PDA

Volledige versie bekijken : Mengen chemische stoffen

Exorikos
22 juni 2010, 13:22
Hoe kan ik het beste zwavel, kaliumnitraat en natriumchloraat mengen zonder dat ik op die moment zelf al een explosieve reactie krijg? Alles is in poedervorm. De gewichtsverhoudingen vereist zijn per 100g mengsel: 50g zwavel, 45g natriumchloraat, 5g kaliumnitraat.

Apex
22 juni 2010, 13:42
En wa zijn we aan het maken? :D

Tr1ploid
22 juni 2010, 14:06
Een goedkopere variant op buskruit precies...
Wij hebben in het labo ook nog met kaliumnitraat moeten werken. Veel veiligheidstips behalve 'voorzichtig zijn' en 'niet in de buurt van een vlam brengen' hebben we niet echt gekregen.

Trouwens, moet ge daar ook geen houtskool bij steken als koolstofbron?

Exorikos
22 juni 2010, 14:09
Nee, de slag van een metalen staaf zou genoeg moeten zijn...

Exorikos
22 juni 2010, 15:01
Ik heb ondertussen al gevonden hoe ik het veilig kan mengen. Diaperen - PyroWiki.nl (http://pyrowiki.nl/Diaperen)

Dr. Doezel
22 juni 2010, 16:25
En? Al een hand ofzo kwijt?

Dobbelsteen
22 juni 2010, 16:30
Hoe kan ik het beste zwavel, kaliumnitraat en natriumchloraat mengen zonder dat ik op die moment zelf al een explosieve reactie krijg? Alles is in poedervorm. De gewichtsverhoudingen vereist zijn per 100g mengsel: 50g zwavel, 45g natriumchloraat, 5g kaliumnitraat.

Zijt ge uw kotgenoten zo beu? :unsure:

Mijn broer de chemist weet het precies ook niet.

Thorondor
22 juni 2010, 16:41
eerder schieting voor nen trouw zeker:p

Exorikos
22 juni 2010, 17:34
En? Al een hand ofzo kwijt?

Om dat te vermijden zoek ik eerst op hoe alles werkt voor ik eraan begin. ;) Het mengen is trouwens pas voor dit weekend.

eerder schieting voor nen trouw zeker:p

Ja. :)

Ike
22 juni 2010, 17:45
Ik heb ondertussen al gevonden hoe ik het veilig kan mengen. Diaperen - PyroWiki.nl (http://pyrowiki.nl/Diaperen)
'Veilig mengen' en 'PyroWiki.nl' in een zin? Kan niet goed komen. :D

Exorikos
22 juni 2010, 17:46
In pyrotechniek willen ze nog altijd de explosie gecontroleerd laten verlopen... :)

w00tw00t
22 juni 2010, 17:46
De Morgen Buitenland - Zes doden bij stammentwist op Iraakse bruiloft (1119065) (http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/1119065/2010/06/15/Zes-doden-bij-stammentwist-op-Iraakse-bruiloft.dhtml)

:unsure:

Ike
22 juni 2010, 17:57
In pyrotechniek willen ze nog altijd de explosie gecontroleerd laten verlopen... :)
In de pyromanie willen ze dat ook.

Exorikos
22 juni 2010, 21:24
In de pyromanie willen ze dat ook.

Sorry dat ik je mopje verpestte :hug:

Ike
22 juni 2010, 21:29
Sorry dat ik je mopje verpestte :hug:
Die! :evil:

Hayrus
11 juli 2010, 12:07
Kwestie van geen nieuwe thread aan te moeten maken, zal ik het dus maar hierbij zetten.
Ik had onlangs een discussie over verdunnen en heb momenteel nog steeds geen antwoord gevonden.
De stelling luidde als volgt: Als je een beetje vloeistof (het voorbeel in kwestie was grenadine) in een glas doet en de rest aanvult met water, heb je dit verdund. Vervolgens drink je een groot deel van het glas leeg (meer dan de helft) en vul je opnieuw aan met water. Zo ga je oneindig door.
Volgens mij kun je dan de oorspronkelijke hoeveelheid grenadine oneindig veel verdunnen, maar zal ze nooit volledig verdwijnen (exponentiëel/logaritmisch dalend met als horizontale asymptoot x = 0). Als tegenargument kreeg ik dan te horen dat er op een bepaald moment slechts 1 molecule grenadine meer zal overblijven, die niet meer verdund zou kunnen worden en dus wel volledig zou verdwijnen...
Hoe werkt dit nu precies?