PDA

Volledige versie bekijken : Hoe koel ik mijn kamer .... DIY

Blue-Bora
18 juli 2010, 13:44
Veel mensen klagen tijdens deze warme dagen dat ze niet/moeilijk kunnen slapen omdat hun kamer te warm blijft 's nachts.

Ik heb sinds enkele weken een doe-het-zelf constructie gemaakt om 's nachts onze (huis)kamer wat af te koelen.

We hebben wel airco op de slaapkamer, maar ik wou een minder "energievretende" oplossing bedenken en dat is me vrij goed gelukt :)

Hiervoor moet het snachts wel genoeg afkoelen anders werkt het niet echt goed, maar de nachten zijn hier meestal wel onder de 25C° en tot hiertoe zijn ze altijd al rond of onder de 20C° geweest, en dat is ideaal om mijn toepassing te gebruiken.

Er zijn misschien mensen die het dom gaan vinden, maar ik krijg ons huis op die manier wel goed fris tegen de morgend......

Overdag zet ik dan het deksel van onze kruipruimte open en al de rest van de ramen dicht, en dan krijgen we frisse lucht vanuit de kruipruimte door ons ganse huis :)

Filmpje hiervan kan je hieronder terugvinden :

YouTube - How to cool your house during summer. (http://www.youtube.com/watch?v=UMDVgcBqNeA&hd=1)

pietje666
18 juli 2010, 16:31
als ik mijn raam snachts openzet koelt mijn kamer ook af naar 20 graden ze en dan overdag alles toehouden(wel met rolluiken) en mijn kamer blijft goed koel. Ondanks dat ze op de zuidkant staat.

Blue-Bora
18 juli 2010, 16:37
als ik mijn raam snachts openzet koelt mijn kamer ook af naar 20 graden ze en dan overdag alles toehouden(wel met rolluiken) en mijn kamer blijft goed koel. Ondanks dat ze op de zuidkant staat.

Da werkt bij ons dus totaal niet he tenzij er wat wind staat.
Maar als het windstil is blijft het bijna even warm heel de nacht door.

Zibro
18 juli 2010, 17:07
Mijn kelder gebruik ik om dingen in koel te houden, het is niet de bedoeling dat ook mijn kelder gaat warm worden door die deur open te gaan zetten snachts :)

Blue-Bora
18 juli 2010, 17:15
Mijn kelder gebruik ik om dingen in koel te houden, het is niet de bedoeling dat ook mijn kelder gaat warm worden door die deur open te gaan zetten snachts :)

Wij hebben geen kelder, maar wel een zogenaamde "kruipruimte".
Dit is een ruimte onder het huis die nooit gebruikt word en aangezien er nooit zon komt en ze onder de grond ligt is het er lekker fris :)

Die friste gebruik ik overdag dan om ons huis koel te houden.

pietje666
18 juli 2010, 17:22
Da werkt bij ons dus totaal niet he tenzij er wat wind staat.
Maar als het windstil is blijft het bijna even warm heel de nacht door.

maar ik doe da wel zo dan raam open snachts rolluik open en gordijn opzij, anders helpt het inderdaad redelijk weinig.
als het niet te warm is zet ik de rolluik snachts op spleetjes zodat het ook genoeg afkoelt maar zeker het glasgordijn opzij doen want da houdt heel veel tegen. Maar als dat opzij is wordt het direct koel.

Ik slaap nu zonder dons gewoon met men donsovertrek en had het deze nacht bv eigenlijk beetje te koud dusja :)

Preske
18 juli 2010, 18:37
komaan zeg.
wat is er nu offtopic aan "straffe ventilator" :angry:;

Ik snap trouwens niet wat dat zolderkamerke en die kruipkelder met elkaar te zien hebben :oink:

Blue-Bora
18 juli 2010, 18:56
komaan zeg.
wat is er nu offtopic aan "straffe ventilator" :angry:;

Ik snap trouwens niet wat dat zolderkamerke en die kruipkelder met elkaar te zien hebben :oink:

Als ge dien ventilator aanzet op die kamer en voor de rest houd ge alle buitenramen en buitendeuren dicht behalve de kruipkelder, dan trekt die ventilator de frisse lucht uit dien kruipkelder helemaal naar boven in huis.

En onderweg passeerd die frisse lucht heel u huis he :)

Zibro
18 juli 2010, 20:15
Als ge dien ventilator aanzet op die kamer en voor de rest houd ge alle buitenramen en buitendeuren dicht behalve de kruipkelder, dan trekt die ventilator de frisse lucht uit dien kruipkelder helemaal naar boven in huis.

En onderweg passeerd die frisse lucht heel u huis he :)

En terwijl produceert die ventilator warmte door de motor die draait en die warmte kan niet weg omdat al uw ramen en deuren dicht zijn.

|) ][ |V| ][
18 juli 2010, 20:30
Dat vraag ik me nu ook af, als ge de koude lucht uit de kruipkelder naar de zolder trekt, waar blijf je dan met je warme lucht? Uiteindelijk blijf je toch dezelfde temperatuur houden, het voelt toch enkel aangenamer omdat er luchtstroming is?

Exorikos
18 juli 2010, 20:31
Omdat je een mengeling krijgt van de warme en de koude lucht.

Zibro
18 juli 2010, 20:32
[ |V| ][;13576761']Dat vraag ik me nu ook af, als ge de koude lucht uit de kruipkelder naar de zolder trekt, waar blijf je dan met je warme lucht? Uiteindelijk blijf je toch dezelfde temperatuur houden, het voelt toch enkel aangenamer omdat er luchtstroming is?

De temperatuur zou dus zelfs omhoog gaan maar het voelt koeler door de wind.

Blue-Bora
18 juli 2010, 20:37
Ehm.... ik begrijp ni dat er veel zijn die da ni snappen.

Die motor van die ventilator word amper warm. Daar kunt ge u hand met gemak ophouden.

En da maakt niet uit want die ventilator blaast de lucht vanuit u huis in die kamer (de kamer waar de deur vervangen is door die ventilator dus) waar de venster openstaat en uwe warme lucht die boven in u huis zit word dus weggezogen door die ventilator en weggeblazen naar buiten door dat venster dat openstaat.......

En als ge lucht buitenblaast moet er sowieso ergens lucht terug binnenkomen en dat is in dit geval de kruipruimte overdag, en 'snachts gewoon lucht van buiten die dan afgekoeld is doordat het nacht is.....

Is dat zo moeilijk te begrijpen?

*edit*

Ge moet dus wel zorgen dat de lucht die dien ventilator in die kamer blaast naar buiten kan via het venster dat openstaat in die kamer he....
Maar voor de rest houd ge alle ramen en deuren dicht overdag en zet je de kruipruimte open waar dan de lucht die door de ventilator boven in u huis word weggeblazen via het gat van de kruipruimte terug binnenkomt.

scriptkiddie
18 juli 2010, 22:54
Ik zet gewoon een ventilator op de vensterbank, die 's nachts koele lucht naar binnen blaast -> sterke netto-afkoeling.

pinoken
18 juli 2010, 22:55
je kan ook de deur op een kier zetten en bovenaan de deur een pak ijs hangen, als het gesmolten is gewoon nieuw pak hangen water van de zak terug invriezen.

warme lucht gaat altyd langs boven door een op een kier stande deur, als de warme lucht het ijs paseert geet de zuurstof zijn energie af aan het ijs waardoor het smelt en de lucht koeler is, en aangezien de koele lucht altyd langs onder bij een op een kier staande deur komt word koelere lucht in de kamer verspreid terwijl de warme afkoelt

geef toe je moet er beetje werk insteken en het is minder efficient als een airco maar kost minder dan een airco

tis ook een domme oplossing maar ze werkt wel :p

Burrid
18 juli 2010, 23:55
Ik zal dan maar als eerste zeggen dat uw constructie er goed uit ziet en dat het een goede DIY oplossing lijkt. Hoewel het niet simpel zal zijn om te maken :p

Blue-Bora
19 juli 2010, 09:17
je kan ook de deur op een kier zetten en bovenaan de deur een pak ijs hangen, als het gesmolten is gewoon nieuw pak hangen water van de zak terug invriezen.

warme lucht gaat altyd langs boven door een op een kier stande deur, als de warme lucht het ijs paseert geet de zuurstof zijn energie af aan het ijs waardoor het smelt en de lucht koeler is, en aangezien de koele lucht altyd langs onder bij een op een kier staande deur komt word koelere lucht in de kamer verspreid terwijl de warme afkoelt

geef toe je moet er beetje werk insteken en het is minder efficient als een airco maar kost minder dan een airco

tis ook een domme oplossing maar ze werkt wel :p

Trust me, da werkt totaal niet met da ijs :)

Heb ik ooit eens geprobeerd vele jaren geleden met een ventilator waar ik een hele constructie achter had gemaakt en wel 15 van die diepvries-elementen had achter gezet.
Daarna heb ik de temperatuur van de lucht gemeten die vlak voor die elementen zat (en er dus nog moest doorgaan), en daarna de temp van de lucht die uit de ventilator kwam. Het verschil was amper 1.5C° terwijl een airco de lucht toch wel een dikke 15C° afkoeld alvorens hij hem terug uitblaast.

En als dat trukje met het ijs zou werken danmaakt het niet uit of ge u ijs nu boven u deur hangt, of ge hangt het in het midden van u woonkamer.

Boven u deur gaat het sneller ontdooit zijn doordat er meer warme lucht langsstroomt, en dus sneller zijn "koeling" verliezen tov van in u woonruimte waar het langer zal meegaan omdat er daar minder warmte lucht langsstroomt.

HighWire
19 juli 2010, 09:34
Ik vind het tbh goed gevonden :D

Enige wat mij zou storen is het geluid van die waaier, maar daar wen je wel aan denk ik zo

Blue-Bora
19 juli 2010, 09:57
Ik vind het tbh goed gevonden :D

Enige wat mij zou storen is het geluid van die waaier, maar daar wen je wel aan denk ik zo

Ja maar 's nachts zetten we die op standje 1 en dan hoor je die bijna niet. In de video stond hij op max :)

Als het zo afkoelt zoals deze nacht (10C°), dan moeten we die in de loop van de nacht uitzetten omdat het te fris word in de slaapkamer :)

pinoken
19 juli 2010, 11:18
Trust me, da werkt totaal niet met da ijs :)
En als dat trukje met het ijs zou werken danmaakt het niet uit of ge u ijs nu boven u deur hangt, of ge hangt het in het midden van u woonkamer.

Boven u deur gaat het sneller ontdooit zijn doordat er meer warme lucht langsstroomt, en dus sneller zijn "koeling" verliezen tov van in u woonruimte waar het langer zal meegaan omdat er daar minder warmte lucht langsstroomt.

het werkt net wel beter doordat het aan de deur hangt want de warme lucht verlaat daar de kamer het snelst, en de koudstelucht word de kamer ingezogen ik heb het woord ventilator geen enkele keer gebruikt, de luchtstroom door een deur die op een kier staat is voledig natuurlijk.ik heb het zelf uitgetest. maakte ongeveer 6-7 graden verschil , misschien geen 15 maar het is wel goedkoper en je moet er geen toestel voor kopen zoals een ventilator ;)

kan ook te maken hebben met hoe sterk de luchtstroom door de deur trekt hoor dat kan verschillen dus garandeer niet dat het voor elke kamer werkt

Blue-Bora
19 juli 2010, 13:21
het werkt net wel beter doordat het aan de deur hangt want de warme lucht verlaat daar de kamer het snelst, en de koudstelucht word de kamer ingezogen ik heb het woord ventilator geen enkele keer gebruikt, de luchtstroom door een deur die op een kier staat is voledig natuurlijk.ik heb het zelf uitgetest. maakte ongeveer 6-7 graden verschil , misschien geen 15 maar het is wel goedkoper en je moet er geen toestel voor kopen zoals een ventilator ;)

kan ook te maken hebben met hoe sterk de luchtstroom door de deur trekt hoor dat kan verschillen dus garandeer niet dat het voor elke kamer werkt

Ja maar omdat ge aan de deur een hogere luchtstroming krijgt gaat u ijs veel sneller ontdooit zijn en dus sneller zijn effect verliezen.
Het komt op hetzelfde neer hoor.

U ijs kan niet meer "energie" afgeven dan dat erin zit, of het nu in een kamer hangt waar er geen warme lucht langsstroomt, of boven een deur hangt waar er wel warme lucht langsstroomt ......

In de kamer zonder luchtstroom gaat het dus misschien dubbel zo lang koud blijven tov boven de deur.

En believe me, ik heb allerlei testen gedaan met ijs en ge gaat daar geen 2C° verschil mee maken in een kamer hoor ;)