PDA

Volledige versie bekijken : Invloed van warmte op de mens

Benjamin
11 juni 2010, 15:21
Steeds wanneer het heet, of koud, is dan valt het op dat de een hier heel wat beter op reageert dan de ander.
Nu vroeg ik mij af van welke factoren dit afhangt en in welke mate mensen verschillend reageren op hitte of kou.
Hoe groot kan het verschil in warmteperceptie zijn tussen mensen? Is het mogelijk dat de ene gezonde twintiger 23 graden Celcius ervaar zoals de andere gezonde twintiger 30 graden Celcius ervaart?
In welke mate wordt de warmteregelatie beïnvloed door de leeftijd en de genen?
In welke mate speelt vet een rol (overgewicht)?
enz.

Deze vraag kwam in mij op omdat ik altijd relatief slecht tegen hitte heb gekunnen. Als peuter en kleuter (ik was enorm mager) werd ik al enorm lethargisch zogauw de temperatuur in de buurt van de 30 graden Celcius kwam. Met het weer van vandaag doe ik het al veel rustiger aan, straks terwijl ik heel rustig wandelde zweette ik al behoorlijk.
Met lopen dalen mijn prestaties ook vrij fors zogauw het wat heter is terwijl ik wel zeer goed in de kou kan lopen.

Cerulean
11 juni 2010, 16:09
Ik kan +22°C moeilijk verdragen, en alles onder 8°C ook.
En da's vrij extreem. Wanneer een ander nog maar opmerkt "het is warm/koud", zit ik al af te zien.
Zelfde met licht/donker.
Als de zon fel schijnt doet dat enorm pijn aan mijn ogen, en zelfs als het lichtbewolkt is ofzo, loop ik altijd met een bedrukt gezicht.
In 't school lachten ze met mij omdat ik in de donkere kamer overal tegenliep, mijn ogen passen dus ook slecht aan aan het donker :p Dat rood licht is belange zo fel niet als bv films ofzo doen vermoeden.

MrZodiac
11 juni 2010, 16:38
tegen kou kan ik weer minder, maar bvb op winter vakantie heb ik geen problemen met -10 a -15 (of lager zelfs) maar dat is omdat ik me echt wel in laagjes kleed.

Ik moet wel zeggen dat ik de enige ben die ik hier ken die tegen de warmte kan.

Als bij 30 graden iedereen ligt te puffen, loop ik nog normaal rond. Nu als dat enkele dagen blijft aanhouden moet ik uiteindelijk ook wel bezwijken aan de warmte.

Tibokio
11 juni 2010, 16:42
Geen problemen met warmte of koude hier...

Doe maar gerust -15 of 30 graden.. Geen problemen mee.

Al zal ik, net als MrZodiac, ook wel uiteindelijk bezwijken van de warmte :p

FurtiveDuck
11 juni 2010, 17:14
Zelf kan ik beter tegen de warmte dan tegen de koude. Maar de koude heb ik veel liever. Vind ik veel aangenamer.

Ik denk wel dat het afhangt van persoon tot persoon. En hoeveel vet en / of vel die heeft. Hoeveel haar op z'n hoofd, kortom gewoon z'n lichaamsbouw. Bij veel mensen zit het ook in het koppeke denk ik. De ene wilt rap te warm of te koud hebben, maar z'n lichaam kan veel meer aan. ;)

Sp66d D6mon
11 juni 2010, 18:13
Geef mij maar een 35°C, daar voel ik mij het beste in.
Koude is enkel een probleem als ik vaak van binnen naar buiten loop, eens gewend aan de koude (± een uur) geen probleem meer.

Benjamin
11 juni 2010, 19:01
Ik kan +22°C moeilijk verdragen, en alles onder 8°C ook.
En da's vrij extreem. Wanneer een ander nog maar opmerkt "het is warm/koud", zit ik al af te zien.
Zelfde met licht/donker.
Als de zon fel schijnt doet dat enorm pijn aan mijn ogen, en zelfs als het lichtbewolkt is ofzo, loop ik altijd met een bedrukt gezicht.
In 't school lachten ze met mij omdat ik in de donkere kamer overal tegenliep, mijn ogen passen dus ook slecht aan aan het donker :p Dat rood licht is belange zo fel niet als bv films ofzo doen vermoeden.
Mijn ogen passen zich zeer goed aan aan het duister maar mijn ogen passen zich traag aan indien het snel licht wordt, bijvoorbeeld bij die profs/docenten/assistenten die de ganse tijd het licht uit en terug aan maken (projector). Wanneer ik in de zomer vanuit de schaduw kom dan word ik regelmatig eventjes verblind door de zon, meerdere mensen zijn zodoende al tegen mij opgelopen omdat die pipo's niet in de gaten hadden dat ik niets zag (ik stond stil).
Misschien heb ik wat meer staafjes of zijn ze bij mij gevoeliger?

tragezot
11 juni 2010, 19:17
Mijn sportprestaties zijn dan weer op zijn best +25°C. Wel niet meer in België want vanaf er hier drie dagen een zachte oostenwind staat, stikt ge bijna.

Gippal
11 juni 2010, 19:39
Geef mij maar een 35°C, daar voel ik mij het beste in.
Koude is enkel een probleem als ik vaak van binnen naar buiten loop, eens gewend aan de koude (± een uur) geen probleem meer.

Idem.

Hoe warmer het is, hoe beter, maar eens het kouder begint te worden. :sop:
Alleen 's nachts heb ik daar geen last van. :p

Atrox
11 juni 2010, 19:59
18-20° is perfect voor mij :p

Dobbelsteen
11 juni 2010, 20:10
18-20° is perfect voor mij :p

+1

Ik zie vooral de eerste dagen van de zomer af: als het zo 23-27 graden begint te worden, zoals enkele weken geleden. Als het een goed opgebouwde hittegolf van 35 graden is, dan kan ik er wel redelijk goed tegen :)

Koude is altijd doenbaar, zolang je maar deftig geïsoleerd bent :)

Naradia
12 juni 2010, 19:41
Volgens de psychologie heeft de temperatuur tot gevolg dat de mens agressief wordt. Zowel te koud als te warm zijn triggers voor agressie, dit effect neemt af vanaf het moment de mens te tam wordt om nog iets te doen door de warmte/koude, dus 40°C en qua koude, -10°C (ongeveer).
Ik leer tijdens den blok XD

Wolverine__1
12 juni 2010, 19:45
Redelijk brede temperatuurstolerantie, maar kan net iets beter(lees langer) tegen warmte en uitdroging, dan tegen koude. +30 <-> -15

In finland -22° Toen had ik het wel serieus koud,behalve na de sauna,dan is die temperatuur heerlijk

TrsH
12 juni 2010, 19:53
+ 24 - 25 graden is max voor mij alles daarboven begin ik te puffen als een zot konijn :S

in de winter kijken mensen dan weer raar naar mij als ik nog altijd in mijn T-shirt rondloop bij 0 - 5 graden :S

koude kan ik enorm goed verdragen.
ik doe pas een trui aan als het effectief begint te vriezen.
een jas heb ik nog nooit in mijn leven gehad :S

Preske
12 juni 2010, 20:11
Het water in de douche moet voor mij altijd precies op 26° staan. Een graad te veel of te weinig en het voelt als schroeiend heet of ijskoud aan.

Gewone warmte kan ik wel wat hebben, evenals de koude. Ik moet wel zeggen, ik heb het liever te koud dan te warm, want ik heb veel last van het zweten. Of beter gezegd, het niet zweten. Ik zweet nl maar aan een kant en dat kan soms heel onaangenaam worden.

hatetn
12 juni 2010, 20:58
op zich geen problemen met warmte of koude. wel met de drukkende hitte die we hier hebben als het een tijd warm is.

denkimi
12 juni 2010, 21:31
ik hou meer van de warmte, 35° is geen probleem zolang de luchtvochtigheid niet te extreem hoog is.

koude op zich vind ik ook niet zo erg het hangt erg af van de omstandigheden. als ik ga skien kan -5° aangenaam zijn, maar s'morgens opstaan en in auto kruipen waarin het -5° is vind ik verschrikkelijk.

al bij al heb ik het liefst tussen de 23° en 25°, (outdoor op voorwaarde dat het niet regent of waait, dan mag het warmer zijn)

Yasutoko
12 juni 2010, 21:46
Ik kan makkelijk winterse temperaturen aan en nog steeds lichtgekleed zijn zonder nog maar 1x te bibberen. Maar als het zomer word krijg ik het wel lastig, ik heb al een zwakke maag, en als het een tijdje boven de 25° is krijg ik veel te veel last van maagzuur ( dunno waarom maar zomer is voor mij een helse periode :p ).

Razzia
24 juni 2010, 02:35
Bij 25 graden ben ik al serieus aant klagen... ik kan daar gwn niet tegen. Maar ik denk dat het ook te maken heeft met het soort hitte. In België is de zomer nogal vochtig, terwijl ik bv in Spanje etc 32 graden met gemak aankan, want dat is droge hitte.

Maar geef mij toch maar een goeie -5, daar kan ik goed tegen :)