PDA

Volledige versie bekijken : Mobiele airco's

tomswaelen
9 juli 2010, 17:39
Ik weet niet goed waar ik dit moet zetten, maar dit subforum leek me het geschikste.

Heeft iemand ervaring met mobiele airco's? Ik heb maar een klein appartementje (badkamer, slaapkamer, leefruimte en keuken), maar het is hier momenteel wel een klein oventje :)

Een mobiele airco kan misschien soelaas brengen, maar verbruiken zo'n dingen niet enorm veel elektriciteit? Je hebt ook maar een aantal weken in de zomer nodig (en dan nog alleen maar als je thuis bent), maar toch. Kunnen zo'n airco's het 'trekken' om een heel appartement (ook al is het een kleintje) koel te houden?

Carrion
9 juli 2010, 17:54
Ik moet zeggen, ik heb er hier ooit eentje gehad, en da ding kon nog niet eens m'n kamertje van 2x3 koelen. Ook moet ge een aansluiting naar buiten hebben aangezien daar een buis aanhangt, dus als ge die via het raam buiten moet hangen komt de warme lucht gewoon terug duchtig naar binnen.

Unpro
9 juli 2010, 18:01
Wij hadden hier vroeger ook zo'n ding en dat werkte toch goed voor kleine ruimtes, nadeel is idd wel dat ge een deel moet buitenhangen dus op veel plaatsen is dat niet echt handig.

MrZodiac
9 juli 2010, 18:22
Ik heb er pas eentje gekocht en dit voor een ruimte van 100m³. moet zeggen dat werkt toch redelijk als je die uitlaat buis goed naar buiten kan werken (heb hier een plank op maat gemaakt met een gat in wat in het raam past). heb niets te klagen over dat toestel (is zelfs maar eentje van "everglades" een voor mij tot nu onbekend merk, gekocht in de Eldi voor 299 en levert 10000BTU). het ding is niet bepaald stil, maar het koelt wel redelijk goed.

Momenteel is het hier 25 a 26 graden terwijl het buiten dik 34 graden is... koeler krijg ik het niet, maar dat is ook niet nodig (nog lager en je kan er ziek van worden :p)

dacht trouwens dat ze er net in de carrefour hadden van 100 euro (ideaal voor kleine ruimtes) en er zijn 3 van mijn kameraden die er zo eentje gekocht hebben. (da was zelfs bijna vechten om er een te hebben). Je kan ze normaal ook bestellen aan de zelfde prijs.

ideaal is dat niet, maar mij hoor je hier niet klagen :p

Macdude
9 juli 2010, 18:41
Ik heb er 2 ene in de living en een op de slaapkamer. Op de slaapkamer ook een plank gemaakt met een gat in voor de afvoer. (Die zet ik vanavond aan rond 21.30)

In de living heb ik een klein venster waarlangs de warme lucht afgevoerd wordt. Op de thermometer buiten staat nog 31 graden binnen zit ik nu aan 27 graden.

Wat meestal niet vermeld wordt in threads zoals deze is dat die airco's ook vocht uit de lucht halen. Hierdoor wordt het aangenaam in de kamer. Die 4 graden lijkt misschien niet zoveel maar neem daarbij de drogere lucht en dat is zalig. Ik heb geen moeite met slapen omdat het te benauwd is of zo.

Preske
9 juli 2010, 18:45
ik heb er zo eentje de ik helaas niet kan gebruiken om dat de buren constant zitten te BBQ'en en ik hun vuile lucht constant binnenkrijg bij gebrek aan een rooster o.i.d.

gilbereke
9 juli 2010, 19:09
Ik heb er pas eentje gekocht en dit voor een ruimte van 100m³. moet zeggen dat werkt toch redelijk als je die uitlaat buis goed naar buiten kan werken (heb hier een plank op maat gemaakt met een gat in wat in het raam past). heb niets te klagen over dat toestel (is zelfs maar eentje van "everglades" een voor mij tot nu onbekend merk, gekocht in de Eldi voor 299 en levert 10000BTU). het ding is niet bepaald stil, maar het koelt wel redelijk goed.

Momenteel is het hier 25 a 26 graden terwijl het buiten dik 34 graden is... koeler krijg ik het niet, maar dat is ook niet nodig (nog lager en je kan er ziek van worden :p)

dacht trouwens dat ze er net in de carrefour hadden van 100 euro (ideaal voor kleine ruimtes) en er zijn 3 van mijn kameraden die er zo eentje gekocht hebben. (da was zelfs bijna vechten om er een te hebben). Je kan ze normaal ook bestellen aan de zelfde prijs.

ideaal is dat niet, maar mij hoor je hier niet klagen :p

Eum, bij mij binnen is het ook een goede 25 graden.... zonder airco...
En buiten is het ook 34 graden ongeveer... Ik vraag mij dus af: woont gij zo speciaal dat gij daar ne airco voor nodig hebt? Normaal is het binnen altijd iets koeler dan buiten...
Woont gij in een glazen huis ofzoiets?

scriptkiddie
9 juli 2010, 20:17
Nog een trucje: tussen middernacht en 7u zet ik een ventilator buiten voor het raam, die koele lucht naar binnen waait. Gecombineerd met andere open ramen krijg je zo een heerlijke trek + een veel snellere afkoeling van je kamer / huis.

TooTall
9 juli 2010, 20:52
Ik heb er zo eentje. Het principe is simpel;

Koopt ge U de allergoedkoopste uit de Carrefour, dan gaat die héél goed zijn voor 2 op 2 meter te koelen van 29,7 naar 29,6. Meer ook niet.

Koop U een degelijk toestel, van, ja, rond de 3-4-500 €. Dan hebt ge een goede airco. Mijn is van Delonghi, en deze heb ik al van 2003. Werkt met een buis naar buiten toe. Ik heb een houten plank gemaakt die in mijn raamopening past. Daar een gat in, en dan de buis naar buiten. Heeft geen speciaal onderhoud, alhoewel ik de filter wel elk jaar uitklop.

De truc met airco's is dat ge de ruimte moet afsluiten. Op het werk hebben we grotere modellen met een aparte bak voor buiten. Maar er loopt altijd iemand binnen en buiten, en staat de deur praktisch altijd open. Het koelt wel iets af, maar pas 's middags als de deur dicht is voor een uur, merkt ge echt het effect.

Punt is;

1. Pay monkeys, get peanuts
2. Koop een airco die geschikt is voor uw ruimte. Bereken zelf hoeveel capaciteit of btu ge nodig hebt. Als uw airco te klein is, hebt ge er niets aan. http://www.smartswitch.be/bereken_zelf.htm
3. Airco is geen mirakeloplossing. Ge gaat niet ineens ijspegels aan uw neus hebben hangen. 's nachts uw raam open met een ventilator ervoor die de koele lucht naar binnen blaast. 's morgens uw raam + rolluik potdicht.

Airco is nice :) Als ge het goed gebruikt en ge niet te gierig zijt bij de aankoop.

EagleEye
9 juli 2010, 21:07
Met jullie houten planken allemaal! Ik heb daar speciaal een 120mm gat voor gekapt door 2 buitenmuren ^^

Het nadeel is dan wel dat da gewoon uw kamer vacuum trekt, dus moet ge nog een deur/raam open (op een kier) zetten om lucht binnen te laten >_>

TooTall
9 juli 2010, 21:09
Hebt ge een permanente installatie misschien?

Die plank is aan de buitenkant wit geverfd. Als ik mijn hand op het raam leg, dan is dat warmer dan als ik mijn hand op de plank leg :) Zelfs met een rolluik naar beneden tot op 15cm.

Greenie
9 juli 2010, 21:20
Blijf het toch onhandig vinden om een zolderkamer te verfrissen:
Het zijn velux-ramen dus installatie met bijgeleverde 'plank' is onhandig
Slang via raam in een van de kamers zetten is ook lastig (daar er vb een pc staat)
In de gang heb je dan het trapgat naar beneden en te grote ruimte
...

Maar ik ben toch al blij dat er iets is ^^
(en blij dat ik zelf het energiefactuur niet moet betalen)

TooTall
9 juli 2010, 21:22
Zolderkamer = hopeloos met dit weer...sorry... :)

Ikzelf zit ook onder het dak in, en het verschil met boven/beneden is dag en nacht. Soms kunt ge gewoon niet meer doen. En zeker met dit weer, persoonlijk denk ik dan dat uw airco nog de allerbeste mag zijn, warmhebben gaat ge toch :)

Jonas89
9 juli 2010, 21:55
Sinds vandaag hebben wij thuis een een airco installatie, géén mobiele maar met een buitenunit.

En moet zeggen staat hier een halfuur aan en t'is hierbinnen nu al 23°C (komt van 29°C). Natuurlijk kost wat geld (installatie door een zelfstandige) maar dit is een investering voor jaren.

Iedereen denkt dat je met een airco alleen kunt afkoelen maar dat is niet waar, in de winter kun je deze ook gebruiken voor verwarming (warmtepomp).

Het verbruikt wel wat meer elektriciteit, maar als je niet thuis bent moet deze niet aanstaan. (ook al geeft deze energieklasse A).

Ik ga vannacht zeer goed slapen, met de airco aan. Want met deze hitte ben ik bijna een wrak.

TooTall
9 juli 2010, 22:27
Iedereen denkt dat je met een airco alleen kunt afkoelen maar dat is niet waar

Iedereen denkt dat je met een airco alleen kunt afkoelen maar dat is niet waar als ge een duurder model hebt die dat wel kan

Klinkt goed daar bij U :applause: Hebt ge lawaaihinder van het toestel of zit alles buiten? Met mijn mobiel ding kan ik echt niet slapen, veel te veel lawaai :unsure:

dendaak
9 juli 2010, 23:18
Dat van mij maakt ook veel lawaai maar ge moet dat wat uren voor ge gaat slapen opzetten hé. Ideaal.

TheFallen
10 juli 2010, 00:10
Ik heb ook één (enkele jaren terug aangekocht, dacht +- 300-400euro) en kan er niet over klagen. Feit, echt "koel" is het niet maar het verschil is aanzienlijk als je va buiten naar binnen komt.

Het slapen wordt veel draaglijker en lawaai hindert me niet want slaap toch met oordopjes :-) En anders idd gewoon opzetten alvorens je gaat slapen.

DBK
10 juli 2010, 01:01
Punt is;

1. Pay monkeys, get peanuts

Ik denk dat het andersom is ;)
:D

sypro9000
10 juli 2010, 01:37
Zo'n ding maakt van een kamer met gemak een frigo maar je moet wel weg weten met het geluid en uitlaat. Ik heb da vroeger nog gehad toen ik nog voor me PC zat in de zomer en dat was echt een zalig ding.

Andere toestellen, andere ervaringen ?

Th1x4nG
10 juli 2010, 02:09

hahah idd :rofl: :)

Leopold1964
10 juli 2010, 03:38
Sinds vandaag hebben wij thuis een een airco installatie, géén mobiele maar met een buitenunit.

En moet zeggen staat hier een halfuur aan en t'is hierbinnen nu al 23°C (komt van 29°C). Natuurlijk kost wat geld (installatie door een zelfstandige) maar dit is een investering voor jaren.

Iedereen denkt dat je met een airco alleen kunt afkoelen maar dat is niet waar, in de winter kun je deze ook gebruiken voor verwarming (warmtepomp).

Het verbruikt wel wat meer elektriciteit, maar als je niet thuis bent moet deze niet aanstaan. (ook al geeft deze energieklasse A).

Ik ga vannacht zeer goed slapen, met de airco aan. Want met deze hitte ben ik bijna een wrak.

Hoeveel betaald in totaal? En welke is het?

Dr.White widow
10 juli 2010, 08:25
ik had gedacht om eens na te vragen voor glasfolie, want tis hier ook veel te warm op mijn appartement... probleem is met airco dat ik een mezzanine heb, dus mijn ruimte is aanzienlijk groot en dan kan een simpele airco het niet aan.

Dus iemand ervaring met glasfolie? :D

Jonas89
10 juli 2010, 08:55
Klinkt goed daar bij U :applause: Hebt ge lawaaihinder van het toestel of zit alles buiten? Met mijn mobiel ding kan ik echt niet slapen, veel te veel lawaai :unsure:

Er staat een 'SUPER QUIET' stand op, natuurlijk hoor je altijd iets hé :p Modellen zijn Fujitsu ASYA18L en ASYA12L

Arcan
10 juli 2010, 09:16
Verbruiken die draagbare airco's niet onverantwoord veel energie? ik dacht toch > 1100 Watt of meer afhankelijk van het model. Terwijl vaste een pak zuiniger zijn.

Jack
10 juli 2010, 09:20
weet er iemand een goeie plaats waar ze mobiele airco's verkopen? Al wat rondgezocht maar helaas nog niets gevonden.

Jonas89
10 juli 2010, 09:23
Verbruiken die draagbare airco's niet onverantwoord veel energie? ik dacht toch > 1100 Watt of meer afhankelijk van het model. Terwijl vaste een pak zuiniger zijn.

Onze vaste airco's hebben Energieklasse A, en ALL DC (alles op gelijkstroom)

TooTall
10 juli 2010, 10:54

Weldeuh, maar op internet draaien ze dat toch altijd om ;)

snoopyxxl
10 juli 2010, 14:48
ik denk dat die mobiele units zever zijn wij hebben hier 2 buitenunits voor 2 slaapkamers en voor de hele benden verdieping.
dat werkt echt goed buiten 36 hier binnen 22.
het enige nadeel is als je zo'n ding hebt wil je gewoon niet meer buiten komen:D

Leopold1964
10 juli 2010, 16:49
Ga mij denk ik ook zo'n vaste kopen, want het is echt nietmeer tedoen gewoon!
Waar kan ik dezeh het beste kopen en welke raden jullie aan?
Hoeveel kost het om zoiets te laten instaleren?

Bugge
10 juli 2010, 17:04
Mijn slaapkamer is vlak onder het dak, dus dagen zoals deze kan het er tot 33°C - 34°C oplopen...
Ik heb een monobloc gekocht voor 180€ aangezien onze slaapkamer vrij klein is, bij de online shop van de brico (het model staat er momenteel niet meer op)
Koelt af van 33°C tot 25°C in ongeveer 5 a 6 uur. 8000 btu, energieklasse B, 800W verbruik. In het zolderdak zijn er veluxen, dus ik heb uit dik karton stukken gesneden om de opening op te vullen als het raam op een kier staat voor de warme lucht naar buiten te voeren.

Mij hoor je niet klagen :-)

Macdude
10 juli 2010, 18:06
Om een idee te krijgen van prijzen kun je hier eens kijken.

Maxicool (http://www.maxicool.be/index.php)

Opgelet de prijzen zijn excl BTW en uiteraard zonder plaatsing.

Hatchetman
10 juli 2010, 18:22
Ik heb vorige week een Zibro P125 gekocht voor gameroom in de brico.
•Type : verplaatsbare monobloc
•Bediening : elektronisch-afstandsbediening
•Koelcapaciteit : 3,9Kw-8500btu
•Mogelijkheid tot ontvochtigen : 28L/24u
•Luchtdebiet : 300m³/u
•Verkregen temperatuur : 18°C tot 32°C
•Max. verbruik : 950W
•Met 3M filter
•Type gaskoeler : R-407c
•Energieklasse B

Koelt de kamer zo een 10 graden af.Afvoerslang goed opstellen is wel redelijk belangerijk en als je geen gaten in muren wilt maken zit je altijd met een warmtebrug..Heb een houten vliegenraam opgevuld met 6cm vaste isolatie,daar dan de vorm van de slang uitgesneden en die erin gestoken.
Ding maakt wel redelijk wat lawaai, zal je ff moeten wennen als je ermee wilt slapen.Ben er content van...zou nimeer graag zonder zitten nu en prijs valt ook mee (350 voor mijn model).

Blue-Bora
14 juli 2010, 21:19
Wat velen niet beseffen is dat zo'n mobiele airco met zo'n slang op niet veel trekt.

Dat ding blaast lucht buiten (zoals een droogkast) en hoe goed je alle ramen en deuren ook sluit, moet er ergens lucht terug binnenkomen die altijd van buiten komt.
Juist ja, die lucht van buiten is dus terug 35C° en ge trekt die warme lucht terug binnen.

Als ge in uwe auto den airco hebt opstaan en je zet met zo'n extreem warm weer u raam nog maar 5sec op een spleetje terwijl je rijd dan zit die warmte al binnen.

Als je een mobiele airco koopt, dan kan je het beste ene kopen met een split systeem zoals ik hier heb staan. Deze voert de warmte af zoals een vaste airco dat doet (met een unit buiten) en blaast geen lucht van binnen naar buiten, en je kan dus continu dezelfde lucht in je huis koelen wat veel efficienter is.

Ook vergissen veel mensen zich in het verbruikt van een airco. Ze zien meteen
4Kw op het toestel staan en denken dat dit werkelijk ook 4000watt per uur verbruikt, maar dat is dus ook niet zo.

Het effectieve verbruik van een airco hangt af van de E.E.R. waarde die hij heeft.
Dit wil zeggen "Energy Efficiency Ratio".

Als die E.E.R. waarde bv. 4 is dan mag je die 4000watt delen door 4 en verbruikt je airco dus "maar" 1000watt electriciteit.

Op mijn airco staat bv. 2500watt, maar in werkelijkheid verbruikt hij 850watt als hij volle kracht staat.

Dus beste is dat je die toestellen met zo'n darm laat staan en eentje met een koelunit buiten neemt die veel efficienter werken omdat ze dus geen warme lucht van buiten naar binnen halen ;)

Grtz

http://img64.imageshack.us/img64/4759/img0512t.jpg

Musk
15 juli 2010, 19:07
Wij hebben thuis een 8kW Panasonic Inverter (dus eentje wat ophangt en buiten is een ventilator)

Met dat ding koel je een grote ruimte gemakkelijk naar 20°C (niet aan te raden als het buiten 30+ is natuurlijk)

Een hele investering, maar meer dan welkom aangezien we met een (grotendeels) glazen dak zitten.

Jonas89
15 juli 2010, 19:25
Wij hebben thuis een 8kW Panasonic Inverter (dus eentje wat ophangt en buiten is een ventilator)

Met dat ding koel je een grote ruimte gemakkelijk naar 20°C (niet aan te raden als het buiten 30+ is natuurlijk)

Een hele investering, maar meer dan welkom aangezien we met een (grotendeels) glazen dak zitten.

ja, daarom hebben wij dat ook deels genomen, mss veel geld maar wij zien dat een investering voor jaren (levenslang)

Blue-Bora
18 juli 2010, 11:00

Dat ding zal waarschijnlijk geen 8Kw elec verbruiken veronderstel ik :)

Staat er geen E.E.R. waarde op?
Daar mag je die Kw door delen.

Xeromem
29 juli 2010, 21:58
Zolderkamer = hopeloos met dit weer...sorry... :)

not true

zolderkamer met 1 velux en 1 deur hier
gekoeld met een mobiele airco

foto's volgen...