PDA

Volledige versie bekijken : Langse levensduur voor accu

YoSHi
24 juni 2010, 12:17
Hoe verkrijg je nu dé optimale levensduur voor je accu? Meer bepaald voor een laptop in mijn geval. Overal lees je tegengestelde zaken zoals:

1.)drain it all the way down...and i mean ALL THE WAY down. Change whatever power settings you have to so that the comp stays on even below 1%.

2.) once the computer shuts off by itself, keep hitting the power button (the laptop shouldnt turn on at all at this point) to drain whatever is left in the battery. Once the power button stops lighting up the battery is completely empty.

3.) Take the battery out and do not use it for at least 10 hours (best thing to do is let it sit overnight).

4.)put the battery back in and charge it to 100% +2 hours beyong the 100 percent mark.

Do that and you've got a fully operational efficient battery.

Terwijl de andere zegt dat deze methode net heel schadelijk is voor je accu..

Li-Ion cells are permanently damaged when their charge drops below certain levels. If the voltage gets too low, the battery will stop working and become unsafe to use. Therefore all systems powered by Li-Ion batteries have a predefined threshold set to shut down at certain levels of discharge.

En zo gaan er nog wel een aantal tegenstellingen de ronde op het net.

Is er hier iemand die een sluitend, wetenschappelijk onderbouwd, antwoord op kan geven? Of mij kan doorverwijzen met een link, want vond niet direct iets met de search.

epsilon
24 juni 2010, 12:22
http://www.9lives.be/forum/blogs/epyon/474-li-ion-accus-you.html
happy reading :)

YoSHi
24 juni 2010, 12:52
Bedankt! Mooie tekst van Epyon!

Toch nog klein vraagje:
"Probeer volledige ontlading te voorkomen, maar doet dit toch eens om de 20 à 30 laadbeurten. Dit zal de microcontroller van de batterij herkalibreren zodat deze de batterijstatus opnieuw accuraat zal doorgeven."

Met volledige ontlading wordt hier dus het "ALL THE WAY DOWN" van hierboven bedoelt?

Rowena
24 juni 2010, 16:36
Lang leve je laptop-batterij! | Computerworld (http://computerworld.nl/article/11829/lang-leve-je-laptop-batterij.html)
Gebruik van batterijen - ReplaceDirect.nl (http://www.replacedirect.nl/batterij-gebruik.html)

Nog wat extra informatie.

Epyon
24 juni 2010, 23:01
En zo gaan er nog wel een aantal tegenstellingen de ronde op het net.
Dat zijn geen tegenstellingen. Er is namelijk een verschil tussen een lege batterij en een lege cel. Als je Li-Ion cellen volledig ontlaadt gaan ze idd onherroepelijk kapot. Daarom zal de microcontroller in de batterij er voor zorgen dat de cellen nooit volledig ontladen worden, hij zal de batterij 'afsluiten' voor het zover komt. Je batterij is dan 'volledig leeg', m.a.w. je kan er geen nuttige lading meer uit halen. Dat staat ook in mijn tekst omschreven.

De gouden regel voor Li-Ion is charge often. Li-Ions voelen zich het best als je reeds herlaadt bij gedeeltelijke ontlading van de capaciteit. Daar tegenover staat ook het beperkt aantal herlaadcycli (alhoewel dat eigenlijk geen probleem meer is tegenwoordig). Empirisch bewijs houdt het daarom op 40 à 50% capaciteit als optimaal herlaadpunt. Af en toe moet je toch eens volledig leegtrekken om de microcontroller te resetten, maar wees gerust: je kan je batterij nooit beschadigen.

Faun
25 juni 2010, 01:29
Ik heb mijn laptop intussen 2 jaar, en telkens als ik 's avonds serie's kijk doe ik dat op mijn accu. Hij gaat elke avond dus tot 30-40%, dan wordt hij terug opgeladen.
Na 2 jaar kan ik nog altijd 2u met prestaties op max op accu.

M'n vriendin heeft juist dezelfde laptop gekocht op hetzelfde moment en kan max 30 minuten ofzo op accu, omdat zij hem altijd in stopcontact laat zitten. Sindsdien geef ik iedereen de raad om z'n accu toch om de paar dagen eens tot de helft te laten zakken ofzo

boostah
25 juni 2010, 02:58
Dat zijn geen tegenstellingen. Er is namelijk een verschil tussen een lege batterij en een lege cel. Als je Li-Ion cellen volledig ontlaadt gaan ze idd onherroepelijk kapot. Daarom zal de microcontroller in de batterij er voor zorgen dat de cellen nooit volledig ontladen worden, hij zal de batterij 'afsluiten' voor het zover komt. Je batterij is dan 'volledig leeg', m.a.w. je kan er geen nuttige lading meer uit halen. Dat staat ook in mijn tekst omschreven.

De gouden regel voor Li-Ion is charge often. Li-Ions voelen zich het best als je reeds herlaadt bij gedeeltelijke ontlading van de capaciteit. Daar tegenover staat ook het beperkt aantal herlaadcycli (alhoewel dat eigenlijk geen probleem meer is tegenwoordig). Empirisch bewijs houdt het daarom op 40 à 50% capaciteit als optimaal herlaadpunt. Af en toe moet je toch eens volledig leegtrekken om de microcontroller te resetten, maar wees gerust: je kan je batterij nooit beschadigen.

Is het zelfs niet zo dat je ze eigenlijk nooit volledig mag opladen? (kan ook bij andere dan li ion zijn)

Dacht dat bv de prius zijn laadstrategie tussen 30 en 80% ligt en daar nooit uitkomt?

Terror Factor
25 juni 2010, 03:21

De gouden regel voor Li-Ion is charge often. Li-Ions voelen zich het best als je reeds herlaadt bij gedeeltelijke ontlading van de capaciteit. Daar tegenover staat ook het beperkt aantal herlaadcycli (alhoewel dat eigenlijk geen probleem meer is tegenwoordig). Empirisch bewijs houdt het daarom op 40 à 50% capaciteit als optimaal herlaadpunt. Af en toe moet je toch eens volledig leegtrekken om de microcontroller te resetten, maar wees gerust: je kan je batterij nooit beschadigen.Als je door de microcontroller je batterij toch niet kan beschadigen door hem volledig plat te laten gaan, kan je dat dan niet beter doen, zodat je niet nodeloos herlaadcyclussen verspilt(ook al zou da mss geen probleem meer zijn)?

Is het zelfs niet zo dat je ze eigenlijk nooit volledig mag opladen? (kan ook bij andere dan li ion zijn)

Dacht dat bv de prius zijn laadstrategie tussen 30 en 80% ligt en daar nooit uitkomt?
Prius gebruikt andere batterijen(NiCd) volgen Epyon zijn tekst :)

Goeie tekst trouwens weer, 'k denk da 'k van alle members hier op het forum, al het meest van u heb bijgeleerd!

Epyon
25 juni 2010, 10:44

Geen enkele batterij mag je eigenlijk 'volledig' laden, maar 'volledig' is een relatief begrip. Meestal definieert men per batterijtype een bovengrens tot waar je mag laden, daarboven wordt het overladen. Bij Li-Ion zorgt de ingebouwde controller er voor dat je niet kan overladen, bij andere types de controller in de netlader (als er al een in zit).

De Prius gebruikt Ni-Mh batterijen die je voor maximale levensduur idd beter niet volledig laadt, tot +/- 80%. De Prius herlaadt nog wat minder om ruimte te laden voor energie uit regeneratief remmen.

Als je door de microcontroller je batterij toch niet kan beschadigen door hem volledig plat te laten gaan, kan je dat dan niet beter doen, zodat je niet nodeloos herlaadcyclussen verspilt(ook al zou da mss geen probleem meer zijn)?
Nee, want je batterij zal een langere levensduur hebben als je hem regelmatiger herlaadt. Hij kan door die controller niet kapotgaan als je hem iedere keer volledig leegtrekt, maar hij gaat wel minder lang mee.

Tegenwoordig kan een goede Li-Ion batterij 1.200 laad/ontlaad cycli aan. Als je iedere dag herlaadt kan je er dus zowat drie jaar mee doen. Tegen die tijd heb je al lang een andere laptop of GSM :) .

Faun
25 juni 2010, 13:15
Tegenwoordig kan een goede Li-Ion batterij 1.200 laad/ontlaad cycli aan. Als je iedere dag herlaadt kan je er dus zowat drie jaar mee doen. Tegen die tijd heb je al lang een andere laptop of GSM :) .

Wij, als jong volk misschien.. maar ik ken genoeg mensen die met een laptop zitten van +5 jaar oud met een dode batterij.

Cycloon
25 juni 2010, 13:17
Wij, als jong volk misschien.. maar ik ken genoeg mensen die met een laptop zitten van +5 jaar oud met een dode batterij.

Als je toch zo afhankelijk bent van je accu en je laptop zo lang wil gebruiken is na 3 jaar een nieuwe batterij aanschaffen maar een kleine investering om er terug tegenaan te kunnen.

Epyon
26 juni 2010, 18:17
Logisch. Ik neem aan dat die mensen hun laptopbatterij meer dan één keer per anderhalve dag herladen. Als je om de anderhalve dag herlaadt kom je met de 1.200 beschikbare cycli aan 5 jaar. Als je iedere dag herlaadt komt je aan 3,2 jaar voor je batterij dood is.

Batterijen blijven niet meegaan. Ze zijn ontworpen voor de economische levensduur van het product waar ze inkomen. Voor ICT is die levensduur gemiddeld 3 jaar.

Terror Factor
26 juni 2010, 20:49
Nog een vraagje, 't was toevallig op het xbox-subforum ter sprake gekomen:
Maakt het uit of je een batterij in 1x oplaadt, of in meerdere keren? Telt in meerdere keren opladen mee voor de herlaadcyclus?

Situatie: De xbox wireless controllers kunt ge opladen me een play & charge kit, feitelijk gewoon een kabel me een usb-stekker, om de batterij van het kastje dus op te laden. Stel ge speelt, uw batterij is plat, ge steekt uw kabel in, en ge speelt verder me de kabel voor pakweg een halfuur. Daarna zet ge de xbox af, waardoor uw batterij ni meer verder laadt. De volgende dag speelt ge verder me de kabel tot de batterij helemaal vol is.

2e vraagje: Kunt ge gewone Li-Ion/LiPo cellen kopen in AA formaat? Hier liggen een hoop AA-oplaadbare batterijen, ma die zijn ofwel Ni-Cad(de oudste) of NiMH(de recentste die hier liggen, 2700 mAh)

Epyon
27 juni 2010, 15:20
Vanaf je oplaadt en terug ontlaadt, ook slechts gedeeltelijk, is er een cyclus verlopen. Die cycli hebben te maken met het omkeren van de chemische reactie in de batterij, dat kan slechts een aantal keer gebeuren. Laden is de omgekeerde reactie als ontladen, en vice versa.

Li-Ion kan je in speciaalzaken in AA formaat kopen, maar als niet-techneut ben je daar niks mee. Die AA's zijn namelijk enkel de cellen en geen batterijpack. Li-Ion cellen zijn niet inwisselbaar met NiCd of NiMh. Mocht je dat doen beschadig je de batterij (of doe je ze zelfs ontploffen) door de verkeerde spanningsniveau's. Li-Ion is enkel bruikbaar met de bijhorende microcontroller, en die zit enkel in batterypacks.

Terror Factor
27 juni 2010, 23:50
Vanaf je oplaadt en terug ontlaadt, ook slechts gedeeltelijk, is er een cyclus verlopen. Die cycli hebben te maken met het omkeren van de chemische reactie in de batterij, dat kan slechts een aantal keer gebeuren. Laden is de omgekeerde reactie als ontladen, en vice versa.

Li-Ion kan je in speciaalzaken in AA formaat kopen, maar als niet-techneut ben je daar niks mee. Die AA's zijn namelijk enkel de cellen en geen batterijpack. Li-Ion cellen zijn niet inwisselbaar met NiCd of NiMh. Mocht je dat doen beschadig je de batterij (of doe je ze zelfs ontploffen) door de verkeerde spanningsniveau's. Li-Ion is enkel bruikbaar met de bijhorende microcontroller, en die zit enkel in batterypacks.
'k was in m'n zoektocht CRV3's tegengekomen, blijkbaar een li-ion in de vorm van 2 AA's, me ongeveer dezelfde spanning. Volgens een vergelijkende test(weliswaar van 4-5j terug) zouden ze qua batterijduur niet bepaald beter zijn, en zou het ni echt de moeite zijn van uw geld daaraan te geven.

'k Ga het momenteel bij NiMH's houden voor mijn controllers:p

Epyon
28 juni 2010, 00:44
Yeah, van CR-V3's heb ik al gehoord, maar afaik heb je daar een speciale oplader voor nodig.

Voor verwisselbare batterijen zullen we iig nog enkele jaren aangewezen zijn op NiMh, er is gewoon geen alternatief dat even eenvoudig qua constructie is. Een alternatief is een doorgedreven standaardisering van Li-Ion of LiPo accupacks, maar dat zie ik eerlijk gezegd niet onmiddellijk gebeuren.

Terror Factor
28 juni 2010, 01:09
Yup, gebruikt blijkbaar een eigen oplader, maar ondertussen is dat op't eerste zicht ook niet meer zo duur. 'k heb ni meer veel verder gezocht nadat 'k had gelezen dat het het prijsverschil -totaal- niet zou waard zijn, of voorlopig toch.
De test ging uit van een 1200mAh li-ion vs een 1700 mAh NiMh, en de NiMh won met meer dan 50% voorsprong, terwijl andere(biased) tests beweerden dat die 1200 mAh li-ions langer zouden werken dan 2300 mAh NiMH.

Hier is die vergelijking trouwens: wrotniak.net: RCR-V3 Rechargeable Li-Ion Batteries in (http://www.wrotniak.net/photo/c/rcr-v3.html)