PDA

Volledige versie bekijken : frosting glass

Benjamin
13 juli 2010, 01:24
Ik zag bij "de Avondetappe" een reportage waarin een Tourbus werd getoond. In die Tourbus (alle Tourbussen zouden dit snufje hebben) konden ze het doorzichtige glas mat maken (ondoorzichtig) door op een knopje te duwen.

Mijn logische vraag, hoe werkt dat?

boostah
13 juli 2010, 01:52
Smart glass - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Smart_glass)

Elektrisch was al dak wist en dan daarop gezocht, denk dat het dit is dat je bedoelt

Joeshoe
13 juli 2010, 01:53
Ik weet het niet zeker, maar ik meen mij te herinneren dat het ongeveer als een LCD werkt. Organische moleculen die onder invloed van elektrische stroom doorzichtig of ondoorzichtig worden.

Iemand die er meer van kent mag het zeker uitleggen, lijkt me wel interessant.

Flex
13 juli 2010, 02:13
Nog nooit van gehoord, ziet er wel interessant uit.

Benjamin
13 juli 2010, 02:13
Smart glass - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Smart_glass)

Elektrisch was al dak wist en dan daarop gezocht, denk dat het dit is dat je bedoelt
Dat is wat ik zag.
Ik vond het fascinerend hoe snel dat glas ondoorzichtig wordt. Misschien een leuk ideetje voor een volgende serie van 24 of iets dergelijks? :D

Ik weet het niet zeker, maar ik meen mij te herinneren dat het ongeveer als een LCD werkt. Organische moleculen die onder invloed van elektrische stroom doorzichtig of ondoorzichtig worden.

LOL
Ik had precies dat vermoeden. Aangezien er zo'n schakelaar wordt gebruikt speculeerde ik dat er stroom gezet zou worden op het materiaal zelf en dan kom je al snel uit bij polaire deeltjes die zich onder invloed van een spanning anders rangschikken.

MorGo7h
13 juli 2010, 02:29
Vriendin van mij is ergens geweest waar dat op de toiletten zat. Als je de deur op slot deed dan werd het glas mat. Alst niet bezig was keek je er gewoon door.

YaMo
13 juli 2010, 02:33
Vriendin van mij is ergens geweest waar dat op de toiletten zat. Als je de deur op slot deed dan werd het glas mat. Alst niet bezig was keek je er gewoon door.

En als er dan een stroompanne is terwijl je zit te kakken?

kil911ler
13 juli 2010, 02:52
Als je ooit Splinter Cell: Chaos Theory gespeeld heb, dan zieje in de level 'Displace' dat er muren zijn van 'smart glass' ^^

Faun
13 juli 2010, 02:56

Jep, ik weet zelfs in welk restaurant ze dit hebben :)
Belga Queen in Gent.

Wel vreemd als ge dat niet weet, ge komt daar toe en dan van.. hey WTF , doorzichtige toiletten ofwa?:help:

Jo3Rii
13 juli 2010, 03:21
Dat is wat ik zag.
Ik vond het fascinerend hoe snel dat glas ondoorzichtig wordt. Misschien een leuk ideetje voor een volgende serie van 24 of iets dergelijks? :D

LOL
Ik had precies dat vermoeden. Aangezien er zo'n schakelaar wordt gebruikt speculeerde ik dat er stroom gezet zou worden op het materiaal zelf en dan kom je al snel uit bij polaire deeltjes die zich onder invloed van een spanning anders rangschikken.

Uhm, in seizoen 8 van 24 in een van de laatste afleveringen heeft het hoofd bureau van CTU ook van deze glazen :p

FurtiveDuck
13 juli 2010, 14:52

Dan PICSSSS!

Benjamin
14 juli 2010, 02:08
Volgens die Wiki (ik heb het nog maar scannend gelezen) zou het glas mat blijven indien de stroom uitvalt, er is dus stroom nodig om de toestand weer te veranderen van mat naar doorzichtig.
Dit zou ook logisch zijn aangezien je anders wel erg veel geld kwijt zou zijn aan de stroom (misschien zou de opwarming door die stroom dan ook nog een probleem geven?).

Terror Factor
14 juli 2010, 06:22
In het huis van de toekomst hadden/hebben ze dat ook, en da's toch al 7-10 j geleden dat ik daar ben geweest.
Ma da's idd wel iets neig ^^

Benjamin
14 juli 2010, 17:20
Ik zou het prachtig vinden als de energie van de zon gebruikt zou kunnen worden om het glas mat te maken (ofdat dat nu direct als reactie op de lichtinval is of als reactie op de warmte maakt niet uit), dan zou je veel minder last hebben van fel zonlicht tijdens zomerdagen wanneer je binnen zit.
Zo vraag ik me ook af ofdat ze de hitte niet kunnen gebruiken om een of andere koelsysteem aan te drijven.

stoomboot
14 juli 2010, 20:55
Ik zou het prachtig vinden als de energie van de zon gebruikt zou kunnen worden om het glas mat te maken (ofdat dat nu direct als reactie op de lichtinval is of als reactie op de warmte maakt niet uit), dan zou je veel minder last hebben van fel zonlicht tijdens zomerdagen wanneer je binnen zit.
Zo vraag ik me ook af ofdat ze de hitte niet kunnen gebruiken om een of andere koelsysteem aan te drijven.

Mijn moeke had zo'ne bril op sterkte een decennium of meer terug.
Dat ding werd wel niet mat, maar donker, bij zonnestraaltjes.

Dus'k denk dat zoiets wel al kan gedaan worden, alleen denk ik niet dat zoiets geproduceerd wordt... Wie wil nu een ondoorzichtig raam :unsure:

BlueSkyraider
15 juli 2010, 00:51
In het huis van de toekomst hadden/hebben ze dat ook, en da's toch al 7-10 j geleden dat ik daar ben geweest.
Ma da's idd wel iets neig ^^

Yup, moest er ook meteen aan denken. Stond in het eerste huis van de toekomst.

Benjamin
16 juli 2010, 00:58
Mijn moeke had zo'ne bril op sterkte een decennium of meer terug.
Dat ding werd wel niet mat, maar donker, bij zonnestraaltjes.

Dus'k denk dat zoiets wel al kan gedaan worden, alleen denk ik niet dat zoiets geproduceerd wordt... Wie wil nu een ondoorzichtig raam :unsure:
Niet ondoorzichtig maar minder doorzichtig. Volledig ondoorzichtig zou ik voor dat extreme weer ook best handig vinden aangezien ik mijn raam dan toch op een kier heb staan (door die kier komt nog aardig wat licht. Ik weet dat het dan iets warmer wordt binnen maar daar staat wel een briesje tegenover.