PDA

Volledige versie bekijken : Halsbandparkiet

MagicD
17 juni 2010, 21:53
Ik denk dat het nu een jaar of vier geleden is dat ik er voor het eerst één zag zitten in mijn tuin. Ik dacht toen 'die zal ergens ontsnapt zijn' en vond het wel een grappig zicht. Groot was mijn verbazing als ik tijdens de winter en het jaar nadien af en toe er weer één zag zitten. De winter was ongelooflijk koud geweest en blijkbaar had het beest er geen last van.
Sinds een jaar komt het nu ook af en toe in de media en weet ik nu ook welk soort parkiet het is en dat ze afkomstig zijn van Brussel. Een kweker zou ze daar gelost hebben ofzo.

Vandaag kan ik geen dag meer in de tuin zitten zonder mij zot te irriteren op de TIENTALLEN vervelende KUTparkieten die in zwermen hier rond hangen en het meest onverdraagbare geschetter produceren. Het is een echte plaag geworden!
Niet alleen maken ze vreselijk lawaai, ze verjagen alle inheemse vogels uit de buurt. Normaal kan ik hier genieten van mussen, roodborstjes, winterkoningskes, koolmezen, pimpelmezen, staartmezen, soms een nachtegaal, enz.
Nu wordt alles overstemt door dat nerveuze geschetter van die vuile parkieten. Het zijn echt agressieve vogels die andere verjagen, zelfs eksters moeten onderdoen! Bovendien zijn ze ongelooflijk intelligent. Je kan ze niet verjagen zoals andere vogels door in de handen te klappen. Dan blijven ze je gewoon aanstaren vanuit de boom, en voel je je echt als een dwaas. :oink:
In de winter klimmen ze met hun snavel tot aan de kleine takken waar ik meesbolletjes ophang, die ze dan vakkundig losknabbelen en ermee in het geheel van door gaan. :angry:
Ze kweken ook als zot. Vroeger zag ik er nu en dan 1 zitten, nu komen ze in zwermen van 20 of meer neergestreken en blijven echt rondhangen. Ik hoor ze vaker als de doorsnee houtduif of merel.

Ik woon in de rand rond Brussel, Dilbeek meer bepaald.
Heeft nog iemand ze in de tuin? Ook zoveel last van? Kan er iets aan gedaan worden? De jagers toelaten er op te jagen zou een mogelijkheid zijn, maar er wordt amper gejaagd hier in de buurt. Ze volledig wegkrijgen is onmogelijk, daarvoor zijn ze al met te veel en te ver uitgespreid, maar je zou ze kunnen uitdunnen en het evenwicht wat bewaren want deze beesten hebben geen natuurlijke vijanden. Zou ik de vogelbescherming of een andere organisatie kunnen contacteren die een deel komt vangen ofzo? :help:
Laat maar weten wat jij er van denkt! Ik denk dat het binnen enkele jaren over heel Vlaanderen een probleem zal zijn.

sm3n
17 juni 2010, 22:03
Bovendien zijn ze ongelooflijk intelligent. Je kan ze niet verjagen zoals andere vogels door in de handen te klappen. Dan blijven ze je gewoon aanstaren vanuit de boom, en voel je je echt als een dwaas. :oink:
In de winter klimmen ze met hun snavel tot aan de kleine takken waar ik meesbolletjes ophang, die ze dan vakkundig losknabbelen en ermee in het geheel van door gaan. :angry:

:lol:

ik heb er niet echt veel ervaring mee, maar koop een kat?

cuda
17 juni 2010, 22:09
Ben ze ook al tegengekomen in etterbeek en jette.
Liever parkieten dan die duiven die ge overal ziet :p

Dobbelsteen
17 juni 2010, 22:32
Geen last van in de Kempen :unsure:

Ik zou eens verder zoeken achter een jager, of op z'n minst die uitdunning legaal laten maken.

de Waaslandwolf
17 juni 2010, 23:29
Die beesten zitten echt al tientallen jaren in ons land hoor, het verbaast me dat je het nog niet doorhad, iemand zijnde die zo dicht bij Brussel woont. Ik woon er behoorlijk ver van, maar ik wist als snotaap al dat die beesten hier rondfladderden. :p

In 1974 werd in het Brusselse Melipark een 50-tal parkieten losgelaten door Guy Florizoone, de toenmalige directeur van de Brusselse Meli. De vogels verspreidden zich snel over Brussel, en het eerste broedgeval buiten het Melipark dateert uit 1975. In 1984 telde men 250 vogels, in 1988 waren het er al 500 en recent (2005) wordt de populatie op 7000 (data AVES, België) vogels geschat.

SlashDotDash
18 juni 2010, 11:28
Vorige week nog verschillende exemplaren gezien in Kampenhout naast Zaventem. De verspreiding van deze exoot lijkt nog moeilijk te stoppen :(

nite
18 juni 2010, 13:16
Bovendien zijn ze ongelooflijk intelligent. Je kan ze niet verjagen zoals andere vogels door in de handen te klappen. Dan blijven ze je gewoon aanstaren vanuit de boom, en voel je je echt als een dwaas. :oink:

LOL!

Bugge
18 juni 2010, 14:36
nieuws Limburg - Halsbandparkiet steeds meer gespot in Limburg - Hbvl.be (http://www.hbvl.be/limburg/halsbandparkiet-steeds-meer-gespot-in-limburg-2.aspx)

MagicD
18 juni 2010, 17:01
Mark Demesmaeker heeft hierover een vraag (http://www.markdemesmaeker.be/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=54) gesteld aan Vlaams Minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur in 2005. Dat was toen Kris Peeters, toen nog groen achter zijn oren. ;)

Ik citeer uit het antwoord:

Gezien het ontbreken van concrete klachten bij de buitendiensten van de afdeling Natuur in de provincie Vlaams-Brabant, en ook in het licht van het feit dat de uitgevoerde studies, weliswaar door derden, niet klaar en duidelijk op eensignificante negatieve impact wijzen, kan worden besloten dat het probleem in Vlaams-Brabant (voorlopig althans) nog niet van die aard is dat er werkelijk van een plaag kan worden gesproken. Men dient daarbij bovendien in beschouwing te nemen dat de populatie inmiddels toch al enige omvang heeft bereikt.
Los van het bovenstaande blijft natuurlijk de vraag in hoeverre problemen met exotische soorten zoals de halsbandparkiet nog efficiënt kunnen verholpen worden. Dergelijke soorten hebben inmiddels een dermate grote populatie opgebouwd en hebben zich reeds zo sterk verspreid, dat het trachten in te dijken ervan absoluut geen sinecure zou zijn.

Die studies waar hij naar verwijst zijn denk ik al verworpen want ik hoor nu toch overal dat die beesten niet zo onschadelijk zijn. En wat dat gebrek aan klachten betreft: Kzal die afdeling Natuur Vlaams-Brabant eens beginnen overstelpen met klachten! :evil:
En zijn besluit is toch ook maar dwaas: ze zijn al met zovelen, laten we ze nu maar voort alles impalmen. Ik hoop dat ze die redenering niet toepassen op vlak van immigratie. :s

@cuda: ik zou die hoop parkieten op elk moment willen wisselen voor dubbel zoveel duiven. Sommige mensen denken misschien: 'handig, die verjagen sprewen' of 'liever zo'n kleurrijk parkietje als zo'n vieze ekster'. Maar deze vliegende duivels zijn echt niet te vergelijken met ekster, duiven of kraaien. Hun gekrijs is echt ONverdraaglijk, ze nesten echt in zwermen en je krijgt ze niet weg!
@waaslandwolf: ze zitten hier al sinds jaren '70, maar vnl in Brussel en ze hebben zich eerst uitgebreid naar het Noorden en het Oosten van de rand. Het is pas sinds een jaar of 2 dat ze hier echt een plaag zijn. En ze spreiden zich snel uit!

Zodus: "Soon in your backyard! Be afraid, be very afraid!" :D

TNT panic
18 juni 2010, 17:29
pak uw, een luchtkarabijn