PDA

Volledige versie bekijken : Bewegende lucht

Apex
9 juli 2010, 20:26
Er kwam door dit warme weer een vraag in mij op.
Waarom voelt bewegende lucht (niet opgewarmd zoals bij een haardroger) kouder aan?
Is bewegende lucht ook echt kouder?

Ik heb er zelf ook wat over nagedacht en op de volgende (mogelijk foute) verklaringen gekomen:

Stel dat we aannemen dat bewegende lucht echt kouder is, waarom is deze dan kouder?
Volgens de wet van Bernoulli (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Bernoulli) zou de druk van een fluïdum met hogere snelheid (bewegende lucht) lager moeten zijn dan de druk van dat fluïdum met een lagere snelheid (de stilstaande lucht). Daarnaast is volgens de algemene gaswet (http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_gaswet) de druk van een gas evenredig met zijn temperatuur.
Omdat de druk lager is zou de temperatuur van de bewegende lucht dan ook lager zijn.

Maar stel dat de bewegende lucht geen lagere temperatuur heeft en deze dus enkel kouder aanvoelt.
Een verklaring hiervoor zou zijn dat zweet sneller verdampt onder een luchtstroom en er dus ook meer verdampingswarmte in dezelfde tijd aan ons lichaam wordt onttrokken waardoor we sneller afkoelen.

Zit ik helemaal fout met deze twee stellingen of is één ervan juist, of is het een combinatie van beide?

Greenie
9 juli 2010, 20:32
De bewegende lucht zorgt voor betere mengeling aan de huidoppervlakte. Je hebt hier thermische convectie ipv zuivere conductie, waarbij de warmteoverdrachtscoëf. hoger is.
Het komt er op neer dat het lichaam steeds 'nieuwe' lucht ziet waar het makkelijker warmte kan aan afgeven dan aan stilstaande lucht die zou opwarmen.

Bewegende lucht is dus niet echt kouder, maar het voelt kouder aan.

ps: Bernoulli is enkel geldig langs een stroomlijn of in werveloze stromingen.

GaMe®
9 juli 2010, 20:44
Is dat niet gewoon omdat uw poriën vocht afstoten waar de bewegende lucht dan op stoot om zo een afkoelend effect te creëren?

Cycloon
9 juli 2010, 21:57
Het komt door het effect wat greenie beschrijft. Als je geen luchtstroom hebt rond je lichaam krijg je een laagje warme lucht rond je lichaam die zorgt dat het moeilijker wordt voor je lichaam om af te koelen. Wanneer er wel een luchtstroom is waait de reeds verwarmde lucht door je lichaam telkens opnieuw weg.

Eigenlijk steunen duikerspakken ongeveer op hetzelfde effect. Er komt een klein laagje water rond je lichaam dat wordt vastgehouden door het pak. Je lichaam gaat dat water opwarmen waardoor je het warmer krijgt na een tijdje. Mocht dat pak zo geen laagje vasthouden zou je het ook constant koud hebben.

Apex
9 juli 2010, 22:10
En dat luchtlaagje komt door beharing veronderstel ik?
Ongeveer het tweede deel van mijn post dus zeker.

Greenie
9 juli 2010, 22:16
De luchtlaag komt er gewoon als je geen bewegende lucht beschouwt:
Geen gedwongen of natuurlijke convectie - natuurlijke door opwarming van lucht en warme lucht stijgt ...

Een deel van je beharing op je lichaam is er wel om deze net stilstaand te houden :D
(Semantiek ^^)

Cycloon
9 juli 2010, 23:21
En dat luchtlaagje komt door beharing veronderstel ik?
Ongeveer het tweede deel van mijn post dus zeker.

Die luchtlaag is iets groter en kan al snel enkele centimeters breed zijn als je volledig stil zit. Met warmtecamera's kun je dat zelf visualiseren ;)