PDA

Volledige versie bekijken : hout bewerken tegen ongedierte

gravedigger101
9 juni 2010, 17:29
ik weet niet of het in het juiste forum staat, maar soit.

Via via zijn wij aan thiase houten beelden geraakt (hebben ongeveer de vorm van een surfplank, met reliëf in gesneden, pakweg 1,80m lang, 6cm dik, 50 cm breed) voor een klein prijsje, rechtstreeks vanuit Thailand.
Om geen problemen met bv kakkerlakken te krijgen hebben we ze eerst in een afgelegen, niet-gebruikte schuur laten staan, tot iemand van ons zin zou hebben om zich daar eens mee bezig te houden. geen betere tijd dan de examens tiens...

De beelden zijn al aangetast door houtworm en dergelijke, dus het is zeker niet intact (hier en daar gaten, holtes, ...) maar nog steeds in voldoende staat om het op te hangen, daarom zoek ik nu de beste manier om dat hout te bewerken tegen reeds aanwezige en/of toekomstig ongedierte dat in het hout zou kunnen zitten.

Iemand die ervaring heeft met dit zo'n zaken? door de holtes en gaten zou het op de een of andere manier moeten lukken om ook daarin te kunnen geraken met het middel.

Brick Top
9 juni 2010, 17:43
't Is in ieder geval al heel slim van jullie om zo'n zaken eerst een tijdje 'apart' te leggen. Heb op TV ooit een geval gezien waarbij ze zo'n beelden (deze kwamen wel uit Afrika) meteen aan de muur hingen. Een half jaar later moesten ze er een speciale firma bijhalen om gans 't huis te komen besprayen. :)

Mss is naar zo'n firma mailen? Die zullen u wel kunnen vertellen hoe ge dat best aanpakt zeker?

Voodooghost
9 juni 2010, 18:21
Ge kunt van die producten kopen om houten balken en parket in te smeren tegen houtworm. Dat dringt in dat hout door en vernietigt de houtworm.
Ik heb wel geen idee of dat voor alle insecten marcheert, god weet wat een Thaise killer bugs er in dat plankske zit ;)

De SkeEvN
9 juni 2010, 18:31
http://3.bp.blogspot.com/_lYbhT1_i3HI/S4WUGbq604I/AAAAAAAAAHA/N_ztq4K3qSQ/s1600/DSC06923%2B%5B1024x768%5D.JPG

heb dit gebruikt voor men balken van het eerste verdiep:

96 euro voor deze bidon van 5l

gravedigger101
9 juni 2010, 20:03
k, zoiets hebben we normaal liggen. kzal eens zien wat daarop staat ivm met crazy-ass thai killerbugs, en anders ga ik eens bellen naar een prof. houtbedrijf

roque_leader
9 juni 2010, 21:10
Kunt u zoiets niet gaan vragen aan de brico ofzo ?

Muscleduck
9 juni 2010, 22:28
'k Zou die huis-tuin-keukendingen daar echt niet opsmeren. Het gaat hier niet over steunbalken oid he, maar kunst. Moest ik u zijn ik zou daar niks op smeren. Wie zegt dat daar nog worm in zit.
Wij hebben hier Afrikaanse kunst staan, 1 beeld is zeer aangetast, maar smeren doen we ook niet hoor. Sowieso lijkt het me dat de waarde van uw kunst enorm zakt als je zoiets doet.

Voodooghost
9 juni 2010, 23:03
Beter de waarde van de kunst die zakt dan de waarde van uw huis ...

Misschien bestaat er een oplossing om dat met een gas of zo insectenvrij te maken, dan moet ge er niets opsmeren, bel eens met een insectenverdelger firma.

Jack-Bauer
17 juli 2010, 22:23
In het programma Verminators hadden ze ook kunst gekocht en had last van houdvretende beesten en de bestrijdingsfirma zeiden dat ze het hout moesten inpakken in een plastic zak en zeker 10 dagen in de diepvries.

gravedigger101
18 juli 2010, 11:26
eieren van ongedierte kunnen (in veel gevallen) tegen invriezen.
hout van in mijn terraria steek ik een halve dag in de oven, dan zijn ze wel dood.

nu, ik beschouw het eigenlijk eerlijk gezegd niet echt als kunst met veel waarde, ik vind het gewoon mooi en zou het graag ophangen. het zijn een 10-tal beelden, waarvan 5 echt nog ophangbaar zijn (bij de andere is het reliëf te veel beschadigd dat het niet meer echt mooi is).