PDA

Volledige versie bekijken : Wordt een sportman minder snel dronken?

Aegir
29 juli 2010, 15:23
Ik heb dit al horen beweren en wil weten of dit klopt:

Kan een sportman beter tegen alcohol dan iemand die niet sport? Maw gebeurt de alcoholopname/afbraak in het lichaam trager/sneller bij een sportman?

Indien ja, reden?

Persoonlijk denk ik dat dit quatch is, ik ben eerder geneigd te denken van niet. Aangezien sportmannen het niet gewend zijn van alcohol te drinken + minder vet hebben.

EternalSilence
29 juli 2010, 15:28
spieren bevatten veel 'water', meer toch dan vet.
Dus ja .. ik denk dat mocht persoon a een jaar trainen en spieren kweken minder rap dronken word dan als wanneer persoon a een jaar niet zou sporten en geen bijkomende spieren zou kweken.

het moet wel over de zelfde persoon gaan.
Want de ene komt na 10 pinten zat en de andere mag er 20 drinken voor hij zat word

shiftyke
29 juli 2010, 15:50
Ik dacht altijd dat het net andersom was?

sneax
29 juli 2010, 15:56
Bij dronken worden zijn er volgens mij 2 grote factoren in het spel:
- lichaamsgewicht
- gewenning
- 'gewoonte' om zat te zijn

Het eerste is eenvoudig, hoe meer lichaamsgewicht, hoe minder snel dat ge zat wordt.

Het tweede is gewenning (meer nodig hebben om hetzelfde effect te bekomen), dus iemand die regelmatig drinkt zal minder snel dronken worden.

Ten derde het gevoel van zat zijn gewoon worden, dwz iemand die elke week een stuk in zijn voeten heeft die zal alsem redelijk zat is er nog relatief normaal uitzien omdat hij de tekens van dronkenschap voelt, herkend, en zich nog goed kan houden. Iemand die bijna nooit drinkt herkent die tekens niet en laat zich gewoon gaan.

Dus, sportmant of niet, ge moet kijken naar bovenstaande factoren. Ne lange afstandloper die nooit drinkt zal wss na 5 pinten al dronken zijn maar langs den andere kant ne rugbyspeler die regelmatig gigantisch veel bier drinkt die zulde heel moeilijk onder tafel krijgen.

Een goede/slechte conditie op zich heeft er weinig mee te maken.

n9ne
29 juli 2010, 16:13
Gewoon veel pinten kappen, ge moet gij ni beginnen sporten!

freakykiller
29 juli 2010, 18:58
Sporters worden echt niet minder dronken, in tegendeel. Ik heb een vriend die bij het nationale team volleybal speelt van België. Geef die 8 pinten ofzo en die is mullepetat.

Veel drinken > gewicht enal dat zever (het doet er ook aan toe, maar toch minder imo)

kil911ler
29 juli 2010, 19:43
Sportmensen die serieus bezig zijn met hun sport drinken niet en dus als ze es bv ma 4 pintjes drinken, gaan ze al goed weg zijn :D

Redhunter
31 juli 2010, 18:45
Sneax heeft het antwoord al gegeven jongens :unsure:

tragezot
31 juli 2010, 23:33
Sportmensen die serieus bezig zijn met hun sport drinken niet en dus als ze es bv ma 4 pintjes drinken, gaan ze al goed weg zijn :D

Check!

Ik heb wel dat wanneer ik flink zuip, het rap uit mijn lichaam is. Pissen tegen de sterren op en vaak ben ik al tamelijk nuchter tegen dat ik thuis kom.

Een kater heb ik ook zelden tot nooit.

hatetn
31 juli 2010, 23:40

ik denk zelfs nooit dat ik aan 4 zou raken voor ik goed weg ben. nu je hebt het voelen en hetgeen in het bloed zit. het is toch niet omdat je hele dagen zit te zuipen voor dood en er aan gewend bent dat er minder alcohol in u bloed zit?

Utred
2 augustus 2010, 12:19
De gevolgen van het zat zijn kan je gewoon worden, waardoor je dus minder rap zat wordt. Maar hoe je alcohol opneemt in je bloed kan je niet veranderen door gewenning.
Iemand die vaak drinkt kan waarschijnlijk na 3 pinten nog zo goed als perfect met de auto rijden, maar als hij moet blazen zal er geen verschil opzitten met iemand die wel al zat is van 3 pinten.

Bontus
2 augustus 2010, 12:27
Gewenning is veruit het belangrijkste.
Na 3 weken verlof moet je toch besluiten dat drank niet veel meer met je doet.

Daartegenover staat men schoonbroer. Die nooit drinkt, bijna dubbel zoveel weegt dan mij en een massa spieren en vet heeft maar hij is wel zat van een glas schuimwijn.

Cycloon
2 augustus 2010, 12:56
Check!

Ik heb wel dat wanneer ik flink zuip, het rap uit mijn lichaam is. Pissen tegen de sterren op en vaak ben ik al tamelijk nuchter tegen dat ik thuis kom.

Nog goed dat je nieren direct de alcohol kunnen afvoeren :ironic:

sneax
2 augustus 2010, 15:14
De gevolgen van het zat zijn kan je gewoon worden, waardoor je dus minder rap zat wordt. Maar hoe je alcohol opneemt in je bloed kan je niet veranderen door gewenning.
Iemand die vaak drinkt kan waarschijnlijk na 3 pinten nog zo goed als perfect met de auto rijden, maar als hij moet blazen zal er geen verschil opzitten met iemand die wel al zat is van 3 pinten.

Doet mij denken aan de meest gestructureerde manier dat ik ooit gelezen heb om het uit te leggen :p

Zo gaat het:
Lichaamsgewicht beinvloed promille (hoeveelheid bloed zogezegd)
Gewenning beinvloed wat de effecten zullen zijn van dat promillegehalte in uw hersenen
De effecten in uw hersenen (zat zijn) wordt nog eens beinvloed door het bewust herkennen van het gevoel van zat zijn

En meer is er ni aan. Ge kunt het nog wa complexer maken (lichaamsgewicht opdelen met vetmassa/spieren/grote van de lever). Maar dat is verwaarloosbaar imo.

Exorikos
2 augustus 2010, 16:27
Check!

You're doing it wrong.

boeffel
2 augustus 2010, 16:43
Ik kan mij altijd in toom houden, kword wel wa losser enzo, maar ik doe nooit dingen die ik nooit als nuchtere zou doen...

onlangs trouwens 1ste keer moeten kotsen van drank, maar mijn hoofd blijft er altijd wat bij door de gewenning

lectroluv
2 augustus 2010, 22:38
Gewenning beinvloed wat de effecten zullen zijn van dat promillegehalte in uw hersenen

is dat zo?

Ethanol uit uw bloed zorgt ervoor, door werking op de hersencellen, dat je zat wordt. Dat ethanol wordt door de lever omgezet naar acetaldehyde en acetaat. Deze stoffen zorgen er niet voor dat je zat bent, maar zorgen wel mee voor de kater.

Je levercellen bevatten een aantal enzymen om dat ethanol af te breken. Je kan een 'snelle' lever hebben, die cellen heeft met veel enzymen. Je kan ook een 'trage' lever hebben met cellen met weinig enzymen.

Een snelle lever zal snel de ethanol afbreken. Je zal dus minder snel zat worden, sneller nuchterder zijn, en meer alcohol moeten drinken om tot een bepaald punt van zatheid te geraken.

En dan de clue van het hele verhaal! Iemand die veel alcohol drinkt, op regelmatige basis, zal zijn lever trainen. Aangezien je levercellen merken dat ze veel alcohol voorgeschoteld krijgen, zullen ze automatisch meer enzymen produceren. Je krijgt dus een snelle lever (een getrainde lever), die meer en sneller ethanol af kan breken. Het alomgekende symptoom van 'gewenning' dus.

Maar ik heb nog nooit gehoord van gewenning ter hoogte van de hersenen. Ik denk dan ook dat als je een ervaren drinker, en een 'groentje' naast mekaar zet en elk via een infuus ofzo tot 2 promille brengt, dat ze even zat gaan zijn. Maar dat de ervaren drinker dus sneller nuchter wordt.

Cycloon
2 augustus 2010, 23:08
Het groentje gaat onder tafel liggen en de ervaren drinker gaat nog rechtstaan.

Het groentje zal vooraf weten dat die onder tafel gaat liggen, de ervaren drinker zal het later te horen krijgen :cool:

lectroluv
3 augustus 2010, 00:18
Het groentje gaat onder tafel liggen en de ervaren drinker gaat nog rechtstaan.

waarom denkt ge dat? Let op, ik heb het over een gelijke ethanolspiegel in het bloed he. Dat een groentje onder tafel ligt na 4 pinten en een alcoholieker dan nog de bijbel kan opzeggen, is een totaal andere stelling en kan je volledig verklaren adhv het lever-model dat ik net uitlegde...

de enige manier waarop verschillende mensen verschillend reageren op dezelfde alcohol-bloedspiegel, moet liggen op de interactie tussen ethanol en de neuronen. Door de genen zal je idd een andere interactie zien bij verschillende mensen.
Maar of je die interactie ook kan beïnvloeden door gewenning? Niet elk (genees)middel zorgt toch voor gewenning?

Utred
3 augustus 2010, 00:59
Hoe snel je promille stijgt kan je niet veranderen door gewenning, maar de effecten verminderen wel door gewenning. Dus heb je minder effect van hetzelfde promillegehalte.

lectroluv
3 augustus 2010, 01:12
Hoe snel je promille stijgt kan je niet veranderen door gewenning, maar de effecten verminderen wel door gewenning. Dus heb je minder effect van hetzelfde promillegehalte.

fout, hoe snel je promille stijgt kan je wél veranderen door gewenning. Dit vind je terug in elk basishandboek over leverfysiologie... Of de effecten van alcohol op je hersenen verminderen door gewenning is best mogelijk (cf. het gewennings-effect van drugs zoals heroine op de hersenen), maar ik zou het niet met zekerheid kunnen zeggen.

't is wel een delicate materie natuurlijk. Want dan zou, in theorie, een zware alcoholicus bv. toch nog met de auto kunnen rijden boven 2 pintjes. Of, als je het omdraait, zou iemand die nog nooit gedronken heeft al na 1 pintje niet meer met de auto mogen rijden.

fraG^
3 augustus 2010, 01:15
een e-sportman wel :p

freakykiller
3 augustus 2010, 01:46
is dat zo?

Ethanol uit uw bloed zorgt ervoor, door werking op de hersencellen, dat je zat wordt. Dat ethanol wordt door de lever omgezet naar acetaldehyde en acetaat. Deze stoffen zorgen er niet voor dat je zat bent, maar zorgen wel mee voor de kater.

Je levercellen bevatten een aantal enzymen om dat ethanol af te breken. Je kan een 'snelle' lever hebben, die cellen heeft met veel enzymen. Je kan ook een 'trage' lever hebben met cellen met weinig enzymen.

Een snelle lever zal snel de ethanol afbreken. Je zal dus minder snel zat worden, sneller nuchterder zijn, en meer alcohol moeten drinken om tot een bepaald punt van zatheid te geraken.

En dan de clue van het hele verhaal! Iemand die veel alcohol drinkt, op regelmatige basis, zal zijn lever trainen. Aangezien je levercellen merken dat ze veel alcohol voorgeschoteld krijgen, zullen ze automatisch meer enzymen produceren. Je krijgt dus een snelle lever (een getrainde lever), die meer en sneller ethanol af kan breken. Het alomgekende symptoom van 'gewenning' dus.

Maar ik heb nog nooit gehoord van gewenning ter hoogte van de hersenen. Ik denk dan ook dat als je een ervaren drinker, en een 'groentje' naast mekaar zet en elk via een infuus ofzo tot 2 promille brengt, dat ze even zat gaan zijn. Maar dat de ervaren drinker dus sneller nuchter wordt.

Er treedt gewenning op in uw lever ja, en ook mentaal. Iemand die voor de eerste keer in zo'n roes is, zal anders reageren dan iemand die het iedere week heeft

Wijsheid
3 augustus 2010, 23:37
Ik train al meer dan 5 jaar een 20 uur per week, en ik ben verdorie dronken na 1!!! pintje.

Time
4 augustus 2010, 00:13
Denk dat het maar van 1 factor afhangt. Alcoholgewenning.
Een topsporter van 100 kilo kan volgens mij perfect dronken zijn van 2 glaasjes wijn.

sneax
4 augustus 2010, 03:39
Mijn theorie is dus volledig verkeerd :p anyway er blijven 3 basisfactoren, lichaamsgewicht, gewenning (ter hoogte waar da ook is) en mentale 'gewenning' zijnde dat ge 'leert' zat zijn gelijk ge leert met ne vélo rijden.

Misterblort
4 augustus 2010, 10:26
volgens mij is dat omdat wij gewoon meer drinken, na de training, match enzo.. goe voor de teamspirit bij voetbal ;)

kaminikaze
4 augustus 2010, 10:38
hah kijk al uit naar het einde van de herexamens.
Weken geen alcohol drinken en dan er terug in vliegen geeft gekke resultaten :p

Jond3
4 augustus 2010, 11:02
hah kijk al uit naar het einde van de herexamens.
Weken geen alcohol drinken en dan er terug in vliegen geeft gekke resultaten :p

hehe, i know the feeling.

de dag erna heb ik wel altijd de zwaarste kater van heel t jaar :oink:

Gonzo the Great
5 augustus 2010, 00:52
Iemand die veel alcohol drinkt, op regelmatige basis, zal zijn lever trainen. Aangezien je levercellen merken dat ze veel alcohol voorgeschoteld krijgen, zullen ze automatisch meer enzymen produceren. Je krijgt dus een snelle lever (een getrainde lever), die meer en sneller ethanol af kan breken. Het alomgekende symptoom van 'gewenning' dus.

Ja klopt, daar stond ooit eens een reportage van in den Humo.

Wat in feite het meest verschil maakt, is dat ne getrainde lever er ook direct aan begint, dus al bij de eerste pinten, ne ongetrainde pas na enkele uren. Met ne getrainde lever kunde dus makkelijk mensen onder tafel zuipen da zwaarder zijn als gij. Maar door da misbruik gaat uwe lever op den duur wel een paar keer groter zijn dan normaal, en zoals ge weet rap naar de botten zijn.

Ook interessant in da artikel: uwe lever begint met de "goeien" alcohol af te breken, en dan pas de "slechte". Naast uitdroging geeft de afbraak van de slechte alcohol de koppijn. Daarvan mogelijks de volkswijsheid om wa pinten te drinken tegen ne kater, dan geeft ge uwe lever terug wa goeien alcol, en voelt ge u beter.