakelen op gewicht, wel een gewichtsmeting uit te voeren. Als je de positie van een object op een oppervlak wil bepalen moet je vier gewichtsmetingen (op ieder hoekpunt eentje) uitvoeren. Afhankelijk van de waarde van iedere meting kan je dan de X-Y coördinaten van het object bepalen.

Als je met schakelaars werkt kan je enkel bepalen in welke hoek een object zich bevindt, en waarschijnlijk eerder enkel aan welke kant (omdat het bij zo'n opstelling zeer moeilijk zou zijn om het object geen twee schakelaars tegelijk te doen triggeren).

Uiteraard maar als het voorwerp een gering gewicht heeft is het zeer moeilijk om een exacte bepaling van positie te bekomen. Stel een gewicht van 1KG op een tafel van 1m op 1m dan is de kracht verandering zeer tussen 1 uiteinde naar het andere zeer gering en zeer moeilijk te meten.

Epyon
16 december 2012, 20:59
Uiteraard maar als het voorwerp een gering gewicht heeft is het zeer moeilijk om een exacte bepaling van positie te bekomen. Stel een gewicht van 1KG op een tafel van 1m op 1m dan is de kracht verandering zeer tussen 1 uiteinde naar het andere zeer gering en zeer moeilijk te meten.
1kg vind ik al een hoog gewicht. En is zeker haalbaar met de sensoren van op de link, zeker als je ze in brugconfiguratie zet (waarbij het afnemen van het gewicht op de ene sensor het detecteren van het gewicht op de andere zal versterken).

Sowieso moet het met sensoren en niet met schakelaars gebeuren. Persoonlijk zou ik het toch met rekstrookjes doen, want zelfs met die sensor zal het resultaat niet altijd even consistent zijn. Of liever, ik zou een transparant tafelblad gebruiken en het object optisch tracken. De benodigde hardware (camera, videoprocessor, microcontroller) inclusief trackingfirmware vind je tegenwoordig voor minder dan €80. Dat gaat een sneller en beter resultaat geven, en veel minder werk zijn.

MrKend54l
16 december 2012, 22:42
Zijn er eigenlijk veel mensen die gebruik maken van opamps?

Epyon
16 december 2012, 22:52
Het is het meest gebruikte type IC ter wereld, so i guess yes :p .

Alhoewel ik instrumentatieversterkers soms wel handiger vind. Een tiental centen duurder, maar je moet niet klooien met feedbackweerstanden en fasedraai berekenen enzo.

ZombieRobots
17 december 2012, 11:03
Merci voor reacties tot nu toe. Tafelblad is sowieso transparant. Optisch tracken is zeker een optie. Zeker met die nieuwe camera module van de raspberry pi die er zit aan te komen (Camera board – first demo of the final hardware! | Raspberry Pi (http://www.raspberrypi.org/archives/2555)).
Die pressure sensor die Epyon aanraadde deed mij wel even schrikken. 25 dollar per stuk? Maar ik kijk zeker ook eens verder in de rekstrookjes.

Epyon
17 december 2012, 14:58
Grote aanraakvlakken of touchscreens werken ook zo. De beelden worden via een projector op een semitransparant doek geprojecteerd. Daarboven is echter nog een aanraaklaag gespannen, en tussen het doek en de aanraaklaag bevinden zich infraroodleds. Wanneer je nu met je vinger aan de aanraaklaag komt zal een gedeelte van het IR licht van de leds weerkaatst worden op de plek waar je vingers de laag indrukken. Een IR camera naast de projector vangt dit licht op en kan zo de XY positie van je vingers detecteren. Zo kan je op een goedkope manier touchscreens van meerdere vierkante meters maken :) .

Pjken007
24 december 2012, 10:30
Grote aanraakvlakken of touchscreens werken ook zo. De beelden worden via een projector op een semitransparant doek geprojecteerd. Daarboven is echter nog een aanraaklaag gespannen, en tussen het doek en de aanraaklaag bevinden zich infraroodleds. Wanneer je nu met je vinger aan de aanraaklaag komt zal een gedeelte van het IR licht van de leds weerkaatst worden op de plek waar je vingers de laag indrukken. Een IR camera naast de projector vangt dit licht op en kan zo de XY positie van je vingers detecteren. Zo kan je op een goedkope manier touchscreens van meerdere vierkante meters maken :) .
Jup zo staat er een scherm in KaHo Sint Lieven, 2e verdiep B blok!
Daar wordt er continu Fruit Ninja op gespeeld :p
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/68191_4556529223709_2079684785_n.jpg

d4_ev1l
26 december 2012, 13:12
klein vraagje: heb gisteren eens geprobeerd om zelf een PCB te ontwerpen om te laten etsen met eagle PCB, maar dat was toch een miserie om de componenten met dezelfde grootte en package type te vinden... is er geen beter programma op de markt waar dit niet zo een miserie geeft??

FluwFluw
26 december 2012, 17:00
Kan je als volstrekte noob op vlak van programmeren/elektriciteit iets leuk doen met zo'n microcontrollers? Ik zoek namelijk nog een laat kertscadeautje. Hoeveel moet je ongeveer rekenen om iets deftig te kunnen maken met deze dingen?

d4_ev1l
26 december 2012, 17:49
je kan het wel leren.

Alles staat goed uitgelegd op het internet. Beginnen met simpele projecten om de taal en de elektronica onder de knie te krijgen.

Pjken007
26 december 2012, 18:39
Kan je als volstrekte noob op vlak van programmeren/elektriciteit iets leuk doen met zo'n microcontrollers? Ik zoek namelijk nog een laat kertscadeautje. Hoeveel moet je ongeveer rekenen om iets deftig te kunnen maken met deze dingen?
Als je wat aanleg hebt vr programmeren kan je wel snel de basics leren via de talloze tutorials...
Arduino Uno kost 20-30eur maar dan heb je natuurlijk nog geen weerstanden, ledjes, ...
Er worden wel pakketjes verkocht voor 50-60eur vermoed ik...

klein vraagje: heb gisteren eens geprobeerd om zelf een PCB te ontwerpen om te laten etsen met eagle PCB, maar dat was toch een miserie om de componenten met dezelfde grootte en package type te vinden... is er geen beter programma op de markt waar dit niet zo een miserie geeft??
Is inderdaad vervelend... Maar ge vindt toch de meeste dingen wel vlot of niet?

FluwFluw
26 december 2012, 19:05
Met welke projectjes zijn jullie zoal begonnen dan?

d4_ev1l
26 december 2012, 19:19
Project 1: Read an Analog Value (AnalogReadSerial) (http://startingelectronics.com/beginners/start-electronics-now/tut10-ten-arduino-projects-for-absolute-beginners/P1-analog-read-serial/)

vooral met deze wat getinkerd om de functies onder de knie te krijgen.
Zijn 10 projectjes waar de code standaard in de arduino software staat.

Frisko
26 december 2012, 19:20
Mijn eerste arduino project was een robot die een lijn moest volgen, kunnen draaien op kruispunten en vuur kon detecteren(een klein brandweerwagentje, schoolproject). De besturing was via bluetooth met de computer(start/stop en sensoren visualiseren enzo).

Ik had nog geen ervaring met arduino, maar als je de voorbeelden die in het programma zitten eens bekijkt, ben je er normaal snel mee weg.

Toffe projectjes voor beginners zijn dingen als een knight-rider, kleine led kubus, ...

d4_ev1l
26 december 2012, 19:23
Is inderdaad vervelend... Maar ge vindt toch de meeste dingen wel vlot of niet?

ik moest nen transfo van 230V 5VA hebben op een breadboard. blijkt da die da in de libs staan nimmeer verkocht werde.

Heb daarstraks de libs gevonden voor nen arduino proto board, dus daar moet ik ni mer prutse nu :-) made my life easier...

FluwFluw
26 december 2012, 19:30
Bedankt! Ik zal dan eens rondkijken op het internet waar ik alle onderdelen vind. Is zo'n (http://store.arduino.cc/eu/index.php?main_page=product_info&cPath=2_23&products_id=185) startpakket n goed idee of is dat nogal overpriced?

Epyon
26 december 2012, 20:38
Eagle heeft de meest uitgebreide libraries van alle CAD systemen. Daarom zijn ze ook zo populair, ook al zijn er modernere softwarepakketten op de markt met een minder steile leercurve.

Zelf heb ik nog niet zo heel veel probs ondervonden met onderdelen te kort. Enkel van 'exotische' stuff zoals Hall sensoren e.d. heb ik al footprints moeten maken.

Ik gebruik zeer veel de Sparkfun Eagle library (link) (https://github.com/sparkfun/SparkFun-Eagle-Libraries), die bevat de meeste zaken die je als hobbyist nodig hebt.

Vergeet ook niet dat je, als je het device niet vindt, je altijd een ander device met dezelfde package kan nemen hé.

Epyon
26 december 2012, 20:41
Arduino Uno, Arduino Getting Started boek, The Arduino Starter Kit, Sparkfun Inventor's Kit for Arduino (http://www.antratek.nl/Arduino-Kits.html)

De starterkit kost €48, en daar heb je alles nodig om mee te beginnen (Arduino, kabel, jumperwires, breadboard, leds en andere componenten).

Preske
26 december 2012, 23:58

Je kan er zelfs de wii-mote (http://johnnylee.net/projects/wii/) voor gebruiken.

memorexxx
27 december 2012, 14:41
Cool. Ik las net iets over Arduino in pol en actua deel in Epyon zijn member of the week thread. Effe gegoogled wat het was. Ziet er zeer tof uit.
Ik heb ooit µControllers gehad opt school, maar nooit echt veel moeite voor gedaan voor dat vak. Ik ging IT doen en moest allemaal die electronica brol niet kennen! We hadden zo testbordjes mer wat ledjes erop en dan moest ge dat met iets assembler-achtig liggen programmeren, dat ging wel maar leuk vond ik dat niet.

Paar jaar later (na 4 jaar te dagelijks te programmeren voor pc's) is het tijd om het eens terug op te rakkelen. Ik heb wel nog een paar vraagjes.
Wat zijn die zogenaamde Shields? Zijn dat zelf ontwikkelde schakelingen die je gaat gebruiken als Input of Output?
Hoe zit het met de voeding van componentjes, als ik bijvoorbeeld een klein servo motortje wil aansturen, kan die voeding dan via het Arduino bordje komen? Of moet ik nog een apart voedingske voorzien?

The Monopoly Guy
27 december 2012, 16:21
https://iprototype.nl/products/kits/december-aanbieding-2012-pro
https://iprototype.nl/products/kits/iPrototype-uitbreidingskit
https://iprototype.nl/products/kits/motors-wheels
https://iprototype.nl/products/robotics/misc/ball-caster-30mm

Ben van plan om een basic robotje te maken (à la How to make your first robot using arduino | Community of Robots (http://communityofrobots.com/tutorial/kawal/how-make-your-first-robot-using-arduino)).
Nog geen ervaring met Arduino etc, first time everything maar kan wel programmeren.
Kom ik met deze spullen toe of mis ik iets qua robotics?

Ik koop liever alles in 1x aan zodat ik later niets moet bijbestellen en moet wachten..

Edit: ondertussen wel al besteld omdat er anders toch niets van gekomen was met m'n impulsief gedrag :)

Pjken007
27 december 2012, 18:16
Cool. Ik las net iets over Arduino in pol en actua deel in Epyon zijn member of the week thread. Effe gegoogled wat het was. Ziet er zeer tof uit.
Ik heb ooit µControllers gehad opt school, maar nooit echt veel moeite voor gedaan voor dat vak. Ik ging IT doen en moest allemaal die electronica brol niet kennen! We hadden zo testbordjes mer wat ledjes erop en dan moest ge dat met iets assembler-achtig liggen programmeren, dat ging wel maar leuk vond ik dat niet.

Paar jaar later (na 4 jaar te dagelijks te programmeren voor pc's) is het tijd om het eens terug op te rakkelen. Ik heb wel nog een paar vraagjes.
Wat zijn die zogenaamde Shields? Zijn dat zelf ontwikkelde schakelingen die je gaat gebruiken als Input of Output?
Hoe zit het met de voeding van componentjes, als ik bijvoorbeeld een klein servo motortje wil aansturen, kan die voeding dan via het Arduino bordje komen? Of moet ik nog een apart voedingske voorzien?
Ten eerste is Arduino al 100x gemakkelijker om te programmeren dan een µC via assembler.
Shields zijn (zelf ontwikkelde) bordjes die je op de Arduino kan pluggen en die zijn mogelijkheden uitbreiden. Bv. wifishield -> geeft je Arduino WiFi mogelijkheden...

Voeding van servo motorke kan inderdaad van Arduino bordje komen.
Weet niet vanbuiten hoeveel stroom de 5V pin op dat bordje kan leveren, maar een servootje moet zeker lukken!

Epyon
29 december 2012, 13:50
Een Arduino Uno kan 40mA per pin leveren, met een totaal van 200mA gecombineerd.

Je kan in totaal een goede 500mA door de 5V regulator trekken, afhankelijk van hoe hoog je voedingsspanning is. Als je hoger dan 12V voedt zal je minder stroom kunnen trekken omdat de regulator te warm zal worden, als je lager voedt zal je iets meer kunnen trekken.

Arduino clones, zoals de Pro versie van Sparkfun, hebben meestal kleinere regulators en kunnen dus wat minder aan.

Bioshiit
31 december 2012, 11:31
Ben ook wel geinteresseerd hierin iemand goede tips om te beginnen met elektronica ?
Mss verkeerde topic maar vond geen alg topic.
Zit nu in het 5e jaar industriële wetenschappen en het enige wat ik al gdaan heb zijn pic programmerenmet flowcode om zo'n robotje aan te sturen en de logische poorten en dergelijken

Epyon
31 december 2012, 17:53
Koop jezelf een Arduino starterskit en een startersboek (Getting Started with Arduino is een goed boek, wel maken dat je de 2nd edition hebt) of ebook en je bent vertrokken :) . In dat boek staan ook de basics van elektronica, of toch alles wat je moet weten om dingen aan te sluiten zonder ze op te blazen ;) .

Satkan
3 januari 2013, 22:39
Goed, ik wou net een topic aanmaken... maar blijkbaar was dat niet nodig door dit algemeen arduino topic!

To the point, aangezien ik wat oefeningen van c wil doen ga ik mij een arduino bord aanschaffen.
Klein vraagje wel : Ik heb hier nog een oude RC-car staan, zou dat mogelijk zijn om die draden af te koppelen en in dit bord aan te sluiten?
De bedoeling is dat ik de motor voor het rijden / sturen hiermee kan bedienen, en ik wil gewoon weten of het mogelijk is voordat ik alles ga uitwerken.

Alvast bedankt!

Epyon
3 januari 2013, 23:34
Dat hangt allemaal af van spanningen en stromen hé. Rechtstreeks de motoren van zo'n ding via de Arduino aandrijven lijkt me iig niet mogelijk, daar dat wel meer dan 40mA zal trekken. Je zal dus een transistor of mosfet als tussentrap moeten gebruiken.

Satkan
4 januari 2013, 10:58
Ok, maar dan ondanks dat zou het toch mogelijk zijn?
Bedankt!

Epyon
4 januari 2013, 11:43
Uiteraard. Honderden voorbeelden van Arduino bestuurde RC autootjes op het internet te vinden :) .

memorexxx
4 januari 2013, 13:10
Mijn starterspakket is gisteren verzonden. Ik hoop dat TNT snel is en dat ze het vandaag nog leveren, dan kan ik dit weekend beginnen prutsen! :D

Satkan
4 januari 2013, 16:53
Uiteraard. Honderden voorbeelden van Arduino bestuurde RC autootjes op het internet te vinden :) .

En ik heb zonet een drietal daarvan bekeken.
Veel mogelijkheden met die wifi module zo blijkt. :D

D-dude
6 januari 2013, 16:01
Door alle verschillende arduino's soorten en alternatieven, weet ik niet welke ik moet pakken voor mijn eerste keer,
iemand een idee welk starterskit er word aanbevolen?
Wel liefst uit een BE/NL winkel.

Epyon
6 januari 2013, 16:10
Arduino heeft een uitstekende starterskit die je via Arduino Uno, Arduino Getting Started boek, The Arduino Starter Kit, Sparkfun Inventor's Kit for Arduino (http://www.antratek.nl/Arduino-Kits.html)hier kan kopen. Bevat een Uno, componenten en een boek.
Als de levertijd te lang is kan je ook een Sparkfun starterskit kopen, is iets beperkter in omvang.

koebeest
6 januari 2013, 18:19
Ook een mooie starterkit: https://iprototype.be/products/kits/iprototype-starterkit

Mijn neef zit al ver met zijn arduino en maakt quadcopters en dergelijke: Quadcopter - Getting SOMEwhere... - YouTube (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=TJf_OFrZW2Q)

memorexxx
8 januari 2013, 09:44
Mijn starterspakketje was gisteren toegekomen.
Maar mijn Arduino Uno die erbij zit is volgens mij een brick...
Overal lees ik dat het gele ledje 3 keer moet pinken en dan uitgaan, bij mij blijft het gewoon aan.
Windows herkent het device wel, maar niet als Anduiro Uno maar als 'atmega16u2'.
Ik denk dat dit betekent dat hij niet voorgeprogrammeerd is om als serieel USB device te werken ofzo...
Iemand zoiets al voorgehad? Blijkbaar zou ik het misschien kunnen fixen door een bootloader erop te zetten via een programmatje dat FLIP noemt ofzo...
Maar ik twijfel eigenlijk om gewoon naar de shop in kwestie te mailen en een vervanger te vragen...

Door het arduino forum af te schuimen kwam ik dit trouwens nog tegen :
www.arduino-jam.org
Een soort Arduino-Building kamp... :D

Als ik tegen dan een Arduino aan de praat krijg zou ik misschien wel nog gaan... :)

memorexxx
8 januari 2013, 19:53
Jaja, heel wat gepruts achter de rug.
Ik heb dus blijkbaar een ongeprogrammeerde Arduino gekregen.
Ik heb zelf de atmega16u2 chip (die voor USB=>Serieel) zorgt succesvol kunnen flashen met FLIP.
Ik kon dan de Arduino Uno drivers installeren.
Maar blinken doet hij nog steeds niet.

Via de IDE geprobeerd om die sample blink code te uploaden. Er pinkt dan wel een ledje, maar dan krijg ik weer een foutmelding.
Zeer waarschijnlijk staat op de hoofdchip de bootloader ook niet. Om deze erop te branden heb je een PIC programmer of een 2de arduino nodig en die heb ik niet. Dus nu zal ik Iprototype contacteren voor een vervanger te vragen.

Ik moet zeggen, ik was behoorlijk teleurgesteld, maar al dat gepruts was zelf al leerrijk. Nu weet ik tenminste een beetje hoe de Arduino werkt.
Vandaag nog eentje besteld bij antratek, hopelijk is die er morgen... :D
Het arduino forum was ook wel behulpzaam.

Pjken007
9 januari 2013, 12:16
Jaja, heel wat gepruts achter de rug.
Ik heb dus blijkbaar een ongeprogrammeerde Arduino gekregen.
Ik heb zelf de atmega16u2 chip (die voor USB=>Serieel) zorgt succesvol kunnen flashen met FLIP.
Ik kon dan de Arduino Uno drivers installeren.
Maar blinken doet hij nog steeds niet.

Via de IDE geprobeerd om die sample blink code te uploaden. Er pinkt dan wel een ledje, maar dan krijg ik weer een foutmelding.
Zeer waarschijnlijk staat op de hoofdchip de bootloader ook niet. Om deze erop te branden heb je een PIC programmer of een 2de arduino nodig en die heb ik niet. Dus nu zal ik Iprototype contacteren voor een vervanger te vragen.

Ik moet zeggen, ik was behoorlijk teleurgesteld, maar al dat gepruts was zelf al leerrijk. Nu weet ik tenminste een beetje hoe de Arduino werkt.
Vandaag nog eentje besteld bij antratek, hopelijk is die er morgen... :D
Het arduino forum was ook wel behulpzaam.
Ja gewoon een nieuwe vragen! Is niet normaal dat je een arduino Uno krijgt waar de bootloader niet opstaat :s

memorexxx
9 januari 2013, 13:41
Ja gewoon een nieuwe vragen! Is niet normaal dat je een arduino Uno krijgt waar de bootloader niet opstaat :s
Ja ik weet het, maar ik wou toch eerst zelf eens proberen om het aan de praat te krijgen.
Kheb die atmega16u2 chip kunnen flashen en ik weet nu toch al iets meer over hoe een Arduino werkt, hoe je hem in DFU mode krijgt, enz...
Ik heb gisteren gemailed voor vervanging, tot nu toe nog geen antwoord gehad... zal wel zien op het einde van de week.

Wat ik me nog afvroeg, is het in principe niet mogelijk om 2^13 digitale inputs te hebben?
Als je nu in uw sketch alle digitale pinnen uitleest, en je verwerkt dat als een binair cijfer, en dan doe je een IF(BINCIJFER==X)... (of koppeltjes van binaire cijfers)

Ik zou bijvoorbeeld binnen een tijdje een 4-tal robotwagentje willen maken die ik via RF zou aansturen. Op de klassieke manier kan je met RF maar 1 robotje aansturen denk ik? (Of evenveel als dat je RF transmitters hebt die op een verschillende frequentie werken). Ik zou dan met 1 transmitter en 4 recievers willen werken om de kosten te drukken.
De transmitter stuur 2 dingen naar de Arduino's :
Een ID (1-4) en een commando (rij 1 vakje vooruit, draai 90 graden, doe U turn...).
De arduino mag dan enkel het commando uitvoeren als de meegestuurde ID overeenkomt met zijn eigen ID...

Of is er een efficientere manier om 4 robotjes aan te sturen met zo weinig mogelijk Arduino's/ RF transmitter en recievers?

Epyon
9 januari 2013, 22:49
Wat ik me nog afvroeg, is het in principe niet mogelijk om 2^13 digitale inputs te hebben?
Als je nu in uw sketch alle digitale pinnen uitleest, en je verwerkt dat als een binair cijfer, en dan doe je een IF(BINCIJFER==X)... (of koppeltjes van binaire cijfers)
Je kan in theorie quasi oneindig veel digitale pinnen maken via een shift register. Via ShiftOut(binair_getal) klok je zo een getal in een shift register, en de waarde van de bits verschijnt dan aan de uitgangspinnen van het register. Je kan meerdere registers na elkaar plaatsen om het aantal pinnen te vergroten.

ShiftOut() is wel niet zo snel, ik denk 500Hz ofzo (500 bits per seconde). Ik heb voor een ledcube eens een veel snellere shift instructie geschreven, maar denk niet dat je zoiets op dit moment nodig zult hebben :p .

Ik zou bijvoorbeeld binnen een tijdje een 4-tal robotwagentje willen maken die ik via RF zou aansturen. Op de klassieke manier kan je met RF maar 1 robotje aansturen denk ik? (Of evenveel als dat je RF transmitters hebt die op een verschillende frequentie werken). Ik zou dan met 1 transmitter en 4 recievers willen werken om de kosten te drukken.
De transmitter stuur 2 dingen naar de Arduino's :
Een ID (1-4) en een commando (rij 1 vakje vooruit, draai 90 graden, doe U turn...).
De arduino mag dan enkel het commando uitvoeren als de meegestuurde ID overeenkomt met zijn eigen ID...

Of is er een efficientere manier om 4 robotjes aan te sturen met zo weinig mogelijk Arduino's/ RF transmitter en recievers?
Wat jij nodig hebt is een bussysteem. Een bus kan bestaan uit één zender en meerder receivers die enkel luisteren naar commando's die voor hen bedoeld zijn.

Ik heb eens simpele sketch geschreven voor zo'n bussysteem met meerdere via Xbee aangesloten Arduino's die sensoren inleesden en enkel iets terugstuurden als hun id werd aangesproken. Is in feite redelijk simpel: je stuurt gewoon een commando via de UART op de bus dat begint met een id nummer, en in je sketch voor de ontvangende Arduino bouw je een check in op dat nummer. Pas als dat nummer overeenkomt met zijn id mag het commando dan uitgevoerd worden.

ZombieRobots
10 januari 2013, 15:33
How-To: Shrinkify Your Arduino Projects - YouTube (http://youtu.be/30rPt802n1k)

Niet oninteressant, zeker niet voor je portemonnee.
(Hoewel je voor blinkende led nog goedkoper uitkomt met 555)

memorexxx
10 januari 2013, 16:01
Mja,
Als je het goedkoper wilt : Je kan altijd de ATmega328 µcontroller met de Arduino bootloader erop kopen.
Dit kost 5.5 EUR...

Als je 1 Arduino hebt kan je de orginele ATmega328 eraf halen , je nieuwe ATmega328 erop steken, sketch erop zetten, hem er terug afhalen en voeden/aansluiten...
Allez dat vermoed ik toch :D , ik heb een extra ATmega328 met Arduino bootloader besteld. Ik ga het eens proberen...

Goed nieuws : iPrototype gaat me een nieuwe Uno opsturen en ik mag mijn ongeprogrammeerde UNO terugsturen in een door hen reeds gefrankeerde enveloppe. Goeie service!

koebeest
10 januari 2013, 16:12
Heb daarstraks ook besteld bij iPrototype. Hoelang zou het duren tegen dat het hier is?

memorexxx
10 januari 2013, 16:26
Heb daarstraks ook besteld bij iPrototype. Hoelang zou het duren tegen dat het hier is?
Ik had donderdag avond een melding gekregen dat m'n pakket was verzonden. Maandag was het er.

ZombieRobots
10 januari 2013, 16:44

Aangezien je in wondelgem woont kon je hem ook bij gotron halen, daar verkopen ze die nu ook.

koebeest
10 januari 2013, 16:55
Verkopen ze inderdaad een basis assortiment maar om bijvoorbeeld GPS ontvangers of andere modules te kopen moet je precies niet bij gotron zijn. Ik kende het trouwens ook niet :)

D-dude
12 januari 2013, 18:32
Weet er iemand trouwens of die goedkope ethernet shields op ebay de moeite zijn of beter niet kopen?
bv: 2012 Ethernet W5100 Network Shield For Arduino UNO Mega 2560 1280 328 | eBay (http://www.benl.ebay.be/itm/2012-Ethernet-W5100-Network-Shield-For-Arduino-UNO-Mega-2560-1280-328-/140901722278?pt=UK_Computing_Other_Computing_Netwo rking&hash=item20ce65a8a6)

Epyon
12 januari 2013, 21:07
Check of het elektronisch schema hetzelfde is als het officiële shield om zeker te zijn. Het is wel een feit dat shields (en Arduino an sich) een stuk goedkoper kunnen dan de huidige retailprijs :) .

Als de foto het product is, betreft het hier wel geen Ethernet shield van de laatste revisie (met de IOref pin). Kan problemen geven als je later ooit een Arduino Due wil gaan gebruiken.

JohnnyricoMC
13 januari 2013, 10:35
Heeft ook geen mogelijkheid om d'r een PoE-module aan te solderen, al kun je later altijd beslissen dat je een Arduino met Power over Ethernet van stroom wilt voorzien, moet je gewoon een officieel shieldje kopen en zo'n module.

koebeest
15 januari 2013, 14:01
Mijn spullen zijn toegekomen en het experimenteren is begonnen. Alles gaat goed behalve het dimmen van leds. In plaats van dat dat ding dimt gaat het gewoon halfweg uit... Controle via de Seriële monitor brengt geen soelaas :(.

Oh, bleek dat pin 8 dat niet ondersteunde... weer wat bijgeleerd.

memorexxx
15 januari 2013, 15:15
Mijn spullen zijn toegekomen en het experimenteren is begonnen. Alles gaat goed behalve het dimmen van leds. In plaats van dat dat ding dimt gaat het gewoon halfweg uit... Controle via de Seriële monitor brengt geen soelaas :(.

Oh, bleek dat pin 8 dat niet ondersteund... weer wat bijgeleerd.

Het dimmen van leds gebeurt door PWM via de AnalogWrite methode. Je kan op uw arduino zien welke pinnen dat ondersteunen, er staat een ~ naast die pinnen.
Als je dit aan een piezo speakertje hangt hoor je dat dit geen mooi analoog signaal is trouwens.
Een simpele low-pass filter doet echter al heel veel. :)

koebeest
15 januari 2013, 22:51
Heb nog wat spullen bijbesteld in China :p. Mijn prototype doos is eumhz...zo goed als uitgespeeld?

memorexxx
16 januari 2013, 18:00
Heb nog wat spullen bijbesteld in China :p. Mijn prototype doos is eumhz...zo goed als uitgespeeld?
Ja, ik heb ook al een ganse hoop sensors, basiscomponenten , lasers, enz... Bij besteld. Alsook toestellen gesloopt om er onderdelen (motortjes, lasers, displays enz...) uit te halen :D

koebeest
17 januari 2013, 18:00
Ja, ik heb ook al een ganse hoop sensors, basiscomponenten , lasers, enz... Bij besteld. Alsook toestellen gesloopt om er onderdelen (motortjes, lasers, displays enz...) uit te halen :D

Ik heb nog een oude Cybot staan (Cybot page (http://members.home.nl/cybot/cybotpage.html)) dewelke ik nog eens moet slopen. In den tijd veel geld aan uitgegeven, misschien dat het nu nog iets van nut kan zijn :p

memorexxx
17 januari 2013, 18:51
Ja, het lijkt me wel dat je daar veel uit gaat kunnen halen.
De dingen die ik gesloopt heb zijn oude dvd drives, dvd spelers (veel 7 segment led display's :D ), een canal+ decoder (daar heb ik een chipkaartlezer uit kunnen halen waar ik eens mee ga experimenteren), enz... Ik voelde me als een kind in een snoepwinkel. Oooooh hier zit een mooie gestabiliseerde voeding, en hier nog een motortje, enz :p

Momenteel bezig met geluid. Een kameraad vroeg om een 'dubsirene' te maken. We hebben dat geprobeerd zonder µcontroller met 555 timers en een opamp, maar dat is mislukt. Nu ga ik een Arduino versie maken. Het moet gewoon piewiewiew doen en je moet de snelheid+top en bottom frequentie kunnen aanpassen. Is nog redelijk simpel omdat het maar 1 toon tegelijk is, en je dit met de tone() functie kan doen.

Voor mezelf wil ik een laser harp maken, ik heb al uitgevogeld hoe ik de lasers kan analoog 'lezen' dmv een semitransparant object te gebruiken om de laser te onderbreken, zo valt er meer licht op de ontvangende LDR als je dicht bij de LDR de laser onderbreek. Ik heb dit dan in 8 delen verdeelt zodat je elke noot van een octaaf kan 'spelen'. Dit met 5 lasers en per laser een verschillend octaaf.

Nu, je wilt natuurlijk meer dan 1 noot tegelijk kunnen spelen. En met de tone() functie kan je moeilijk een realistische noot van een instrument maken. Dus ben ik beginnen lezen over waveform synthese, maar dit is echt zeer technisch en ik ben geen geluidsman. :D
Toch een klasse gevonden waarmee je op 1 (!) output pin van 4 kanalen hebt. Wat volgens mij betekend dat ik dan 4 noten tegelijk kan spelen, die dan nog eens een mooie Attack Decay Sustain Release envelope hebben. Hopelijk kan ik zo 'realistische' (8 bit :p) piano geluiden produceren...

Daarna ga ik me bezig houden met robotjes en draadloze (RF , dat is leuker dan wifi vind ik omdat het meer 'basic' is en ik al genoeg met IT zaken bezig ben opt werk) communicatie. De uiteindelijke bedoeling hiervan is om een real life volledig ge-automatiseerde versie van het bordspel Roborally te maken dat zonder computers en enkel arduino's werkt. :D

ZombieRobots
17 januari 2013, 23:30
Als er hier ooit iemand trouwens van zin is grote hoeveelheden weerstanden/caps/leds te kopen, laat maar weten!

Epyon
18 januari 2013, 00:10
Zoiets koop je toch gewoon tegen enkele euro's met gratis verzending op Ebay :p . Sure electronics bvb, laat ik af en toe es paar honderden componenten per keer van afkomen.

koebeest
19 januari 2013, 21:48
Heb nu ook een heleboel besteld waaronder 1600 weerstanden uit HongKong. De 1600 weerstanden hebben mij een 8 euro gekost.

Zit ook wat te lezen op Samenkopen.net. Daar is er een Belg welke ook goedkoop tal van onderdelen verstuurt naar België. Allemaal erg goedkope chinese onderdelen. Er zijn er daar wel een paar die er een quadcopter mee willen maken. Volgens mij is dat niet zo slim omdat die onderdelen toch niet hetzelfde zijn als hun duurdere variant?

ZombieRobots
20 januari 2013, 18:10
Bon, heb mij ook maar voor 8 euro 2500 weerstanden besteld. En vandaag zijn mijn 6 servo's toegekomen. Ondertussen ook een vibratiemotorke uit gsm gehaald en een oude fan uit koeler gehaald. Nu nog een idee wat ermee te doen. Ben aan robotarm aan het denken met servo's. Aangezien ik toegang heb tot 3D printer moet dat wel lukken.

memorexxx
25 januari 2013, 16:38
Dzju, ik had dinsdag iets besteld van IPrototype, namelijk een musical instrument shield. Vandaag verlof gepakt om aan mijn laser instrument te werken datk het dit weekend kon afwerken, maar nog geen TNT gezien vandaag... :(
Hopelijk komen ze nog, of komen ze morgen. Anders zal ik maar eens aan een ander projectje beginnen... :)
Ik heb nog wel wat projectjes die ik wil maken (en het gerief al voor heb liggen) :
Een dubsirene, een Persistance of Vision wand, een robotje.

Ik heb nog een vraagje voor de meer gevorderde arduino 'gebruikers'.
Die musical shield moet je aansturen met seriele communicatie. Maar ik heb hier ook nog een lcd display liggen, en ik vroeg me af of het mogelijk was om meerdere componenten die seriele communicatie gebruiken op 1 arduino aan te sluiten?

koebeest
29 januari 2013, 17:33
https://dl.dropbox.com/u/82207219/IMAG0039.jpg . Ik Heb echt een idee wat ik misdoe. Normaal moet je pin 3 en 8 aan de ground hangen en de andere kan je dan aansturen met de digital pins en dan later met een shift register. Als ik het aansluit volgens een tutorial op internet werkt het niet. Als ik het zo aansluit werkt het wel maar dat kan toch niet zo? Zo gebruik ik maar 1 digitale pin en allemaal naar ground ? Hoe moet ik dan verschillende cijfers op mijn scherm toveren :/

Zwart loopt naar pin 3 en geel naar ground. Er zit een 220 ohm weerstandje tussen ground en al die draadjes :/

memorexxx
30 januari 2013, 11:34
https://dl.dropbox.com/u/82207219/IMAG0039.jpg . Ik Heb echt een idee wat ik misdoe. Normaal moet je pin 3 en 8 aan de ground hangen en de andere kan je dan aansturen met de digital pins en dan later met een shift register. Als ik het aansluit volgens een tutorial op internet werkt het niet. Als ik het zo aansluit werkt het wel maar dat kan toch niet zo? Zo gebruik ik maar 1 digitale pin en allemaal naar ground ? Hoe moet ik dan verschillende cijfers op mijn scherm toveren :/

Zwart loopt naar pin 3 en geel naar ground. Er zit een 220 ohm weerstandje tussen ground en al die draadjes :/
Die opstelling op de foto kan toch nooit kloppen? Normaal is zo'n 7 segment display gewoon 7 ledjes met een gezamelijke ground of Vcc. Je zal eerder zo'n schakeling moeten bouwen : http://www.dfrobot.com/wiki/images/1/14/Lesson_3-1.jpg of zo :http://guide-images.makeprojects.org/igi/1w4OMkkmnH5iNkZK.large
Afhankelijk van welk type 7 segment je hebt (common ground of common Vcc)...
Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn eigen 7 segment nog niet uit de verpakking heb gehaald en ik ben niet zeker of ik het concept snap van hoe je met een common Vcc kan bepalen welke leds er branden... het lijkt me dat je dan je output pin waaraan 1 van de leds hun - kant aan hang om LOW moet zetten om een spanningsverschil te creëren tussen de anode en kathode van uw led zodat er stoom door de led vloeit... Het lijkt me dan wel belangrijk dat je weerstanden tussen de leds en de digitale pin's plaats... Om de display en uw arduino te beschermen. :)

Gisteren mijn musical shield laten werken, en geprobeerd om die LCD display tegelijk te laten werken, maar ze gebruiken dus inderdaad dezelfde pin's voor softSerial blijkbaar. Dat geeft soms best hilarische taferelen (Display die flipt op een MIDI commando naar de musical shield , of die shield die flipt en rare geluiden speelt door een lcd.Print :D).
Blijkbaar kan je bij het initialiseren van die LCD klasse wel uw pins kiezen, vanavond eens proberen om dit op andere pins te zetten zodat ze elkaar niet meer verstoren. :)

koebeest
30 januari 2013, 18:57
http://guide-images.makeprojects.org/igi/1w4OMkkmnH5iNkZK.large werkte voor geen meter (zo had ik het gisteren aangesloten.)

memorexxx
31 januari 2013, 08:49
http://guide-images.makeprojects.org/igi/1w4OMkkmnH5iNkZK.large werkte voor geen meter (zo had ik het gisteren aangesloten.)
Raar, heb je al eens geprobeerd om de verschillende leds te laten oplichten door ze rechtstreeks (eventueel met een weerstandje ertussen voor de zekerheid) aan de 5V aan te sluiten?

Pjken007
31 januari 2013, 22:49
Je hemt mss common anode ipv common cathode zoals die figuur van je afbeeldt?

Het plaatsen van weerstanden bij LEDs is een must! Maar ik vermoed dat er ook wel 7-segment displays zijn waarin de weerstanden zitten ingebouwd...

Op die afbeelding van koebeest lijkt het dat de common klem via een weerstand met de ground verbonden is... Dat vind ik nogal een vreemde manier omdat de spanningsval over die weerstand zal variëren, afhankelijk van het aantal segmenten die branden...
(Dus een 1 zal feller oplichten dan een 8...)

@memorexxx: Het aansturen van een common anode 7-segment doe je inderdaad door Vcc aan de common klem te hangen, en de segmentpinnen LAAG te trekken om een segment te laten oplichten :)
Die (digitale) pinnen vd Arduino kunnen niet alleen stroom leveren, maar ook stroom trekken (current sink). Maximaal 40 mA dacht ik...

Epyon
1 februari 2013, 00:03
De meeste 7-segment leds zijn idd common anode. Dat is logisch, daar microcontrollers meestal meer vermogen kunnen sinken dan sourcen. Bij Arduino moet je de digitale pinnen als output declareren en ze dan LOW zetten om de led te oplichten. LOW zal een output verbinden met de ground en zo stroom door de led laten vloeien.

Common anode laat ook toe met andere spanningsniveau's te werken. De leds, of andere componenten, kunnen op een andere spanning dan de microcontroller (in dit geval de Arduino) werken daar de microcontroller geen spanning op de componenten zet, enkel 0V (bij Arduino is het wel aangeraden een diode te plaatsen).

7-segmenten zullen quasi nooit ingebouwde weerstanden hebben.

ZombieRobots
1 februari 2013, 01:06
Ik snap je tweede alinea niet zo goed. Kan je 5V van arduino gebruiken of dien je externe spanningsbron aan te leggen?

memorexxx
1 februari 2013, 11:39
Ik snap je tweede alinea niet zo goed. Kan je 5V van arduino gebruiken of dien je externe spanningsbron aan te leggen?
Hij bedoelt volgens mij dat je nu de keuze hebt of je een externe spanningsbron gebruikt of enkel de Arduino.
Als je een common ground display hebt, voed je de leds van stroom door 5V te leveren via uw Digital Pins.
Nu kan je kiezen vanwaar je die 5V laat komen.(een digital OUT Pin op HIGH aan de Vcc van uw display, of een externe spanningsbron of de 5V pin op uw Arduino)
De 5V pin op een Arduino board aan de zijde van de analog inputs kan je volgens mij ook aanzien als een 'externe spanningsbron'.

Epyon
1 februari 2013, 15:41
Ik bedoelde eigenlijk dat je componenten die andere spanningen dan de Arduino voedingsspanning werken via common anode ook met je Arduino kan koppelen.

Stel: een array leds werkt op 3.3V. Als je hier de 5V van je digital out op zet maak je de array kapot. Als de array echter via common anode werkt wil dit zeggen dat het zelf ergens een 3.3V voeding heeft, en om de leds aan te sturen moet je de kathode van iedere led aan de ground verbinden. Door de kathode aan de digital out te verbinden en deze LOW te zetten (= pin aan ground verbonden) zal de 3.3V led dus oplichten. Als je de digital out dan HIGH zet zal de led doven. Je moet dan wel nog een blokkeringsdiode tussen de digital out en de led zetten om er voor zorgen dat de 5V die op de digital out komt tijdens HIGH niet naar de led gaat.

In dit geval bedien je dus een 3,3V component met een 5V Arduino. Ik gebruik deze methode bvb om de toetsen van een afstandsbediening die op 3,3V werkt toch te bedienen met een 5V Arduino :) .

GenesisX
3 maart 2013, 01:17
Ik ben op zoek naar een DIY touch panel kit, iemand enig idee? Ideaal zou zijn dat ik enkel een stuk glas over een bestaande monitor plaats en dat dan aansluit via USB op een computer (Raspberry Pi bv.). Al een paar keer gezien, maar weet er geen naam op te plakken… Nog beter: een touch panel waarvan ik de grootte kan bepalen.

John.R77
21 maart 2013, 11:22
Hoi

Ik heb dus besloten van mij eens te richten op de arduino-stuff, dus vroeg me af waar ik het beste zou kunnen bestellen, heb al op de website van antratek en iprototype gekeken, enige dat mij tegen houd is bij antratek is de webshop niet echt uitgebreid, en bij iPrototype heb ik al willen lezen dat veel van hun gerief kapot geleverd wordt of gewoon artikelen die ze vergeten bij de bestelling... Dus bij welke winkel bestellen jullie meestal?

memorexxx
21 maart 2013, 11:28
Hoi

Ik heb dus besloten van mij eens te richten op de arduino-stuff, dus vroeg me af waar ik het beste zou kunnen bestellen, heb al op de website van antratek en iprototype gekeken, enige dat mij tegen houd is bij antratek is de webshop niet echt uitgebreid, en bij iPrototype heb ik al willen lezen dat veel van hun gerief kapot geleverd wordt of gewoon artikelen die ze vergeten bij de bestelling... Dus bij welke winkel bestellen jullie meestal?

Ik heb enkel bij die 2 besteld. Alletwee zeer snel en correct verlopen.
Iprototype had me eerst een ongeprogrammeerde Arduino opgestuurd, maar na een enkel mailtje hebben ze me een een nieuwe opgestuurd en een gefrankeerde enveloppe om de andere terug te sturen. Voor de rest niets defect gekregen van hen...

John.R77
21 maart 2013, 11:34
Ik heb enkel bij die 2 besteld. Alletwee zeer snel en correct verlopen.
Iprototype had me eerst een ongeprogrammeerde Arduino opgestuurd, maar na een enkel mailtje hebben ze me een een nieuwe opgestuurd en een gefrankeerde enveloppe om de andere terug te sturen. Voor de rest niets defect gekregen van hen...

OK, bedankt voor de info, ga straks ook dan mijn bestelling plaatsen :-)

Verstuurd van mijn Nexus 7 met Tapatalk

Oij
21 maart 2013, 18:12
Ik ben ook een beetje aan het 'prutsen' met Arduino & co en nu zou ik graag iets maken..blablabla...:p
Nu zou ik graag met een pcb werken kwestie van het wat proper te kunnen doen, maar zelf ben ik nog niet echt in staat dat te tekenen, laat staan te etsen.
Nu heb ik begrepen dat je voor een pcb een gerber file nodig hebt, maar die heb ik niet voorhanden. Het enige wat ik heb is een pdf met daarin de layout van de pcb.
Bestaat er zo iets als een pdf-gerber converter of ga ik toch best opzoek achter de gerber file? :p

Zelf maken met een laserprinter is blijkbaar ook een optie..:unsure:

Epyon
21 maart 2013, 21:45
De gerber files zijn nodig als je de PCB machinaal laat maken. Als je zelf wil etsen volstaat wat gepruts in een fotobewerkingsprogramma en een laserprinter.

Gerbers zijn het resultaat van je layout file, dat je maakt in een CAD programma zoals Eagle, door een CAM processor te halen. Die gerbers zijn eigenlijk de inputfiles voor de machines in de PCB fabriek. Er bestaat een script in Eagle om een lay-out uit een PDF automatisch om te zetten naar een board file, die je dan met een CAM processor (ook ingebouwd) kan vertalen naar gerbers.

Zelf etsen vind ik persoonlijk niet meer van deze tijd, zeker aangezien je tegenwoordig tegen zeer betaalbare prijzen prototype PCB's kan laten fabben. Je investeert de tijd beter in het aanleren van een CAD programma.

Oij
21 maart 2013, 23:14
De gerber files zijn nodig als je de PCB machinaal laat maken. Als je zelf wil etsen volstaat wat gepruts in een fotobewerkingsprogramma en een laserprinter.

Gerbers zijn het resultaat van je layout file, dat je maakt in een CAD programma zoals Eagle, door een CAM processor te halen. Die gerbers zijn eigenlijk de inputfiles voor de machines in de PCB fabriek. Er bestaat een script in Eagle om een lay-out uit een PDF automatisch om te zetten naar een board file, die je dan met een CAM processor (ook ingebouwd) kan vertalen naar gerbers.

Zelf etsen vind ik persoonlijk niet meer van deze tijd, zeker aangezien je tegenwoordig tegen zeer betaalbare prijzen prototype PCB's kan laten fabben. Je investeert de tijd beter in het aanleren van een CAD programma.

Ik heb eens wat zitten proberen met Eagle, niet zo evident aangezien het geheel nieuw is voor mij.
Nu met wat tutorials ben ik erin geslaagd de pdf/bmp file te importen. Maar hij deed wat moeilijk aangezien er te veel kleuren aanwezig waren, opslaan met paint en weer importen lukte dan weer wel.
Nu, ik weet niet of het verkregen resultaat datgene is wat het zou moeten zijn, dat moet ik morgen eens verder bekijken. :p
Het gaat om deze file (https://www.dropbox.com/s/e0in9motrpldl66/F9E63BDGKLJ64W1.pdf) trouwens.

Bedankt voor het antwoord trouwens! ;)

Epyon
22 maart 2013, 00:22
Kan je die PCB dan niet gewoon ergens kopen? En waarom moet het per se een/die PCB zijn? Als je begint met Arduino ben je toch beter af eerst te prototypen op een breadboard?

Pjken007
26 maart 2013, 14:44
Gotron (winkel in gent en aalst) heeft nieuwe site en ik zie dat ze ook Arduino's verkopen nu :) (een jaar geleden fzo verkochten ze deze nog niet...)
http://www.gotron.be/catalogsearch/result/index/?p=2&q=arduino

GenesisX
26 maart 2013, 23:09
Ik begin mij toch vragen te stellen inzake Arduino vs Raspberry Pi. De grenzen vervagen en een Arduino lijkt mij handig voor standalone, battery-operated stuff of zaken waar ge echt veel IO pins nodig hebt, maar de RPi overtreft die toch op heel veel vlakken?

RPi:
Kost +
Ethernet +
Wi-Fi +
Performance ++
Pins -
Componenten (van derde partijen, etc.) --
Video out (HDMI, RCA)
USB x2
Audio out
Opslag ++
Mogelijkheden ++ (programmeren, externe componenten aansturen, video output, HD content afspelen, …)
Etc…

En een Raspi plus Wi-Fi dongle, plus whatever kost mij pakken minder dan een gelijkaardige, minder efficiënte setup met een Arduino. Ge kunt zeggen dat een Raspi overkill is, maar het is goedkoper, so who cares? Die extra kracht kan misschien nog van pas komen, die extra mogelijkheden zeker.

Meningen?

JohnnyricoMC
26 maart 2013, 23:21
Ge vergeet wel één heel belangrijk ding: Het Arduino-platform is voor totaal andere redenen gemaakt dan de Raspberry Pi.

Een Pi is een volwaardige computer en is voor educatieve doeleinden gemaakt. D'r zijn GPIO-pins zodat wie de nodige Linux-knowhow heeft dingen kan aansturen. 't is géén open hardware, waardoor het niet makkelijk is afgeleide producten te maken. De productiekost zou dus in the long run veel hoger zijn als ge een alles-in-een oplossing wilt maken.

Een Arduino is een betaalbaar en eenvoudig prototyping platform voor wie iets wil maken, eerst met breadboarding, vervolgens met gaatjesprint, zelf ge-etste of zelfs op maat gemaakte printplaten en als uiteindelijk einddoel standalone-producten die enkel bestaan uit de microcontroller en enige chips op gebruikte shields gelijk die Wiznet-netwerkchip. De Android accessory development kit is net om die reden rond Arduino gemaakt. De initiële kost is misschien hoger dan een Pi, de uiteindelijke productiekost is véél lager en 't is volledig open hardware.

Epyon
27 maart 2013, 16:10
Idd, het zijn twee totaal verschillende producten met een andere doelgroep. Als maker ben ik bvb sterk ontgoocheld over de beperkte capaciteiten van de RasPi t.o.v. de Arduino. Een beperkt aantal GPIO pins die dan ook nog maar beperkt vermogen kunnen sourcen/sinken, slechts één UART die dan ook nog amper bruikbaar is omdat ze de console van Linux output, slechte plaatsing van de headers, etc.

De RasPi is dan ook een echt high-level multimediaplatform, en geen development tool zoals Arduino. Integendeel, makers die een RasPi gebruiken koppelen die meestal met een Arduino om de interfacing met de echte wereld te doen.

memorexxx
27 maart 2013, 16:22
Ik ben ook een beetje aan het 'prutsen' met Arduino & co en nu zou ik graag iets maken..blablabla...:p
Nu zou ik graag met een pcb werken kwestie van het wat proper te kunnen doen, maar zelf ben ik nog niet echt in staat dat te tekenen, laat staan te etsen.
Nu heb ik begrepen dat je voor een pcb een gerber file nodig hebt, maar die heb ik niet voorhanden. Het enige wat ik heb is een pdf met daarin de layout van de pcb.
Bestaat er zo iets als een pdf-gerber converter of ga ik toch best opzoek achter de gerber file? :p

Zelf maken met een laserprinter is blijkbaar ook een optie..:unsure:
Het is al effe geleden, maar ik herinner mij :
Welcome - Fritzing (http://fritzing.org/)

Ik dacht dat dit een online PCB design programma was, en je kon uw prototype PCB's daar dan laten maken voor relatief weinig geld.
Maar idd, als uw 'ding' nog niet werkt zou ik toch met een breadboard beginnen.

Oij
27 maart 2013, 20:27
Het is al effe geleden, maar ik herinner mij :
Welcome - Fritzing (http://fritzing.org/)

Ik dacht dat dit een online PCB design programma was, en je kon uw prototype PCB's daar dan laten maken voor relatief weinig geld.
Maar idd, als uw 'ding' nog niet werkt zou ik toch met een breadboard beginnen.

Het is uiteraard de bedoeling om eerst alles op een breadboard te zetten voor ik iets begin te solderen of wat dan ook. :p

Wat het pcb maken betreft; dingen als fritzing en seeedstudio,...zijn inderdaad mogelijkheden om goedkope pcb's te maken en was ik ook al tegengekomen.
Nu, ik ga het misschien toch zelf proberen etsen. Het mag dan wel 'niet meer van deze tijd zijn' maar het lijkt mij wel eens een 'uitdaging' en het kan maar leerrijk zijn.:p

GenesisX
28 maart 2013, 00:43
@JohnnyricoMC & Epyon: Open source vs closed is idd wel een goed punt, zeker als je van plan bent om het nadien in productie te brengen. Maar de doelgroep en bedoeling buiten beschouwing gelaten vind ik ze —voor wat ik wil doen— beide een vereiste. En dan spreek ik niet zozeer over de RPi die met de buitenwereld moet communiceren, maar eerder in standalone producten in combinatie met onderlinge communicatie.

De Arduino kan LED's, motors, simpele LED-screens, etc. aansturen, maar als ik me richt op de toekomst heb ik nood aan full-colour HD (mini-)screens, LED's, sensors, buttons, geavanceerd communicatie (die Arduino serial packets via wi-fi zijn te simpel), uitbreidingsmogelijkheden (USB, HQ audio, krachtige hardware om intelligent zaken te kunnen verwerken —denk VNC in een user-friendly omgeving), … Snap je wat ik bedoel? De Arduino schiet hier voor mij te kort, maar bewijst zichzelf in andere, simpelere situaties waar de Raspberry Pi te overroepen is. En in nog andere situaties zal een combinatie noodzakelijk zijn (in de context van een standalone product).

Mijn bescheiden mening, ik heb ook nog een weg af te leggen vooraleer ik er alles/genoeg van weet :) En van alternatieven heb ik geen weet, maar die zullen er ook wel zijn en hopelijk open-source in het verlengde van de RPi.

Epyon
28 maart 2013, 15:51
De Arduino kan LED's, motors, simpele LED-screens, etc. aansturen, maar als ik me richt op de toekomst heb ik nood aan full-colour HD (mini-)screens, LED's, sensors, buttons, geavanceerd communicatie (die Arduino serial packets via wi-fi zijn te simpel), uitbreidingsmogelijkheden (USB, HQ audio, krachtige hardware om intelligent zaken te kunnen verwerken —denk VNC in een user-friendly omgeving), … Snap je wat ik bedoel? De Arduino schiet hier voor mij te kort, maar bewijst zichzelf in andere, simpelere situaties waar de Raspberry Pi te overroepen is. En in nog andere situaties zal een combinatie noodzakelijk zijn (in de context van een standalone product).
Arduino kan ook perfect in een stand-alone product. Ik ontwikkel ook geavanceerde webgebaseerde tools op basis van een Arduino. Maar mijn producten zijn vooral gericht op interfacing met hardware/real world, en dat is waar de Arduino zo goed in is. Wat jij ontwikkelt zijn blijkbaar meer zaken gericht op interfacing met mensen, en daar is een multimediaal platform zoals de RasPi idd veel beter in.

Btw, de Arduino Due kan VGA schermen aansturen en heeft een ingebouwde DAC voor o.a. geluid ;) .

DieselPower
12 mei 2013, 02:54
Iemand ervaring met BeagleBoard (http://beagleboard.org/)?

Epyon
16 mei 2013, 23:09
Iemand ervaring met BeagleBoard (http://beagleboard.org/)?
Ik ken het, maar nooit gebruikt. Het concept lijkt me wel tof, een combinatie tussen de kracht van een RaspPi en de connectiviteit van een Arduino, maar de prijs plaatst het imo meer in de categorie waar je al professionele devkits kan vinden. Bovendien kan je even goed een Arduino op een RaspPi plaatsen en soortgelijke functionaliteit tegen een veel lagere prijs mogelijk maken.

De nieuwe Beaglebone black ziet me er echter wel interessanter uit. Met €39 kan de combinatie RaspPi en Arduino hier niet aan tippen.

John.R77
28 mei 2013, 16:12
Hey, heb dus gisteren ook de starters kit van arduino gekocht en zit momenteel aan het 3de project, alleen krijg ik altijd de melding tijdens het uploaden van een fout "sketch_may28a:34: error: 'baselinetemp' was not declared in this scope",
Iemand die mij hiermee even kan helpen, ben nieuw in het programmeren maar kan nergens zien wat ik fout doe...
code

const int sensorPin = A0;
const float baslineTemp = 20.0;
void setup(){
**Serial.begin(9600); //open serial port
**for(int pinNumber = 2; pinNumber<5; pinNumber++){
****pinMode(pinNumber,OUTPUT);
****digitalWrite(pinNumber, LOW);
**}
*}
*void loop(){
*int sensorVal = analogRead(sensorPin);
*Serial.print("Sensor Value: ");
*Serial.print(sensorVal);
*// convert the ADC reading to voltage
*float voltage = (sensorVal/1024.0) * 5.0;
*Serial.print(", Volts: ");
*Serial.print(voltage);
*Serial.print(", degrees C: ");
*// convert the voltage to temperature in degrees
*float temperature = (voltage - .5) * 100;
*Serial.println(temperature);
*if(temperature < baselineTemp){
***digitalWrite(2, LOW);
***digitalWrite(3, LOW);
***digitalWrite(4, LOW);
*}else if(temperature >= baselineTemp+2 && temperature < baselineTemp+4){
***digitalWrite(2, HIGH);
***digitalWrite(3, LOW);
***digitalWrite(4, LOW);
*}else if(temperature >= baselineTemp+4 && temperature < baselineTemp+6){
***digitalWrite(3, HIGH);
***digitalWrite(4, LOW);
*}else if(temperature >= baselineTemp+6 && temperature < baselinetemp+8){
***digitalWrite(3, HIGH);
***digitalWrite(4, HIGH);
***}
***delay(1);
*}

Opgelost, toch bedankt :-)

ZombieRobots
11 juli 2013, 11:47
YABBAS - Yet Another Bare Bones Arduino (on Stripboard) (http://www.instructables.com/id/YABBAS-Yet-Another-Bare-Bones-Arduino-on-Stripb/)

De prijzen zijn wel wat hoger in België, maar toch een cleane en goedkope bare bone.

Epyon
11 juli 2013, 12:38
Ik gebruik tegenwoordig meer en meer de Teensy 3.0 (http://www.pjrc.com/store/teensy3.html). Dit is een krachtige 32bit ARM chip die volledig met de Arduino IDE en taal compatibel is. Het verschil met de 32bit Arduino Due is dat de Teensy pakken goedkoper is (€19 vs €49), een kleinere footprint heeft, een krachtiger ARM chip heeft (o.a. met een math/dsp coprocessor on chip) en de ondersteuning veel beter is dan bij Arduino.

Ik had ooit es twee obscure bugs in een library gevonden waar de meeste mensen geen last van zouden hebben maar die wel mijn specifieke applicatie onmogelijk maakten. De ontwerper had na twee dagen hier al een fix op maat voor geschreven en twee weken later de fix in een nieuwe release van de IDE gestopt :niceone: . Bij Arduino kan je hier soms maanden tot een jaar op zitten wachten.

Ik heb een converter board gemaakt die de Teensy compatibel maakt met Arduino shields, omdat Arduino natuurlijk wel veel shields ter beschikking heeft dan de Teensy.

GenesisX
13 juli 2013, 01:20
Arduino + Raspberry Pi + snellere hardware + Linux/Android = Udoo

Udoo mini computer combines best of Arduino and Raspberry Pi (http://www.gizmag.com/udoo/27099/)

En redelijk goedkoop ook! Ge zit gauw aan die prijs met een Arduino, ethernet/Wi-Fi module, een Raspberry Pi (die maar half of vier keer minder zo krachtig is), … Net wat ik nodig had. OpenFrameworks + Wi-Fi + touch screen + deftige hardware; en we kunnen beginnen :)

ZombieRobots
13 juli 2013, 08:10
Wat zoals Beaglebone dus, maar die is goedkoper. Voordeel van arduino en pi op zich blijft wel de grote community waardoor je veel info vindt en de instapdrempel pak lager is.