PDA

Volledige versie bekijken : Vuvuzela's -> Frequenties uitfilteren ?

SimonABC
15 juni 2010, 14:23
Hoi

Op mijn studies vorig jaar, hebben we geleerd over fourrier en laplace transformaties en van die toestanden.

Nu weet ik er het fijne niet meer van, maar wat ik toch onthouden is, is dat het redelijk eenvoudig is om frequenties ergens uit te filteren.

Zo'n Vuvuzela lijkt mij toch niet echt een heel breed frequentiebereik te hebben, dus waarom filteren ze dat niet gewoon weg?

Grtz

Dobbelsteen
15 juni 2010, 14:29
Hoi

Op mijn studies vorig jaar, hebben we geleerd over fourrier en laplace transformaties en van die toestanden.

Nu weet ik er het fijne niet meer van, maar wat ik toch onthouden is, is dat het redelijk eenvoudig is om frequenties ergens uit te filteren.

Zo'n Vuvuzela lijkt mij toch niet echt een heel breed frequentiebereik te hebben, dus waarom filteren ze dat niet gewoon weg?

Grtz

Ik denk dat dat frequentiebereik dik kan tegenvallen omdat het zo'n basale klank is.

En ook om dezelfde reden dat ze die dingen niet gewoon verbieden: opstand in Afrika als men het verneemt dat ze eruit gefilterd worden.

Spijtige uitvinding trouwens, voor een continent met een heel levendige percussiecultuur...

Conqie
15 juni 2010, 14:37
Het trieste is dat het constant "eigen aan Afrika" word genoemd terwijl het pas in de jaren 90 is opgekomen, vanuit Mexico als ik me niet vergis.

En, wtf, waarom ze men een opstand krijgen als men dat eruit filtert, televisie-stations zijn nog altijd vrij in wat ze doen op dat vlak hoor.

Ik ken het frequentie-bereik niet van die rommel, maar de kans bestaat dat het het een te breed spectrum bestrijkt, en dat er van de klank niet veel overblijft mocht men filteren.

shiftyke
15 juni 2010, 14:41
Na 10 minuten zo'n match volgen let je daar toch niet meer op zeker?

TooChé
15 juni 2010, 14:41
frequentie bereik is té breed en valt in de frequentieband van een hele hoop andere dingen, dus filteren is quasi onmogelijk

sparco
15 juni 2010, 14:45
Het is wel mogelijk..
Vuvuzela-Filter (http://www.surfpoeten.de/tube/vuvuzela_filter)

Kid_C
15 juni 2010, 14:46

Je let er niet meer op, maar ik mis de drums en het gezang. :sad:

SXe
15 juni 2010, 14:55

²

Blanco
15 juni 2010, 15:02
Ik weet nu niet of het aan de matchen ligt of aan de vuvuzela's maar als ik 10 min naar een wedstrijd kijk van het WK, lig ik in slaap.

Gentille
15 juni 2010, 15:23
Iedereen ergert zich aan de vuvuzela's maar elke dag worden er 1000'den verkocht. In Europa alleen zijn er al meer dan 1,5 miljoen verkocht

ClayDavis
15 juni 2010, 15:26
Iedereen ergert zich aan de vuvuzela's maar elke dag worden er 1000'den verkocht. In Europa alleen zijn er al meer dan 1,5 miljoen verkocht

Das bitter weinig :/

Desdenova
15 juni 2010, 15:28
Als er zoveel verkocht worden, dan weet je meteen dat er op deze planeet véél domme mensen rondlopen.

Starrk
15 juni 2010, 15:29

Bij mij is er toch geen sprake van gewenning, dat is gewoon een irritant continue gedreun op de achtergrond.

Gentille
15 juni 2010, 15:31
Das bitter weinig :/

Bitter weinig? Op nog geen week dat het WK bezig is en dit enkel in Europa?

Blanco
15 juni 2010, 15:31
Bij mij ook niet, brengt totaal geen sfeer, maar 90 min een monotoom gezoem.
Zelf een vlieg is creatiever dan dat...

Btw, op NL staat het geluid in het stadion beduidend stiller

Gentille
15 juni 2010, 15:33
Btw, op NL staat het geluid in het stadion beduidend stiller

De Belgen en de Britten kunnen het geluid wel aanpassen en hebben hier dan ook voor gekozen. Daardoor klinkt het minder indringend, waar de NOS het fijn vindt de sfeer wat meer hoorbaar te maken. In dit geval komt met die sfeer ook de vuvuzela mee.”
De NOS vindt dat de vuvuzela bij de Zuid-Afrikaanse cultuur hoort. die cultuur mag je een land niet ontnemen door het geluid weg te schuiven”, zegt voice-over Marieke de Vries van het NOS Journaal-item. Jan de Jong vult aan: “Het is hetzelfde als je aan de Engelsen zou vragen als ze naar het voetbal gaan geen bier te drinken en ook niet te zingen. Dus ben je er voor of ben je er tegen? Het hoort bij Zuid-Afrika dus ik denk dat we er wel aan gaan wennen.”

Conqie
15 juni 2010, 15:35
Het hoooort helemaal niet bij Afrika, for fuck sake.
Wat een belachelijk argument, die cultuur mag je hen niet ontnemen :rofl:.

Daarbij, gastland of niet, dit is het WERELD kampioenschap, zelf China paste zich aan ten tijde van olympische spelen.

Blanco
15 juni 2010, 15:49
Dan moet ik een ander televisietoestel hebben, hier is dat irritant gezoem op NL echt wel minder hoor.

Voila, voor €2.95 ben je er vanaf ;)
Anti Vuvuzela Filter | Get Rid Of The Annoying Vuvuzela Trumpet Noise By Active Sound Cancellation (http://antivuvuzelafilter.com/)

Starrk
15 juni 2010, 15:51
Bitter weinig? Op nog geen week dat het WK bezig is en dit enkel in Europa?

Op het Sint-Pietersplein liepen al enkele beunhazen rond met vuvuzela's >_<

Silmarunya
15 juni 2010, 15:55
Daarbij, gastland of niet, dit is het WERELD kampioenschap, zelf China paste zich aan ten tijde van olympische spelen.

Wat niet betekent dat ze de schitterend Afrikaanse cultuur niet naar voren mogen brengen, het biedt een echte meerwaarde.

Maar je hebt gelijk, de Vuvuzela maakt geen deel uit van de traditionele Afrikaanse cultuur. Jammer dat de fantastische Afrikaanse volksmuziek (bijzonder levendig, ideaal voor een WK) niet wat meer aan bod komt ipv kinderachtige toeters...

Maar kom, als die vuvuzela's het voor de modale Afrikaan leuker maken, waarom niet?

Gentille
15 juni 2010, 15:56

Ik zie het nog overwaaien naar onze voetbalmatchen :p

Jonathan
15 juni 2010, 16:01
Voetbal is en blijft een volkssport, dus dat er veel simpele zielen rondzwerven bij de voetbal zou toch niet verwonderlijk moeten zijn hé ... :p

Starrk
15 juni 2010, 16:07
Maar kom, als die vuvuzela's het voor de modale Afrikaan leuker maken, waarom niet?

Ik heb liever dat ze met die vuvuzela's op de stoelen gaan meppen. Veel leuker.

Malkavian
15 juni 2010, 16:29
VLC PLayer op facebook heeft dit gepost.

OK, I know it is a bit geeky and difficult, but
if you want to remove the horrible vuvuzela when watching the world cup
with VLC, here is some command-line to help you:vlc --audio-filter param_eq --param-eq-f1=233 --param-eq-f2=466 --param-eq-f3=932 --param-eq-gain1=-20 --param-eq-gain2=-20 --param-eq-gain3=-20 --param-eq-lowf=100 --param-eq-lowgain=15 --param-eq-q1=10 --param-eq-q2=10 --param-eq-q3=10

have fun :)

Faun
15 juni 2010, 16:44
VLC PLayer op facebook heeft dit gepost.

have fun :)

mrja, dan moet ge al tv kijken via VLC

SimonABC
15 juni 2010, 16:51
Die oplossingen dat hier gepost zijn, doet mij eigenlijk wel vermoeden dat het gewoon mogelijk is met een fourrier (of laplace) transformatie om de frequentie van die vuvuzela eruit te filteren... waarom passen de zenders niet toe dan, ik blijf het lastig vinden.

Preske
15 juni 2010, 17:03
Het trieste is dat het constant "eigen aan Afrika" word genoemd terwijl het pas in de jaren 90 is opgekomen, vanuit Mexico als ik me niet vergis.

En, wtf, waarom ze men een opstand krijgen als men dat eruit filtert, televisie-stations zijn nog altijd vrij in wat ze doen op dat vlak hoor.

Ik ken het frequentie-bereik niet van die rommel, maar de kans bestaat dat het het een te breed spectrum bestrijkt, en dat er van de klank niet veel overblijft mocht men filteren.

die posts SMEKEN gewoonweg om een niet-politiek correcte comment :')

Conqie
15 juni 2010, 17:26
Laat u gaan :p

Brick Top
15 juni 2010, 17:33
Ik erger me er ook niet aan, maar 't is allemaal wel vrij sfeerloos zo hé. Je hoort niets van heb publiek meestal. Had véééél cooler geweest moesten die negers daar nen hoop trommels en wat weet ik nog allemaal binnen gesleurd hebben.

Trouwens, zo ne vuvuzela... Daar moet ge toch al serieus op blazen hé? Moet toch freakin' vermoeiend zijn om daar constant op te blazen?

mac-bc
15 juni 2010, 17:47
Die oplossingen dat hier gepost zijn, doet mij eigenlijk wel vermoeden dat het gewoon mogelijk is met een fourrier (of laplace) transformatie om de frequentie van die vuvuzela eruit te filteren... waarom passen de zenders niet toe dan, ik blijf het lastig vinden.

Iets zegt mij dat je ergens een klok hebt horen luiden maar dat je niet weet waar de klepel hangt. Om maar in geluidstermen te blijven.

Je zei dat je dat in je opleiding gezien hebt. Welke opleiding en hoe zou jij het dan concreet aanpakken met Fourier of Laplace? :)

^MystiQ
15 juni 2010, 17:49

Een Fourier transformatie is een middel om een signaal in het tijdsdomein te gaan voorstellen in het frequentiedomein. Met andere woorden, met een Fourier transformatie kan je enkel uw spectrum gaan bekijken en kan je niet gaan filteren. Daar heb je een filter voor nodig. Volgens mij zullen ze trouwens binnenkort wel eens die boel beginnen filteren tenzij natuurlijk iedereen Vuvuzela's begint te kopen :)

uip
15 juni 2010, 20:06
Een Fourier transformatie is een middel om een signaal in het tijdsdomein te gaan voorstellen in het frequentiedomein. Met andere woorden, met een Fourier transformatie kan je enkel uw spectrum gaan bekijken en kan je niet gaan filteren. Daar heb je een filter voor nodig. Volgens mij zullen ze trouwens binnenkort wel eens die boel beginnen filteren tenzij natuurlijk iedereen Vuvuzela's begint te kopen :)maar als ze gaan filteren, is het wél in het frequentiedomein hé;)

zie ook Convolutie - SynthWiki (http://www.synthwiki.nl/index.php/Convolutie)

^MystiQ
15 juni 2010, 20:09
maar als ze gaan filteren, is het wél in het frequentiedomein hé;)

Nee? Serieus? Dat wist ik nu eens niet ze :lol:

TheFallen
15 juni 2010, 20:11
Hebben ze dit nu niet opgelost? :unsure:

Had er bij Ivoorkust - portugal veel minder last van? :)

mac-bc
15 juni 2010, 20:28
maar als ze gaan filteren, is het wél in het frequentiedomein hé;)

Sounds like Systeemtheorie...

Wel een paar interessante linkjes onderaan m.b.t. de praktische toepassingen ervan. :)

Thombose
15 juni 2010, 23:13
lol, zoals al gegezegd, Fourrier transformatie zorgt voor een voorstelling in een ander domein, (onder de vorm van CFT, EDFT,DFT, meestal met FFT algoritme), filteren moet door een filter en is niet gewoon de transformatie...lineaire fasefilters,...afhankelijk van het spectrum moet het wel llukken, maar je gaat daardoor het zingen niet beter horen...

Booka Shade
15 juni 2010, 23:16
Bij mij is er toch geen sprake van gewenning, dat is gewoon een irritant continue gedreun op de achtergrond.

Idem, maar toch mis ik andere klanken zoals het juichen van de supporters na een goal of zangkoren en drums :sad:

EagleEye
15 juni 2010, 23:31
Bah, ik krijg hier flashbacks van mijn cursus beeld- en signaalverwerking. :s

Ruben666
16 juni 2010, 00:09

Ik zie het nog overwaaien naar onze voetbalmatchen :p

Sssjjttt, gelieve Pandora's doos gesloten te houden :p.

^MystiQ
16 juni 2010, 00:15
Bah, ik krijg hier flashbacks van mijn cursus beeld- en signaalverwerking. :s

Moh moh moh, een doodgewone Fourier analyse is nog niets. Mijn cursus digitale signaalverwerking was best wel über dit jaar =)

EagleEye
16 juni 2010, 00:22
Dat heb ik ook allemaal gehad hoor, Fourier transformaties van domeinen, deconvolutie, de Mexicaanse Hoed (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/01/Wavelet_-_Mex_Hat.png)-functie, ... :/

Thombose
16 juni 2010, 00:46
Mystiq :) zijt gij een medeburgie? DSP van de Wambacq?

^MystiQ
16 juni 2010, 00:58
Mystiq :) zijt gij een medeburgie? DSP van de Wambacq?

Ik ben geen burgie nee, maar wel een indi. :p

Dobbelsteen
16 juni 2010, 00:59

Southpark & Mohammed. En dat is dan nog in de VS. 'nuff said.

BuZz.LiGhTYeAr
16 juni 2010, 08:10
Het is wel mogelijk..
Vuvuzela-Filter (http://www.surfpoeten.de/tube/vuvuzela_filter)

Duidelijk iemand die totaal niets van klank kent, na de filter klinkt de commentator plat, hol en alsof hij door een blik aan't praten is.

Je kan het klankbeeld zomaar niet aanpassen door ff een bepaalde frequentieband -12dB te trekken, zoals aangehaald haal je meer weg dan je eigenlijk wil. Het probleem wordt bij Sporza imo deftig aangepakt, lipmicrofoon en geen stadiongeluid.

Lipmicrofoon - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lipmicrofoon)

warre
16 juni 2010, 09:24
Duidelijk iemand die totaal niets van klank kent, na de filter klinkt de commentator plat, hol en alsof hij door een blik aan't praten is.

ik heb geen idee of het kan, maar als je uw filter zet voor dat de commentaar erbij komt krijg je mss enkel dof stadiongeluid (zonder vuvuzela) en normale commentaar

BuZz.LiGhTYeAr
16 juni 2010, 09:35
Wss is dat een mogelijkheid. Maar dat hangt natuurlijk weer van de carrier af... Als ze enkel een L/R met beeld aanbieden ben je nog niks verder.
ik heb geen idee of het kan, maar als je uw filter zet voor dat de commentaar erbij komt krijg je mss enkel dof stadiongeluid (zonder vuvuzela) en normale commentaar

Legendary d.C.
16 juni 2010, 10:14

Natuurlijk kan dat, maar ik denk dat ze het doen omdat je anders het stadiongeluid ook vervormd gaat geraken. Ze doen het volgens mij niet omdat het niet ethisch is aangezien z-afrika claimt dat het bij hun cultuur hoort :lol:

Het stadiongeluid is trouwens perfect weg te filteren hoor, zonder filters. Je zet microfoons naar de spelers en naar het stadion. Het geluid van het stadion trek je af van het geluid waar de spelers op staan je hebt zuiver het geluid van wat er op het veld staat.

Ik denk dat het filteren allemaal niet zo simpel is als het bij de VRT moet gebeuren, je moet denken die krijgen niet de verschillende geluidslijnen binnen die de regiecar wel binnekrijgt( daar is het volgens mij wel mogelijk) maar de VRT krijgt één lijn binnen die ze daar samenstellen en ze mogen er mee doen wat ze willen maar als ge daar die vuvuzelas er uit wilt filteren is dat nog niet zo simpel zonder een vervormd stadiongeluid.

Van mij mogen ze die vuvuzelas verbieden hoor, wat heeft dat nu met de cultuur van afrika te maken en t'is gewoon een irritant geluid op de tv.

Equino
16 juni 2010, 10:21
I love Vuvuzela's

^MystiQ
16 juni 2010, 10:27
Dat is nogal vrij simplistisch uitgelegd hoor Legendary, ge moet dan nog zorgen dat ge geen fase verschillen hebt in uw beide signalen ook. Zomaar perfect van elkaar aftrekken is niet zo eenvoudig zoals jij het doet lijken. :p

Legendary d.C.
16 juni 2010, 10:35
Dat is nogal vrij simplistisch uitgelegd hoor Legendary, ge moet dan nog zorgen dat ge geen fase verschillen hebt in uw beide signalen ook. Zomaar perfect van elkaar aftrekken is niet zo eenvoudig zoals jij het doet lijken. :p

Ja das waar maar ik leg het principe uit hé, niet mijne cursus systeemtheorie:crazy:

BuZz.LiGhTYeAr
16 juni 2010, 15:00
Ja das waar maar ik leg het principe uit hé, niet mijne cursus systeemtheorie:crazy:

Zelfs jouw principe klopt niet, zoals aangehaald: ten eerste zit je met de fase verschillen en niet alleen op de plaatsing, de ene vuvuzela is ook al langer als de andere... en ten tweede zit het publiek rond het plein. Wat inhoud dat een microfoon ook al is hij naar het veld gericht de overstaande tribune mee oppikt.

Het tegenfase verhaal houd in dit geval geen steek en is bovendien enkel handig in bepaalde situaties zoals vb. noise-cancelling bij hoofdtelefoons

De VRT gebruikt voor het WK geen stadion geluid, het geluid wat je hoort is dat opgepikt door de microfoon van de commentator.

Legendary d.C.
16 juni 2010, 19:54
Zelfs jouw principe klopt niet, zoals aangehaald: ten eerste zit je met de fase verschillen en niet alleen op de plaatsing, de ene vuvuzela is ook al langer als de andere... en ten tweede zit het publiek rond het plein. Wat inhoud dat een microfoon ook al is hij naar het veld gericht de overstaande tribune mee oppikt.

Het tegenfase verhaal houd in dit geval geen steek en is bovendien enkel handig in bepaalde situaties zoals vb. noise-cancelling bij hoofdtelefoons

De VRT gebruikt voor het WK geen stadion geluid, het geluid wat je hoort is dat opgepikt door de microfoon van de commentator.

Je hebt wel bepaalde mics die een bereik hebben van X aantal meter, wat daarachter gebeurt wordt (bijna) niet opgevangen. Maar bon, het wordt wel degelijk gedaan hoor (neem het aan van iemand die freelance voor TV werkt) maar het is idd niet simpel en exact hoe kan ik helaas niet zeggen.

Ik ben er trouwens wel zeker van de VRT stadiongeluid gebruikt, ik durf het te betwijfelen of het geluid van de bal en fluitsignalen ook worden opgepikt door de commentator-microfoon.

BuZz.LiGhTYeAr
16 juni 2010, 20:43
een microfoon die maar een paar meter werkt, vreemd die moet ik nog tegenkomen. Volgens mij hangt veel af van de geluidsdruk van de bron denk je niet? Dan maakt 10m. niet uit, wel of je een mug of vuvuzela wil oppikken.

Ik hoop dat die TV zender iemand in dienst heeft die wel kaas gegeten heeft van geluid en het oppikken ervan... (neem het maar aan van iemand aan die zijn eigen firma heeft in geluidstechniek)

Dat van de VRT steek ik mijn hand niet voor in het vuur, het is wat ik een paar dagen geleden in het HBVL gelezen heb. Wat wel een feit is, dat ze de lipmicrofoons terug hebben ingevoerd.

Legendary d.C.
16 juni 2010, 20:56
Dan moet ik het nog eens bekijken want ik was er van overtuigd dat het kon :)