PDA

Volledige versie bekijken : een "stekker" repareren

johnstarlight
14 juli 2010, 19:51
Vraagje voor de elektriciens op dit forum.
Ik heb hier een apparaat staan waarvan de stekker is afgebroken (enfin, precies eerder afgesneden).
MAW waar normaal de de stekker zou moeten zitten heb ik enkel een een zwart omhulsel waaruit 3 draden met koperdraad uitkomen. 1 met donkerblauwe omhulsel, 1 Bruin en 1 Geel/Groen.

Kan ik dat goedkoop (of eventueel zelf) vermaken? Of koop ik beter een nieuwe (pakt dat het apparaat zelf nog 100 euro waard is en een waardige vervanger nieuw 400 zou kosten?)

Brecht
14 juli 2010, 19:55
koopt u een stekker in den brico voor een paar euro en zet dat aan mekaar, die blauwen en bruine aansluiten zodat ze verbonden zijn met de 2 pinnen, en de geel-groenen in de midden. veel kunde nie missen :p just maken dat der nergens koper tegen mekaar zit van verschillende draden onderling.

zo dus: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/6_zomoethet_1.jpg
*edit* en niet vergeten van het kapke dat achteraan daarover schuift eerst over de kabel te steken, of ge moogt herbeginnen (wat ik dus praktisch altijd voorheb :rofl: )

johnstarlight
14 juli 2010, 20:12
k thx, ik dacht al dat da nix voorstelde maar ik heb echt geen kaas gegeten als het over zo'n dingen gaat! zal da morgen is proberen te fixen.
Klein vraagje nog, ik herinner me nog van de lessen TO dat je voor dat omhulsel eraf te krijgen een speciale tang kunt gebruiken. Is da noodzakelijk of kunde da ook gewoon met een mesje/schaar eraf krijgen?

LSDsmurf
14 juli 2010, 20:31
k thx, ik dacht al dat da nix voorstelde maar ik heb echt geen kaas gegeten als het over zo'n dingen gaat! zal da morgen is proberen te fixen.
Klein vraagje nog, ik herinner me nog van de lessen TO dat je voor dat omhulsel eraf te krijgen een speciale tang kunt gebruiken. Is da noodzakelijk of kunde da ook gewoon met een mesje/schaar eraf krijgen?

Die plastic kan je er met een cuttermes afhalen, speciaal gereedschap heb je daar niet voor nodig.

Brecht
14 juli 2010, 20:34
ik gebruik daar eigenlijk mijn tanden voor om de aparte draadjes te ontmantelen :unsure:

gilbereke
14 juli 2010, 20:48
ik gebruik daar eigenlijk mijn tanden voor om de aparte draadjes te ontmantelen :unsure:

Ocharme uw tanden dan..

Maar idd: ge kunt dat met een gewoon mesje doen, als ge maar voorzichtig genioeg zijt.

BlueSkyraider
15 juli 2010, 00:47
Zien dat je het koperen omhulsel niet of zeer min aanraakt. Als er insnede in het koper zit kan dit vroeg of laat ertoe lijden dat uw koperdraad daar gaat breken.

Let wel op: als ik een apparaat zie waarvan de stekker moedwillig is afgeknipt. Wil dat voor mij zeggen dat er iets scheelt met dat apparaat. Defect of zo... (al dan niet gevaar op korsluiting e.d.)

Playstation
17 juli 2010, 00:03
Ik zou er als leek afblijven

Ik heb in mijn leven 2 keer met mijn vingers in het stopcontact gezeten en ik kan je toch wel zeggen dat je van electriciteit best afblijft.

Amoeba
17 juli 2010, 00:07
Stekker afgeknipt zou ik niet zomaar in een haastje vertrouwen, dat apparaat is waarschijnlijk met opzet onklaar gemaakt.
Efkes in de marge.

Let wel op: als ik een apparaat zie waarvan de stekker moedwillig is afgeknipt. Wil dat voor mij zeggen dat er iets scheelt met dat apparaat. Defect of zo... (al dan niet gevaar op korsluiting e.d.)
Edit: voila

Dobbelsteen
17 juli 2010, 01:31
Stekker afgeknipt zou ik niet zomaar in een haastje vertrouwen, dat apparaat is waarschijnlijk met opzet onklaar gemaakt.
Efkes in de marge.

Edit: voila

Nope, hangt er vanaf. Soms doen bedrijven werkende dingen weg, maar de draden knippen ze er altijd af. Om het te maken (uitgaande dat de draad vlak tegen het apparaat afgeknipt is):

-machine openvijzen, soms kan je het achterste deel apart openen.
-oude draad eruit vijzen en zien hoe het zat (ook de trekbeveiliging (=beugel op hele draad) losvijzen)
-nieuwe draad (bvb afgeknipte computervoedingsdraad) ontmantelen: eerst omhulsel eraf snijden met mes, daarna de draden ontmantelen met een mes of striptang
-nieuwe draad door de trekbeveiliging steken, aansluiten en vastvijzen
-trekbeveiliging vastdraaien en machine terug dicht doen
-zien of het werkt (veilig zijn)

Btw, als je TO gehad hebt en dan nog geen draad kan ontmantelen, vraag ik me af wat het nut van dat vak was.

sypro9000
17 juli 2010, 03:50

Ik heb in mijn leven 2 keer met mijn vingers in het stopcontact gezeten en ik kan je toch wel zeggen dat je van electriciteit best afblijft.

Ik heb al electricien gewerkt en heb er genoeg aan gegangen door rap rap te willen werken, en zo erg is dat niet. Je staat alleen ineens 3 meter verder zonder dat je weet wat er gebeurd is.

EagleEye
17 juli 2010, 05:28

Ik heb in mijn leven 2 keer met mijn vingers in het stopcontact gezeten en ik kan je toch wel zeggen dat je van electriciteit best afblijft.:')

Levenslessen van Playstation!

meino
17 juli 2010, 22:09
koopt u een stekker in den brico voor een paar euro en zet dat aan mekaar, die blauwen en bruine aansluiten zodat ze verbonden zijn met de 2 pinnen, en de geel-groenen in de midden. veel kunde nie missen :p just maken dat der nergens koper tegen mekaar zit van verschillende draden onderling.

*edit* en niet vergeten van het kapke dat achteraan daarover schuift eerst over de kabel te steken, of ge moogt herbeginnen (wat ik dus praktisch altijd voorheb :rofl: )

:niceone:

veel kunt ge niet mis doen (tenzij ge het soort mens zijt dat een nagel ergens wil inkloppen en dan zijn vingers, de nagel en de hele muur breekt.)

Amaryllis
17 juli 2010, 22:22
Nope, hangt er vanaf. Soms doen bedrijven werkende dingen weg, maar de draden knippen ze er altijd af. Om het te maken (uitgaande dat de draad vlak tegen het apparaat afgeknipt is):

-machine openvijzen, soms kan je het achterste deel apart openen.
-oude draad eruit vijzen en zien hoe het zat (ook de trekbeveiliging (=beugel op hele draad) losvijzen)
-nieuwe draad (bvb afgeknipte computervoedingsdraad) ontmantelen: eerst omhulsel eraf snijden met mes, daarna de draden ontmantelen met een mes of striptang
-nieuwe draad door de trekbeveiliging steken, aansluiten en vastvijzen
-trekbeveiliging vastdraaien en machine terug dicht doen
-zien of het werkt (veilig zijn)

Btw, als je TO gehad hebt en dan nog geen draad kan ontmantelen, vraag ik me af wat het nut van dat vak was.

Jaren geleden belde mijn pa naar het containerpark, oud scherm dumpen en nog even openingsuren checken. Geen probleem om dat scherm daar af te geven, maar alle draden moesten er wel nog aanhangen. Ik heb dat scherm dan maar opengevezen en vanbinnen alles kapotgemaakt.

sir oinksalot
17 juli 2010, 22:24
Jaren geleden belde mijn pa naar het containerpark, oud scherm dumpen en nog even openingsuren checken. Geen probleem om dat scherm daar af te geven, maar alle draden moesten er wel nog aanhangen. Ik heb dat scherm dan maar opengevezen en vanbinnen alles kapotgemaakt.

lol was dat nu voor onzin, je wil je scherm dumpen maar wil niet dat iemand anders er eventueel nog gebruik van zou maken? :confused:

Amaryllis
17 juli 2010, 23:57
Dat ze er dingen van nemen om te recyclen, akkoord maar ik ga dat niet wegbrengen om een ander een plezier mee te doen he. Scherm moest toen gaan omdat het de resoluties niet meer aankon dus bracht ook niets op als reserve.

Stond ook in de weg, bezig met verhuis enzo. Maar in principe gooi ik nooit iets weg dat nog bruikbaar is. Normaal gezien verkoop ik het dan wel, maar dat was toen nood en om mijn principe niet te breken heb ik het maar onklaar gemaakt.

ArcösS
18 juli 2010, 10:40
Wat heb jij veel over voor je medemens ... :s
Als ik iets heb wat ik niet meer kan gebruiken ben ik o zo blij dat ik er iemand anders gelukkig mee kan maken. Nuja, mensen verschillen ...

Dat ze er dingen van nemen om te recyclen, akkoord maar ik ga dat niet wegbrengen om een ander een plezier mee te doen he. Scherm moest toen gaan omdat het de resoluties niet meer aankon dus bracht ook niets op als reserve.

Stond ook in de weg, bezig met verhuis enzo. Maar in principe gooi ik nooit iets weg dat nog bruikbaar is. Normaal gezien verkoop ik het dan wel, maar dat was toen nood en om mijn principe niet te breken heb ik het maar onklaar gemaakt.

johnstarlight
18 juli 2010, 11:00
effe update, het is gelukt met de tips en voorbeeld van de eerste reply, dus thx daarvoor!

De Machine is niet bewust onklaar gemaakt, ik herinner me nu dat we die stekker ooit is gebruikt hebben om onze koelkast te repareren (ge kent da wel, twee studenten op kot)

En tja, ik heb in mn eerste jaren int aso TO gehad en we hebben daar ooit is een lampje moeten maken ofzo. Zoals gezegd was dat met een ontmanteltang en das ondertussen ook al bijna 10jaar geleden.
Daarbij komt nog het feit dat iedereen me al heel mn leven zegt dat ik twee linkerhanden heb, dus daarmee dat ik niet met volle vertrouwen aan zulke dingen begin...

[TFT]Poky
18 juli 2010, 11:11

Meende dees nu echt? Dus ge gooit iets weg maar dan zou niemand dat meer mogen gebruiken....

Recycleren (toch iets dat een container park probeert te doen) is evegoed iemand anders blij maken die het dan kan gebruiken zenne

Skyscraper
18 juli 2010, 11:57
Efkes topic hijacken:

Ben opzoek naar 'n 9v adapter op wisselstroom. Heb 't niet in huis maar wel nodig.
'k heb wel zo'n adapter gevonden van 'n oude telefoon. Die adapter gaat wel rechstreeks in de telefoon, zit zowat 'gegoten'.
Mijn vraag; kan ik die draad afknippen en daar zelf 'n iets van fabriceren? 'k heb 'n adapter uiteinde dat past, heb gewoon 'n adapter van 9v met wisselstroom nodig :).

Moet zoiets vervangen:
http://www.thomann.de/be/alesis_minitransformer.htm

Eoz
18 juli 2010, 14:06

???? :s Hoe asociaal kan je zijn. Ten koste van iemand anders je voordeel halen, -zij het ook al asociaal- is 1 ding.
Maar als je er zelf helemaal niets bij te winnen hebt, gewoon om anderen te kloten zoiets uithalen?

MrKend54l
18 juli 2010, 20:51
Efkes topic hijacken:

Ben opzoek naar 'n 9v adapter op wisselstroom. Heb 't niet in huis maar wel nodig.
'k heb wel zo'n adapter gevonden van 'n oude telefoon. Die adapter gaat wel rechstreeks in de telefoon, zit zowat 'gegoten'.
Mijn vraag; kan ik die draad afknippen en daar zelf 'n iets van fabriceren? 'k heb 'n adapter uiteinde dat past, heb gewoon 'n adapter van 9v met wisselstroom nodig :).

Moet zoiets vervangen:
ALESIS P3 NETZTEIL - Belgium International Cyberstore (http://www.thomann.de/be/alesis_minitransformer.htm)

als dienen adapter genoeg vermogen kan leveren voor wat je hem wilt gebruiken kan dat ja :P

Skyscraper
18 juli 2010, 20:54
Dat is hij dus niet zag ik deze namiddag, ZUCHT :D.

Tr1ploid
18 juli 2010, 21:43
loop wat elektriciteitszaken af tot je een universele adapter tegenkomt die voldoende stroomsterke kan leveren. Heb zo eens een vervangadapter voor een externe HD moeten vinden, en het heeft toch wel een eindje geduurd voor ik één tegenkwam die 2 ampère levert aan 12v. Trouwens ook altijd oppassen met adapteruiteinden voor wat nu de positieve en de negatieve kant is. Nu is het redelijk standaard (+ binnenkant, -buitenkant), maar vroeger kon dat soms wel eens omgekeerd zijn.

pinoken
18 juli 2010, 22:46

echt zielig man, ik hoop da jij ooit grote nood aan iets hebt en dat niemand je het wil geven/lenen.
jou prinicipes zijn 1 associaal en 2 slecht voor het milieu

Brecht
22 juli 2010, 18:37
loop wat elektriciteitszaken af tot je een universele adapter tegenkomt die voldoende stroomsterke kan leveren. Heb zo eens een vervangadapter voor een externe HD moeten vinden, en het heeft toch wel een eindje geduurd voor ik één tegenkwam die 2 ampère levert aan 12v. Trouwens ook altijd oppassen met adapteruiteinden voor wat nu de positieve en de negatieve kant is. Nu is het redelijk standaard (+ binnenkant, -buitenkant), maar vroeger kon dat soms wel eens omgekeerd zijn.
computervoeding? die kunnen toch een deftig amperage leveren op 5V en 12V...

gilbereke
22 juli 2010, 18:40

Dan heeft uw pa toch niet goed geinformeerd vrees ik.
En uw houding: zielig.

Bloob
24 juli 2010, 20:29
idd.. zeer zielig.. als je het dan toch weg doet, boeit dan toch geen zak of het nog werkt?
Als iemand anders er dan nog plezier van kan hebben, zoveel te beter toch?

Snap ik eeecht niet hoor..

sypro9000
24 juli 2010, 20:43

Marginaal, dat moet een ziekte zijn want mijn ma heeft dat ook.

roslar
2 augustus 2010, 13:06
Ocharme uw tanden dan..

Maar idd: ge kunt dat met een gewoon mesje doen, als ge maar voorzichtig genioeg zijt.

Dat klopt echt he :D

Ik heb zo'n speciale tang :) Dan heeft brechen de kans niet om zo'n tanden pijn te doen !

cram
2 augustus 2010, 13:28
Zet voor de zekerheid uw hoofdschakelaar van de electrik maar uit,voor dat je de stekker repareert.Om niet geëlectrukeert te worden.

Jack-in-the-box
4 augustus 2010, 00:26

Heb dat ook vaak voorgehad bij de 50+ stekkerdozen & kabels die we moesten herstellen/nakijken op de Gentse Feesten.

Echt hatelijk als ge der zo veel moeite in hebt gestoke om da perfect te doen :(

Zien dat je het koperen omhulsel niet of zeer min aanraakt. Als er insnede in het koper zit kan dit vroeg of laat ertoe lijden dat uw koperdraad daar gaat breken.

Niet direct, daar dient uw trekontlasting eerder voor, tenzij die niet goed is vastgemaakt.

Zet voor de zekerheid uw hoofdschakelaar van de electrik maar uit,voor dat je de stekker repareert.Om niet geëlectrukeert te worden.

Een stekker moet je toch in een stopcontact steken? :unsure:

Amaryllis
4 augustus 2010, 00:35
Tja, noem mij wat je wil, maar geen ventje he daar krijg ik het van.
En containerpark voor mij is waar je niet meer bruikbare spullen dumpt. Dat ze die daar gaan uiteenhalen en cantactje a in doos a zwieren en contactje b in doos b stoort me niet.

Als ik wil dat anderen er hun voordeel uithalen dan gooi ik het wel binnen in liefdadigheid of kringloop.
En geloof me, hier maken we stoten mee in de liefdadigheid. (werk in een apotheek hier maar doe nog een aantal uurtjes in de liefdadigheidswinkel, noem het roddelkransje sinds ik toch de kassa niet moet doen daar). Mensen geven zelfs ongedragen maatpakken weg, labels er nog aan, maar je vindt dan ook wel ergens een besmeurde onderbroek of "cumsocks" terug in die zakken.