PDA

Volledige versie bekijken : Het grote sluimerverbruik topic !!

Blue-Bora
25 juni 2010, 12:05
Hello iedereen,

Ik heb sinds gisteren enkele toestellen gekocht waarmee ik ons stroomverbruik kan zien/meten.

Namelijk DEZE (http://www.mikrotel.sk/images/products/67876.JPG) stekker en DIT (http://www.econologie.com/shop/images/Chacon_Ecowatt_700.jpg) totaalverbruik toestel dat je in de meterkast moet aansluiten om zo het verbruik te zien van u ganse woning.

Ik heb me vandaag en gisteren vooral bezig gehouden met het eerste toestel om het sluimerverbruik te meten van alle toestellen die in "stand-by" staan hier thuis, en het resultaat vind ik toch wel verrassend.

Ik zal hieronder een lijstje zetten met het sluimerverbruik van alle toestellen die ik heb opgemeten :

- Digicorder Telenet : 32 watt
- Telenet Switch : 4 watt
- Telenet Acces Point : 6 watt
- Senseo (http://www.vergelijk.nl/koffiezet_apparaat/philips/hd_7830/) : 9 watt
- Kruimelzuiger (http://www.aeg-electrolux.be/node146.asp?ProdID=13257) (100% opgeladen) : 4 watt
- Electrische tandenborstel : 4 watt
- Plasma Samsung 50" (http://www.samsung.com/be/consumer/tv-audio-video/television/plasma-tv/PS50B550T4WXXC/index.idx?pagetype=prd_detail) : 9 watt
- LCD Samsung 32" (http://www.samsung.com/uk/consumer/tv-audio-video/television/lcd-tv/LE32C530F1WXXU/index.idx?pagetype=prd_detail) : 16 watt
- Adapter Laptop Acer (http://img.alibaba.com/photo/276976591/19V_4_74A_Adapter_For_DELTA_ASUS_F9Dc_F9S_ADP_90SB _BB.jpg) : 18 watt (!)
- Adapter Laptop 2 Acer (http://img.tweedehands.nl/f/normal/70711135-liteon-pa-1900-24-ac-adapter-for-acer-19v-4-74a.jpg) : 4 watt

Als je dit allemaal optelt kom je op een totaal van 106watt/h voor toestellen die totaal niets aan het doen zijn.....

Als je ongeveer een gemiddelde neemt van 0.15eurocent/Kwh dan zit je maandelijks met een sluimerverbruik van 11.80Euro

Zijn er misschien nog mensen die zo'n verbruiksstekker thuis hebben?
En indien ze mensen zijn die zo'n ding hebben, zouden jullie dan eens het sluimerverbruik van nog niet vernoemde toestellen kunnen noteren en posten aub. Zo kunnen we een uitgebreide "sluimerverbruik-lijst" maken van verschillende toestellen.

Akkoord .....die digicorder en modems kan je wel uit de stekker halen, maar dan heb je ook weer het comfort niet van automatisch opnemen en alle andere functies van die toestellen. Dat moet je zelf afwegen wat voor jou prioriteit is.

Maar bv die adapter van mijn laptop is 18watt(!), zonder dat hij ingeplugd zit in de laptop he! Enkel dat zwarte doosje verbruikt 18watt, wat ik toch wel overdreven veel vind.

Die televisietoestellen zitten ook aan een gezamelijke van 25watt terwijl dat volgens de website van de fabrikant maar max. 0.3watt/stuk zou mogen zijn :eek::oink:

Er zijn misschien mensen die zullen denk dit ik een beetje freaky bezig ben, maar ik hou me graag met zulke dingen bezig en als je alles optelt kom je toch wel aan een redelijk hoog jaarlijks bedrag waarvoor je niets hebt gekregen. Zelf heb ik al mijn halogeenspotjes (25stuks) van 50watt vervangen door led exemplaren van 3watt/stuk zonder al teveel lichtsterkte/kwaliteit in te leveren.
Ook noteer ik elke maand mijn meterstanden (2-voudig tarief) en houd deze bij op een website.

Alle reacties zijn toegelaten op deze thread uiteraard alsook meningen en andere sluimerverbruik-cijfers.

Het gaat dus enkel om het sluimerverbruik, en niet om het verbruik dat de toestellen hebben terwijl ze gebruikt worden, want deze cijfers weten we allemaal aangezien deze vermeld staan op de meeste toestellen en/of handleidingen ervan.

off-topic : Ik heb via de zoekfuntie de woorden "sluimerverbruik" en "sluimer" opgezocht, en er was geen enkel (!) resultaat te vinden. Daarom dat ik zelf dit topic maar opstart omdat ik deze info toch wel redelijk nuttig vind.

Grtz

Ben

Hieronder zal ik een lijst bijhouden van alle toestellen die ik of andere al gepost hebben.

- Digicorder Telenet : 32 watt
- Telenet Switch : 4 watt
- Telenet Acces Point : 6 watt
- Senseo (http://www.vergelijk.nl/koffiezet_apparaat/philips/hd_7830/) : 9 watt
- Kruimelzuiger (http://www.aeg-electrolux.be/node146.asp?ProdID=13257) (100% opgeladen) : 4 watt
- Electrische tandenborstel : 4 watt
- Plasma Samsung 50" (http://www.samsung.com/be/consumer/tv-audio-video/television/plasma-tv/PS50B550T4WXXC/index.idx?pagetype=prd_detail) : 9 watt
- LCD Samsung 32" (http://www.samsung.com/uk/consumer/tv-audio-video/television/lcd-tv/LE32C530F1WXXU/index.idx?pagetype=prd_detail) : 16 watt
- Adapter Laptop Acer (http://img.alibaba.com/photo/276976591/19V_4_74A_Adapter_For_DELTA_ASUS_F9Dc_F9S_ADP_90SB _BB.jpg) : 18 watt (!)
- Adapter Laptop 2 Acer (http://img.tweedehands.nl/f/normal/70711135-liteon-pa-1900-24-ac-adapter-for-acer-19v-4-74a.jpg) : 4 watt
- Grondwaterpomp : 16 watt
- Draagbare radio : 7 watt
- Hifi-keten : 21 watt

Bontus
25 juni 2010, 12:25
Interessant topic.

Ik ga alvast mijne digicorder en laptop uit de stekker halen. :)

Lord Kveldulv
25 juni 2010, 12:51
Heel toevallig heb ik afgelopen weekend dezelfde meter aangeschaft :p
Nog niet echt veel metingen kunnen doen. Laders en adaptors wist ik al wel, die trekken we zowieso al uit. De PVR settop box voor satelliet moet idd 24/7 aanstaan. Maar we hebben er ook nog 2 gewone non-PVR en die hebben een schakelaar vanachter om de stroom helemaal af te zetten. Starten ook op in slechts een paar seconden. Daar kan Telenet nog iets van leren.
UPS op m'n vriendin haar pc zit ook nog aan 16W als alles af staat. Die ga ik er morgen maar tussen uit halen denk ik.

We hebben ook een 2-voudige meter laten plaatsen sinds een maand. Met een verhouding van 2/3de nacht en 1/3de dag. Is dat zowat een gangbaar gemiddelde? Mijn schoonmoeder komt aan 50/50 maar die let er totaal niet op wanneer ze haar toestellen aan zet.
Ons normaal jaarlijks verbruik kennen we nog niet. Het afgelopen jaar bezig geweest met renoveren. Dus veel zware toestellen gebruikt. En geen normaal gebruik van de dagdagelijkse zaken. Normaal moet de factuur nog wel een stuk omlaag kunnen.

Het gaat dus enkel om het sluimerverbruik, en niet om het verbruik dat de toestellen hebben terwijl ze gebruikt worden, want deze cijfers weten we allemaal aangezien deze vermeld staan op de meeste toestellen en/of handleidingen ervan.

Je zou er van verschieten. Vooral bij grote verbruikers kan de realiteit 50-100W er naast zitten. En dingen zoals computers, een computer met een hoge load verbruikt meer dan idle. Zet je het scherm uit of niet, standby en zo'n zaken. Kan fel variëren.

Hoe kom je trouwens aan de prijs van 0.15 ct/kWh? Ik heb maar heel vluchtig gekeken vorig weekend en ik dacht dat het +- 0.05 ct/kWh voor nacht en +- 0.10 ct/kWh voor dag?
Hangt af van leverancier en netbeheerder natuurlijk. Wij hebben Electrabel Optibudget en Gaselwest-Eandis (Wallonië).

Amoeba
25 juni 2010, 12:57
Meestal gaat het om spoelen die men effectief niet van het net koppelt bij afschakelen, dan krijg je ijzerverliezen en een deel jouleverliezen (warmte) in die spoeletjes. Je vindt ze idd terug in adaptoren en voedingscircuits binnen apparatuur.
Een rechtstreekse indicator is het zoemen van die spoeltjes, een rechstreeks gevolg van de magnetisering die, ook in nullast, nog steeds optreedt!

Nullastverliezen tellen zich zeer snel op (en zeker bij laagvermogenapparatuur!!), en bedragen een paar % van de vollastvermogendissipatie.
Grofweg vertaald: hoe schijnbaar minder betekenisvol uw apparatuur, hoe groter zijn nullastverbruik is in vergelijking met zijn nominaal verbruik.
Elk beetje telt dus ;)

Het meest gebruiksvriendelijke dat je kunt doen is bvb: apparatuur aansluiten met een verdeeldoos met aan/af schakelaar. Zo koppel je de apparatuur af van het net. (Er zijn bijverschijnselen maar die ga ik niet aankaarten, in de meeste gevallen is de impact ervan verwaarloosbaar, zeker in de wereld van thuisverbruiken)

Blue-Bora
25 juni 2010, 12:58
Heel toevallig heb ik afgelopen weekend dezelfde meter aangeschaft :p
Nog niet echt veel metingen kunnen doen. Laders en adaptors wist ik al wel, die trekken we zowieso al uit. De PVR settop box voor satelliet moet idd 24/7 aanstaan. Maar we hebben er ook nog 2 gewone non-PVR en die hebben een schakelaar vanachter om de stroom helemaal af te zetten. Starten ook op in slechts een paar seconden. Daar kan Telenet nog iets van leren.
UPS op m'n vriendin haar pc zit ook nog aan 16W als alles af staat. Die ga ik er morgen maar tussen uit halen denk ik.

We hebben ook een 2-voudige meter laten plaatsen sinds een maand. Met een verhouding van 2/3de nacht en 1/3de dag. Is dat zowat een gangbaar gemiddelde? Mijn schoonmoeder komt aan 50/50 maar die let er totaal niet op wanneer ze haar toestellen aan zet.
Ons normaal jaarlijks verbruik kennen we nog niet. Het afgelopen jaar bezig geweest met renoveren. Dus veel zware toestellen gebruikt. En geen normaal gebruik van de dagdagelijkse zaken. Normaal moet de factuur nog wel een stuk omlaag kunnen.

Je zou er van verschieten. Vooral bij grote verbruikers kan de realiteit 50-100W er naast zitten. En dingen zoals computers, een computer met een hoge load verbruikt meer dan idle. Zet je het scherm uit of niet, standby en zo'n zaken. Kan fel variëren.

Hoe kom je trouwens aan de prijs van 0.15 ct/kWh? Ik heb maar heel vluchtig gekeken vorig weekend en ik dacht dat het +- 0.05 ct/kWh voor nacht en +- 0.10 ct/kWh voor dag?
Hangt af van leverancier en netbeheerder natuurlijk. Wij hebben Electrabel Optibudget en Gaselwest-Eandis (Wallonië).

Wat betreft dat verbruik : Als de toestellen aanstaan let je er eigenlijk niet echt op wat ze verbruiken aangezien je ze dan gebruikt en er nut van hebt :) Maar idd, het scheelt bv.ook qua verbruik als je je scherm aan of uit zet van je laptop.

Die prijzen heb ik vorig jaar op 9 sept bij mijn leverancier opgevraagd omdat ik de exacte prijs wou weten incl. transportkosten en alle andere zever erbij.

Bij ons komt het exact op

Dagtarief : 0.1885 Euro/Kwh
Nachttarief : 0.1112 Euro/Kwh

Nachttarief is van 22h tot 7h
Dagtarief van 7h tot 22h

Wij letten er altijd op wanneer we bv. vaatwasser, wasmachine en andere grote verbruikers die je 's nachts kan laten draaien aanzetten.

Cycloon
25 juni 2010, 13:05
Hier gaat alles al enkele jaren 's nachts uit dmv stekkerbakken met zo schakelaars. Voor het slapengaan gewoon vlug eens de voet op al die schakelaars gaan zetten en klaar is kees. Na het eerste jaar was het verschil al direct duidelijk :)

Blue-Bora
25 juni 2010, 13:07
Hier gaat alles al enkele jaren 's nachts uit dmv stekkerbakken met zo schakelaars. Voor het slapengaan gewoon vlug eens de voet op al die schakelaars gaan zetten en klaar is kees. Na het eerste jaar was het verschil al direct duidelijk :)

Kan ik me best voorstellen nu ik de cijfers zelf gezien heb.
Maar als je dat natuurlijk met je digicorder ook doet dan kan je niet meer opnemen bv.

Dat moet je dan zelf beslissen welk voor jou het belangrijkste is uiteraard :)

Ik kan hier nog veel meer zeggen over andere dingen, maar ik wacht liever tot er iemand hier een reply zet waarop ik aan het wachten ben :) En ik ben er zeker van dat die gaat komen.

Cycloon
25 juni 2010, 13:10
Maar als je dat natuurlijk met je digicorder ook doet dan kan je niet meer opnemen bv.

Voor TV hebben we een stekkerblok met 2 schakelaars. Als ik toch nog iets wil opnemen 's nachts laat ik die gewoon aanstaan uiteraard, maar door die 2 schakelaars kan de helft van het materiaal toch uit. Maar eigenlijk gebeurd dat zelden dat ik 's nachts nog iets wil zien :p.

Naradia
25 juni 2010, 13:33
Interessant topic.

Als ge da altijd doet is uwen digibox snel kapot, en ik spreek uit ervaring.

sneax
25 juni 2010, 17:07
Ivm die adapters, daar kunde ni veel aan doen. Gewoon goed gerief kopen met hoge kwaliteit adapters, maar verlies hebde daar altijd aan.

Wat ik wel schandalig vind is de digicorder van telenet ... echt wa voor shit is me da. Verbruikt superveel energie en tis dan nog zo traag als iet. Echt zo hatelijk dat ge ni gewono eigen hardware moogt gebruiken, niks tegen commerciele strategieen maar het mag wel ni ten koste gaan van service en kwaliteit.

LSDsmurf
25 juni 2010, 17:38
Wat ik wel schandalig vind is de digicorder van telenet ... echt wa voor shit is me da. Verbruikt superveel energie en tis dan nog zo traag als iet. Echt zo hatelijk dat ge ni gewono eigen hardware moogt gebruiken, niks tegen commerciele strategieen maar het mag wel ni ten koste gaan van service en kwaliteit.

²

Schandalig dat Telenet zo'n gedrocht in honderdduizenden huiskamers heeft gezet.

maxdevis
25 juni 2010, 18:54
bij belgacom is het niet veel beter en de merde is dat als hij zonder stroom valt (of uittrekt, schakelaar) hij 17 minuten nodig heeft om opnieuw op te starten. Dus snelsnel even de tv aanzetten zit er dan niet in.
Heb er dan maar een timer tussengezet die aanspringt om 18u en af om 02u

Cycloon
25 juni 2010, 19:16
Digicorder heeft wel "maar" dikke 5 minuten nodig om op te starten :p

Block
28 juni 2010, 09:14
Heb je toevallig ook de standby van een microgolf of gewone oven kunnen meten? Ben ik ook wel eens benieuwd naar.

Van de hydrofoorpomp verschiet ik toch ook hoor.

Blue-Bora
28 juni 2010, 09:44
Nope niet gedaan, maar zou eventueel wel kunnen.

Ik zal eens zien of ik er morgen in slaag aangezien ik de oven dan moet verzetten staat ingebouwd) :)

Epyon
28 juni 2010, 11:32
Meestal gaat het om spoelen die men effectief niet van het net koppelt bij afschakelen, dan krijg je ijzerverliezen en een deel jouleverliezen (warmte) in die spoeletjes. Je vindt ze idd terug in adaptoren en voedingscircuits binnen apparatuur.
Een rechtstreekse indicator is het zoemen van die spoeltjes, een rechstreeks gevolg van de magnetisering die, ook in nullast, nog steeds optreedt!
Transformators worden steeds minder en minder gebruikt en vervangen door goedkopere, transformatorloze inverters (volledig vermogenelektronisch). Afhankelijk van hoe ze gebouwd zijn zijn ze zuiniger of gulziger met energie t.o.v. oude transformatoradapters.

Wel oppassen met die energiemeters. Ik zie op de spec sheet staan dat hun minimale te meten stroom 0,02A is, wat bij 230V sowieso al meer dan 4W is. Vanaf als er dus al iets van stroom vloeit, het mag wellicht zelfs reactieve stroom zijn, zal dat ding een verbruik van 4W of meer aangeven. Bovendien zijn die dingen meestal niet in staat vervormde stromen te meten, zoals die opgenomen door een flatscreen TV of laptop etc.

Beetje jammer dat producenten mensen aanzeten om bewust te worden van hun energieverbruik maar geen geschikte producten hiervoor leveren.

LSDsmurf
28 juni 2010, 11:46
Wel oppassen met die energiemeters. Ik zie op de spec sheet staan dat hun minimale te meten stroom 0,02A is, wat bij 230V sowieso al meer dan 4W is. Vanaf als er dus al iets van stroom vloeit, het mag wellicht zelfs reactieve stroom zijn, zal dat ding een verbruik van 4W of meer aangeven. Bovendien zijn die dingen meestal niet in staat vervormde stromen te meten, zoals die opgenomen door een flatscreen TV of laptop etc.

Beetje jammer dat producenten mensen aanzeten om bewust te worden van hun energieverbruik maar geen geschikte producten hiervoor leveren.

Hardware.Info heeft vorig jaar een test gepubliceerd waarin ze negen energiemeters vergeleken met een professioneel toestel, daaruit bleek inderdaad dat veel van die toestellen enorme afwijkingen kunnen geven. Slechts twee van de negen toestellen waren min of meer betrouwbaar.

Testresultaten Energieverbruiksmeters | Hardware.Info België (http://www.hardware.info/news/ymiclZqSwpuabZY/Testresultaten_Energieverbruiksmeters/)

DaMob
28 juni 2010, 12:17
Van de hydrofoorpomp verschiet ik toch ook hoor.

Hoeveel?

Atrox
28 juni 2010, 12:38
Welke energieleverancier raden jullie aan? Als ik advies van hun sites volg (vragen invullen), dan kom ik uit op abonnement van 35€/maand, no way dat ik dat op mijn eentje verbruik ... :wtf:

Skyscraper
28 juni 2010, 12:50
Interessant topic.

Stomme aan dat klotetoestel is dat als ge dat uit de stekker haalt 't zeker 5 min duurt eer dat weer functioneert. Dus moet ge 'r al op voorhand aan denken om dat terug aan te zetten als ge tv wilt kijken.

Epyon
28 juni 2010, 13:34
Hardware.Info heeft vorig jaar een test gepubliceerd waarin ze negen energiemeters vergeleken met een professioneel toestel, daaruit bleek inderdaad dat veel van die toestellen enorme afwijkingen kunnen geven. Slechts twee van de negen toestellen waren min of meer betrouwbaar.

Testresultaten Energieverbruiksmeters | Hardware.Info België (http://www.hardware.info/news/ymiclZqSwpuabZY/Testresultaten_Energieverbruiksmeters/)
Aha, interessant. Ik was van plan ook eens een dergelijke soort meting uit te voeren met ons labomateriaal, maar dan naar het effectieve sluipverbruik van toestellen.

meino
28 juni 2010, 16:13
heb ik erover heen gelezen, of heeft niemand gemeten wat een ps3 / xbox 360 / wii in stand-by aan stroom verbruikt?

ik vind het wel spijtig dat ik zo geen meettoestelletje heb... mischien moest ik die van mijn schoonvader eens lenen. (kan ik in 1 baan de versterker eens meten.)

Terminator
28 juni 2010, 18:07
Toch wel erg dat de nieuwste toestellen (tv, dvd, radio's) niet echt uitkunnen, tenzij je de stekker uittrekt...

Roald
28 juni 2010, 18:17
Hier thuis zijn alle apparaten die bij de TV staan en ook bij de PC aangesloten op zo'n stekkerdoos met schakelaar. We zouden deze zomer ook wel voor Telenet DigitalTV gaan, dus misschien dat maar niet doen bij die digicorder.
Voor de rest wordt hier ook bijna alles uitgetrokken als we het niet nodig hebben (laptop bijvoorbeeld). Eigenlijk wel erg dat er niet gewoon overal een echte uitschakelaar opstaat, zoals bij oude tv's het geval was.

Terminator
28 juni 2010, 18:29
Das idd wat ik bedoel... Vroeger kon men de tv gwn uitzetten zonder de stekker uit te moeten trekken, als we nu hier thuis van elk aparaat de stekker of knop van de kattenkop moeten eruithalen of afzetten zijn we lang bezig...

Blue-Bora
28 juni 2010, 19:52
Transformators worden steeds minder en minder gebruikt en vervangen door goedkopere, transformatorloze inverters (volledig vermogenelektronisch). Afhankelijk van hoe ze gebouwd zijn zijn ze zuiniger of gulziger met energie t.o.v. oude transformatoradapters.

Goed dat je het vermeld! Want dat wist ik dus niet.

Ik heb enkele maanden geleden wel een DIY gevonden om zo'n meettoestel te modden zodat het 10x nauwkeuriger meet. Hij gaat dan met 10'en van watts meten, maar kan dan ook maar tot 350watt max gaan ipv 3500 watt.

Maar voor sluimerverbruik heb je niet meer nodig dan 350watt he :D

Epyon
28 juni 2010, 22:17
Goed dat je het vermeld! Want dat wist ik dus niet.

Ik heb enkele maanden geleden wel een DIY gevonden om zo'n meettoestel te modden zodat het 10x nauwkeuriger meet. Hij gaat dan met 10'en van watts meten, maar kan dan ook maar tot 350watt max gaan ipv 3500 watt.

Maar voor sluimerverbruik heb je niet meer nodig dan 350watt he :D
Mja, zo'n apparaat zal je nooit nauwkeurig kunnen maken, je mag er nog zoveel aan modden als je wilt. Het heeft namelijk niet met de meetnauwkeurigheid (resolutie) te maken maar met de snelheid (samplerate) van de metingen. De micoprocessor in zo'n energietellertje is niet krachtig genoeg om een paar duizend metingen per seconde te verrichten, terwijl je wel dat aantal metingen nodig hebt om de energie-inhoud van een verstoorde golfvorm te kunnen meten. Die energietellers 'voelen' gewoon de hoogste piek van de golf en zeggen dan 'voila, dit is het verbruik'.

Praktijkvoorbeeld: de rode lijn in deze figuur (http://www.epyon.be/stuff/psu_waveforms.jpg) is de stroomvorm die je laptopvoeding uit het net trekt. De energiemeter zal bij iedere alternantie (omkering van teken) de grootste piek detecteren en dat aannemen als het verbruik. Je ziet echter dat die piek veel hoger ligt dan de rest van de golfvorm (veel lagere piekjes), waardoor je energiemeter dus veel te veel verbruik zal aantonen.

Meten van verstoorde golfvormen is echter niet zo simpel. Je moet een microprocessor hebben die in staat is heel veel metingen te verrichten (>5.000 metingen per seconde is aangeraden) en die idealiter over voldoende rekenkracht beschikt om een Fouriertransformatie uit te voeren. Zo'n dingen kosten natuurlijk wel een kleine €200. De EM10-DIN van Carlo Gavazzi is bvb zo'n toestel.

[MJ]
29 juni 2010, 12:45
bij belgacom is het niet veel beter en de merde is dat als hij zonder stroom valt (of uittrekt, schakelaar) hij 17 minuten nodig heeft om opnieuw op te starten. Dus snelsnel even de tv aanzetten zit er dan niet in.

Da's nog een gedacht, zit wat met hetzelfde probleem met mijne dreambox, duurt ook lang eer die opgestart is.

Amoeba
29 juni 2010, 12:52
Dus in dat geval enkel schakelverliezen en wat verschijnselen te wijten aan homopolariteit?
Ging er idd van uit dat eerst neergetransformeerd werd.

Ik stel mij er vragen bij hoe bvb een telenet digibox er in slaagt zo'n enorme nullastverliezen te maken.

Praktijkvoorbeeld: de rode lijn in deze figuur (http://www.epyon.be/stuff/psu_waveforms.jpg) is de stroomvorm die je laptopvoeding uit het net trekt. De energiemeter zal bij iedere alternantie (omkering van teken) de grootste piek detecteren en dat aannemen als het verbruik. Je ziet echter dat die piek veel hoger ligt dan de rest van de golfvorm (veel lagere piekjes), waardoor je energiemeter dus veel te veel verbruik zal aantonen.

Meten van verstoorde golfvormen is echter niet zo simpel. Je moet een microprocessor hebben die in staat is heel veel metingen te verrichten (>5.000 metingen per seconde is aangeraden) en die idealiter over voldoende rekenkracht beschikt om een Fouriertransformatie uit te voeren. Zo'n dingen kosten natuurlijk wel een kleine €200. De EM10-DIN van Carlo Gavazzi is bvb zo'n toestel.
Op het eerste zicht, wat je dus nodig hebt is meetapparatuur met een "true RMS" aanduiding.

Epyon
29 juni 2010, 15:42
Dus in dat geval enkel schakelverliezen en wat verschijnselen te wijten aan homopolariteit?
Ging er idd van uit dat eerst neergetransformeerd werd.
Nah, neertransformeren wordt niet meer gedaan. Een transfo is te duur en te zwaar geworden. Men voedt gewoon de netspanning aan een SMPS die er dan een lagere spanning van maakt. Hoogstens zit er nog een zeer kleine hoogfrequente isolatietransfo in de buskring, maar die zijn verliezen zijn verwaarloosbaar.

Ik stel mij er vragen bij hoe bvb een telenet digibox er in slaagt zo'n enorme nullastverliezen te maken.
Het is bijna puur terug te brengen op de schakelverliezen. Om SMPS'en goedkoop en klein te houden wordt op zeer hoge frequentie geschakeld, vaak 80 kHz of meer. Dat is dus 80.000 keer per seconde on/off verliezen, per component. Dat begint al op te lopen.

Wat de digibox betreft: dat ding verbruikt gewoon zelf veel. Als je die uitzet, zet je hem eigenlijk niet uit. Intern blijft alles actief om o.a. firmware updates te kunnen ontvangen.

Op het eerste zicht, wat je dus nodig hebt is meetapparatuur met een "true RMS" aanduiding.
Idd, dat klopt :) .

Conqie
29 juni 2010, 18:16

Vind ge dat nu zelf niet een beetje te extreem, uwe timer kost wrss meer dan ge ooit zou winnen ermee, en wat als ge nu later als 2u wilt kijken en uw spul valt uit, moet ge weer 20 minuten wachten =)

Nuja, iedereen zijn hobby, (ja 'kzie dit als een hobby, de tijd-investering, is de winst niet waard)

LSDsmurf
29 juni 2010, 19:00
Vind ge dat nu zelf niet een beetje te extreem, uwe timer kost wrss meer dan ge ooit zou winnen ermee, en wat als ge nu later als 2u wilt kijken en uw spul valt uit, moet ge weer 20 minuten wachten =)

Nuja, iedereen zijn hobby, (ja 'kzie dit als een hobby, de tijd-investering, is de winst niet waard)

Als ik een snelle berekening doe met een verbruik van 20W en een kostprijs van gemiddeld 10 cent per kWh dan kan je daarmee meer dan 10EUR per jaar besparen, waarschijnlijk zelf nog een pak meer. Een eenvoudige tijdschakelklok heb je al voor 6EUR.

Blue-Bora
29 juni 2010, 19:04
Als ik een snelle berekening doe met een verbruik van 20W en een kostprijs van gemiddeld 10 cent per kWh dan kan je daarmee meer dan 10EUR per jaar besparen. Een eenvoudige tijdschakelklok heb je al voor 6EUR.

Tegenwoordig kost de elec. wel ietsje meer ;)

Pak maar 0.15cent gemiddeld.

En als je met dit systeem 110watt sluimerverbruik kan elimineren zoals ik doe dan zit je jaarlijks dus op 144 Euro.....

LSDsmurf
29 juni 2010, 19:23
Pak maar 0.15cent gemiddeld.

Dacht al dat het wat te laag ging zijn, ken de prijzen niet vanbuiten maar had overlaatst nog gelezen dat het bij Ecopower 18 cent is (all-in). Komt er dus op neer dat je de investering in zo'n timer op een paar maand kan terugverdienen.

Conqie
29 juni 2010, 19:50
Tot uwe digicorder kapot is :)

[EZ]
29 juni 2010, 19:55
GSM-adapters staan nog niet in het lijstje.
Hier laten mijn broer en moeder die altijd inzitten, meestal zonder GSM er aan gekoppeld dus. En als ge voelt hoe warm die dingen zijn hebben die ook nogal wat sluikverbruik denk'k...

Kvraag mij ook af hoeveel ne router vebruikt eigenlijk, de router hier op m'n kamer trek ik 's nachts altijd uit omdat die anders een ganse nacht staat te flikkeren. Maar van de draadloze router beneden zijn de kabels moeilijk bereikbaar (achter kast) dus die staat 24/7 te flikkeren...

LSDsmurf
29 juni 2010, 20:04
Tot uwe digicorder kapot is :)

Bij de standaardabonnementen huur je die toestellen, als ze kapot zijn krijg je een nieuwe.

Muscleduck
29 juni 2010, 20:23
Zo'n Digicorder, 32W als hij uit staat, dat kan toch gewoon niet :s Stond hij niet aan? Ik heb nog nooit zo'n digicorder gebruikt maar 32W lijkt me eerder een verbruik voor als hij aan staat.
Zelf heb ik nog nooit gemeten hoeveel ik zo verbruik op een dag, of hoeveel sluimerverbruik ik heb. Ik let er wel op dat als ik bv lang van mijn laptop weg ben dat ik hem uit zet of zeker op slaapstand (als ik niet zo lang weg ga zijn) en mijn speakers uit zet, maar bv mijn TV en Playstation staan altijd op stand-by. Tegenwoordig zet ik mijn HTPC ook niet meer uit, maar da's een Atom, een SSD en een gewone HD dus dat verbruik is erg laag.

Blue-Bora
29 juni 2010, 20:58
Zo'n Digicorder, 32W als hij uit staat, dat kan toch gewoon niet :s Stond hij niet aan? Ik heb nog nooit zo'n digicorder gebruikt maar 32W lijkt me eerder een verbruik voor als hij aan staat.
Zelf heb ik nog nooit gemeten hoeveel ik zo verbruik op een dag, of hoeveel sluimerverbruik ik heb. Ik let er wel op dat als ik bv lang van mijn laptop weg ben dat ik hem uit zet of zeker op slaapstand (als ik niet zo lang weg ga zijn) en mijn speakers uit zet, maar bv mijn TV en Playstation staan altijd op stand-by. Tegenwoordig zet ik mijn HTPC ook niet meer uit, maar da's een Atom, een SSD en een gewone HD dus dat verbruik is erg laag.

Het rare is dat een digicorder evenveel verbruikt in stand-by en als hij aanstaat.
Hij stond wel degelijk uit bij de meting, maar het blijft toch hetzelfde :)

sypro9000
30 juni 2010, 00:06
Ik wil het verbruik van multimedia hoek niet eens weten. Opladers, Consoles, TV, Router, Switch, PC addons en een Digibox. Het enige wat ik eigenlijk altijd uitzet is mijn PC voeding omdat de leds van mijn muis, keyboard and headset anders blijven branden. Het is niet dat ik niet wil besparen, maar je kunt niks uitzetten of het power knopke zit verstopt. Stanby is is natuurlijk ook ultra gemakelijk. Mensen aanzetten tot minder verbruik ...

Ik heb twee zo'n dinges nodig, echt belachelijk. Brico.be - Stopcontactenblok (http://www.brico.be/wabs/nl/catalogus/p486141/stopcontactenblok.do)

denkimi
30 juni 2010, 01:10
Het rare is dat een digicorder evenveel verbruikt in stand-by en als hij aanstaat.
Hij stond wel degelijk uit bij de meting, maar het blijft toch hetzelfde :)

das omdat hij anders te traag zou zijn, stel u voor dat ge iedere keer 5 minuten moet wachten als ge per ongeluk op de uit-knop geduwd hebt.

en dat is voor veel apparaten zo, omdat ze er bij een volledige uitschakeling te lang zouden over doen om terug op te starten blijven ze gewoon standby.

[MJ]
30 juni 2010, 11:43
Het meeste staat bij ons gewoon achter een contactdoos met schakelaar, dus dvd, console, pc, schermen, TV enz... worden volledig uitgezet als ze niet aanstaan. Vroeger zelfs de modem/router ook, maar gezien we nu VOIP bellen kan dat natuurlijk niet meer... Dreambox blijft ook in stand-by staan omdat t te lang duurt om m telkens weer op te starten en een IP te verkrijgen.

Nu zou ik willen zien om de halogeenspotjes in de keuken en living te vervangen door van die spaarspotjes, maar ik lijk die alleen maar te vinden op 230V - terwijl t bij ons allemaal met transfo's van 12V zijn.

Warezdude124
30 juni 2010, 11:46
Ik heb voor dat gedoe (aanenuitzetten en controleren) nooit echt zin, (misschien omdat ik de rekening niet moet betalen)
maar als je echt geld wilt besparen:
"besparing tot 250 euro op gas en elektriciteit vlot haalbaar"
verander van leverancier!
Het Nieuwsblad - Besparen op energiefactuur? Verander dan van leverancier! (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GLG2S4AN2)

[MJ]
30 juni 2010, 11:48
Het gaat niet alleen om geld besparen, ook om energie te sparen, enfin, bij mij toch.

Redhunter
30 juni 2010, 12:31
Stekkerblok met switch ftw.

(Alles van tv/video/digicorder en PC met switch :))

Obs
30 juni 2010, 12:39
Stekkerblok met switch ftw.

(Alles van tv/video/digicorder en PC met switch :))

Jep same hier.
PC, Laptop, Monitor, Router, Versterker, PS3, LCD TV, adapters externe HDD's en digibox allemaal op 1 stekkerblokje.

Zet ik aan als ik thuiskom en uit als ik ga slapen.
Dus pakweg zo'n 6 uren 'sluipverbruik' ipv 24. (op een normale werkdag)

Lord Kveldulv
30 juni 2010, 14:07
Gemeten over 24h:

- Toshiba laptop adaptor: 0.360 kWh
- 60L aquarium (verlichting, pompen, verwarming): 0.124 kWh

Die fucking adaptor ongebruikt laten insteken verbruikt dus meer dan het dubbel van het aquarium.