PDA

Volledige versie bekijken : Tientallen grote verdwijngaten in China

BlueSkyraider
18 juni 2010, 21:19
Gisteren sprak men nog maar van 1 gigantisch gat van 80 meter diep. Nu zijn het er al tientallen...
Zijn hier al gelijkaardige fenomenen gekend in het verleden, heeft dat ook een specifieke naam?
Wat kan de oorzaak hiervan zijn? Wat gaat er hierna volgen?
Het is mij ook niet helemaal duidelijk of al die gaten zich in dezelfde streek bevinden of niet...

Videozone (http://www.deredactie.be/permalink/1.804862)

Best intrigerend fenomeen imho...

Cycloon
18 juni 2010, 21:24
2012, landingsplaatsen van UFO's? Wie zal het zeggen.

Maar om serieus te zijn, de kans dat het om een geologisch fenomeen gaat is groot. Wetende dat china grotendeels in sterk actief geologisch gebied ligt versterkt dat vermoeden natuurlijk.

GaMe®
18 juni 2010, 21:30
Hier in Zuid Limburg ziet ge soms ook zo van die "gaten", grondverzakkingen, veroorzaakt door mergelkuilen in de grond.

PureFun
18 juni 2010, 21:53
Tekst op die videozone "Een gebied dat zich uitstrekt van het oosten tot het zuiden van China wordt getroffen door enkele tientallen verdwijngaten. De gaten variëren van grootte en er wordt gevreesd dat ze de voorbode zijn van een aardbeving. "

Erg nauwkeurig beschrijving van dat erg grote 'gebied'.

Skoran
19 juni 2010, 12:55
Dat heet een zinkgat of sinkhole

Sinkhole - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Sinkhole)

Torche
19 juni 2010, 16:19
Karst, de nachtmerrie van elke bouwkundige ingenieur.

Timmos
19 juni 2010, 16:26
http://weblog.sinteur.com/wp-content/uploads/2007/02/guatsinkhole.jpg

FurtiveDuck
19 juni 2010, 17:25
Is doodnormaal. Eerst denken vooraleer je begint te bouwen op plaatsen waar de natuur lelijk huis kan houden ( valleien, uitgedroogde rivierbeddingen, dicht bij zee, onder de zeespiegel, zachte grond, moerasgebieden, enz.. )

Overstromingen of bijvoorbeelden lekken in de waterleidingen spoelen gewoon alle grond weg. Dit duurt niet zo heel lang, want tijdens overstromingen ontstaan er reusachtige ondergrondse modderstromen. Wat langer duurt is de tijd die het asfalt, die nu immers geen steun meer krijgt van de ondergelegen aarde, de gebouwen erop nog kan dragen. Als het krak zegt, zakt het gewoon allemaal in en wordt het gat van de modderstroom mooi zichtbaar. ;)

Tja. Hoe slim de mensheid ook is, we zullen het nooit leren. 'k Zou wel niet graag in zo'n huis boven een sinkhole wonen ze. Hop, plots nen 50 tal meter naar beneden vallen met enkel uw kamerke mee.

[SMURF]Lolsmurf
19 juni 2010, 19:41
Bodemerosie en massale ontbossing => landslides en zone zever tot gevolg

Torche
19 juni 2010, 19:47
Met bodemerosie en ontbossing heeft dit weinig te maken. Menselijke activiteit kan zo'n sinkholes triggeren (bv door grondwaterverlagingen), maar zal nooit de hoofdoorzaak zijn. De impact van zo'n sinkholes is het grootste in derdewereldlanden, bij ons zou dit in principe niet meer mogen, omdat er hier toch meestal een grotere onderkenning van de ondergrond gebeurd bij bouwwerken.

Soekie
19 juni 2010, 20:10
Zit er in China ondergrond ook niet heel veel steenkool die in brand staat?

Als er zo'n laag weggebrand is kan dat ook wel eens voor verzakkingen zorgen volgens mij.

Exorikos
19 juni 2010, 20:18
Kan steenkool spontaan ontbranden zonder extra zuurstof?

Cycloon
19 juni 2010, 20:48
Nope, steenkool is het eindproces van een chemische reactie die net ontstaat in een zuurstofloze omgeving.

Dobbelsteen
19 juni 2010, 20:59
Lolsmurf;13452172']Bodemerosie en massale ontbossing => landslides en zone zever tot gevolg

Ge moet eens in de Vlaamse Ardennen gaan zien :D

Met bodemerosie en ontbossing heeft dit weinig te maken. Menselijke activiteit kan zo'n sinkholes triggeren (bv door grondwaterverlagingen), maar zal nooit de hoofdoorzaak zijn. De impact van zo'n sinkholes is het grootste in derdewereldlanden, bij ons zou dit in principe niet meer mogen, omdat er hier toch meestal een grotere onderkenning van de ondergrond gebeurd bij bouwwerken.

Bodemerosie -> verslemping van de bodem -> veranderingen in de grondwatervoeding?

2012, landingsplaatsen van UFO's? Wie zal het zeggen.

Maar om serieus te zijn, de kans dat het om een geologisch fenomeen gaat is groot. Wetende dat china grotendeels in sterk actief geologisch gebied ligt versterkt dat vermoeden natuurlijk.

Heeft hier weinig mee te maken. Liggen wij in een sterk geologisch actief gebied? Nee. Toch hebben we enkele gevallen van dolines/karstholtes/... (bvb de bekendste liggen in het Doornikse).

Het belangrijkste is de geologische ondergrond (al dan niet actief): je hebt een kalklaag en een voldoende sterke waterstroming nodig die ten eerste kalk kan losmaken en ten tweede deze kan wegvoeren.

In het Doornikse komt dit door de ondergrond van het Monsbekken: als ik mij niet vergis zat hier vroeger zout in de ondergrond waardoor het dan al een bekken is en worden er nu ook krijtlagen opgelost door waterwerking. Besef wel dat dit (meestal) geen proces is van enkele dagen. Ik wacht op Burrid om de geologische uitleg te geven :unsure:

Wat ook karst kan veroorzaken, is bvb een breuk in een waterleiding. Hierdoor zal er een heel sterk inwerkende kracht zijn op de kalk waardoor deze in een hele korte periode kan verwijderd worden en men dus verrast kan worden door inzakkingen. Dit zou enkele gaten in China kunnen verklaren. De rest zal wel veroorzaakt zijn door de denudatie van organische lagen enerzijds en het belabberde geologische onderzoek in China anderzijds.

Soekie
19 juni 2010, 21:20
Kan steenkool spontaan ontbranden zonder extra zuurstof?

Maar die zuurstof krijgt de steenkool wel.
Men dacht dat het een 'natuurlijk fenomeen' was, maar mensen blijken er toch een grote hand in te hebben...

Op hete kolen - Nieuws - Noorderlicht (http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/10618730/)

Exorikos
19 juni 2010, 21:36
Hoe zou die steenkool onder de grond dan zuurstof moeten krijgen? :/

Over natuurlijke fenomenen onder de grond gesproken vind ik dit wel het toppunt: Oklo - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Oklo) :p

Torche
19 juni 2010, 21:44
Via mijnschachten zeker ?

Dobbelsteen: Doornikse ? Gij hebt les van de VdB zeker ? :p

Dobbelsteen
19 juni 2010, 21:55

Uhu :unsure:

Woensdag nog eens langsgaan :p

Soekie
23 juni 2010, 01:13

Klopt.

En voor de vonk die het 'm uiteindelijk doet kan men meestal rekenen op de mens.

Burrid
23 juni 2010, 01:41
In het Doornikse komt dit door de ondergrond van het Monsbekken: als ik mij niet vergis zat hier vroeger zout in de ondergrond waardoor het dan al een bekken is en worden er nu ook krijtlagen opgelost door waterwerking. Besef wel dat dit (meestal) geen proces is van enkele dagen. Ik wacht op Burrid om de geologische uitleg te geven :unsure:

Hier kan ik zelf niet veel meer aan toevoegen, alles wat je zegt is correct.
Je kan er nog bij zeggen dat de zouten van Onder-Carboon ouderdom zijn en de Krijt zee het eerst binnen drong in het bekken van Mons, zodat daar het dikste krijtpakket van België werd afgezet.

Geologie van België was het leukste vak van het semester :p

Soekie
23 juni 2010, 06:07
Waarom kan de olie niet in zo'n verdwijngat gestoken worden? :(

Nooby4Ever
23 juni 2010, 07:16
Waarom kan de olie niet in zo'n verdwijngat gestoken worden? :(

:doh:

Ironpole
23 juni 2010, 11:46
Duidelijk het werk van een Dugtrio.

moehaa!
23 juni 2010, 12:35
Duidelijk het werk van een Dugtrio.

Of Diglet, maar in dat geval staat ons nog wat te wachten als Dugtrio opduikt.

Exorikos
23 juni 2010, 12:57
Of Diglett, maar in dat geval staat ons nog wat te wachten als Dugtrio opduikt.

FYP!