PDA

Volledige versie bekijken : Vulkaanuitbarsting Katla

Thorfin
23 juni 2010, 19:56
Jullie herinneren zich hoogst waarschijnlijk nog de uitbarsting van
de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull , zoals velen waarschijnlijk al weten
ligt daar vlak naast een grotere vulkaan Katla genaamd.
Die vulkaan zou namelijk ieder moment kunnen uitbarsten,
hij is nog actiever geworden door de uitbarsting van Eyjafjallajökull.
De gevolgen van een uitbarsting van Katla zouden natuurlijk veel groter zijn dan die van Eyjafjallajökull. Maar hoe groot?
Volgens wetenschappers is hij 300 jaar geleden ook uitgebarsten,
de gevolgen? De oogst in vrijwel geheel West-Europa was mislukt.
Waardoor er vele mensen stierven aan hongersnood.
Moest dit hedendage gebeuren zou dit dus een catastrofe kunnen worden, men zou er niet veel kunnen tegen beginnen.
Ook voor het vliegverkeer zou de schade niet te overzien zijn.

Gromme
23 juni 2010, 19:59
Ik denk wel dat je de huidige leefomstandigheden niet kan vergelijken met die van 300 jaar geleden. Maar als deze groter is, en we weten allemaal wat die kleinere broer heeft aangericht, kan het zijn dat we weer even back to basic gaan natuurlijk.

Preske
23 juni 2010, 20:05
Jullie herinneren zou hoogst waarnschijnlijk nog de uitbarsting van
de ijslandse vulkaan Eyjafjallajökull , zoals velen waarschijnlijk al weten
De gevolgen van een uitbarsting van Katla zouden natuurlijk veel groter zijn dan die van Eyjafjallajökull. Maar hoe groot?
Moest dit hedendage gebeuren zou dit dus een catastrofe kunnen worden, men zou er niet veel kunnen tegen beginnen.

we staan een klein beetje verder dan 300 jaar geleden.
Dat het vliegverkeer er onder te lijden zal hebben is waar, maar ze zullen snel alternatieve routes vinden

EternalSilence
23 juni 2010, 20:13
Jullie herinneren zou hoogst waarnschijnlijk nog de uitbarsting van
de ijslandse vulkaan Eyjafjallajökull , zoals velen waarschijnlijk al weten
gisterenavond gekeken naar Koppen XL.
Wat een bekakte aflevering was me dat ..
Ze stelden de vraag " maar wat zou er gebeuren als de katla uitbarst" wel 10 keren .. maar nooit kregen we daar een antwoord op.
Simpel weg, omdat ze er geen op hebben.
Enkel wat ondervindingen van vroegere uitbarstingen.

Als katla zal uitbarsten, dan zullen we het wel weten ..
# care ..
Veel doen tegen zo'n uitbarsting kan je toch niet

we staan een klein beetje verder dan 300 jaar geleden.
Dat het vliegverkeer er onder te lijden zal hebben is waar, maar ze zullen snel alternatieve routes vinden

hoezo ... 'verder' ..
ja we hebben meer technologie, maar ons eten moet nog altijd zonlicht en zuiver water hebben om te groeien, alsook wij.
Zo'n uitbarsting kan wel degelijk (zoals vroeger is gebleken) voor langdurige duisternis zorgen en zure regen/as regen,waardoor bepaalde gewassen niet deftig kunnen groeien en je dus met mislukte oogsten te maken hebt.

het zal 'back to basic' zijn, maar aangezien onze economie dat niet aankan ..
Ze janken nu al van dat ze in die 1 - 2 weken dat ze aan de grond bleven ettelijke miljarden euro's verlies hebben geleden.

Preske
23 juni 2010, 20:22
gisterenavond gekeken naar Koppen XL.
Wat een bekakte aflevering was me dat ..
Ze stelden de vraag " maar wat zou er gebeuren als de katla uitbarst" wel 10 keren .. maar nooit kregen we daar een antwoord op.
Simpel weg, omdat ze er geen op hebben.
Enkel wat ondervindingen van vroegere uitbarstingen.

Als katla zal uitbarsten, dan zullen we het wel weten ..
# care ..
Veel doen tegen zo'n uitbarsting kan je toch niet

hoezo ... 'verder' ..
ja we hebben meer technologie, maar ons eten moet nog altijd zonlicht en zuiver water hebben om te groeien, alsook wij.
Zo'n uitbarsting kan wel degelijk (zoals vroeger is gebleken) voor langdurige duisternis zorgen en zure regen/as regen,waardoor bepaalde gewassen niet deftig kunnen groeien en je dus met mislukte oogsten te maken hebt.

het zal 'back to basic' zijn, maar aangezien onze economie dat niet aankan ..
Ze janken nu al van dat ze in die 1 - 2 weken dat ze aan de grond bleven ettelijke miljarden euro's verlies hebben geleden.

er zijn manieren om artificeel kunstlicht te maken, eten kan geimporteerd worden, er zijn manieren om water te filteren, veel groeten en fruit kunnen in serre's gekweekt worden, allemaal dingen die ze 300 jaar geleden niet konden.

Thorfin
23 juni 2010, 20:48
er zijn manieren om artificeel kunstlicht te maken, eten kan geimporteerd worden, er zijn manieren om water te filteren, veel groeten en fruit kunnen in serre's gekweekt worden, allemaal dingen die ze 300 jaar geleden niet konden.

serre's hebben ook zonlicht nodig, mais die op die moment aan het groeien is, zou allemaal sterven.
en voedsel importeren, we hebben het hier over heel west europa, ik weet niet vanwaar er zoveel voedsel geimporteerd zou kunnen, er zijn niet veel landen met eten in overvloed.

Dark_ParaSite
23 juni 2010, 20:56
vulkaan uitbarsting hier, olieregen in de us en de westerse wereld krijgt een hongernood in een worst case scenario ;)

Dobbelsteen
23 juni 2010, 22:37

Artificieel kunstlicht nog wel :unsure:

De hoeveelheid zon zal men niet kunnen goedmaken, tenzij iemand heel Europa gaat verlichten. Maar zure regen kan men counteren door de bodem bvb te kalken zodat de bodem niet te hard verzuurt op langere termijn. Over het verlies van oogst kan denk ik niemand een cijfer pakken omdat we zulke zaken al lang niet meer voorgehad hebben. 5% verlies kan Europa gemakkelijk opvangen via het overschot (dan moeten ze het niet op de wereldmarkt zetten) en de rest vanuit de VS of Australië importeren.

De tegenzijde is dat de landbouwers met gigantisch veel kosten komen te zitten (extra bemesting, minder opbrengst, ...) en dus de primaire sector (weer) een stevige knauw krijgt. Tel dit samen met het feit dat bvb de luchtvaart ook stevige verliezen zal maken bij ongunstige winst en je zit idd met een ramp in wording.

Om een ramp van wereldformaat te hebben, moet de vulkaan wel wat groter zijn, in de orde van de Deccanuitbarsting of iets dergelijks. In dat geval zal de wereldbevolking snel terug op het niveau van verzamelaars-jagers gebracht worden, met geavanceerde technologie deze keer: 1-100M mensen.

Preske
23 juni 2010, 22:48
och, een subsidie'ke meer of minder, de boeren hebben toch nooit genoeg :p

Dobbelsteen
23 juni 2010, 22:54
och, een subsidie'ke meer of minder, de boeren hebben toch nooit genoeg :p

Zonder die subsidies zouden de helft van de landbouwers er niet meer zijn. Zelfs nu zit een aanzienlijk deel dicht bij het leefloon te kloten ;)

En een maatregel die sowieso genomen zal worden bij een grote vulkaanramp: koolzaadvelden terug omzetten naar nuttige gewassen. Vooral in Duitsland en Frankrijk zou dit een hele boost in de productie zijn. Daar tegenover staan natuurlijk de investeerders die momenteel speculeren in de koolzaadteelt die dan weer gaan wenen en veel verlies draaien.

Preske
23 juni 2010, 22:59
Zonder die subsidies zouden de helft van de landbouwers er niet meer zijn. Zelfs nu zit een aanzienlijk deel dicht bij het leefloon te kloten ;)

En een maatregel die sowieso genomen zal worden bij een grote vulkaanramp: koolzaadvelden terug omzetten naar nuttige gewassen. Vooral in Duitsland en Frankrijk zou dit een hele boost in de productie zijn. Daar tegenover staan natuurlijk de investeerders die momenteel speculeren in de koolzaadteelt die dan weer gaan wenen en veel verlies draaien.

Hier in de geburen hebben ze er in ieder geval geen last van :p

Dobbelsteen
23 juni 2010, 23:07
Hier in de geburen hebben ze er in ieder geval geen last van :p

Mja, ik kom nooit in Halle, maar hier in de Kempen is het allemaal nog vrij kleinschalig bij de meesten. En zelfs de groteren hebben het al enkele jaren moeilijk omdat zij een lening moeten afbetalen. Bij onze Waalse vrienden zit men met hetzelfde probleem, vooral mentaliteit dan.

Maar genoeg offtopic. Nu vulkaanuitbarstingen :woohoo:

SHIGSY
4 november 2010, 17:30
*Meest recente vulkaantopic gebruiken*

Andere grote Ijslandse vulkaan, de Grimsvotn, aan het opwarmen.

The eruption of Grimsvotn volcano in 1783–1784 produced regional effects on climate.

Nog goede websites om vulkaannieuws te volgen? Ik gebruik deze nu vooral:
Volcano News - John Seach (http://www.volcanolive.com/news.html)

N1CK
4 november 2010, 17:38
Gelukkig :p eindelijk een vulkaan wiens naam uit te spreken valt

Arifiene
4 november 2010, 17:47
*Meest recente vulkaantopic gebruiken*

Andere grote Ijslandse vulkaan, de Grimsvotn, aan het opwarmen.

Nog goede websites om vulkaannieuws te volgen? Ik gebruik deze nu vooral:
Volcano News - John Seach (http://www.volcanolive.com/news.html)

Bedankt voor de link!

Ik ben vooral enthousiast over Krakatau :)

SHIGSY
4 november 2010, 18:34
Ik ben vooral enthousiast over Krakatau :)

Afgelopen weekend op youtube deze docufilm bekeken over Krakatoa:
YouTube - Krakatoa: The Last Days, Clip 1 - Tsunami (HD) (http://www.youtube.com/watch?v=UQdxFHmaKP0)

Dark_ParaSite
4 november 2010, 18:47
tnx shigs, ga me zeker eens bezig houden met die docu :)

J3rry
5 november 2010, 01:28
wel hopelijk barst ze na 13 december uit of ik zit vast ik Australie of ergens in Europa
kzou graag thuis zijn met kerst en nieuwjaar
4 weken na de uitbarsting van Eyjafjallajökull had ik ook pech 6 dagen in Australie vast omdat de meeste luchthavens in Europa gesloten waren ondanks dat de vulkaan al gekalmeerd was na die 4 weken

en nu het voorval met die A380 van qantas direct paniek

NotoriousP
5 november 2010, 09:47

In onze streek pakken ze toch dik poen met hun villa enz :)

SHIGSY
6 november 2010, 13:19
Nearly 200,000 people living on the mountain have been evacuated to emergency shelters.

Blijft toch raar dat er zoveel volk woont op de flanken van de Merapi, toch eentje die zich volgens de info elke 4-5 jaar laat horen. Dan voel je je toch nooit op het gemak? Als je ziet hoeveel miljoen volk er nu in Napels woont, vlak bij Vesuvius, echt wel zot.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/Napoli_and_Vesuvius.jpg

Dark_ParaSite
6 november 2010, 13:33
als de vesuvius van vandaag op morgen eens een scheet zou laten... k'denk dat ge iets zou zien ja :)

GinyuWarrior
6 november 2010, 14:12
Blijft toch raar dat er zoveel volk woont op de flanken van de Merapi, toch eentje die zich volgens de info elke 4-5 jaar laat horen. Dan voel je je toch nooit op het gemak? Als je ziet hoeveel miljoen volk er nu in Napels woont, vlak bij Vesuvius, echt wel zot.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/Napoli_and_Vesuvius.jpg

het vruchtbaarste gebied en ik denk niet dat er plots 200 k mensen ineens gaan verhuizen naar ergens anders...

+ de geschiedenis herhaalt zichzelf dagelijks...

Arifiene
6 november 2010, 20:16
Afgelopen weekend op youtube deze docufilm bekeken over Krakatoa:
YouTube - Krakatoa: The Last Days, Clip 1 - Tsunami (HD) (http://www.youtube.com/watch?v=UQdxFHmaKP0)
Kheb die op men pc staan, maar toch bedankt.

het vruchtbaarste gebied en ik denk niet dat er plots 200 k mensen ineens gaan verhuizen naar ergens anders...

Tja, dat zijn arme mensen eh, die kunnen nergens anders naartoe.
Napels is iets anders, daar is een hele stad rond gebouwd eh.
Plus: de Vesuvius slaapt, in tegenstelling tot de Merapi.

EdmundBean
6 november 2010, 21:21
gewoon nuken die vulkanen en we zijn ervan af :angry:

Thorfin
6 november 2010, 22:46

:rofl:

Trebby
6 november 2010, 22:47
Jullie herinneren zich hoogst waarschijnlijk nog de uitbarsting van
de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull , zoals velen waarschijnlijk al weten

zolang er tegen eind augustus 2011 geen problemen zijn voor het vliegverkeer naar the states lig ik er niet van wakker :D

prachtig schouwspel trouwens

Triple0
7 november 2010, 00:12

idd, tactical nuke erin en we zien wel :unsure:

1CEZ
7 november 2010, 01:14
zolang de tuba niet uitbarst zalt wel ok zijn zeker?

SHIGSY
7 november 2010, 15:43

Klopt maar toch een verschil tussen iets dat om de 50 jaar kan gebeuren en 4 jaar. Niveau van risico waar je voor kiest lijkt me toch ook echt wel moeilijk. Ik bedoel maar, als je langs de kant van een rivier je huis neerpoot, dan weet je dat je water in je kelder riskeert. Lijkt me toch iets totaal anders op de flank van een actieve vulkaan.