PDA

Volledige versie bekijken : info ivm sterrenkijker

archer
8 juni 2010, 17:24
Wel, ik ben dus al van kleins af zeer geïnteresseerd in het heelal. Die interesse is nooit echt doorgegroeid tot op het kijken van docu's op natgeo en discovery (van herhaling tot herhaling) en naar huble pics en dergelijke na.

Nu zou ik graag een sterrenkijker kopen om me er wat meer in te verdiepen. Maar de info die ik er over vind verward mij een beetje omdat er zoveel verschillende zijn en ook in prijs verschil (van 30€ tot over de 1000de euro's). Mijn budget ligt rond de 250€ en de vraag is wat ik daar met kan en of het de moeite is rond dat budget.

Ik zou graag nevels, ons zonnestelsel, iss station en dergelijke bekijken is dat mogelijk met dat budget? en wat moet ik mij daar aan verwachten door een sterrenkijker? Ik weet dat het geen hubble resultaten zijn door de atmosfeer en lichtpolutie en dergelijke.

Ik ben nogal een impulsief iemand en heb een beetje bang dat ik na een tijdje uitgekeken ben. Versta me niet verkeerd maar van uit mijn niets wetend standpunt lijkt het mij dat je na een paar maandjes toch wel alles gezien hebt. Of zijn er dagelijkse nieuwe dingen te zien?

Grtz

Thin Liz
9 juni 2010, 11:32
Zoek eens op 'sterrenkijker' met de zoekfunctie. Je zal wel iemand tegenkomen die er één heeft gekocht (edit: jongtan bv, best eens een mail naar sturen).

Anoniem0
9 juni 2010, 12:12
Wel, ik ben dus al van kleins af zeer geïnteresseerd in het heelal. Die interesse is nooit echt doorgegroeid tot op het kijken van docu's op natgeo en discovery (van herhaling tot herhaling) en naar huble pics en dergelijke na.

Nu zou ik graag een sterrenkijker kopen om me er wat meer in te verdiepen. Maar de info die ik er over vind verward mij een beetje omdat er zoveel verschillende zijn en ook in prijs verschil (van 30€ tot over de 1000de euro's). Mijn budget ligt rond de 250€ en de vraag is wat ik daar met kan en of het de moeite is rond dat budget.

Ik zou graag nevels, ons zonnestelsel, iss station en dergelijke bekijken is dat mogelijk met dat budget? en wat moet ik mij daar aan verwachten door een sterrenkijker? Ik weet dat het geen hubble resultaten zijn door de atmosfeer en lichtpolutie en dergelijke.

Ik ben nogal een impulsief iemand en heb een beetje bang dat ik na een tijdje uitgekeken ben. Versta me niet verkeerd maar van uit mijn niets wetend standpunt lijkt het mij dat je na een paar maandjes toch wel alles gezien hebt. Of zijn er dagelijkse nieuwe dingen te zien?

Grtz

voor zonnestelsel refractor (http://www.ruwebit.net/articles/58/werking_refractor_telescoop.gif), nevels ed. reflector (http://www.ruwebit.net/articles/58/werking_reflector_telescoop.gif) telescoop.
je kan ook een cassegrain (http://www.gil-net-communications.com/astropics/SchmidtCassegrain.GIF) kopen voor beide maar deze is dan niet uitmuntend in het ene of het andere. 'de gulden middenweg' laat ons zeggen.

best eerst eens een starparty meemaken. kan je zeker door verschillende telescopen kijken. ik en passero zijn onlangs naar een geweest in ieper en het was echt de moeite.

over monteringen ga ik me nog niet uitspreken alsook over de astrofotografie.
vraag eens aan passero of hij geen weet heeft van een starparty binnenkort.

passero
9 juni 2010, 12:43
Ik zal vanavond eens een wat uitgebreidere post doen maar zoek eens in dit forum. Ik heb al genoeg zee uitgebreide Posts gedaan met uitleg over een kijker te kopen. Zoek dan best op telescoop en niet op sterrenkijker.

Kort door de bocht vermoed ik dat je best een dobson koopt. Veel opening voor relatief weinig geld. Planeten komen er mooi in uit en je kan er ook redelijk wat deepsky mee doen. Zoek eens op 2de hands. Be voor een 20 cm dobson. Moet te doen zijn in uw budget

Gurdt
9 juni 2010, 14:26
Ik heb een Konus van 250 euro ofzo. Vergroting 240x (dacht ik) en daarmee kan je perfect de maan (zeer goed) en wat planeten zien, Jupiter, Saturnus, Mars, ... Maar let op, het blijven kleine bolletjes, veel detail moet je niet verwachten :)

Het ISS beweegt naar mijn weten te snel om echt te volgen, dus dat heb ik nog niet geprobeerd :)

Ik vind het vooral leuk om op zomeravonden buiten te zitten met een pintje en af en toe eens naar de lucht te kijken!

nite
9 juni 2010, 14:43
Ik ben een zeer amateuristische sterrenkijker, dus mijn eerste koop was een verrekijker (maar wel 1 speciaal gericht op sterrenkijken, ~€80-90) in plaats van een telescoop.

Wat ik daarmee kan zien:
-de maan in redelijk detail.
-planeten, ge kunt het verschil zien tussen een planeet en een ster. Een ster is een puntje en een planeet is een vette stip. Details van planeten kunde wel ni zien.
-het meest opvallende van door een verrekijker te kijken is het aantal sterren da ge kunt zien. Me ne verrekijker ziet ge der 100 keer meer dan da ge me het blote oog ziet.

passero
9 juni 2010, 14:58
Vooral als ge in de Melkweg kijkt. Zoals nu is het fantastisch om de regio's van de zwaan en lier met een verrekijker te bekijken. Het aantal sterrenhoopjes is bijna niet te tellen.

archer
9 juni 2010, 16:53
hey passero ik had al gemerkt dat jij er nogal veel van afweet. De reden waarom ik er 1 wil aanschaffen ben jij eigenlijk :p. Mijn hobby is fotografie en ik zie soms van jou prachtige foto's verschijnen in de foto thread op het "Graphics - Art - Design" gedeelte en dat is eigenlijk de weg waar ik naar toe wil, astrofotografie dan. Ik weet niet juist wat ik allemaal nodig heb ervoor, buiten dan een dslr (die ik al heb). Daarom dat ik mijn telescoop al met dat in het achterhoofd wil kopen. Nu, er is nog een lange weg te gaan want op 123 ben je niet naar alles aan het kijken wat je wil vermoed ik.

Anoniem0
9 juni 2010, 18:09
hey passero ik had al gemerkt dat jij er nogal veel van afweet. De reden waarom ik er 1 wil aanschaffen ben jij eigenlijk :p. Mijn hobby is fotografie en ik zie soms van jou prachtige foto's verschijnen in de foto thread op het "Graphics - Art - Design" gedeelte en dat is eigenlijk de weg waar ik naar toe wil, astrofotografie dan. Ik weet niet juist wat ik allemaal nodig heb ervoor, buiten dan een dslr (die ik al heb). Daarom dat ik mijn telescoop al met dat in het achterhoofd wil kopen. Nu, er is nog een lange weg te gaan want op 123 ben je niet naar alles aan het kijken wat je wil vermoed ik.

ooooeeeeeee... astrofotografie....

money money money.... :p nu ja, je kan goedkoop beginnen maar eens de microbe gebeten heeft ga je altijd groter beter en duurder willen gaan :p

passero
9 juni 2010, 19:48
kzal het proberen beperkt houden (maar is niet simpel) om wat meer uitleg te geven over astrofotografie.

Het is inderdaad zo dat dat een zeer dure hobby is. Het bedrag dat jij aangeeft is heel moeilijk om te starten met fotografie. Je kan wel je telescoop kopen in functie van wat je later wil.

Je moet je best ook afvragen wat je wil fotograferen. Planeetfotografie en deepsky fotografie zijn dan weer compleet andere zaken waar je compleet ander materiaal voor nodig hebt.

Als je al een DSLR hebt is dat goed (welke?). Dan vermoed ik dat je voor deepsky zal gaan want met een DSLR gaan planeten klein blijven en is dat serieuze overkill voor het enorme beeldveld dat je krijgt op je camera.

De grootste kost voor astrofotografie is je montering en niet je telescoop. Toch voor een beginnende astrofotograaf. Het probleem met deepskyfotografie is dat je heel lang wil belichten. 10min of langer voor een single shot. Gedurende die 10 min draait de aarde een heel stuk en als je niet kan volgen heb je serieuze strepen. De goedkope monteringen kunnen niet nauwkeurig genoeg volgen en geven ook strepen. Vandaar dat je goed moet investeren in een deftige montering.
Een van de goedkoopste deftige monteringen die je kan gebruiken voor astrofotografie kost al gemakkelijk +/- 700€.

Als telescoop is een 15 of 20cm newton zeer goed om te beginnen. Die zijn vrij goedkoop en je hebt veel lichtopbrengst. Ikzelf gebruik een 15cm. Hetgeen je voor jouw budget kan kopen is een 15 of 20cm dobson. Daar spendeer je het meest in een telescoop wat goed is. Het heeft nu weinig zin om te investeren in een montering want die ga je later toch verkopen als je een deftige koop.
Het voordeel met die dobson is dat je er in het begin visueel veel plezier kan aan beleven. Planeten komen er goed in uit en je kan er toch wel wat deepsky mee waarnemen. Clusters en bolhopen zijn er zalig in. De helderste nevels moet ook wel lukken.

Als je dan later wil investeren in een montering heb je toch al een deftige kijker. Probeer er wel op te letten dat je een telescoop met 1:10 focusser kan kopen. Die hebben een fijnregelaar waardoor je precies kan scherpstellen. Iets wat zeer van belang is voor fotografie.
Als je er je DSLR op wil monteren heb je ook nog een aantal adapters nodig zodat jouw camera in de focusser past. Je gebruikt dan de telescoop als lens!

Enfin hoop dat dit voolopig genoeg info is :)
Als je nog iets specifieks moet weten laat je het maar weten.

Van waar ben je ergens? Je kan mss eens een lokale sterrenwacht bezoeken voor wat meer info.

archer
9 juni 2010, 21:02
Enorm bedankt voor je info, ben er al heel wat wijzer uit geworden. Ik wist dat het best wel wat koste en dat ik daarom eerst met een degelijke telescoop het heelal wil afspeuren.

Ik heb zelf een nikon d90 en voor de telescoop bedoel je dan deze (http://www.astroshop.eu/skywatcher-dobson-telescope-n-150-1200-skyliner-classic-dob/p,15559#tab_bar_1_select)? is 20 cm beter of 15?

Ik ben zelf van Turnhout. Misschien nog een heel domme vraag maar als je deepsky kijkt met zo een dobson kijk je dan in kleur? of zijn de kleuren alleen zichtbaar door zeer lang te belichten met een camera?

edit: btw ik kan je miss nog wat tips geve ivm met het nabewerken van je foto's, heb een kleuren opname van jou bewerkt zodat het ruis weg is en de afbeelding veel zachter is, als je het niet erg vind :). Pm me maar dan stuur ik ze wel even door op msn en kan ik je ook helpen miss :p

passero
9 juni 2010, 21:31
Die telescoop zou ik niet nemen. 15cm is wel goed maar hij heeft een brandpunt van 1.2m wat voor fotografie niet ideaal is. Hoe langer het brandpunt hoe groter de vergroting, hoe kleiner het beeldveld en hoe meer eisen je stelt aan je montering dus hoe beter je monterin moet zijn.

IDeaal is een 15cm F5 (750mm) of een 20cm F5 of F4.

Die bewerkte foto mag je altijd eens posten :)

archer
9 juni 2010, 21:38
orgineel (http://farm2.static.flickr.com/1283/4685570143_94a7469fda_b.jpg) (door passero)
en bewerkte (http://farm5.static.flickr.com/4025/4685570197_13ece33441_b.jpg)

passero
9 juni 2010, 22:03
Ah het misconcept van ruis en detail :)
Iets wat ik in het begin ook had. Een groot deel van wat jij weg gewerkt hebt zijn details. De galaxy is veel meer dan de heldere armen. 80% van wat jij weg gewerkt heb zijn zwakke details in de buitenranden van de galaxy.

nite
10 juni 2010, 13:31
Ik zoek eigenlijk nog een statief voor mijn verrekijker. Iemand suggesties? Wat ik nodig heb is een statief zodat het beeld stiltstaat als ik bvb naar een planeet kijk. De prijs van zo een dingen varieert enorm, van €10 - €250. Dus ik heb echt geen idee wat ik best koop.

Blue-Bora
28 juni 2010, 21:12
Misschien een domme vraag, maar kan je een sterrenkijker ook gebruiken als een verrekijker om bv. naar schepen te kijken (die rond de 12km ver zitten) vanuit een appartement aan de kust?

Of gewoon as verrekijker om de nét iets verdere dingen die je met een gewon verrekijker niet of moeilijk kan zien. Dan den ik bv. aan een vrliegtuig op 11km hoogte.
Zou je met een sterrekijker bv. de tekst op een vliegtuig kunnen lezen, of zit het daar te hoog voor?

passero
29 juni 2010, 14:05
Misschien een domme vraag, maar kan je een sterrenkijker ook gebruiken als een verrekijker om bv. naar schepen te kijken (die rond de 12km ver zitten) vanuit een appartement aan de kust?

Of gewoon as verrekijker om de nét iets verdere dingen die je met een gewon verrekijker niet of moeilijk kan zien. Dan den ik bv. aan een vrliegtuig op 11km hoogte.
Zou je met een sterrekijker bv. de tekst op een vliegtuig kunnen lezen, of zit het daar te hoog voor?

In theorie is dat eigenlijk wel mogelijk maar in de praktijk is dat heel moeilijk.
Je moet rekenen dat een schip/vliegtuig niet stil staat. Door de grote vergroting ga je een heel klein beeldveld hebben waardoor het schip/vliegtuig op een seconde ofzo uit beeld verdwijnt. Je zal wel manueel kunnen volgen maar dat vraagt wat oefening. Vooral om het stabiel te houden zodat je de tekst nog kan lezen.
Waarschijnlijkz ijn schepen gemakkelijker dan vliegtuigen omdat die niet zo vlug gaan.

Het is mogelijk maar enorm moeilijk.

Als je dat wil doen neem je best een spotting scope. In princiepe zijn dat dezelfde lenzen als bij een telescoop maar die zijn speciaal bedoeld om naar "normale" dingen te kijken. Je hebt daar dan ook een breder beeldveld bij.

Anoniem0
29 juni 2010, 14:23
En een omkeerprisma gebruiken natuurlijk. of alles staat ondersteboven...

Blue-Bora
29 juni 2010, 18:54
zoomen telescopen dan zoveel in om zo'n klein beeldveld te krijgen?

Als je bv 10km ver kijkt, hoe groot is dan de oppervlakte ongeveer dat je kan zien in zo'n telescoop. Kan je daar bv. enkel een hoofd mee in je beeldveld krijgen, of is het eerder iets van een volledige auto?

passero
29 juni 2010, 20:37
da kunt ge berekenen maar ik heb het nog niet gedaan...
Ik kan u wel zeggen hoe groot het beeldveld is in graden, minuten en seconden maar niet in hoeveel meter :)
Als ge de afstand weet en de breedte van uw object kunt ge dat wel berekenen denk ik.

grifter
29 juni 2010, 21:18
Ik heb een orion XT8 en best tevreden. Voor astrofotografie is dat wel een hele dure voet om te kopen, maar je kan die ook zelf maken, maar dan nog blijft het duur...
MAar je kan wel perfect naar planeten kijken en hun manen zien. BV de overgang van Titan kan je bij saturnus de schaduw volgen op de planteet.

hier enkele filmpjes gemaakt met mijn dobson en goedkoop digitaal fototoestelleke

filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=l5f-fthkPzU)
filmpje 2 (http://www.youtube.com/watch?v=KCTwGpqWYc8)
filmpje 3 (http://www.youtube.com/watch?v=s99JHrkNRYs)
filmpje 4 (http://www.youtube.com/watch?v=neZOrFkIYsM)
filmpje 5 (http://www.youtube.com/watch?v=EP9DmXVJKgc)

passero
1 juli 2010, 09:19
mooi. Je kan trouwens van zo filmpjes een scherpe foto verkrijgen. Download eens registax en daar kan je het filmpje inladen.
Registax zal dan elke frame stacken en verschuiven om zo tot een mooi geheel te komen. Een normale techniek die in astrofotografie gebruikt wordt.

grifter
1 juli 2010, 12:23
In theorie is dat eigenlijk wel mogelijk maar in de praktijk is dat heel moeilijk.
Je moet rekenen dat een schip/vliegtuig niet stil staat. Door de grote vergroting ga je een heel klein beeldveld hebben waardoor het schip/vliegtuig op een seconde ofzo uit beeld verdwijnt. Je zal wel manueel kunnen volgen maar dat vraagt wat oefening. Vooral om het stabiel te houden zodat je de tekst nog kan lezen.
Waarschijnlijkz ijn schepen gemakkelijker dan vliegtuigen omdat die niet zo vlug gaan.

Het is mogelijk maar enorm moeilijk.

Als je dat wil doen neem je best een spotting scope. In princiepe zijn dat dezelfde lenzen als bij een telescoop maar die zijn speciaal bedoeld om naar "normale" dingen te kijken. Je hebt daar dan ook een breder beeldveld bij.
Dit was hier mijn allereerste keer dat ik trachtte om het vliegtuig te filmen. In het begin zit ik alsmaar te focussen. probleem was dat ik zelf het fototoestel vasthield plus moest richten. Maar ik post later enkele filmpjes waar ik perfect een vliegtuig kan volgen, zelfs ISS is mogelijk.
voorbeeldje (http://www.youtube.com/watch?v=62J2MWODRp0)

grifter
1 juli 2010, 12:24
mooi. Je kan trouwens van zo filmpjes een scherpe foto verkrijgen. Download eens registax en daar kan je het filmpje inladen.
Registax zal dan elke frame stacken en verschuiven om zo tot een mooi geheel te komen. Een normale techniek die in astrofotografie gebruikt wordt.

dat ga ik eens proberen.