PDA

Volledige versie bekijken : Air Multiplier

Dakantochnie
24 juni 2010, 01:34
Best eerst eventjes deze twee filmpjes bekijken:
YouTube - Chilla Frilla - Dyson Air Multiplier Bladeless Fan Review (http://www.youtube.com/watch?v=Ux7p4StpjJc)
YouTube - Balloons and Dyson Air Multiplier (http://www.youtube.com/watch?v=BNhCUZ-BRMA)

De uitleg:

Deze viral voor de Dyson ventilatoren zonder rotorbladen toont aan hoe kindvriendelijk ze wel zijn. De tafelventilator Air Multiplier van stofzuigerfabrikant James Dyson bestaat uit een holle ring waar lucht doorheen wordt geblazen door een interne motor. Het toestel maakt gebruik van een technologie die de luchtstroom vijftien keer versterkt. Volgens de fabrikant wordt 450 liter koele ononderbroken lucht per seconde door een ring geblazen.

Misschien sta ik hopeloos achter, maar ik vind toch best wel knap. :)
Kan iemand verklaren hoe dit precies werkt, en waarvoor het gebruikt wordt tot nu toe?

sm3n
24 juni 2010, 01:58
Ik heb me dit zelf ook al afgevraagd. Wat er juist gebeurt weet ik niet, maar het heeft te maken met de luchtstroom die zichzelf in stand houdt door onderdruk te creëren en het fenomeen dat als je een vloeistof (of een gas) ergens langs af laat gaan, dat zijn baan verandert naar de vorm van een object (zoals bijvoorbeeld water langs een lepel e.d. laten druppelen en dan ziet ge dat het bij het bolvormige stuk de bolle vorm volgt).

Volgend jaar ga ik fysica studeren, dus dan zal ik wel een exacter antwoord weten :).

Dobbelsteen
24 juni 2010, 02:57
Hun bladeless gedoe is ten eerste al overroepen: die motor werkt niet magisch om die lucht aan te zuigen (zie eerste filmpje).

De werking: How Dyson's Air Multiplier works - Pocket-lint (http://www.pocket-lint.com/news/27887/how-dysons-air-multiplier-works)

Kort samengevat:
-Motor trekt lucht binnen
-Deze lucht wordt buiten geperst tegen een snelheid van 55 mph in een ring met opening van 1 mm
-Deze stroom zal al blazen, maar zal ook een onderdruk creëren in de ring
-Hierdoor zal er lucht door de ring getrokken worden en zal men meer lucht voelen dan dat er door de motor is gegaan. Dat effect kan je ook waarnemen als je bvb een vrachtwagen als tegenligger hebt.

Enkele bemerkingen:
-De kracht van dat spul ligt niet in de 'magische' vervijftienvoudiging van de lucht en dus lijkt het heel efficiënt. Niets is minder waar: wet van behoud van energie. De echte kracht ligt in het feit dat het een laminaire luchtstroom produceert ipv de turbulente stroom van een gewone waaier (Reynoldsgetal voor de liefhebbers). Hierdoor zal de stroom rechtlijniger zijn en zal je dus meer lucht voelen als je ervoor zit.
-De vorm van de ring is volgens mij enkel om de lucht te stabiliseren zodat ze laminair wordt. Op zich wel fancy om het op zo'n korte afstand te doen. In proefwindtunnels (bvb om onderzoek te doen naar duinvorming of iets dergelijks) wordt dat gedaan via een soort honingraat van 10-15 cm.

Op deze (http://www.pocket-lint.com/images/dynamic/NEWS-27887-f37cdb75adfcc15b6a7714f0fe8a4cb8.jpg) foto kan je de luchtstromen goed waarnemen: roodtinten en groen zijn hoge druk, blauw is onderdruk. Je merkt goed waar de lucht 'geïnjecteerd' wordt en waar ze de grootste onderdruk creëert. Ook zie je het effect van de vorm van de ring: de baan van de geïnjecteerde lucht heeft een kogelvorm waardoor turbulentie uitgeschakeld wordt.

sneax
24 juni 2010, 03:27
Na review te zien op youtube lijkt mij da toch logisch, imo zit daar zowiezo een fan in (fanless? der zit ne rotor in die voet, kan niet anders) en die blaast da door die ring in een bepaalde richting en door de wervel dat da creeert zuigt da nog wa wind aan.

Ge krijgt uit de ring meer luchtverplaatsing dan dat de rotor zelf verplaatst maar ik denk dat de rotor wel krachtiger gaat moeten blazen (meer torque hebben bij zelfde toerental) omdat die werveling in principe extra 'wrijving' is. Tis ni dat er magisch meer lucht wordt verplaatst, de rotor ondergaat meer 'tegenwerking' ook.

Maja, ik ben maar een gewone sterveling, ik kan er ook volledig naast zitten, maar dit is wat mijn boerenverstand mij ingeeft. Leuk voor de marketingboys om mee te spelen maar ni echt iets technisch speciaal. Maakt wss meer lawaai door de kleinere fan in de voet, grotere fans kunde trager laten draaien voor dezelfde luchtverzetting en maken dan een minder hoog en dus minder irritant geluid. En goed tegen kinderhandjes, voor zover ik weet met de ventilatoren dat ik al in huis heb gehad kunt ge gewoon uw vingers ertussen steken zonder veel erg, i tried.

Edit: dat van die meer stabiele luchtstroom is dan weer wél intressant in sommige situaties.

Exorikos
24 juni 2010, 10:50
Ik heb me dit zelf ook al afgevraagd. Wat er juist gebeurt weet ik niet, maar het heeft te maken met de luchtstroom die zichzelf in stand houdt door onderdruk te creëren en het fenomeen dat als je een vloeistof (of een gas) ergens langs af laat gaan, dat zijn baan verandert naar de vorm van een object (zoals bijvoorbeeld water langs een lepel e.d. laten druppelen en dan ziet ge dat het bij het bolvormige stuk de bolle vorm volgt).

Volgend jaar ga ik fysica studeren, dus dan zal ik wel een exacter antwoord weten :).

Veel vloeistofdynamica ga je niet krijgen in je 1e jaar... ;)

Anoniem0
25 juni 2010, 08:08
das toch gewoon inductie ventilatiie.

jaga heeft luchtverhitters die op hetzelfde principe werken.
trox en halton hebben ook verschillende roosters die hetzelfde verwezenlijken.
tis tof dat dit eens toegepast is op een woonkamerventilator maar een nieuwe techniek is het niet hoor.

Nooby4Ever
26 juni 2010, 22:00
YouTube - Balloons and Dyson Air Multiplier (http://www.youtube.com/watch?v=BNhCUZ-BRMA)

Haha doet me denken aan zwerkbal :p

Knap dat ze dit hebben kunnen realiseren, ik weet dat ze er al langer mee bezig zijn blades fans maar wat ik er tot nu toe van hoorde was niet zo denderend. Blijkbaar hebben ze het nu toch voor elkaar gekregen :niceone: Het is natuurlijk maar een eerste stap maar hij is er :)

sneax
26 juni 2010, 22:16
In de gazet gelezen dat da 250EUR ofzoiets ga kosten voor zo ne ventilator, das wel serieus overpriced.

En zowiezo wordt het enkel leuk als ik dingen kan doen als in het ballon filmpje en dan moet ik er zeker 100 hebben!

^MystiQ
26 juni 2010, 23:48
Dit kan natuurlijk wel tot leuke toepassingen leiden in de toekomst denk ik zo. Think outside the box :)

Preske
26 juni 2010, 23:55
Veel te duur om goed te zijn.

dat is nu eenmaal eigen aan Dyson

sparco
28 juni 2010, 10:11
Behalve hun Airblade. Geweldig toestel :)